Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 40, 41, 42  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 29, 2020 17:43 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliox schreef:

- Je draagt minder geld af aan islamitische terreurstaten.

En niet te vergeten dat je meehelpt om de afspraak uit de zeventiger jaren dat Islamitische landen olie aan Westerse landen als Nl blijven leveren op voorwaarde dat die landen niet moeilijk doen over Islamisering ervan, onderuit te halen.

Wanneer deze Westerse landen immers ervoor zorgen dat ze geen olie uit Islamitische landen meer nodig hebben hoeven ze ook geen verdere Islamisering meer te dulden.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 29, 2020 21:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Pas nadat de accu leeg is Cliox, en dus is dat verder geen punt in de discussie.

Jij schreef dat de Ampera één aandrijflijn heeft, de Ampera heeft twee aandrijflijnen.

Quote:
Ik heb enkele duizenden kilometers gereden met een Ampera. Ik verzeker je: zolang de accu vol is, slaat de motor nooit, maar dan ook nooit aan.

Dat zijn de feiten.

Feiten zijn dat de auto twee aandrijflijnen heeft. Dus ik snap de verwarring.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 29, 2020 21:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

En verder vergelijk ik appels met appels.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2020 8:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zie je wel, je durft het niet aan. Je durft het huidige brandstof tijdperk niet te vergelijken met een elektrische auto met range extender. En vrij simpel: de elektrische auto met range extender is momenteel 'the best of both worlds'. Daarom ook de ideale tussenoplossing voor nu.

Zowel jij als Tedje kunnen gewoon geen onderbouwde negatieve zaken noemen van zo'n auto t.o.v. de huidige brandstofmotor.

En dat zegt mij genoeg. Wel jammer dat er 5 pagina's afleiding nodig waren van jullie kant voordat er eens echt op de argumenten ingegaan werd, tot het punt waarop men zelf aangeeft geen argumenten te hebben.

Ik heb ook geen reacties gekregen op dit soort teksten:

Misschien komen we verder als we uitgaan van de volgende specs (en je moet toegeven dat dat gewoon te bouwen is)
    - Elektrische actieradius van 100 km
    - Range extender met benzinetank 40 liter
    - Middenklasser voor 4 personen

En we noemen hem.... de Cli-Cli. We hebben hem samen bedacht. Wat denk je, is dat niet de beste oplossing voor dit moment?

Of op dit:

Iets anders... stel dat jij thuis benzine kunt tanken voor 0,24 cent per liter. Dat mag, mits je thuis niet meer tankt dan 10 liter. Je auto loopt 8 liter op 100 km, dus met 10 liter kom je ongeveer ongeveer 120 km ver.

Stel nu eens dat de overheid deze regel zou invoeren. Heb je enig idee hoe vaak jij dan nog aan de pomp tankt? Ik heb het antwoord voor je: zelden. Misschien één of twee keer per jaar gooi jij je auto vol voor 1,70 per liter. De rest van het jaar tank jij gewoon thuis 10 liter voor 0,24 cent per liter. Daar haal je immers al je woon-werk verkeer mee, je supermarkt, je familie en vrienden. Oh ja, ook bij hun kun je gewoon tanken voor 0,24 cent per liter, dus zelfs als ze 100 km verderop wonen tank jij nog steeds niet aan de reguliere pomp.

IJzersterke argumenten, al zeg ik het zelf. Geen wonder dat niemand het aandurft om dit te vergelijken met de huidige brandstofsleurpende en zwaar vervuilende auto's.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2020 10:56 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Was zelf aanvankelijk ook razend enthousiast over de e-auto met extender, maar ben in de loop van deze discussie uitgekomen op 'n voorkeur voor helemaal elektrisch en dus helemaal geen benzine meer.

Dit, ook al zal 't soms wat onhandiger zijn om bij 'n lange reis vaker te moeten opladen.

En de reden: principieel afzien van benzine om optimaal bij te dragen aan het stopzetten der Islamisering van ons Westen.

Daar moet je wat ongemak voor over hebben, want dat is niets vergeleken bij wat je anders gaat krijgen.
-
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2020 11:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Daar ben ik het op zich wel mee eens Natubico, maar de huidige brandstofrijder is er niet klaar voor. Ze schreeuwen moord en brand over de actieradius, accuslijtage en de lange laadtijd. Dat zie je ook steeds terug in deze discussie en helaas is het de mening van een heel groot deel van de huidige autorijders. Met feiten heeft het niet zoveel te maken.

De elektrische auto met range extender haalt die hoofdbezwaren weg. De laadtijd is nog steeds lang, maar kan prima 's nachts gebeuren wanneer de auto toch stil staat. De actieradius is geen probleem meer want na een lege accu kun je verder op benzine. Accudegradatie is daardoor ook nauwelijks een probleem. Het is niet leuk, maar maakt voor het principe weinig uit.

De winst die we in Nederland zouden behalen als iedereen de eerste 60 km per dag elektrisch zou rijden en de rest op benzine is ongekend. Ik denk dat we voor wat autorijden misschien nog 5-10% van de uitstoot overhouden. En dat zonder het inleveren van enig comfort.

Wat mij betreft gaat men de wetten op uitstoot in steden verder uitbreiden. Maak voor mensen die met een brandstofauto naar een stad komen maar een grote parkeerplaats buiten de stad met elektrische pendelbussen. Of elektrische fietsen. En laat mensen met een elektrische auto, al dan niet met range-extender, wel in de stad. Wie niet horen wil moet maar gaan voelen, net als bij de rokers. Het onnodig verpesten van de luchtkwaliteit in drukke stedelijke gebieden mag best gedemotiveerd worden.

Wel moeten er dan veel meer elektrische auto's op de markt gaan komen. Betaalbare varianten. Zo'n Opel Ampera is nu tweedehands te koop voor 10.000 tot 15.000 euro. Overigens zie je ook daar geen noemenswaardige accudegradatie. De fabrikanten realiseren zich blijkbaar heel goed dat wanneer een accu nooit helemaal leeg gaat, dat dat de acculevensduur zeer ten goede komt.

Overigens is het geen utopie te denken dat als deze wetgeving in verschillende landen wordt ingevoerd, dat de autofabrikanten daar niet op inspringen. We zagen eerder bv. een enorme verkoop van de Fiat Punto Evo in Nederland simpelweg omdat deze auto destijds wegenbelastingvrij was vanwege de uitstoot: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2010/april/18453-fiat-punto-met-13-multijet-wegenbelastingvrij

Inmiddels is die wetgeving aangepast, maar autofabrikanten realiseren zich dat het handig kan zijn bepaalde modellen zo aan te passen dat ze in gunstige belastingregelingen vallen.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2020 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
En laat mensen met een elektrische auto, al dan niet met range-extender, wel in de stad.

Stel dat ze er allemaal een aanschaffen met extender en daar ook op gaan rijden wanneer ze in de stad komen, dan verbetert er nog niets aan de luchtkwaliteit.

Geen idee hoe dit anders vermeden kan worden dan door ook auto's met extender niet toe te laten.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2020 16:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Zie je wel, je durft het niet aan. Je durft het huidige brandstof tijdperk niet te vergelijken met een elektrische auto met range extender. En vrij simpel: de elektrische auto met range extender is momenteel 'the best of both worlds'. Daarom ook de ideale tussenoplossing voor nu.

Als we het hebben over de beste oplossing voor het vervangen van de conventionele brandstofauto kan ik kiezen uit meerdere smaken. Die smaken moet ik naast elkaar leggen om zo te bepalen wat de beste oplossing is. Ik kom dan echt uit op een volledig elektrische auto. Dat is ook de reden dat BMW en Opel afstappen van een range-extender.

Quote:
Zowel jij als Tedje kunnen gewoon geen onderbouwde negatieve zaken noemen van zo'n auto t.o.v. de huidige brandstofmotor.

Ik kan wel onderbouwde positieve zaken noemen van een volledig elektrische auto t.o.v. de range-extender. Als ik overtap van de conventionele brandstofauto naar een elektrische auto kan ik kiezen uit meer smaken en dan is de elektrische auto met range-extender niet de beste keuze. Je moet het bekijken over het grote geheel.

Quote:
En dat zegt mij genoeg. Wel jammer dat er 5 pagina's afleiding nodig waren van jullie kant voordat er eens echt op de argumenten ingegaan werd, tot het punt waarop men zelf aangeeft geen argumenten te hebben.

Blijkbaar zijn wij 'kijk-mij-es-de-kleuter-uithangen' stadium nog niet voorbij. Waarschijnlijk tevergeefs maar nog een keer:

Jouw argumenten zijn stuk voor stuk lekgeschoten, de voordelen die jij benoemt zijn daarmee onvoldoende bewezen en dan zijn de feiten mij ook nog eens gunstig gezind: BMW en Opel stappen af van de auto met range-extender. Kortom, het volledig elektrisch rijden is het 'ei van Columbus' en vervangt de door jou geprezen techniek steeds vaker.

De voor- en nadelen nog een keer op een rij. Ondanks dat ik niet degene die stel lever ik hier wel een set aan argumenten af om je vinger bij af te likken.

Wat nadelen van de range-extender versus de elektrische auto:

- Argument 1: Actieradius op volledig elektrisch rijden is klein;
- Argument 2: Onderhoudskosten van de brandstofmotor;
- Argument 3: Dictatoriale olielanden die wij met miljarden sponsoren;
- Argument 4: Meer uitstoot bij langere ritten >50km;
- Argument 5: Potentiële uitstoot in stedelijke gebieden;
- Argument 6: Meer geluid dan een volledig elektrische auto.

De voordelen van een volledige elektrische auto (mag je tegen alle techniek afzetten met een brandstofmotor):

- Argument 7: Geen uitstoot bij alle ritten;
- Argument 8: Geen uitstoot in stedelijke gebieden;
- Argument 9: Geen brandstofverbruik;
- Argument 10: Minder geluidsoverlast;
- Argument 12: Nooit meer tanken bij benzinestation;
- Argument 13: Je draagt minder geld af aan islamitische terreurstaten.

Quote:
[list][i]Iets anders... stel dat jij thuis benzine kunt tanken voor 0,24 cent per liter. Dat mag, mits je thuis niet meer tankt dan 10 liter. Je auto loopt 8 liter op 100 km, dus met 10 liter kom je ongeveer ongeveer 120 km ver.

Aan huis benzine tanken zal nooit gebeuren, het raakt werkelijk kant noch wal...

Quote:
IJzersterke argumenten, al zeg ik het zelf. Geen wonder dat niemand het aandurft om dit te vergelijken met de huidige brandstofsleurpende en zwaar vervuilende auto's.

En natuurlijk weer de overwinning claimen. Nogmaals: Volgens mij moet jij gewoon eens accepteren dat je niet alle wijsheid in pacht hebt. Je draait jezelf in de problemen en loopt vast in de discussie. Iedere keer jezelf op de borst kloppen en doen alsof je wat geweldigs neerpent siert je niet. Hou op met die flauwekul en neem je verlies.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2020 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:
Was zelf aanvankelijk ook razend enthousiast over de e-auto met extender, maar ben in de loop van deze discussie uitgekomen op 'n voorkeur voor helemaal elektrisch en dus helemaal geen benzine meer.

Dit, ook al zal 't soms wat onhandiger zijn om bij 'n lange reis vaker te moeten opladen.

En de reden: principieel afzien van benzine om optimaal bij te dragen aan het stopzetten der Islamisering van ons Westen.

Daar moet je wat ongemak voor over hebben, want dat is niets vergeleken bij wat je anders gaat krijgen.
-

Als je om morele redenen afstap van de auto met brandstofmotor is een elektrische auto met range-extender wel heel hypocriet. Goeie keuze om het niet te doen. De onhandigheid die jij benoemt is ook relatief. De nieuwe volledig elektrische i3 komt even ver dan zijn voorganger met otto-aggregaat. Daarnaast is het ook niet handig om met 9 liter brandstof om de 100 kilometer te moeten tanken. De range-extender dient bij de i3 als reservewiel voor als je een keer een straat om moet rijden maar ook niet meer dan dat.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2020 18:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Geen idee hoe dit anders vermeden kan worden dan door ook auto's met extender niet toe te laten.

Met regelmatige controles, zoals nu ook gebeurd bij bv. APK of te hard rijden.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2020 18:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Als we het hebben over de beste oplossing voor het vervangen van de conventionele brandstofauto kan ik kiezen uit meerdere smaken. Die smaken moet ik naast elkaar leggen om zo te bepalen wat de beste oplossing is. Ik kom dan echt uit op een volledig elektrische auto.

Jaja Smile

Maar goed, in ieder geval beter dan de brandstofauto.

Quote:
Ik kan wel onderbouwde positieve zaken noemen van een volledig elektrische auto t.o.v. de range-extender. Als ik overtap van de conventionele brandstofauto naar een elektrische auto kan ik kiezen uit meer smaken en dan is de elektrische auto met range-extender niet de beste keuze. Je moet het bekijken over het grote geheel.

QED, je kunt geen nadelen noemen. Genoteerd.

Quote:
Jouw argumenten zijn stuk voor stuk lekgeschoten

Nope. Je kunt niet eens argumenten noemen.

Quote:
Wat nadelen van de range-extender versus de elektrische auto:

Weet je wat... als jij weigert argumenten te geven van een elektrische auto met range extender versus een brandstofauto, misbruik ik je argumenten toch gewoon even:

Quote:

Reeds afgeschoten door mij: de milieu en brandstofverbruik winst is enorm t.o.v. de brandstofauto. Bovendien kom je nooit stil te staan.

Quote:

Minimaal, zeker t.o.v. een conventionele brandstofmotor. Dat komt omdat de brandstofmotor van een range extender nooit een zware last hoeft te trekken en altijd op het ideale (meest efficiënte) toerental kan draaien.

Quote:

Ook niet valide als je het vergelijkt met een brandstofauto: immers vele miljarden minder.

Quote:

Ook niet valide wanneer je het vergelijkt met een conventionele brandstofmotor, immers veel minder.

Quote:

Ook niet valide wanneer je het vergelijkt met een conventionele brandstofmotor, immers veel minder.

Quote:

Dus... lijkt me vrij duidelijk wiens argumenten nu werkelijk lek geschoten worden.

Quote:
Aan huis benzine tanken zal nooit gebeuren, het raakt werkelijk kant noch wal...

Het vergelijk staat je niet aan merk ik.

Quote:
En natuurlijk weer de overwinning claimen. Nogmaals: Volgens mij moet jij gewoon eens accepteren dat je niet alle wijsheid in pacht hebt. Je draait jezelf in de problemen en loopt vast in de discussie. Iedere keer jezelf op de borst kloppen en doen alsof je wat geweldigs neerpent siert je niet. Hou op met die flauwekul en neem je verlies.

Spiegeltje spiegeltje aan de wand...

Ik heb nog steeds geen enkel valide argument van je gezien in de discussie brandstofmotor versus elektrische motor met range extender. Je gaat zelf de hele tijd snel over op een volledig elektrische auto, maar dat is niet de discussie.

Bovendien heeft een volledig elektrische auto ook een hoop nadelen:
1. Te duur, zeker afgezet tegen een conventionele brandstofmotor
2. Actieradiusprobleem: accu leeg en je staat muurvast
3. Opladen onderweg duurt erg lang

Allemaal argumenten die je bij een elektrische auto met range extender niet hebt.

Ik zou zeggen: Touché.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2020 18:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Als je om morele redenen afstap van de auto met brandstofmotor is een elektrische auto met range-extender wel heel hypocriet.

Ach, als je van 7 dagen in de week vlees eten naar 1 dag in de week ga doe je nog een hoop goeds.

Quote:
Daarnaast is het ook niet handig om met 9 liter brandstof om de 100 kilometer te moeten tanken. De range-extender dient bij de i3 als reservewiel voor als je een keer een straat om moet rijden maar ook niet meer dan dat.

Inderdaad, mega-faal van de BMW I3. De tank had minstens 25 liter moeten bedragen en dat had ook gemakkelijk gekund. Zelfs een reservewiel heeft meer inhoud dan 9 liter.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 6:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Jaja Smile

Maar goed, in ieder geval beter dan de brandstofauto.

Het gaat erom wat de beste keuze is. Dat is de range-extender niet. Daarom stappen grote automerken er vanaf.

Quote:
QED, je kunt geen nadelen noemen. Genoteerd.

Zeker wel. Voor de derde keer:

Quote:
Nope. Je kunt niet eens argumenten noemen.

Zeker wel. Voor de vierde keer:

- Argument 7: Geen uitstoot bij alle ritten;
- Argument 8: Geen uitstoot in stedelijke gebieden;
- Argument 9: Geen brandstofverbruik;
- Argument 10: Minder geluidsoverlast;
- Argument 12: Nooit meer tanken bij benzinestation;
- Argument 13: Je draagt minder geld af aan islamitische terreurstaten.

Als bonusargument: autofabrikanten stappen van de range-extender af. Deze wordt vervangen door de volledige elektrische auto.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 7:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Reeds afgeschoten door mij: de milieu en brandstofverbruik winst is enorm t.o.v. de brandstofauto. Bovendien kom je nooit stil te staan.

Dat verandert niets aan de winst van de volledig elektrische auto versus een range-extender.

Quote:
Minimaal, zeker t.o.v. een conventionele brandstofmotor. Dat komt omdat de brandstofmotor van een range extender nooit een zware last hoeft te trekken en altijd op het ideale (meest efficiënte) toerental kan draaien.

Een elektrische auto heeft géén brandstofmotor.

Quote:
Ook niet valide als je het vergelijkt met een brandstofauto: immers vele miljarden minder.

Ik vergelijk met een elektrische auto.

Quote:

Quote:

Quote:

Quote:
Dus... lijkt me vrij duidelijk wiens argumenten nu werkelijk lek geschoten worden.

Welnee Cliff, ik vergelijk een volledige elektrische auto met auto met range-extender, jij komt aan met andere variabelen. Dan heb je hooguit iets anders opgeschreven. Feitelijk heb je niet gereageerd op de nadelen van de range-extender afgezet tegen de elektrische auto.

Quote:
Ik heb nog steeds geen enkel valide argument van je gezien in de discussie brandstofmotor versus elektrische motor met range extender. Je gaat zelf de hele tijd snel over op een volledig elektrische auto, maar dat is niet de discussie.

Als je appels met peren wil blijven vergelijken dan haak ik af. Dan heeft verder discussiëren ook geen enkele zin. Als ik wil vaststellen of de range-extender de beste techniek is, kijk ik naar het gehele assortiment elektrische techniek en niet naar de brandstofmotor.

Quote:
Allemaal argumenten die je bij een elektrische auto met range extender niet hebt.

Elke auto kan stilvallen als de energiedrager uitgeput is.

Quote:
Ik zou zeggen: Touché.

En alweer de overwinning willen claimen…
BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 8:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Wat is dit voor onzinnig knip en plakwerk? Meer trolwerk?

Maar goed, het is duidelijk: je durft het vergelijk tussen een auto met brandstofmotor en een elektrische auto met range extender niet aan.

Dat bewijst meer dan jouw knip en plakwerk hierboven.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 16:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Hoezo durven? Ik vergelijk de brandstofstoker met de elektrische auto. Je roept dat de range-extender de beste oplossing is dus dan zetten we het af tegen de andere opties en kijken we wat autofabrikanten doen.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 18:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je durft het niet aan, is me volkomen duidelijk. Je wilt alleen een vergelijk tussen elektrische auto en elektrische auto met range extender. Dat knip en plak je ook nog eens een keer of vier.

Maar een vergelijk tussen een brandstofauto en een elektrische auto met range extender durf je simpelweg niet aan, omdat de elektrische auto met range extender dan op alle fronten wint.

Trouwens: er is maar één merk wat afgestapt is van de range extender en dat is BMW. Er zijn meerdere merken mee bezig op dit moment, zoals Toyota, Cadillac, Nissan, Porsche e.a.

Opel is er niet vanaf gestapt zoals jij beweert. De Opel Ampera is net als de Vauxhall (UK) en Holden (Australië) allemaal techniek van General Motors. En zoals je al had kunnen lezen is Opel niet meer van General Motors maar van de Peugeot/Citroën groep. En die hebben nooit een auto met Range extender gehad. General Motors heeft echter de techniek niet laten vallen en ontwikkelt deze gewoon door in de Volt gen. 2. Buiten het bereik van Opel dus. Die moet inmiddels inferieure PSA techniek in zijn modellen stoppen. De Opel Corsa en Peugeot 208 verschillen motorisch niets meer van elkaar.

Dus... Opel laat de techniek niet vallen... de techniek liet Opel vallen Laughing

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 19:31 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Er is zo'n groot aanbod aan auto's en iedereen kiest daar een model uit dat voor die persoon het beste werkt. Sommige mensen kopen een FIAT. Ik zou dat zelf nooit doen. Maar dat moet men helemaal zelf weten. Als het milieu belangrijk voor automobilisten was dan zouden ze 25 jaar geleden al massaal overgestapt zijn naar elektrische auto's. In werkelijkheid gaat het alleen maar om de kosten per kilometer.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 20:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Misschien moet de overheid dan maar een handje helpen. Doen ze ook met lagere tarieven op wegenbelasting bv.

We betalen nu wegenbelasting naar gewicht van de auto. Dat was blijkbaar ooit één van de belangrijkste maatvoeringen. Nu zouden we gewoon kunnen gaan betalen naar gerealiseerde uitstoot, lijkt me nog beter. Iedereen een verzegelde sensor in de uitlaat en één keer per jaar afrekenen. Zoiets als de elektriciteitsmeter in de meterkast.

Immers, al die uitstoot is helemaal niet meer nodig. Er zijn voldoende goede en betaalbare oplossingen nu om een alternatief te kiezen voor de oude brandstofmotor.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 20:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Omdat Cliox het toch niet aandurft, heb ik de Opel Astra en Opel Ampera uit 2011 maar eens vergeleken. Min of meer dezelfde auto's. De Ampera heeft 10 pk meer en is nog wat sportiever, dus eigenlijk zou je het nog kunnen afzetten tegen een Opel Astra met een zwaardere (en nog meer vervuilende) motor.

De specs liegen er dan niet om:

Let even op de uitstoot: 27 gr per km voor de Ampera en 129 gr per km voor de Astra. Ofwel: je reduceert de uitstoot met 80%.

Brandstofgebruik: Astra gemiddeld 1 op 18.2, Ampera gemiddeld 1 op 83,3 (NEDC). Ook hier een enorme winst t.o.v. de conventionele brandstofmotor.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 20:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

En nog meer nieuws: ook Mazda komt met een range extender:

Trommelgeroffel: de wankelmotor keert terug!
    De marktintroductie van Mazda’s eerste batterij-elektrische auto staat in de planning voor de zomer van 2020. Vanaf de zomer van 2021 wordt het helemaal interessant, want vanaf dat moment komt Mazda met een variant met range-extender. En dat wordt een – trommelgroffel… – wankelmotor! Jawel, de wankelmotor – ook wel rotatiemotor genoemd – keert terug bij Mazda.

Range-extender
    Schultze: “De rotatiemotor is een ideaal middel om aan lokale marktomstandigheden te voldoen. Niet in alle landen is er een goede laadinfrastructuur, dan biedt een range-extender uitkomst. We zien we de range-extender als een multifunctionele toolkit. Je kan de techniek bovendien in diverse aandrijflijnen toepassen, ook in een plug-in hybride of normale hybride. Daarnaast werkt een wankelmotor niet alleen met benzine, maar ook met LPG, CNG en met waterstof.”

https://zerauto.nl/autotest-elektrische-auto-van-mazda-2020-is-net-even-anders/

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 0:13 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Trommelgeroffel: de wankelmotor keert terug!

Oude uit 1967 geflopte NSU wankel techniek !
Eigenschappen : verbruik 1L/6 km - maximale motor levensduur 30000 km - moeizaam starten - overmatige rookuitstoot - bijkomende kosten, hoog olieverbruik - dragend op Ford ontwikkelde koetswerk .
voornamelijk bedoeld als elektrisch stadsvervoer / incidenteel geschikt voor korte snelweg afstanden .
BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 1:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je hebt het artikel weer eens niet gelezen zie ik...

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 7:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:

Als je verder moet reizen is het inderdaad onhandig. Maar een auto met range-extender met een tank van slechts 9 liter brandstof schiet ook niet op.

Quote:

-

Een volledige elektrische auto is 'de beste van de slechtste' als je 'gedwongen' overstapt naar elektrisch rijden. Wink
BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 7:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Omdat Cliox het toch niet aandurft, heb ik de Opel Astra en Opel Ampera uit 2011 maar eens vergeleken.

Kleuter.
Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten.
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu