Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Nederland overbevolkt? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 34, 35, 36, 37, 38  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Gerard
BerichtGeplaatst: Di Apr 06, 2010 14:01 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

De invloedrijke groep Joden in NL was maar klein, de grote meerderheid in de ghetto's en volkswijken was straatarm. Daarover is genoeg bekend en online te vinden ook. Joden mochten wel in de politiek meepraten, als ik 't goed heb vanaf einde achttiende eeuw, weet 't even niet zeker, rijke bankiers en handelaren waren er eveneens, maar in grote meerderheid waren ze even arm en marginaal als Marokkanen nu. Landbezit, dus ook een boerenbedrijf hebben en ook werken in de nijverheid: dat zijn hooggewaardeerde beroepen, doorgaans gesloten voor Joden. En andere etnische minderheden. Ik wijt dat aan de starre, feodale van bovenaf geleide structuur van de NL-samenleving. Nederland is daardoor een uitstekende voedingsbodem voor Nazisme, mede ook doordat de verzorgingsstaat een bepaalde groep immigratie aantrekt die niet goed is voor een land. Nazisme hoort nu eenmaal thuis in een onvrije corporatistische samenleving. De enige vrijheid die we hebben hier, is dat we die dingen wel hardop mogen zeggen. Maar wat heb je daaraan in de praktijk. Je komt niet in de bak, maar hebt nog steeds weinig te zeggen over eigen leven. Nog steeds besluiten anderen voor jou ipv jijzelf, zelfs al geldt dat minder als je zeer welgesteld bent.

Overigens: het verschijnsel dat etnische minderheden slechts in de handel werken en die zelfs beheersen, zie je over de hele wereld en dan vooral in starre autoritaire maatschappijen met, nmm, grote standsverschillen.

H

Laatst aangepast door Hajar op Di Apr 06, 2010 14:37, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Apr 06, 2010 14:34 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Hajar
Quote:
De invloedrijke groep Joden in NL was maar klein, de grote meerderheid in de ghetto's en volkswijken was straatarm. Daarover is genoeg bekend en online te vinden ook. Joden mochten wel in de politiek meepraten, als ik 't goed heb vanaf einde achttiende eeuw, weet 't even niet zeker, rijke bankiers en handelaren waren er eveneens, maar in grote meerderheid waren ze even arm en marginaal als Marokkanen nu

Ja, dat is wel waar, maar in die tijden was het voor niemand een vetpot.
Uitgezonderd de rijken natuurlijk.
Quote:
Ik wijt dat aan de starre, feodale van bovenaf geleide structuur van de NL-samenleving. Nederland is daardoor een uitstekende voedingsbodem voor Nazisme, mede ook doordat de verzorgingsstaat een bepaalde groep immigratie aantrekt die niet goed is voor een land

Ik denk, dat grote delen van de bevolking zagen hoe men het over de grens aanpakte
en dachten, dat de verheffing van het volk ook in Nederland op die manier kon.
Daar is later de Jodenkwestie bijgekomen, doordat men Joden te veel macht ging
toedichten, zoals ook in Duitsland (zie ook posters uit die tijd) en andere delen van
Europa. Extremisme, volgen van Duitsland in het algemeen, antisemitisme en
slaafsheid van het ambtenaren-apparaat in dit proces hebben naar mijn idee de rest
gedaan. Overigens waren ook homo's en Roma en Sinti de klos.
Ik denk niet, dat dat is gekomen door wat je schreef ->
Quote:
En toch: kleine handelaren waren, zijn een voor overheden moeilijk controleerbaar enfant terrible. Ze zijn een rol van welvaart, maar onttrekken zich, of proberen dat, aan de corporatistische totaal gecontroleerde structuren. En daarmee maken ze zich gehaat vaak, doch ook een vluchthaven voor etnische of religieuze minderheden. Dat zien we overal ter wereld.

Quote:
Nazisme hoort nu eenmaal thuis in een onvrije corporatistische samenleving.

Voor mij is het vaak feitelijk precies andersom.
Quote:
De enige vrijheid die we hebben hier, is dat we die dingen wel hardop mogen zeggen.

Tsja, ik weet niet wat jij allemaal voor vrijheden wil...
Voor mij laat het hier en daar te wensen over, maar slecht is het ook niet.
Maar het blijft opletten, dat wel.
Quote:
Je komt niet in de bak, maar hebt nog steeds weinig te zeggen over eigen leven. Nog steeds besluiten anderen voor jou ipv jijzelf, zelfs al geldt dat minder als je zeer welgesteld bent.

Ik denk, dat dát zo ongeveer overal ter wereld is. Zeer vaak is het slechter. Wink
Gerard
BerichtGeplaatst: Di Apr 06, 2010 14:41 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

We mogen nu tegen een lichtblauwe hemel met grote cumuli aankijken, dus we denken: wat komen we eigenlijk tekort. Zo is het ook nog eens: mooi weer en mooie vergezichten doen wonderen.

Maar feit blijft, dat beroepen als handelaar, bankier en investeerder de minst gewaardeerde zijn en daardoor overschieten voor immigranten en etnische of religieuze minderheden. Zo liggen de minder mooie feiten. Net als vies en zwaar lichamelijk werk. Niemand wil dat soort werk in eigen land verrichten, waar hij z'n oom, moeder of goede vriend kan tegenkomen tijdens het werk en zich dan schaamt. Dus zullen illegale immigranten ook altijd blijven bestaan en vooral ook: nodig blijven.

Overigens denk ik dat in liberale economieën als de Angelsaksische, of, jawel, de Egyptische, mensen meer te vertellen hebben over hun persoonlijk leven dan hier. En neem maar van mij aan: dat is veel waard. Soms meer dan welvaart sec.

En het wrange is nog: is het de verzorgingsstaat, waar de burger uitsluitend door en voor de staat leeft, gelukt de armoede uit te bannen? Nee! Als dat zo was, zouden er geen particuliere initiatieven in de zin van voedselbanken en Leger des Heils bestaan en nodig zijn. Dus ik zie niet wtf de verzorgingsstaat nog enig bestaansrecht heeft. Ik denk dat de verzorgingsstaat moet verdwijnen en sociale zekerheid weer moet worden waar ze ooit voor bedoeld was: een noodzakelijk maar wel tijdelijk vangnet voor wie dat echt nodig heeft.

H
BerichtGeplaatst: Di Apr 06, 2010 14:57 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Hajar
Quote:
Maar feit blijft, dat beroepen als handelaar, bankier en investeerder de minst gewaardeerde zijn

Ben ik niet met je eens. (Je moet er wel geschikt voor zijn en het beste is, als het in
'je genen' zit.)
Quote:
en daardoor overschieten voor immigranten en etnische of religieuze minderheden.

Dit ben ik ook niet met je eens. Voor immigranten zou je het nog net zo kunnen stellen
maar niet noodzakelijkerwijs voor etnische of religieuze minderheden. Smile
Quote:
Net als vies en zwaar lichamelijk werk. Niemand wil dat soort werk in eigen land verrichten, waar hij z'n oom, moeder of goede vriend kan tegenkomen tijdens het werk en zich dan schaamt.

Heel normaal.
Dan laat je mensen uit zwakkere regio's komen. Dat kan overal vandaan zijn.
Van Marokko tot Polen, van India tot Bulgarije. Dat hoeft niet uit etnische of religieuze
minderheden te zijn.
Quote:
Dus zullen illegale immigranten ook altijd blijven bestaan en vooral ook: nodig blijven.

Dat 'illegale' hoeft niet persé.
Quote:
Overigens denk ik dat in liberale economieën als de Angelsaksische, of, jawel, de Egyptische, mensen meer te vertellen hebben over hun persoonlijk leven dan hier

Niet onmogelijk.
Quote:
En neem maar van mij aan: dat is veel waard. Soms meer dan welvaart sec.

Dat ligt eraan hoe iemands instelling, overtuiging of religie is. Wink
Quote:
En het wrange is nog: is het de verzorgingsstaat, waar de burger uitsluitend door en voor de staat leeft, gelukt de armoede uit te bannen?

Daar is niets wrangs aan voor mij. Armoede uitbannen zal waarschijnlijk nooit nergens
lukken.
Quote:
Dus ik zie niet wtf de verzorgingsstaat nog enig bestaansrecht heeft.

Nou, voorkomen zou beter zijn dan genezen.
Maar als dan toch iemand uit de boot valt dan zou het wel fijn zijn als die niet
onmiddellijk hoeft te creperen.
Quote:
Ik denk dat de verzorgingsstaat moet verdwijnen en sociale zekerheid weer moet worden waar ze ooit voor bedoeld was: een noodzakelijk maar wel tijdelijk vangnet voor wie dat echt nodig heeft.

Ik denk, dat er heel wat meer te 'vangen' is, dan je zou denken.
En ik denk, dat het in de toekomst nog heel wat erger wordt. Rolling Eyes
En 'tijdelijk' zou fijn zijn, maar ik ben bang, dat het niet altijd mogelijk is.
Een keer zullen velen structureel 'buiten de boot' gaan vallen.
BerichtGeplaatst: Di Apr 06, 2010 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Exclamation

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Zo Apr 11, 2010 23:06, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Di Apr 06, 2010 20:33 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Gerard R. schreef:
Quote:
Ik denk dat de verzorgingsstaat moet verdwijnen en sociale zekerheid weer moet worden waar ze ooit voor bedoeld was: een noodzakelijk maar wel tijdelijk vangnet voor wie dat echt nodig heeft.

Ik denk, dat er heel wat meer te 'vangen' is, dan je zou denken.
En ik denk, dat het in de toekomst nog heel wat erger wordt. Rolling Eyes
En 'tijdelijk' zou fijn zijn, maar ik ben bang, dat het niet altijd mogelijk is.
Een keer zullen velen structureel 'buiten de boot' gaan vallen.

Ik vind dat altijd zo'n ambtelijk argument: de wereld vergaat als zij, overheidsdienaren die de burger van wieg tot graf moeten verzorgen, hun terrein moeten prijsgeven. Ik vind het bangmakerij uit zelfbescherming. Demagogie kortom. De mensheid is alleen maar gebaat bij minder ambtenarij en mensen bloeien op als ze zichzelf mogen ontplooien, meer gelegenheid hebben tot eigendomsvorming, zonder ambtenarij die speculeert met grond enz.

10miljoenste schreef:
Ik denk: dat

Guitig hoor.

H

Hij verleent hen uitstel tot een vastgenoemde termijn 16:61
''Is het probleem niet de bedoeling?"
BerichtGeplaatst: Di Apr 06, 2010 20:43 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Hajar
Quote:
Ik vind dat altijd zo'n ambtelijk argument: de wereld vergaat als zij, overheidsdienaren die de burger van wieg tot graf moeten verzorgen, hun terrein moeten prijsgeven. Ik vind het bangmakerij uit zelfbescherming. Demagogie kortom.

Dat kun je zo zien.
Voor mij is het uiterst simpele harde logica. Rationaliseer door en je hebt steeds voor wat
'de grote hoop' betreft wat minder personeel nodig.
Tenzij de hoge extreme van de economie steeds wat hoger komt te liggen, maar met
de toestand van de aarde van dit moment zie ik dat nog niet zo gauw gebeuren. Confused
BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2010 14:43 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Een stuk gezonde logica Gerard is ook deze: wie op een bepaalde plek er niet in slaagt, een bestaan voor zichzelf op te bouwen, zal z'n geluk elders moeten proberen te vinden, andere broodwinning, andere stad, desnoods in het buitenland. Een gezonde economie is dus niet een economie waar ambtenaren en corporaties mensen vasthouden mbv uitkeringen of sociale woningdistributie. Zo'n systeem is tegennatuurlijk en uiteindelijk een recept voor armoede, overbevolking en onvrijheid voor velen. En ik ken genoeg voorbeelden van werkelijke voedselbank-armoede in NL.

H

BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2010 19:30 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Hajar
Ik snap prima, wat je bedoelt, maar ik kom deze vorm teveel tegen in boeken, die over
de Middeleeuwen gaan.
Wij hadden hier iets anders bedacht. Smile En ik vind dat ook beter dan zoals het lang
geleden was.
Wat niet wegneemt, dat het fenomeen, dat je beschrijft best ook mag voorkomen. Wink
Gerard
BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2010 20:40 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Gerard R. schreef:
Hajar
Ik snap prima, wat je bedoelt, maar ik kom deze vorm teveel tegen in boeken, die over de Middeleeuwen gaan. Wij hadden hier iets anders bedacht. Smile En ik vind dat ook beter dan zoals het lang geleden was. Wat niet wegneemt, dat het fenomeen, dat je beschrijft best ook mag voorkomen. Wink

Nee hoor, de NL-uitkeringsindustrie in combi met de sociale woningdistributie is niets anders dan een eigentijdse voortzetting van het Middeleeuwse lijfeigenschap, maw nieuwe wijn in oude zakken: niet of nauwelijks kunnen verhuizen, een wederzijdse relatie van horigheid en herendiensten, ipv zelfstandig naar een baan kunnen zoeken en dat het een noodvangnet is voor wie even zonder inkomen zit, zoals de bedoeling was. Dat wordt het pas, als we de sociale woningbouw en -distributie leren loslaten en de bijstand beperken tot een maximum. Dan pas worden mensen burgers die zelfstandig kunnen meepraten en -beslissen over hun leven.

In mijn woonplaats bijvoorbeeld leeft ca de helft van de bevolking van een uitkering. Een belangrijke reden is, dat mensen nadrukkelijk ontmoedigd worden te zoeken naar werk. Het wordt rechtstreeks tegen ze gezegd door de instanties: je bent te oud, hebt jonge kinderen, ed, reden genoeg waarom je niet bemiddelbaar bent. Niet iedereen berust hierin en gaat alsnog naarstig op zoek naar werk, maar een deel van de mensen berust er maar wel in. Waarom zou je je druk maken, als je geen grote schulden hebt en bijna alles verder vergoed krijgt door de gemeente? De gemeente biedt allerlei programma's aan, zoals sportschool, koffie-ochtenden etc waar je je niet aan mag onttrekken en je wordt wel bezig gehouden. Ik noem dat erger dan een misstand: het is een schrijnende wantoestand.

H

BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2010 21:13 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Hajar
Quote:
Nee hoor, de NL-uitkeringsindustrie in combi met de sociale woningdistributie is niets anders dan een eigentijdse voortzetting van het Middeleeuwse lijfeigenschap

Het kán niet anders, verder is dit héél anders dan in de Middeleeuwen. Ga maar eens
lezen. Very Happy Verder is iedereen altijd afhankelijk van anderen, ook al willen we niet.
Als je dát niet wilt moet je kluizenaar worden.
Quote:

Dan pas worden mensen burgers die zelfstandig kunnen meepraten en -beslissen over hun leven. maw nieuwe wijn in oude zakken:
[...] Knip (verzoek Beheer)
, zoals de bedoeling was. Dat wordt het pas, als we de sociale woningbouw en -distributie leren loslaten en de bijstand beperken tot een maximum.

Dat valt best mee. Maar ik denk, dat we het hier niet eens zullen worden.
We denken hier te verschillend over, wat mij geen probleem is.
Quote:
In mijn woonplaats bijvoorbeeld leeft ca de helft van de bevolking van een uitkering. Een belangrijke reden is, dat mensen nadrukkelijk ontmoedigd worden te zoeken naar werk. Het wordt rechtstreeks tegen ze gezegd door de instanties: je bent te oud, hebt jonge kinderen, ed, reden genoeg waarom je niet bemiddelbaar bent.

Ik denk, dat er gewoon te weinig werk is daar.
Quote:
Niet iedereen berust hierin en gaat alsnog naarstig op zoek naar werk, maar een deel van de mensen berust er maar wel in.

Niet iedereen gaat vechten tegen de bierkaai. Niet iedereen is daar geschikt voor.
Er zijn hier nou eenmaal ontzettend veel mensen op een postzegel en niet altijd
voldoende banen. Zeker nu niet.
Quote:
Waarom zou je je druk maken, als je geen grote schulden hebt en bijna alles verder vergoed krijgt door de gemeente? De gemeente biedt allerlei programma's aan, zoals sportschool, koffie-ochtenden etc waar je je niet aan mag onttrekken en je wordt wel bezig gehouden. Ik noem dat erger dan een misstand: het is een schrijnende wantoestand.

Echt fijn is dit niet. Schrijnende wantoestanden zijn overigens héél wat anders.
Verder zou de gemeente hen ook kunnen laten verrekken, waarna ze
sociaal/economisch geïsoleerd zouden kunnen raken en dan ben je nog veel verder van huis.
(Je moet (wat mij betreft) maar denken, dat het net een gezin is met 10 kinderen (of zo).
Als er geen geld en bezigheid voor Pietje en Klaasje is, ga je zorgen, dat ze toch
het gevoel behouden, dat ze er bij horen. En je voedt ze, je leert ze wat en je houdt
hen bezig. Zo niet, dan heb je waarschijnlijk b.v. potentiële misdadigers in je gezin.
Dat proberen we te voorkomen. Logica voor mij.)
BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2010 21:54 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Exclamation

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Zo Apr 11, 2010 23:08, in totaal 1 keer bewerkt
Ambtelijke propaganda of retoriek van Nero :?:
BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2010 22:22 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Gerard R. schreef:
Als er geen geld en bezigheid voor Pietje en Klaasje is, ga je zorgen, dat ze toch het gevoel behouden, dat ze er bij horen. En je voedt ze, je leert ze wat en je houdt hen bezig. Zo niet, dan heb je waarschijnlijk b.v. potentiële misdadigers in je gezin. Dat proberen we te voorkomen. Logica voor mij.)

Ik blijf dit soort schijnwijsheid nog steeds als demagogie zien Gerard. Geef mensen geen uitkering en ze worden crimineel... als dat waar was, zou er geen of nauwelijks criminaliteit zijn in NL, echter de waarheid is dat NL binnen Europa en ook wereldwijd een groot misdaadprobleem heeft. De levenslange verzorgingsstaat bande de armoede en criminaliteit niet uit, helemaal niet zelfs.

10 miljoenste wat heb jij tegen Wassenaar?

H

BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2010 22:45 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Hajar
Quote:
Ik blijf dit soort schijnwijsheid nog steeds als demagogie zien Gerard

Mij te makkelijk, deze zin.
Ik denk, dat het zo zit als ik beschreef. Demagogie (volgens jou) of niet. Smile
Quote:
Geef mensen geen uitkering en ze worden crimineel...

Stel, dat ik werkloos zou worden en geen geld zou hebben en verrek van de honger
en jij komt met een mooi brood om de hoek... Dan ben jij je brood kwijt en met mij
zouden er dan nog velen zijn... En dát is alleen maar met een brood...
Quote:
Geef mensen geen uitkering en ze worden crimineel... als dat waar was, zou er geen of nauwelijks criminaliteit zijn in NL,

Ik heb niet gezegd, dat als men een uitkering krijgt men niet crimineel kan worden.
Quote:
De levenslange verzorgingsstaat bande de armoede en criminaliteit niet uit, helemaal niet zelfs.

Ook dát heb ik niet geschreven.

Ik schreef:
Quote:
En je voedt ze, je leert ze wat en je houdt
hen bezig. Zo niet, dan heb je waarschijnlijk b.v. potentiële misdadigers in je gezin.

... wat betekent, dat als je ze op een droogje zet, er de vrij waarschijnlijke toestand
ontstaat, dat deze mensen bijvoorbeeld een keer in het misdadig circuit zullen belanden.
(En daar hebben we er inderdaad al zat van.)

Wat niet impliceert, dat als ze wél een uitkering krijgen dit geheel niet aan de orde is.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2010 23:48 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Gerard crimineel gedrag heeft meer met mentaliteit dan welvaartsverschil te maken. Het is vaak een puberteitsverschijnsel, of een psychiatrisch probleem. Diefstal op grond van noodzaak vindt plaats na natuurrampen of tijdens oorlogen; de gemiddelde arme steelt niet zomaar. De leus 'mensen krijgen geen uitkering dus gaan ze stelen' is nmm uitermate misleidend en gemakkelijk. Teveel mensen hebben belang blijkbaar bij de uitkeringsindustrie om serieus na te denken over het gegeven waarom in NL met z'n uitkeringsindustrie nog steeds zoveel criminaliteit is. En ook armoede.

H

BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2010 23:57 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Exclamation

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Di Apr 13, 2010 23:57, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Do Apr 08, 2010 10:05 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Hajar
Quote:
Gerard crimineel gedrag heeft meer met mentaliteit dan welvaartsverschil te maken.

Crimineel gedrag door iemand, die daar toe wordt gedreven is niet meer zo crimineel
voor mij. Derhalve zie ik criminaliteit van iemand, die niet meer te eten heeft en het
einde ziet naderen, als hij/zij niets doet niet als iets van de mentaliteit.
Quote:
De leus 'mensen krijgen geen uitkering dus gaan ze stelen' is nmm uitermate misleidend en gemakkelijk.

Het blijkt, dat er aardig wat proletarisch gewinkeld wordt. Dus door mensen, die het krap
hebben.
Ook hier worden wij het niet eens. Smile
Quote:
Teveel mensen hebben belang blijkbaar bij de uitkeringsindustrie om serieus na te denken over het gegeven waarom in NL met z'n uitkeringsindustrie nog steeds zoveel criminaliteit is. En ook armoede.

De uitkeringen zijn te laag.
Beter is mensen buiten de uitkering te houden, dus wat leuks te doen geven, waarvoor
ze dan een redelijk loon krijgen.
Gerard
BerichtGeplaatst: Do Apr 08, 2010 11:15 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Proletarisch winkelen werd jaren zeventig gepropageerd notabene door de linkse partijen, omdat supermarkten neergezet werden als halve SSers die 'het toch niet' zouden missen. Nu is het waar dat AH teveel vraagt voor z'n produkt en dus wel een lichte mate van diefstal kan hebben en iedereen weet dat. Weet ook dat AH weinig en soms geen concurrentie heeft en ook dat de prijzen door de hoge belasting- en premiedruk kunstmatig opgedreven worden. Dus er is geen publieke afkeuring van winkeldiefstal. Een winkelier wordt niet gezien als een eerlijke werkende. Vandaar ook dat de rem om te stelen er onvoldoende is hier. Het motto is hier: 'als je arm bent, mag je best stelen', waarbij vergeten wordt dat diezelfde arme reeds groot gesubsidieerd wordt door belastinggeld van de medeburgers en door voedsel- en kledingdonaties van diezelfde medeburgers, zowel particulieren als bedrijven.

H

BerichtGeplaatst: Do Apr 08, 2010 12:14 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Hajar
Quote:
Proletarisch winkelen werd jaren zeventig gepropageerd notabene door de linkse partijen, omdat supermarkten neergezet werden als halve SSers die 'het toch niet' zouden missen.

Waar staat dat? En wat bedoel je hiermee? Smile
Quote:
Nu is het waar dat AH teveel vraagt voor z'n produkt en dus wel een lichte mate van diefstal kan hebben en iedereen weet dat.

Wat is 'te' veel?
Ja, ik vind het ook fijn als ze flink goedkoop zijn, maar een beetje 'fair' mag natuurlijk
ook wel.
Quote:
Dus er is geen publieke afkeuring van winkeldiefstal.

Er IS publieke veroordeling van winkeldiefstal. Maar als iemand ziek is van de honger
en een brood steelt vanwege armoede, niet meer.
Quote:
Een winkelier wordt niet gezien als een eerlijke werkende.

Dat is niet waar. Smile Integendeel. Vooral de kleine winkelier heeft een vrij hard bestaan.
Dat is bekend. Ze gaan ook vaak failliet. Dat kun je overal zien.
Quote:
Het motto is hier: 'als je arm bent, mag je best stelen'

Als je 'te' arm bent en het niet meer kan redden.
Het mag niet, maar als het gebeurt is het te begrijpen. Nuance, voel je?
Het wordt overigens ook bestraft als de dader wordt gepakt.
Alleen gaan we er hier niet toe over om het handje eraf te kappen e.d.
Quote:
waarbij vergeten wordt dat diezelfde arme reeds groot gesubsidieerd wordt door belastinggeld van de medeburgers en door voedsel- en kledingdonaties van diezelfde medeburgers, zowel particulieren als bedrijven.

Ja, maar dat is een rationaliserings-operatie als product van de gedachten van een
Moslim, die ik niet direkt zou verwachten. Die verwacht ik meer van een niet-Moslim
PVV-er of een VVD-er. Die willen alles omrekenen naar geld, wat van betrekking is
op mensen. Ik ben er toch wat meer voorstander van wat inlevingsvermogen toe te
passen bij het beoordelen van die 'arme' voor er als een stoomwals een machine van
rationalisatie, overheid en bedrijfsleven op los te laten. Rolling Eyes
begrijp me niet verkeerd
BerichtGeplaatst: Do Apr 08, 2010 13:24 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Gerard ik ben geen tegenstander van enige vorm van bijstand. Ik ben van mening dat deze van overheidswege niet meer voor 't leven mag duren en veel kan worden overgenomen door de particuliere sector. Dat laatste zien we reeds gebeuren. Verder denk ik dat juist de verzorgingsstaat, waar het zo moeilijk is om particuliere eigendom te vergaren voor een haalbare prijs, zoals een woning, zorgt voor een groot stuk extra verarming in plaats van voor een vangnet. Mensen zijn zelf hun beste vangnet. Het is goed dat er een vangnet is, maar nu zie ik overal om me heen hoe kerngezonde mensen boven de 45 door de instanties gedwongen worden om van dit vangnet te leven, terwijl ze dat niet willen. Dat zijn geen enkelingen, het komt heel veel voor. En dankzij de afgedwongen solidariteit worden ondernemers gedwongen om personeel tegen kunstmatig-hoge tarieven praktisch voor het leven in te huren. Dus nemen ze zo min mogelijk personeel aan, terwijl ze misschien wel behoefte hebben aan extra personeel, waardoor alweer een stuk kunstmatige werkloosheid ontstaat. Zo'n systeem brengt armoede ipv een vangnet.

Gerard schreef:
gedachten van een Moslim, die ik niet direkt zou verwachten

Dat komt omdat 'Moslim' een ander woord is voor profiteur in het Nederlands collectief geheugen, omdat de Moslim hier op die wijze wordt opgevoed: tot voorbeeldige gehospitaliseerde werkloze. Degenen die dat niet willen, zoals Somaliërs, zijn daarom grootschalig doorgereisd naar Engeland, waar ze zich veel beter zelfstandig kunnen ontplooien.

H

BerichtGeplaatst: Do Apr 08, 2010 13:38 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Hajar
Inderdaad, bijstand moet (als het kan) tijdelijk zijn.
En als het daarna (indien nodig) wordt overgenomen door de particuliere sector
op een behoorlijke manier, dan is mij dat best.
Als we maar niet denken, dat mensen van de lucht leven. Smile
En hoe beter men door kan kopen, hoe beter dat is voor de economie.
Quote:
Mensen zijn zelf hun beste vangnet.

Als je dát echt nauwkeurig zou bekijken, dan zou je schrikken.
Mensen zijn reuze onder-ontwikkeld in dit opzicht (in deze streken in ieder geval).
Quote:
En dankzij de afgedwongen solidariteit worden ondernemers gedwongen om personeel tegen kunstmatig-hoge tarieven praktisch voor het leven in te huren.

Laat IK nou meemaken, dat mensen op allerlei plaatsen per dag de straat opgeschopt
worden... Shock
Quote:
Dus nemen ze zo min mogelijk personeel aan, terwijl ze misschien wel behoefte hebben aan extra personeel, waardoor alweer een stuk kunstmatige werkloosheid ontstaat. Zo'n systeem brengt armoede ipv een vangnet.

Naar mijn idee heeft de werknemer al vrijwel geen rechten meer.
Wie werkt nog normaal zoals vroeger in 'vaste dienst'??
Quote:
Dat komt omdat 'Moslim' een ander woord is voor profiteur in het Nederlands collectief geheugen, omdat de Moslim hier op die wijze wordt opgevoed: tot voorbeeldige gehospitaliseerde werkloze. Degenen die dat niet willen, zoals Somaliërs, zijn daarom grootschalig doorgereisd naar Engeland, waar ze zich veel beter zelfstandig kunnen ontplooien.

Nee, dat komt, omdat wat je schreef nogal rechts overkwam (voorzover dát nog
wat inhoudt) wat niet erg is, maar ik verwachtte dat niet zo.
Verder ben ik niet zo'n gelovige, als het aankomt op 'collectief geheugen'.
Het woord 'profiteur' past mij niet zo bij Moslims, hoewel ik wel weet, dat velen
daar heel anders over denken. Overigens worden Moslims volgens mij niet zo
opgevoed, maar raken ze in deze landen makkelijk in zo'n situatie.
Waarna de staat de helpende hand biedt en dan maar hopen, dat er niet in die
hand gebeten wordt natuurlijk...

Goed te horen, dat de Somaliërs het fijn hebben in Engeland. Smile
Veel beter dan hier.
BerichtGeplaatst: Vr Apr 09, 2010 15:51 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Gerard R. schreef:
Hajar
Inderdaad, bijstand moet (als het kan) tijdelijk zijn.
En als het daarna (indien nodig) wordt overgenomen door de particuliere sector
op een behoorlijke manier, dan is mij dat best.
Als we maar niet denken, dat mensen van de lucht leven. Smile
En hoe beter men door kan kopen, hoe beter dat is voor de economie.

In Europa, voor Nederland geldt dat nog eens extra, ontbreekt het besef dat mensen zelf voor hun eigen levensonderhoud moeten zorgen: de ideale voedingsbodem voor politiek extremisme vanwege de inherente onvrijheid die bij een verzorgingsstaat dan wel feodale staat hoort (en dat door de hele Europese geschiedenis heen, niet slechts nu) en voor illegale immigratie van klaplopers. Hoe eerder Europa beseft dat het moet bezuinigen op de bijstand en die via de particuliere sector voor een behoorlijk maar wel duidelijk activerend alternatief, hoe beter dat is voor iedereen Exclamation

H

BerichtGeplaatst: Vr Apr 09, 2010 16:53 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Hajar
Je krijgt het er hier nooit in. (Beetje VVD eigenlijk.)
En als je het er in zou krijgen, zou het in ons begrip een soort terug naar 'af' zijn.
(Ik ga er niet aan morrelen, als het bij jullie zo is en iedereen daar tevreden mee
kan zijn hoor. Maar daar kan ik me echt niets bij voorstellen.) Smile
BerichtGeplaatst: Di Apr 13, 2010 0:27 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Exclamation

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Za Apr 17, 2010 22:00, in totaal 2 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Di Apr 13, 2010 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Gerard R. schreef:
Hajar
Je krijgt het er hier nooit in.

Als dat waar is, zal Europa van de ene oorlog en vervolgingssessie in de andere blijven tuimelen, of dit nu op eigen grond is of daar buiten en zal het z'n wereldwijde magneetfunctie op klaplopers behouden. De vraag is dan wat wat veroorzaakt: klaplopers worden geëutanaseerd omdat ze er zijn dankzij de sociale zekerheid, of de sociale zekerheid trekt klaplopers cq houdt hen vast en dat veroorzaakt haat en dus Nazisme.

De rode draad door elk feodaal systeem is juist ongelijkheidsdenken en uitgaan van onkunde ipv kunde. Daarom wordt een almachtige overheid gecreëerd die het individu kapotmaakt en dat veroorzaakt weer Nazisme dan wel andere vormen als neo-feodaal denken als het Communisme. Ongelijkheid krijgt in beide denkrichtingen een per saldo gelijkluidend antwoord: een corporatistische maatschappijstructuur waarbij uitbijters geëlimineerd worden. Immers is er altijd een onder- of afwijkende klasse die niet in de corporatische structuren past. Standaard in feodaal denken is ook de gedachte dat huidskleur en afkomst veroorzakers zijn voor verschil in intelligentie en moraal, vandaar dat de sterk gescheiden klassen door deze factoren bepaald worden. De slachtoffers van een vervolgingssessie behoren dan ook standaard tot een bepaalde demografische groep.

Ik zeg dan ook: leve het liberalisme, omdat in die leer het individu centraal staat en overheid en evt sociale zekerheid in dienst van het individu staan en nooit andersom. De enige leer die leidt tot geluk van de individuele mens en religie, afkomst ea overstijgt.

Inderdaad 10 Miljoenste: sociale werkplaatsen zijn onderdeel van een maatschappij met lijfeigenschap en horigheid, zelfs al heeft het systeem niet die naam.

H

Nederland overbevolkt?
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu