Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Broeikaseffect Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Za Dec 30, 2000 2:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wederom een duidelijk signaal in het nieuws:

* Jaar 2000 een van de warmste in drie eeuwen

Het jaar 2000 behoort volgens het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) tot de drie warmste sinds 1706, toen de zogeheten regelmatige temperatuurmetingen begonnen. De ranglijst van warme jaren wordt nu aangevoerd door 1990, 1999 en 2000. In deze jaren bedroeg de gemiddelde temperatuur in Nederland 10,9 graden. Sinds 1988 is het vrijwel elk jaar warmer dan 9,4 graden, het gemiddelde van de periode 1961-1990. In 2000 waren alle maanden warmer dan normaal, behalve juli. Mei telde twaalf dagen waarop het warmer was dan 25 graden en die dus als 'zomers' de boeken ingingen. Ook december was ongekend zacht, als we het winterse weer van de laatste dagen buiten beschouwing laten. Pas op 17 december werd in De Bilt vorst gemeten. Dat is nog nooit zo laat in de winter gebeurd.

Ik ben bang dat het tempo van de globale verwarming steeds zal oplopen. De klimaatconferentie (zie ook de andere discussie in deze rubriek) heeft ook niets opgeleverd. Helaas geheel volgens mijn verwachtingen
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Za Dec 30, 2000 5:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ben bang dat we elkaar steeds gekker gaan maken op dit gebied. We kunnen pas om de achtentwintig jaar bekijken of er structurele veranderingen plaatsvinden op anze aardbol.
En de winter van 2000 is wat aan de late kant maar zal zo zeker als wat nog van zich doen spreken.
Hij is zojuist begonnen heb ik begrepen!

Het lijkt me weinig zinvol om ieder jaar weer een elkaar en de verzekeringsmaatschappijen opzwepende voorspelling uit te spreken.

De aarde draait nu al een jaar of wat in een redelijk constante baan om de zon en zal dat ongetwijfelt nog een paar jaar blijven doen. Geen mens brengt daar zichtbare verandering in aan.

Nu en dan gaat het waterpeil omhoog en nu en dan gaat het waterpeil omlaag...

...en langzaam telt de oude boer zijn kloten...

Maar dat is geloof ik een Chinese spreuk om aan te geven dat er nauwelijks iets zal veranderen in de eerstkomende vijfhonderduizend jaar!
Daar ben ik het volledig mee eens!!!

robT

Heel blij met m'n toevallige geboorteplekje...
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Za Dec 30, 2000 22:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het was heerlijk warm in midden-Frankrijk.
Ik sprak er nog een oude boer die net gereed was met het tellen van zijn kloten. Hij zei tegen mij dat hij zich momenteel wat zorgen maakte over het vroegtijdig uitbotten van allerlei planten en bomen. Hij had zoiets nog nooit eerder meegemaakt en vond dat de natuur knap in de war was.

Ik herinnerde hem aan Mme. de Pompadour: Après nous le déluge.
Hij begreep meteen wat ik bedoelde (vooral als bewoner van de Lage Landen).
We leven dus in een periode dat een simpele Auvergnatse boer meer begrijpt van klimaatveranderingen dan de tegenwoordige beeldscherm-yuppen, die zich slechts zorgen maken over Wallstreet, Nasdaq, AEX, hun lease-BMW's en hun golfclub-netwerk.

Welvaart maakt dom.

[Dit weerwoord is op 30 December 2000 gewijzigd door Guus.]
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Zo Dec 31, 2000 1:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

En terecht Guus, waarom zou je je zorgen maken om iets waar je toch niets aan kunt veranderen. En ik neem aan dat jij je vele reisjes ook niet van de bijstand betaald wa.
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Zo Dec 31, 2000 1:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff, ik voorspel bij deze een zeer koude winter de komende maanden, waardoor die gemiddelde temperatuur weer wat omlaag wordt geschroefd.......dus gaan jullie nu maar rustig slapen....het komt allemaal wel weer goed.

NOU,...is DAT geen geruststellende gedachte ?

Enne (tussen haakjes) Cliff, zouden we dan niet eerst al die ozonverpestende en luchtverontreinigende Oldtimers naar de Hoogov...ehhh....CORUS moeten brengen ?
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Zo Dec 31, 2000 1:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Guus, jouw Franse boer kan nooit oud geweest zijn! En dan heb ik het niet over zijn kloten...

Wat hij als een wereldwonder ziet:
Ik sprak er nog een oude boer die net gereed was met het tellen van zijn kloten. Hij zei tegen mij dat hij zich momenteel wat zorgen maakte over het vroegtijdig uitbotten van allerlei planten en bomen. Hij had zoiets nog nooit eerder meegemaakt...

komt in een mensenleven veel vaker voor in de natuur hoor...

Er staan mij eerdere foto's en berichten voor de geest uit 1970 zo ongeveer. En zeker een jaar of 14 geleden ook al!!!

robT

Maar als de aandelenmarkt meer gebaat is bij dergelijke paniekverhalen kan ik natuurlijk lullen als Brugman... de echte realist zal tussen die handel in gebakken lucht en de werkelijkheid nooit meer een vinger krijgen!

[Dit weerwoord is op 31 December 2000 gewijzigd door robT.]
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Ma Jan 01, 2001 19:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff,

grote vraag is of het wel door het "broeikaseffect" wordt veroorzaakt. Er zijn nog steeds waarnemingen dat de aarde, dat wil zeggen de stratosfeer, niet opwarmt zie ook links uit de discussie: KLIMAATCONFERENTIE.

De VVD werkt!
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Vr Jan 05, 2001 0:32 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Robert,

Denk je niet dat het verstandig zou zijn om het zekere voor het onzekere te nemen? D.w.z. om te proberen de mogelijke oorzaken van het broeikaseffect te verminderen? Het verband tussen roken en longkanker is ook jarenlang door allerlei wetenschappers als "niet-bewezen" afgedaan. En ook het verband tussen BSE en de ziekte van K.J. bij jonge mensen is wetenschappers niet volslagen duidelijk.

Onderstaand bericht komt van de Wereldomroep. Moet ik al dit soort berichten maar gewoon als flauwekul afdoen?

"* Alpen bedreigd door smelten permafrost

De Europese Unie is een groot onderzoek begonnen naar zogenoemde
permafrost-gebieden in de Alpen. Deze permanent bevroren grond dreigt
als gevolg van het het broeikaseffect te smelten. Daardoor neemt de
kans op aardverschuivingen, lawines en overstromingen in de bergen
toe.
De risicogebieden liggen verspreid over Zwitserland, Oostenrijk,
Frankrijk, Italie en Duitsland. Een boring in de Zwitserse bergen
heeft uitgewezen dat de temperatuur van de grond in vijftien jaar is
gestegen met bijna een graad. De onderzoekers hopen met nieuwe
gegevens tijdig te kunnen waarschuwen wanneer zich een ramp dreigt
voor te doen, waardoor dorpen en ski-oorden kunnen worden
geevacueerd."
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Vr Jan 05, 2001 9:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Op dit forum hebben wij het voorrecht de laatste mens mee te maken die nog steeds niet wil accepteren dat de aarde opwarmt.

Hallo Robert

Ik begrijp niets van je. Elk wetenschappelijk instituut op deze wereld van enige allure heeft vastgesteld dat de aarde opwarmt. Zelfs de Amerikanen, waaronder NASA, geven dat toe.
Dus.......wat drijft je om dat voortdurend te ontkennen en in twijfel te trekken?

De enige twijfel die er is, is de oorzaak van die opwarming. Is het een broeikaseffect met als volgende vraag: is dat het gevolg van natuurlijke oorzaken of komt het door menselijke spilzucht?

Of zijn er nog andere mogelijke oorzaken?

Het is hoogstens interessant om te weten dat het broeikaseffect al lang geleden is voorspeld door milieuwetenschappers. Nu de opwarming onomstotelijk vaststaat haasten de verspillingslobbies zich om er een andere draai aan te geven.

Lid van de verspillingslobby, Robert?

[Dit weerwoord is op 05 Januari 2001 gewijzigd door Guus.]
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Vr Jan 05, 2001 11:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Guus,

bekijk die links maar eens, dan zie je dat satelieten van de NASA ook het tegendeel bewijzen en dat er fouten zitten in de temperatuurmetingen op aarde daar deze te veel bij beton gemeten worden.

Janneke,

ik ben het er mee eens dat we voorzichtig moeten zijn met onze brandstoffen e.d. Ben het er alleen niet mee eens dat de gewone man diep in zijn portemonne moet graaien voor het spekken van politieke kassen. Milieu-argumenten, zeker diegene die zeer twijfelachtig zijn, mogen niet gebruikt worden voor het aftroggelen van geld. De oorzaak van de opwarming, voor zoverre er sprake is van een significante opwarming over langere tijd, is onbekend. Wel is er een sterke correlatie tussen de invallende hoeveelheid kernenergie van de zon en de temperatuur op aarde. Waarom moeten we betalen voor iets waar we niets aan kunnen doen, precies, om de onheilvoorspellers hun baantje te laten houden. Zij zijn erg afhankelijk van hun leden en hebben er baat bij dat men dit soort onzin gelooft. Mooi voorbeeld is natuurmonumenten. Men weet dat de polder bij Hilversum zorgt voor verdroging van de Utrechtse heuvelrug en dat men verontreinigd ijsselwater in het land moet pompen om verdroging te voorkomen. Maar ze durven er niets van te zeggen daar het teveel leden kost. Niemand wil horen dat zijn/haar woning beter onderwater gezet kan worden ten bate van het milieu.

De VVD werkt!
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Vr Jan 05, 2001 11:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

EVen een link over de temperaturen.
http://www.sovereignty.net/p/clim/cctutorial.htm

De VVD werkt!
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Vr Jan 05, 2001 15:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Fijn voor je, Robert, dat je nog een paar Amerikaanse links kunt vinden die de opwarming van de aarde tegenspreken.
Ze zijn gelukkig sterk in de minderheid en het officiële standpunt van Nasa is duidelijk: de aarde warmt op, alleen is er nog de vraag welke gassen dit veroorzaken.
Als rechtgeaard Amerikaans instituut met regeringsgeld ontkomt ook Nasa niet aan een politiek standpunt waarbij niet teveel mag worden gewezen naar het verbranden van fossiele brandstof. Want dat is de nationale hobby daar: wereldwijd komt een kwart van de industriële CO2 daar vandaan.

Voor het overige beperk ik mij tot concrete en geaccepteerde vooruitzichten en die geven aan dat de dijken in dit land moeten worden verhoogd. Want anders lost het probleem van uitdroging in de provincie Utrecht zich spontaan op.

[Dit weerwoord is op 05 Januari 2001 gewijzigd door Guus.]
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2001 16:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Guus,

het gaat erom of die gemeten opwarming van de laatste jaren significant is of niet. Daarnaast is het dan nog de vraag of het door gassen komt of door natuurlijke schommelingen in de zonneactiviteit, als dit al van elkaar te scheiden is.

De VVD werkt!
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2001 21:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Robert, de VVD werkte misschien toen Winsemius minister van millieu was. Tegenwoordig hebben ze het oude vertrouwde bord voor hun hoofd als het om millieuzaken gaat. Als het aan Jorritsma hadden we nu en in de Biesbosch en op de Waddenzee boortorens gehad. Zelfs bedrijven als Shell stoppen tegenwoordig een deel van hun research in alternatieve energiebronnen. (Shell heeft als een van de weinige oliebedrijven zich ook gecommitteerd aan het verdrag van Kyoto)
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Di Jan 16, 2001 13:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Marco,

ten eerste kun je niet een partij afrekenen op 1 pesoon. In dat geval werkt geen enkele partij. Daarnaast was het geenzins de bedoeling om boortorens te plaatsen maar was de opzet schuin boren. Tevens zijn er binnen de VVD een hoop mensen die tegen boren in deze natuurgebieden zijn.

De VVD werkt werkt voor IEDEREEN!
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Di Jan 16, 2001 21:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nou ik geef ze dan de voordeel van de twijfel
als jij zegt dat er ook personen zijn die tegen boren zijn. Overigens vindt ik Dijkstal wel weer cool.
Als de VVD de verkiezingen wint, mag hij van mij premier worden.
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2001 17:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het hele broeikaseffect is natuurlijk klinkklare onzin. Eenmilieubeweging hoeft maar iets te zeggen of er wordt alarm geslagen. Dat broeikas effect is een theorie, die slechts door 10 van de 400 deskundigen op dit gebied bevestigd wordt.
De temparaturen schommelen altijd in de loop van de tijd.
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2001 21:52 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Het hele broeikaseffect is natuurlijk klinkklare onzin. Eenmilieubeweging hoeft maar iets te zeggen of er wordt alarm geslagen. Dat broeikas effect is een theorie, die slechts door 10 van de 400 deskundigen op dit gebied bevestigd wordt.
De temparaturen schommelen altijd in de loop van de tijd.

Toch ben ik blij dat ie er wel is, anders zou het hier op aarde niet veel warmer wezen dan -65 celcius!!!! Brrrr hij krimpt al...

Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2001 23:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Het hele broeikaseffect is natuurlijk klinkklare onzin.

Ja Piet, en bovendien is de aarde zo plat als een pannenkoek en stijgt de zon op uit de onderwereld om 's-avonds weer sissend in zee onder te gaan.

[Dit weerwoord is op 07 Maart 2001 gewijzigd door Guus.]
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2001 14:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Er zijn natuurlijk zat onafhankelijke wetenschappers die wel hun vraagtekens hebben bij alle sombere voorspellingen. http://www.stichting-han.nl/organisatie.html http://www.nationalcenter.org/Kyoto.html http://www.sepp.org//index.html

Eerst hadden we de club van Rome die beweerde dat tegen 2000 alle brandstoffen op zouden zijn. Toen werden we banggemaakt met zure regen die alle bossen zou vernietigen. En in 1990 werd gemeld dat er 3 voetbalvelden Amazonewoud per minuut werden gekapt zodat er spoedig niks meer van over zou zijn. Hoor je nu allemaal niks meer van hé?
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2001 16:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Hoor je nu allemaal niks meer van hé?

Jij blijkbaar niet, Racer.
Vreemd, heel veel anderen wel. Als je ergens niets meer over hoort betekent het niet altijd dat het is opgehouden, al denken struisvogels wel zo.

En overigens ben ik van mening dat welvaart dom maakt.
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2001 17:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik vind milieufanatici die denken dat ze hun foutieve voorspellingen uit het verleden niet hoeven te verantwoorden en doodleuk verdergaan met de volgende hype het toonbeeld van struisvogels.

Dat anderen nog wat merken van die ouwe koeien is gewoon bluf van jou, in de media is de stilte oorverdovend. Over grondstoffen maakt niemand zich meer druk aangezien er daar meer van voorradig zijn dan ooit tevoren. Zure regen idem dito, de bossen staan weer in volle bloei. Sting houd zich allang weer met andere dingen bezig sinds hij met veel misbaar in gezelschap van een amazone-indiaan over de wereld toerde. Alleen op de site van Greenpeace kom je nog wat schaars activisme tegen over de regenwouden.
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2001 17:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

En zelfs van bomen hebben ze kortgeleden ontdekt dat die het ene moment zuurstof leveren om dat het andere moment weer te verbruiken...

Rare wereld hoor... Soms lijkt het hele spul gewoon in evenwicht.
Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2001 20:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zalig zijn de onwetenden. Hun kleinkinderen zullen een vuile en leeggehaalde planeet beërven.

Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2001 23:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Sjors dubbeljoe Boesj heeft in zijn oneindige domheid besloten dat de VS afmoeten van de Kyoto-akkoorden.
Opnieuw een reden voor zwakbegaafde verspillers en dedicated Yankee-followers om voortaan nog meer maling aan het milieu te hebben.
Hopelijk komt er binnen afzienbare tijd een reactie en wordt het rijkeluiszoontje met pek en veren het Witte Huis uitgesodemieterd anders is de schade aan onze biotoop straks echt onherstelbaar.

Broeikaseffect
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu