Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23, 24  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2018 14:04 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Cliff Opel /
Je moet het natuurlijk niet met Franse auto's vergelijken, die dingen zijn na 3 jaar niets meer waard
Quote:
10 miljoenste : Inderdaad, 10.000 euro voor tweedehandse Franse E worden alleen achterlopende leken mee oplicht, gezien zij niet weten dat Franse Opels na 3 jaar niets meer waard zijn - zelfs 1000 euro voor 'n second hand P.S.A Opel is dan overtrokken .

Cliff

Als iemand snapt waar dit over gaat hoor ik het graag...

Blijkbaar doorzie je niet wat je zelf beweert .
Als ik schrijf dat Opel een Frans automerk is binnen de franse PSA groep, die naast Peugeot, Citroën, ook Opel & Vauxhall beheren - snap je nu wel waarom Opels binnen 3 jaar ook niets meer waard zijn ?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2018 15:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Opel is een Duits product. Kan wel in Franse handen zijn geraakt, maar is niet relevant.

Vergelijk even de prijzen van een 3 jaar oude Duitse middenklasser en een 3 jaar oude Franse middenklasser, dan begrijp je het punt.

Als je stelt dat Opel binnen een paar jaar afglijdt naar het niveau van Citroën... geen idee. Afwachten maar. Ik denk echter niet dat de bouwers uit Rüsselsheim het zover laten komen.

Maar verder zie ik de relevantie in de discussie niet. Ik heb aangetoond dat een Opel Astra uit 2012 nagenoeg een gelijke prijs heeft met een Opel Ampera uit 2012.

BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2018 16:37 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Cliff - Ik denk echter niet dat de bouwers uit Rüsselsheim het zover laten komen.

De hoofdbazen van Rüsselsheimse bouwers waren Amerikaanse GM eigenaren, die alles verkochten aan het Franse auto concern PSA . Dus geen Duits sjoemel product .
BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2018 19:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Niet relevant, dit heeft niets meer met het duurder zijn van een elektrische auto te maken.

Jouw bewering was dat elektrische auto's duurder zijn. Voor een tweedehands Opel Ampera gaat dat gewoon niet op. Een tweedehands Opel Astra is even duur.

BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2018 23:04 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Cliff Jouw bewering was dat elektrische auto's duurder zijn. Voor een tweedehands Opel Ampera gaat dat gewoon niet op. Een tweedehands Opel Astra is even duur

De beuk erin !

Nu jij aan zet - 1 elektrische voor é 750 .
BerichtGeplaatst: Wo Nov 14, 2018 0:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je zou op zijn minst gelijke bouwjaren moeten vergelijken... Ik kan geen handgeschakelde, aircoloze en door 20 eigenaren afgetrapte elektrische auto uit 1998 vinden. Ze zijn er niet.

Ik gaf je de links al:

https://www.gaspedaal.nl/opel/ampera?srt=pr-a

en

https://www.gaspedaal.nl/opel/astra/automaat?bmin=2012&srt=pr-a

Voor een enigszins normaal vergelijk.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 21, 2018 14:38 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Cliff schreef:
Niet relevant, dit heeft niets meer met het duurder zijn van een elektrische auto te maken.

Jouw bewering was dat elektrische auto's duurder zijn. Voor een tweedehands Opel Ampera gaat dat gewoon niet op. Een tweedehands Opel Astra is even duur.

Een tweede hands elektrische accu-bak is niets meer waard, daar je er spoedig een nieuw accu
van 7000 Euro in kunt zetten...

Op de puinhopen van het hybride-debacle (vele honderden miljoenen subsidie aan verkwanseld, geen
milieuvoordeel opgeleverd, niemand nam zijn verantwoording) pompen dezelfde idiote corrupte netwerkjes-
ministeries nu honderden miljoenen Euro's belastinggeld in de E-batterij-bak... ook vrijwel zonder
milieuvoordeel...

Onze ''groene'' partijen zijn in brede zin ontegenzeggelijk een gevaar voor ons milieu en onze portemonnee..

Ze zijn noch ''Groen'' noch ''Links'' maar een gevaarlijk voorbeeld van Public Relations...

Zij werken op dezelfde manier als waarop ''Caballero'' zich 30 jaar lang een ''sportief imago''
wist toe te eigenen... doch honderden miljoenen mensen een pijnlijke dood in joeg...

BerichtGeplaatst: Wo Nov 21, 2018 15:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Joost Bakker schreef:
Een tweede hands elektrische accu-bak is niets meer waard, daar je er spoedig een nieuw accu van 7000 Euro in kunt zetten...

En weer die fabel. Kom dan ook met bewijzen.

De Tesla's bv. meten het vrij nauwkeurig. Hier een grafiek van een hele hoop Tesla's:
https://www.teslarati.com/how-long-will-tesla-battery-last-degradation/

Je ziet dat de slechtste Tesla op 85% van de capaciteit zit. De Tesla met de meeste 'chart cycles', ofwel 740 (!) keer opgeladen accu, zit nu op 92% capaciteit.

De Tesla met de meeste kilometers (360.000 km) zit op 93% capaciteit.

Kijken we naar de oudste Tesla (4,1 jaar) dan zien we 94% capaciteit.

Uit de vele data is ook redelijk goed te voorspellen dat de accu altijd een restcapaciteit van 80%-90% zal houden.

Nu hoor ik graag de informatie van jou waarop je baseert dat er een nieuwe accu van 7000 euro in een tweedehands EV auto moet.

Quote:
Op de puinhopen van het hybride-debacle (vele honderden miljoenen subsidie aan verkwanseld, geen
milieuvoordeel opgeleverd, niemand nam zijn verantwoording) pompen dezelfde idiote corrupte netwerkjes-
ministeries nu honderden miljoenen Euro's belastinggeld in de E-batterij-bak... ook vrijwel zonder
milieuvoordeel...

Dat ben ik wel met je eens. Eén van de grootste problemen in Nederland is het enorme arsenaal aan lease-auto's. 'Eigenaren' van lease-auto's zijn eigenlijk alleen maar geïnteresseerd in de portemonnee. Als ik bij alle auto's netjes zie hoeveel bijtelling erbij hoort, weet ik weer wat het probleem is in Nederland.

Een auto heeft NIETS met bijtelling te maken.

Je ziet het ook met schade-auto's: de leasebakken zijn er zwaar in oververtegenwoordigd. Een auto afrossen in 2-3 jaar tijd omdat je toch weet dat de leasemaatschappij voor het onderhoud zorgt en je van te voren weet dat je er totaal niet zuinig mee hoeft te doen is echt hét kenmerk van de consumptie-wegwerp-maatschappij.

Die Mitsubishi Outlander PHEV of hoe dat ding heet... een tank van 2 ton met een heel klein elektromotortje... echt geen mens die zo'n ding kocht. Het draaide maar om één ding: lease-tarief.

BerichtGeplaatst: Do Nov 22, 2018 0:57 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Over de prijs van een accupakket laat Tesla Nederland zich niet uit. Maar volgens Jeff Evanson, internationaal investeringsstrateeg van Tesla, kosten accu’s van Tesla’s nieuwe Model 3 zo’n 175 euro per kWh. Dat zou voor een vervangende accu van een Model S P85 (85 kWh) neerkomen op minimaal een bedrag van 15.000 euro.

Marco Verweij van Nissan Nederland speelt open kaart. „Het vervangen van een 24 kWh-accu van een LEAF kost 5000 euro”
BerichtGeplaatst: Do Nov 22, 2018 10:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja. En nu even onderbouwen waarom ze na 5 jaar vervangen moeten worden.

BerichtGeplaatst: Do Nov 22, 2018 18:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Ja. En nu even onderbouwen waarom ze na 5 jaar vervangen moeten worden.

Ik heb door ziekte bijna 2 jaar mijn toen net geplaatste accu,s van onze dakpanelen op de camper niet gebruikt. De 1 is helemaal naar de mieter, en de andere is niet best meer.
Accu,s worden er niet beter op als ze ouder worden. en wij ook niet. Het scheelt wel als ze worden gebruikt, dan slijten ze minder hard.

BerichtGeplaatst: Do Nov 22, 2018 20:55 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Ik heb door ziekte bijna 2 jaar mijn toen net geplaatste accu,s van onze dakpanelen op de camper niet gebruikt. De 1 is helemaal naar de mieter, en de andere is niet best meer.
Accu,s worden er niet beter op als ze ouder worden. en wij ook niet. Het scheelt wel als ze worden gebruikt, dan slijten ze minder hard.

Ligt er maar aan of ze op de juiste manier onderhouden worden of niet:
https://www.acculaders.nl/blogs/blog-acculaders/onderhoud-van-uw-accu/

Citaat:
"Gebruikt u de accu langere tijd niet (bijvoorbeeld in het geval van een camper, een caravan of een boot)? Zet hem dan aan een onderhoudslader. De onderhoudslader zorgt ervoor dat uw accu optimaal geladen blijft.
Dit kan er gebeuren als u niet naar uw accu omkijkt:
1. De accu kan verzuren als gevolg van het ontladen ervan.
2. Zuurafzetting kan ontstaan door sterk ontladen van de accu.
3. Uitdroging van de accu door sterke overbelading. Daardoor kan de vloeistof in de accu gaan "koken" en zal de accu uitdrogen".

-
BerichtGeplaatst: Do Nov 22, 2018 21:22 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Ligt er maar aan of ze op de juiste manier onderhouden worden of niet:
https://www.acculaders.nl/blogs/blog-acculaders/onderhoud-van-uw-accu/

Citaat:
"Gebruikt u de accu langere tijd niet (bijvoorbeeld in het geval van een camper, een caravan of een boot)? Zet hem dan aan een onderhoudslader. De onderhoudslader zorgt ervoor dat uw accu optimaal geladen blijft.
Dit kan er gebeuren als u niet naar uw accu omkijkt:
1. De accu kan verzuren als gevolg van het ontladen ervan.
2. Zuurafzetting kan ontstaan door sterk ontladen van de accu.
3. Uitdroging van de accu door sterke overbelading. Daardoor kan de vloeistof in de accu gaan "koken" en zal de accu uitdrogen".

-

Mijn accu,s stonden aan de lading. Dat heeft alleen tot gevolg dat ze langer meegaan. Uiteindelijk slijten accu,s allemaal. Op den duur is het niet de oplossing.
Een mogelijkheid zou zijn als we in elk dorp een eigen thoriumcentrale plaatsen., en betere accu,s produceren, veel betere. Dat zou het aantal koperen laadkabels sterk beperken en de mogelijk van opladen uitbreiden.
Het zit niet vast op de elektrische motors of auto,s zoals door ons kabinet wordt gesuggereerd. Het zit vast op de productie. van elektriciteit. En zelfs Noorwegen met al zijn waterkracht heeft reserve centrales nodig op Fossiel.
Ik meen dat Noorwegen zelfs proeven neemt met thorium. Die Noren zijn nog niet zo gek.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 23, 2018 1:00 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Lood. lithium ionen,nikkel cadmium zijn allemaal zware metalen, voor elektrisch komt er 500 kilo bij ofwel het dubbele aan gewicht voor 500 cc wagentjes.
Voor de schone schijn lijkt elektrisch voordeliger, men vergeet dat benzineprijzen voor meer dan de helft uit accijnzen en btw bestaat. trekt men deze er vanaf haalt men zelfs extra afschrijving er niet meer uit .

Staats boeven met hoge hoeden spelen het spel sluw en geraffineerd, de bende van Nijpels & Samson verzinnen nieuwe belastingnamen bovenop stroom, gas, en water tarieven onder valse noemers - het halen van milieu doelen - terwijl het gewone schofterige voorheffingen van autobelastingen zijn, ter compensatie van misgelopen voordelen v00r elektrisch rijders .
Ieder zou slimmer zijn door alleen auto’s met tanken te blijven kopen .
Ik koop altijd auto’s met 1 jaar geldige APK met 200 000 km standen van rond de 1300 euro, want als je minder dan 100000 km/jaar aflegt kan je voor 13000 euro met een beetje geluk nog 5 jaar vooruit- das pas echt bewust omgaan met milieu, vergif, afval, grondstof, kindermisbruik, dwangarbeid, oorlog, uitbuiting , en ontwennen aan collectieve chronische autoverslavingen .
Elektrificeer de chinezen maar allemaal !
BerichtGeplaatst: Vr Nov 23, 2018 6:01 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Poendert schreef:
Op den duur is het niet de oplossing.

Klopt als een bus Poendert. Hybride en volledig elektrisch rijden zijn beiden tussenoplossingen. Uiteindelijk gaan we volledig over op rijden met een waterstoftank. De energiedrager is dan waterstof en de motor is elektrisch. Fossiele brandstoffen worden uitgefaseerd, domweg omdat ze opraken. Best wel interessant om nog eens een energietransitie mee te maken. In de jaren zestig werd Nederland omgebouwd van kolen naar gas en nu gaan we van olie en gas over op elektra.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 23, 2018 10:03 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik denk dat de natuur het nog altijd beter kan.
Ik durf te beweren dat in hetzelfde gewicht aan anthraciet, als de accu,s van een elektrische auto wegen, net zoveel energie zit als in de accu,s van zo,n auto.
Het produceren van waterstof kost enorm veel electriciteit. En die elektriciteit moet worden gemaakt. Daarvoor is duurzaam een lachertje.Via duurzaam wordt nu met al die windmolens, maar aan 2% van onze energiebehoefte voorzien. Nog meer windmolens plaatsen scheelt hooguit een paar extra procenten.
En kom me niet aan met het stoken op pellets. Dat is gewoon een oerwoud in Canada of Brazilie dat men opstookt.
Toch blijft men steeds, ook vanuit de regering en Groen, op duurzaam hameren, terwijl men weet dat duurzaam zeker in een overbevolkt land als Nederland, bij lange na niet in de behoefte kan voorzien.
De regering en Groen zijn helemaal niet Groen. Het zijn gewoon oude paarden die met oogkleppen voor in hetzelfde spoor voortsjokken. Allemaal alleen om stemmen te winnen. De waarheid doet er verder niet toe.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 23, 2018 15:37 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Poendert schreef:
Ik denk dat de natuur het nog altijd beter kan.
Ik durf te beweren dat in hetzelfde gewicht aan anthraciet, als de accu,s van een elektrische auto wegen, net zoveel energie zit als in de accu,s van zo,n auto.
Het produceren van waterstof kost enorm veel electriciteit. En die elektriciteit moet worden gemaakt. Daarvoor is duurzaam een lachertje.Via duurzaam wordt nu met al die windmolens, maar aan 2% van onze energiebehoefte voorzien. Nog meer windmolens plaatsen scheelt hooguit een paar extra procenten.
En kom me niet aan met het stoken op pellets. Dat is gewoon een oerwoud in Canada of Brazilie dat men opstookt.
Toch blijft men steeds, ook vanuit de regering en Groen, op duurzaam hameren, terwijl men weet dat duurzaam zeker in een overbevolkt land als Nederland, bij lange na niet in de behoefte kan voorzien.
De regering en Groen zijn helemaal niet Groen. Het zijn gewoon oude paarden die met oogkleppen voor in hetzelfde spoor voortsjokken. Allemaal alleen om stemmen te winnen. De waarheid doet er verder niet toe.

Linkjes graag.... zeker als vind dat de waarheid er toe doet.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 23, 2018 20:30 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

10 miljoenste schreef:
Lood. lithium ionen,nikkel cadmium zijn allemaal zware metalen, voor elektrisch komt er 500 kilo bij ofwel het dubbele aan gewicht voor 500 cc wagentjes.

'n Lithium accu is veel lichter dan 'n lood-accu. De lithium weegt geen 500, maar 250 kg.
Overigens wordt er intussen hard gewerkt aan 'n methode om de accu en vooral diens gewicht helemaal overbodig te maken in E-auto's.
De carrosserie wordt dan grotendeels vervaardigd van 'n lichtgewicht composietmateriaal dat energie kan opslaan en vasthouden:
https://www.sandvik.coromant.com/nl-nl/aboutus/lookingahead/articles/pages/cars-on-the-scales.aspx

"Volvo Cars werkt aan een mogelijke oplossing. Samen met onderzoekers van de afdeling Aeronautics van het Londense Imperial College hebben ingenieurs in het Zweedse Gothenburg een composietmateriaal ontwikkeld van een mengsel van koolstofvezel en polymeren, dat energie kan opnemen en vasthouden. Volvo wil in de toekomst auto’s bouwen waarvan de body als elektrochemische accu fungeert. Maar hoe ver ligt zo’n oplossing nog in het verschiet?"
-
BerichtGeplaatst: Vr Nov 23, 2018 21:24 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Het produceren van waterstof kost enorm veel electriciteit. En die elektriciteit moet worden gemaakt. Daarvoor is duurzaam een lachertje.Via duurzaam wordt nu met al die windmolens, maar aan 2% van onze energiebehoefte voorzien.

Volgens het CBS was in 2016 6% van 't totale energieverbruik hernieuwbare energie, (en is de doelstelling 14% in 2020). (Googlen op "Factsheet Klimaat - CBS")
Stroom is dus altijd nog meer groen dan benzine, omdat die 100% fossiel is.
Daar komt dan nog bij dat net als stroom ook benzine eerst gemaakt moet worden.
Bij elektriciteitscentrales kan de ruwe olie zonder verder meer als brandstof gebruikt worden, terwijl om benzine te krijgen de olie eerst geraffineerd moet worden.
Dat raffineren nu kost gigantisch veel extra energie en uitstoot van CO2 (plus nog andere vervuilers, zoals zwavel).
Dientengevolge hebben de 6 raffinaderijen hier te lande tezamen zo'n 7% van alle CO2-uitstoot op hun conto.
Waar verkeer en vervoer zo'n 15 % van de totale uitstoot veroorzaakt, houdt een en ander in dat bij die uitstoot nog 'ns 7% extra komt ter zake van de productie van benzine.

Elektrische auto's stoten zelf helemaal niets uit, terwijl de productie van stroom sowieso voor (inmiddels) 7% groen is en de ruwe olie dus veel efficiënter gebruikt wordt als brandstof.
Die gemiddeld 15% extra gewicht van de accu lijkt dus nu al ruimschoots gecompenseerd te worden door de veel groenere productie van stroom dan van benzine.
-
BerichtGeplaatst: Vr Nov 23, 2018 23:09 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Voor mij is het een raadsel waar een sintermetaal gereedschappen fabrikant, hun accu kennis vandaan halen ?
https://www.bing.com/images/search?q=sandvik+coromant&FORM=HDRSC2

Indien E,Nijpels of D.Samson is aangeschoven aan de kletstafel, mijn verontschuldiging.
BerichtGeplaatst: Za Nov 24, 2018 1:56 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

10 miljoenste schreef:
Voor mij is het een raadsel waar een sintermetaal gereedschappen fabrikant, hun accu kennis vandaan halen ?

Dat is 'n zaak van de wetenschap.
Daar is inmiddels dus gebleken dat ook bepaalde kunststoffen als geleider kunnen fungeren.

https://ocw.tudelft.nl/wp-content/uploads/Slimme-polymeren-2017.pdf

Citaat:
Hoofdstuk 4: Elektrisch geleidende polymeren.
Vrijwel de meeste leerboeken geven aan dat de belangrijkste materiaaleigenschap van
kunststoffen is, dat zij zeer slechte elektrische geleiders zijn. Zij worden daarom
gebruikt als isolatiemateriaal van elektriciteitskabels en verschillende soorten
elektrische apparaten. Uit recent onderzoek is echter gebleken dat bepaalde soorten
polymeren wel degelijk de elektrische stroom kunnen geleiden. Hoe is dat mogelijk?
Op grond van elektrische geleiding kunnen we stoffen in drie groepen verdelen: de geleiders
die de elektrische stroom goed geleiden, de isolatoren die de elektrische stroom niet
geleiden en een tussenvorm: de halfgeleiders.
Tot de geleiders blijken nu ook kunststoffen te behoren.

Diezelfde wetenschap zal heus wel weten hoe men met dit beginsel als basis 'n kunststoffen plaat als accu kan laten fungeren.

(Die kunststoffen worden dan weer vervaardigd door 'n bedrijf als Sandvik dat er ook gereedschappen van maakt).

Hier nog wat informatie van wat recentere datum (2013) waaruit blijkt dat er intussen inderdaad al zo'n prototype is.
https://www.groen7.nl/volvo-gebruikt-koolstofvezel-als-batterij/
-
BerichtGeplaatst: Za Nov 24, 2018 10:22 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Sandvik is een hardmetalen wisselplaten gereedschap fabriek die niks met accu’s heeft, hooguit geld voor hun sinterproces in poedervorm gemalen metalen zoals kobalt Kobalt, Chroom, Wolfram, mangaan .
Maar gezien ook Sandvik niet vies is van een vorkje meeprikken aan tafel van Europees subsidie geld schuiven zij ook aan .

Er wordt alleen gesproken over autovormen van super condensatoren, bedoeld om kortstondige rem en uitdrijf energie op te slaan. (wat op snelwegen nihil zal zijn).
Chinese Geely autofabrieken zijn eigenaar van Volvo wat inhoudt dat iedereen even moet wachten wat chinezen kopen, afkijken, jatten of hacken. wat er al moet zijn .
BerichtGeplaatst: Za Nov 24, 2018 18:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:

Lithium-ion, Nikkel-cadmium, Nikkel Metaal Hydride, Lood-accu? Wat was het?

Je gooit alle accu's op één hoop maar dat slaat echt nergens op.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 25, 2018 10:46 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

In ieder geval gaat het niet meer over de elektromotoren die in de elektrische auto,s worden gebruikt, en die ongetwijfeld via een snoer uitstekend presteren.
Maar om de opslag/accu,s die nog steeds waardeloos zijn voor die auto,s blijven buiten schot hoewel ze het tegenwoordig een fractie langer volhouden dan de accu,s 50 jaar geleden. We hebben onderweg dus zoals zo vaak met dit onderwerp, weer een zijstraat ingeslagen.
Die accu,s die als je ze niet gebruikt toch leeglopen en daarna vernield zijn. Naast d accu,s die wegens gebruik minder snel leeglopen maar ook op den duur altijd naar de mieter gaan.
Een afgesloten liter olie of benzine kun je eeuwig bewaren met behoud van energie, Een zelfde bewaarde hoeveelheid elektrische energie helpt op den duur zijn accu naar de kloten.
We gaan er op den duur alleen maar met accu,s op achteruit, plus een enorme vervuiling van het milieu.
Dat kan de natuur met zijn kolen toch een stuk beter.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 25, 2018 11:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Allemaal reeds weerlegd. Jammer van de herhaling.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu