Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Verkeer, auto's en weggebruikers Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2016 20:48 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

We zijn eruit.
Kruip maar weer lekker achter je stuur.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2016 21:06 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

Biertje, jullie twee.?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2016 21:47 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Trouwens Cliff, heb je ooit overwogen op de fiets naar je werk te gaan? Jij rookt niet, dus voor jou moet het geen enkel probleem opleveren.
Ik wil je wel waarschuwen: de eerste dagen zal je wel een ontzettend zere kont hebben.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2016 22:18 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

torentje schreef:
Cliff schreef:
Gerard R. schreef:
Volgens mij zijn er heel veel infrastructurele zaken waar iedereen voor betaalt.

Uhmmm... iemand zonder auto betaalt echt niet aan de fietspaden die hij zelf gebruikt hoor. Die worden toch echt door de automobilist betaald.

En ik vind het prima overigens, maar ik neem zeurende fietsers gewoon niet serieus.
Ik heb veel fietsers gevraagd en van de meesten mocht het fietspad smaller.

Dat scheelt enorm.. Laughing Grappig onderwerp dit.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2016 4:51 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Quote:
Met openbaar vervoer is dat niet mogelijk. Sterker nog, het is uitermate inefficient en ik zie het slechts als een waardeloze backup van de auto. Een heel simpel voorbeeldje: ik woon in Vlissingen en werk in Goes. Dat is 30 km. Met de auto doe ik er ongeveer 20 minuten over. Met het openbaar vervoer 90 minuten. Dat is ruim 4 keer zo lang.

https://www.google.nl/maps/dir/Vlissingen/Goes/@51.4746321,3.6609818,12z/am=t/data=

Met het OV doe je er zelfs nog 2 minuten korter over (21 minuten) dan met de auto (23 minuten; zonder verkeer).

Dus hoe jij aan 90 minuten komt, geen flauw idee.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2016 6:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, en ik woon in het Station Vlissingen en werk in het Station Goes Jip...

Maar dit zijn precies de argumenten die een nog-nooit-autorijder gebruikt. Volslagen onzinnig. Mag ik er nog ééntje noemen?

Jip schreef:
Trouwens Cliff, heb je ooit overwogen op de fiets naar je werk te gaan? Ik wil je wel waarschuwen: de eerste dagen zal je wel een ontzettend zere kont hebben.

Deze is in de reeks:

'Heb je wel eens overwogen om op blote voeten naar je werk te gaan? Ik wil je wel waarschuwen, de eerste dagen heb je veel blaren op je voeten'

Of

'Heb je wel eens overwogen om achteruitlopend boodschappen te doen? Ik wil je wel waarschuwen, de eerste dagen loop je overal tegenaan en struikel je vaak'

Nogmaals; ik kan dit soort opmerkingen gewoon écht niet serieus nemen. Sorry.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2016 7:04 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Je doet er ook niet echt veel moeite voor. Zeker nooit gehoord dat je je fiets mee kunt nemen in de trein?
Maar ik ken jouw soort wel. Gemakzuchtig, liever lui dan moe en misschien ook wel een beetje je gevoel van eigenwaarde ontlenen aan de auto.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2016 20:01 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

.
Dat lijkt mij een leuke optie voor Cliff.

!. Met de fiets naar het station. Tijdsduur??
2. Wachten tot de trein vertrekt, fiets op de trein gooien. Wachttijd??
3. Treinreis Vlissingen-Goes 21 minuten.
3. Bij aankomst op station Goes de fiets uit de trein halen.
4. Naar het werk fietsen. Tijdsduur??

.
BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2016 23:23 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Boosoog: een wijs iemand brengt voor het vertrek van de trein zijn fiets al aan boord.

Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2016 23:53 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

.
Dat kan zijn, maar Cliff blijkt met openbaar vervoer toch langer dan 21 minuten onderweg te zijn.
Ik hou het op minimaal 45 minuten. Smile

.
BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2016 0:14 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Toegegeven, het OV is allesbehalve ideaal en zeker niet efficient.
Maar wat Cliff zei dat je met de auto 20 minuten en met OV vier keer zo lang over de zelfde afstand doet, lijkt me erg overdreven.
Daarom wil ik graag weten hoe hij aan zo'n enorm verschil komt.

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2016 2:26 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ik rij al sinds mijn 16de jaar maar dat was in de VS. De afstanden daar zijn heel groot, zelfs van huis naar school. Ik heb wel gefietst maar meestal bracht mijn vader ons naar school. Toen ik mijn rijbewijs mocht halen, (in Nederland mag je dan op een brommer) heb ik dat gedaan en mocht de auto van mijn vader lenen om naar school te gaan, samen met mijn zusje en de klasgenoten die in de buurt woonden. Terug in Europa heb ik gereden in Frankrijk en Zwitserland, België en Duitsland maar ik durfde niet naar de Randstad te rijden. Veel te druk, toen al.

Voor het eerst een eigen auto gekocht in 1979 in Afrika, een Ford Angela uit 1964 en later een Moris 8 uit 1949. Wel gefietst maar met nachtdiensten te gevaarlijk om in het donker te fietsen in dark Africa. Terug in Amsterdam en wonend en werken in de binnenstad is een auto niet nodig en eigenlijk een onding. Maar in Portugal moet je een auto hebben. Bussen hier gaan maar 1 x per uur en alleen naar grotere plaatsen. De trein gaat ook maar 1 x per uur. Werk je met nachtdiensten dan moet je een auto hebben anders kom je niet op je werk. Voor mij is een auto een vervoersmiddel en geen status symbool dus heb ik een oude Mercedes van 24 jaar oud en onderhoud haar goed. Mijn buren hebben een Mercedes die 27 jaar oud is en daar zijn ze trots op. Ik moet mijn auto laten spuiten want ze ziet er niet uit maar mechanisch is ze 100%.
Maar het openbaar vervoer hier is geweldig over lange afstanden. Er gaat 2x per dag een bus naar Seville en 3x per dag naar Lissabon. De prijs van 4 uur reizen kost maar 20 euro. En je krijgt in de bus en in de trein een zitplaats die op je kaartje staat. Net zo als in een vliegtuig. Er is eten aan boord en een toilet en eigenlijk heel lux reizen.

In april naar mijn schoonzusje en zwager gereden in Spanje. Eerst geprobeerd of dit kon met vliegtuig of openbaar vervoer. Nee dus. Het was 8 uur rijden maar te doen, de wegen zijn fantastisch en niet druk.
Maar ook in Nederland heb je een auto nodig. Ik huur een auto op het vliegveld want anders kom ik niet op de plaats van bestemming. Zeker niet met openbaar vervoer waar ik niets meer van begrijp met de OV systeem en heb zelfs een paar keer zwart gereden want waar je een kaartje kan kopen was onduidelijk. Ik weet niet hoe toeristen dit doen maar Nederland is het meest onvriendelijk land om een kaartje te kopen voor openbaar vervoer.

Ik vind dat een rijbewijs bij je opvoeding hoort want het is nodig in deze tijd. Onzin om te zeggen dat we geen auto's hadden voor honderden jaren....wat wil je, een paard en wagen? De trein bestaat ook pas sinds 1839 in Nederland, Amsterdam - Haarlem. De meeste mensen toen, bleven in hun dorp en werkten daar ook en gingen daar ook dood. Tegenwoordig geld dit niet meer, vooral niet in de slaapsteden.

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2016 7:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Je doet er ook niet echt veel moeite voor.

Jij ook niet.

Kun je me uitleggen waarom ik op de fiets zou moeten gaan, en waarom niet te voet?

Quote:
Maar wat Cliff zei dat je met de auto 20 minuten en met OV vier keer zo lang over de zelfde afstand doet, lijkt me erg overdreven. Daarom wil ik graag weten hoe hij aan zo'n enorm verschil komt.

Oh, moet ik dat uitleggen? Dat is heel simpel, dat meet je gewoon. Sterker nog, in de auto wordt het voor mij gemeten.

Het is natuurlijk totale onzin om OV tijden bij elkaar op te tellen. Dat werkt alleen dat als jij aankomt je precies in de wegrijdende trein kan springen, dan kun je OV tijden bij elkaar optellen.

Maar zo werkt het natuurlijk niet. Bij een afstand afleggen heb je te maken met stoplichten. Ik heb zelfs te maken met bruggen en treinen. Wil je de trein van 8.00 uur halen, dan calculeer je normaal gesproken iets meer tijd in dan de werkelijke reistijd. Anders mis je voortdurend je trein door oponthoud onderweg (bv. door stoplichten).

Het OV is dus een lange aanéénschakeling van wachten, stukje reizen, wachten, stukje reizen. In mijn geval eerst een wandeling naar de bus. Dan wachten op de bus (want je springt normaal gesproken niet vanuit een wandeling zo in de wegrijdende bus). Dan komt de bus uiteindelijk aan op het station. En het zal je niet verbazen, ook vanaf het busstation naar het treinstation komt niet precies zo uit dat je in de wegrijdende trein kunt stappen.

Dus weer wachten totdat de trein vertrekt.

Vervolgens wachten op de treinstations Oost-Souburg, Middelburg, Arnemuiden want ook daar moet de trein afremmen, stoppen en enkele minuten stilstaan.

Oh, en dan kom je uiteindelijk in Goes uit... en dan moet je naar het busstation. En ook daar stap je niet in de wegrijdende bus, nee, je moet eerst een tijd wachten. En zo gaat je reis door... stoppen, wachten, stoppen, wachten.

Hoe meer connecties, hoe meer kans dat je er ook eentje mist... dan wordt het wachten nog langer.

Dit staat ook nog eens allemaal los van het feit dat ik voor mijn werk ook gewoon moet autorijden tussen alle verschillende scholen, maar dat wilde ik dan nog wel even over het hoofd zien.

Jip, je kent vast wel de website OV9292... voer daar eens wat in, dan zie je de meest ideale reistijd per OV. Dan kom ik dus gewoon 4 keer hoger uit dan met de auto. Het is niet anders.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 26, 2016 18:13 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Jip schreef:
Toegegeven, het OV is allesbehalve ideaal en zeker niet efficient.
Maar wat Cliff zei dat je met de auto 20 minuten en met OV vier keer zo lang over de zelfde afstand doet, lijkt me erg overdreven.
Daarom wil ik graag weten hoe hij aan zo'n enorm verschil komt.

Het is fout om het zo te spelen.
Natuurlijk ga je niet naar omwegen zoeken om je te verplaatsen.
Dat doe je met het voor jou handigste vervoer.

Er moet gewoon redelijk schone energie worden opgewekt en er moet een
goede z.g. energiedrager zijn.
Dát zal wereldwijd, dus voor de planeet en atmosfeer effect hebben en alleen
dáár gaat het om.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2016 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Voor Cliff die liefhebbert in grafiekjes en statistieken:

200 miljoen kilometers gereden en nu pas de eerste dode te betreuren

Hoe dom kan je zijn om te vertrouwen op de techniek, terwijl je eigen zintuigen 10.000 keer betrouwbaarder zijn. Als je niet gedronken hebt althans.

En hoe oud moet je worden om 200 miljoen kilometers te rijden?

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2016 16:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ehmm.. begrijp je iets van statistiek Jip?

Als blijkt dat zelfrijdende auto's 200 miljoen kilometer hebben gereden met nu het eerste dodelijke ongeluk tot gevolg, dan ja... dan zijn zelfrijdende auto's vele malen betrouwbaarder dan de zintuigen.

Sowieso kun je verwachten dat over een jaar of 10-20 er landen/staten zullen zijn die het zelf rijden van auto gaan verbieden ivm veiligheid. Als blijkt dat een computer dit vele malen veiliger kan...

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2016 16:21 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Zou je dat ook beweren als blijkt uit de statistieken dat jij het tweede dodelijke slachtoffer zou zijn?

Statistieken kunnen de werkelijkheid nooit benaderen, want de mens is eenvoudig niet te vangen in statistieken.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2016 16:22 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Bovendien, hoever moet je gaan om 200 miljoen kilometers te rijden?
Naar de maan en terug?

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2016 16:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Zou je dat ook beweren als blijkt uit de statistieken dat jij het tweede dodelijke slachtoffer zou zijn?

HUH?

Quote:
Statistieken kunnen de werkelijkheid nooit benaderen, want de mens is eenvoudig niet te vangen in statistieken.

Oh, het is filosofisch...

Zoiets als 'de werkelijkheid kan nooit religie benaderen, want God is niet te vangen in feiten'.

Quote:
Bovendien, hoever moet je gaan om 200 miljoen kilometers te rijden?
Naar de maan en terug?

Denk jij ook dat als er 600 kilometer file staat in Nederland, dat ze dan precies van Vlissingen tot Groningen en terug staan?

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2016 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Nou, eerder zou ik zeggen, de onberekenbaarheid van de mens is niet te vangen in feiten.
Want het is gewoon een feit dat het belangrijkste kenmerk van een mens is dat hij vecht uit overtuiging.
Hoe dan ook.
Je hebt het zelf aangegeven in de rokersdiscussie, in de autodiscussie zal er niet zoveel verschil zijn.
Of wil jij soms beweren dat het gemak dat jij ondervindt van je auto helemaal losstaat van je afhankelijkheid van je auto?

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2016 16:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Volgens mij moet jij nog wat antwoorden geven in die discussie... zoals waarom ik niet te voet naar mijn werk zou moeten gaan?

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2016 23:13 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Daar is niks mis mee. Ik ben jarenlang te voet naar mijn werk gegaan. Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Jul 02, 2016 17:45 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Volgens mij moet jij nog wat antwoorden geven in die discussie... zoals waarom ik niet te voet naar mijn werk zou moeten gaan?

O ja? Moet ik dat?
Okay dan, als je dat zelf niet kunt bedenken. Met de fiets gaat het sneller. Maar als jij die 30 km wilt gaan lopen, hou ik je niet tegen.

Krijg ik nu ook een antwoord op mijn vraag? Waarom jij je auto onmisbaar schijnt te achten omdat je er zo afhankelijk van bent geworden dat je niet eens probeert die afstand te fietsen?
En het maakt me niet eens zoveel uit of je die hele afstand zelf fietst, of dat je je fiets meeneemt in de trein en die kortere afstanden dan zelf fietst.
Als je in Limburg zou wonen en zou werken in Friesland, ja dan kan ik me voorstellen dat je liever met je auto gaat.
Maar dat is hier niet het geval, je woont op 30 km afstand van je werk. Stel dat je door je eigen stommiteit je rijbewijs tijdelijk kwijtraakt, hoe ga je dan naar je werk?

BerichtGeplaatst: Zo Jul 03, 2016 10:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Okay dan, als je dat zelf niet kunt bedenken. Met de fiets gaat het sneller.

En met de auto nog sneller. Dan heb je nu ook direct een antwoord op jouw vraag lijkt me.

Mag ik een andere vraag stellen: heb je ooit meer dan 10 jaar een fulltime baan gehad?

Ik stel die vraag vanwege de volgende redenen:

1. Er is eigenlijk maar één universele waarde in een mensenleven, en dat is tijd. Tijd is voor iedereen gelijk.
2. Je kunt met de auto, met het OV, met de fiets of te voet naar je werk. Je kunt zelfs achteruitlopen of huppelen als je dat leuk vindt. Het draait echter maar om één ding: wil je de tijd besteden aan reizen.

Als ik mijn auto weg zou doen en op een andere manier naar mijn werk zou gaan, bv te voet, dan doe ik er 6 uur heen en 6 uur terug over. Ik kom dan op 12 uur reistijd en een werkdag van 8 uur. Beetje uit verhouding toch?

Zelfde geldt voor fietsen, 3 uur per dag maakt 15 uur extra per week. Wil ik die tijd van mijn week besteden? Wil ik bijna 2 werkdagen extra in de week alleen op de fiets? Nee, dat wil ik niet. Ik wil mijn tijd besteden aan andere zaken.

Zo simpel is het Jip. Misschien als ik een parttime baantje zou hebben van een paar uur dat ik wel zou fietsen. Misschien als ik een eenzaam leven had met veel verveling, dat ik die tijd op de fiets heel leuk zou vinden. Maar dat heb ik niet. Ik heb een druk leven met heel veel hobbies en tal van zaken die ik veel leuker vindt dan fietsen en waar ik nu de tijd al niet voor kan vinden.

Dit antwoord is voor mij zo verschrikkelijk vanzelfsprekend, en toch snappen heel veel fietsers het niet. Waarschijnlijk omdat zij fietsen als hobby hebben, en het dus leuk vinden veel tijd aan die hobby te besteden. Maar de één heeft als hobby pianospelen, postzegels verzamelen of winkelen op een drukke zaterdagmiddag. Zo zit dat met hobbies. En als fietsen geen hobby is van je, dan besteed je er dus geen tijd aan. Maar dat snappen fietsers vaak niet. Dan beginnen ze te leuteren over milieu en kosten etc. etc., alsof iedere fietser een milieubewust mens is (absoluut niet het geval)

De auto is er al ruim 100 jaar en is een handig gebruiksvoorwerp. Hetzelfde geldt voor wasmachines, stofzuigers, grasmaaiers en andere apparaten die de tijd die je ergens voor nodig hebt kunnen verkleinen. Zo was de fiets handig om sneller van A naar B te gaan toen iedereen nog liep of te paard ging. Nu is de auto handig om van A naar B te gaan.

't is allemaal niet zo moeilijk hoor... maar mensen zonder rijbewijs, auto en fulltimebaan (ja, daar ga ik nu even vanuit) leven in een andere wereld voor wat betreft tijdsbesteding.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 03, 2016 12:46 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Ja Cliff, ik heb ruim 30 jaar lang een fulltime baan gehad.
En in die 30 jaar heb ik wel eens een lift gehad van mijn buurman of een collega die me kwam ophalen omdat mijn fiets gestolen was.
Mijn ervaring hiermee maakt me nog geen insider, maar het sterkte mij wel in mijn overtuiging (daar is dat woord weer Laughing ) dat een auto ook niet altijd ideaal is. Elke dag minimaal een uur in de file lijkt me ook geen pretje, maar jou kennende zal je die tijd ook 'nuttig' besteed hebben. Door in je neus te peuteren, vloeken en tieren, alvast wat werk doornemen, naar de radio luisteren, te bellen met het thuisfront dat je wat later komt en of je Miepje de piepers nog even warm wil houden enz.

Ander misverstand: ik ben absoluut geen milieufreak, integendeel zelfs, ik gooi nog steeds alles bij elkaar; papier, blik, glas, gftafval, het enige wat ik apart weggooi zijn batterijen en lampen.
En ik ben dit 'gezeur' begonnen omdat heel veel automobilisten nog steeds lopen te zeiken over de kosten die ze moeten maken om hun auto te kunnen rijden; de hoge brandstof- en onderhoudskosten, het kwartje van Kok (boehoe, jank, jank), het betaald parkeren, o wat is het leven toch oneerlijk.

Als je zo graag in je vierwielige huisje rondrijdt, moet je gewoon betalen en niet zeiken.
Als werknemers van een bedrijf ergens ontevreden over zijn, gaan ze staken en actievoeren.
Automobilisten kennen dat soort solidariteit niet, daar is het 'ieder voor zich en god voor ons allen'
Als autobmobilisten een week de auto laten staan, een week lang geen benzine tanken, moet jij eens opletten welke gevolgen dat heeft voor de economie.

Je schreef hier elders al dat door het online shoppen, bepaalde gemeentes het gratis parkeren weer in gaan voeren. Lijkt een prima idee, maar op de lange duur moet het geld toch ergens anders vandaan gehaald worden. Hogere benzineprijzen? Duurdere verzekeringen. Hogere boetes?
Kortom, de auto is een perfect en ideaal melkkoetje voor de overheid.
Dus, om een Nederlandse variant op het beroemde Engelse spreekwoord te gebruiken, sluit je ogen en denk aan Nederland.

Cool

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu