Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Parttime vrouwen dragen niks bij Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Parttime vrouwen dragen niks bij
BerichtGeplaatst: Zo Jul 10, 2022 17:36 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka
Gast

Het is uit alle onderzoeken en cijfers al bekend: nergens werken vrouwen zo weinig als in Nederland. Het parttime paradijs. Maar dat is dan zo, en dan denk je: die 2,5 of 3 dagen in de week dat vrouwen werken, dragen toch bij. Nu de praktijk. Ik werk ook op een bedrijf waar een aantal vrouwen rondloopt dat 2-3 dagen in de week werkt. Niet omdat ze nog kleine kinderen thuis hebben, niet omdat ze naast hun werk nog zorgtaken voor ouders hebben, nee, gewoon omdat het kan. Want hun man werkt wél fulltime en dus zijn ze verzekerd van inkomen, een leuk huis, een leuke auto, en wat ze zelf verdienen is voor de fun. Met name voor henzelf.

Dan komen ze om 9 uur op kantoor. Gaan ze aan het werk? Nee. Want eerst moet er bijgepraat worden met de vrouwelijke collega's die ze als twee(!) dagen niet hebben gezien. Het kwekt wat aan. Wat ze in het weekend hebben gedaan, welke film ze hebben gekeken op Netflix, waar ze uit eten zijn geweest, ga zo maar door. Na een half uur vertrekken ze dan eindelijk een keer naar de werkplek. En zowaar, een uurtje is het rustig. Maar dan. Moet er weer naar de kantine gegaan worden om het tussendoortje in een schaaltje te doen, thee te zetten, en verdomd als het niet waar is, alsof ze het voelen of ruiken of anderszins in de gaten hebben, voor je het weet staat de kantine vol met andere vrouwelijke collega's die dan "heel toevallig" ook even thee wilden zetten en het hele span staat weer een half uur te kakelen. Tussendoor "moeten" ze dan nog "even" iets gaan vragen aan een collega op een andere afdeling en voilà, weer een half uur van genoeglijk kletsen. Uiteindelijk gaan ze om 12.30 uur naar huis, zijn vier uur aanwezig geweest, maar je mag blij zijn als ze van die vier uur twee uur productief zijn geweest.

Ja maar, wordt er dan gezegd, die vrouwen hebben het best zwaar, want náást hun werk, doen ze ook alles in huis. Sorry dat ik het zeg, maar de parttime collega's die ik heb lopen echt niet 20 uur per week hun huis te poetsen. Van A weet ik dat ze dan op haar vrije dag naar de tennisclub gaat, van B weet ik uit de verhalen dat ze dan vaak gaat lunchen met vriendinnen of winkelen, van C weet ik dat ze lekker met de kleinkinderen op stap gaat. Nou niet alsof ze dan in de uren die ze niet werken (of aanwezig zijn) op ons bedrijf, opeens lopen te sloven in het huishouden.

Ik heb wel eens aan zo'n collega het volgende gevraagd: gesteld dat je partner zou zeggen: ik ga voortaan nog maar 2-3 dagen in de week werken, en jij blijft dan fulltime werken. Ze keek me aan alsof ik de horror voorstelde. Die extra vrije dagen waren háár recht, vond ze, niet die van haar man. En toen ik zei dat haar man misschien ook wel eens met zijn kameraden door de week op een terrasje wilde zitten, net zo goed als dat zij ging lunchen met vriendinnen, toen was dat opeens iets héél anders...

En dan over de quota voor vrouwen in beroepen waar "mannen oververtegenwoordigd" zouden zijn. Waarom gelden die quota alleen voor bestuursfuncties en andere soortgelijke functies? En niet voor dakdekkers, stratenmakers, rioolmedewerkers, enz. Ook beroepen die vooral door mannen worden uitgeoefend, maar ik hoor nooit een vrouw pleiten om daar ook een quotum voor in te voeren. Waarom niet? Vrouwen willen toch zo graag gelijk zijn?

Het is ook niet voor niets dat personeelstekorten zich voornamelijk voordoen in sectoren die door vrouwen worden gedomineerd. Zorg, onderwijs, enz. Je kunt nou eenmaal geen stabiel rooster bouwen met mensen die hooguit 3 dagen per week willen werken. En waren ze nog flexibel in te plannen, tot daar aan toe. Maar Janneke wil nooit op maandag, eventueel op woensdag maar liever niet, en zeker niet op vrijdagmiddag, en Marieke wil best op maandag, maar ook niet op woensdagmiddag en zeker niet op vrijdag, en Carola weet het niet, want dat kan elke week wisselen, maar zeker niet op dinsdag, want dan moet ze naar yoga, en ga zo maar door. Mijn man is roosteraar geweest in de zorg, gek werd hij ervan, want dan hád je eindelijk, rondom alle wensen van de dames het rooster rond, en dan kwamen ze: kan ik ruilen, want die dinsdagmiddag moet ik bij nader inzien toch vrij, dus dan wil ik donderdagmiddag werken, enz. Klinkt simpel, maar in de praktijk moet je dan weer een heel rooster omgooien, want dinsdagmiddag niemand kan niet.

Dames, het werkt niet. Dat gedoe met af en toe werken als het jullie uitkomt. Maak een keuze. Of je werkt wel, maar dan volledig, of je werkt niet. Simpel.
BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 7:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hear, hear!

En ik maar gesprekken voeren over glazen plafonds.

Pas kwam het sociaal jaarverslag hier weer eens op de agenda. Een slimme vrouw had weten te destilleren dat hoewel de verhouding man/vrouw redelijk 50/50 is in de organisatie, als je dat afzet tegen de functieschalen toch duidelijk zichtbaar was dat in de hogere functieschalen het percentage man veel hogere was.

Ze dacht echt een enorm punt te hebben van discriminatie in onze organisatie.

Toen heb ik door HRM + Finance een nieuw overzichtje laten maken: functieschalen versus FTE's. En wat blijkt dan: iedereen in hogere schalen werkt gewoon een volle FTE, iedereen in lagere schalen werkt voornamelijk 0,5 FTE. Dit is totaal onafhankelijk van geslacht: zowel bij mannen als bij vrouwen zien we exact hetzelfde beeld.

Waar het op neer komt is dat als je graag promotie maakt naar hogere schalen, dat je dan gewoon fulltime moet werken. Maximale inzet. Ambitie komt ook met uren, één dag in de week heel ambitieus zijn leidt nooit tot een leidinggevende functie, of je nu man of vrouw bent - dat maakt niet uit.

Ik word een beetje ziek van die glazen plafond discussies. En uiteraard krijg ik dan terug: ja maar de vrouw zorgt vaak voor de kinderen! Twee antwoorden daarop:

1. Ook vrouwen zonder kinderen werken aanzienlijk minder dan mannen
2. De werkgever heeft geen reet te maken met hoe men binnen een gezin de kinderzorg verdeeld. Dat moet men binnen dat gezin maar oplossen. De werkgever hoeft dan ook geen coulantie te tonen omdat 'de vrouw voor de kinderen zorgt'. Alas dat een probleem is, moet het binnen het gezin worden opgelost en dan gaat de vrouw maar fulltime werken en de man parttime.

Maar goed, eens per zoveel jaar kan ik deze discussie weer opnieuw voeren met OR, bestuur, RvT, etc.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 8:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Dat is een conservatieve gedachte, Cliff, zeker als je bedenkt dat in verschillende sectoren een groot personeelstekort is, zal je flexibel moeten zijn als organisatie.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 9:53 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Mijn door Cliff verminkte / uit zijn verband gerukte posten , waarin ik stelde dat 90 % van de ambtelijke werkzaamheden verspilde tijd is, deze nuttig werk zouden doen was een aanzienlijk deel van het arbeiders tekort al opgelost.

Kritiek op part time werkende vrouwen ? mogen zijzelf niet uitmaken of zij eerder tevreden zijn, en minder bijdragen aan milieu vervuiling door minder wegwerp rommel op te slaan ?
In Nederland is geen personeelstekort of woningnood - het bedrijfsleven harkt teveel bedrijven op een te kleine oppervlakte naar binnen .
Da's echt niet op te lossen met accuwagens .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 11:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Pejeka schreef:
Het is uit alle onderzoeken en cijfers al bekend: nergens werken vrouwen zo weinig als in Nederland. Het parttime paradijs. Maar dat is dan zo, en dan denk je: die 2,5 of 3 dagen in de week dat vrouwen werken, dragen toch bij. Nu de praktijk. Ik werk ook op een bedrijf waar een aantal vrouwen rondloopt dat 2-3 dagen in de week werkt. Niet omdat ze nog kleine kinderen thuis hebben, niet omdat ze naast hun werk nog zorgtaken voor ouders hebben, nee, gewoon omdat het kan. Want hun man werkt wél fulltime en dus zijn ze verzekerd van inkomen, een leuk huis, een leuke auto, en wat ze zelf verdienen is voor de fun. Met name voor henzelf.

Je hebt iedereen gesproken over het belang van waarom zij parttime werken? Lijkt me verder ook niet relevant voor je punt, ik zie weinig verschil tussen parttimers en fulltimers, man of vrouw, qua benadering van een werkdag. Ik zie eerder patronen op kantoren. Over die patronen is genoeg geschreven, maar we doen er niets mee.

Quote:
Dan komen ze om 9 uur op kantoor. Gaan ze aan het werk? Nee. Want eerst moet er bijgepraat worden met de vrouwelijke collega's die ze als twee(!) dagen niet hebben gezien. Het kwekt wat aan. Wat ze in het weekend hebben gedaan, welke film ze hebben gekeken op Netflix, waar ze uit eten zijn geweest, ga zo maar door. Na een half uur vertrekken ze dan eindelijk een keer naar de werkplek. En zowaar, een uurtje is het rustig. Maar dan. Moet er weer naar de kantine gegaan worden om het tussendoortje in een schaaltje te doen, thee te zetten, en verdomd als het niet waar is, alsof ze het voelen of ruiken of anderszins in de gaten hebben, voor je het weet staat de kantine vol met andere vrouwelijke collega's die dan "heel toevallig" ook even thee wilden zetten en het hele span staat weer een half uur te kakelen. Tussendoor "moeten" ze dan nog "even" iets gaan vragen aan een collega op een andere afdeling en voilà, weer een half uur van genoeglijk kletsen. Uiteindelijk gaan ze om 12.30 uur naar huis, zijn vier uur aanwezig geweest, maar je mag blij zijn als ze van die vier uur twee uur productief zijn geweest.

Dat is op elk kantoor zo. En wat te denken van een kantoortuin? Niets is zo inefficiënt als een kantoortuin. Ik had ooit een bureau in de route naar het koffieautomaat, je wil de mensen de kost niet geven die een praatje komen maken. Ik kon alleen efficiënt werken in de zogeheten silence rooms. Officieel bedacht voor rust en reflectie op kantoren, maar hoofdzakelijk gebruikt door mensen die productief willen zijn. Je raadt het al, er werken weinig mensen in deze ruimtes, zij zijn te druk met andere dingen. Maar…de lijnen waren kort! Note: Ik zal je de ongemakken besparen. Mocht je ooit willen weten hoe ik dat heb ervaren moet je maar eens de teksten van Japke-d. Bouma. Erg leuk gebracht, met veel cynisme en een knipoog, maar stiekem een rake analyse.

Op een gewoon kantoor is het niet veel anders. De kantoorcultuur zoals hierboven beschreven vind je daar ook terug. Je loopt dan niet direct langs de bureaus maar hopt binnen. Vaak wordt een kantoorruimte door meerderen gedeeld dus zodra een collega binnenstapt weet je zeker dat je 3 mensen van het werk haalt. En op de één of andere manier willen kantoormensen sociaal zijn en elkaar voortdurend opzoeken in lounge-ruimtes. Deze ruimtes zijn nooit leeg en altijd wel iemand die wil vertellen. Dus even een kop koffie ophalen is er niet bij.

En dan de Nederlandse vergadercultuur. Want ow, ow, ow, wat zijn wij Nederlanders toch kletsmajoors. En maar kwekken. Kwekken over voortgang, over je werkzaamheden die je hebt gedaan, uitwisselen van ideeën, ambitie, toekomstperspectieven, missie, visie en ontwikkeling, daar bovenop zijn er nog project overleggen, talloze informatiesessies, brainstormsessies, en oh, niet vergeten onzinsessies zoals kleurensessies (in team-overleggen en bilaterale gesprekken) en feedbacksessies en feedbackdagen! Dan heb ik de bijeenkomsten van VGM-commissie, PBM-commissie, werkkleding-commissie, teambuildingteams, Great Place to Work-teams, Happy-work-teams, OR, PV, VGM-synergieteam, Intervisie (ICT) groepen, etc etc buiten beschouwing gelaten, omdat deze niet voor iedereen gelden.

En zoals een goed Nederlander betaamt komen nog meer onzinsessies uit deze praatgroepen want er moet wel koek gebakken worden om bestaansrecht te verwerven. En zo zitten veel mensen een groot deel van hun dag zinloze gesprekken te voeren en is er nauwelijks rendement.

Je moet eens aan kantoormensen vragen naar het praktijkeffect als diens rol wordt uitgeschreven. Je bent binnen één klap ongeliefd maar het geeft vaak een leuk effect en je genereert een goed beeld over de zin en onzin van hun bezigheden en verschillende kantoorfuncties. Wel doorvragen hé, want mensen gaan heel veel vertellen maar hebben de neiging om de vraag niet te beantwoorden. Een voorbeeld is dat de milieucoördinator dacht dat zij onmisbaar was omdat anders niemand de communicatie naar de overheid doet bij emissieoverschrijdingen als de fabriek naar de buitenlucht staat omdat niemand de inline-meetresultaten overzet naar een excel-sheet en deze communiceert naar de externe overkoepelende milieucoördinator. Grappig! Tot 1990 een feit. Nu weten we beter.

Quote:
Ja maar, wordt er dan gezegd, die vrouwen hebben het best zwaar, want náást hun werk, doen ze ook alles in huis. Sorry dat ik het zeg, maar de parttime collega's die ik heb lopen echt niet 20 uur per week hun huis te poetsen. Van A weet ik dat ze dan op haar vrije dag naar de tennisclub gaat, van B weet ik uit de verhalen dat ze dan vaak gaat lunchen met vriendinnen of winkelen, van C weet ik dat ze lekker met de kleinkinderen op stap gaat. Nou niet alsof ze dan in de uren die ze niet werken (of aanwezig zijn) op ons bedrijf, opeens lopen te sloven in het huishouden.

Het is niet relevant. In de hedendaagse geëmancipeerde samenleving is het niet zo dat de man kostwinnaar is en de vrouw het huishouden doet. Daar ben je samen verantwoordelijk voor. Daarnaast heeft de tijd mij geleerd dat het vaak een reden heeft dat mensen niet (fulltime) werken. Jij claimt dat vrouwen parttime werken omdat de man fulltime werkt, ik stel vast dat veel mensen gewoonweg over onvoldoende intrinsieke motivatie bezitten om te werken. Het heeft niets te maken met een huishouden, zij zijn gewoon lui. Dat zie je als je bij hen thuiskomt en een huishouden van Jan Steen opmerkt. Ik vraag mij af wat deze mensen de hele dag doen.

Quote:
Ik heb wel eens aan zo'n collega het volgende gevraagd: gesteld dat je partner zou zeggen: ik ga voortaan nog maar 2-3 dagen in de week werken, en jij blijft dan fulltime werken. Ze keek me aan alsof ik de horror voorstelde. Die extra vrije dagen waren háár recht, vond ze, niet die van haar man. En toen ik zei dat haar man misschien ook wel eens met zijn kameraden door de week op een terrasje wilde zitten, net zo goed als dat zij ging lunchen met vriendinnen, toen was dat opeens iets héél anders...

Een logische vervolgvraag is of de man helpt met koken en in het huishouden. Want dat zou niet samengaan met deze conservatieve denkwijze. Wat mij opvalt is dat parttimers het vaakst en hardst klagen. Ik ken iemand die 6 uur per week de post rondbrengt en steen en been klaagt als ze moet werken. We moeten wel medelijden met haar hebben want ze werkt in weer en wind. Het huis is één grote puinzooi. Ik kan weinig met dit soort inspiratieloze mensen. Zo ken ik gemeenteambtenaren op leeftijd die 3x 6-uur aan de receptie zitten (nee, aanwezig zijn en minstens 3 uur werken) en dan denken dat zij een zwaar leven hebben. Mensen zwelgen nu eenmaal snel in zelfmedelijden. De pandemie was wat betreft een uitstekend voorbeeld van hoeveel medelijden mensen met zichzelf hebben.

Quote:
En dan over de quota voor vrouwen in beroepen waar "mannen oververtegenwoordigd" zouden zijn. Waarom gelden die quota alleen voor bestuursfuncties en andere soortgelijke functies? En niet voor dakdekkers, stratenmakers, rioolmedewerkers, enz. Ook beroepen die vooral door mannen worden uitgeoefend, maar ik hoor nooit een vrouw pleiten om daar ook een quotum voor in te voeren. Waarom niet? Vrouwen willen toch zo graag gelijk zijn?

Ik ben er allergisch voor. Je moet mensen op basis van harde en zachte competenties aannemen en stoppen met deze idioterie. Op dit punt heb ik echter weinig medestanders. Het meest bijzondere vind ik dat deze vorm van discriminatie wordt gepromoot. Probeer eens een vrouw af te wijzen omdat zij een vrouw is of een Marokkaan omdat de persoon Marokkaans is, dan is de wereld te klein, andersom is het echter totaal geen probleem: Een vrouwenquotum en meer diversiteit in je personeelsbezetting is zelfs zeer wenselijk en sociaal. Het wordt groots gepromoot en iedereen knikt instemmend. Ik ben ooit in een sollicitatiecommissie (weer een commissie, weer veel kwekken…) gepropt en je wil niet weten wat dit voor een politiek spel is. Mensen worden lang niet altijd afgewezen omdat er betere kandidaten zijn. Maar dat zal je niet verbazen.

Quote:
Het is ook niet voor niets dat personeelstekorten zich voornamelijk voordoen in sectoren die door vrouwen worden gedomineerd. Zorg, onderwijs, enz. Je kunt nou eenmaal geen stabiel rooster bouwen met mensen die hooguit 3 dagen per week willen werken. En waren ze nog flexibel in te plannen, tot daar aan toe. Maar Janneke wil nooit op maandag, eventueel op woensdag maar liever niet, en zeker niet op vrijdagmiddag, en Marieke wil best op maandag, maar ook niet op woensdagmiddag en zeker niet op vrijdag, en Carola weet het niet, want dat kan elke week wisselen, maar zeker niet op dinsdag, want dan moet ze naar yoga, en ga zo maar door. Mijn man is roosteraar geweest in de zorg, gek werd hij ervan, want dan hád je eindelijk, rondom alle wensen van de dames het rooster rond, en dan kwamen ze: kan ik ruilen, want die dinsdagmiddag moet ik bij nader inzien toch vrij, dus dan wil ik donderdagmiddag werken, enz. Klinkt simpel, maar in de praktijk moet je dan weer een heel rooster omgooien, want dinsdagmiddag niemand kan niet.

Dames, het werkt niet. Dat gedoe met af en toe werken als het jullie uitkomt. Maak een keuze. Of je werkt wel, maar dan volledig, of je werkt niet. Simpel.

Met die instelling ga je het personeelstekort niet oplossen vrees ik. Een medewerker zal enige flexibiliteit moeten hebben t.a.v. beschikbaarheid, maar een vaste vrije (mid)dag moet geen probleem zijn. Ik weet van planners dat zij het juist fijn vinden om te werken met parttimers omdat indien zij zich afmelden er niet direct grote gaten ontstaan in de planning en het makkelijk kan worden ingevuld of opgepakt door/op de afdeling.

Verder zijn er inderdaad meer vrouwen dan mannen die parttime werken maar het zijn niet de vrouwen alleen. Sterker nog, ik heb steeds meer het idee dat de 40-urige werkweek over z’n houdbaarheid heen is.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 11:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Wat mij opvalt is dat bedrijven veel geld investeren in Continuous Improvement van productieprocessen maar deze cyclus van voortdurende verbeteringen totaal niet wordt toegepast op kantoorwerkzaamheden. En maar proberen om een paar gulden te besparen op die werkvloer maar geen oog hebben voor de besparingen op kantoorniveau. Op bijna elk (middelgroot/groot) kantoor zie je deze inefficiënte manier van werken ontstaat. Sterker nog, het lijkt wel dat hoe verder kantoormensen van het productieproces afstaan en hoe minder zij op de werkvloer moeten komen, des te meer overbodig zij zijn. Enkele uitzonderingen daargelaten. Dus ik zou de onderwerptitel aanpassen naar: Meer dan 50% van kantoorpersoneel draagt niks bij.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 15:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Dat is een conservatieve gedachte, Cliff, zeker als je bedenkt dat in verschillende sectoren een groot personeelstekort is, zal je flexibel moeten zijn als organisatie.

Flexibel waarmee? Man/vrouw? Uren? Gezondheid?

BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 15:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

10 miljoenste schreef:
Mijn door Cliff verminkte / uit zijn verband gerukte posten

Jij verminkt voornamelijk je eigen posten hoor. Ik snap dat je dyslexie hebt, maar soms heb ik geen zin te ontcijferen wat je wilt schrijven. Je zou zelf ook de moeite kunnen nemen iets kortere zinnen te maken, dan wordt het vaak vanzelf duidelijker voor de lezer.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Sterker nog, ik heb steeds meer het idee dat de 40-urige werkweek over z’n houdbaarheid heen is.

Dat dacht ik vroeger ook. En misschien is het ook wel zo, maar dan moet het belastingsysteem ook op de schop. Mensen die 20 uur werken per week dragen namelijk niets bij aan de belastingpot, ze zijn netto consumenten. Iemand zal de boel draaiende moeten houden en voorlopig zijn dat de fulltimers.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 16:38 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka
Gast

Cliox schreef:

Flexibiliteit werkt alleen als het van twee kanten komt. Geven en nemen. Flexibiliteit betekent ook dat je als onderwijzeres niet de deur na 2 dagen werken achter je dicht doet om de rest van de week door te brengen met je yoga-klasje, je Happinez en een terrasje met vriendinnen, in de wetenschap dat er morgen geen leerkracht is en de kinderen waarschijnlijk naar huis zullen worden gestuurd. Dan pak je die extra dag. Gewoon, omdat het even moet. En hoe dat nadien verrekend wordt, met extra salaris of op een andere manier, zie je dan wel. Ik heb ook wel eens wegens drukte bepaalde dingen die ik voor maandag gedaan wilde/moest hebben, op vrijdag laten liggen omdat er andere dingen tussen kwamen. Dan kruip ik op zaterdagmiddag een uurtje of wat achter de computer en is het maandag geregeld. Klaar.

En het moet ook uit zijn met het verlenen van toeslagen aan mensen die parttime werken terwijl ze de mogelijkheid hebben fulltime te werken. Een collega van me, alleenstaand, rond de 60. Ze kondigde aan dat ze voortaan 3 dagen ging werken in plaats van 4. Gewoon, ze wilde meer tijd voor haarzelf. Prima. Maar ik weet dat ze geen topfunctie heeft (gewoon administratief ondersteunend), dus ik vroeg haar: "Ja maar, meid, ga je dat dan redden met 3 dagen, want je huur, je vaste lasten, je autootje, het loopt wel allemaal door". Oh, dat had ze al uitgerekend, want ze zou meer huurtoeslag krijgen en meer zorgtoeslag en bepaalde gemeentelijke heffingen werden gereduceerd, of zelfs kwijtgescholden, dus onder aan de lijn ging ze er eigenlijk niet echt op achteruit. En dan denk ik: WTF! Die toeslagen zijn niet bedoeld voor mensen die vrijwillig meer vrije tijd willen, die zijn bedoeld voor mensen die écht niet rond kunnen komen. Het is toch van de bezopenen dat de overheid dan niet zegt: "Sorry mevrouw, u hebt zelf gekozen om minder te gaan werken, helemaal OK, uw keuze, maar de samenleving is er niet voor om daar dan voor op te draaien door hogere toeslagen of lagere heffingen". Ik zei haar dat ook, toen ze zo triomfantelijk vertelde dat ze dan meer toeslagen zou beuren en minder heffingen zou hoeven betalen. Ik zei: "Dus eigenlijk laat je mij en andere collega's die wél fulltime werken en bijdragen, nou betalen voor jouw extra vrije tijd". Nou, dat vond ze niet aardig gezegd...
BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 20:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:

Flexibel waarmee? Man/vrouw? Uren? Gezondheid?

Man, vrouw, persoonlijke wensen, uren.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 20:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:

Ik vind het prima, maar wie gaat het betalen Cliox?

Zie onderste rij:

Ik gok op bovenstaande dat het omslagpunt zo rond de 30k zit. Iedereen die daaronder verdient profiteert meer van belastinggeld dan dat ze inbrengen.

Bron: https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/CPB-Policy-Brief-Ongelijkheid-en-herverdeling.pdf

Iedereen parttime werken? Dan stort het systeem in elkaar. Er zal dan ook een ander systeem moeten komen waarin ook parttimers van hun lage inkomen aanzienlijke belastingen gaan betalen.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 21:04 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ik gok op bovenstaande dat het omslagpunt zo rond de 30k zit. Iedereen die daaronder verdient profiteert meer van belastinggeld dan dat ze inbrengen.

Ik ben wel blij dat je dit nu eindelijk ook inziet.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 21:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, af en toe leer ik wel iets van je hoor Smile

BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2022 23:21 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
10 miljoenste schreef:
Mijn door Cliff verminkte / uit zijn verband gerukte posten

Quote:
Cliff
Jij verminkt voornamelijk je eigen posten hoor. Ik snap dat je dyslexie hebt, maar soms heb ik geen zin te ontcijferen wat je wilt schrijven. Je zou zelf ook de moeite kunnen nemen iets kortere zinnen te maken, dan wordt het vaak vanzelf duidelijker voor de lezer.
Oké,
De gemeente waar ik woon - 19000 inwoners - neemt 40 nieuwe ambtenaren aan - kengetal 19 lakeien per 1000 inwoners .
Op sociale zaken 3 medewerkers voor 10 cliënten ?
Er worden zg spook ambtenaren betaalt die niemand ooit heeft gezien.
Bij overplaatsingen krijgen sommige eerst 1 jaar betaald verlof .
Frauderende ambtenaren worden gewoon doorbetaald, want zegt men "de gemeente gaat daarover en niet de burger ".
Na ruzie werd een wethouder met gouden handdruk ontslagen maar de gemeente bleef in het geniep deze wel betaalde opdrachten geven .
Nogal veel ambtenaren met te weinig geestelijke dyslexie bagage die niet goed hun werk aan kunnen huren dure externe adviseurs in, zodat de kosten 3 a '4 keer hoger zijn dan vergelijkbaar in het bedrijfsleven.
Voor een burgermeester die 3 jaar meeging werd als afscheidscadeau een zitbank aangeboden van 50000 € .
Zijn deze zinnen die waren verwijdert kort genoeg om te blijven staan ?
BerichtGeplaatst: Di Jul 12, 2022 8:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

10 miljoenste schreef:
De gemeente waar ik woon - 19000 inwoners - neemt 40 nieuwe ambtenaren aan - kengetal 19 lakeien per 1000 inwoners .

Bron van deze informatie?

Quote:
Op sociale zaken 3 medewerkers voor 10 cliënten ?

Ook hier: bron van deze informatie? Dit klinkt als cafépraat. Sowieso, 10 cliënten op een bevolking van 19.000 is zeer onwaarschijnlijk. Verder vraag ik me af hoe jij zicht hebt op het aantal cliënten bij Sociale Zaken in je gemeente.

Ik denk dat het allemaal gebaseerd is op roddelpraat.

Quote:
Er worden zg spook ambtenaren betaalt die niemand ooit heeft gezien. Bij overplaatsingen krijgen sommige eerst 1 jaar betaald verlof .
Frauderende ambtenaren worden gewoon doorbetaald, want zegt men "de gemeente gaat daarover en niet de burger ".

Ook hier: bron van deze informatie?

Quote:
Na ruzie werd een wethouder met gouden handdruk ontslagen maar de gemeente bleef in het geniep deze wel betaalde opdrachten geven .
Nogal veel ambtenaren met te weinig geestelijke dyslexie bagage die niet goed hun werk aan kunnen huren dure externe adviseurs in, zodat de kosten 3 a '4 keer hoger zijn dan vergelijkbaar in het bedrijfsleven. Voor een burgermeester die 3 jaar meeging werd als afscheidscadeau een zitbank aangeboden van 50000 € .

Ik geloof er allemaal heel weinig van. Sowieso heeft bv. een Ondernemingsraad ook een hoop te vinden van wat je hierboven schrijft. Waar zijn die dan?

BerichtGeplaatst: Di Jul 12, 2022 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Ach, ooit hoort men ( uit zeer betrouwbare bron ) dingen die logischerwijs niemand zonder bewijs in de krant wil.
Op eentje na - een fulltime 'werkende' burgemeester .

https://www.ed.nl/overig/tweede-tour-anja-thijs-door-eersel~a631e7f2/
BerichtGeplaatst: Di Jul 12, 2022 18:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Haha na al die beschuldigingen hierboven kom je met een krantenartikel over een rondje wat een nieuwe burgemeester maakt?

Ongelooflijk schandalig inderdaad. Op het schavot met die burgemeester! Off with their heads!

BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2022 21:15 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Pejeka schreef:

Vreselijk, die kantoor traditie.
Als Verpleegkundige werkte ik alle uren. 08.00 tot 16.00. 16.00 tot 24.00 en van 00.00 tot 08.00.
Toen ik naar Rhodesie/Zimbabwe verhuisde, waren de nachtdiensten 12 uur en dat voor 7 dagen.
Terug in Nederland, een horeca bedrijf en dat was 80 uur per week, samen met mijn man.
Dus stonden we na 1 uur s'nachts, schoon te maken en bij te vullen en bestellijsten te maken.
De MKB werkt altijd lang, weinig vrije dagen. En hun vrouwen werken voor 100% mee.
Twee dagen per jaar waren we dicht en dat was Eerste en Tweede Kerstdag.
In Portugal zijn de nachtdiensten ook 10 uur per nacht en niet 8 uur.

In Noord EU zegt men dat Zuid EU niet werkt?
De meeste banen zijn 6 dagen per week, behalve natuurlijk "kantoor banen".
Iedere nacht, 6 x per week, komt de vuilnisman langs om de containers te legen.
(alleen maar mannen) maar er zijn ook vrouwelijke straatvegers.
Krijg je een uitkering dan moet je werken voor de gemeente.

Ze moeten stoppen met Commissies die waardeloos zijn maar wel duur.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 15, 2022 17:46 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka
Gast

Elisabeth schreef:
Pejeka schreef:

Als Verpleegkundige werkte ik alle uren. 08.00 tot 16.00. 16.00 tot 24.00 en van 00.00 tot 08.00.
Toen ik naar Rhodesie/Zimbabwe verhuisde, waren de nachtdiensten 12 uur en dat voor 7 dagen.
Terug in Nederland, een horeca bedrijf en dat was 80 uur per week, samen met mijn man.
Dus stonden we na 1 uur s'nachts, schoon te maken en bij te vullen en bestellijsten te maken.
De MKB werkt altijd lang, weinig vrije dagen. En hun vrouwen werken voor 100% mee.
Twee dagen per jaar waren we dicht en dat was Eerste en Tweede Kerstdag.
In Portugal zijn de nachtdiensten ook 10 uur per nacht en niet 8 uur.

In Noord EU zegt men dat Zuid EU niet werkt?

Met je eens. En weet je, er zijn ook "goede" parttimers, die gewoon elk uur dat ze aanwezig zijn, aan de slag gaan. Zo eerlijk moet je ook zijn. Maar het door mij geschetste beeld zie je gewoon té vaak.

En inderdaad, wat ik al zei:

Maar daar hebben vrouwen geen zin in. Want dat betekent écht werken, je vies maken, je moe maken. Vrouwen gaan vooral voor functies waarin ze in kekke outfits en op pumps kunnen rondparaderen. Een paar uurtjes op een kantoor rondfladderen als sociaal gebeuren. Die hebben geen zin in riolen leegpompen, in weer en wind op een dak staan, op hun knieën straattegels leggen, zware afvalcontainers naar de vuilniswagen sjouwen. Dus dat mogen mannen doen, en dan hóór je vrouwen niet over quota of over het feit dat het schandalig is dat die beroepsgroep door mannen wordt gedomineerd. Maar op een kantoor is de ellende niet te overzien als parttime Janneke niét de functie van afdelingshoofd krijgt en fulltime Johan wél. Want o wee, dan is dat opeens vanwege het mannennetwerk en het glazen plafond en eigenlijk discriminatie.
Re: Parttime vrouwen dragen niks bij
BerichtGeplaatst: Za Jul 16, 2022 12:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:

Welke kantoortraditie?

Quote:

Elitediensten. Tegenwoordig moeten zij minimaal 8.5 uren op de afdeling blijven.

Quote:

Hoezo 'natuurlijk' kantoorbanen? Iedereen heeft de kans om op kantoor te werken. Wil je dit niet, prima, maar waarom dan die afkeer tegen kantoorpersoneel?

Quote:

Van dat laatste ben ik zwaar voorstander. Ik ben allergisch voor hangjongeren die dag en nacht in stadscentra en parken hangen en van mijn zuurverdiende centen hun genotsmiddelen kopen. En dan ook nog het woongenot van de mensen die dat financieren wegnemen. Intussen komt de zorg handen en voeten tekort om de boel overeind te houden en liggen bossen, parken en stadscentra bezaaid met papier en andere troep. Dat tuig kun je prima aan het werk zetten. Iedere werkloze zou automatisch een sociale medewerker moeten worden van de gemeente. Houd de stad maar schoon.

Quote:

Het is een beetje een holle kreet maar ik denk dat ik mij er wel mee kan verenigen. Voor uitleg zie mijn eerder bericht.

BerichtGeplaatst: Za Jul 16, 2022 12:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:

Ik vind het prima, maar wie gaat het betalen Cliox?

Zie onderste rij:

Bron: https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/CPB-Policy-Brief-Ongelijkheid-en-herverdeling.pdf

Iedereen parttime werken? Dan stort het systeem in elkaar. Er zal dan ook een ander systeem moeten komen waarin ook parttimers van hun lage inkomen aanzienlijke belastingen gaan betalen.

Iemand die thuiszit betaalt helemaal geen loonbelasting. Het personeelstekort zal je moet opvullen door mensen die nu thuiszitten. Deze mensen moeten aan werk geholpen worden en kunnen gaten dichtlopen. De reden dat zij thuiszitten kunnen uiteenlopen van geen zin/lui tot aan legitieme redenen zoals de zorg van een gehandicapt kind. De eerstgenoemde verdient een grote schop onder het achterwerk, met de laatstgenoemde moet je aan de slag. Als het werkveld zich niet flexibel opstelt kun je nooit gebruik mensen van mensen met een rugzak. Deze personen blijven de maatschappij geld kosten doordat zij niet werken en de personeelstekorten blijven bestaan.

BerichtGeplaatst: Za Jul 16, 2022 12:51 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka
Gast

Ik ben zo moe van de term "mensen met een rugzak". Zeker als dat als excuus, te pas en vaak te onpas, wordt gebruikt om iets niét te doen. Ik heb (als ik het naar hedendaagse termen zou moeten vertalen) óók een rugzak, maar dat belet me niet al 35 jaar lang 40-45 uur per week te werken. Je kunt twee dingen doen als je een "rugzak" hebt: ofwel er eindeloos over blijven zaniken, of het eindeloos als excuus gebruiken, of gewoon de koe bij de horens vatten en aan de slag gaan, want die rugzak blijft er toch, of je nou thuis zit of op kantoor.

Het is mijns inziens echt wel een exponent van de hedendaagse luxemaatschappij dat mensen bij iedere scheet die dwars zit, een rugzak claimen die hen verhindert deel te nemen (of beter gezegd: bij te dragen) aan de samenleving. En begrijp me goed, als iemand echt met serieuze klachten van doen heeft, zal ik de eerste zijn om te vinden dat die een beroep moet, mag en kan doen op de sociale voorzieningen. En daar draag ik dan graag aan bij. Maar als ik tegelijkertijd zie dat er veel mensen lopen te lanterfanten terwijl ze in feite gewoon aan de slag zouden kunnen, dan snap ik ten eerste hun moraal niet, ten tweede niet dat de instanties dat laten gebeuren. Maar die instanties zijn vaak geitewollen sokken met te weinig tijd om serieus naar elk geval te kijken, dus dat helpt niet. Schop onder de kont en aan het werk. Dat zou voor veel mensen niet verkeerd zijn.
BerichtGeplaatst: Za Jul 16, 2022 13:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Pejeka schreef:
Flexibiliteit werkt alleen als het van twee kanten komt. Geven en nemen. Flexibiliteit betekent ook dat je als onderwijzeres niet de deur na 2 dagen werken achter je dicht doet om de rest van de week door te brengen met je yoga-klasje, je Happinez en een terrasje met vriendinnen, in de wetenschap dat er morgen geen leerkracht is en de kinderen waarschijnlijk naar huis zullen worden gestuurd. Dan pak je die extra dag. Gewoon, omdat het even moet. En hoe dat nadien verrekend wordt, met extra salaris of op een andere manier, zie je dan wel. Ik heb ook wel eens wegens drukte bepaalde dingen die ik voor maandag gedaan wilde/moest hebben, op vrijdag laten liggen omdat er andere dingen tussen kwamen. Dan kruip ik op zaterdagmiddag een uurtje of wat achter de computer en is het maandag geregeld. Klaar.

Dat kun je wel vinden, maar we zitten nu eenmaal in een situatie dat er een groot personeelstekort is in verschillende sectoren. Als de door jouw genoemde leerkracht de rest van de week niet kan doorbrengen met haar yogaklasje, Happinez en een terrasje met vriendinnen, dan komt ze helemaal niet. En zitten de kinderen sowieso thuis. Je moet handelen naar de huidige tijdsgeest. Mensen willen niet meer fulltime werken. Dan kun je wel een starre en stugge houding aanmeten als werkgever maar dan krijg je niemand.

Flexibiliteit is het sleutelwoord van de tijd waarin wij ons nu begeven. Op kantoor zie je dat ook steeds meer ontstaan. Niet alleen het hybride werken maar ook de flexibiliteit in werktijden en werkuren. Ik heb al jaren flexibele werkuren en ga en kom wanneer het mij uitkomt. Of anders gezegd, de werkzaamheden zijn leidend hierin. Als ik laat op de middag een training moet geven, begin ik later op de ochtend, indien ik een overleg heb of een startwerkinstructie moet geven, begin ik vroeger en ga ik op tijd naar huis. Als ik vrijdag op tijd wil vertrekken, werk ik de andere dagen een uur langer. Bij elke werkgever en daarvoor opdrachtgever vind ik dit doorslaggevend om in dienst te treden. Indien niet mogelijk dan kijk ik verder.

Quote:
En het moet ook uit zijn met het verlenen van toeslagen aan mensen die parttime werken terwijl ze de mogelijkheid hebben fulltime te werken.

Naar mijn inschatting is dat praktisch onuitvoerbaar. Wanneer heeft een persoon de mogelijkheid om fulltime te werken? En wat als de persoon het financieel niet nodig heeft en prima kan rondkomen van een paar uur werken? Of als een persoon aangeeft dat de psychosociale arbeidsbelasting te hoog is? Ik vind dit een typische theoretische kantoorbenadering van de casuïstiek.

Quote:
Een collega van me, alleenstaand, rond de 60. Ze kondigde aan dat ze voortaan 3 dagen ging werken in plaats van 4. Gewoon, ze wilde meer tijd voor haarzelf. Prima. Maar ik weet dat ze geen topfunctie heeft (gewoon administratief ondersteunend), dus ik vroeg haar: "Ja maar, meid, ga je dat dan redden met 3 dagen, want je huur, je vaste lasten, je autootje, het loopt wel allemaal door". Oh, dat had ze al uitgerekend, want ze zou meer huurtoeslag krijgen en meer zorgtoeslag en bepaalde gemeentelijke heffingen werden gereduceerd, of zelfs kwijtgescholden, dus onder aan de lijn ging ze er eigenlijk niet echt op achteruit. En dan denk ik: WTF! Die toeslagen zijn niet bedoeld voor mensen die vrijwillig meer vrije tijd willen, die zijn bedoeld voor mensen die écht niet rond kunnen komen.

Weet je wie nog een makkelijker bestaan heeft? De mens die nooit heeft gewerkt. De mens die zijn of haar hele leven al de hand ophoudt en profiteert. Het is bijna beschamend dat een 60-plusser het kwalijk wordt genomen als zij een stap terug wil doen terwijl er mensen genoeg zijn, jonge mensen, die je met geen mogelijkheid aan het werk krijgt. Naar mijn idee heb je dan een verkeerde focus. Laat die 60-plusser maar een dag minder werken en financier dat maar uit de pot uitkeringen van mensen die gewoonweg niet willen. Of nog beter, heb je niet voldoende bijgedragen als je 60 bent en 40+ arbeidsjaren achter de rug hebt?

Los hiervan, hoe werkt dat eigenlijk als je een uitkering hebt? Ik ken gezinnen met kinderen van mijn leeftijd die nog geen minuut hebben gewerkt en dat ook nooit zullen doen. Zij ontvangen een uitkering en zijn gevrijwaard van solliciteren en werk lijkt wel. In tijden van krapte op de arbeidsmarkt snap ik wel dat mensen ermee wegkomen, maar nu alle sectoren onder hoogspanning staan door personeelstekorten is het toch onverkoopbaar dat wij de arbeidsmigranten uit Oostbloklanden moet halen omdat men hier simpelweg te lui is? Zijn er geen stimulerende/dwingende middelen om werklozen het werktraject in te begeleiden?

Quote:
Het is toch van de bezopenen dat de overheid dan niet zegt: "Sorry mevrouw, u hebt zelf gekozen om minder te gaan werken, helemaal OK, uw keuze, maar de samenleving is er niet voor om daar dan voor op te draaien door hogere toeslagen of lagere heffingen". Ik zei haar dat ook, toen ze zo triomfantelijk vertelde dat ze dan meer toeslagen zou beuren en minder heffingen zou hoeven betalen. Ik zei: "Dus eigenlijk laat je mij en andere collega's die wél fulltime werken en bijdragen, nou betalen voor jouw extra vrije tijd". Nou, dat vond ze niet aardig gezegd...

Ik vind het bezopen dat we een beroep doen op mensen die misschien wel meer dan 40 arbeidsjaren achter de rug hebben. Wanneer mag je dan wel genieten van het leven? Wanneer heb je voldoende je steentje bijgedragen? Daarnaast bestaat er ook iets zoals goed werkgeverschap, zorgplicht en ouderdomsrespect. Veel van deze dingen zijn in de arbowet geborgd. In plaats van af te geven op een collega op leeftijd zou je ook je werkgever kunnen wijzen hierop. Het is immers een wettelijke plicht. Waarom zorgt je werkgever niet voor zijn oudere werknemers en moeten zij terugvallen op het sociale vangnet?

BerichtGeplaatst: Za Jul 16, 2022 13:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Pejeka schreef:
Ik ben zo moe van de term "mensen met een rugzak". Zeker als dat als excuus, te pas en vaak te onpas, wordt gebruikt om iets niét te doen. Ik heb (als ik het naar hedendaagse termen zou moeten vertalen) óók een rugzak, maar dat belet me niet al 35 jaar lang 40-45 uur per week te werken. Je kunt twee dingen doen als je een "rugzak" hebt: ofwel er eindeloos over blijven zaniken, of het eindeloos als excuus gebruiken, of gewoon de koe bij de horens vatten en aan de slag gaan, want die rugzak blijft er toch, of je nou thuis zit of op kantoor.

Je bent natuurlijk niet het maatschappelijk referentiekader. Je kunt wel heel boos en narrig doen omdat mensen niet 40 uur willen werken, maar iedereen is vrij om dat voor zichzelf in te vullen. Daarbij vind ik een veertigurige werkweek conservatief en is deze op z'n retour. Uit onderzoek blijkt dat de meerderheid niet meer bereid is om 40 uur per week te werken. Daarnaast toont onderzoek aan dat minder uren en minder dagen werken meer resultaat oplevert. Waarom zou je dan krampachtig willen blijven vasthouden aan een veertigurige werkweek?

Los hiervan heb ik al eerder aangegeven dat de arbeidsmarkt momenteel kampt met arbeidskrapte. Als werkgever zal je juist mensen moeten enthousiasmeren om aan het werk te gaan. Een goede privéwerkbalans is essentieel om mensen binnen te halen en binnen te houden. Dat slaat de klok. Ik denk dat dit een prima ontwikkeling is als beheersmaatregelen tegen de psychosociale arbeidsbelasting. Wist je dat dit tegenwoordig beroepsziekte nummer 1 is? Dus je collega tegen haar wil in meer uren laten draaien leidt niet alleen tot een lagere productiviteit maar op den duur ook tot uitval. Wat jij doet is vooral kortetermijndenken.

Quote:
Het is mijns inziens echt wel een exponent van de hedendaagse luxemaatschappij dat mensen bij iedere scheet die dwars zit, een rugzak claimen die hen verhindert deel te nemen (of beter gezegd: bij te dragen) aan de samenleving. En begrijp me goed, als iemand echt met serieuze klachten van doen heeft, zal ik de eerste zijn om te vinden dat die een beroep moet, mag en kan doen op de sociale voorzieningen. En daar draag ik dan graag aan bij. Maar als ik tegelijkertijd zie dat er veel mensen lopen te lanterfanten terwijl ze in feite gewoon aan de slag zouden kunnen, dan snap ik ten eerste hun moraal niet, ten tweede niet dat de instanties dat laten gebeuren. Maar die instanties zijn vaak geitewollen sokken met te weinig tijd om serieus naar elk geval te kijken, dus dat helpt niet. Schop onder de kont en aan het werk. Dat zou voor veel mensen niet verkeerd zijn.

Tsja, maar als die mensen die lanterfanten vervolgens aan de slag willen moet dat niet vastlopen op een stugge organisatie die niet meebeweegt met de wensen en behoeften van die mensen.