Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Europese Zaken » De EU maakt meer kapot dan u lief is Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 55, 56, 57, 58  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Dec 27, 2019 13:17 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Royy schreef:
En sinds wanneer ben jij geinteresseerd in de meerderheid? Die negeer je in de VS en het VK ook.

Dan moet mij toch even van het hart dat er in het referendum over de Brexit een meerderheid was die voor Brexit heeft gekozen en niet voor Bremain. Brexit means Brexit and no Bremain.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 27, 2019 18:25 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Loetje schreef:

Dan moet mij toch even van het hart dat er in het referendum over de Brexit een meerderheid was die voor Brexit heeft gekozen en niet voor Bremain.

Klopt. Johnson heeft echter slechts 43,5% van de kiezers achter zich.

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 0:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Kwaliteits- en veiligheidseisen bijvoorbeeld.

Daar voldoet China aan? Je beweerde nog niet lang geleden dat er uit China alleen aar rommel kwam. Wat voor kwaliteitseisen zijn dat dan?

Quote:
Cliffs uitleg van kiezersbedrog

't Was geen kiezersbedrog. Wil je kiezersbedrog? Kijk dan naar de drie eerder genoemde referenda. Klinkende uitslagen.

Quote:
Kun je oplossen, bijvoorbeeld met tweede rondes. En sinds wanneer ben jij geïnteresseerd in de meerderheid? Die negeer je in de VS en het VK ook.

Nee, die negeer ik niet... dat doe jij juist. De meerderheid was vrij duidelijk: Brexit. Dus eerst Brexit, dan pas onderhandelen. Simple as that.

In de VS is ook de meerderheid gevolgd volgens het daar geldende kiesstelsel. Dat dat stelsel niet deugt riep ik al jaren, jij echter pas ná de verkiezing van Trump. Hoe doorzichtig.

Quote:
Hoogste tijd voor de overheid om zichzelf kleiner te maken. Als de democratie stuk is, moet je dus zo mijn mogelijk macht bij die democratie leggen en zoveel mogelijk bij mensen zelf.

Daarom kwam de commissie Remkes ook met een aantal aanbevelingen om de democratie te verbeteren. Een vrij grondig en uitgebreid onderzoek. Onmiddellijk het correctief referendum invoeren was één van de adviezen.

Dat rapport met aanbevelingen ligt diep begraven in de la van de partij waar jij op gestemd hebt. Riep jij hierboven niet iets over kiezersbedrog?

Quote:
Mwah, dat laatste lijk je nogal willekeurig te doen. Maar waarvan akte, Cliff. FvD of PVV als grootste partij kan volledig democratisch buiten de coalitie gehouden worden.

Mij hoor je niet negatief over een cordon sanitaire hoor. Ik ben niet selectief, ik ben juist veel democratischer dan jij. Jij bent alleen voor democratie als het je belangen behartigt, zoveel is duidelijk. Dat is uiterst matig democratisch.

Een cordon sanitaire lost zich vanzelf op hoor. Hopelijk democratisch, misschien met een revolutie. Dat laatste is overigens weinig democratisch te noemen, maar als je daar genoeg op aanstuurt als politiek krijgt je het ooit over je heen he. Weet niet of die makke Nederlandse schaapjes het ooit aandurven.

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Daar voldoet China aan? Je beweerde nog niet lang geleden dat er uit China alleen aar rommel kwam. Wat voor kwaliteitseisen zijn dat dan?

China zal wel moeten anders komen ze de Europese markt niet op. Denk bv aan het CE-keurmerk. Denk bv aan vuurwerk-regels.

Quote:
't Was geen kiezersbedrog. Wil je kiezersbedrog? Kijk dan naar de drie eerder genoemde referenda. Klinkende uitslagen.

Ik kan daar hetzelfde doen als jij: die Nederlandse referenda waren raadgevend.

Quote:
Nee, die negeer ik niet... dat doe jij juist. De meerderheid was vrij duidelijk: Brexit. Dus eerst Brexit, dan pas onderhandelen. Simple as that.

Slechts 43.5% voor Johnson.

Quote:
In de VS is ook de meerderheid gevolgd volgens het daar geldende kiesstelsel.

Aha, volgens het geldende Nederlandse kiesrecht waren de Nederlandse referenda raadgevend.

Quote:
Daarom kwam de commissie Remkes ook met een aantal aanbevelingen om de democratie te verbeteren. Een vrij grondig en uitgebreid onderzoek. Onmiddellijk het correctief referendum invoeren was één van de adviezen.

Ach, denk je echt dat het in landen met correctieve referenda anders is? In de VS stikt t van de referenda (op staats-niveau)... Zwitserland? Mwah, erg vergelijkbaar met ons.

Quote:

Mij hoor je niet negatief over een cordon sanitaire hoor. Ik ben niet selectief, ik ben juist veel democratischer dan jij. Jij bent alleen voor democratie als het je belangen behartigt, zoveel is duidelijk. Dat is uiterst matig democratisch.

Dat laatste heb ik nooit ontkend he.

Quote:
Een cordon sanitaire lost zich vanzelf op hoor.

Klopt, zie t Vlaams Belang in Belgie...

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 11:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
China zal wel moeten anders komen ze de Europese markt niet op. Denk bv aan het CE-keurmerk.

Dus je haalt je eigen stelling onderuit dat de kwaliteit van Chinese spullen slecht is?

Quote:
Ik kan daar hetzelfde doen als jij: die Nederlandse referenda waren raadgevend.

Brexit niet hè.

Daarbij: het Nederlandse referendum was raadgevend totdat de minister president begon te roepen dat de uitslag gerespecteerd diende te worden. Dat was immers 'zonneklaar'. Mij was volkomen duidelijk dat het raadgevend was. Mij is ook volkomen duidelijk waarom men via een juridische truc het raadgevend referendum heeft afgeschaft.

Quote:
Slechts 43.5% voor Johnson.

Johnson is geen Brexit-referendum. Ben je hard je geheugen aan het poetsen Royy? Herinner je de uitslag van het Brexit referendum niet meer?

Quote:
Aha, volgens het geldende Nederlandse kiesrecht waren de Nederlandse referenda raadgevend.

Quote:
Ach, denk je echt dat het in landen met correctieve referenda anders is?

Natuurlijk. Wat als de referenda over EU grondwet, Oekraïne en sleepwet bindend waren geweest Royy? Had wel degelijk een verschil gemaakt.

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 11:55 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Dus je haalt je eigen stelling onderuit dat de kwaliteit van Chinese spullen slecht is?

Ehh nee hoor, IKEA is ook allemaal CE.

Maar das t punt niet. T punt is dat landen die toegang willen tot de Europese markt aan Europese (lees: Brusselse) regels zullen moeten voldoen.

Quote:

Brexit niet hè.

Nee hoor, formeel was het Brexit referendum raadgevend.

Quote:
Daarbij: het Nederlandse referendum was raadgevend totdat de minister president begon te roepen dat de uitslag gerespecteerd diende te worden. Dat was immers 'zonneklaar'. Mij was volkomen duidelijk dat het raadgevend was. Mij is ook volkomen duidelijk waarom men via een juridische truc het raadgevend referendum heeft afgeschaft.

Lijkt me een kwestie van interpretatie. Volgens de geldende regels van het Nederlandse kiesrecht ging het om raadgevende referenda.

Quote:

Johnson is geen Brexit-referendum. Ben je hard je geheugen aan het poetsen Royy? Herinner je de uitslag van het Brexit referendum niet meer?

De verkiezing van Johnson betekent een nieuwe regering. De regering voor de vorige regering heeft gezegd dat de uitslag wordt gerespecteerd (Cameron). Is mooi dat Cameron dat heeft gezegd, maar die is al een tijdje geen premier meer... Da's dus nu al lang niet meer van toepassing. We hebben nu Johnson die met 43,5% van de stemmen zijn zin probeert door te duwen.

Quote:

Natuurlijk. Wat als de referenda over EU grondwet, Oekraïne en sleepwet bindend waren geweest Royy? Had wel degelijk een verschil gemaakt.

Maar werkt t echt anders in landen met een bindend of correctief referendum? In de VS stikt t op staatsniveau van de referenda. Zwitserland hebben we t al eens over gehad: bedroevend lage opkomst bij verkiezingen (en bij referenda).

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 13:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Zwitserland hebben we t al eens over gehad: bedroevend lage opkomst bij verkiezingen (en bij referenda).

Je geeft een verkeerde voorstelling van zaken. Bij een te lage opkomst wordt het referendum ongeldig verklaard en Zwitserland is het levende bewijs dat correctieve referenda de kiezer rechtstreekse invloed op de democratie geven.
Het functioneert daar prima en het is beslist niet zo als dat tegenstanders van het referendum ons willen doen geloven (dat het referendum alleen maar goed is om tegen iets te stemmen).

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 15:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Je geeft een verkeerde voorstelling van zaken. Bij een te lage opkomst wordt het referendum ongeldig verklaard en Zwitserland is het levende bewijs dat correctieve referenda de kiezer rechtstreekse invloed op de democratie geven.
Het functioneert daar prima en het is beslist niet zo als dat tegenstanders van het referendum ons willen doen geloven (dat het referendum alleen maar goed is om tegen iets te stemmen).

In Zwitserland stemt met moeite de helft van de kiezers, Tedje. Ook bij referenda.

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 15:54 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Bij een te lage opkomst is het referendum niet geldig.
Hier komt ook maar de helft opdagen. Sterker, als er maar 20% komt opdagen zijn de verkiezingen toch geldig.

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 16:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ehmm bij parlementsverkiezingen komt in NL meer dan 80% opdagen... In Zwitserland was t in 2019 een schamele 45%...

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 16:55 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ja, en bij de EU verkiezingen kwam de helft van de kiezers opdagen, net als bij de verkiezingen van dit jaar toen iets meer dan de helft kwam. Het leeft enorm in dit land!

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 17:04 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Je ontwijkt t punt, Tedje.

Bij de belangrijkste verkiezingen neemt nog niet de helft van de kiezers de moeite om te gaan stemmen. In Nederland is dat meer dan 80%. Wat zegt dat?

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 17:05 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Dus de uitslag van dat Oekraïne-referendum hoeven we ook niet serieus meer te nemen ?

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 17:16 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Je ontwijkt t punt, Tedje.

Bij de belangrijkste verkiezingen neemt nog niet de helft van de kiezers de moeite om te gaan stemmen. In Nederland is dat meer dan 80%. Wat zegt dat?

Dat zegt dat het merendeel stemvee is dat het zich laat voorliegen en laat ringeloren.

En over ontwijken gesproken: jij ontwijkt de essentie van wat ik zei. De opkomst moet hoog genoeg zijn en het referendum is geen middel waarbij tegenstemmers hun kans grijpen om de zaak te verzieken want de Zwitsers stemmen zeer verstandig over de meest uiteenlopende zaken.

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 17:40 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
de Zwitsers stemmen zeer verstandig over de meest uiteenlopende zaken.

Dank Tedje.

Je bent de eerste van de "democratie"-boys hier die toegeeft dat het gewoon om de uitslag gaat. Helder.

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 17:43 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je hebt alweer mijn punt ontweken.

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 23:29 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Royy schreef:
Tedje van Es schreef:

In Zwitserland stemt met moeite de helft van de kiezers, Tedje. Ook bij referenda.

Vrije keuze. En wie niet stemt, telt niet mee.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 0:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Nee hoor, formeel was het Brexit referendum raadgevend.

Defacto wel.

Quote:
Lijkt me een kwestie van interpretatie. Volgens de geldende regels van het Nederlandse kiesrecht ging het om raadgevende referenda.

Klopt, maar wanneer de minister president dan gaat roepen dat de uitslag 'zonneklaar' gehonoreerd moet worden krijgt het een andere lading.

Quote:
De regering voor de vorige regering heeft gezegd dat de uitslag wordt gerespecteerd (Cameron). Is mooi dat Cameron dat heeft gezegd, maar die is al een tijdje geen premier meer... Da's dus nu al lang niet meer van toepassing.

Gelegenheidsargument... nep democraat.

Quote:
We hebben nu Johnson die met 43,5% van de stemmen zijn zin probeert door te duwen.

Brexit = Brexit. Duidelijke meerderheid wilde Brexit.

Quote:
Maar werkt t echt anders in landen met een bindend of correctief referendum?

Ja. Zie Zwitserland, waar het volk met regelmaat de regering corrigeert.

Quote:
Zwitserland hebben we t al eens over gehad: bedroevend lage opkomst bij verkiezingen (en bij referenda).

Die opkomst is niet lager dan bij EU verkiezingen, en daarvan vind je de uitslag gewoon democratisch bepaalt Royy.

Zij die niet stemmen, hebben geen stem. Democratie is niet voor luie mensen.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 11:03 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik ben niet te lui om te gaan stemmen, Cliff.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 11:51 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Defacto wel.

Je wisselt in je argumentatie tussen defacto en geldend kiesrecht, Cliff, wat je maar uitkomt.

Volgens geldend kiesrecht in het VK was het Brexit-referendum raadgevend.

Quote:
Klopt, maar wanneer de minister president dan gaat roepen dat de uitslag 'zonneklaar' gehonoreerd moet worden krijgt het een andere lading.

En waarom is dat een andere lading dan wanneer de premier zegt dat iedereen 1000 euro krijgt?

Er is campagne gevoerd voor een Brexit met een geruisloze overgang. Geldt die belofte dan opeens niet?

Quote:
Gelegenheidsargument... nep democraat.

Nee hoor, zou betekenen dat je als opvolgende regering altijd de beloftes van de vorige uit zou moeten voeren. Dat werkt natuurlijk niet zo.

Quote:
Brexit = Brexit. Duidelijke meerderheid wilde Brexit.

Defacto heeft een minderheid van de Britten voor Johnson gestemd. Volgens geldend kiesrecht (jouw argument) heeft Johnson een meerderheid, in werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo.

Quote:
Ja. Zie Zwitserland, waar het volk met regelmaat de regering corrigeert.

Ja en wat is het resultaat? Zie ook de VS, daar stikt t van de referenda op staats-niveau.

Quote:
Die opkomst is niet lager dan bij EU verkiezingen, en daarvan vind je de uitslag gewoon democratisch bepaalt Royy.

T scheelt niet veel: EP in NL 41.9%, in Zwitserland 45.1%.

Maar volgensmij heb ik al eens gezegd dat de democratische legitimatie van het EP bij dit soort lage opkomsten twijfelachtig is.

Quote:
Zij die niet stemmen, hebben geen stem. Democratie is niet voor luie mensen.

Zeker, alleen er is een reden waarom mensen niet gaan stemmen.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 21:25 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Wil even kwijt dat ik dit een fijn gesprek vind waarbij jullie elkaar heel laten en doorzetten op de inhoud.

Welgemeende complimenten! Wink

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 22:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Je wisselt in je argumentatie tussen defacto en geldend kiesrecht, Cliff, wat je maar uitkomt.

Ehm, nee.

Het zit zo: een referendum is raadgevend tot het punt waarop politici zeggen dat ze aan de uitslag gevolg gaan geven. De jure is het altijd raadgevend, defacto hangt het af van wat de politiek doet met de uitslag. Daar waar politici duidelijk zeggen: als het volk JA zegt doen we JA, en als het volk NEE zegt doen we NEE... daar is van een raadgevend referendum defacto geen sprake meer.

Quote:
Volgens geldend kiesrecht in het VK was het Brexit-referendum raadgevend.

Onnodige herhaling, ik beweer niets anders.

Quote:
En waarom is dat een andere lading dan wanneer de premier zegt dat iedereen 1000 euro krijgt?

Er is geen referendum geweest over die 1000 euro. Dat maakt het verschil.

Quote:
Er is campagne gevoerd voor een Brexit met een geruisloze overgang. Geldt die belofte dan opeens niet?

Ik ben het niet eens met je bewering dat het ging om een geruisloze overgang. Dat is jouw interpretatie. Je vraag kan ik dan ook niet beantwoorden.

De Brexit was een vrij simpele vraag: wil je IN of UIT de EU. Over de overgang werd niets gevraagd. De meerderheid wilde UIT de EU. Dus resultaat moet zijn dat men UIT de EU gaat. Daarna kan men gaan onderhandelen over zaken, maar eerst UIT de EU.

Quote:
Nee hoor, zou betekenen dat je als opvolgende regering altijd de beloftes van de vorige uit zou moeten voeren. Dat werkt natuurlijk niet zo.

Het Brexitkamp heeft qua kamerzetels alleen maar gewonnen t.o.v. het moment van de uitslag van het referendum.

Quote:
Defacto heeft een minderheid van de Britten voor Johnson gestemd.

Dat zegt niets over de Brexit. In een partijprogramma staan altijd meer punten dan één. Het is onjuist om één standpunt uit een partijprogramma te pakken en dan te stellen dat de meerderheid daar voor of tegen is. Binnen een partij zijn immers ook verschillende meningen over individuele punten. Binnen de achterban is dat niet anders.

Het is een misleidend semi-democratisch argument om één programmapunt uit een dik partijprogramma te halen en de verkiezingsuitslag daarop van toepassing te verklaren.

Quote:
Volgens geldend kiesrecht (jouw argument) heeft Johnson een meerderheid, in werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo.

Het gaat niet om Johnson, het gaat om de Brexit. Je lijkt het verschil tussen die twee zaken niet te kunnen (willen?) maken.

Quote:
Ja en wat is het resultaat?

Het resultaat is dat de regering op standpunten teruggefloten kan worden in Zwitserland. Dat is een prima zaak en zouden we hier ook moeten hebben, nogmaals: zie het rapport Remkes.

https://www.staatscommissieparlementairstelsel.nl/actueel/nieuws/2018/12/13/wat-zijn-de-belangrijkste-aanbevelingen-van-de-commissie-remkes

Quote:
T scheelt niet veel: EP in NL 41.9%, in Zwitserland 45.1%.

Ik zie het punt echt niet. Statistisch gezien heb je niet eens een punt. Wanneer je het volk een stelling voorlegt en éen deel daarvan weigert zijn stem te laten horen, dan gaat het om de mensen die wel hun stem laten horen. Die uitslag is geldend.

De zwijgende meerderheid daar kunnen we avonden over filosoferen, maar wat schiet je er mee op?

Quote:
Zeker, alleen er is een reden waarom mensen niet gaan stemmen.

Ja, dat komt door mensen die denken zoals jij: in dikke regeerakkoorden, in dikke partijporgramma's, in het negeren en afschaffen van referenda en hun uitslagen, etc. Nogmaals: zie commissie Remkes. Een duidelijk onderzoek met een duidelijke uitslag en nog helderdere aanbevelingen. Inhoudelijk is er werkelijk niets op aan te merken, met geeft haarfijn aan waarom de kloof tussen politici en burgers zo groot is.

Die getrapte dichtgetimmerde democratie die Nederland kent functioneert op dit moment uiterst matig. Dat ziet iedereen volgens mij.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 22:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Blens schreef:
Welgemeende complimenten! Wink

Dank je Smile

Ik ben een klein beetje verliefd op Royy... heeft een plekje in mijn hart gekregen na al die jaren. Jij ook trouwens Smile

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 22:18 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Gadver !

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 22:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De EU is een groot tegenstander van diversiteit. Daar houdt men meer van de eenheidsworst.
Volgens een EU figuur behoort men geen verschil te zien tussen een meisje uit Friesland en een Griekse gender.
Het ultieme streven is natuurlijk dat we geen verschil meer kunnen zien tussen een asielzoeker uit Ghana en een Noorse schone.

Weerwoord forum index » Europese Zaken