Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Terreur aanval in Boston? Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Terreur aanval in Boston?
BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2013 22:22 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Nog een beetje onduidelijk, bronnen hebben het over 2 tot 4 explosies en 2 tot 12 doden

" Bij twee bomexplosies bij de finish van een marathon in de Amerikaanse stad Boston zijn 12 doden gevallen. Zeker 50 mensen zijn gewond geraakt. Onder de gewonden zijn kinderen. Getuigen verklaren dat verschillende slachtoffers ledematen hebben verloren en dat gewonden hevig bloedend naar tenten zijn gebracht.

Er is één verdachte opgepakt. Hij ligt in het ziekenhuis en zou een aantal scherven in zijn lichaam hebben. Het zou gaan om een 20-jarige man uit Saoedi-Arabië. Hij wordt bewaakt in een ziekenhuis in Boston. Dat meldt New York Post."

Aldus de Telegraaf.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2013 22:38 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Wat je zaait zal je oogsten... De houding van de VS veroorzaakt veel onvrede en zal dus leiden tot dit soort acties.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2013 23:21 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Het lijkt er zeker op dat het om een aanslag gaat, zo wordt het door de autoriteiten ook behandeld. Maar ik heb zo'n vermoeden dat een eenzame prutser thuis een bom in elkaar heeft proberen te knutselen, die niet helemaal het gewenste effect teweeg bracht aangezien er 'maar' twee doden zijn gevallen.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2013 23:36 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

'Boston Police: No Arrests Have Been Made In Marathon Bombing'

http://livewire.talkingpointsmemo.com/entry/boston-police-no-arrests-have-been-made-in

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 6:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Twee uur nadat de eerste mensen over de finish waren gingen de bommen af? Dat is raar toch, ik denk dat het 2 uur daarvoor veel drukker was.

Je zou dan kunnen denken dat het prustwerk is, of dat het gericht is op bepaalde personen.

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 7:45 Plaats reactie Reageer met quote
markos

Dude29 schreef:
Wat je zaait zal je oogsten... De houding van de VS veroorzaakt veel onvrede en zal dus leiden tot dit soort acties.

Zowel een gevaarlijke als een onfatsoenlijke uitspraak. Altijd wel gedacht dat jij terrorisme steunt.

Ben benieuwd uit welke hoek het komt. Een islamitische aanslag, een loner of weliswaar een verdwaalde Noord-Koreaan?

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 7:52 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Ik lig niet wakker van terrorisme nee. Wil trouwens niet automatisch zeggen dat ik het steun. Ik zie het daarentegen wel als een kwestie van oorzaak en gevolg en van actie en reactie.

Bemoeienis lijdt tot onvrede en onvrede zorgt ervoor dat mensen rare dingen gaan doen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 8:06 Plaats reactie Reageer met quote
markos

Een iets te gemakkelijke stellingname.

De extreme Islam is van oorsprong een haat zaaiende totalitaire ideologie wat uit is op werelddominantie. Men is bereid hiervoor dodelijk geweld in te zetten en mensenrechten op grote schaal te schenden. De aanslagen op 09/11 was een gerichte aanval om een globale oorlog te ontketenen tussen moslims en niet-moslims. Dan is het onjuist hiervoor de Amerikanen de schuld te geven.

De dodelijke schietpartij in Alphen aan de Rijn was niet het gevolg van een gerichte oorzaak maar de daad van een psychisch zieke loner.

Dat geldt ook voor de daden van iemand als Breivik.

Men is snel geneigd terrorisme te verklaren door de schuld bij zichzelf te zoeken of binnen een systeem. Terrorisme is echter een product van het menselijke kwaad. Irrationeel en onverklaarbaar. Je bestrijd terrorisme alleen door het met wortel en tak uit te roeien.

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 10:12 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

markos schreef:
Men is snel geneigd terrorisme te verklaren door de schuld bij zichzelf te zoeken of binnen een systeem.

Alleen als terrorisme is gericht tegen het Westen. Als westerlingen terreur begaan (McVeigh, Baruch Goldstein, My Lai, Haditha) hoor je nooit begrip voor de daders.

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 10:28 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Markos schreef:
Men is snel geneigd terrorisme te verklaren door de schuld bij zichzelf te zoeken of binnen een systeem.

Men is ook snel geneigd om moslims, of 'de Islam' bij voorbaat de schuld te geven wanneer er een aanslag wordt gepleegd. Zoals Obama terecht zei: laten we nu maar eerst de feiten afwachten alvorens conclusies te trekken.

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 10:50 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Cliff schreef:
Twee uur nadat de eerste mensen over de finish waren gingen de bommen af? Dat is raar toch, ik denk dat het 2 uur daarvoor veel drukker was.

Het is een groot evenement, waarbij het om meer gaat dan alleen de wedstrijdlopers. Er doen ook tienduizenden recreanten mee die langs de kant worden aangemoedigd door vrienden of familieleden. En deze recreanten komen pas uren nadat de echte wedstrijd voorbij is binnen. Er komen een half miljoen mensen op dit evenement af, dus druk zal het toch wel zijn.

Cliff schreef:
Je zou dan kunnen denken dat het prustwerk is, of dat het gericht is op bepaalde personen.

Waarschijnlijk prutswerk, gezien ook de bom, die weliswaar genoeg schade aanrichtte maar geen hoogwaardig explosief materiaal bevatte. Waarschijnlijk door iemand thuis in elkaar geknutseld.

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 11:33 Plaats reactie Reageer met quote
markos

carlos schreef:

Men is ook snel geneigd om moslims, of 'de Islam' bij voorbaat de schuld te geven wanneer er een aanslag wordt gepleegd.

Daar geven ze ook alle reden toe. Deze totalitaire ideologie verheerlijkt geweld tegenover niet-moslims. Dat geweld jegens 'niet-gelovigen' begon al bij de oprichter van de Islam. Nu richten ze datzelfde geweld jegens hun eigen moslimbroeders. De grootste vijand voor de moslim is inmiddels de moslim zelf geworden. Syrië en andere conflicten bewijzen dit.

Tegelijkertijd heeft het terrorisme vele gezichten. Het betreft gewetenloze dodelijke waanzin, vandaar mijn woordkeuze voor het menselijke kwaad. Het is irreëel en het bereikt buiten angst zaaien zelden het beoogde doel. Toch verwacht ik dat de dader een Amerikaan zal zijn. Het was geen grootschalige aanslag en het leek eerder het werk van een gestoorde loner. We zullen het zien.

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Amerikaanse rechts-extremisten zijn het waarschijnlijk niet, want milities/nazi's/complotters richten hun haat op de federale overheid, niet op marathon bezoekers.

Taliban heeft al verantwoordelijkheid ontkend, Al Qaeda heeft niks laten horen.

Zullen dus wel lokale moslim-extremisten zijn.

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 12:49 Plaats reactie Reageer met quote
Je Moeder

Je vergeet nog een optie, Racer. En, niet te vergeten, de mogelijkheid dat het opnieuw een type 'Batman-shooter' is, waarvan er nogal veel rond blijken te lopen in de VS, de laatste tijd. Of is het toch de eerste aanzet voor een 'Amerikaanse Lente'.......? Twisted Evil

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 13:13 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Die optie ben ik niet vergeten JeMoeder, hoe zou ik kunnen op dit forum? Ik hou er gewoon niet serieus rekening mee. Ook niet met een Batman/Columbine/VirginiaTech/Alphen shooter, want dat soort figuren willen maximaal genieten van hun daad en hun slachtoffers in de ogen kijken.

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Je Moeder

De toevoeging van dat ludieke Hondurese artikeltje begrijp ik niet helemaal. Maar je zit alweer te hakken op 'Moslim-extremisten' zonder zelfs maar het eerste begin van een aanwijzing. En zonder enige poging dat onderbuikgevoel te onderbouwen. Mijn methode lijkt mij veruit te prefereren. Ik stel, zolang niet kristalhelder vaststaat wie de dader is, en wat zijn of haar motieven waren, consequent eerst de vraag: 'Wie profiteert?'

Dat hangt er hier nogal vanaf. Er zijn nogal wat partijen die gemotiveerd zouden kunnen zijn een terreur-aanval te plegen in de VS. Het land heeft intern, en extern niet veel kansen ongebruikt voorbij laten gaan vijanden te maken. Al is de keuze voor die marathon in Boston een argument om bepaalde potentiële daders onwaarschijnlijker te maken, dan anderen. Maar Moslim-extremistische organisaties hebben doorgaans nogal stevig de behoefte om aanslagen te claimen. Zelfs als ze er niks mee te maken hebben. Daar is hier geen sprake van.

Dat 'in de ogen kijken' zit je zelf maar te verzinnen. Batman-boy had zijn woning voorzien van gecompliceerde boobytraps. Mooi dat hij zijn slachtoffers niet in de ogen had kunnen kijken, als die af waren gegaan. En die Amerikaanse terroristen die naam maakten voor zichzelf door bommen of anthrax per post te sturen konden dat ook niet.

Een 'Northwood'-scenario hoeft overigens niet gedragen te worden door (mensen binnen) de Amerikaanse overheid. Er zijn nogal wat partijen die lekker verdienen aan die steeds verder toenemende repressie in de VS.

Dat twee explosieven niet afgingen, kan van alles betekenen. Afhankelijk van het gekozen ontstekings-mechanisme. Het hoeft dus niet te betekenen dat het amateuristische explosieven waren. In elk geval lijken ze niet bedoeld om zoveel mogelijk doden te veroorzaken, in die zin dat het stevige explosies leken, midden in een mensenmassa, met relatief weinig dodelijke slachtoffers. Dat kan duiden op amateurisme. Maar ook op opzet, als het slechts de bedoeling was een 'window-of-opportunity' open te zetten om de repressie in de VS op te kunnen schroeven.

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 17:16 Plaats reactie Reageer met quote
Je Moeder

Obama noemt de aanslag een 'laffe daad' en een 'terreuraanslag'. Dus weinig kans dat de dader, of daders, erkenning mogen verwachten als 'opstandelingen', of 'rebellen', zoals terroristen in Libië, Syrië, Irak en Iran worden genoemd door de 'Vrienden'.

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 19:21 Plaats reactie Reageer met quote
Je Moeder

Mijn eerdere suggestie, dat de bommen blijkbaar niet expliciet 'anti-personeel' waren, gezien het relatief geringe aantal doden, moet ik herzien in het licht van de nieuwste verklaringen, dat het snelkookpannen betrof, gevuld met schroot en explosieven. Dat maakt het minder waarschijnlijk dat iemand er louter op uit was 'sfeer' te scheppen. De techniek schijnt overeen te komen met wat de Mujahedin in Afghanistan werd, en wordt geleerd. Waarmee nog niet gezegd is dat het de 'Vrienden' waren, die 'we' in Libië op het pluche hebben geholpen, en die we in Syrië volop helpen tegen Assad. Maar het is wel een vingerwijzing. Moet Obama maar vast plaats maken, Gerard? Wink

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 22:34 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Een ding kunnen we alvast concluderen: de angst voor terrorisme is weer helemaal terug (in zoverre die al een klein beetje weg was). In London maakt men zich nu ook zorgen over de marathon die zondag aanstaande gelopen wordt, vooral nu men niet weet wie en wat er achter die aanslag in Boston zat.

En wat dacht je van 30 april bij ons? Er hoeft maar één vastberaden gek op het idee te komen. Een aanslag plegen zal niet eenvoudig zijn, maar paniek veroorzaken (denk aan de 'Damschreeuwer') is heel gemakkelijk.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 17, 2013 5:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Een aanslag plegen zoals in Boston is volgens mij juist heel eenvoudig. Er is geen controle, er zijn veel mensen, en de gebruikte middelen zijn voor iedereen verkrijgbaar.

Ook toont de recente aanslag veel vergelijken met die uit 1996 in Atlanta: sportevenement, zelfgemaakte bom, spijkers, ongeveer zelfde aantal slachtoffers.

http://www.hln.be/hln/nl/3805/Buitenland/video/detail/1616083/Stijging-terrorisme-tegen-regering-VS.dhtml

Ik zou het dus niet direct bij moslims zoeken. Het was die dag ook patriotday in de VS.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 17, 2013 6:41 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Het was een zelfgemaakte bom dus niet bij moslims zoeken?
De aanslagen van 7/7 werden uitgevoerd met "home-made" bommen, evenals de mislukte aanslag op Times Square.

Een eenzame gek zou theoretisch nog kunnen, maar dat zijn meestal misfits die met hun daad beroemd willen worden, een einde aan hun leven willen maken, en kicken op een spaarzaam gevoel van macht door mensen van dichtbij een voor een af te maken.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 17, 2013 8:35 Plaats reactie Reageer met quote
Je Moeder

Het maakt niet zo heel veel uit, wat mij betreft, wie er achter steekt. Ik hoop dat ze betrokkene snel achterhalen, en in de kraag vatten. Wat belangrijker is, in mijn beleving, dat is dat de massamoorden en horror-acties in de VS een 'kanker' vormen van 'Syrische proporties'. Waarmee ik bedoel te zeggen, dat met elke nieuwe terreurdaad, massamoord of horror-actie meer en meer wordt onderstreept dat de snel toenemende repressie in de VS, geen veiligheid biedt. En dat de president ook niet de macht heeft dat te veranderen. Vandaar mijn 'knipoog'-vraag aan Gerard, of Obama nou maar beter de eer aan zichzelf kan houden.

Het vertrouwen in 'Washington' brokkelt snel af. En dat is verre van ongevaarlijk!

BerichtGeplaatst: Wo Apr 17, 2013 8:58 Plaats reactie Reageer met quote
markos

De VS is buiten een natie ook een continent. Dan gebeuren dit soort dingen vaker dan in een regulier land.

Dit is de eerste serieuze terroristische aanslag op Amerikaanse bodem sinds 2001. Waarschijnlijk gaat het niet om een islamitisch getinte aanslag, want dan was die wel opgeëist. Het feit dat niemand de aanslag heeft opgeëist vermoed een herhaling.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 17, 2013 10:51 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Je Moeder schreef:
Waarmee ik bedoel te zeggen, dat met elke nieuwe terreurdaad, massamoord of horror-actie meer en meer wordt onderstreept dat de snel toenemende repressie in de VS, geen veiligheid biedt.

In de maanden na 9/11 verwachtte iedereen een nieuwe aanval van dezelfde schaal. Twaalf jaar later is het er nog niet van gekomen, wel zijn volgens de politie een hele reeks aanslagen voorkomen doordat de terroristen tijdig in de kraag werden gevat.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 17, 2013 10:54 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Cliff schreef:
Ik zou het dus niet direct bij moslims zoeken. Het was die dag ook patriotday in de VS.

Het was ook de 'verjaardag' van de aanslag in Oklahoma door Timothy McVeigh, die op dezelfde datum gepleegd werd. Ik geloof er niks van dat er een terreurorganisatie achter zit, een lone wolf ligt veel meer voor de hand in dit geval.

Reality Check: Did the FBI know about Boston bombing beforehand?

Weerwoord forum index » Actualiteiten