Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 34, 35, 36  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2020 14:15 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es
   
 


Natubico schreef:
Maar goed, laat dat je gedurende zo'n rit naar Nice dan geen twee keer moet opladen maar drie keer.

En hoelang duurt dat opladen en hoelang sta je ervoor in de rij?
Afgezien daarvan, als je dan op de plaats van bestemming bent, waar kun je dan jouw auto aan de stekker hangen?
Ik denk niet dat een willekeurig vakantiehuisje in Biot een oplaadpunt heeft.

_________________
Religie maakt meer kapot dan je lief is.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2020 14:22 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico
   
 


Tedje van Es schreef:
Je hoeft alleen maar naar de reclames voor e-auto's te luisteren, in al die reclames wordt vooral de lage bijtelling geprezen.

Die reclamemakers weten ook wel dat de meeste aspirant-kopers meer geinteresseerd zijn in financieel voordeel dan in milieuvoordeel.
Maar dat neemt niet weg dat 't ook zonder financieel voordeel in het belang van die aspirant-kopers is dat e-auto's de brandstofauto's gaan verdringen.
Want als dat niet zou gebeuren zouden er echt heel ver gaande beperkingen moeten komen op het autorijden omdat de zeer negatieve gezondheidsconsequenties van brandstofauto's meer en meer als onaanvaardbaar worden beschouwd en ook politiek alsmaar moeilijker komen te liggen.
Daar komt het stikstofprobleem dan nog 'ns 'n keertje bij.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2020 14:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Cliff schreef:
Jouw mening was niet belangrijk toch? Laten we uitgaan van gemiddeld autogebruik in Nederland.


Ik denk dat het gemiddeld autogebruik niet representatief is, je moet inzoomen op het zakelijke autogebruik. Slechts 12% van de elektrische autobezitters is particulier.

Quote:
Nee, wanneer de aggregaat aangaat bepaal je zelf. En als je dus van stad naar stad rijdt kun je in de eerste stad elektrisch rijden, op de snelweg op benzine en bij aankomst in stad 2 weer op elektriciteit gaan rijden.


Als het zo uitkomt. Verder geloof ik niet dat mensen daar echt mee bezig zijn. Mensen willen vooral goedkoop rijden. Ik ken verschillende mensen met elektrische auto en de gesprekken draaien vooral om geld. Geen één die iets roept over uitstoot.

Quote:
Je bedoelt in de auto? Ik heb het ook over buiten de auto, bv. omwonende of mensen die in de stad lopen langs een weg.


Wat je vooral hoort is het rolgeluid van banden. En verder vind ik dat geen voordeel.

Quote:
Dacht ik vroeger ook, maar hier wint de elektrische auto het toch van de brandstofauto.


Ik gebruik even een bron die jij ook aanhaalt, dus neem aan dat je die als betrouwbaar bestempeld:
https://www.autoblog.nl/nieuws/bandenslijtage-elektrische-auto-wat-is-de-waarheid-132854

Quote:
Dat is een ander onderwerp, ik noem de voordelen van een auto met range extender.


Oké, maar we hebben het hier niet over een Ford Escort of Fiat Panda maar elektrisch rijden. De discussie wordt lastig als je daar telkens één type auto uit filtert.

Quote:
Nee, voor iedereen met zonnepanelen.


Dus persoonsgebonden en niet autogebonden.

Quote:
Vliegtuigen moeten nog langer tanken maar daar hebben we het ook niet over. Ik noem de voordelen van elektrische auto's met range extender. Kun je wel de nadelen gaan noemen van een auto zonder range extender, maar daar gaat dit dus niet over.


Al je argumenten gaan mank als je één type elektrische auto (waarvan slechts 2 modellen zijn) afzet tegen een breed scala aan auto's met brandstofmotor. Een elektrische auto met range-extender representeert het elektrisch rijden evenmin als een Fiat Panda het rijden met brandstofmotor representeert.

Quote:
Ik denk dat olie tot nu toe vele malen meer doden veroorzaakt heeft al kobalt. Daarbij is er ook kobalt te winnen uiten Congo.


Ik heb de cijfers niet paraat en het is mij ook om het even. Als je moreel belang als argument inzet moet je auto ook vrij zijn van bloed.

Quote:
Geloof ik niet, misschien als je stationair draait. Trap je gaspedaal eens in en luister naar het lawaai.


Het is wederom een theoretische en onwerkelijke benadering van de praktijk. Daarmee sla je de plank mis.

Quote:
Het koppel begint misschien bij 1500 maar dat is zeker niet hun piek. Je beschikt maar over ene heel klein deel van je vermogen bij 1500 toeren.


Als je anderen verwijt te verdiepen in de techniek, doe dat zelf dan ook. De moderne turbomotor in mijn Audi bereikt z'n maximum koppel al bij 1.500 toeren.

Quote:
Is plezier van autorijden.


Dat is persoonlijk. In begin vond ik dat leuk, daarna begon ik het irritant te vinden.

Quote:
- uitstekende wegligging door laag zwaartepunt Vond ik niet merkbaar beter bij de Tesla.


Mijn eigen auto. En al de auto's die ik heb gehad.

Quote:
Zo'n beetje alle voordelen blijven overeind hoor.


Ik heb ze stuk voor stuk lekgeschoten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2020 15:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es
   
 


Natubico schreef:
Die reclamemakers weten ook wel dat de meeste aspirant-kopers meer geinteresseerd zijn in financieel voordeel dan in milieuvoordeel.

Een reclamemaker maakt altijd de reclame in overleg met de fabrikant. Die fabrikant wil gegarandeerd dat het financiële gewin ruimschoots aan bod komt.

_________________
Religie maakt meer kapot dan je lief is.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2020 18:30 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico
   
 


Cliox schreef:
Als je moreel belang als argument inzet moet je auto ook vrij zijn van bloed.

Kijk 's, er worden hier in Europa ook wel 'ns kinderen aangereden door 'n auto; menigmaal met dodelijk gevolg.
Maar toch is dat nog altijd geen reden om alle autoverkeer te verbieden.
Wie dus geen mobieltjes en e-auto's wil omdat er Congolees kobalt in de accu kan zitten moet ook geen brandstofauto meer willen.

'n E-auto heeft in elk geval het voordeel dat het gebruik ervan veel minder voortijdige sterfgevallen door luchtvervuiling veroorzaakt dan de brandstofauto.
In die zin kleeft er dus stukken minder bloed aan.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2020 18:45 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico
   
 


Tedje van Es schreef:
Die fabrikant wil gegarandeerd dat het financiële gewin ruimschoots aan bod komt.

Zeker; en ook dat hij veel auto's kan blijven verkopen.

Dus gaat hij eraan meewerken dat de e-auto in zwang raakt, aangezien de brandstofauto alsmaar meer in de verdrukking zal komen door toedoen van zijn dodelijke uitstoot.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2020 19:03 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico
   
 


Cliox schreef:
We hebben het over de actualiteit en vooralsnog is het een bijkomend nadeel. Zoals ik al 3x heb opgeschreven, je kunt de klok erop gelijkzetten dat Tesla-rijders bellen als lange afstanden gereden moeten worden. Voor 100 kilometers draaien ze de hand niet om, bij meer dan 300 kilometer worden ze toch zenuwachtig.

Voor zover in het bedrijfsleven ook veel lange ritten gemaakt worden, is de e-auto met aanhang-extender nou net wat men daar moet hebben.

Voordeel is ook dat het gebruik van e-auto's (met of zonder extender) bijdraagt aan 'n groen imago van het bedrijf.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2020 19:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Cliox schreef:
Ik denk dat het gemiddeld autogebruik niet representatief is, je moet inzoomen op het zakelijke autogebruik. Slechts 12% van de elektrische autobezitters is particulier.


Kom op Cliox. We hebben het over autorijden. Nu begin je zelfs over 12% elektrische rijders. Daar gaat het echt niet over.

Ik ben op zoek naar een oplossing voor de problemen rond autorijden in het algemeen. Een elektrische auto met range-extender is nu de beste oplossing.

Quote:
Als het zo uitkomt.


Als wat zo uitkomt?

Quote:
Verder geloof ik niet dat mensen daar echt mee bezig zijn. Mensen willen vooral goedkoop rijden. Ik ken verschillende mensen met elektrische auto en de gesprekken draaien vooral om geld. Geen één die iets roept over uitstoot.


Misschien hetzelfde beleid hanteren als bij roken? Dus simpelweg gaan verbieden, zie je nu ook al met oude diesels.

Quote:
Wat je vooral hoort is het rolgeluid van banden. En verder vind ik dat geen voordeel.


Een motor maakt geen geluid aan de buitenkant? De meeste motoren van auto's overstemmen het rolgeluid.

Quote:
Ik gebruik even een bron die jij ook aanhaalt, dus neem aan dat je die als betrouwbaar bestempeld:
https://www.autoblog.nl/nieuws/bandenslijtage-elektrische-auto-wat-is-de-waarheid-132854


Daar zie ik meer bevestiging van mijn gelijk. Misschien moet je even citeren waar je precies ziet dat je denkt dat jouw gelijk in zit? Of gaat het om de bandenslijtage van een Tesla? Die bandenslijtage moet je dan ook vergelijken met een BMW M3 bv. Niet met een Renault Clio.

Ik ga wel uit van auto's met min of meer hetzelfde vermogen. Dat is immers van veel grotere invloed op bandenslijtage dan de rest.

Quote:
Oké, maar we hebben het hier niet over een Ford Escort of Fiat Panda maar elektrisch rijden. De discussie wordt lastig als je daar telkens één type auto uit filtert.


Ik filter er geen type uit, ik heb het over de techniek.

Quote:
Een elektrische auto met range-extender representeert het elektrisch rijden evenmin als een Fiat Panda het rijden met brandstofmotor representeert.


Dat zeg ik ook de hele tijd. Ik heb het over de techniek, niet over het model.

Quote:
Het is wederom een theoretische en onwerkelijke benadering van de praktijk. Daarmee sla je de plank mis.


Jij roept steeds oncontroleerbare zaken, als ik daar op reageer geef je aan dat het niet klopt. Tja.

Quote:
Als je anderen verwijt te verdiepen in de techniek, doe dat zelf dan ook. De moderne turbomotor in mijn Audi bereikt z'n maximum koppel al bij 1.500 toeren.


Ik had het toch duidelijk niet over koppel maar over het aantal PKs. En verder maakt dat voor de discussie niet uit. Een elektrische auto heeft voortdurend vol vermogen, een brandstofauto alleen maar bij het ideale toerental.

Quote:
Ik heb ze stuk voor stuk lekgeschoten.


Geen één eigenlijk. Je hebt het een beetje over eigen ervaringen... tja. Dat is een beetje de Elisabeth houding in de rokersdiscussie. Die kent ook wel iemand van 80 die rookt.


Laatst aangepast door Cliff op Vr Mrt 20, 2020 20:58, in totaal 1 keer bewerkt

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2020 19:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Mooi hoe Tedje gewoon doorratelt en op geen enkele vraag antwoord geeft...

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2020 20:32 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste
   
 


Voor dezelfde prijs zou zelfs ik voor elektrisch gaan .

Momenteel delen de bestuurders gezamenlijk zes dienstauto’s, vijf hybride BMW’s uit de 5 serie en een Tesla S-model. Vooral het laatste voertuig wordt weinig gebruikt. De auto is nogal laag, wat het in- en uitstappen bemoeilijkt. Ook het rijcomfort laat te wensen over. De Tesla stond zo vaak stil dat het college nu concludeert dat vijf dienstauto’s wel genoeg is voor alle collegeleden.
( Op ons dorpshuis parkeerplaats staan altijd 4 Opel Ampera voor gemeenteambtenaren stil bijte laden) dus even contraproductief als zijzelf

https://www.ad.nl/auto/femke-halsema-en-haar-wethouders-gaan-in-elektrische-audi-s-rijden~a0e71e63/


Laatst aangepast door 10 miljoenste op Vr Mrt 20, 2020 20:55, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2020 20:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


    In de chauffeurstest won de Audi het van de Mercedes EQC, ook een elektrisch aangedreven SUV. Naar verluidt was verder de Tesla Model X in beeld om de BMW’s te vervangen, maar dit type viel al snel af omdat de naar boven openzwaaiende deuren als niet-representatief worden gezien.


Afschuwelijke stad. Bah wat een decadentie.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2020 21:06 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste
   
 


Afschuwelijk land. Bah wat een decadentie.

De Belgische overheid onderzoekt de mogelijkheid om belasting te heffen op bandenslijtage. Dit zou het verlies aan inkomsten moeten compenseren dat wordt veroorzaakt door het steeds zuiniger worden van auto’s.
https://www.ad.nl/auto/belgische-overheid-wil-belasting-heffen-op-bandenslijtage~a4cbdd91/
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 20, 2020 21:45 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico
   
 


Tedje van Es schreef:
En hoelang duurt dat opladen en hoelang sta je ervoor in de rij?
Afgezien daarvan, als je dan op de plaats van bestemming bent, waar kun je dan jouw auto aan de stekker hangen?
Ik denk niet dat een willekeurig vakantiehuisje in Biot een oplaadpunt heeft.

Zal momenteel inderdaad nog verre van ideaal zijn.
In heel Frankrijk bevinden zich zelfs 'n stukl minder oplaadpunten dan in Nl.
En slechts 'n klein deel ervan zullen snelladers zijn.

Wel is 't mogelijk om voor zo'n tocht naar het zuiden 'n ANWB-routeplanner te maken die ook aangeeft waar het beste opgeladen kan worden.
(Ofschoon daarbij wel niet aangegeven zal staan of en hoeveel wachtenden er voor u zijn).
Nou ja, 't is dan toch vakantie en ook al duurt het opladen drie keer twee uur of meer,
dat zal ook weer niet onoverkomelijk zijn, zeker niet als 't mooi weer is.
Men moet er iets voor over hebben om de natuur te vriend te houden.

Maar 'n vraag is hoe't komt dat er nog maar zo weinig oplaadpunten zin in Fr..
Wie weet hebben de oliemaatschappijen dat elektrische gedoe liever niet en gebruiken ze hun invloed om 't tegen te werken door te zorgen dat het aantal laadpalen zo laag blijft.

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/waar-staan-de-oplaadpunten#kaart
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 9:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Valt wel mee hoor, heel veel auto's kun je gewoon opladen aan een normale 220v stekker. Zelfs op een camping.

Thuisladers kosten steeds minder, misschien nog zo'n 150 euro.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan
   
 


Dat met die elektrische auto's wordt echt niks.

De Tesla en aanverwante rijkeluis auto's kan hooguit 10% van de markt uit maken.
Anders wordt het elektriciteitsnet te zwaar belast.
Meer capaciteit bij zetten kost onevenredig veel.
En dat kan de gewone burger via de belasting gaan ophoesten.

En wie is zo gek, om daar in te trappen?

Wel grappig, dat mensen nu gedwongen meer gaan thuiswerken.
Zijn we ook meteen af van het stomme systeem om elke dag in de file aan te schuiven. Smile
En het is goed voor het milieu. Smile

Pak toch de fiets!

_________________
Thank you, goodbye, and good riddance
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 10:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Natubico schreef:

Kijk 's, er worden hier in Europa ook wel 'ns kinderen aangereden door 'n auto; menigmaal met dodelijk gevolg.
Maar toch is dat nog altijd geen reden om alle autoverkeer te verbieden.
Wie dus geen mobieltjes en e-auto's wil omdat er Congolees kobalt in de accu kan zitten moet ook geen brandstofauto meer willen.
-


Ik voer geen morele argumenten aan. Ik geef alleen aan als je dat wel doe je hypocriet bent dat je überhaupt autorijdt. Dat vul je verder prima aan.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 10:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Natubico schreef:

Voor zover in het bedrijfsleven ook veel lange ritten gemaakt worden, is de e-auto met aanhang-extender nou net wat men daar moet hebben.


Om naar de buitenwereld uit te stralen dat je denkt aan het milieu en intussen wel de helft van de tijd wel brandstof stookt.

Quote:
Voordeel is ook dat het gebruik van e-auto's (met of zonder extender) bijdraagt aan 'n groen imago van het bedrijf.
-


Dat vind ik dus hypocriet. Investeer liever in het beperken van autorijden. En dat gebeurt niet. In het bedrijfsleven wordt nogal wat afgereisd en veel te weinig gebruik gemaakt van de hedendaagse techniek. Nu het bedrijfsleven er meer toe gedwongen wordt hoop ik dat de ogen eens opengaan. Ik snap niet dat men prat gaat om samen te moeten komen om een onderwerp te bespreken. Vaak moeten mensen 2 uur en langer enkel reizen om een uur te leuten over een onderwerp. Ik heb vaker aangegeven meer te willen Skypen en minder reizen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 10:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Ryan schreef:
Pak toch de fiets!


Mee eens. Mijn volgende werkgever is er één in de buurt waar ik bij voorkeur met de fiets heen kan.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 10:42 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es
   
 


Cliff schreef:
Mooi hoe Tedje gewoon doorratelt en op geen enkele vraag antwoord geeft...

Waar wil je een antwoord op, Cliff? Op de vraag of de auto waarover ik het heb een heel andere is dan de auto waar jij het over hebt omdat ik met mijn mening over de auto waar ik het over heb gewoon gelijk heb?
Het antwoord daarop is: JA.

_________________
Religie maakt meer kapot dan je lief is.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 11:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Cliff schreef:


Kom op Cliox. We hebben het over autorijden. Nu begin je zelfs over 12% elektrische rijders. Daar gaat het echt niet over.


Nee Cliff, we hebben het over elektrisch rijden versus brandstof stoken. Als je appels met appels wil vergelijken en het is de zakenwereld die vooral elektrisch rijdt, moet je niet afzakken naar de particulier en variabelen aanvoeren die jou goed uitkomen. Kunnen we niet gewoon eens uitwisselen van argumenten zonder dat het gaat om je gelijk? Je slaat discussies echt plat op deze manier.

Quote:
Ik ben op zoek naar een oplossing voor de problemen rond autorijden in het algemeen. Een elektrische auto met range-extender is nu de beste oplossing.


Een auto met range-extender representeert niet het elektrisch rijden. De kritieken wegstrepen tegen een type auto is dan ook irreëel. Daarbij begreep ik zelfs dat BMW is afgestapt van de range-extender. In dat geval beantwoordt BMW je vraag of de range-extender de beste oplossing is. Niet dus.

Quote:
Misschien hetzelfde beleid hanteren als bij roken? Dus simpelweg gaan verbieden, zie je nu ook al met oude diesels.


Dat is een andere discussie. We hadden het over de manier van rijden en dat mensen zelf kunnen bepalen wanneer zijn brandstof verstoken bij een range-extender. Ik geloof ik niet dat mensen daarmee bezig zijn in het kader van milieu. Mensen willen vooral goedkoop rijden. Ik ken verschillende mensen met elektrische auto en de gesprekken draaien vooral om geld. Geen één die iets roept over uitstoot.

Quote:
Een motor maakt geen geluid aan de buitenkant? De meeste motoren van auto's overstemmen het rolgeluid.


Welnee Cliff, de nieuwe auto hoor je (bijna) niet meer op vandaag. Dat is ook mijn grootste kritiek op het autorijden. Ik kan onwijs genieten van het geluid van een turbodiesel, zodra de turbo zijn werk gaat doen. Je hoort de motor als het ware fluiten en beschikt dan over trekkracht. De zaligheid van het dieselen. Dat is nu compleet verdwenen en ook een stuk beleving verloren gegaan.


Quote:
Daar zie ik meer bevestiging van mijn gelijk. Misschien moet je even citeren waar je precies ziet dat je denkt dat jouw gelijk in zit? Of gaat het om de bandenslijtage van een Tesla? Die bandenslijtage moet je dan ook vergelijken met een BMW M3 bv. Niet met een Renault Clio.


De auto-industrie ontwikkelt speciale harde ecobanden om bandenslijtage van elektrische auto's gelijk te trekken met de bandenslijtage van de conventionele auto. Dat betekent dat bandenslijtage gelijk is, mits beiden met een ander compound zijn uitgerust. In gelijke gevallen slijten banden van de elektrische auto harder.

Lees: "Dit heeft te maken met het feit dat de genoemde automerken bij deze modellen het voertuig uitrusten met relatief harde banden. Het rijgedrag zal er niet leuker op worden, maar deze harde Eco-banden gaan wel langer mee. Renault heeft zelfs speciale banden laten ontwikkelen voor de Zoe. De slijtage is daardoor niet gek veel anders dan een benzine- of dieselauto."

En: "Elektrische auto’s die wél banden lusten als pap zijn de Volkswagen GTE (voorbanden) en de Tesla Model S, Model X en Model 3."

Dat is meer dan 50% van de elektrische auto's.

De onderstaande conclusie wordt getrokken:

"De conclusie is dat de slijtage van EV’s harder kan gaan door het hogere gewicht in vergelijking met een benzine- of dieselauto. Andere oorzaken van een hogere slijtage is het flinke vermogen van sommige EV’s en het feit dat het enorme koppel al meteen beschikbaar is. De slijtage aan banden van een EV verloopt minder hard door de betere tractie in vergelijking met een benzine- of dieselauto. Bovendien is het vermogen van een elektromotor makkelijker te regelen en reageert de motor sneller op de input."

Een automonteur reageert als volgt:

techniekmeneer zegt 23 november 2019 om 09:08
Ik heb al eens een lease GTE op de brug gehad met 14k op de teller, voorbanden op het ijzerdraad.. Tesla idem, jaartje oud, volgens mij iets van 22k op de teller, achterbanden spekglad.. Nu ligt het natuurlijk ook aan het rijgedrag van de bestuurder, maar die auto’s hebben gewoon veel koppel, als je dat koppel ook daadwerkelijk gebruikt gaat het hard met de banden. Met name de banden die onder een Tesla zitten zijn niet goedkoop..


Een eigenaar van een Golf GTE:

simonferrari zegt 23 november 2019 om 13:37
Met mijn GTE slijt ik banden als een gek. Om de 25.000 km kunnen er nieuwe (voor)banden onder. Ik hou wel van doorrijden maar rij over het algemeen vrij normaal. Toch wel een minpuntje.


sidelo zegt 24 november 2019 om 00:12
@hotze: Das echt knap ik heb een collega die echt netjes met de auto rijdt en na 22K nieuwe banden moest en daar echt ziek van was. De meesten zitten bij ons rond de 15K.


vbarchetta zegt 23 november 2019 om 09:26
Ik heb zelf een Model S maar mijn Michelins waren na 25.000km echt helemaal op. Tuurlijk heb ik wel af en toe met mijn rug tegen de stoel aan gedrukt gezeten vanwege de acceleratie, maar over het algemeen hou ik het best netjes….


De mensen die langer met hun banden doen zijn in de minderheid. Ook grappig:

@baidu: Nee. Tesla leunt door het gigantische gewicht op de uiteinden van de van de banden, waardoor deze ook met een normale rijstijl binnen no time op zijn. Ik zit inmiddels aan mijn 4e set binnen 80.000 km.

Over eco gesproken.. tevens mag er volgend jaar een nieuwe batterij in……
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 11:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Tedje van Es schreef:
Waar wil je een antwoord op, Cliff?


Ik heb jou achtereenvolgens gevraagd:

1. Hoe vaak per jaar rijd jij met de auto en 4 personen inclusief koffers naar Nice (geen antwoord)
2. Waarom denk jij dat de tekst 'plugin-hybride' bij een Opel Ampera inhoudt dat het geen elektrische auto is met range-extender?

Etc.

Je beantwoordt niets, je leest geen bronnen, je bekijkt de filmpjes niet.... je neemt geen enkele feit tot je en blijft stug je mening herhalen. Droevig niveau.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 11:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Cliff schreef:
Quote:
Oké, maar we hebben het hier niet over een Ford Escort of Fiat Panda maar elektrisch rijden. De discussie wordt lastig als je daar telkens één type auto uit filtert.


Ik filter er geen type uit, ik heb het over de techniek.


Die techniek representeert niet het elektrisch rijden. Als je appels met appels wil vergelijk moet je uitgaan van het gemiddelde en geen deepdive doen op de uitzondering die de regel bevestigd en deze gebruiken als benchmark. Wil je nu van gedachten wisselen over elektrisch rijden of gaat het om je grote gelijk?



Quote:
Ik had het toch duidelijk niet over koppel maar over het aantal PKs. En verder maakt dat voor de discussie niet uit. Een elektrische auto heeft voortdurend vol vermogen, een brandstofauto alleen maar bij het ideale toerental.


Waarom kun jij nu nooit eens je ongelijk toegeven? Je schrijft het volgende en ik citeer: "Het koppel begint misschien bij 1500 maar dat is zeker niet hun piek." Dat is feitelijk onjuist. De dieselmotor van mijn Audi beschikt zijn maximale koppel bij 1.500 toeren. Dan accelereert de auto ook het hardst.

Quote:
Geen één eigenlijk. Je hebt het een beetje over eigen ervaringen... tja. Dat is een beetje de Elisabeth houding in de rokersdiscussie. Die kent ook wel iemand van 80 die rookt.


Bizar hoe je dit zo kunt zien terwijl net jij de uitzonderingen benoemd. Tedje en ondergetekende bekijken het elektrisch rijden vanuit het groter geheel, jij komt aan met 'ja maar de range-extender'. Dat is inderdaad 'de-ome-Piet-die-rookte-en-85-jaar-oud-werd' van het elektrisch rijden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 11:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Cliff schreef:

2. Waarom denk jij dat de tekst 'plugin-hybride' bij een Opel Ampera inhoudt dat het geen elektrische auto is met range-extender?


Omdat de auto in je link twee aandrijflijnen heeft. Hybride betekent dat de auto zowel elektrisch kan rijden alsmede (separaat) op brandstof. De range-extender heeft één aandrijflijn. De brandstofmotor is niets meer dan een energiedrager.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 11:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Cliox schreef:
Nee Cliff, we hebben het over elektrisch rijden versus brandstof stoken.


Nee, daar hebben we het niet meer over. Ik onderschrijf jullie mening daarover: actieradius is een probleem'.

Waarom wil je blijven discussiëren over een onderwerp waarover we het eens zijn? Heeft geen enkele zin.

Quote:
Als je appels met appels wil vergelijken en het is de zakenwereld die vooral elektrisch rijdt, moet je niet afzakken naar de particulier en variabelen aanvoeren die jou goed uitkomen. Kunnen we niet gewoon eens uitwisselen van argumenten zonder dat het gaat om je gelijk? Je slaat discussies echt plat op deze manier.


Je dwingt mij tot herhalen: het gaat mij om de toekomst van autorijden en welke techniek op dit moment het beste is om de problemen met autorijden op te lossen.

De beste oplossing daarvoor is een elektrische auto met range-extender.

Kun je er vanalles bij gaan slepen (zoals dat zakelijke rijders veel volledig elektrisch rijden) maar dat heeft echt niets met het onderwerp te maken waar ik het over wil hebben: een oplossing voor de problemen die er nu zijn rond autorijden.

Quote:
Een auto met range-extender representeert niet het elektrisch rijden. De kritieken wegstrepen tegen een type auto is dan ook irreëel. Daarbij begreep ik zelfs dat BMW is afgestapt van de range-extender. In dat geval beantwoordt BMW je vraag of de range-extender de beste oplossing is. Niet dus.


Commercieel niet interessant nee vanwege de kortzichtige mening van de consument. Zie ook de opmerkingen van Joost en Ryan hierboven. Volslagen van de pot gerukte meningen. Tedje ook overigens, totaal geen interesse maar hard schreeuwen dat het niets is.

Hoe frustrerend is het als mensen technisch een perfecte oplossing hebben voor huidige problemen en de consument laat zich er niet door informeren maar blijft stug vasthouden aan dogma's die aantoonbaar niet opgaan?

Dat is het probleem van BMW niet. Zij willen verkopen, dus als de consument een inferieur product wil wat beter verkoopt... dan gaan met die banaan. Snap ik wel.

Zelfde gebeurde destijds met Betamax en VHS bv.

Quote:
Mensen willen vooral goedkoop rijden. Ik ken verschillende mensen met elektrische auto en de gesprekken draaien vooral om geld. Geen één die iets roept over uitstoot.


Snap ik wel, maar het is niet óf óf maar een én én. Het kan én goedkoop, én met minder uitstoot. Dus dat is prima.

Quote:
Welnee Cliff, de nieuwe auto hoor je (bijna) niet meer op vandaag.


Laten we dit punt maar rusten en zeggen agree to disagree. Jij gaat mij echt niet overtuigen dat een brandstofauto aan de buitenkant net zo stil is als een elektrische auto.

Quote:
De auto-industrie ontwikkelt speciale harde ecobanden om bandenslijtage van elektrische auto's gelijk te trekken met de bandenslijtage van de conventionele auto. Dat betekent dat bandenslijtage gelijk is, mits beiden met een ander compound zijn uitgerust. In gelijke gevallen slijten banden van de elektrische auto harder.


Maar er wordt niets afgezet tegen vermogen. Een Tesla heeft evenveel (of meer) vermogen dan een BMW M3. Zet die eens tegen elkaar af en kijk dan wie er meer rubber verslijt. Pas dan heb je een eerlijk vergelijk. In het artikel is immers ook duidelijk te lezen dat de kleine elektrische auto's niet meer rubber verslijten.

Quote:
Andere oorzaken van een hogere slijtage is het flinke vermogen van sommige EV’s en het feit dat het enorme koppel al meteen beschikbaar is.


Exact het probleem.

Quote:
Over eco gesproken.. tevens mag er volgend jaar een nieuwe batterij in……[/i]


Dat is onzin. Zie de meetgegevens van Tesla.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Mrt 21, 2020 11:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Cliox schreef:
Omdat de auto in je link twee aandrijflijnen heeft. Hybride betekent dat de auto zowel elektrisch kan rijden alsmede (separaat) op brandstof. De range-extender heeft één aandrijflijn. De brandstofmotor is niets meer dan een energiedrager.


De Opel Ampera wordt in de aandrijflijn nooit aangedreven door de benzinemotor.

De benzinemotor is niets meer dan een generator: hij wekt stroom op zodat de elektrische aandrijflijn kan werken.

Je kunt dit hybride noemen (twee motoren) maar het is geen hybride zoals bv. een Toyota Prius.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten.
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 31 van 36  
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 34, 35, 36  Volgende
  
  
 Plaats nieuw bericht  Plaats reactie  



Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.