Geplaatst: Wo Nov 20, 2013 10:06 |
|
|
|
http://www.bitcoinspot.nl/menu-wisselkoersen/bitcoin-wisselkoers-euro.html
De Bitcoin gaat skyhigh. Wie in januari 2013 honderd bitcoins kocht betaalde daar toen ongeveer 1.000 euro voor. Diezelfde honderd bitcoins waren gisteren ongeveer 50.000 euro waard en er is al een moment geweest waarop ze 100.000 euro waard waren.
De vraag is: wie heeft ze gekocht begin dit jaar? |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Wo Nov 20, 2013 10:49 |
|
|
|
Ik niet, maar dat ga ik voorlopig ook niet doen. Zoiets onstabiels?
Wat omhoog gaat kan ook altijd weer omlaag en meestal gebeurt dat ook.
Speculeren is leuk, maar het is meer dan 1 richtingverkeer. |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Nov 22, 2013 9:05 |
|
|
|
Helaas niet... zo te zien
H |
|
_________________ Hij verleent hen uitstel tot een vastgenoemde termijn 16:61
''Is het probleem niet de bedoeling?" |
|
|
|
Geplaatst: Vr Nov 22, 2013 10:56 |
|
|
|
Érg onstabiel. Kijk maar naar de history:
http://bitcoincharts.com/charts/mtgoxUSD#rg60ztgSzm1g10zm2g25zv
Maar goed, wie niet waagt, die niet wint. Je kunt het gemiddelde doen misschien, dus
op langere termijn; dan had je lol nú lol gehad.
Maar kijk niet raar als mensen (evt. zelfs 'profs') ze net zo makkelijk weer dumpen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Nov 22, 2013 15:08 |
|
|
|
Ik heb geen bitcoins, ik heb wel luchteuro's...  |
|
_________________ Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Geplaatst: Vr Nov 22, 2013 15:12 |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Nov 22, 2013 20:10 |
|
|
|
Ik heb me nooit verdiept in bitcoins. Het zal wel voordelen hebben maar ik red me momenteel prima met euro's. |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Nov 22, 2013 23:11 |
|
|
|
Ik hoef ze ook (nog) niet. |
|
_________________ Het is een kwestie van interpreteren. |
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 23, 2013 10:36 |
|
|
|
Er wierp zich wel een interessante vraag op in de Bitcoin-community:
Wordt de Bitcoin echt zoveel meer waard of worden dollar en euro zoveel minder waard? De bitcoin is gelimiteerd, er kunnen maximaal 21 miljoen eenheden van in omloop zijn. Vergelijk dat eens met 'echt' geld, waar momenteel ongelimiteerd van bijgedrukt wordt.
Wikipedia schreef: | De peer-to-peertopologie van Bitcoin en het ontbreken van centrale administratie maakt het praktisch onmogelijk voor een overheid, of ieder ander, om de waarde van Bitcoins te manipuleren of meer inflatie te induceren dan er van tevoren is vastgelegd. Het ontwerp zorgt voor anoniem eigendom en overdracht van waarde. |
Dat vinden overheden natuurlijk niet leuk, en dus werden er in juni al kamervragen over gesteld:
Quote: | Minister Dijsselbloem van Financiën geeft aan dat de alternatieve virtuele munteenheid Bitcoin vooralsnog geen risico vormt voor financiële stabiliteit. In algemene zin is de ervaring van centrale banken dat dergelijke munteenheden een instabiel karakter hebben. De ontwikkelingen worden door de Nederlandse Bank gevolgd. De opkomst van Bitcoin lijkt bepaald te worden door de speculatieve vraag hiernaar. |
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/06/07/antwoorden-op-vragen-bitcoin.html
Vooral het 'instabiele karakter' doet het hem. Gerard geeft dit ook al aan, echter in mijn ogen is het geen valide reden om niet met de bitcoin aan de haal te gaan. Overheden zullen altijd blijven benadrukken dat de bitcoin gevaarlijk en instabiel is, maar ze zijn belanghebbenden in deze discussie: het hele belastingstelsel komt in gevaar als mensen met Bitcoins gaan handelen.
En zo vreemd is dat idee niet. In Canada staan al gewoon bitcoin pinapparaten. In webshops kun je er al regelmatig mee betalen. En dan is er nog deze Noordse student die inmiddels een appartement heeft gekocht en miljonair is:
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3534376/2013/10/28/Noor-kocht-Bitcoins-voor-18-50-euro-heeft-nu-ruim-6-ton.dhtml
Let op de slotzin van het artikel waarin staat dat een bitcoin ongeveer 195 dollar waard is. Inmiddels is dit ruim 800 dollar. Is het artikel dan zo oud? Nee, op de kop af één maand.
Volgens mij doen banken en overheden het in de broek voor bitcoin. |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 23, 2013 12:12 |
|
|
|
Cliff schreef:
Quote: | Vooral het 'instabiele karakter' doet het hem. Gerard geeft dit ook al aan, echter in mijn ogen is het geen valide reden om niet met de bitcoin aan de haal te gaan. Overheden zullen altijd blijven benadrukken dat de bitcoin gevaarlijk en instabiel is, maar ze zijn belanghebbenden in deze discussie: het hele belastingstelsel komt in gevaar als mensen met Bitcoins gaan handelen. |
Goed. Maar ik ga niet 'aan de haal' met het muntje op de hoogste koers, zoals
iedereen wel zal begrijpen. Wat omhoog gaat kan ook weer omlaag.
Ook nog:
Leef je in een maatschappij, waar je alleen met Bitcoin te maken zult hebben
dan is dat geen probleem, die koers zal je tot op zekere hoogte worst zijn.
Valuta-matig, dus bij uitwisseling Bitcoin<->normale valuta ligt het uiteraard anders
en dáárdoor kunnen zich dan ook heel intense inflatie- en deflatieverschijnselen
gaan voordoen, waar men dagelijks fors mee te maken kan krijgen...
Je kunt (dus) overigens prachtig met zeer instabiele valuta speculeren als je
een beetje sterke zenuwen hebt....
En al helemaal als je grote netwerken hebt. Jongens kopen: koers omhoog;
verkopen maar mannuh, koers omlaag. Of snel wisselen van Bitcoin naar
normale valuta en andersom. Torrent of geen torrent...
Met bepaalde stukjes op beurzen is dit gebruikelijk (al mag 'manipulatie' eigenlijk) niet,
denk aan de naastliggende future-handel en derivaten, maar zelfs met aandelen
en leningen/obligaties.
Je kunt er prachtige windbuilen mee maken. En dát is ook de angst van banken
en overheden. We hebben nu gezien wat windbuilen kunnen doen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 23, 2013 13:39 |
|
|
|
Wat ik bedoel, is dat er weinig fundamentele oorzaken zijn voor de enorme waardevermeerdering tov. de gangbare valuta.
Ja je kunt ermee betalen bij een relatief klein aantal bedrijven, meestal via een contructie als Bitpay. Maar de meeste mensen kopen ze alleen maar in de hoop dat ze volgend jaar weer 10x meer waard zijn.
Volgens deze grafiek ben ik over 3 jaar miljonair |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 23, 2013 13:45 |
|
|
|
Net zo gemakkelijk ploft het weer. Niets van te zeggen. Kan je weer kopen.
Wie niet speelt maakt geen doelpunt. |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 23, 2013 14:03 |
|
|
|
Alles kan, maar het lijkt me sterk dan we binnen 1 jaar weer terugvallen naar 1 euro per bitcoin, zoveel is er namelijk wel veranderd: steeds meer economen die Bitcoin serieus nemen, steeds meer startups die de Bitcoin-economie willen opbouwen, en steeds meer beurzen (schijnt dat de meeste Bitcoin-handel nu al plaatsvind in China). |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 23, 2013 20:48 |
|
|
|
Koers blijft een beetje hangen rond recordstand vandaag... morgen door de 700 euro?
Ben ik nou de enige hier met Bitcoins? Valt me een beetje tegen met al die complotters en Fed-haters hier.
Zie die maffe Max Keiser van Russia Today geilen op de Bitcoin! |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 23, 2013 22:07 |
|
|
|
Ik heb ze ook, alleen niet begin dit jaar gekocht. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 26, 2013 21:12 |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Nov 27, 2013 7:30 |
|
|
|
We betalen sowieso over een paar jaar alles met bitjes... wat de naam precies is maakt dan ook niet meer uit. |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Nov 27, 2013 11:18 |
|
|
|
Inderdaad. Best mooi eigenlijk. Geld als ... lucht.  |
|
|