Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Vuurwerkverbod Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Vuurwerkverbod
BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2015 13:54 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

De burgemeester van Alkmaar heeft dit jaar daar een oproep toe gedaan. In zijn plaats zijn dit jaar een aantal monumentale panden in vlammen op gegaan. Dat is ook elders in het land gebeurt.

Over de gevolgen die het afsteken van vuurwerk met zich meebrengt heb ik tot voor kort nooit zo bij stil gestaan. Zo'n monumentaal pand dat afbrand is vervelend. Maar nog veel erger zijn de verwondingen die ieder weer opnieuw plaats vinden. Vele van hen raken een hand of oog kwijt.

Stel je een voor dat je zoon of dochter van 15 jaar voor de rest van zijn of haar leven zijn rechter hand moet missen; dat is toch onacceptabel? Daarom ben ik nu voor een vuurwerkverbod.

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2015 14:11 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Volledig met je eens. Maar niet voor alle vuurwerk.
Die bommen zijn een gevaar voor mens en staat.
De oude rotjes, klein vuurwerk, daar heb ik geen moeite mee.
Maar net als met alles: de dingen extremiseren zo...
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2015 14:23 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Dit is niet te voorkomen zonder een algeheel vuurwerkverbod. Van een afstand kun je niet zien of vuurwerk legaal of illegaal is. En we hebben de mankracht niet om dit te weren zonder een maatregel die eenvoudig te controleren is.

En siervuurwerk kan ook schade aanrichten. Dit jaar zijn een aantal van die pijlen omgevallen en in het gezicht van een omstander terecht gekomen. Stel je eens voor wat de schade is als een van die pijlen in het oog van je buurman terecht komt. Dan kun je natuurlijk zeggen "had ie maar een brilleltje moeten dragen" of "had de afsteker de pijl met meer aandacht moeten afsteken", maar daar krijg je buurman zijn oog niet mee terug. En volgend jaar gebeurt het net zo hard weer opnieuw.

Georganiseerde vuurwerk lost een hoop problemen op, zonder dat je het vuurwerk moet missen.

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2015 15:23 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Professioneel vuurwerk is helemaal geen optie, omdat er niet voldoende professionele vuurwerk-afschieters in dit land zijn.

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2015 15:48 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Van mij mag die flauwekul ook weg. Ik vind professioneel vuurwerk wel leuk, maar zoals Royy al opmerkte hebben we daar helemaal geen mensen voor.
BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2015 16:42 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Het is geen flauwekul, het is levensgevaarlijk zo langzamerhand.
En echt bommen maken met dat zware spul, waar je wat ellendigs mee kan, is ook mogelijk.

Edit komma.

Laatst aangepast door Gerard R. op Za Jan 03, 2015 20:44, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2015 18:23 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Tedje van Es schreef:
Van mij mag die flauwekul ook weg.

Maar het is traditie... Een traditie ouder dan die van Zwarte Piet... Laughing Very Happy
BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2015 10:53 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Dude29 schreef:
Tedje van Es schreef:
Van mij mag die flauwekul ook weg.

Maar het is traditie... Een traditie ouder dan die van Zwarte Piet... Laughing Very Happy

Ech Nie!

Het afsteken van vuurwerk bogon ergens in de jaren 60 van de vorige eeuw, en op kleine schaal.
Een paar rotjes en wat gillende keukenmeiden (vuurpijlen) en daar bleef het bij.

En altijd pas na 24.00

Het echte probleem tegenwoordig is dat een kleine minderheid bommen maakt met illegaal vuurwerk.
Ze gaan met duct tape aan de gang. Als zo'n figuren getrappeerd worden mogen ze van mij streng gestraft worden. Het produceren van bommen valt immers onder de strafwetten.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2015 17:35 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Merkwaardige opmerking...

http://www.jefdejager.nl/oudennieuw.php

De traditie om vuurwerk tijdens feesten af te steken is er één die ook in Nederland al eeuwen oud is / was.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 05, 2015 0:27 Plaats reactie Reageer met quote
Xanadu

Het (inmiddels gepolitiseerde) vuurwerk verbod op zich is een groter probleem, het zorgt voor voor- en tegenstanders, dus emotie, en daardoor weer een zoveelste politieke strijd, wat ook weer zorgt voor versterking emoties. En hoe meer de emoties toenemen in een maatschappij en kiezers, hoe verder een politieke strijd verdiept (een grote politieke partij wil je niet overhouden, want dat betekent einde democratie, daarom is de huidige democratie ook niet de juiste (er voor de juiste democratie strijden via de politiek werkt ook averechts)
Een juiste democratie krijg je pas als je geen voor- of tegenstander wordt van het zoveelste onderwerp dat veel emoties veroorzaakt, maar het negeren, zodat de emoties afzwakken. Er is eerst meer macht aan kant bevolking nodig om een eerlijke democratie te krijgen. Een algeheel vuurwerkverbod is niet nodig, het te gevaarlijke spul eruit, en je was gewaarschuwt (op etiket staan de voorschriften)
Men heeft het illegaal vuurwerk jarenlang gedoogt, het gevolg is dat dat illegale vuurwerk steeds meer toe begon te nemen.
Er is een hele handel ontstaan, die trouwens bij een totaal verbod ondergronds zal gaan, mensen blijven vuurwerk afsteken, net zoals blijven zoeken naar drugs, er blijven altijd mogelijkheden bestaan)
De achterliggende reden van illegaal vuurwerk en drugs zit em in de grote jongens, de tussenhandelaren, het grote geld, hierin zit het werkelijke probleem, in kapitalisme, wat je ook weer niet via een emotionele politieke strijd veranderd krijgt, wat hard nodig is (energie als fundament is duurzaam en stabiel, mits de juiste energiebronnen worden aangeboord, en ook dat gaat er niet komen via de huidige 'democratie')
En zo zit alles heel erg ideologisch dichtgetimmerd, het een is afhankelijk van het andere. Over alles moet heel diep zijn nagedacht door meesterbreinen en politieke denktanks.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 05, 2015 13:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dude29 schreef:

Zwarte Piet is geen traditie die een gevaar is voor de volksgezondheid.

Xanadu schreef:
De achterliggende reden van illegaal vuurwerk en drugs zit em in de grote jongens, de tussenhandelaren, het grote geld, hierin zit het werkelijke probleem, in kapitalisme....

Het probleem zit m.i. in het niet handhaven en het niet bestraffen van wetsovertreders. In dit land is voor iedere wet een uitzondering of een smoes waardoor er niet bestraft wordt.
In Canada is vuurwerk verboden, afsteken kost je zonder pardon 500 dollar.
Dat moet je hier ook doen met overtreders, ik wil de ouders van een 14 jarige blaag wel eens horen piepen als hun oogappel buiten de wettelijk vastgestelde tijden vuurwerk heeft afgestoken en met een bekeuring van 500 euro naar huis komt.
Maar ja, dat doen wij niet. Wij sturen zo'n blaag dan naar bureau Halt of een soortgelijke nutteloze geitenwollensokkeninstuif die de samenleving heel wat meer dan 500 euro per "cliënt" kosten.

Ik hoor zojuist de verzekeraars melden dat de teller voor materiele schade door vuurwerk inmiddels op 13.000.000 euro staat. Tel uit je winst...
BerichtGeplaatst: Ma Jan 05, 2015 14:23 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Quote:

Teveel snoep. Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Jan 05, 2015 17:58 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

http://nos.nl/artikel/2011727-minder-vuurwerkslachtoffers-door-kortere-afsteektijd.html

Quote:
De beperking van de afsteektijd er mocht pas vanaf 18.00 uur geknald worden heeft een merkbaar effect gehad op het aantal slachtoffers, zegt directeur Marco Brugmans van VeiligheidNL. 8 procent van de slachtoffers viel voor 18.00 uur 's avonds, vorig jaar was dat 23 procent. "Met name het aantal slachtoffers door knalvuurwerk is afgenomen, simpelweg doordat jongeren niet meer overdag met rotjes en ander knalvuurwerk in de weer mochten zijn"

http://nos.nl/artikel/2011726-hoeveel-vuurwerkslachtoffers-waren-er-in-het-ziekenhuis-bij-u-in-de-buurt.html

Als het niet verboden kan worden dan de tijd verkorten: alleen nog tussen 23.00 en 01.00 uur lijkt mij een prima optie.
En overtreders zonder pardon 500 euro boete opleggen, dan is het zo afgelopen.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 05, 2015 18:48 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ik denk, dat het niet handhaafbaar zal zijn.
Ze konden het n al niet, deelde de politie mee.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 05, 2015 20:52 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Tedje van Es schreef:

Het rondstrooien met snoep... Obesitas, suikerziekte en dergelijke veroorzaken meer doden dan vuurwerk. Rolling Eyes
BerichtGeplaatst: Ma Jan 05, 2015 21:21 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De discussie over Zwarte Piet gaat helemaal niet over snoep maar over de kleur van Piet, een donkere medelander met minderwaardigheidscomplex vindt die zwarte kleur niet meer goed en wordt gesteund door een paar witte geitenwollen sokken.

En deze discussie gaat over vuurwerk, een traditie die inmiddels erg gevaarlijk is geworden.
BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 3:20 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Tedje van Es schreef:
En deze discussie gaat over vuurwerk, een traditie die inmiddels erg gevaarlijk is geworden.

Vrij onzinnige uitspraak, er zijn ontelbare dingen gevaarlijk en ik hoor je ook niet om al die zaken te verbieden.

Weet je dat de traditie om een biertje te drinken vele malen gevaarlijker voor de samenleving is dan het afsteken van vuurwerk? Weet jij in hoeveel van de gevallen waarbij een ongeval met vuurwerk plaatsvindt er alcohol in het spel is? Weet jij dat er afgelopen oud & nieuw meer mensen in het ziekenhuis zijn opgenomen vanwege overmatig alcohol gebruik dan vanwege vuurwerk?

Toch horen we je niet oproepen tot een algeheel alcohol verbod en het afschaffen van de traditie om met oud en nieuw een borrel te drinken... Rolling Eyes
BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 9:43 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dude29 schreef:
Tedje van Es schreef:

Vrij onzinnige uitspraak, er zijn ontelbare dingen gevaarlijk en ik hoor je ook niet om al die zaken te verbieden.

Nou, dan moet over die andere gevaarlijke zaken ook een debat gevoerd worden. Deze discussie gaat over een eventueel vuurwerkverbod. Het is een beetje onzinnig om daar Zwarte Piet, of andere zaken die niets met de discussie te maken hebben, erbij te halen.

Ben je voor of tegen een verbod op vuurwerk?
BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 9:43 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dude29 schreef:
Tedje van Es schreef:

Nou, dan moet over die andere gevaarlijke zaken ook een debat gevoerd worden. Deze discussie gaat over een eventueel vuurwerkverbod. Het is een beetje onzinnig om daar Zwarte Piet, of andere zaken die niets met de discussie te maken hebben, erbij te halen.

Ben je voor of tegen een verbod op vuurwerk?
BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 9:53 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Ik ben tegen een verbod op vuurwerk naar aanleiding van de gegeven argumenten. En alcohol gebruik heeft erg veel met vuurwerk te maken. Daarom ook mijn vraag of jij op de hoogte bent in hoeveel van de vuurwerkincidenten alcohol gebruik een rol heeft gespeeld. Idea

Daarnaast zoals ik terecht aangaf, het legale vuurwerk wordt niet met het jaar gevaarlijker. Het is het illegale vuurwerk waar het probleem ligt, vuurwerk dat men nu ook al niet mag afsteken. Een algeheel vuurwerkverbod zal op dat vuurwerk dus sowieso al niet van invloed zijn, daar het nu ook al verboden is.

Tot slot vuurwerk met het jaar gevaarlijker? Het aantal doden en gewonden naar aanleiding van vuurwerk is behoorlijk stabiel gebleven de afgelopen jaren en kent zelfs een fikse daling de laatste jaren ten opzichte van 5 á 6 jaar terug.
BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 10:34 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Nou, dan zijn we het eens. Ik ben ook tegen.
BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 11:11 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Dude schreef:
Ik ben tegen een verbod op vuurwerk

Tedje van Es schreef:
Nou, dan zijn we het eens. Ik ben ook tegen.

Oei, Tedje leest weer eens slordig. Twisted Evil

Ik ben overigens op zich niet tegen vuurwerk maar wel er op tegen dat elke zwakbegaafde puber het mag kopen en vooral ook: afsteken.

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 11:15 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Zwaar illegaal vuurwerk moet worden verboden.
Al zal het alleen al zijn om de beschikbare springstof, die ook bewaard kan worden...
Maar volgens de politie en justitie is dat niet handhaafbaar.
Dus wat nou?!

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 11:18 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Guus schreef:
Oei, Tedje leest weer eens slordig. Twisted Evil

Wanneer niet vraag ik me zo langzamerhand af...

Quote:
Zwaar illegaal vuurwerk moet worden verboden.
Maar volgens de politie en justitie is dat niet handhaafbaar.

Zwaar illegaal vuurwerk is verboden. Vandaar de definitie illegaal. Geen enkel verbod is trouwens 100 procent te handhaven. Vooral niet als men bewust de keuze maakt om een verbod te negeren. Het is dan ook een illusie om te denken dat een algeheel verbod de oplossing is.
BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 11:40 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Geen 100% handhaving? Dat lijkt me een zwak argument. Een algemeen verbod op bijv. verkrachten, roven en moorden lijkt me toch erg op zijn plaats.

Nou ja, dat geldt natuurlijk net als bommen gooien alleen buiten oorlogstijd.

Weerwoord forum index » Binnenland