Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Openbaar vervoer? WEG ERMEE! Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Openbaar vervoer? WEG ERMEE!
BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2001 17:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Tsja, een "Transferium".
Weer zo'n lullig woord dat interessant moet klinken maar vervolgens door meer dan de helft van de automobilisten niet wordt begrepen.

Als er een voor iedereen begrijpelijke naam was gebruikt ipv pseudo-intellectueel potjeslatijn was het succes veel groter geweest.

En overigens ben ik van mening dat welvaart dom maakt.

[Dit weerwoord is op 07 Januari 2001 gewijzigd door Guus.]
BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2001 17:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Misschien heb je gelijk, ik vind het ook een onduidelijke naam. Maar de andere bezwaren neem je met een naamsverandering niet weg.

Hoe zou jij zo'n overstapplaats willen noemen?
BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2001 20:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Een overstapplaats bijvoorbeeld

Ik denk dat het wel een succes zou kunnen zijn. Ikzelf woon ca. 20 km van Amsterdam en als ik in het centrum ervan moet zijn parkeer ik mijn auto vaak bij Station Sloterdijk en neem dan een retourtje A'dam C.S. Het bevalt me uitstekend; het is uiterst relaxed en niet duur.

D.w.z. zolang het parkeren daar nog gratis is want dementerende gemeentelijke overheden beginnen op stationsparkings in alle uithoeken van Nederland betaald parkeren in te stellen. O.a. in mijn woonplaats.

Soms lijkt het wel of onze vroede vaderen al het mogelijke in het werk stellen om mensen de auto in te jagen.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2001 22:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik weet wel dat er "transferiums" bestaan. (hoe komen ze inderdaad in godsherensnaam aan zo'n woord)
Het probleem is nog steeds het logge o.v. wat niet voldoet aan de eisen.
Kan iemand mij vertellen hoeveel vergunningen er nodig zijn om zo'n pendel te beginnen en hoeveel jaar je nodig hebt om ze bij elkaar te krijgen en hoeveel die gaan kosten?
Als zo'n pendel te duur zou worden ligt dat niet aan de ondernemer maar aan overheden met hun peperdure vergunningen, en aan de hoge loonkosten en accijnzen op brandstof. Als Turken deze Peugeotbusjes kunnen betalen met hun lage levensstandaard moeten Nederlanders het zeker kunnen.

Maar ik blijf erbij:

De staat maakt meer kapot dan je lief is.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2001 1:52 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk,

Als je parkeert in het Amsterdamse Transferium in de Bijlmer ga je linea recta in twintig minuten met de metro naar Amsterdam Centraal. Het heeft dus helemaal niks te maken met het logge openbaar vervoer.Als je gewoon doorijdt met de auto gaat het gewoon veel sneller. Maar als je in Amsterdam woont kijk je wel uit dat je niet met de auto gaat. Dan neem je het openbaar vervoer. Sneller en goedkoper.

Guus,

Als je in een Transferium parkeert mag je gratis verder met het openbaar vervoer. Betaal je liever voor het OV dan voor een parkeerplaats?
BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2001 9:32 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Janneke,
Ik wist eigenlijk niet wat parkeren bij zo'n "transferium" kost. De gemeente Amsterdam doet weinig aan echte promotie. Ik heb het maar even opgezocht: fl. 12,50. (=parkeren + 2 metrokaartjes) Een waanzinnig tarief om je auto op een afgelegen plaats onbewaakt te laten openbreken.

Het retourtje Sloterdijk-CS kost (met een kortingsabonnement) drie gulden. Bovendien is het razendsnel omdat er langs dit station gemiddeld elke drie minuten een stoppende trein komt.

Even terugkomend op de benaming "transferium". Het is waarschijnlijk een dikdoenderig bedenksel van onbenullige V&W ambtenaartjes. Het woord bestaat niet en heeft dus veel uitleg nodig die niet werd gegeven.
Tik het maar eens in bij AltaVista: alleen maar Nederlandse verwijzingen. Pure Nederlandse potjeslatijn!

[Dit weerwoord is op 08 Januari 2001 gewijzigd door Guus.]
BerichtGeplaatst: Wo Jan 17, 2001 9:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Guus, is "tranferium" net zoiets als "mainport"?
BerichtGeplaatst: Wo Jan 17, 2001 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Oh ja en nog een: "welstand(comissie)". Dat woor bestaat ook niet.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 17, 2001 9:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wat dacht je van een "gedoogvergunning", Henk?
Ik hoorde dat woord gisteren door een ambtenaartje gebruiken.

Hoe leg ik zo'n woord of begrip uit aan een buitenlander??
BerichtGeplaatst: Wo Jan 17, 2001 20:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Rome zal wel te ver zijn voor de Maglev (2500 km?). Met het vliegtuig kun je in een dag heen en weer (zo ongeveer), met de trein lukt dat niet.

Maar voor afstanden tot zo'n 1000 kilometer is zij qua snelheid concurrerend met het vliegtuig, vooral doordat je sneller kunt in- en uitstappen.

Ik weet niet genoeg van de materie af om een kostenplaatje te kunnen geven. Het loopt niet storm, dus het zal wel aan de dure kant zijn.
BerichtGeplaatst: Do Jan 18, 2001 0:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Guus:
Citaat:
Wat dacht je van een "gedoogvergunning", Henk?
Ik hoorde dat woord gisteren door een ambtenaartje gebruiken.

Hoe leg ik zo'n woord of begrip uit aan een buitenlander??

Het uitleggen van een gedoogvergunning aan een buitenlander zal niet veel moeite kosten.
Het hangt natuurlijk wel af van welke nationaliteit betreffende buitenlander is.

Een Algerijn zal denken dat je smeergeld aan een ambtenaar moet geven om van alles door de vingers te laten zien, of niet begrijpen dat er voor zo iets een vergunning nodig is.
Een Italiaan snapt waarschijnlijk niet waarom er weer een papier nodig is om de dagelijkse practijk te bevestigen.
BerichtGeplaatst: Do Jan 18, 2001 0:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bart, die opmerking riekt naar discriminatie. In ieder geval toont het een extreem vooroordeel aan ten opzichte van mensen uit bepaalde landen.

"Gedoogvergunning" is gewoon een typisch Nederlands woord voor een typisch Nederlandse situatie.
Toen ik er over dacht om mij garage te vergroten kreeg ik het volgende te horen: officieel mag die garage niet meer dan 40 m2 zijn, maar we geven ook een vergunning af als de oppervlakte minder dan 20% groter is dan dat. Alleen moet je dan de zaak wel weer afbreken als een van de buren protesteert, want die extra oppervlakte wordt alleen maar gedoogd.
Een "gedoogvergunning" dus.

Wat dit met openbaar vervoer te maken heeft weet ik ook niet. Nou, voor de vorm dan: wat vindt men hier van een Maglev (magneetzweeftrein)-verbinding tussen de Randstad en Groningen/Bremen/Hamburg/Berlijn?
Energiezuinig, snel (tot 400 km/uur), geluidsarm, comfortabel, maar wel duur om aan te leggen.
BerichtGeplaatst: Do Jan 18, 2001 0:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik denk dat dat soort treinen hard nodig zijn Theo om het openbaar vervoer weer concurrerend te maken met vliegvervoer. (wat veel milieubelastender is)

Als ik met zo'n trein naar Italië kan zal ik dat zeker overwegen, nu ga ik altijd met het vliegtuig.

Maar ze moeten dan ook met de prijs kunnen concurreren. Een retourtje Rome kost met het vliegtuig zo'n 350 gulden.
BerichtGeplaatst: Do Jan 18, 2001 3:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Volgens Guus:
Even terugkomend op de benaming "transferium". Het is waarschijnlijk een dikdoenderig bedenksel van onbenullige V&W ambtenaartjes. Het woord bestaat niet en heeft dus veel uitleg nodig die niet werd gegeven.
Tik het maar eens in bij AltaVista: alleen maar Nederlandse verwijzingen. Pure Nederlandse potjeslatijn!

Met Latijn zat je wel een beetje in de buurt Guus...

Transferium (transferre = overbrengen) is modern Latijn voor een vervoersknooppunt in een grote stad.
Letterlijk 'een plek waar men in of over kan stappen'.
Precies wat het is dus en nauwelijks dikdoenerig!

Hoewel... niet iedereen heeft voldoende fantasie om een benaming te 'proeven'...

robT

BerichtGeplaatst: Do Jan 18, 2001 9:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Beste RobT,
Het woord "Transferium" bestaat niet in het Latijn.
Als ik het woord proef, heeft het de muffe smaak van te lange vergaderingen met ambtenaren die op de hun eigen, eigenwijze wijze te werk willen gaan en los staan van de dagelijkse praktijk.

Bij dit zelfbedachte potjeslatijnwoord denk ik in eerste instantie aan een overslagplaats voor goederen en niet aan een "overstapplaats" voor automobilisten.
Geloof me, Rob, ik ben niet de enige die pas na lange tijd wist wat hier werd bedoeld.

Het lijkt wel of de overheid voortdurend bezig is om de ware bedoelingen van haar bezigheden te verhullen.
Daardoor dreigt ook de regelgeving steeds ondoorzichtiger te worden. Het gevolg is dat uiteindelijk niemand zich daar meer aan houdt en ons land steeds meer geteisterd zal worden door geweld, drugsdoden, branden en ontploffingen.

[Dit weerwoord is op 18 Januari 2001 gewijzigd door Guus.]
BerichtGeplaatst: Do Jan 18, 2001 14:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dit zegt van Dale:

transferium
trans•fe•ri•um
/trlnsf’erijJm/
het; transferia
modern Lat., van Lat. transferre (overbrengen)

1. knooppunt van openbaar vervoer in een grote stad, plaats waar men in of over kan stappen
BerichtGeplaatst: Do Jan 18, 2001 14:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nog een: Transferred (naar Nina Brink)
BerichtGeplaatst: Do Jan 18, 2001 16:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Natuurlijk staat het inmiddels in de Van Dale, Cliff. Het boek past zich aan en kan niet om die grote verkeersborden met "Transferium" heen.

Toch is dit zogenaamde "modern" latijnse woord een zelfgeknutselde elitaire manier om iets simpels een onbegrijpelijke naam te geven. "Transferre" is overigens wel een bestaand latijns woord.

Ik zie verder ook geen reden om bestaande latijnse aanduidingen te gaan gebruiken. Kan iemand mij daarvan het nut uitleggen?

In de bij mij nog aanwezige Van Dale van 1976 komt het woord uiteraard niet voor.

En, nogmaals, toets het maar eens in bij AltaVista: je krijgt alleen maar Nederlandse verwijzingen.
Nederlatijn dus.

[Dit weerwoord is op 18 Januari 2001 gewijzigd door Guus.]
BerichtGeplaatst: Do Jan 18, 2001 18:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Dit zegt van Dale:
transferium
trans•fe•ri•um
/trlnsf’erijJm/
het; transferia
modern Lat., van Lat. transferre (overbrengen)

1. knooppunt van openbaar vervoer in een grote stad, plaats waar men in of over kan stappen

Zelfs in de van Dale staat dat het verzonnen Latijn is!
BerichtGeplaatst: Vr Jan 19, 2001 2:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Guus: Ik zie verder ook geen reden om bestaande latijnse aanduidingen te gaan gebruiken. Kan iemand mij daarvan het nut uitleggen?

Men had inderdaad in gewoon Nederlands op een flink bord kunnen beletteren:

Parkeerplaats en tevens mogelijkheid over te stappen op ander stadsvervoer voor personen... let op het opstapje!

BerichtGeplaatst: Vr Jan 19, 2001 2:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

'Overstapplaats' bespaart een hoop verkeersbord.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 19, 2001 5:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

'Transferium' is vollediger...

BerichtGeplaatst: Vr Jan 19, 2001 9:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Als wij nou gewoon "parkeerplaats" zeggen, dan weet iedereen meteen waar het om gaat...
BerichtGeplaatst: Vr Jan 19, 2001 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Parkeerplaats en tevens mogelijkheid over te stappen op ander stadsvervoer voor personen... let op het opstapje!

Het bedenksel "Transferium" is niet vollediger, RobT.

"Transferre" betekent zoiets als "overdragen".
Het zegt niets over parkeren, niets over stadsvervoer en niets over opstapjes.
Voor niet-gymnasiasten of -atheneumisten is het volslagen nieuw. Men had bij de introductie dus eerst jouw tekst (inclusief tarief) op de borden moeten plaatsen met daaronder tussen haakjes (TRANSFERIUM).

Maar vermoedelijk was dat nadelig geweest voor de inkomsten van de dienst Wielklembeheer van Amsterdam.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 19, 2001 9:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Guus, soms bewonder ik je scherpe inzicht.
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu