|
Niet voor het eerst, sympathiseert de Nederlandse verslaggeving in een wedstrijd met de tegenstander van de Nederlandse club, in de wedstrijd van Ajax tegen Real Madrid in Amsterdam. Het lijkt bijna een bevrijding, als tenslotte het Spaanse doelpunt valt. Waarna de verslaggever verzucht dat je hier toch voor naar het stadion komt. Dat Hemelse voetbal van de Koninklijke......
Nou ben ik niet nationalistisch geëngageerd. En geen overdreven loyale fan van Ajax, of enige andere club. Ik kan genieten van een leuke pot voetbal. Maar in een wereld waarin de sterspeler van de ene club meer 'kost' dan de hele club van de tegenpartij, ben ik welhaast per definitie 'fan' van de 'underdog'. Tenzij ze gaan 'schoffelen'. Genieten van de acties van de vedettes kan ik dan niet. Daarvoor moet je Nederlandser dan Nederlands zijn, kennelijk. Waar komt die behoefte eigenlijk vandaan, om 'objectief' te zijn op de verkeerde momenten? |
|
_________________ "Niets doet meer kwaad in een staat dan dat men list voor wijsheid houdt." (Francis Bacon) |
|