Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Onzin winterbanden bewezen Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Onzin winterbanden bewezen
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 03, 2014 9:45 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Sedert enige jaren is het in ons kikkerlandje usance om winterbanden onder de auto te monteren zodra de eerste tekenen des Winterkonings zich aandienen.
Daar waar wij een decennium terug nog immer op de gebruikelijke zomerband het wegdek betraden, wordt menigeen die thans geen winterbanden heeft, schamper aangekeken of zelfs verantwoordelijk gehouden voor verkeersongelukken: winterbanden zouden significant veiliger zijn.
De auto-en bandenindustrie speelt daar handig op in en laat geen middel onbeproefd om de winterbanden met halve waarheden aan de man te brengen. Als gedweëe schapen gaat het volk daar vervolgens in mee.
Ik zeg u dit: ik rijd GEEN winterbanden en zal dat nimmer doen. Reden: de winterband in Nederland is flauwekul. Dat de winterband voor meer grip zorgt in de sneeuw, is in de Duitse en Zwitserse omstandigheden met veel sneeuw in de bergen wellicht te prefereren boven de gewone zomerband: in Nederland gaat dit natuurlijk niet op. Dit jaar hadden wij geen enkele dag sneeuw, andere jaren hooguit een paar dagen. Op ijzel en anderszins glad wegdek heeft de winterband geen enkel nut.
Voor de hooguit paar dagen dat wij in ons land sneeuw hebben liggen, is het van de gekke dat wij vele euro's gaan neertellen voor een schijnveiligheid in hooguit uitzonderlijke omstandigheden. Voorwaar ! Mocht er sneeuw liggen, dan pas ik mijn snelheid en rijgedrag simpelweg aan, zoals ik dat ook doe bij mist, ijzel, of wat het klimaat nog meer aan verkeersgerelateerde onaangenaanheden in petto heeft.
Mijn stelling: winterbanden zijn onzin, en deze slappe winter heeft dat thans afdoende bewezen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 03, 2014 10:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dit jaar waren ze inderdaad onzin, maar vorig jaar hadden we voortdurend sneeuw...

Verder heb ik wel eens gehoord dat winterbanden ook beter grip bieden in regen. Dat hebben we ook regelmatig.

Ik ga het dit jaar echter omdraaien... ik laat mijn winterbanden zitten, ook in de zomer. Mijn zomerbanden zijn versleten en ik koop geen nieuwe meer totdat mijn winterbanden ook op zijn (of ik mijn auto verkoop)

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 03, 2014 15:49 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Dat de winterband ook wat meer grip bij regen geeft, zal best: dit argument wordt er de laatste jaren aan de haren bijgesleept om de winterband vooral te promoten, waarbij de campagne trekken vertoont van "als je niet mee doet hoor je er niet bij." EEn gewiekste manoevre, maar ik trap daar niet in. Jarenlang reden we op dezelfde band, en ineens wordt ons aangepraat dat dat onveilig zou zijn.
Wanneer je je rijstijl aanpast aan de weersomstandigheden is er in principe weinig aan de hand: elke geforceerde toevoeging biedt schijnzekerheid. En wil je elk risico uitsluiten, dan helpt alleen de keuze om niet meer in een auto te gaan zitten.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 03, 2014 16:08 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Gebruik van winterbanden dient ook niet om elk risico uit te sluiten. Het dient daarentegen wel om het risico te verkleinen. Idea
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 03, 2014 17:36 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Ik prefereer herfstbanden... Cool

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 03, 2014 17:51 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

Cliff schreef:
Verder heb ik wel eens gehoord dat winterbanden ook beter grip bieden in regen. Dat hebben we ook regelmatig.

Dat is zeker waar, ik heb het zelf ondervonden tijdens een rijvaardigheidscursus op een test-circuit. Het verschil is enorm.

Moet overigens wel zeggen dat ik zelf geen winterbanden heb, hetgeen deze winter geen enkel probleem opleverde. Smile

BerichtGeplaatst: Di Mrt 04, 2014 21:17 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Lampje schreef:
Dat de winterband ook wat meer grip bij regen geeft, zal best: dit argument wordt er de laatste jaren aan de haren bijgesleept om de winterband vooral te promoten, waarbij de campagne trekken vertoont van "als je niet mee doet hoor je er niet bij." EEn gewiekste manoevre, maar ik trap daar niet in. Jarenlang reden we op dezelfde band, en ineens wordt ons aangepraat dat dat onveilig zou zijn.
Wanneer je je rijstijl aanpast aan de weersomstandigheden is er in principe weinig aan de hand: elke geforceerde toevoeging biedt schijnzekerheid. En wil je elk risico uitsluiten, dan helpt alleen de keuze om niet meer in een auto te gaan zitten.

Wat een banden allemaal. Als je alleen dáárover denkt word je al niet goed...
Handig. Zo 1 keer in de zoveel tijd is er weer zoiets. Zo zit ik al steeds 'te
wachten' Rolling Eyes op de verplichte fietshelm. (met of zonder zwaailicht.. Very Happy .. grapje. )
Of gordels op de fiets. Enz.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 05, 2014 6:31 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Lampje schreef:

Wanneer je je rijstijl aanpast aan de weersomstandigheden is er in principe weinig aan de hand: elke geforceerde toevoeging biedt schijnzekerheid.

Precies! Een winterband is leuk om toch nog wat vlotter door te kunnen rijden na recente sneeuwval. Zodra de ondergrond volledig plat is gereden is er geen enkel verschil meer tussen een winter en een normale band. Een winterband is net zo goed of slecht als een normale band bij ijzel. Ik zal dan ook geen winterbanden gaan gebruiken, maar pas de rijstijl aan aan de omstandigheden.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 06, 2014 0:39 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Winterbanden zijn bedacht voor macho,s en ABP klanten .
Ike als arme gekorte PMTer kom alleen verder op tweedehandse sloffen .
Kwestie van gedwongen aanpassen.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 07, 2014 17:45 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Verkeerde verdeling.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 08, 2014 1:01 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Nee hoor ,kwestie van principe, prioriteiten en hergebruik.
Zelf rij ik - als het moet - een Mercedes 200 uit 1986 kilometerstand 70000 echte km.
Belasting per/jaar 120 € .
Minst vervuilend ter wereld ,althans stilstaand in de garage.
Afschrijving over de hele levensduur,ongeveer een jaar van een nieuwe.
Verbruik hangt af van hoeveel ik met de fiets ga.
Printerinkt is 1000 x duurder dan 1 liter benzine .
BerichtGeplaatst: Za Mrt 08, 2014 12:46 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Mijn Mercedes is van 1992 en heeft 250.000 km gereden.
Goed onderhouden en ze is stevig.
Met een botsing doordat iemand achterop reed, een deukje maar die andere auto zit goed in elkaar.
Ik hoef geen nieuwe plastic auto.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 08, 2014 20:03 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Kan je nagaan hoe verspillend wij met alles omgaan.
In principe kan bijna iedere auto 500000 tot 1miljoen km meegaan,daar zijn auto’s voor gebouwd - niet als fallusstatus.
Wij als arrogante mooipraters ,achten onszelf zo superieur dat we tussen 160000 – 200000 km , auto’s wegdoen en menen de zoveelste nieuwe nodig te hebben.
M.a.w.3/4 levensduur weg flikkeren.

Dezelfde hypocriete wezens rijden kilometers om voor een leeg horloge batterijtje in een chemokar te gooien.
En maar klagen bijna niet rond te kunnen komen.
Terwijl de meeste klagers 4x meer geld krijgen dan nodig.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 08, 2014 20:20 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Klopt. Ik kan me nog een test in Duitsland met een Golfje herinneren. Die wagen heeft 24/7 door het land gereden en heel wat kilometers gemaakt, waarbij na 350.0000 km voor de eerste keer olie werd bijgevuld en er tot dat moment geen reparaties waren.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 08, 2014 20:49 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Dan praat je over heden 20014.
Ooit reed ik een 180 D uit 1956 - kilometerstand 930 000 km.
Iedere dag nog startend, verbruik 1 liter olie/1000 km.M.a.w.nooit olie verversen alleen bijvullen .
Winterbanden overbodig, half slap bij sneeuw 1 atmosfeer hetzelfde effect.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 08, 2014 20:55 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Quote:
M.a.w.nooit olie verversen alleen bijvullen .

Laughing Laughing

BerichtGeplaatst: Za Apr 05, 2014 17:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Lampje schreef:
Sedert enige jaren is het in ons kikkerlandje usance om winterbanden onder de auto te monteren zodra de eerste tekenen des Winterkonings zich aandienen.
Daar waar wij een decennium terug nog immer op de gebruikelijke zomerband het wegdek betraden, wordt menigeen die thans geen winterbanden heeft, schamper aangekeken of zelfs verantwoordelijk gehouden voor verkeersongelukken: winterbanden zouden significant veiliger zijn.
De auto-en bandenindustrie speelt daar handig op in en laat geen middel onbeproefd om de winterbanden met halve waarheden aan de man te brengen. Als gedweëe schapen gaat het volk daar vervolgens in mee.
Ik zeg u dit: ik rijd GEEN winterbanden en zal dat nimmer doen. Reden: de winterband in Nederland is flauwekul. Dat de winterband voor meer grip zorgt in de sneeuw, is in de Duitse en Zwitserse omstandigheden met veel sneeuw in de bergen wellicht te prefereren boven de gewone zomerband: in Nederland gaat dit natuurlijk niet op. Dit jaar hadden wij geen enkele dag sneeuw, andere jaren hooguit een paar dagen. Op ijzel en anderszins glad wegdek heeft de winterband geen enkel nut.
Voor de hooguit paar dagen dat wij in ons land sneeuw hebben liggen, is het van de gekke dat wij vele euro's gaan neertellen voor een schijnveiligheid in hooguit uitzonderlijke omstandigheden. Voorwaar ! Mocht er sneeuw liggen, dan pas ik mijn snelheid en rijgedrag simpelweg aan, zoals ik dat ook doe bij mist, ijzel, of wat het klimaat nog meer aan verkeersgerelateerde onaangenaanheden in petto heeft.
Mijn stelling: winterbanden zijn onzin, en deze slappe winter heeft dat thans afdoende bewezen.

Diverse onafhankelijk tests bewijzen het tegendeel. Toegegeven, deze winter is de uitzondering die de regel bevestigd maar doorgaans, bij koude temperaturen en winterse omstandigheden, bieden ze meer grip dan een zomerband. Maar...dat is beperkt. Een kansverkleining. Maar hoe dan ook, als het ooit zover komt dat ik mijn auto de vangrail indruk, wil ik er voor mijzelf alles aan gedaan hebben om dat te voorkomen. Banden aan de weersomstandigheden aanpassen hoort daarbij.
BerichtGeplaatst: Za Apr 05, 2014 17:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

kiekiek schreef:
Lampje schreef:

Wanneer je je rijstijl aanpast aan de weersomstandigheden is er in principe weinig aan de hand: elke geforceerde toevoeging biedt schijnzekerheid.

Precies! Een winterband is leuk om toch nog wat vlotter door te kunnen rijden na recente sneeuwval. Zodra de ondergrond volledig plat is gereden is er geen enkel verschil meer tussen een winter en een normale band. Een winterband is net zo goed of slecht als een normale band bij ijzel. Ik zal dan ook geen winterbanden gaan gebruiken, maar pas de rijstijl aan aan de omstandigheden.

Aanpassen moet je altijd. Ook met winterbanden. Anders heeft het geen effect. Maar, ook omdat ik een inch kleiner en dus smaller rijdt op wintersloffen, is er verschil merkbaar. Waar ik doorgaans flink wat problemen had met mijn zomersloffen tijdens winterse omstandigheden (banden te laat gewisseld), kon ik probleemloos (of vrijwel probleemloos) rijden met winterbanden. Nu al het wel per winterband verschillen, het ene merk is het andere niet, daarom koop ik altijd een band die in de top 3 staat van onafhankelijke testen van verschillende landen (want invloed zal er altijd zijn).
BerichtGeplaatst: Za Apr 05, 2014 17:42 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Rupsbanden misschien? Smile
Echte spijkerbanden? Lekker voor de wegen..

BerichtGeplaatst: Zo Dec 16, 2018 15:33 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Vanmorgen lag hier een beetje sneeuw en al die winterbandmalloten waren alweer druk in de weer met sneeuwschuivers, paniekzaaierij en waarschuwingen voor gladheid alsof ze het tegen een klein kind hebben.
Wat een onzin, ik lach me een breuk om die sukkels.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 16, 2018 15:53 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik heb m'n hele leven lang nog nooit winterbanden gehad en ga dat ook niet doen.

Een bijkomstigheid is ook nog dat die winterbandmalloten denken dat ze tijdens glad weer met winterbanden net zo hard kunnen scheuren als dat ze op een droge zomerdag met zomerbanden kunnen doen.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 16, 2018 18:31 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Als je naar Duitsland wilt of met de auto op skivakantie wilt, zul je wel moeten...

Als je NL niet uitkomt is t inderdaad wat overbodig.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 16, 2018 23:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik heb er toch baat bij gehad tijdens het rijden in winterse omstandigheden. Natuurlijk is het effect begrensd.
BerichtGeplaatst: Zo Dec 16, 2018 23:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Ik heb m'n hele leven lang nog nooit winterbanden gehad en ga dat ook niet doen. .

Zolang je dan ook niet rijdt in winterse omstandigheden is dat prima.
BerichtGeplaatst: Ma Dec 17, 2018 10:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:
Ik heb er toch baat bij gehad tijdens het rijden in winterse omstandigheden. Natuurlijk is het effect begrensd.

Joah, maar voor die paar keer dat dat gebeurt in NL, red je t ook wel met all-season bandjes.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu