Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Urk nieuwe hoofdstad van Nederland
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Urk nieuwe hoofdstad van Nederland
BerichtGeplaatst: Di Jan 09, 2001 23:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

N.a.v. de opmerking van Hans Ouwerkerk, de burgemeester van Almere, over de wenselijkheid van de bouw van een nieuwe stad in het Ijsselmeer om de druk op Almere weg te nemen, wil ik graag het volgende idee opperen.

Laten we van Urk de nieuwe hoofdstad van Nederland maken.

Toelichting:

Het is verstandig om de Randstad uit te rekken; die moet een meer lintvormig karakter krijgen in plaats van de klont die het nu is. We moeten proberen om het Groene Hart te behouden.

De nieuwe Randstad loopt van Zeeland tot Groningen in de vorm van een sjerp over de borst van Nederland.

Vanuit Vlissingen vertrekt een nieuwe trein naar Middelharnis op Goeree-Overflakkee. Vandaar rijdt een nieuwe metro langs Hellevoetsluis naar Spijkenisse. Van Spijkenisse leidt de metro naar Rotterdam. De HSL vertrekt vervolgens naar Amsterdam. Vandaar vertrekt ie naar het nieuwe vliegveld in het Ijsselmeer en de nieuwe hoofdstad Urk - die aangelegd wordt in een polder ten westen van Urk. Vandaar gaat de HSL verder naar Heerenveen, Drachten, Groningen, Bremen en Hamburg.

Vlissingen, Middelburg, Middelharnis, Hellevoetsluis, Spijkenisse-Hoogvliet, Urk,
Heerenveen en Drachten worden de nieuwe groeisteden.

Schiphol houdt één of twee landingsbanen en wordt voor de rest een natuurgebied.

West-Urk wordt de science-fictionachtige hoofdstad van het 21-ste eeuwse Nederland. Het Brasilia van het Ijsselmeer.
In Urk komt het parlement en worden de ministeries gevestigd. Daarnaast komt er in Urk een nieuwe 'industrie', een soort Silicon Valley van de Geest. Ik doel op een Europees Centrum voor Hersenonderzoek e.d.
De Ideale Psychiatrische Inrichting. Een speciaal Alzheimer Instituut, etc. En natuurlijk ook een nieuw Koninklijk Paleis, naast prachtig parken, tuinen en kunstwerken.

Het oude Urk blijft geheel intact en functioneert als historisch centrum van het nieuwe Urk.

Het nieuwe Urk schept bebouwingsruimte in Den Haag en haalt druk weg uit Almere en Amsterdam.

De nieuwe polder ten westen van Urk wordt op zo'n manier drooggelegd, dat er geen doorvaartbelemmeringen ontstaan voor de scheep- en pleziervaart.

De naam Urk heeft een prachtige internationale klank: Urk, the capital of the Netherlands.

Geef je commentaar.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 10, 2001 0:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

3 emmers met tranen.
Verder geen commentaar.

P.S.
Ook zo gek op humor in de politiek, Kees ?
BerichtGeplaatst: Wo Jan 10, 2001 0:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Oh ja, toch een vraagje : die Psychiatrische inrichting van jou, zal toch zeker wel voldoende bedden krijgen om alle tweede-kamerleden, Burgemeesters, Ambtenaren en overige overtollige volksvertegenwoordigers te herbergen, hè ?

Ik denk zelf aan 1200 bedden.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 10, 2001 15:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff, dit gaat inderdaad vooral over
ruimtelijke ordening, dus goed dat je mijn bijdrage verplaatst hebt.

Bram, ik begrijp dat je in de lacht schiet/dan wel drie emmers tranen huilt. Maar.
En toch.
Luister naar de slogan.

Urk - het Brasilia van het Ijsselmeer.

Ik zou weleens - al was het maar bij wijze van gedachtenoefening - een aantal experts op het gebied van ruimtelijke ordening, plus een aantal visionaire politici, wetenschappers en kunstenaars een studie willen zien verrichten naar de haalbaarheid van dit project.
Urk de nieuwe hoofdstad van Nederland klinkt in eerste instantie bespottelijk, ik geef dat onmiddellijk toe,
maar als je erover na gaat denken zitten er volgens mij enorm veel voordelen aan - al zal het best de nodige moeite kosten om ook Leefbaar Urk daarvan te overtuigen.

Het belangrijkste is dat je in alle opzichten de 'kramp' uit de Randstad haalt.
Dat wordt nu een Lintstad. Het nieuwe Nederland begint met het doorsteken van de dijken in ons bewustzijn.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 10, 2001 15:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Als we nou er gewoon eens voor zorgen dat de bevolkingsgroei stopt, dan hoeven er helemaal geen dure ivoren torentjes studies gewijd te worden aan een dergelijk plan.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 10, 2001 16:52 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb al eerder opgemerkt dat het Eems-Dollard-gebied een tweede 'randstad' van Nederland zou moeten worden.

Alle vloeibare stoffen en bulkgoederen (olie, gas, voedingsmiddelen, meel, granen, soja, koffie, rijst, enz) kunnen via dat aanvoergebied verder Nederland, Duitsland en de rest van Europa door.

En een nieuw vliegveld niet ver buitengaats in de monding van de Eems! Met een monorail zit je in geen tijd in Amsterdam of Rotterdam of Hamburg!

Komt er ook wel. Heeft alleen wat tijd nodig...

robT
BerichtGeplaatst: Wo Jan 10, 2001 18:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

"" LEEFBAAR URK "" ?????????

HA, HA, HA, HA.... ....enz...

Die emmers met tranen waren overigens van het lachen hoor, beste Kees !

Het meest Streng Gereformeerde dorp van Nederland...en daar een Leefbaar-partij oprichten !

Kees,....Humor.....
BerichtGeplaatst: Wo Jan 10, 2001 18:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ja Rob, ik geloof dat ik het helemaal met je eens bent. Die Randstad moet niet verder verklonteren, maar juist als een lint uitgerekt worden tot Vlissingen (Zeeland heeft een spoor-metroverbinding nodig met Rotterdam) en Groningen; een verdere ontwikkeling van het Eemsgebied past prima in zo'n plan om de Randstad uit te rekken.
Dat Eemsgebied wordt niet produktief genoeg gebruikt. Het lijkt me bv. de ideale plaats voor een vrachtvliegveld.
De 'ruggengraat' van die nieuwe Randstad loopt van Vlissingen naar Groningen. De voornaamste zenuwknoop in die ruggengraat bevindt zich, grappig genoeg, in Urk.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 10, 2001 20:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Zeeland heeft een spoor-metroverbinding nodig met Rotterdam

Mee eens. Maar ik zou beginnen met een snelweg, want ook die is er niet.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 10, 2001 21:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ter informatie:

Urk heeft 15.000 inwoners. Het heeft een oude dorpskern met o.a. een vuurtoren. Iets ten noorden van Urk ligt het 200 ha grote Urkerbos.
Urk bezit de modernste vissersvloot van Europa. Die vloot bestaat uit circa 150 schepen. Uiteraard heeft Urk een moderne vissershaven.

Dit moet je natuurlijk allemaal intact houden.

Prachtig toch: iets ten westen van Urk is een polder drooggelegd. Een brug leidt van Urk naar West-Urk, waar een science-fictionachtige stad uit de polder oprijst.
In de stad wonen veel ambtenaren en wetenschappers. Ten zuidwesten van Urk ligt het nieuwe vliegveld, dat nauw samenwerkt met Schiphol. De HSL raast vanuit Amsterdam langs West-Urk naar Groningen. Tegelijkertijd gaat in Urk het leven door als vanouds. De vissersboten leggen nog steeds aan in de haven. De vuurtoren staat er nog altijd. Iedereen recreërt in het Urkerbos, of vaart met een plezierjacht op het Ijsselmeer.
BerichtGeplaatst: Do Jan 11, 2001 18:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het kabinet wil dus een Deltametropool. De Randstad moet geconcentreerd blijven rond de vier grote steden, Schiphol en een twintigtal kleinere steden. De mogelijkheid voor een vliegveld in zee wordt opengelaten.

Dit gaat dus de grote strijd in de Nederlandse Ruimtelijke Ordening worden: Randstad Deltametropool of Lintstad? Moet je de Randstad verder verklonteren of juist uitsmeren? In de Lintstad-versie doen Zeeland, de Ijsselmeerpolders, Friesland en Groningen ook mee, en komt er een extra vliegveld in het Ijsselmeer.

Uitsmeren is beter.
BerichtGeplaatst: Do Jan 11, 2001 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Waarom Urk, Cuijk is de oudste plaats van Nederland.
Het is alweer eeuwen geleden dat wij het 2000 jarig bestaan vierden. Vlak over de grens in Duitsland is ook al een prachtig vliegveld. Op de zwarte markt kun je prima recreatief winkelen op zaterdag, enz. enz.
BerichtGeplaatst: Do Jan 11, 2001 19:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wat hebben jullie toch tegen Urk?
BerichtGeplaatst: Do Jan 11, 2001 20:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Lent als nieuwe hoofdplaats van Nederland. Er wordt daar volop gebouwd door de Waalsprong van Nijmegen. Als ze dit bouwtempo volhouden, dan moeten we in 2005 de 500.000 inwoners bereiken. In 2010 wordt de 1 miljoen bereikt, waarmee Amsterdam voorbij gestreeft wordt. Dan is het moment daar. Er komt verder allerlei prachtige infrastructuur zoals de kabelbaan naar Nijmegen.

Zijn we eindelijk van de Randstedelijke arrogantie af. Nee, lieve mensen, potplanten uit Lent is een exportartikel dat de diensten-economie van Amsterdam doet verbleken.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 12, 2001 1:01 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Say Urk to the future.

:)
BerichtGeplaatst: Vr Jan 12, 2001 13:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

.....Kees, beste kerel, ik ben al geruime tijd geheelonthouder...maarre....voor jou zou ik een uitzondering maken en in een kroeg met jou eens van gedachten willen wisselen.
Ik weet zeker dat het dan nachtwerk zal gaan worden.

Een citaatje van je :

""Een brug leidt van Urk naar West-Urk, waar een science-fictionachtige stad uit de polder oprijst.""

(URK-West.. :...)

JA...en zo rond 2040 kunnen we lezen in de kranten dat URK overweegt om een 12-baans ringweg aan te leggen, Tolpoorten, Betaalstroken...enz.(Tunnels ?)

"" dingdong......ANWB-verkeersinformatie.......Er staan file's op de volgende wegen : De AXX bij Urk......9 km. file voor de afslag Urk-west.....op de ringweg ter hoogte van URK-oost 12 km.....

Lache........
BerichtGeplaatst: Za Jan 13, 2001 0:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb 't! Godzijdank lees ik de Telegraaf. De Amerikaanse uitvinder Dean Kamen heeft patent aangevraagd op wat volgens ABC de uitvinding van de eeuw is: de Vliegende Scooter.
Het revolutionaire apparaat heeft één wiel en de onderdelen passen in twee sporttassen. Het project heeft de codenaam 'Ginger'. Een Amerikaanse uitgever heeft al een half miljoen geboden op de rechten van het boek over de uitvinding. Volgens architecten kunnen er hele steden gebouwd worden rond deze Vliegende Scooter. Om te beginnen Urk!

Urk airport is everywhere.
BerichtGeplaatst: Za Jan 13, 2001 0:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

En dan een lijnvlucht van Urk naar Cuijk...
BerichtGeplaatst: Zo Jan 14, 2001 21:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Even serieus.

De Vijfde Nota over de Ruimtelijke Ordening van Pronk is natuurlijk een ramp. Zijn partijgenoot Adri Duyvesteijn constateert terecht dat die nota vooral gaat over procedures die gevolgd moeten worden en nauwelijks over de inrichting van ons land.
Er zit geen enkele visie achter die nota.
Duyvesteijn is terecht bang voor dichtklontering van de Randstad. Hij ziet liever dat het besef doordringt dat 'Californisering' van de Randstad gewenst is - die moet dus een meer lintachtig karakter aannemen.
Dus hoe grappig het ook klinkt, ik hoop maar dat de Zesde Nota over de Ruimtelijke Ordening over 'Urk' gaat.

[Dit weerwoord is op 14 Januari 2001 gewijzigd door Kees Versteeg.]
BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2001 13:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik dacht dat je het over de PvdA had Kees!
Maar het gaat dus over de Vijfde Nota.

[Dit weerwoord is op 15 Januari 2001 gewijzigd door Bart van der Stiemele.]
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2001 0:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bram Peper krijgt in het kader van zijn rehabilitatie de leiding over een werkgroep van de PvdA die de Vijfde Nota gaat becommentariëren.
Die Vijfde Nota is natuurlijk niks. Peper kan wat mij betreft meteen beginnen met het opstellen van de Zesde Nota - het uitrekken van de Randstad naar Zeeland en Groningen.
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu