Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Europese Zaken » De EU maakt meer kapot dan u lief is Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 56, 57, 58  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2019 22:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
Gadver !

Wat is daar vies aan? Ik ken Royy al 20 jaar en het is een aantrekkelijke jongeman. Ik heb hem zelf al eens voorgesteld hand in hand door Vlissingen te lopen om te kijken of we negatieve reacties zouden krijgen. Helaas sloeg hij dat af... Sad

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 10:01 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Cliff schreef:
Jij ook trouwens Smile

Wederzijds!

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 10:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Het zit zo: een referendum is raadgevend tot het punt waarop politici zeggen dat ze aan de uitslag gevolg gaan geven. De jure is het altijd raadgevend, defacto hangt het af van wat de politiek doet met de uitslag. Daar waar politici duidelijk zeggen: als het volk JA zegt doen we JA, en als het volk NEE zegt doen we NEE... daar is van een raadgevend referendum defacto geen sprake meer.

Een raadgevend referendum is een raadgevend referendum. Als politici zeggen dat ze de uitslag uitvoeren is dat net zoveel waard als dat politici zeggen dat iedereen 1000 euro krijgt. Jij koppelt daar iets anders aan, da's jouw interpretatie.

Quote:
Ik ben het niet eens met je bewering dat het ging om een geruisloze overgang. Dat is jouw interpretatie. Je vraag kan ik dan ook niet beantwoorden.

De Brexiteers hebben nergens in de campagne gesproken over een no deal Brexit, een harde grens op Ierland, een grens binnen het VK (zoals die er volgens de huidige deal komt) etc.

Quote:

Het Brexitkamp heeft qua kamerzetels alleen maar gewonnen t.o.v. het moment van de uitslag van het referendum.

Cliff schreef:
Dat zegt niets over de Brexit. In een partijprogramma staan altijd meer punten dan één. (...) Het is een misleidend semi-democratisch argument om één programmapunt uit een dik partijprogramma te halen en de verkiezingsuitslag daarop van toepassing te verklaren.

Quote:

Het gaat niet om Johnson, het gaat om de Brexit. Je lijkt het verschil tussen die twee zaken niet te kunnen (willen?) maken.

Johnson is de verpersoonlijking van de Brexit. Deze verkiezingen gingen alleen maar over de Brexit.

Quote:

Het resultaat is dat de regering op standpunten teruggefloten kan worden in Zwitserland.

Het resultaat is blijkbaar ook belabberd lage opkomsten... (zowel in de VS als in Zwitserland).

Quote:

Ik zie het punt echt niet. Statistisch gezien heb je niet eens een punt. Wanneer je het volk een stelling voorlegt en éen deel daarvan weigert zijn stem te laten horen, dan gaat het om de mensen die wel hun stem laten horen. Die uitslag is geldend.

De zwijgende meerderheid daar kunnen we avonden over filosoferen, maar wat schiet je er mee op?

In een democratie moet je altijd streven naar een zo hoog mogelijke opkomst.

Quote:

Die getrapte dichtgetimmerde democratie die Nederland kent functioneert op dit moment uiterst matig. Dat ziet iedereen volgens mij.

Niet meer of minder matig dan bijvoorbeeld de Zwitserse.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 10:41 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ik ben een klein beetje verliefd op Royy... heeft een plekje in mijn hart gekregen na al die jaren. Jij ook trouwens Smile

Don't make me blush Wink

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 17:00 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Een raadgevend referendum is een raadgevend referendum. Als politici zeggen dat ze de uitslag uitvoeren is dat net zoveel waard als dat politici zeggen dat iedereen 1000 euro krijgt. Jij koppelt daar iets anders aan, da's jouw interpretatie.

Haha! Dat is precies wat de VVD beloofde. Very Happy

Quote:

Oneens, de Zwitsers hebben veel meer een directe democratie dan wij.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 17:55 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Daarom gebruik ik t ook als voorbeeld...

Quote:

Sure, maar waar leidt dat toe?

BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 9:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Waar dat toe leidt? Een democratie met directe inbreng.

BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 11:25 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:
Tedje van Es schreef:

Daarom gebruik ik t ook als voorbeeld...

Quote:

Sure, maar waar leidt dat toe?

Tot een onbestuurbaar land, waar plotselinge opduikende onderbuikgevoelens ons de weg gaan wijzen.

BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 12:46 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

estudiant schreef:
Tot een onbestuurbaar land, waar plotselinge opduikende onderbuikgevoelens ons de weg gaan wijzen.

Plotseling opduikend?
Dat zijn vrijwel altijd aangelegenheden die al vele jaren lang spelen en waar dus zeker ook de burgers zelf al sinds lang een uitgesproken mening over hebben.
-
BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 14:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Zo zou een referendum over een vuurwerkverbod een prima zaak zijn.

BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 14:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

En dat leidt tot...?

Quote:

Opkomst: 35%. Uitslag: 53% tegen een vuurwerkverbod, 47% voor een vuurwerkverbod.

En dan?

BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 16:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
En dat leidt tot...?

Een betere democratie.

Quote:
Opkomst: 35%. Uitslag: 53% tegen een vuurwerkverbod, 47% voor een vuurwerkverbod.
En dan?

Tja, Royy, als je zo blijft redeneren dan houdt het natuurlijk op.

Je stelt bij het referendum van te voren duidelijke regels over randvoorwaarden, minimale opkomst, enzovoorts .
Jij kunt niet ontkennen dat je je bij een referendum als kiezer de mogelijkheid hebt om rechtstreeks iets te kiezen en zit niet vast aan het gekronkel van politici, de druk van coalities, enzovoorts.

BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 16:28 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:
Tedje van Es schreef:

En dat leidt tot...?

Quote:

En dan?

+ 1

Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 18:05 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Een betere democratie.

En een betere democratie leidt tot...?

Quote:

Tja, Royy, als je zo blijft redeneren dan houdt het natuurlijk op.

Je stelt bij het referendum van te voren duidelijke regels over randvoorwaarden, minimale opkomst, enzovoorts .

Laten we die regels stellen op: >30% opkomst + enkelvoudige meerderheid (50%+1). Lijkt me niet zo onredelijk en best realistisch toch?

Dan weer, de uitslag van het referendum over een vuurwerkverbod:

Lijkt me ook niet zo'n onrealistische uitslag. De rechterflank gaat vol op de trom over het opnieuw afpakken van een traditie. De tegenstanders van vuurwerk gaan er ook vol in. En er is een zwijgende meerderheid die t eigenlijk allemaal niet zoveel uitmaakt, het heel erg leuk vindt om met oud&nieuw wat klein vuurwerk af te steken, maar weinig heeft met de uitwassen daarvan.

Hoe leidt dit in jouw ogen tot een betere besluitvorming? Gaat iedereen voortaan zn bek houden over vuurwerkoverlast? Want de meerderheid heeft gesproken? Is dit het beste compromis wat je als samenleving kunt bereiken?

Quote:
Jij kunt niet ontkennen dat je je bij een referendum als kiezer de mogelijkheid hebt om rechtstreeks iets te kiezen en zit niet vast aan het gekronkel van politici, de druk van coalities, enzovoorts.

Dat ontken ik ook niet. Ik betwijfel alleen of het leidt tot betere besluitvorming. De 50%+1 regel is nogal een armoedige manier om besluiten te nemen in een daadwerkelijk functionerende democratie. Zou alleen een soort laatste optie moeten zijn, als je er echt niet uitkomt met een bredere meerderheid.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 0:44 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

In elk geval is er 'n meer dan 51%'s meerderheid voor 'n verbod op werpbaar knalvuurwerk.

69% om precies te zijn.

Nou, dat maar doen dan.

De geluidsoverlast is dan grotendeels weg en wie de vervuilende kleurenkitsch niet wil zien die kijkt er gewoon niet naar.

Die wacht nog 'n paar maandjes totdat de natuurlijke kleurenpracht weer tevoorschijn komt.
Zonder geknal dus, maar mét vogelgezang.

-
BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 11:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:

Nee, er is een duidelijk verschil. Die 1000 euro is een campagnebelofte van een politicus die niet weet of hij na de formatie überhaupt in de positie komt om het uit te voeren. Ook fout, maar anders fout.

Een belofte om de uitslag van een raadgevend referendum te honoreren door een politicus die op dat moment al het beleid bepaalt, ofwel op de pluche van de macht zit, is een heel ander verhaal.

Jouw vergelijk gaat meer op als kamerlid X iets roept (bv. van de SP, die regeren nooit) of een minister. De laatste zit in de positie om wat hij roept ook uit te voeren.

Quote:
De Brexiteers hebben nergens in de campagne gesproken over een no deal Brexit, een harde grens op Ierland, een grens binnen het VK (zoals die er volgens de huidige deal komt) etc.

Jij maakt daar een punt van, maar het referendum ging daar niet over. Het ging erover dat men uit de EU wil, niet hoe. Dat komt daarna pas.

Quote:
Johnson is de verpersoonlijking van de Brexit. Deze verkiezingen gingen alleen maar over de Brexit.

Niet mee eens. Ik vind Nigel Farage meer een verpersoonlijking van de Brexit.

Quote:
Het resultaat is blijkbaar ook belabberd lage opkomsten... (zowel in de VS als in Zwitserland).

Geldt ook voor de EU.

Ik vind lage opkomsten geen reden om democratie af te schaffen.

Quote:
In een democratie moet je altijd streven naar een zo hoog mogelijke opkomst.

Eens, maar dat moet niet maken dat je (directe) democratie afschaft.

Quote:

Jawel. Zwitsers kunnen besluiten van hun regering terugfluiten. Kan in Nederland niet.

Nederland is sowieso erg discutabel: het is samen met de DDR het enige land ter wereld wat een referendum heeft afgeschaft.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 11:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:

Gebeurt nu ook al. We zitten nu met een peiling waarbij heen enkele partij meer dan 20 zetels haalt.

Wat jij hier roept heeft niets met het referendum te maken, eerder met een soort superioriteitsgevoel t.o.v. anderen.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 11:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:

En dan?

Wat is het probleem Royy? Uitslag is duidelijk.

Stel je die vraag ook als Feyenoord met 3-4 van Ajax verliest? Wil je dan toch een puntje voor Feyenoord, voor de moeite of om toch recht te doen aan het feit dat ze ook 3 keer gescoord hebben ofzo?

Democratie houdt in dat de meerderheid beslist t.o.v. een minderheid. Zo werkt dit systeem. Het is niet voor tere zieltjes en luie mensen die niet gaan stemmen.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 01, 2020 11:31 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Natuurlijk, radicaal TEGEN vuurwerkverbod.

Ik laat mij NIETS verbieden van die fucking EU. Evil or Very Mad

Ga ik het in Polen kopen, of maak ik zelf vuurwerk, net zoals ik met oudjaar lood giet en mijn zelfgemaakte frites lekker goudbruin frituur.

BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 0:40 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Een belofte om de uitslag van een raadgevend referendum te honoreren door een politicus die op dat moment al het beleid bepaalt, ofwel op de pluche van de macht zit, is een heel ander verhaal.

Een politicus bepaalt het beleid niet, dat bepaalt de meerderheid in de Kamer. Heeft de meerderheid van de partijen in de Kamer destijds gezegd de uitslag te volgen?

Quote:

Jij maakt daar een punt van, maar het referendum ging daar niet over. Het ging erover dat men uit de EU wil, niet hoe. Dat komt daarna pas.

Ehh daar ging de campagne natuurlijk wel in belangrijke mate over: wat zijn de gevolgen van een Brexit...

Quote:

Geldt ook voor de EU.

Ik vind lage opkomsten geen reden om democratie af te schaffen.

Zeker geen reden om af te schaffen, wel een teken dat er iets mis is (zowel dus bij de EP-verkiezingen als in Zwitserland bij zowel parlementaire verkiezingen als referenda...).

Quote:

Eens, maar dat moet niet maken dat je (directe) democratie afschaft.

Da's t punt niet. Je hebt niets aan referenda als niemand gaat stemmen... Referenda zijn geen doel op zich, Cliff.

Quote:
Wat is het probleem Royy? Uitslag is duidelijk.

T probleem is vooral dat je op deze manier niet tot de beste, meest breedgedragen besluitvorming komt. T is zwart of wit. Jantje lacht, Pietje huilt, of andersom.
Die ligt rondom vuurwerk bv veel meer in de richting van regulering (bv alleen in verenigingsverband zoals op Malta). Dat soort nuances (waardoor het draagvlak voor een besluit vergroot kan worden) vang je hier niet mee.

Quote:
Democratie houdt in dat de meerderheid beslist t.o.v. een minderheid. Zo werkt dit systeem. Het is niet voor tere zieltjes en luie mensen die niet gaan stemmen.

Democratie is veel meer dan 50%+1, Cliff. Over de kleur van stoeptegels in het centrum van Vlissingen kun je prima met 50%+1 besluiten. Over fundementele besluiten die een fundamentele invloed hebben op het leven van mensen is het compleet onwenselijk dat dat obv 50%+1 besloten wordt.

BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 1:41 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Icesurfer schreef:
Natuurlijk, radicaal TEGEN vuurwerkverbod.
Ik laat mij NIETS verbieden van die fucking EU. Evil or Very Mad
Ga ik het in Polen kopen, of maak ik zelf vuurwerk, net zoals ik met oudjaar lood giet en mijn zelfgemaakte frites lekker goudbruin frituur.

Bij 'n verbod is niet alleen de verkoop en het bezit taboe, maar ook het daadwerkelijk afsteken.

Dus wie 't dan in Duitsland of Polen gaat aanschaffen kan 't meteen ook daar afknallen.

Want als ie dat hier dan nog doet wordt ie op heterdaad betrapt door geïrriteerde buurtbewoners die hem fysiek verhinderen nog meer overtredingen te maken en hem gekneveld en wel naar het politiebureau brengen.

Dus dat handhaven is dan niet meer zo'n probleem.

https://nos.nl/artikel/2316999-politie-vraagt-weer-om-vuurwerkverbod-maar-coalitie-ziet-er-geen-heil-in.html

Maar:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/4972211/groenlinks-partij-voor-de-dieren-pvdd-jesse-klaver-vuurwerk

Citaat:

Als het aan GroenLinks en de Partij voor de Dieren ligt, was dit de laatste jaarwisseling waar consumenten zelf vuurwerk mochten afsteken. De partijen werken aan een wet die al het consumentenvuurwerk verbiedt. "De maat is vol. We moeten onze politiemensen en ambulancepersoneel beschermen."

"En voorkomen dat er nog meer woningbranden met doden en gewonden tot gevolg ontstaan door die waanzin" mag er nog als extra motief bij vermeld.
-
BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 10:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Een politicus bepaalt het beleid niet, dat bepaalt de meerderheid in de Kamer. Heeft de meerderheid van de partijen in de Kamer destijds gezegd de uitslag te volgen?

Er waren meerdere partijen die het aangaven ja. En daarbij, wat roept zo'n belangrijkste politicus van Nederland dan precies? Luchtverplaatsing?

Sowieso stond het onderwerp in geen enkel partijprogramma.

Quote:
Ehh daar ging de campagne natuurlijk wel in belangrijke mate over: wat zijn de gevolgen van een Brexit...

Ik zie dat anders. Men wil uit de EU, daar ging het over. Hoe precies komt dan later wel.

Quote:
Zeker geen reden om af te schaffen, wel een teken dat er iets mis is (zowel dus bij de EP-verkiezingen als in Zwitserland bij zowel parlementaire verkiezingen als referenda...).

Goh, en laat daar nou een uitgebreid onderzoek in Nederland over gevoerd zijn... en weet je wat daaruit kwam???
https://www.staatscommissieparlementairstelsel.nl/actueel/nieuws/2018/12/13/wat-zijn-de-belangrijkste-aanbevelingen-van-de-commissie-remkes

Dus doe er iets aan, en voer dat bindend referendum in!

Quote:
Da's t punt niet. Je hebt niets aan referenda als niemand gaat stemmen... Referenda zijn geen doel op zich, Cliff.

Je hebt niets aan verkiezingen als niemand gaat stemmen... je hebt niets aan democratie als niemand gaat stemmen... dus dit is helemaal geen argument Royy.

Quote:
T probleem is vooral dat je op deze manier niet tot de beste, meest breedgedragen besluitvorming komt. T is zwart of wit. Jantje lacht, Pietje huilt, of andersom.

Zo'n beetje overal ter wereld wordt de minister president gekozen (behalve in Nederland). Zo'n beetje overal ter wereld gebeurt dat met regelmaat met een niet heel groot verschil.

Ik hoor je er eigenlijk nooit over, met Trump als uitzondering.

Quote:
Democratie is veel meer dan 50%+1, Cliff. Over de kleur van stoeptegels in het centrum van Vlissingen kun je prima met 50%+1 besluiten. Over fundementele besluiten die een fundamentele invloed hebben op het leven van mensen is het compleet onwenselijk dat dat obv 50%+1 besloten wordt.

Ehm.. hoeveel zetels heeft de huidige coalitie Royy? Die bepalen alles hoor! Kijk even naar de besluiten in de tweede kamer, heel veel met 76 zetels genomen.

Parlementaire democratie houdt ook gewoon in dat 80-90% van de besluiten genomen worden met max 60%.

Als je de partij-discipline ook nog zou afschaffen zou je zelfs zien dat heel veel besluiten op dit moment met een minderheidssteun genomen worden.

BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 11:21 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Er waren meerdere partijen die het aangaven ja. En daarbij, wat roept zo'n belangrijkste politicus van Nederland dan precies? Luchtverplaatsing?

Geen idee wat de premier riep, maar de premier regeert dit land niet. De VVD heeft overigens vooraf aangegeven dat ze t zouden bekijken, niets meer, niets minder.

Quote:

Ik zie dat anders. Men wil uit de EU, daar ging het over. Hoe precies komt dan later wel.

Toch vreemd dat je dat anders ziet. Hoe kun je campagne voor of tegen iets voeren als je het niet hebt over de gevolgen?

Beetje alsof een campagne voor een vuurwerkverbod niet zou gaan over handhaving etc, alleen maar over verbieden of niet... hoe we t uitvoeren zien we daarna wel...

Quote:

Goh, en laat daar nou een uitgebreid onderzoek in Nederland over gevoerd zijn... en weet je wat daaruit kwam???
https://www.staatscommissieparlementairstelsel.nl/actueel/nieuws/2018/12/13/wat-zijn-de-belangrijkste-aanbevelingen-van-de-commissie-remkes

Dus doe er iets aan, en voer dat bindend referendum in!

Da's mooi. Ik betwijfel de effectiviteit daarvan dus.

Quote:

Zo'n beetje overal ter wereld wordt de minister president gekozen (behalve in Nederland). Zo'n beetje overal ter wereld gebeurt dat met regelmaat met een niet heel groot verschil.

Da's iets heel anders. Zo'n premier of president is niet opeens een alleenheerser ofzo, maar zal ook op zoek moeten naar meerderheden. Een premiers- of presidentsverkiezing is dus niet zwart/wit.

En t valt eigenlijk reuze mee. Laten we t even tot Europa beperken. Ehmm Frankrijk kiest zn president direct (die vervolgens een meerderheid moet zoeken in het parlement), ehmm... nou... ehmm... ik kan zo ff geen land verzinnen wat zn premier kiest. Jij?

Quote:
Ehm.. hoeveel zetels heeft de huidige coalitie Royy? Die bepalen alles hoor! Kijk even naar de besluiten in de tweede kamer, heel veel met 76 zetels genomen.

De huidige coalitie is al een compromis van 4 partijen... En nee, er worden weinig echte besluiten genomen met de 76 zetels, alleen al omdat deze coalitie geen meerderheid in de EK heeft.

Quote:
Parlementaire democratie houdt ook gewoon in dat 80-90% van de besluiten genomen worden met max 60%.

Kan, maar als het een fundamenteel besluit is en de 40% minderheid heeft daar fundamentele problemen mee, dan zul je daar rekening mee moeten houden.

BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 11:30 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

[quote="Royy"IIk betwijfel alleen of het leidt tot betere besluitvorming.[/quote]
Het leidt tot een directe, dus betere democratie omdat de burger er direct greep op heeft.

BerichtGeplaatst: Do Jan 02, 2020 13:39 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Het leidt tot een directe, dus betere democratie omdat de burger er direct greep op heeft.

Misschien. Maar is democratie een doel op zich?

Weerwoord forum index » Europese Zaken