Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Europese Zaken » EU geeft € 1 milj subsidie aan omstreden Human Brain Project Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
EU geeft € 1 milj subsidie aan omstreden Human Brain Project
BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2013 7:52 Plaats reactie Reageer met quote
Arjan

http://www.engineeringnet.be/belgie/detail_belgie.asp?Id=9564&titel=Miljard%20euro%20van%20EU%20voor%20onderzoek%20menselijk%20brein&category=nieuws

De EU geeft 1 miljard euro subsidie aan het Human Brain Project, maar neurologen vinden het geen goed project omdat het eenzijdig is. Het project is gebaseerd op opvattingen vanuit de psychiatrie, dat de menselijke geest en emoties ontspringen uit vaste hersenstructuren. Volgens veel neurologen klopt die opvatting niet en wordt ander waardevol onderzoek in de neurologie ten onrechte benadeeld.

$1.3B 'Brain in a Box' Project Faces Skepticism: Scientific American

Quote:
It wasn't quite the lynching that Henry Markram had expected. But the barrage of skeptical comments from his fellow neuroscientists--"It's crap," said one--definitely made the day feel like a tribunal.

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=brain-in-a-box-project&WT.mc_id=SA_sharetool_Twitter

Wat is jullie kennis/mening over deze subsidie?

BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2013 22:13 Plaats reactie Reageer met quote
Je Moeder

Over die subsidie weet ik niks. Dat het fabeltje van de 'gelokaliseerde' capaciteiten al enige tijd aan duigen ligt, zal de meesten die onderzoek doen op dit gebied nu toch wel genoegzaam bekend zijn, mag ik hopen?
Wat echter niet wegneemt, dat 'grosso modo' de oorspronkelijke ideeƫn van Wilder Penfield, die als eerste een 'homunclus' tekende die representatief was voor wat hij had waargenomen tijdens zijn onderzoek omtrent de locatie van bepaalde functies in de hersenen, nog steeds wel waarde heeft voor het 'gemiddelde' brein.

Afhankelijk van wat men zoekt, en hoopt/verwacht te vinden, kan het geld nuttig besteed zijn. Als de bedoeling is het groeiende besef dat de hersenen vele malen flexibeler zijn dan voorheen werd gedacht, te ondergraven, of als men relaties hoopt te vinden voor uiteenlopende, bij elkaar gefantaseerde 'stoornissen', kon het wel eens weggegooid geld zijn.

BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2013 8:29 Plaats reactie Reageer met quote
Arjan

Je Moeder schreef:
Afhankelijk van wat men zoekt, en hoopt/verwacht te vinden, kan het geld nuttig besteed zijn. Als de bedoeling is het groeiende besef dat de hersenen vele malen flexibeler zijn dan voorheen werd gedacht, te ondergraven, of als men relaties hoopt te vinden voor uiteenlopende, bij elkaar gefantaseerde 'stoornissen', kon het wel eens weggegooid geld zijn.

Dat laatste is wel het geval. Puur wetenschappelijk gezien maakt het misschien niet uit of het onderzoek slaagt of faalt, ook al betekent het misschien een verlies van 1 miljard euro aan middelen maar er wordt een vooringenomenheid de samenleving ingedrukt. Er wordt namelijk niet gesteld dat ze gaan onderzoeken OF gedrag en emoties in de hersenen ontstaan, er wordt gesteld dat ze gaan onderzoeken HOE het zo is, alsof het al duidelijk is dat het zo is, terwijl veel neurologen het daar niet mee eens zijn.

Het onderzoek is gebaseerd op de contentieuze aannames van een ex-student psychiatrie die ontevreden was met het totale gebrek aan hersenonderzoek bij het stellen van psychiatrische diagnosen.

Het gevolg van het onderzoek en de belofte die het uitdraagt is dat de psychiatrie weer 10 jaar kan doorgroeien met de waan dat ze ooit in de toekomst bewijs zullen hebben voor psychiatrische diagnosen.

Ik vind dat niet eerlijk. Laat de psychiatrie in hun eigen tijd en met eigen middelen onderzoeken of zij een causaal verband kunnen ontdekken tussen hersenstructuren- en processen en menselijke emoties en gedrag. Dat moeten andere onderzoekers nu ook.

De psychiatrie krijgt miljarden euro's subsidie terwijl andere ideeƫn worden verdrukt. De Nederlandse voedingsonderzoeker Lidy Pelsser moest bijvoorbeeld bijna 10 jaar schooien voor fondsen voor haar onderzoek naar de relatie tussen voeding en ADHD en haar onderzoek kon uiteindelijk pas bekostigd worden met een gift van een anonieme privƩdonor.

Het onderzoek is gepubliceerd in The Lancet en bewees dat 78% van de kinderen met de diagnose ADHD kan worden verlost van de diagnose met een goedkoop te reproduceren dieet en bijbehorend dagritme en structuur. Voor het kind een verschil tussen een leven lang behandeling met psychiatrische hersenmedicatie of een leven als een gezond kind met aangepaste/gezonde voeding en opvoeding.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GO7360AER

Ik wil en kan als leek in geen geval oordelen wie de beste ideeƫn heeft, maar het is niet eerlijk om de psychiatrie voor te trekken.

Er zijn vele duizenden wetenschappers met hele goede ideeƫn die veel beter zouden kunnen zijn dan het idee van de psychiatrie. Die verdienen een gelijke kans. Daarom vind ik de subsidie voor een psychiatrie-gemotiveerd onderzoek oneerlijk.

Hierbij een citaat om te illustreren hoe het voor de 'overige' wetenschappers is. Het gaat om ophef over het feit dat de psychiatrie al 25 jaar miljarden dollars aan gemeenschapsgeld heeft opgemaakt aan genetisch onderzoek en letterlijk 0 resultaten heeft behaald, maar desondanks steeds harder ermee door blijft gaan.

Quote:
“De reden dat deze nieuwste studie geen bewijs voor een gen vond is omdat zulke genen niet bestaan,” zegt Jay Joseph, auteur van “The Missing Gene: Psychiatry, Heredity, and the Fruitless Search for Genes.”

“Meer dan 25 jaar heeft de psychiatrie gezocht naar een schizofrenie gen” zegt hij. ”Ze blijven falen.”

“Onderzoek heeft nog nooit een link tussen genen en schizofrenie aangetoond” zegt Mary Boyle, emeritus hoogleraar klinische psychologie aan de University of East Londen. “Er is ongelooflijk veel tijd en geld gespendeerd. Desondanks is er helemaal niets uit voortgekomen. Indien psychiaters door willen gaan met dit type onderzoek dan wens ik ze succes. Maar mijn verontrusting is dat ze veel belastinggeld ontvangen voor hun onderzoek.”

BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2013 19:07 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Je bent weer eens feitelijke onjuistheden aan het verspreiden Arjan. Kom je hier wel vaker doen, zodra je het een en ander aan tegenwerpingen krijgt herhaal je jezelf nogmaals en trek je je terug uit de discussie om vervolgens een maand later een nieuw vergelijkbaar topic te openen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2013 21:02 Plaats reactie Reageer met quote
Je Moeder

Psychiaters zoeken niet naar een gen.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 01, 2013 0:41 Plaats reactie Reageer met quote
Arjan

Dude29 schreef:
Je bent weer eens feitelijke onjuistheden aan het verspreiden Arjan. Kom je hier wel vaker doen, zodra je het een en ander aan tegenwerpingen krijgt herhaal je jezelf nogmaals en trek je je terug uit de discussie om vervolgens een maand later een nieuw vergelijkbaar topic te openen.

kunt u mij aangeven in welk topic ik niet meer zou hebben gereageerd?

BerichtGeplaatst: Vr Feb 01, 2013 0:44 Plaats reactie Reageer met quote
Arjan

Je Moeder schreef:
Psychiaters zoeken niet naar een gen.

Het is slecht vertaald. Hier is de originele bron:

http://www.naturalnews.com/024131.html

Quote:
"Research has never shown any link between genes and schizophrenia," said Mary Boyle, emeritus professor of clinical psychology from the University of East London. "There has been a vast amount of time and money spent. Yet nothing has come from it. If people want to continue this research, good luck to them. But my worry is that they are being given public funding."

BerichtGeplaatst: Vr Feb 01, 2013 1:02 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Arjan schreef:

Begrijpend lezen is en blijft een probleem. Idea
BerichtGeplaatst: Vr Feb 01, 2013 23:32 Plaats reactie Reageer met quote
Arjan

Dude29 schreef:
Arjan schreef:

Begrijpend lezen is en blijft een probleem. Idea

Het kan zijn dat ik een reactie van u heb gemist, dan bied ik u mijn excuses aan. Ik zou graag willen weten om welk topic het gaat.

BerichtGeplaatst: Za Feb 02, 2013 0:07 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Elk topic dat je tot nu toe bent begonnen. Je gaat nergens inhoudelijk op in en blijft simpelweg herhalen.
BerichtGeplaatst: Za Feb 02, 2013 0:14 Plaats reactie Reageer met quote
Je Moeder

Eigenlijk weten we nog maar bar weinig over de herkomst van actie-inducerende processen, om het zo maar aan te duiden. We kunnen niet eens nauwkeurig aangeven waar we te maken hebben met een sentiment, een emotie, een reflex, of een gedachte. Of wat EXACT de verschillen zijn op die niveaus die bepalend zijn voor ons gedrag. En dat is niet de tekentafel van de gedragswetenschapper.

Wat echter niet wegneemt, dat het juist daarom zo'n ontstellend interessant onderzoeksgebied is! Vele malen interessanter, eigenlijk, dan veel terreinen waarop we al behoorlijke vorderingen hebben gemaakt. Maar we blijven zitten met het probleem dat enig systeem dat zichzelf onderzoekt, geen objectief referentiekader heeft. Alle pogingen om de waarde, of het 'gewicht' van sentimenten, emoties en gedachten vast te leggen op iets wat je een objectieve schaal zou kunnen noemen, zijn in feite op voorhand gedoemd.
Ons gedrag, weten we tegenwoordig, ligt om en nabij 0.5 seconde eerder vast, dan dat wij ons er zelf bewust van zijn. Een intrigerend gegeven, dat maakt dat we ons eigen gedrag slechts bewust kunnen sturen via een 'feedback loop'. Achteraf. Om herhaling te voorkomen. Maar niet als een zuiver bewuste keuze op het moment zelf.
Het proces dat aan het vertoonde gedrag vooraf gaat, moet gezien worden als een geautomatiseerd proces, waarbij onze hersenen 'geconditioneerd' een bepaalde 'gewicht' toekennen aan sentimenten, emoties en gedachten, die dan leiden tot een actie. Waarna de 'feedback loop' wordt geactiveerd door onze sensoren, die 'waarnemen' wat we doen. Het beĆÆnvloeden van dat controle-meganisme dat voor de geconditioneerde regie zorgt, noemen we 'opvoeden'. Waarbij de reikwijdte van onze mogelijkheid iets te veranderen, niet onbeperkt is. Wat we echter aanduiden als onze 'natuurlijke' reactie, is niet genetisch gepredispositioneerd in de zin dat een uniek 'gen' daarvoor verantwoordelijk is. Die 'natuurlijke' reactie kan zelfs, onder verschillende omstandigheden, ook verschillend uitpakken.

BerichtGeplaatst: Za Feb 02, 2013 0:49 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Arjan schreef:
Ik wil en kan als leek in geen geval oordelen wie de beste ideeƫn heeft, maar het is niet eerlijk om de psychiatrie voor te trekken.

Er zijn vele duizenden wetenschappers met hele goede ideeƫn die veel beter zouden kunnen zijn dan het idee van de psychiatrie. Die verdienen een gelijke kans. Daarom vind ik de subsidie voor een psychiatrie-gemotiveerd onderzoek oneerlijk.

Die conclusie gaat alleen op als ideeƫn even goed zijn, daar er van voortrekkerij geen sprake is en kan zijn als de ideeƫn verschillen van kwaliteit.

Je geeft zelf al aan dat jij als leek niet kan beoordelen wie de beste ideeƫn heeft, maar toch kom je met de conclusie dat het niet eerlijk is om de psychiatrie voor te trekken.

Merkwaardige conclusie als je in je achterhoofd houdt dat de mensen die er wel verstand van hebben deze beslissingen nemen en niet de leken zoals jijzelf. Idea
BerichtGeplaatst: Za Feb 02, 2013 9:16 Plaats reactie Reageer met quote
Arjan

Dude29 schreef:
Je geeft zelf al aan dat jij als leek niet kan beoordelen wie de beste ideeƫn heeft, maar toch kom je met de conclusie dat het niet eerlijk is om de psychiatrie voor te trekken.

Dat klopt, en ik heb daar ook een duidelijke motivatie voor gegeven. Bijvoorbeeld het gegeven dat de voedingsonderzoeker Lidy Pelsser meer dan 10 jaar moest schooien voor financiering van haar onderzoek naar de relatie tussen ADHD-gedrag bij kinderen en voeding, en dat zij haar onderzoek uiteindelijk met een privƩgift van een anonieme donor moest financieren, dit gepubliceerd kreeg in het gerenommeerde journal The Lancet, en waarin bleek dat 78% van de kinderen van de diagnose ADHD kan worden verlost met een goedkoop te reproduceren dieet en bijbehorende dagritme en structuur (opvoeding). Een verschil voor het kind tussen een leven met een chronische hersenziekte en medicatie, of een leven als een gezond kind met aangepaste voeding en opvoeding, een enorm verschil.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GO7360AER

Prof. dr. Trudy Dehue zegt er het volgende over:

Quote:
Belastinggeld gaat naar ontwikkeling pillen

Er is veel onderzoek gedaan naar de werking van ADHD-pillen. Relatief weinig aandacht gaat naar onderzoek naar niet-medicamenteuze behandelingswijzen en naar de onderliggende oorzaken van ADHD.

Eerder dit jaar moest de Nederlandse onderzoekster Lidy Pelsser van het Nederlandse ADHD Research Centrum nog schooien om fondsen bij elkaar te rapen. Ze onderzoekt als enige de mogelijke samenhang tussen ADHD en voeding.

Ze kon de studie aanvankelijk niet financieren. Pelsser kreeg pas fondsen van een anonieme privĆ©-donor nadat de actualiteitenrubriek ’EenVandaag’ berichtte over de mogelijke stopzetting van haar onderzoek.

Ik houd mij al meer dan 6 jaar bezig met het onderwerp psychiatrie, en dit is een van de honderden voorbeelden die ik beschikbaar heb.

Er zijn hoogleraren die de psychiatrie beschuldigen van oplichterij, en niet de minste hoogleraren.

Ik kan niet beoordelen welke ideeƫn kloppen of het beste zijn, maar het is voor mij duidelijk uit de vele betrouwbare bronnen die ik beschikbaar heb (grote kranten, officiƫle journals, contact met hoogleraren), dat de onderliggende ideeƫn en visie van de psychiatrie zwaar onder vuur ligt en op basis van mijn eigen logische overwegingen onzinnig is. (het fysieke kan niet aan de basis staan van zichzelf, wat betekent dat gedrag en emoties niet kunnen ontspringen uit vaststaande hersenstructuren en processen. fiixed state hersenbehandeling heeft logischerwijs veel schadelijke gevolgen (het maakt mensen zwak) en het heeft voor zover ik kan bedenken geen positieve gevolgen voor de mens)

De psychiatrie bepaalt als medische autoriteit welke onderzoeken worden gesubsidieerd en welke behandelingen door de verzekering worden vergoed. Ook al zou je een onderzoek zelf bekostigen dat beter is om bepaalde redenen, dan nog wordt het niet aangeboden of door de verzekering vergoed omdat de psychiatrie als autoriteit bepaalt welke behandelingen worden vergoed en aangeboden. Daarom, nu 3 jaar na het onderzoek van dr. Pelsser, wordt haar goedkope dieet niet aangeboden en blijft het aantal ADHD voorschriften met 20-30% per jaar groeien, naar 1,1 miljoen pakjes ADHD pillen in 2011.

Een voorbeeld. Professor Loren Mosher, voormalig directeur schizofrenie onderzoek aan de NIMH in Amerika, nam verontwaardigd ontslag toen de financiering van zijn psychotherapie Soteria onderzoek werd stopgezet, nadat bleek dat meer dan 90% van de patiƫnten gediagnosticeerd met schizofrenie met Soteria psychotherapie net zo snel konden herstellen in de acute fase als bij reguliere antipsychotica behandeling in psychiatrische ziekenhuizen, echter zonder gebruik van schadelijke medicijnen, tegen een fractie van de kosten en met betere lange termijn resultaten (veel minder kans op terugval en betere prestaties in het sociale leven)

Journalist Robert Whitaker, genomineerd voor de Pullitzer prijs voor artikelen over antipsychotica in de Boston Globe (een grote krant in Amerika), zei er het volgende over:

Quote:
Mosher tested his idea that "schizophrenia can often be overcome with the help of meaningful relationships rather than with drugs, and that such treatment would eventually lead to unquestionably healthier lives."

The Soteria House experiment worked better than Mosher had expected. Over the initial six weeks, patients recovered as quickly as those treated with medication in hospitals. Whitaker notes, "Even more striking, the Soteria patients were staying well longer. Relapse rates were lower for the Soteria group at both one-year and two-year follow-ups. The Soteria patients were also functioning better socially -- better able to hold jobs and attend schools."

Mosher's success with nonprofessional caregivers and without drugs embarrassed establishment psychiatry and Big Pharma. The National Institute of Mental Health choked off Soteria House funding causing it to close down. By 1998 Mosher was so disgusted with establishment psychiatry that he wrote a widely publicized letter of resignation from the American Psychiatric Association.

Professor Mosher nam ontslag om het publiek bewust te maken van het feit dat ideeƫn en behandelingen die de gevestigde visie van de psychiatrie bedreigen worden verdrukt. In Nederland zijn er hoogleraren met een soortgelijk verhaal. Zoek bijvoorbeeld naar prof. dr. Flip Treffers / Psy reportage.

Dus nogmaals: ik kan en wil niet beoordelen welke aanpak of ideeƫn het beste zijn voor de mensheid en/of de mensen om wie het gaat, maar ik heb de beschikking over gegevens die aantonen dat de psychiatrie onterecht een autoritaire voorkeurspositie geniet en dat mensen met andere ideeƫn en visies worden verdrukt.

BerichtGeplaatst: Za Feb 02, 2013 9:48 Plaats reactie Reageer met quote
Arjan

Je Moeder schreef:
Wat echter niet wegneemt, dat het juist daarom zo'n ontstellend interessant onderzoeksgebied is! Vele malen interessanter, eigenlijk, dan veel terreinen waarop we al behoorlijke vorderingen hebben gemaakt.

Dat klopt wel, maar in dit geval is het probleem dat een bepaalde visie ten onrechte wordt voorgetrokken, ten koste van andere visies, en dat daardoor de kans op essentiƫle ontdekkingen minder groot is.

Quote:
As the response at the meeting made clear, however, there is deep unease about Markram's vision. Many neuroscientists think it is ill-conceived.

...

"We need variance in neuroscience," declared Rodney Douglas, co-director of the Institute for Neuroinformatics (INI), a joint initiative of the University of Zurich and the Swiss Federal Institute of Technology in Zurich (ETH Zurich). Given how little is known about the brain, he said, "we need as many different people expressing as many different ideas as possible"--a diversity that would be threatened if so much scarce neuroscience research money were to be diverted into a single endeavor.

Het volgende beschrijft de motivatie van de onderzoeker:

Quote:
Markram abandoned his first field of study, psychiatry, when he decided that it was mainly about putting people into diagnostic pigeonholes and medicating them accordingly. "This was never going to tell us how the brain worked," he recalled in Bern.

BerichtGeplaatst: Za Feb 02, 2013 12:25 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Arjan ik heb het je eerder gezegd en ik zeg het je weer, die argumenten die je nu aandraagt zijn reeds binnen andere topics weerlegd.

Quote:
De psychiatrie bepaalt als medische autoriteit welke onderzoeken worden gesubsidieerd en welke behandelingen door de verzekering worden vergoed.

Ook hier heb je een feitelijke onjuistheid te pakken, twee welteverstaan.

1) De fondsen en bedrijven die dergelijke subsidies verstrekken bepalen welk onderzoek wel wordt bekostigd en welk onderzoek niet.

2) De overheid bepaalt welke behandelingen de basisverzekering vergoed en de verzekeraars bepalen welke behandelingen de aanvullende pakketten vergoeden.
BerichtGeplaatst: Ma Feb 04, 2013 0:12 Plaats reactie Reageer met quote
Arjan

Dude29 schreef:
Arjan ik heb het je eerder gezegd en ik zeg het je weer, die argumenten die je nu aandraagt zijn reeds binnen andere topics weerlegd.

Quote:
De psychiatrie bepaalt als medische autoriteit welke onderzoeken worden gesubsidieerd en welke behandelingen door de verzekering worden vergoed.

Ook hier heb je een feitelijke onjuistheid te pakken, twee welteverstaan.

1) De fondsen en bedrijven die dergelijke subsidies verstrekken bepalen welk onderzoek wel wordt bekostigd en welk onderzoek niet.

2) De overheid bepaalt welke behandelingen de basisverzekering vergoed en de verzekeraars bepalen welke behandelingen de aanvullende pakketten vergoeden.

De overheid laat "de inhoud en omvang van de te verzekeren prestaties over aan de status quo van de wetenschap en het betrokken vakgebied".

Zie de volgende brief waarin de minister van volksgezondheid Edith Schippers een inhoudelijke reactie geeft op de vraag van iemand waarom het dieet tegen ADHD dat ik citeerde niet door de verzekering wordt vergoed terwijl is gebleken dat het veel goedkoper is en kinderen een kans geeft op een leven als een gezond kind, in plaats van als een chronisch ziek kind dat de rest van zijn leven 5x per dag hersenmedicatie nodig heeft.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/04/01/opneming-dieet-tegen-adhd-in-zorgpakket.html

In principe kun je de wetenschap als democratisch beschouwen waardoor dit goede resultaten zou moeten geven m.b.t. het komen tot de beste behandelingen, echter is de psychiatrie volgens velen geen deugdelijke wetenschap maar een zwendel. De ziekten die behandeld worden bestaan helemaal niet, zeggen talloze geleerden.

Dus het probleem is dat de psychiatrie zich voordoet als medische wetenschap en daardoor een mate van autoriteit geniet binnen de democratie, terwijl ze dat niet verdienen. De psychiatrie kan de ziekten die ze behandelen niet aantonen, en ze worden van alle kanten beschuldigd van ondeugdelijke wetenschap en zelfs bedrog.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 04, 2013 0:36 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Arjan schreef:
De overheid laat "de inhoud en omvang van de te verzekeren prestaties over aan de status quo van de wetenschap en het betrokken vakgebied".

Subsidies van de overheid maken maar een zeer klein deel uit van de totaal subsidies. De rest van je beschuldigingen zijn niets meer dan laster en smaad en strafbaar bij wet. Idea
BerichtGeplaatst: Ma Feb 04, 2013 6:56 Plaats reactie Reageer met quote
Arjan

Dude29 schreef:

Waarom wilt u geen link geven naar een topic waarin dat het geval zou zijn? Ik geef ook telkens zo goed als mogelijk betrouwbare bronnen en referenties voor de informatie die ik deel.

Argumentum ad hominem is een herkenbare discussie-methode van voorstanders van de psychiatrie. Het komt op mij over als een poging van een machteloze verliezer die het niet kan winnen met feiten en daarom dom begint met schoppen tegen de berichtgever in een poging de informatie die gedeeld wordt ongeloofwaardig te maken.

Dude29 schreef:
De rest van je beschuldigingen zijn niets meer dan laster en smaad en strafbaar bij wet.

Nog nooit heeft een psychiater mij dat in mijn gezicht durven vertellen, en ik heb er nu al aardig wat gesproken. Celebrity psychiater dr. Bram Bakker zei zelfs geƫmotioneerd dat hij aan 'mijn kant' stond n.a.v. van een kritisch artikel over een interview van hem op TV.

Mijn website www.zielenknijper.nl bestaat al meer dan 5 jaar. Ik heb patiƫnten in e-mails geadviseerd om zich te onttrekken dan wel te onthouden van psychiatrische behandeling omdat de psychiatrie fraude pleegt en patiƫnten opzettelijk chronisch ziek maakt terwijl er alternatieven (mogelijk) zijn waarmee ze een grote kans hebben om goed te herstellen onderwijl hun lichaam niet wordt beschadigd door medicijnen die het leven volgens officiƫle cijfers met gemiddeld 30 jaar verkorten.

Ik heb de behandelend psychiater en ouders als CC bijgevoegd. De ouders en patiƫnten bedankten mij en de psychiater hield zich stil, het bewijs dat hij of zij zich bewust moest zijn dat hetgeen de psychiatrie bezigt niet deugt, omdat een eerlijke arts er geen moment over hoeft na te denken in Nederland om juridische maatregelen te nemen wanneer een patiƫnt op basis van leugens of verkeerde informatie wordt geadviseerd om zich van noodzakelijk geachte medische behandeling te onthouden. Niet enkel voor zijn eer als arts, maar te meer in het belang van de (kwetsbare) patiƫnten die door verkeerde informatie in problemen kunnen komen.

In werkelijkheid is het uiteraard zo dat de informatie die ik deel gewoon klopt. Uw aantijging dat ik mij schuldig maak aan smaad en laster is ongegrond.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 04, 2013 13:00 Plaats reactie Reageer met quote
Je Moeder

Arjan schreef:
Ik heb patiƫnten in e-mails geadviseerd om zich te onttrekken dan wel te onthouden van psychiatrische behandeling

Dat is buitengewoon gevaarlijk. Kritiek op de psychiatrie, mits onderbouwd, is uiteraard geen probleem. Maar het is riskant om patiƫnten te adviseren zich te onttrekken aan een lopende behandeling. Te meer daar veel van de buitengewoon kwalijke effecten die worden toegeschreven aan psychofarmaceutische medicatie uitgerekend manifest worden als abrupt gestopt wordt. Daarnaast is het stellen van een diagnose via de e-mail hoe dan ook niet mogelijk. En zoals Dude schrijft, is het goed mogelijk dat die handelwijze voor de Nederlandse wet strafbaar is. Het gaat aanzienlijk verder dan het bevorderen van bewustwording.

Een kortere levensduur als gevolg van een psychiatrische behandeling, is Godsonmogelijk vast te stellen. Hooguit kan men wijzen op een statistisch verband. Maar dan blijven er nog steeds twee belangrijke vragen over. Ten eerste de vraag of diezelfde persoon, als die niet was behandeld, dan ook zƩker langer zou hebben geleefd. En ten tweede de vraag hoe het dan gesteld was geweest met de kwaliteit van zijn leven. Veel geluk bij pogingen dat ondubbelzinnig vast te stellen!

BerichtGeplaatst: Ma Feb 04, 2013 15:01 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Arjan schreef:
In werkelijkheid is het uiteraard zo dat de informatie die ik deel gewoon klopt. Uw aantijging dat ik mij schuldig maak aan smaad en laster is ongegrond.

Je website bestaat namelijk uit aannames die gebaseerd zijn op feitelijk onjuiste argumenten en argumenten die niet volgen uit de feiten.

Als klein voorbeeld zal ik nemen het artikel over apotheker Fernand Haesbrouck.

http://www.zielenknijper.nl/apotheker-fernand-haesbrouck-vrijgesproken-van-aantijgingingen-rond-adhd-fraude.html

Hij is beschuldigd van het ontmoedigen tot inname van medicatie. Daarvan is hij vrijgesproken door Raad van Beroep van de Orde van Apothekers in Belgiƫ.

De conclusie van de website hierop is dat de Raad van Beroep van de Orde van Apothekers in Belgiƫ dus vindt dat de diagnose ADHD fraude is en dat de medicijnen schadelijk zijn voor het kind en beter niet kunnen worden gegeven, of althans dat het advies van apotheker Fernand Haesbrouck in die trant als gedegen en verantwoord advies mag worden beschouwd.

Die conclusie trekt de Raad van Beroep van de Orde van Apothekers in Belgiƫ helemaal niet. De Raad van Beroep gaat over tot herroeping van het vonnis om diverse redenen, redenen die zijn aan te duiden als vormfouten en die niets te maken hebben met de conclusie die jouw website stelt.

Dit is kort en bondig samengevat in de uitspraak in punt 11 en 12 van de beoordeling.
http://www.zielenknijper.nl/wp-content/uploads/2012/11/BeslissingBeroepOVA181020120001.pdf
BerichtGeplaatst: Di Feb 05, 2013 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
Arjan

Dude29 schreef:
Hij is beschuldigd van het ontmoedigen tot inname van medicatie. Daarvan is hij vrijgesproken door Raad van Beroep van de Orde van Apothekers in Belgiƫ.

Ik begrijp niet waarom u de conclusie niet accepteert dat het betekent dat het advies van apotheker Fernand Haesbrouck dat ADHD fraude is en dat ADHD medicijnen schadelijk zijn en beter niet kunnen worden gegeven, als een verantwoord advies mag worden beschouwd, ook al wordt dit niet letterlijk door de Orde van Apothekers gesteld? Kunt u dat wellicht verduidelijken?

Het doet toch niets af aan mijn stelling dat de psychiatrie geen poot heeft om op te staan als het om de beschuldiging gaat dat de psychiatrie fraude pleegt?

Laatst aangepast door Arjan op Di Feb 05, 2013 9:56, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Di Feb 05, 2013 9:55 Plaats reactie Reageer met quote
Arjan

Je Moeder schreef:
Arjan schreef:
Ik heb patiƫnten in e-mails geadviseerd om zich te onttrekken dan wel te onthouden van psychiatrische behandeling

Dat is buitengewoon gevaarlijk. Kritiek op de psychiatrie, mits onderbouwd, is uiteraard geen probleem. Maar het is riskant om patiƫnten te adviseren zich te onttrekken aan een lopende behandeling. Te meer daar veel van de buitengewoon kwalijke effecten die worden toegeschreven aan psychofarmaceutische medicatie uitgerekend manifest worden als abrupt gestopt wordt.

Dat klopt en ik heb ook altijd zeer duidelijk en met goede referenties voor contacten en bronnen gewaarschuwd dat abrupt stoppen met antipsychotica levensgevaarlijk is. Antipsychotica maakt chronisch ziek. Het veroorzaakt hersenschade dat ervoor zorgt dat wanneer iemand probeert om te stoppen met het gebruik, hij of zij in een antipsychotica-geĆÆnduceerde psychose klapt die een jaar of langer kan aanhouden gedurende de tijd dat de hersenen zich moeten herstellen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14728997
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17502806

Mijn advies was altijd dat het zeer belangrijk is om contact te zoeken met een vertrouwde huisarts om het afkickproces te begeleiden.

Ik heb de ouders en behandelend psychiater meestal als CC bijgevoegd, dus het advies, wat ik zelf ook onverantwoord vind (ik ben een leek met kennis via internet bronnen), heb ik niet direct aan een patiƫnt gegeven, behalve in gevallen waarbij de achtergrond/stabiliteit via internet discussies bekend was, en via artikelen op een publieke weblog waarop iedereen kon reageren en nooit een reactie is verwijderd.

Natuurlijk geloof ik dat het advies correct is en wordt ik daarin gesteund door gerenommeerde personen in de wetenschap/journalistiek. Ik deed het echter niet omdat ik mij geroepen voelde om mensen te vertellen wat het beste voor ze is maar om aan te tonen dat psychiaters zich - in het algemeen - bewust zijn van het feit dat het niet deugt waar ze mee bezig zijn.

BerichtGeplaatst: Di Feb 05, 2013 17:56 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Arjan jij bent geen arts en mag dus niet eens medisch advies geven, doe je dit wel dan ben je simpelweg strafbaar en aansprakelijk te stellen voor alle mogelijke gevolgen, of je mensen er nu voor gewaarschuwd hebt of niet. Idea

Quote:
ook al wordt dit niet letterlijk door de Orde van Apothekers gesteld? Kunt u dat wellicht verduidelijken?

Dit wordt op geen enkele manier door de Orde van Apothekers onderschreven. Sterker nog hij is vervolgd voor het aannemen van dergelijke standpunten vanuit zijn professionele werkzaamheden.

Hij is vrijgesproken doordat de aanklacht verkeerd is geformuleerd en de beschuldigingen hierdoor niet bewezen of ontkracht konden worden. Het zegt totaal niets over de juistheid van het idee dat de betreffende apotheker lijkt te hebben.
BerichtGeplaatst: Di Feb 05, 2013 18:34 Plaats reactie Reageer met quote
Je Moeder

Arjan, wat jij aanduidt als 'schade', toegebracht.aan de hersenen, beschouwt een ander als een noodzakelijke amputatie. Als je een melanoom ontwikkelt, is dat wel een 'natuurlijk' proces, en daarmee een deel van het totaal dat je aanduidt als 'Arjan'. Maar wellicht wil je er toch liever vanaf?

Waarmee ik overigens niet stel dat alle 'ziektebeelden' zoals die nu zijn weergegeven in de DSM-V, voor dit soort diagnoses de 'Bijbel', allemaal beschouwd kunnen worden als een soort geestelijk melanooom. Integendeel!
En voorzover het gedrag dat voortvloeit uit een bepaalde toestand van het brein ongewenst is, vanuit het individu, of de samenleving bezien, zijn er ook alternatieven, die van betrokkene geen zombie maken. Ook die discussie mag best naar een hoger niveau worden getild. Al moeten we constateren dat het maatschappelijke draagvlak daarvoor niet bijzonder groot is. Veel mensen dringen zich eerder naar voren in de rij wachtenden, om ook die pillen te bemachtigen die hen gelukkig, intelligent en mooi maken. Ongeacht de bijwerkingen.

BerichtGeplaatst: Za Feb 09, 2013 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
Arjan

Je Moeder schreef:
Maar wellicht wil je er toch liever vanaf?

Ik vind niet dat je een psychische conditie kunt vergelijken met een fysiologische conditie. De menselijke geest in relatie tot de hersenen is als muziek in relatie tot een muziekinstrument. Bij mensen die psychische problemen ervaren is vaak niets mis met de hersenen maar dan spelen ze als het ware een valse noot. Het is dan zaak om zuiver te leren spelen en de hersenen (het instrument) op een goede manier te leren benutten in plaats van als een barbaar deuken in de trompet te slaan (zoals met hersenmedicijnen). Het op een goede manier leren benutten van de hersenen heet psychotherapie.

In kritische studies naar het effect van antidepressiva blijkt dat mensen met een zware depressie net zo goed herstellen (exact gelijk resultaat) met een actieve placebo, een neppil met een bijwerking zodat je voelt dat er iets gebeurt in het lichaam. Dat toont dat de kracht om te herstellen in mensen zelf zit. Niet in toevallige hersenchemie maar in hun 'geest'.

Zie bijvoorbeeld het volgende verhaal van de British Medical Association. Het verhaal gaat over de Britse vrouw Susan Dakin die symptomen van Multiple Sclerose kreeg, zoals orgaan uitval en klinische blindheid, en huisarts Dr. Ingrams die ondaks de sumptomen bleef zoeken naar een ander antwoord, wat uiteindelijk leidde tot cognitieve psychotherapie waarmee de problemen zijn verholpen.

Quote:
How this woman's mind had the power to cripple and blind her

‘At first I was sceptical, but after reading books on the syndrome and realising just how powerful the mind is, it started to make sense. The mind controls the body.’

http://www.dailymail.co.uk/health/article-1168128/How-womans-mind-power-cripple-blind-her.html

'I was disabled by my mind'

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8037663.stm

De psychiatrie is functieloze uitbuiting van de menselijke onmacht om de betekenis van het leven te duiden. Honderden miljoenen mensen in de wereld slikken dagelijks antidepressiva onder het mom van "we kunnen niet beter". Dat is niet waarom we op deze wereld zijn.

Weerwoord forum index » Europese Zaken