Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 22, 23, 24  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 16:54 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Poendert schreef:
Schrijf er dan ook even bij dat in Duitsland en Denemarken de CO2 productie sinds de overschakeling op wind beduidend is toegenomen

Dus windmolens produceren CO2? Kom Poendert; ga elders je onzin verkopen.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 17:04 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Belangen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 17:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hoho, de productie en plaatsing op zee van windmolens kost behoorlijk wat CO2.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 17:47 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Het kost inderdaad CO2 producerende energie om ze bouwen. Dat heet investering in de toekomst.

Alle spullen die je maakt zorgen voor CO2. Zelfs baby's. Windmolens zijn daarop geen uitzondering. Alleen de wijze van productie verschilt.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 18:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

We gaan er dan voor het gemak wel even vanuit dat de windenergie de reductie in CO2 compenseert Guus.

Ik ben daar nog niet zo zeker van. Zeker windparken op zee vragen een enorme CO2. Denk aan de stalen en betonnen funderingen die gemaakt moeten worden, de schepen die de enorme onderdelen moeten vervoeren, etc. Het is een boel werk.

Windenergie op land is vele malen gemakkelijker.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 18:44 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Toch zullen we hoe dan ook wat losser moeten van olie. Ook als dat niet veel geld oplevert.
Zelfs de Amerikanen hadden dat in de gaten.
(Je ziet mij niet schrijven, dat we het niet meer moeten gebruiken... en sommige landen moeten het gebruiken.)
Windenegie op land heeft minder draagvlak en geeft vaak weerstand.
Dáár zie ik meer in zonne-energie. Maar er is meer.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 19:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Vandaag 28,28 kWh opgeleverd. En dan was het niet eens de hele dag zonnig in Zeeland:

Hele dag op werk, dus bijna niets verbruikt. Overigens is dat dus ruim 6 euro per dag, wat in de zomer zezker nog zal oplopen.

Dit is een eenmalige investering van 8.000 euro. Ik zie niet in waarom mensen dit niet doen. En ja, je dak is wel geschikt. Of gebruik je garage. Of je tuin waar zon in valt. Of gebruik bedrijven.

Als de overheid dit een beetje stimuleert komen we echt een heel eind volgens mij, althans: met elektriciteit dus. Het is echt niet nodig om nog 3000 kWh te kopen bij een energieboer.

Total generated energy: 1,20 MWh
Total generated revenue: 263,49
Environmental contribution: 688,66 kg CO2

Sinds 1 oktober 2014....

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 19:27 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Netjes, Cliff. Ik heb dan ook totaal geen bezwaar tegen zonnepanelen. Ik vind ze alleen te duur in relatie tot de levensduur en ze hebben, net als windmolens trouwens, het nadeel van ongelijkmatige energieproductie

Verder kost het produceren en plaatsen van panelen ook CO2.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 19:59 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Heb je een slimme meter Cliff? Zo ja, kijk dan eens welk type en of je bij je energie maatschappij moet aangeven dat er gesaldeerd moet worden. Ik las hier laatst iets over op een zonnepanelen forum.

De komende maanden schiet de opbrengst nog flink omhoog, zeker nu de dagen langer worden, je meer blauwe lucht gaat zien en de zon hoger komt te staan. Tussen de 40 en 50 kWh is niet ondenkbaar.

Have fun daar!
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 21:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je hebt een punt Kiekiek, en daar ben ik zeker van op de hoogte. Ik ben mordicus tegen een nieuwe meter. Ik heb dus nog echt zo'n oude die achteruit draait.

De energiemaatschappij wil mij heel graag aan een nieuwe meter helpen. Ze proberen je zelfs te overtuigen dat het gunstiger is om een nieuwe meter te nemen als je zonne-energie hebt... nou, geloof het maar niet! Ik ben de discussie daar eens aan gegaan, maar al snel braken ze het af. Ze kunnen hun onzin alleen kwijt aan mensen die onvoldoende weten hoe het werkt.

Wat de energiemaatschappij heel graag wil weten, is hoeveel mijn zonnepanelen opwekken. Die informatie krijgen ze echter niet van mij, want ik weet precies hoe dat gaat werken. Zij leveren aan mij voor 0,22 cent, en ik mag dan aan hun terugleveren voor 0,04 cent.

Met een nieuwe meter kunnen ze dat prima verrekenen. Met een oude echter niet, want ze kunnen nu niet meer zien hoeveel ik verbruik en teruglever. Het valt namelijk keurig tegen elkaar weg, voor precies dezelfde prijs. Dus al maken ze de energie 1 euro per kwh, dan lever ik het nu dus ook gewoon weer terug voor 1 kwh.

Pas als ik boven mijn eigen verbruik ga opleveren (en dat ga ik waarschijnlijk dit jaar wel) dan heb ik er niet zoveel aan. Dus vandaar dat ik mogelijkheden zoek om zoveel mogelijk elektrisch te doen en zo min mogelijk met gas. Daar zijn hele goede opties voor.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 21:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Guus schreef:
Ik vind ze alleen te duur in relatie tot de levensduur

Wat zou een acceptabele levensduur zijn voor jou dan? Want nu 'gooi' je het geld gewoon richting de gascentrales... dat lijkt me nog slechter.

Quote:
en ze hebben, net als windmolens trouwens, het nadeel van ongelijkmatige energieproductie

Ja, maar ook daar heb je geen last van. Als je 's nachts 10 kwh verbruikt en overdag 10 kwh opbrengt, dan is je verbruik gewoon 0. Ik ga trouwens zelf ook nog wel iets met wind-energie doe, gewoon omdat ik dat leuk vind Smile

Quote:
Verder kost het produceren en plaatsen van panelen ook CO2.

Ja, ook daar de vraag inderdaad: levert het een besparing van CO2 op? Mijn panelen komen helemaal uit China...

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 21:45 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Als ze in bulk naar Nederland (Europa) komen zal de CO2-bijdrage vanwege transport wel meevallen.
Ooit was de 'energetische terugverdientijd' (dus ook CO2 productie) die benodigd is om fotovoltaïsche panelen te fabriceren meerdere jaren. Ik denk dat dat nu een stuk gunstiger is.

Dit is een al wat ouder overzicht:

Quote:
Het berekenen van de energetische terugverdientijd is een complexe aangelegenheid, maar er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar dit onderwerp geweest. In 1997 is er een onderzoek geweest wat specifiek naar de Nederlandse markt keek en kwam daarbij tot de volgende conclusie:

De energie-terugverdientijd van zonnecelsystemen in Nederland wordt geschat op 4-6 jaar voor de huidige generatie systemen. Voor toekomstige systemen lijkt een terugverdientijd van minder twee jaar mogelijk. [4]

Uit een ander recent onderzoek naar een goedkopere manier om kristallijne zonnepanelen te produceren is gebleken dat de energetische terugverdientijd nu al onder de twee jaar ligt. In zuid Europa is de terugverdientijd slechts 1 jaar. Hierbij wordt rekening gehouden met de productie, installatie en recyclen van het hele systeem, dus inclusief omvormers e.d.. Het gaat hier over kristallijne zonnepanelen, dit is veruit het meest toegepaste type zonnepaneel.

The energy payback time of this module is about 1.9 years (Central Europe) and 1.0 years (Southern Europe).

Als we dus uitgaan van een levensduur voor het systeem van 30 jaar, dan produceert een zonnestroomsysteem in zijn levensduur meer dan 15 de energie die benodigd is om het te produceren. De EROEI is daarmee groter dan 15.

EROEI = Energy Returned On Energy In

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 22:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nah, dat bedoel ik! Ik snap je eerder opmerking over levensduur dan ook nog niet Smile

BerichtGeplaatst: Vr Apr 03, 2015 12:53 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Die discussie over dat iedere werkzaamheid om iets te produceren ook CO2 koste
is onzinnig.

Deze discussie werd ook bij kerncentrales gevoerd, maar al die zogenaamde
berekeningen dat Kernenergie meer energie kostte dan het opleverde, dat het meer CO2
vervuiling gaf dan het bespaarde zijn allemaal in de prullenbak beland van onwetenschappelijk
dominee-achtig gezwets.

Wat denkt men wel dat een olietanker aan CO2 uitblaast
of de bouw van een olie-platvorm
of al die helikopters die dagelijks over en weer vliegen... decennia lang.

Bovendien (en dat wisten ze in de middeleeuwen al) is de windcapaciteit verder landinwaarts
doorgaans al snel veel minder om nog rendabel te zijn.

HET ENIGE WAT NEDERLAND TE DOEN STAAT IS DE OPGEBOUWDE CAPACITEIT VAN SERIEPRODUCTIE VOOR
WINDMOLENPARKEN TE BENUTTEN HET TIEN-VOUDIGE AAN WINDPARKEN OP DE NOORDZEE TE PLAATSEN.

DAN PAS WORDT ONAFHANKELIJKHEID VAN OLIE EEN OPTIE WAARVAN DE SAOEDIES WAKKER
GAAN LIGGEN EN KUNNEN BESCHAAFDE LANDEN ZICH WEER BESCHAAFT EN ONAFHANKELIJK GAAN
GEDRAGEN.

Bovendien ontwikkeld Elestor al FLow-batterijen die een factor 5 a 10 goedkoper worden...

http://www.energienext.nl/elestor-ontwikkelt-betaalbare-opslag-powerlab/

''ls overtollige energie wordt opgeslagen, kan die gebruikt worden als er een tekort is.
Er is echter een probleem: batterijen zijn duur.

Om dit probleem op te lossen startte Kout zijn eigen bedrijf: Elestor BV. Hij ontwikkelt een zogenaamde
flow battery. In tegenstelling tot veel andere batterijen is de schaarse grondstof lithium niet nodig en
slijt de batterij een stuk minder snel. ''

BerichtGeplaatst: Vr Apr 03, 2015 15:25 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Ik neem aan dat het dan om de nikkel-ijzer batterij gaat (van de ouwe T.A. Edison).

http://www.kennislink.nl/publicaties/oude-batterij-nieuw-leven-ingeblazen

BerichtGeplaatst: Vr Apr 03, 2015 19:15 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Guus schreef:

EROEI = Energy Returned On Energy In

Je bent de eerste die ik daar over zie schrijven.

De I staat overigens voor Investment.
BerichtGeplaatst: Vr Apr 03, 2015 20:37 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Joost Bakker schreef:

''ls overtollige energie wordt opgeslagen, kan die gebruikt worden als er een tekort is.
Er is echter een probleem: batterijen zijn duur.

'

Alsjeblieft:

http://nos.nl/artikel/2028437-belgie-wil-energie-eiland-voor-de-kust.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense
BerichtGeplaatst: Vr Apr 03, 2015 20:40 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ook duur.
BerichtGeplaatst: Za Apr 04, 2015 13:02 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik ga het niet opnieuw uitzoeken.
Maar Duitsland heeft volgens de GroeneRekenkamer, door hun windmolen politiek, de voorbije jaren meer CO2 geproduceerd, dan voor de energiewende. De hoofdoorzaak is, dat steeds fossiele centrales stanby moeten staan, om pieken en dalen te voorkomen. Pieken en dalen in de voorziening laten installaties doorbranden.
Zelfs Denemarken moet er geld bijleggen omdat de Noren waar hun eventuele overschot tijdens wind heen wordt getransporteerd via hun waterkracht volpompende bergmeren, hen geld toe laat betalen voor de moeite.
En hierboven blijft men ook steeds hangen in ons energie verbruik via elektriciteit.
Beste mensen. Onze elektriciteit verbruikt hooguit 20% van onze energie behoefte. Zelfs met volledige wind of zonne voorziening(is nu 3,5% van het geheel) voor centrales, komen we nog steeds minstens 80% tekort op onze volledige energie balans.
Het zou leuk zijn als de politiek en media dat eens eerlijk vertelden.
BerichtGeplaatst: Za Apr 04, 2015 13:24 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Het Markermeer inpolderen en het plan Lievense ten uitvoer brengen en de opslag van elektrische energie is opgelost. 's Nachts leegpompen met windmolens en overdag (als de vraag hoger is) vol laten lopen langs waterturbine's die voor extra stroom zorgen plus de windmolens die ook voor energie zorgen. Dat is zo'n beetje het principe.
BerichtGeplaatst: Za Apr 04, 2015 15:17 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

kiekiek schreef:
Het Markermeer inpolderen en het plan Lievense ten uitvoer brengen en de opslag van elektrische energie is opgelost. 's Nachts leegpompen met windmolens en overdag (als de vraag hoger is) vol laten lopen langs waterturbine's die voor extra stroom zorgen plus de windmolens die ook voor energie zorgen. Dat is zo'n beetje het principe.

Dat plan is al eens geopperd, maar het verval is te laag om echt renderend te worden.
Het lijkt mij dat alternatieve energie opwekking altijd iets in de marge zal blijven. Kernfusie of Thorium lijkt nog steeds de enige serieuze uitweg.
BerichtGeplaatst: Za Apr 04, 2015 20:33 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

kiekiek schreef:

De Belgen, die ook al verder zijn met windenergie dan wij, hebben een dergelijk plan met een bassin in de Noordzee.
Ons land heeft een natuurlijk bassin (zie Kiekiek--Plan Lievense). Onder invloed van botte rechtse politiek wordt daar echter niets mee gedaan om de grootverdieners in fossiele brandstoffen te ontzien.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 05, 2015 8:56 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Poendert schreef:

Dat plan is al eens geopperd, maar het verval is te laag om echt renderend te worden.

Dat schijnt mee te vallen Poendert, door de 'badkuip' ongeveer 17 meter diep te maken.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 05, 2015 8:58 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Guus schreef:

De Belgen, die ook al verder zijn met windenergie dan wij, hebben een dergelijk plan met een bassin in de Noordzee.
Ons land heeft een natuurlijk bassin (zie Kiekiek--Plan Lievense). Onder invloed van botte rechtse politiek wordt daar echter niets mee gedaan om de grootverdieners in fossiele brandstoffen te ontzien.

Inderdaad de Belgen pakken het nu (op weliswaar nog beperkte schaal) wel op:

BerichtGeplaatst: Zo Apr 05, 2015 10:09 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

kiekiek schreef:
Guus schreef:

Inderdaad de Belgen pakken het nu (op weliswaar nog beperkte schaal) wel op:

Als Belgen, Denen of Nederlanders via dit soort slimme plannen, desnoods de helft van het huidige brandstof gebruik in elektrische centrales alternatief voor hun rekening nemen, blijf er nog steeds 90% over dat fossiel moet worden opgelost. Wij kunnen op onze breedten bv nooit zonder verwarming.
De centrales zijn niet de hoofdmoot die voor onze luchtvervuiling zorgt, het is maar een fractie. De hoofddaders zijn onze auto,s, schepen, industrie, huisverwarming, landbouw, enz.

Het is allemaal leuk en lief bedacht maar geen echte oplossing.
Nogmaals, ik betaal als huishouden op jaarbasis, zonder toeslagen en belasting 500 euro aan elektriciteit.
De RWE(Nuon, Wasserfall) produceert stroom voor 5 cent per kw/h. Rutte heeft de Rijkmannen voor zee-windmolens 15 cent kw/h toegezegd, Merkel betaalt haar windboeren nu 49 cent kw/h (was vorig jaar nog +-54 cent kw/h) 20 jaar vastgelegd.
De RijkmanGroenings lachen zich te barsten.
Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten.
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu