Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 7:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

10 miljoenste schreef:
Trommelgeroffel: de wankelmotor keert terug!

Oude uit 1967 geflopte NSU wankel techniek !
Eigenschappen : verbruik 1L/6 km - maximale motor levensduur 30000 km - moeizaam starten - overmatige rookuitstoot - bijkomende kosten, hoog olieverbruik - dragend op Ford ontwikkelde koetswerk .
voornamelijk bedoeld als elektrisch stadsvervoer / incidenteel geschikt voor korte snelweg afstanden .

Wegens een tekort aan oplaadcapaciteit en omdat ze tegen grote accu's zijn...

https://zerauto.nl/autotest-elektrische-auto-van-mazda-2020-is-net-even-anders/

Een actieradius van 200 kilometer vind ik bedenkelijk: Wederom een tank met een kleine brandstofinhoud.
Mazda had beter kunnen shoppen bij de concurrenten dan met zo'n achterstand beginnen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 7:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Je durft het niet aan, is me volkomen duidelijk. Je wilt alleen een vergelijk tussen elektrische auto en elektrische auto met range extender. Dat knip en plak je ook nog eens een keer of vier.

Ik ben degene die het gesprek juist wel voert. Wat is nu de beste vervanger voor de brandstofmotor? Dat de brandstofmotor op z'n retour is hoeven wij het niet over te hebben. Dat het elektrisch rijden de klok slaat hoeven we ook niet over te hebben. Dat zijn feiten. Er is geen weg terug dus kijken we vooruit en hebben we het gesprek over de verschillende technieken van het elektrisch rijden.

Quote:
Maar een vergelijk tussen een brandstofauto en een elektrische auto met range extender durf je simpelweg niet aan, omdat de elektrische auto met range extender dan op alle fronten wint.

Het heeft niets met durven te maken, het heeft te maken met appels vergelijken met appels. Ik rijd nu nog een brandstofstoker, mijn volgende auto wordt een elektrische auto, als ik ga shoppen uit welke smaken kan ik kiezen en waarom kies ik welke smaak.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 7:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:
Cliox schreef:

- Je draagt minder geld af aan islamitische terreurstaten.

En niet te vergeten dat je meehelpt om de afspraak uit de zeventiger jaren dat Islamitische landen olie aan Westerse landen als Nl blijven leveren op voorwaarde dat die landen niet moeilijk doen over Islamisering ervan, onderuit te halen.

Wanneer deze Westerse landen immers ervoor zorgen dat ze geen olie uit Islamitische landen meer nodig hebben hoeven ze ook geen verdere Islamisering meer te dulden.
-

Niet vergeten dat aardolie de grondstof is voor kunststof materialen...
BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 8:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Kleuter.

Oh, gaan we nu zelfs schelden?

Een beter bewijs van mijn gelijk kan ik niet geven hoor... ga lekker zo door!

Dat vergelijk tussen de Astra en Ampera spreekt boekdelen...

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 9:27 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik zou voor de aardigheid wat aan de sterling-motor gaan sleutelen.
Misschien hebben Philips of Ford nog wat op de plank liggen.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 9:28 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik zou voor de aardigheid wat aan de sterling-motor gaan sleutelen.
Misschien hebben Philips of Ford nog wat Sterling op de plank liggen.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 10:05 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Frits Philips was de verwende zoon van Anton Philips-een ramp voor het bedrijf .
Om Frits ongevaarlijk en braaf te houden vulde hij voornamelijk zijn tijd met werkbezoeken.
Amerikaanse fabrieken hadden wel door wat een ongeleerd figuur Frits was, Daarom smeerde Henry Ford - Frits tijdens bezoek de ontwikkeling van in Amerika mislukte Sterling motor aan, welke op kosten van Nederlands onderwijs technische Eindhoven /Delft school, hoogleraren deze sterlingkleun hun tijd zwaar gesubsidieerd in een bestaande Daf bus inbouwde en eenmalig een ererondje om Eindhoven liet rijden, daarna stiekem weer sloopte om deze miskleun motor om te bouwen tot bruikbaar vloeibaar gas aggregaat om af en toe rubber delen te bevriezen .

Quote:
Cliff Je hebt het artikel weer eens niet gelezen zie ik...

gelezen van onder af…

Mazda’s vaart met zijn eerste batterij-elektrische auto dus een eigen koers. Het is een auto voor stedelijke omgevingen waarbij de gebruiker vaak in de stad of op buitenwegen rijdt en heel af en toe de snelweg op moet.

En vroeg me af, waarom beschrijft Mazda niks ove voordelen van wankelmotoren ?

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Wo Apr 01, 2020 10:59, in totaal 2 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 10:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:

Hoor wie het zegt! Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 16:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:
Kleuter.

Een beter bewijs van mijn gelijk kan ik niet geven hoor... ga lekker zo door!

Dat vergelijk tussen de Astra en Ampera spreekt boekdelen...

Ik heb al 10x aangegeven dat het oninteressant is om het elektrisch rijden te vergelijken met de brandstofmotor en van mijn part met de paardentram. Het is je goed recht het daar hartstochtelijk mee oneens te zijn, maar dooddoeners poneren als "Omdat Cliox het niet durft, doe ik het wel even" en dan je gelijk te claimen is inderdaad infantiel. Daarmee bewijs je maar één ding en dat is dat je een onwaardige gesprekspartner bent. Ik noem je zoals ik je zie, zoals jij je gedraagt: Een kleuter. Prima verder als jij daarin bewijs voor je gelijk ziet Cliff, ik zou zeggen 'bak een taart en vier je overwinning.' De groeten.

En verder ben ik vanzelfsprekend bereid om het gesprek met de volwassenen onder ons, voort te zetten.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 21:00 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik begrijp dat de Sterling-motor extreem zuinig loopt, maar dat accelereren een drama is.
Daarom zou ik een hulpmotor(electrisch of anderzinds) plaatsen om met het optrekken te helpen, en op de Sterlingmotor de kruissnelheid handhaven.
Het extreem zuinige gebruik zal dan de vervuiling drukken.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 21:01 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik begrijp dat de Sterling-motor extreem zuinig loopt, maar dat accelereren een drama is.
Daarom zou ik een hulpmotor(electrisch of anderzinds) plaatsen om met het optrekken te helpen, en op de Sterlingmotor de kruissnelheid handhaven.
Het extreem zuinige gebruik zal dan de vervuiling drukken.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 21:23 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:
En niet te vergeten dat je meehelpt om de afspraak uit de zeventiger jaren dat Islamitische landen olie aan Westerse landen als Nl blijven leveren op voorwaarde dat die landen niet moeilijk doen over Islamisering ervan, onderuit te halen.
Wanneer deze Westerse landen immers ervoor zorgen dat ze geen olie uit Islamitische landen meer nodig hebben hoeven ze ook geen verdere Islamisering meer te dulden.

Cliox schreef:
Niet vergeten dat aardolie de grondstof is voor kunststof materialen...

Ow, dat spul dat uiteindelijk onze oceanen verandert in 'n soort plastic soep, waardoor de dieren die in dat water moeten leven figuurlijk en in veel gevallen zelfs letterlijk geen leven meer hebben.

Heb eerder al opgemerkt dat we 't vele eeuwen lang prima zonder dat ook overigens het milieu ernstig vervuilende spul hebben kunnen doen.

En voor de relatief weinig toepassingen waar 't wel echt van waarde voor is, is er makkelijk voldoende olie te halen in andere dan Islamitische landen.
-
BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 21:44 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:
Geen idee hoe dit anders vermeden kan worden dan door ook auto's met extender niet toe te laten.

Cliff schreef:
Met regelmatige controles, zoals nu ook gebeurd bij bv. APK of te hard rijden.

APK en te hard rijden kunnen massaal electronisch gecontroleerd worden.

Ten aanzien van het al dan niet op de extender rijden is dat niet mogelijk.

Daarvoor moeten auto's individueel aangehouden worden en dan is 't nog maar de vraag of vervolgens na te gaan valt of hij net ervoor op electriciteit reed of op de extender.
-
BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 22:21 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliox schreef:
Een volledige elektrische auto is 'de beste van de slechtste' als je 'gedwongen' overstapt naar elektrisch rijden. Wink

Weet niet wat hier met 'gedwongen' bedoeld wordt.

Maar meen wel dat er 'n onderscheid gemaakt moet worden tussen enerzijds privé gebruik van de e-auto en anderzijds zakelijk gebruik.

Bij privé gebruik kan men makkelijker het principiele argument van helemaal geen benzine willen gebruiken de doorslag laten geven dan bij zakelijk gebruik.

Bij dat laatste zijn de belangen die op het spel staan immers vaak dermate groot dat 't de voorkeur heeft om door te karren op 'n extender wanneer de accu leeg is, boven het tijdsverlies van opnieuw opladen.

(Ook al kan er wanneer zich dit slechts incidenteel voordoet de mogelijkheid zijn om dan gauw 'n taxi te bellen waarvan men weet dat die met volledig elektrische auto's rijdt).
-
BerichtGeplaatst: Do Apr 02, 2020 7:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:

Ow, dat spul dat uiteindelijk onze oceanen verandert in 'n soort plastic soep, waardoor de dieren die in dat water moeten leven figuurlijk en in veel gevallen zelfs letterlijk geen leven meer hebben.

Touché.

Quote:
Heb eerder al opgemerkt dat we 't vele eeuwen lang prima zonder dat ook overigens het milieu ernstig vervuilende spul hebben kunnen doen.

Ik betwijfel het. Als je kijkt naar Sabic ligt niet alleen de kunststofindustrie aan het infuus bij de krakers, het is een grondstof voor veel producten. Dat plastic deels vervangbaar is ben ik eens, maar er is nog een hele lange weg te gaan.

Quote:
En voor de relatief weinig toepassingen waar 't wel echt van waarde voor is, is er makkelijk voldoende olie te halen in andere dan Islamitische landen.
-

Niet als heel West-Europa bediend moet worden. Al heb ik geen cijfers paraat die dit onderschrijven.
BerichtGeplaatst: Do Apr 02, 2020 7:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:

Dat je geen keuze hebt. Uiteindelijk zijn auto's met brandstofmotor niet meer te verkrijgen.

Quote:
Maar meen wel dat er 'n onderscheid gemaakt moet worden tussen enerzijds privé gebruik van de e-auto en anderzijds zakelijk gebruik.

Bij privé gebruik kan men makkelijker het principiele argument van helemaal geen benzine willen gebruiken de doorslag laten geven dan bij zakelijk gebruik.

Bij dat laatste zijn de belangen die op het spel staan immers vaak dermate groot dat 't de voorkeur heeft om door te karren op 'n extender wanneer de accu leeg is, boven het tijdsverlies van opnieuw opladen.

(Ook al kan er wanneer zich dit slechts incidenteel voordoet de mogelijkheid zijn om dan gauw 'n taxi te bellen waarvan men weet dat die met volledig elektrische auto's rijdt).
-

Bij privégebruik zijn het ook de fiscale voordelen die doorslag geven. Geen wegenbelasting, minimaal onderhoud en mensen met zonnepanelen rijden gratis. Zakelijk zie ik nog wel wat praktische ongemakken. Mensen die elektrisch rijden 'want het is lekker goedkoop' bellen nu of ze kunnen meerijden als we langere stukken rijden. Niet dat het onmogelijk is met een Tesla, maar het is anders. Hoe interessant elektrisch rijden daadwerkelijk is zou je pas achterkomen als je de fiscale voordelen wegpakt. Ik denk dat de verkoop fors daalt.
BerichtGeplaatst: Do Apr 02, 2020 7:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:

Dat je geen keuze hebt. Uiteindelijk zijn auto's met brandstofmotor niet meer te verkrijgen.

Quote:

-

Bij privégebruik zijn het ook de fiscale voordelen die doorslag geven. Geen wegenbelasting, minimaal onderhoud en mensen met zonnepanelen rijden gratis. Zakelijk zie ik nog wel wat praktische ongemakken. Mensen die elektrisch rijden 'want het is lekker goedkoop' bellen nu of ze kunnen meerijden als we langere stukken rijden. Niet dat het onmogelijk is met een Tesla, maar het is anders. Hoe interessant elektrisch rijden daadwerkelijk is zou je pas achterkomen als je de fiscale voordelen wegpakt. Ik denk dat de verkoop fors daalt.
BerichtGeplaatst: Do Apr 02, 2020 8:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Ten aanzien van het al dan niet op de extender rijden is dat niet mogelijk.

Denk ik wel hoor: met een hitte camera op de achterkant bv. Of iets wat de uitstoot meet.

Cliox schreef:
Ik heb al 10x aangegeven dat het oninteressant is om het elektrisch rijden te vergelijken met de brandstofmotor

Ja, wat onzinnig is. De auto werd destijds wel degelijk vergeleken met tram, koets, paard. Je geeft zelf aan dat we nu in de overgang zitten van brandstof naar elektrisch, zoals we destijds in de overgang zaten van paardenkracht naar brandstof.

Het vergelijk is dus enorm logisch: het is het oude vergelijken met het nieuwe. En het nieuwe is nog niet klaar, zie ook jou en Tedje's argumenten aan het begin van deze discussie. Toen vonden jullie elektrisch rijden helemaal niets. Al die tegenargumenten zijn van tafel met een range-extender, wat momenteel gewoon de beste tussenoplossing is om iedereen zoveel mogelijk elektrisch te gaan laten rijden. In de VS ziet men dit ook, diverse merken stappen over. In Japan dus ook met Mazda en Nissan.

Je vindt een vergelijk alleen 'oninteressant' omdat je geen argumenten hebt.... zoveel is duidelijk. En vervolgens ga je op de persoon spelen... dat is ook volkomen duidelijk. Je zit net als Tedje zonder argumenten. Ik zie dat hij nog wel meeleest, misschien leert hij nog wat Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Apr 02, 2020 9:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Misschien bereiken we iets als we deze tactiek inzetten. De vervuiler betaalt. Flikker maar een euro extra belasting op de benzine en laat die rechtstreeks naar de zorg gaan Twisted Evil

BerichtGeplaatst: Do Apr 02, 2020 17:54 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliox schreef:
Bij privégebruik zijn het ook de fiscale voordelen die doorslag geven. Geen wegenbelasting, minimaal onderhoud en mensen met zonnepanelen rijden gratis. Zakelijk zie ik nog wel wat praktische ongemakken. Mensen die elektrisch rijden 'want het is lekker goedkoop' bellen nu of ze kunnen meerijden als we langere stukken rijden. Niet dat het onmogelijk is met een Tesla, maar het is anders.

Er zijn waarschijnlijk meer zakelijke rijders die wanneer ze grotere afstanden moeten rijden niet de mogelijkheid hebben om mee te rijden in de brandsotofauto van 'n collega dan zakelijke rijders die die mogelijkheid wel hebben.
De eerste vraag is uiteraard waarom ze zouden willen meerijden wanneer hun eigen e-auto voldoende range heeft om de hele rit zonder opladen te volbrengen.
Denk dat ze alleen maar willen meerijden wanneer er zeker van zijn dat ze de rit niet zonder opladen zullen kunnen maken. Om dat opladen te vermijden rijden ze dan liever mee.

(Maar wie weet is de reden enkel gelegen in het feit dat ze op lange ritten liever wat gezelschap hebben).

Hoe dan ook, meestal is de gelegenheid om met iemand anders mee te rijden er niet en dan zal zo'n zakelijke rijder toch eerder kiezen voor 'n auto met extender dan voor 'n volledig elektrische die hij onderweg ergens moet opladen, (tenzij hij principieel alleen maar elektrisch wil rijden vanwege het milieuaspect en/of andere postitieve facetten ervan).
-
BerichtGeplaatst: Do Apr 02, 2020 18:14 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Als je met iemand mee wilt rijden dan kun je net zo goed met het OV.
BerichtGeplaatst: Do Apr 02, 2020 18:37 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliox schreef:
Als je kijkt naar Sabic ligt niet alleen de kunststofindustrie aan het infuus bij de krakers, het is een grondstof voor veel producten. Dat plastic deels vervangbaar is ben ik eens, maar er is nog een hele lange weg te gaan.

Heel veel producten die nu van aardolie gemaakt worden kunnen ook van plantaardige en dierlijke vetten gemaakt worden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Oleochemie

Quote:

Cliox schreef:
Niet als heel West-Europa bediend moet worden. Al heb ik geen cijfers paraat die dit onderschrijven.

Heb net aan de hand van het staatje op deze pagina uitgerekend dat in niet-Islamitische landen jaarlijks ca. 40 mln. vaten ruwe olie geproduceerd worden en in Islamitische ca. 37 mln.

Zonder Islamitische olie lijkt dus wel te kunnen, zeker ook mede gelet op de mogelijkheid van oleochemie, de verdere groei van zonne- en windenergie, en niet te vergeten de mogelijkheid om het gemotoriseerde transport aanmerkelijk te reduceren .
-

Laatst aangepast door Natubico op Do Apr 02, 2020 18:44, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Do Apr 02, 2020 18:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Fileman schreef:
Als je met iemand mee wilt rijden dan kun je net zo goed met het OV.

In de Randstad misschien...

BerichtGeplaatst: Di Apr 07, 2020 6:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:
Heel veel producten die nu van aardolie gemaakt worden kunnen ook van plantaardige en dierlijke vetten gemaakt worden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Oleochemie

I know, maar kun je er ook de markt volledig bedienen? En tegen dezelfde prijs? Er is een reden dat olie nog wordt gewonnen in Islamitische landen.

Quote:
Heb net aan de hand van het staatje op deze pagina uitgerekend dat in niet-Islamitische landen jaarlijks ca. 40 mln. vaten ruwe olie geproduceerd worden en in Islamitische ca. 37 mln.

Hoe ga je dit winnen uit planten en dierlijke vetten?

Quote:
Zonder Islamitische olie lijkt dus wel te kunnen, zeker ook mede gelet op de mogelijkheid van oleochemie, de verdere groei van zonne- en windenergie, en niet te vergeten de mogelijkheid om het gemotoriseerde transport aanmerkelijk te reduceren .
-

Ik heb de cijfers niet paraat, veel onderzoeken wijzen uit dat het schier onmogelijk is.

Verder verbaast het mij dat de salderingsregeling komt te vervallen. Deze regeling maakt het interessant om zonnepanelen aan te schaffen en beantwoordt deels de energiebehoefte voor de toekomst. Ik zou wel willen zien als heel Nederland massaal zou overgaan op elektrisch rijden of we geen gigantische dip zouden krijgen.

Ik weet dat toen de Clauscentrale net ging draaien, er nog steeds stroom ingekocht werd in Duitsland in de wintertijd.
BerichtGeplaatst: Di Apr 07, 2020 6:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:
Er zijn waarschijnlijk meer zakelijke rijders die wanneer ze grotere afstanden moeten rijden niet de mogelijkheid hebben om mee te rijden in de brandsotofauto van 'n collega dan zakelijke rijders die die mogelijkheid wel hebben.

De eerste vraag is uiteraard waarom ze zouden willen meerijden wanneer hun eigen e-auto voldoende range heeft om de hele rit zonder opladen te volbrengen.

Denk dat ze alleen maar willen meerijden wanneer er zeker van zijn dat ze de rit niet zonder opladen zullen kunnen maken. Om dat opladen te vermijden rijden ze dan liever mee.

Het praktisch gemak van een brandstofauto is inderdaad groter.

Quote:
Hoe dan ook, meestal is de gelegenheid om met iemand anders mee te rijden er niet en dan zal zo'n zakelijke rijder toch eerder kiezen voor 'n auto met extender dan voor 'n volledig elektrische die hij onderweg ergens moet opladen, (tenzij hij principieel alleen maar elektrisch wil rijden vanwege het milieuaspect en/of andere postitieve facetten ervan).-

Als ik kijk naar de actieradius van de i3 en de nieuwe Mazda denk ik niet dat het de volledig elektrisch auto kan vervangen. Theoretisch zou je verder kunnen komen zonder aan de stekker te hoeven, in de praktijk wil je niet om de 100 kilometer bij een tankstation stoppen voor een paar druppel peut. Je hebt het slechtste uit twee werelden: Een auto die brandstof verbruikt én een korte actieradius op elektriciteit.

Ik zou in deze opteren voor een volledig elektrische auto.
Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten.
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu