Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2020 16:51 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

10 miljoenste schreef:
Tjonge, Poendert, wat een fantastisch gezwam.

Wel of geen druk - zonder lucht zal gas in leidingen nooit branden.
Onder druk gasleidingen solderen is een levensgevaarlijke bezigheid, want door solderen zal gas uitzetten en wel branden door de vermenging met lucht .

Draad snijden in een gietijzeren buis met een wanddikte van 2 mm is ook levensgevaarlijk, 2 mm is hooguit plaats voor 1,5 'gang' schroefdraad.

wegens het gevaar van omvallen van acetyleenflessen moeten cilinders volgens veiligheidsvoorschrift altijd met stalen kettingen ergens aan vastzitten .
Spuit eens een wolkje acetyleen in een kartondoosje met een papiertje als lont ( ren zelf hard weg !) en wacht tot de vlam het doosje raakt . Alles knalt spontaan uit elkaar, je vindt niks meer terug dan wat stof (nooit geknald met carbid in melkbussen ?)

Een auto op gas nauwelijks gevaarlijk te noemen, hangt af om welk soort gas het gaat, door knalgas (waterstof) dat tijdens het laden boven accu's hangt - kan elke accu, door een sigaretvonkje, in1000 stukken uit elkaar knallen !

Beste miljoenpoot. De ouderwetse gietijzeren gegoten? gasleidingen waren en zijn veel dikker dan 1,5 mm. Daar kan uitstekend een draad in gesneden worden. ER zijn/waren zelfs speciale hulpstukken voor. Ook voor het aansluiten van gebruiksleidingen op de tegenwoordige gewone ijzeren gasleidingen zijn vast nog wel hulpstukken te krijgen. Dat waren een soort draadsokken die je elektrisch op de hoofdleiding laste met een hulpstuk dat later, via die opgelaste sok het gat in die hoofdleiding boorde.
Daarnaast kan in een leiding onder gebruiksdruk geen zuurstof binnenstromen Dus dan is een ontploffing uitgesloten.
Ook heet een loodgieter niet voor niks "LOOD" gieter. Hij goot nl lood. Die gietijzeren pijpen waren voorzien van een soort kraag. Rond die kraag werd met klei een afdichting gemaakt. Daarna werd die kraag volgegoten met vloeibaar lood. De klei werd daarna weggeslagen, en het lood werd vaster geklopt met een speciale beitel

BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2020 18:37 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Cliff schreef:

Ik geloof best dat elektrische auto's ook in de brand vliegen, maar tot nu toe zie ik echt geen groot verschil met brandstofauto's.

Nou, een hoop opeengepakte accu's?
Kan link worden.

En er is op een ander vlak wel degelijk ervaring met accu's.
Onderzeeboten bij voorbeeld.
Daar is het ook nogal eens mis gegaan.

En denk ook eens aan het laden van elektro karretjes
zoals vroeger de melkboer had, de golfkarretjes, en de
palletwagens en -stapelaars. ( waarom is er een spelchecker die stapellaars voorstelt?)

Er werd altijd op gewezen, dat het laden met risico's verbonden was.
Vooral brandgevaar.

De ellende van accu's is juist, dat ze in sommige gevallen hun warmte niet kwijt kunnen.
En dus kunnen exploderen.
Zelfs in telefoons gebeurd dat. Kan je nagaan.

BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2020 18:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Daarom worden in de meeste auto's de accu's ook gekoeld, net als het motorblok bij brandstofauto's. Zou je dat niet doen, dan is het ook snel over.

Vergeet niet dat je in een brandstofauto zo'n 8000 ontploffingen per minuut veroorzaakt.

BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2020 21:38 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Beste lood om oud ijzer Poen, behalve irrelevante bijzaken, zwijg je over 2e
Quote:
wegens het gevaar van omvallen van acetyleenflessen moeten cilinders volgens veiligheidsvoorschrift altijd met stalen kettingen ergens aan vastzitten .
Spuit eens een wolkje acetyleen in een kartondoosje met een papiertje als lont ( ren zelf hard weg !) en wacht tot de vlam het doosje raakt . Alles knalt spontaan uit elkaar, je vindt niks meer terug dan wat stof (nooit geknald met carbid in melkbussen ?)

weerwoord is niet bedoelt als een lutherse kerkdeur, waar je af en toe 'je'verhalen blaadje op spijkert, en zonder inhoudelijke uitleg wegrent.... !

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Di Jun 09, 2020 21:45, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2020 21:40 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Cliff schreef:
Daarom worden in de meeste auto's de accu's ook gekoeld, net als het motorblok bij brandstofauto's. Zou je dat niet doen, dan is het ook snel over.

Vergeet niet dat je in een brandstofauto zo'n 8000 ontploffingen per minuut veroorzaakt.

Ja, en dat doen ze dus ook in een onderzeeboot.
En toch gaat het wel eens mis.
Koeling kan ook kapot gaan.
Dat is ook het probleem bij kerncentrales.. Smile

BerichtGeplaatst: Wo Jun 10, 2020 7:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natuurlijk gaat het wel eens mis... maar vooralsnog moet je maar eens goed opletten: zo'n beetje alle in brand gevlogen auto's langs de snelweg zijn brandstofauto's.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 10, 2020 14:34 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Een Tesla accu bak is even vervuilend en CO2 uitstotend als een brandstof auto...

Plus het feit dat het een onhandig vehikel is.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 10, 2020 19:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Daarom ook een elektrische auto met range extender kopen, veel beter.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 10, 2020 23:06 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Joost Bakker
Een Tesla accu bak is even vervuilend en CO2 uitstotend als een brandstof auto... .

https://youtu.be/jxsyy0piu6w?t=124

Op minuut 2.05 zie je het alternatief achter glas vanuit een Zeeuws …..gebouw .

BerichtGeplaatst: Do Jun 11, 2020 7:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

10 miljoenste schreef:
Op minuut 2.05 zie je het alternatief achter glas vanuit een Zeeuws …..gebouw .

Bijna Smile

Dit is Dockwise, onderdeel van de kenniswerf. Jonge ondernemers kunnen hier met heel veel kennis (universiteit/hbo/mbo om de hoek) hun onderneming starten. Kantoorruimte kost nagenoeg niets. Wat je ziet is een nog steeds vrij goed lopend initiatief https://www.e-mobilitypark.nl/

Omdat veel mensen geen elektrische auto kunnen kopen, kun je hem wel lenen vanaf 0,625 cent per uur. Voor dagdelen. Kunnen de mensen die geen ervaring hebben met elektrisch rijden gelijk wat ervaring opdoen (het rijdt heeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk Very Happy )

Ik heb trouwens sinds kort ook 'fluisterbanden' onder mijn elektrische auto. Banden die zeer stil zijn. Nu hoort helemaal niemand me meer aankomen. Fietsers blijven gewoon naast elkaar fietsen en kijken verschrikt om als ik achter ze rij. Gelukkig heb ik nooit haast, dus ik vind het niet erg en blijf er netjes achter totdat ze me gezien hebben.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 4:37 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Ik heb trouwens sinds kort ook 'fluisterbanden' onder mijn elektrische auto. Banden die zeer stil zijn. Nu hoort helemaal niemand me meer aankomen. Fietsers blijven gewoon naast elkaar fietsen en kijken verschrikt om als ik achter ze rij. Gelukkig heb ik nooit haast, dus ik vind het niet erg en blijf er netjes achter totdat ze me gezien hebben.

Denk dat 't voor de veiligheid van kinderen, voetgangers en fietsers beter is wanneer goed te horen is dat er wat aankomt.

Vind 't trouwens vreemd dat niet te vinden lijkt waar die dingen te koop zijn.
Op google is vrijwel alleen maar iets te vinden over fluisterbanden voor speelgoedvoertuigen.
-
BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 7:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

'Fluisterbanden' is een woordspeling op 'fluisterasfalt' zoals de Belgen ZOAB noemen. Typisch dat je dat weer moet gaan Googlen.

Je zult tegenwoordig zien dat alle banden het rolgeluid weergeven. Zie bv. hier:
https://www.autobanden-365.nl/c/Goodride/Sw602/225-45-R17-94H.html

Deze band heeft een rolgeluid van 74db. De banden die ik het aangeschaft zitten op 66db.

En zoals velen misschien niet helemaal weten: decibel is geen lineaire schaal. Grofweg elke 3 decibel is een verdubbeling van het geluidsniveau. Meer info hier: https://www.natuurkunde.nl/artikelen/3413/geluid-en-decibel-hoe-zit-dat

Dat maakt mijn banden dus superstil. Daarnaast hoor je ook geen motor. En dus zoef ik geruisloos over de wegen. En ja, daar moet je zelf rekening mee houden. Iets alerter zijn op weggebruikers die je misschien niet horen aankomen. Maar stel je eens voor als alle wegen stil zouden zijn. Geen geluidswallen meer langs snelwegen. Stilte bij de stoplichten.

Daarnaast klinkt de muziek uit je stereo-installatie ineens veel mooier Laughing

BerichtGeplaatst: Za Jun 13, 2020 2:27 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
'Fluisterbanden' is een woordspeling op 'fluisterasfalt' zoals de Belgen ZOAB noemen. Typisch dat je dat weer moet gaan Googlen.

Nou ja, dacht meteen van hee, dat is misschien ook iets voor op de fiets.
Dus kijken waar ze te krijgen zijn en of ze er dus ook voor de fiets zijn.
Hoe kan dat beter dan via google?
't Probleem is namelijk dat de banden die er nu op zitten in combinatie met 'n los zittend en daardoor rammelend achterspatbord dermate veel kabaal maken dat de muziek uit de walkman nauwelijks nog te horen is.
Maar voor de fiets blijken ze zo gauw niet te vinden; en om er stille autobanden onder te zetten zal ook niet meevallen.
Problemen genoeg dus weer. Confused
-
BerichtGeplaatst: Za Jun 13, 2020 8:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Mooi! De Walkman... goede herinneringen aan.

Maar fietsbanden maken volgens mij nauwelijks geluid. Het rijvlak is heel klein. Misschien helpt het als je je banden harder oppompt (volgens mij is 4-5 bar best te doen).

Zo'n rammelend achterspatbord moet je natuurlijk gewoon even vastzetten met een tie-wrap oid.

BerichtGeplaatst: Za Jun 13, 2020 9:05 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Nogmaals. Het gaat er niet over of een auto of energieverbruikend systeem op elektrisch draait of op stoom. Thorium of trapapparaten.
Het gaat over een veilige, echt duurzame, en betaalbare opwekking van energie.
En die hebben we nog steeds niet. Kom me niet aanzeuren met de huidige wind of zonopwekkingen. Die zullen alleen werken als de wereldbevolking met 80% krimpt.
Dus zoek een echte oplossing voor ons energieprobleem.

BerichtGeplaatst: Za Jun 13, 2020 9:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je wilt het gewoon niet zien Poendert.

Zonne-energie wordt de toekomst:

De prijs van zonne-energie keldert naar beneden. De panelen worden steeds beter en steeds goedkoper. Alle andere vormen van energie worden duurder: kernenergie? Wordt steeds duurder. Energie van fossiele producten? Wordt steeds duurder (olie en gas prijzen stijgen).

Zonne-energie heeft op de andere vormen van energie een enorme winst: het wordt steeds goedkoper. En de zon blijft echt wel schijnen.

Dus ja, het gaat langzaam... mee eens. Maar de techniek is er al. Dat gereutel over Thorium is leuk, maar niemand en ook echt niemand investeert erin. Het is niet rendabel. Net als kernenergie, geen energiemaatschappij die dit nog wil.

The future is bright!

BerichtGeplaatst: Zo Jun 14, 2020 1:05 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Mooi! De Walkman... goede herinneringen aan.
Maar fietsbanden maken volgens mij nauwelijks geluid. Het rijvlak is heel klein. Misschien helpt het als je je banden harder oppompt (volgens mij is 4-5 bar best te doen).
Zo'n rammelend achterspatbord moet je natuurlijk gewoon even vastzetten met een tie-wrap oid.

Haha, dertien juni !!!!!
-
BerichtGeplaatst: Zo Jun 14, 2020 1:37 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
De prijs van zonne-energie keldert naar beneden.

Altijd beter dan dat ie naar boven keldert.Wink

Cliff schreef:
Dus ja, het gaat langzaam... mee eens. Maar de techniek is er al. Dat gereutel over Thorium is leuk, maar niemand en ook echt niemand investeert erin. Het is niet rendabel. Net als kernenergie, geen energiemaatschappij die dit nog wil.

Zonne-energie en kleine windmolens daar zal 't inderdaad van moeten komen.

Maar zonder aanmerkelijke reducties van het energieverbruik zal 't toch wel niet kunnen lukken.

Zag pas dat er weer meer gefocust gaat worden op isolatie van huizen.

Vind trouwens dat er ook veel meer aandacht (en subsidie) besteedt zou kunnen worden aan verwarmende kleding voor in huis.

Maar er zullen waarschijnlijk ook wel beperkende maatregelen van overheidswege aan te pas moeten komen, zoals dat nu pas het geval en mogelijk is gebleken met betrekking tot corona.
(Bijvoorbeeld 'n maximum aan vlieg- en autokilometers per persoon).
-
BerichtGeplaatst: Zo Jun 14, 2020 8:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Haha, dertien juni !!!!!

Jouw humor.... wazig Laughing

Quote:
Zag pas dat er weer meer gefocust gaat worden op isolatie van huizen.

Heb ik ook net gedaan: triple glas en vloerisolatie. Goedkoop is dat allemaal niet. Ik had er mega-zonne energie installaties voor kunnen kopen Smile

Quote:
Bijvoorbeeld 'n maximum aan vlieg- en autokilometers per persoon

Dat gaat nooit gebeuren, grijpt teveel in in de persoonlijke levenssfeer. Nog verder dan alle maatregelen die er nu al zijn.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 14, 2020 8:52 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Je wilt het gewoon niet zien Poendert.

Zonne-energie wordt de toekomst:

De prijs van zonne-energie keldert naar beneden. De panelen worden steeds beter en steeds goedkoper. Alle andere vormen van energie worden duurder: kernenergie? Wordt steeds duurder. Energie van fossiele producten? Wordt steeds duurder (olie en gas prijzen stijgen).

Zonne-energie heeft op de andere vormen van energie een enorme winst: het wordt steeds goedkoper. En de zon blijft echt wel schijnen.

The future is bright!

Deze reacties doen mij aan de Johova getuigen denken. Die hebben ook altijd gelijk.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 14, 2020 11:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Het is 'Jehova' geen 'Johova'. En daarbij mis ik enige inhoud in je bijdrage.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 14, 2020 20:06 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Heb Cliff ook net gedaan: triple glas en vloerisolatie. Goedkoop is dat allemaal niet. Ik had er mega-zonne energie installaties voor kunnen kopen

Voorkomen dat je vrouw je in de kou laat staan is ook niet goedkoop !
BerichtGeplaatst: Ma Jun 15, 2020 0:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Vrouwen zijn bij geen enkel temperatuur goedkoop.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 15, 2020 3:02 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Quote:
Bijvoorbeeld 'n maximum aan vlieg- en autokilometers per persoon

Cliff schreef:
Dat gaat nooit gebeuren, grijpt teveel in in de persoonlijke levenssfeer.

Lang niet zo veel als de coronamaatregelen.

Als 't niet anders kan dan moet 't gewoon.

Kwestie van "pompen of verzuipen".
-
BerichtGeplaatst: Ma Jun 15, 2020 8:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Gaat niet gebeuren Natubico.

En ja, dat grijpt veel verder in dan welke Corona maatregel ook. Je gaat mensen enorm beperken in hun bewegingsvrijheid. Stel dat mensen per jaar max. 10.000 km met de auto mogen rijden. Hoe zit het met woon-werk verkeer wat meer is dan dat? Hoe zit het met mensen die in oktober door hun max aantal kilometers zitten, die mogen nergens meer naar toe? Ook niet naar zieke familieleden?

Hoe zit het met controles?

Nee, ik denk dat dit meer wensdenken is van een natuurfreak die sowieso tegen autorijden is.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu