Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Apr 12, 2020 2:13 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Al zet ik de Noordzee tot IJsland vol met windmolens, dat zal nooit ons energieprobleem oplossen.(buiten de invloed op de zeestromingen en de verdere natuur.)
Dus vind echt wat nieuws uit. Wordt creatief.

Valt wel mee; de extra stroom die dan nodig is (ca 60 mld kWu per jaar) zou indien enkel met zonneenergie opgewekt 'n gebied opeisen ter grootte van 60 procent van de provincie Flevoland.

(Maar dat zal veel minder zijn als alle gebouwen in den lande optimaal met zonnepanelen worden bekleed).

Verder kan er ook veel opgewekt worden met windmolens en dan bij voorkeur kleine, die eveneens met name ook op en rond gebouwen geplaatst kunnen worden, maar tevens op landbouwgronden die dan toch nog voor de teelt van voedsel gebruikt kunnen worden.

En ja, als die 60 mld. kWu extra benodigde stroom al opgewekt zouden kunnen worden door slechts 7 nieuwe kolencentrales, dan kan 'n aanzienlijk deel van die stroom vooralsnog ook op 'n veel minder milieubelastende manier opgewekt door enkele nieuwe aardgascentrales,

De productie van voldoende stroom zal dus wel haalbaar zijn, maar aan het net zullen flinke uitbreidingen moeten plaatsvinden.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/alleen-maar-elektrische-auto-s-is-zo-makkelijk-nog-niet~baf8ceba/

-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2020 1:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Je kunt in Siberie prima via olie of benzine uit het eigen Rusland rijden, of je gaat verder met trein of vliegtuig.

Siberië doorkruisen met het vliegtuig, prima idee Smile Zo'n Boeing op 10 km hoogte. Zie je heel veel van Siberië in één keer.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2020 10:51 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Op youtube staan genoeg films over het doorkruisen van Siberie met een dubbele kano, boot, vrachtwagen, trein of vliegtuig. Doe nu niet net of dat onmogelijk is. De kozakken deden het op een paard. Toen Abel Tasman Tasmanie ontdekte zwom een der schepelingen over omdat de kust te rotsachtig was. Velen hier hebben duidelijk niet hetzelfde bloed.
Wonderlijk dat verwekeling zo snel kan gaan.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 15, 2020 1:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik heb het nog even gecheckt, mijn auto houdt het allemaal prima bij. Ik heb nu iets meer dan 3000 km gereden met een gemiddelde van 1.2 liter op 100 km.

Daarmee kom ik dus op 36 liter benzine voor 3000 km. Daar kan geen enkele brandstofauto tegenop. En dat zonder lange laadtijden onderweg of de angst om ergens stil te staan omdat de accu leeg is.

Ik heb nu ervaring met het rijden op:
1. Benzine
2. Diesel
3. LPG
4. Volledig elektrisch
5. Elektrisch met Range-Extender

Ik kan uit eigen ervaring stellen dat optie 5 op alle fronten de voorkeur heeft. Optie 4 is mooi, maar ook ik had daar actieradiusvrees. Plus de problemen om laadpalen te vinden op parkeerplaatsen in de buurt van waar je moest zijn.

BerichtGeplaatst: Do Apr 16, 2020 1:25 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Op youtube staan genoeg films over het doorkruisen van Siberie met een dubbele kano, boot, vrachtwagen, trein of vliegtuig

Met de motor schijnt 't ook te kunnen.

Nou ja, met gebruikmaking van vele spoorbruggen die er aangelegd zijn voor de Trans-Siberie-treinen dan.

Met name ook het stuk van Severobaykalsk naar Teynda is met de motor erg 'comfortabel' te doen:

https://www.youtube.com/watch?v=c3wD7vBOmao
(v.a. min. 1.17)

Rolling Eyes
-
BerichtGeplaatst: Do Apr 16, 2020 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Ik heb het nog even gecheckt, mijn auto houdt het allemaal prima bij. Ik heb nu iets meer dan 3000 km gereden met een gemiddelde van 1.2 liter op 100 km.

Daarmee kom ik dus op 36 liter benzine voor 3000 km. Daar kan geen enkele brandstofauto tegenop. En dat zonder lange laadtijden onderweg of de angst om ergens stil te staan omdat de accu leeg is.

Ik heb nu ervaring met het rijden op:
1. Benzine
2. Diesel
3. LPG
4. Volledig elektrisch
5. Elektrisch met Range-Extender

Ik kan uit eigen ervaring stellen dat optie 5 op alle fronten de voorkeur heeft. Optie 4 is mooi, maar ook ik had daar actieradiusvrees. Plus de problemen om laadpalen te vinden op parkeerplaatsen in de buurt van waar je moest zijn.

Uw brandstof gebruik daar kan geen enkele brandstofauto tegenop omdat u de productiekosten, voor opwekking, en het vervoer van zonnepanelen/windmolens niet bij de prijs optelt.
Driekwart van de mensen uit de Randstad kunnen, door gebrek aan ruimte en startkapitaal niet met u concurreren. Ook de Mongolen op wiens land de zeldzame aardmetaal-fabrieken staan zullen u niet dankbaar zijn, als er weer een lid van hun club sterft aan vergiftiging van zware metalen op hun voorouderlijk land opgedolven. Ook houd u geen rekening met het veel te lichte elektrische verdeelnet van moderne landen.
U, maar ook ik, bevinden zich tegenover de Randstadbewoner in een bevoordeelde positie.
Persoonlijk heb ik niks tegen rijden op elektriciteit, maar we moeten wel reëel blijven. Trouwens van mij mogen stoommachines of sterlingmotoren ook.

BerichtGeplaatst: Do Apr 16, 2020 10:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Uw brandstof gebruik daar kan geen enkele brandstofauto tegenop omdat u de productiekosten, voor opwekking, en het vervoer van zonnepanelen/windmolens niet bij de prijs optelt.

Vind ik prima, maar dan ook de productiekosten van benzine erbij optellen. Dus: het winnen van olie in dictaturen, het vervoeren van die olie via dure pijpleidingen, het verschepen van de olie inclusief kosten voor risico op milieurampen, het raffineren van die olie tot benzine, het vervoeren van die benzine naar de pomp.

Want als we gaan vergelijken hoe de energie die een auto gebruikt tot stand komt, dan ook alle energie. Benzine komt namelijk ook niet als manna uit de lucht vallen.

Quote:
U, maar ook ik, bevinden zich tegenover de Randstadbewoner in een bevoordeelde positie.

Absoluut. Maar niemand wordt verplicht om in de Randstad te gaan wonen. Lijkt mij een keuze.

BerichtGeplaatst: Do Apr 16, 2020 11:23 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:

Vind ik prima, maar dan ook de productiekosten van benzine erbij optellen. Dus: het winnen van olie in dictaturen, het vervoeren van die olie via dure pijpleidingen, het verschepen van de olie inclusief kosten voor risico op milieurampen, het raffineren van die olie tot benzine, het vervoeren van die benzine naar de pomp.

Want als we gaan vergelijken hoe de energie die een auto gebruikt tot stand komt, dan ook alle energie. Benzine komt namelijk ook niet als manna uit de lucht vallen.

Quote:

Absoluut. Maar niemand wordt verplicht om in de Randstad te gaan wonen. Lijkt mij een keuze.

In de Randstad wonen is geen keuze voor velen, maar een verplichting in verband met de aanwezigheid van werk.
U heeft als leraar makkelijk praten. In heel Nederland is werk voor u. En zeg niet dat men dan maar dezelfde opleiding moet gaan volgen als uzelf. Ik neem aan dat uw IQ boven de 100 zit. De andere helft van Nederland zit daaronder, dus die zullen zakken voor uw opleiding.
U zit nu in hetzelfde schuitje als vroeger de spierballen kampioen. De persoon die vroeger de vechtpartijen won maar die nu de straat aanveegt, een vrachtwagen volschept, of werkt in een slachterij. Deze mensen kunnen geen kant op.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 17, 2020 3:05 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:
Poendert schreef:
Op youtube staan genoeg films over het doorkruisen van Siberie met een dubbele kano, boot, vrachtwagen, trein of vliegtuig

Nou ja, met gebruikmaking van vele spoorbruggen die er aangelegd zijn voor de Trans-Siberie-treinen dan.

Met name ook het stuk van Severobaykalsk naar Teynda is met de motor erg 'comfortabel' te doen:

(v.a. min. 1.17)

Rolling Eyes
-

Overigens is 't bij nader inzien niet aannemelijk dat deze poging met de motor geslaagd is.
Er is nogal veel geknipt in die video's, waardoor het verband tussen de stukken ver zoek is.
Zo is te zien dat op 'n gegeven moment aangekomen wordt bij 'n ingestorte brug over 'n rivierdal.
(Waarschijnlijk is dat waar de eerder in beeld zijnde grens- of wat dan ook beambte bij die slagboom op wilde wijzen toen hij gebaarde dat de motorrijder wel verder kon langs de spoorlijn op, maar dan komt "STOP").
De video gaat na het in beeld komen van die ingestorte brug verder met iets heel anders, dat bij wijze van spreken net zo goed 'n eerder afgelegd stuk zou kunnen zijn.

De vraag is nu of al die andere video's op YT over pogingen met 'n vrachtauto, 'n boot of 'n dubbele kano net zo ongeloofwaardig zijn als deze over 'n poging met de motor.
Wellicht kan degene die er hier over begon daar met vermelding van de desbetreffende url's meer uitsluitsel over geven.

Vooralsnog houden we 't er dan toch maar op dat 't anders dan met de trein (vliegtuig is eigenlijk geen doorkruisen) niet mogelijk is.
(Ook niet te paard dus, zoals de Kozakken beweerdelijk gedaan zouden hebben, zonder dat die bewering hierboven met 'n bronvermelding gestaafd is).
-
BerichtGeplaatst: Vr Apr 17, 2020 9:03 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Natubico schreef:
Poendert schreef:

(v.a. min. 1.17)

Rolling Eyes
-

Overigens is 't bij nader inzien niet aannemelijk dat deze poging met de motor geslaagd is.
Er is nogal veel geknipt in die video's, waardoor het verband tussen de stukken ver zoek is.
Zo is te zien dat op 'n gegeven moment aangekomen wordt bij 'n ingestorte brug over 'n rivierdal.
(Waarschijnlijk is dat waar de eerder in beeld zijnde grens- of wat dan ook beambte bij die slagboom op wilde wijzen toen hij gebaarde dat de motorrijder wel verder kon langs de spoorlijn op, maar dan komt "STOP").
De video gaat na het in beeld komen van die ingestorte brug verder met iets heel anders, dat bij wijze van spreken net zo goed 'n eerder afgelegd stuk zou kunnen zijn.

De vraag is nu of al die andere video's op YT over pogingen met 'n vrachtauto, 'n boot of 'n dubbele kano net zo ongeloofwaardig zijn als deze over 'n poging met de motor.
Wellicht kan degene die er hier over begon daar met vermelding van de desbetreffende url's meer uitsluitsel over geven.

Vooralsnog houden we 't er dan toch maar op dat 't anders dan met de trein (vliegtuig is eigenlijk geen doorkruisen) niet mogelijk is.
(Ook niet te paard dus, zoals de Kozakken beweerdelijk gedaan zouden hebben, zonder dat die bewering hierboven met 'n bronvermelding gestaafd is).
-

Beste Nautub. Nu niet kinderachtig doen. Via kozakken te paard en per boot veroverden die kozakken voor de Tsaar heel Siberie, inclusief N-Amerika vanaf de poolcirkel tot San Diego in California. Dit was zo,n enorm, bijna niet te controleren gebied, dat de tsaar het verkocht aan de Amerikanen. Daarom hangt een deel van de oorspronkelijke bewoners van dat gebied nog de Russisch-Orthodoxe religie aan.
Dus nogmaals. Google eens op "Kozakken"

BerichtGeplaatst: Vr Apr 17, 2020 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
In de Randstad wonen is geen keuze voor velen, maar een verplichting in verband met de aanwezigheid van werk.
U heeft als leraar makkelijk praten. In heel Nederland is werk voor u. En zeg niet dat men dan maar dezelfde opleiding moet gaan volgen als uzelf. Ik neem aan dat uw IQ boven de 100 zit. De andere helft van Nederland zit daaronder, dus die zullen zakken voor uw opleiding.
U zit nu in hetzelfde schuitje als vroeger de spierballen kampioen. De persoon die vroeger de vechtpartijen won maar die nu de straat aanveegt, een vrachtwagen volschept, of werkt in een slachterij. Deze mensen kunnen geen kant op.

Wij hebben ook straataanvegers, vrachtwagen volscheppers en medewerkers in een slachterij in de provincie Poendert.

Zeeland heeft 6300 vacatures en het laagste werkloosheidspercentage van Nederland. In de regio Rijnmond ligt het werkloosheidspercentage 10 keer hoger. Het wil er bij dan niet in dat er in Zeeland geen werk is en in de Randstad wel, en dat daarom de mensen daar gaan wonen.

Overigens wil ik dat randstadpubliek absoluut niet in de provincie hebben, maar dat is een andere zaak. Economisch gezien is het hier uitstekend vertoeven. Dat zie je ook aan de rijkdom in de provincie: het vermogen van de Zeeuw ligt vele malen hoger dan het vermogen van bv een inwoner van Zuid-Holland.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 17, 2020 14:15 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:

Beste Nautub. Nu niet kinderachtig doen. Via kozakken te paard en per boot veroverden die kozakken voor de Tsaar heel Siberie, inclusief N-Amerika vanaf de poolcirkel tot San Diego in California. Dit was zo,n enorm, bijna niet te controleren gebied, dat de tsaar het verkocht aan de Amerikanen. Daarom hangt een deel van de oorspronkelijke bewoners van dat gebied nog de Russisch-Orthodoxe religie aan.

Kan er allemaal zo gauw niets over terugvinden in het WpNl artikel.

Maar zie in de gauwigheid wel aan het kaartje waarop het Russiche gebied in heden en verleden weergegeven wordt, dat Alaska daar wel toe behoord heeft en ook 'n smal kuststrookje van het huidige Canada, maar niets van Californie.

Overigens is 't zo, dat degene die stelt desgevraagd ook dient te zorgen voor de bronvermeldingen.
Hopelijk komt die dus alsnog.
Wel zo makkelijk voor niet-ingewijden om te verifieren wat iemand anders allemaal beweert
-
BerichtGeplaatst: Za Apr 18, 2020 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Kan er allemaal zo gauw niets over terugvinden in het WpNl artikel.

Maar zie in de gauwigheid wel aan het kaartje waarop het Russiche gebied in heden en verleden weergegeven wordt, dat Alaska daar wel toe behoord heeft en ook 'n smal kuststrookje van het huidige Canada, maar niets van Californie.

Overigens is 't zo, dat degene die stelt desgevraagd ook dient te zorgen voor de bronvermeldingen.
Hopelijk komt die dus alsnog.
Wel zo makkelijk voor niet-ingewijden om te verifieren wat iemand anders allemaal beweert
-

Ik ging ervan uit dat als iemand over een histories onderwerp schrijft, er in ieder geval enige kennis over het onderwerp voorhanden is. Dat lijkt vaak niet het geval te zijn. Dus hieronder een reportage over het museum in Californië, aangaande de Russische zuidelijkste vestigingsplaats. En wat Wikipedia daarover schrijft.

Fort Ross
Museum Russische vesting in Californië
BeschrijvingFort Ross, oorspronkelijk Fortress Ross’, is een voormalige Russische nederzetting langs de westkust van Noord-Amerika in het huidige Sonoma County in de Amerikaanse staat Californië. Fort Ross was van 1812 tot 1842 het hart van de meest zuidelijke nederzettingen van de Russen in Noord-Amerika. Wikipedia
Adres: 19005 Coast Hwy, Jenner, CA 95450, Verenigde Staten

BerichtGeplaatst: Za Apr 18, 2020 14:33 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tja, als 'n landkaart in de Wp onvolledig is, dan kan men de outsider niet kwalijk nemen dat hij ervan uitgaat dat de informatie die zij biedt correct en volledig is.

Maar goed 't betreft hier niet echt 'n historisch onderwerp maar de vraag of Siberie hedentendage in de breedte te doorkruisen is met 'n boot of 'n vrachtwagen.

Iemand stelt dat daar wel video's over op YT zijn te vinden, maar voegt daar geen link naar een of meer van die video's aan toe, noch 'n URL ervan.

Daardoor kunnen anderen niet nagaan of 't ook in deze gevallen enkel pogingen betreft die uiteindelijk niet geslaagd zijn, of dat er ook betrouwbare beelden zijn van geslaagde ondernemingen.

Volgens de Engelse WP kan ervan uitgegaan worden dat 't in elk geval niet over land kan.

Wanneer iemand echter aan de hand van betrouwbare informatie of beelden kan aantonen dat 't wel zou kunnen, hij ga z'n gang.

Dan per boot; erg benieuwd te vernemen welke route daar dan voor gevolgd zou moeten worden.
-
BerichtGeplaatst: Zo Apr 19, 2020 9:25 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Tja, als 'n landkaart in de Wp onvolledig is, dan kan men de outsider niet kwalijk nemen dat hij ervan uitgaat dat de informatie die zij biedt correct en volledig is.

Maar goed 't betreft hier niet echt 'n historisch onderwerp maar de vraag of Siberie hedentendage in de breedte te doorkruisen is met 'n boot of 'n vrachtwagen.

Iemand stelt dat daar wel video's over op YT zijn te vinden, maar voegt daar geen link naar een of meer van die video's aan toe, noch 'n URL ervan.

Daardoor kunnen anderen niet nagaan of 't ook in deze gevallen enkel pogingen betreft die uiteindelijk niet geslaagd zijn, of dat er ook betrouwbare beelden zijn van geslaagde ondernemingen.

Volgens de Engelse WP kan ervan uitgegaan worden dat 't in elk geval niet over land kan.

Wanneer iemand echter aan de hand van betrouwbare informatie of beelden kan aantonen dat 't wel zou kunnen, hij ga z'n gang.

Dan per boot; erg benieuwd te vernemen welke route daar dan voor gevolgd zou moeten worden.
-

Zeker in de winter per vrachtwagen of terreinwagen kan Siberie prima doorkruist worden.
Gaat u er eerst maar vanuit dat de winter voor de bewoners de beste tijd van reizen is. De rivieren zijn dan dichtgevroren, zodat daar een uitstekende vlakke snelweg ontstaat.
s,Zomers reizen lijkt mij veel moeilijker in verband met modderige wegen, maar dan kan de trein uitkomst bieden.
In de zomer zijn er uitstekende veerboten/diensten, maar ook enorme vrachtaken die op bv de Amoer, Lena, Ob, Yenisey en andere rivieren uitstekende verplaatsingsmogelijkheden bieden.
Voor de bewoners van Siberie is de winter de beste reistijd van het jaar. In de zomer liggen de dames in bikini op de stranden van de Ob,enz, met tussen de 30 en de 40 graden op de thermometer.
Denk eraan dat Siberie geen onbewoonbaar land is of was. De Hunnen kwamen er vandaan, maar ook DjengisKhan met zijn horden, de Scythen, Tartaren en Chamaren met hun prachtige goudschatten.
Ons is de laatste eeuw uit politiek oogpunt voorgehouden dat Siberie een onleefbaar land was. Dat is nog dadelijk niet rechtgezet.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 19, 2020 20:41 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Gaat u er eerst maar vanuit dat de winter voor de bewoners de beste tijd van reizen is. De rivieren zijn dan dichtgevroren, zodat daar een uitstekende vlakke snelweg ontstaat.

Maar dat zal dan toch al gauw 'n snelweg zijn waarop een of meerdere meters dik de sneeuw ligt.
Moet men al 'n sneeuwschuiver ervoor hebben en dat schiet ook niet echt op wanneer men zo'n afstand moet overbruggen.
Bovendien vergt dat sneeuwschuiven veel kracht en dat resulteert dan weer in 'n enorm benzineverbruik.
Verder moet men er niet aan denken dat hier of daar 'n onder de sneeuw verborgen zwakke plek in het ijs zit.
-
BerichtGeplaatst: Ma Apr 20, 2020 9:04 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Maar dat zal dan toch al gauw 'n snelweg zijn waarop een of meerdere meters dik de sneeuw ligt.
Moet men al 'n sneeuwschuiver ervoor hebben en dat schiet ook niet echt op wanneer men zo'n afstand moet overbruggen.
Bovendien vergt dat sneeuwschuiven veel kracht en dat resulteert dan weer in 'n enorm benzineverbruik.
Verder moet men er niet aan denken dat hier of daar 'n onder de sneeuw verborgen zwakke plek in het ijs zit.
-

U probeert allerlei nadelen van bevroren rivieren als weg te bedenken, maar dit wordt al honderden jaren gedaan.
Zelfs de "Rusluu" uit Vriezenveen reisden pas in de winter naar hun handelskantoren in St Petersburg, over de dan bevroren wegen.
Ga maar eens in hun museum in voornoemde plaats kijken.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 20, 2020 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Poendert schreef:
Natubico schreef:
Poendert schreef:

-

U probeert allerlei nadelen van bevroren rivieren als weg te bedenken, maar dit wordt al honderden jaren gedaan.
Zelfs de "Rusluu" uit Vriezenveen reisden pas in de winter naar hun handelskantoren in St Petersburg, over de dan bevroren wegen.

Daarnaast zult u zien dat in Siberie een gebrek aan gletsjers zeker in het centrum is. De winter is daar zeker geen tijd van voortdurende sneeuwval. Zelfs in Jakoetie, het gebied met de laagste temperaturen in de winter heeft nauwelijks gletsjers.
Gletsjers worden namelijk niet voornamelijk veroorzaakt door extreme koude zoals door de milieuridders wordt beweerd, maar door neerslag. Al vriest het maar een paar graden met genoeg neerslag zal zich dan een gletsjer vormen.
Die voortdurende neerslag ontbreekt in een groot deel van het enorme Siberie.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 20, 2020 9:45 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:

Quote:

Kosten brandstof verbrandingsmotore
Opbouw brandstofprijzen
Er zijn verschillende soorten brandstof beschikbaar. U tankt uw auto met benzine, diesel of LPG. De prijs die u aan de pomp betaalt voor uw brandstof is opgebouwd uit accijns, BTW, productiekosten en het margetraject. Hieronder ziet u de verschillende onderdelen uitgedrukt in percentages van de totale prijs.

Opbouw Benzine prijs
Opbouw brandstofprijs1,577
BTW 17%
Accijns 51%
Marge 11%
Productie 21%
Opbouw Diesel prijs
Opbouw brandstofprijs1,325
BTW 17%
Accijns 38%
Marge 14%
Productie 31%
Opbouw LPG prijs
Opbouw brandstofprijs0,740
BTW 17%
Accijns 24%
Marge 36%
Productie 23%
Datum overzicht: 20-04-2020
BTW
Het BTW percentage voor brandstof is 21%. Over de totaalprijs (de prijs inclusief BTW) is het aandeel BTW 17%.

Rekenvoorbeeld:
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 1,577. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,303 en de BTW is € 0,274. € 0,274 is 21% van € 1,303 (het bedrag exclusief BTW), maar 17% van € 1,577 (het bedrag inclusief BTW).

Is dit leuk of is dit leuk?

BerichtGeplaatst: Ma Apr 20, 2020 16:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Is dit leuk of is dit leuk?

Het is in ieder geval niet relevant.

Waar het om ging is dat mensen steevast over de productie van elektriciteit beginnen als je elektrisch rijdt (jij ook). Daarbij laten ze de productie van benzine wijselijk achterwege. Dus niet beginnen over kolencentrales bij elektrische auto's tenzij je ook wilt beginnen over het omzetten van ruwe olie naar benzine + al het vervoer daarvan.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 20, 2020 18:49 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:

Volgens het Wp-artikel reisden ze per boot of per huifkar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rusluie#Geschiedenis
Maar dan wel tot St.Petersburg en dat lag voor zover dezerzijds bekend ook toen al niet in Siberie.

Maar goed, dat met de vrachtauto over bevroren rivieren reizen.
Ben bij aanhoudend in gebreke blijven van de steller om bewijzen oftewel bronnen toe te voegen zelf maar op zoek gegaan.
En warempel, er blijken inderdaad ijswegen over de Siberische rivieren te zijn (z.g "Zimnicks") waar met de auto zelfs 100 km/u over gereden schijnt te worden (al is dat wat moeilijk voor te stellen, want wie rijdt er nou harder dan 10 a 20 km/u op 'n spekglad ijsoppervlak? 'n Speciaal soort banden misschien?).

Maar eh, de vraag die zich nu aandient is of er niet ook met elektrische auto's via dit soort wegen gereden kan worden en dus of er binnen elke 400 km afstand altijd wel ergens 'n stopcontact te vinden is waar opgeladen kan worden.
Er schijnt al toerisme te zijn in dit soort streken en dus zal daar wellicht ook al rekening gehouden worden met de noden van bezoekers in 'n e-car.

Maar dan blijft toch ook nog de vraag of al die rivieren zodanig met elkaar erbonden zijn dat men er helemaal van west naar oost over kan rijden en zo ja, hoeveel kilometer zo'n reis dan wel niet wordt in totaal.

-----------

Tussen haakjes, schijnt 'n nogal riskante bedoening te zijn om in die streken met de auto rond te gaan rijden:

https://www.ad.nl/buitenland/bus-in-siberie-stort-op-bevroren-rivier-19-doden~a35a067e/

Citaat:

"Volgens de Moscow Times stierven vorig jaar 18.214 mensen bij verkeersongevallen in Siberië. Dat is meer dan de 15.000 mensen uit de Sovjet-Unie die tijdens de Afghaanse oorlog (1979-1989) om het leven kwamen".
-
BerichtGeplaatst: Ma Apr 20, 2020 20:11 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Maar dan wel tot St.Petersburg en dat lag voor zover dezerzijds bekend ook toen al niet in Siberie.

Ben bij aanhoudend in gebreke blijven van de steller om bewijzen oftewel bronnen toe te voegen zelf maar op zoek gegaan.
En warempel, er blijken inderdaad ijswegen over de Siberische rivieren te zijn (z.g "Zimnicks") waar met de auto zelfs 100 km/u over gereden schijnt te worden (al is dat wat moeilijk voor te stellen, want wie rijdt er nou harder dan 10 a 20 km/u op 'n spekglad ijsoppervlak? 'n Speciaal soort banden misschien?).

Maar eh, de vraag die zich nu aandient is of er niet ook met elektrische auto's via dit soort wegen gereden kan worden en dus of er binnen elke 400 km afstand altijd wel ergens 'n stopcontact te vinden is waar opgeladen kan worden.
Er schijnt al toerisme te zijn in dit soort streken en dus zal daar wellicht ook al rekening gehouden worden met de noden van bezoekers in 'n e-car.

Maar dan blijft toch ook nog de vraag of al die rivieren zodanig met elkaar erbonden zijn dat men er helemaal van west naar oost over kan rijden en zo ja, hoeveel kilometer zo'n reis dan wel niet wordt in totaal.

Door de Sahara of het Mato Grosso is het ook link om door te rijden met een auto.
Maar een stopcontact om de 100 km lijkt mij wel een probleem.
Er was in de communistische tijd wel een kanaal van de Ob naar de Yenisey. Maar dat schijnt nu buiten gebruik te zijn.
Ik las een bericht dat de Russische regering een km2 aan nieuwe bewoners van Siberie schenkt. Maar of dat ook opgaat voor buitenlanders?

-----------

Tussen haakjes, schijnt 'n nogal riskante bedoening te zijn om in die streken met de auto rond te gaan rijden:

https://www.ad.nl/buitenland/bus-in-siberie-stort-op-bevroren-rivier-19-doden~a35a067e/

Citaat:

"Volgens de Moscow Times stierven vorig jaar 18.214 mensen bij verkeersongevallen in Siberië. Dat is meer dan de 15.000 mensen uit de Sovjet-Unie die tijdens de Afghaanse oorlog (1979-1989) om het leven kwamen".
-

BerichtGeplaatst: Ma Apr 20, 2020 20:12 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Door de Sahara of het Mato Grosso is het ook link om door te rijden met een auto.
Maar een stopcontact om de 100 km lijkt mij wel een probleem.
Er was in de communistische tijd wel een kanaal van de Ob naar de Yenisey. Maar dat schijnt nu buiten gebruik te zijn.
Ik las een bericht dat de Russische regering een km2 aan nieuwe bewoners van Siberie schenkt. Maar of dat ook opgaat voor buitenlanders?

-----------

Citaat:

-

BerichtGeplaatst: Ma Apr 20, 2020 23:53 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Elektrisch is niet uitgevonden om academisch over te lullen maar gewoon analfabetisch rijden.
Geschat 95 % van alle autobezitters zonder 10 vakgebieden theoretische kennis /grafieken gewoon willen rijden met gemak in de praktijk, niet elke beroepsgroep rijden braaf dagelijks ritjes heen/terug, maar wisselende afstanden als bv thuisverpleegsters, bouwvakkers, klusbedrijven, en nog tig. meer - tellen kleine afstandjes toch snel op tot 100 km - om weer laden te herhalen .

Mijn ovebuur kan niet laden zolang zijn vrouw elektrisch wast - anders springen de stoppen, komt er rook onder het dak vandaan - of het meterkastje bromt .
Milieuvriendelijk? Na ( dubbele fabricage vervuiling) 120.000 km bij 15000 km/jaar na 8 jaar - toe aan een 2e accu ?
BerichtGeplaatst: Di Apr 21, 2020 10:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Onzin 10 miljoenste.

Zie: https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/mobiliteit-logistiek/roadmaps/sustainable-traffic-and-transport/sustainable-mobility-and-logistics/de-transitie-naar-co2-neutrale-mobiliteit-in-2050/energie-en-milieu-aspecten-van-elektrische-personenvoertuigen/

Ook voor jou: ik hoor graag steekhoudende argumenten op het TNO rapport (ipv onderbuik)

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu