Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Geen magneetbaan naar het Noorden en Friesland.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Geen magneetbaan naar het Noorden en Friesland.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2001 14:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Acht jaar geleden werd in Friesland gevreesd voor een sterke teruggang van de werkgelegenheid als gevolg van de teruggang van de agrarische component. De werkelijke ontwikkeling is echter omgekeerd geweest. De nieuwe computerfabriek in Heerenveen werft nu zelfs werknemers in Polen. Wat dat betreft is een magneetbaan dus niet nodig.

Er wordt verwacht dat een magneetbaan vooral forenzen zal trekken, die dan in het Noorden en Friesland een beroep op de woningmarkt zullen gaan doen. Daardoor worden de eigen bewoners weggedrukt, maar bovendien zal heel Holland tot een verarmde binnenstad worden. Zo gezien wordt de magneetbaan noch minder wenselijk dan de Betuwelijn.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 0:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Pyt,

Voor ik me een mening heb gevormd over dit onderwerp heb ik nog even een vraag. Waarom zou heel Holland een verarmde binnenstad worden? Je gaat er dan vanuit dat mensen liever in het Noorden gaan wonen? Dat is niet in overeenstemming met de praktijk. De meeste mensen hier wonen liever in Amsterdam dan in b.v. Almere, waar veel meer ruimte is en de huizen stukken goedkoper zijn. En maar een kwartiertje weg van Amsterdam.

Afgezien van de sociale woningen, of hoe dat ook mag heten, zijn woningen, zowel koop als huur, hier onbetaalbaar. Wie hier toch kan komen wonen zwemt in het geld.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 19:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Janneke, je zou gelijk kunnen hebben, maar tot nog toe gingen rijken toch vooral naar de stadsrand. Er valt te verwachten dat van de magneetbaan gebruik makende forenzen vrij goed bij kas zitten omdat de tarieven erg hoog moeten zijn om de boel rendabel te maken. In ieder geval veel te hoog voor de noorderlingen, die overigens door hun gekgeworden overheden wel zullen worden verplicht tot dokken voor de bouw van de lijn.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 21:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zo'n zweeftrein leidt wel tot betere arbeidsverdeling, wat weer leidt tot een hogere productie.

Het is geel en reist terug in de tijd?

een trein naar Friesland
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 22:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Han,

waar kwam jij ook al weer vandaan? De veluwe?

BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2001 21:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Uhhh, jaa......
BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2001 22:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Natuurlijk moet die magneetbaan er komen. In plaats van de Randstad dicht te laten klonteren moet je die juist als een lint uitrekken, zowel in de richting van Zeeland als naar het Noorden. Het Groene Hart, het park van Holland, moet behouden blijven.
Steden als Heerenveen en Drachten moeten zeker naar een inwonertal toe van ca. 100.000. Groningen kan er wel een kwart miljoen hebben. En van Groningen moet er een magneetbaan naar Bremen, Hamburg en Kopenhagen.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 0:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Kees,

Ik denk dat Zeeland nu groener is dan dat hart waar jij het over hebt.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 0:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Daarom moet Zeeland ook iets van de lasten dragen. Het krijgt er echter een mooie spoorverbinding voor terug.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 0:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb niets tegen een snelle spoor/snelweg verbinding met Rotterdam.

Alleen vind ik al het groen even heilig, of dat nu in Zeeland, Friesland of in het groene Hart is.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 1:03 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dat ben ik niet met je eens. Het groen in Holland is heiliger omdat er relatief minder van is.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 1:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Leuk, een economische wet toepassen op de natuur.

Dus laten we vooral midden in een natuurgebied gaan bouwen, daar is namelijk heel veel groen dus helemaal niet schaars.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 2:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff, jij denkt alleen aan Zeeland, ik aan heel Nederland. Er moet overal een beetje ruimte zijn voor recreatie, dus ook in de drukke Randstad.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 2:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nee hoor, ik denk helemaal niet alleen aan Zeeland. Ik vind het groene hart net zo belangrijk als het groen in Zeeland.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 23:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het rijk vraagt van onze drie provincies 2 miljard bijdrage, dat is ca. f. 1000,- per inwoner.
En die inwoners zullen nooit een reis met het wonder kunnen betalen!
BerichtGeplaatst: Za Mrt 24, 2001 0:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De ene catasrtofe is nog niet volbracht (betuwelijn) of de volgende ligt al in de planning.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 24, 2001 0:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Een magneetbaan aanleggen naar het Noorden, en in een cirkel rond de Randstad, vind ik een goede zaak. Vooral als die lijn doorgetrokken wordt naar Bremen en Hamburg.

Het kan een ontlasting betekenen voor een deel van het forensenverkeer in de Randstad, vooral als de aansluiting met het overige openbaar vervoer goed uitgevoerd wordt.
Een snelle verbinding met de Randstad geeft heel zeker een grote economische impuls voor plaatsen als Lelystad, Heerenveen, Drachten en Groningen.
Omdat ook Schiphol als belangrijke stopplaats in het net wordt opgenomen zal ook veel aansluitend verkeer van en naar onze nationale luchthaven overgenomen kunnen worden. Schiphol wordt daarmee ook weer geholpen.

Een magneetzweefbaan is een verrijking voor onze nationale infrastructuur.

Naast economische voordelen heeft een magneetzweefbaan ook nog andere voordelen. Omdat de energie centraal wordt opgewekt vindt geen gespreide uitstoot van uitlaatgassen plaats. Bovendien bespaart deze vorm van vervoer veel energie ten opzichte van vervoer per auto.
De magneetzweefbaan is veel stiller dan andere vormen van vervoer, heeft dus een veel minder verstorende invloed op natuurgebieden.
Ook is het vervoer een heel stuk comfortabeler dan per trein of auto. Dit is voor een bepaalde groep reizigers mogelijk reden om te kiezen voor het openbaar vervoer.
Bovendien is het bedrijfsleven bereid om te investeren in de bouw van deze vorm van vervoer. Dat is misschien wel de beste aanbeveling, want zij zou dat nooit doen als het niet economisch verantwoord zou zijn.

Mij persoonlijk spreken vooral de beperking aan uitstoot van uitlaatgassen, de snelheid (concurrerend met vliegtuigen op middellange afstand!) en het gebrek aan lawaai aan.
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu