Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Openbaar vervoer? WEG ERMEE! Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Openbaar vervoer? WEG ERMEE!
BerichtGeplaatst: Zo Dec 24, 2000 23:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dit kwam ik tegen op het forum van de volkskrant: Slechts rond de 6% van alle reizigers maakt gebruik van het openbaar vervoer. Daarvan kan zeker de helft met een alternatief vervoermiddel zoals auto, fiets of brommer naar het werk zodat we zo'n 10 miljard gulden belastinggeld per jaar uitgeven om het uiterst gebrekkig functionerend vervoer van 3% van alle reizigers te subsidieren. Kortom: volslagen linkse waanzin. Rechtse wijsheid zegt: opdoeken die handel en wel zo snel mogelijk.
Er bestaat immers al een prachtig, schoon en goedkoop vervoermiddel dat iedereen snel en comfortabel heen brengt waar men wezen wil: de auto. Het enige wat er nog gebeuren moet is veel meer wegen aanleggen en het vervoersprobleem (dat overigens door de overheid bewust is gecreeerd en door diezelfde overheid hardnekkig in stand wordt gehouden) is opgelost.

^ Moeten de NS en de openbare vervoersbedrijven worden opgedoekt??

BerichtGeplaatst: Ma Dec 25, 2000 14:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

100% mee eens Tomatengooier. Ik probeer hier al steeds de waanzin van het laten lopen van treinen aan te tonen. Treinen kunnen ala minuut worden vervangen door (particuliere) bussen en wat betreft het vrachtvervoer door vrachtwagens en boten. Treinen zijn een financiele molensteen om onze nek, zelfs nu zij geprivatiseerd zijn.
BerichtGeplaatst: Ma Dec 25, 2000 21:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nou,...helemaal weg lijkt me niet juist.
Bussen en Treinen zullen (in afgeslankte vorm) moeten blijven rijden om diegenen die zich niet met een auto zich kunnen vervoeren toch de mogelijkheid te bieden om van A naar B te reizen.
Ik denk dan aan bejaarden (die je ook niet graag met een sukkelgangetje voor je hebt op de A2!), scholieren en mindervaliden.

Ook ik ben iemand die ze niet snel uit zijn auto krijgen, sterker nog, ik rijd zo'n 50.000 km p/j als Koerier door het gehele land.
Als je dan ziet hoe een men in een fabriek dolgelukkig is dat jij zo snel (ondanks hier en daar een file'tje) met een onderdeel voor een belangrijke machine van Heerhugowaard naar Nijmegen bent gereden, dan begrijp je als geen ander HOE belangrijk de auto voor onze economie is !!
Stel je voor dat ze dat onderdeel met de trein zouden laten brengen ??
BerichtGeplaatst: Ma Dec 25, 2000 23:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bram, goed lezen he. Invalieden en oudjes en studenten hoeven niet allemaal in de auto. Bussen brengen mensen veel dichter bij huis en zijn veel flexibeler in capaciteit. Van 9 persoons "dolmus" tot dubbele bussen en desnoods met 2 achter elkaar.
Als de treinbanen zijn geasfalteerd kunnen ze zeer snel van de ene naar de andere stad. En dan ook nog eens naar elke willekeurige plek aldaar. Niks overstappen en weer een half uur wachten in de kou zoals nu met de trein het geval is.
BerichtGeplaatst: Di Dec 26, 2000 2:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer.

Als het betrouwbaar zou zijn is er echt niks beters dan deze manier van vervoer voor vele duizenden mensen om van hun slaapplaats naar hun werk te komen (en met een beetje geluk weer terug ).

Maar inderdaad... hoe krijg je het vervoer betrouwbaar?

Voorlopig ben ik blij dat ik een rijbewijs heb! Dan kan ik bij eventueel te verwachten problemen gewoon een auto huren!

BerichtGeplaatst: Di Dec 26, 2000 21:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

HENK !!!!!...........JE BENT EEN GENIE !!!!

"" DE TREINBANEN ASFALTEREN !!! ""

Hoe kom je er op !
DE oplossing voor het fileprobleem.

Bel IK Tineke Neteltjesbos of doe JIJ dat !!!

(dat ik daar toch niet zelf ben opgekomen)
BerichtGeplaatst: Di Dec 26, 2000 22:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zonder dollen Henk....ik zal dit schitterende idee van je eens voorleggen aan de ""verkeers en vervoers-deskundigen"" van Leefbaar-NL.

""geacht bestuur van LN,
bij deze adviseer ik U om als speerpunt 26 toe te voegen : Alle Treinbanen asfalteren zal een Leefbaarder Nederland opleveren, want er zal minder stress zijn omdat het Fileleed definitief tot het verleden zal behoren"" !

Heb ik nog wel een klein vraagje :............

Hoe kom ik met mijn BX van die trappen van Amsterdam-centraal af.
BerichtGeplaatst: Di Dec 26, 2000 23:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

WOEHA!! Zo'n moeilijke vraag had ik niet verwacht. Ik heb zeker 2 seconden nodig gehad om een antwoord te formuleren.
Heb je wel eens van uitvoegstroken gehoord Bram? Zoals je die bij elke snelweg weleens tegenkomt? (meestal zonder trappen overigens)
BerichtGeplaatst: Di Dec 26, 2000 23:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Op de plek waar nu een cs staat moet een zeer grote parkeergarage komen waarvandaan forensen met busjes naar de rest van de stad worden vervoerd. Uiteraard van partikuliere vervoerders.
Neem een voorbeeld aan de Turkse Dolmussen die de busjes via cooperaties exploiteren en een perfecte samenwerking hebben.
HA! iedere 5-10 minuten een busje naar elke plek in de stad die je maar wilt. En dat voor slechts een paar piek. Jullie moeten allemaal eens naar Turkije om te gaan kijken hoe fantastisch dat werkt.
BerichtGeplaatst: Di Dec 26, 2000 23:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk,
Dat weten ze wel; dat heb ik al zo vaak verkondigd.
BerichtGeplaatst: Wo Dec 27, 2000 0:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Gut gut,
Henk is geloof ik bezig de meerpersoonstaxi opnieuw uit te vinden. Of de witkar wellicht?
Hoewel....die witkarren hadden nog het voordeel elektrisch te worden aangedreven (net zoals een trein). Dus vergiftigden ze de stad niet met fossiele koolwaterstoffen die met 19e eeuwse technieken op haast barbaarse wijze worden verbrand in Otto- en Dieselmotoren.
Wat ik mij afvraag is of sommige mensen nog wel een werkend reukorgaan hebben. Zouden ze zich daarbij ook realiseren dat uitlaatgassen macabere uitwerkingen hebben op onze longen, hersenen en bloedsomloop?

Het is daarom raadselachtig dat men sigarettenfabrikanten voor het gerecht sleept en autofabrikanten c.q. oliemaatschappijen laat begaan. Ik zou er daarom voorstander van zijn om op iedere auto de verplichte tekst aan te brengen:
Autorijden brengt schade toe aan uw gezondheid en die van anderen

Verder zou ik autofabrikanten enorme boetes laten betalen, zodat op korte termijn een goedwerkend gecomputeriseerd openbaar vervoersnet kan worden gerealiseerd met ondergrondse verbindingen en elektrische tractie (plus de vergoeding van kosten van verpleging voor mensen met hart en vaatziektten, longkanker en andere ademhalingsstoornissen).

Lijkt me ook wel eerlijk tegenover de sigarettenfabrikanten.

[Dit weerwoord is op 27 December 2000 gewijzigd door Guus.]
BerichtGeplaatst: Wo Dec 27, 2000 7:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

HA! Guus, automobilisten betalen die enorme boetes allang. Meer dan de helft van de autokosten bestaat uit belasting. En het geld voor het door jou voor gestelde systeem is er dan ook ruimschoots.
Alleen hebben "wij" als politiek besloten dat geld niet in o.v. te investeren maar in opvang van zwervers en het bouwen van 18e eeuwse vervoerssystemen zoals betuwelijnen.

De staat maakt meer kapot dan je lief is.
BerichtGeplaatst: Vr Dec 29, 2000 16:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Laatst las ik in de Telegraaf dat de minister van verkeer erover denkt om de Betuwelijn te gaan gebruiken voor "truck-trains": vrachtwagens laden op grote vrachttreinen...
Welnu mevrouw Netelenbos: breek alle rails ermaar uit en maak van de Betuwelijn een grote,gesloten snelweg voor "road-trucks" (de vrachtwagens รก la Australie!) die van Rotterdam naar het Roergebied loopt...

Bespaart heel veel geld en rechtszaken!

Alvast allemaal een goed nieuwjaar toegewenst!

BerichtGeplaatst: Vr Dec 29, 2000 19:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

In dezelfde redeneertrant begrijp ik ook niet waarom de Nederlandse overheid ooit heeft besloten tot het Deltaplan.
Je had toch ook een dijk om elk boerenbedrijf aan kunnen leggen?

Welvaart maakt dom.
BerichtGeplaatst: Vr Dec 29, 2000 22:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat van Henk :

""Jullie moeten allemaal eens naar Turkije om te gaan kijken hoe fantastisch dat werkt.""

Ehhh....Henk....vindt je het heel erg dat ik daar nog eens een nachtje over nadenk ?

2 nachtjes ?
BerichtGeplaatst: Vr Jan 05, 2001 18:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

O.v. valt onder politieke speeltjes en geldverkwisting.
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2001 0:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Guus,

lever eerst maar het bewijs dat het OV milieu-vriendelijker is. Laats werd namelijk het tegendeel beweert in de INTERMEDIAIR, zal eens kijken of ik het artikel nog kan vinden.

De VVD werkt!
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2001 0:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Intermediair is dus niet meer wat het geweest is. Het verbaast me niet. De kwaliteit van de wetenschap holt in Nederland merkbaar achteruit. Vermoedelijk door neoliberale bezuiniging op het onderwijs.

Treinverkeer is vele malen gunstiger en milieuvriendelijker dan autoverkeer want:

Ten eerste is het opwekken van energie in kleine verbrandingsmotortjes zeer energieverspillend (20-25% rendement) en uiterst vervuilend.
Ten tweede is de wrijving tussen rubber en asfalt vele malen hoger dan tussen stalen wielen en rails.
Ten derde is de luchtweerstand per passagier van een trein veel gunstiger.
Ten vierde kan de energie voor een trein gemakkelijker worden betrokken uit schone(re) energiebronnen.
Ten vijfde hoeft een trein niet in een startstop file te rijden waar vrijwel alle opgewekte energie in warmte wordt omgezet.
Ten zesde is een trein veiliger dan een auto.

Welvaart maakt dom.

[Dit weerwoord is op 06 Januari 2001 gewijzigd door Guus.]
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2001 0:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Als er inderdaad maar zo weinig mensen van het OV gebruik maken dan is het zeer discutabel of we met zijn alleen voor deze voorziening moetyen betalen.

De VVD werkt!
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2001 0:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Robert,

Met deze opvatting ben je bepaald niet de VVD-belichaming van een sociaal voelend iemand.

Op de milieuaspecten is Guus al ingegaan, maar het gaat ook om de mogelijkheden van mensen die niet in staat zijn zich te verplaatsen in het door de overheid zo begunstigde autoverkeer.

In het openbaar vervoer zitten allerlei mensen noodgedwongen. Omdat ze te oud of te jong zijn om in een auto te rijden, of omdat ze geen geld hebben voor datzelfde autorijden. Het is weinig sociaal om deze mensen te vertellen dat ze maar thuis moeten blijven.

Daarnaast loopt het aantal vrijwillige deelnemers aan het openbaar vervoer met sprongen achteruit. Ikzelf heb een jaar of vier/vijf geleden de trein vaarwel gezegd en een auto gekocht. Vanwege de rampzalige vertragingen in het treinverkeer. Het is sinds die tijd alsmaar erger en erger geworden.

De NS maakt nu winst. Dat is mooi meegenomen. Maar sinds wanneer is de trein bedoeld om er winst mee te maken? Treinen zijn bedoeld om mensen in te laten rijden. En dat wil dus regelmatig niet meer lukken. We worden massaal in een auto gedwongen door dit soort ongein van de overheid. Een prive-onderneming zonder concurrent. Die hoeft geen treinen te laten rijden, want de slachtoffers/klanten hebben toch geen alternatief.
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2001 0:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk,

Heb je wel eens geprobeerd om in een bus van Amsterdam naar Groningen te komen, en terug? Daar moet je twee weken vakantie voor nemen.

Vergelijkingen met Turkije slaan nergens op. Daar zijn de lonen veel lager, dus is privevervoer ook goedkoper. Of het nou met taxi's is of kleine busjes.
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2001 0:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Mijn grootmoeder zou het op een dag wel heen en weer gehaald hebben, met de bus.
Zij vond het prachtig om met de bus te reizen, "dan zie je nog eens wat".

Maar ja, zij had dan ook alle tijd.
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2001 1:03 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Guus,

Ten zevende : die trein komt zelden op tijd.

Ten achtste : Als je (tijdens de spits) eenmaal in de trein zit, kun je voor je dure kaartje nog staan ook in ochtend-windjes latende en naar Fres-Up ruikende medereizigers.(of zo'n goedkoop luchtje van het KruiT(d)vat.)

Ten negende: Dan heb ik het nog maar niet over de lucht van je buurvrouw (die ook moet staan met haar dure kaartje) die s'morgens een Ommelet heeft gegeten, maar geen tijd meer had om haar tanden te poetsen.

MAAR.......TEN TIENDE : (ha ha ha)....de NS gaan nu kaartjes terugbetalen aan de passagiers, die geen *waar voor hun geld* hebben gekregen.

Weet je, dat vraag ik me al tijdenlang af :

Kan ik (GOD$##$@) ook m'n geld terugkrijgen van Netelenbos, als ik weer eens urenlang met mijn AUTO in een file sta ??
Daar betaal ik verdorie meer dan 1200.- gld wegenbelasting voor per jaar.(ik Diesel)

En dan heb ik het nog niet over al die brandstof die we zitten te verspillen in de file omdat vanwege het gebrek aan meer rijstroken op s'Herenwegen, WIJ (de beroepschauffeurs) daar OOK schade van ondervinden.

Ik surf nog wel eens langs op de site's van Pro-auto en Nederland-mobiel.
Een aanrader voor sommigen hier.
Die laatste heeft ook een prima uitgesproken mening over de Multiculturele samenleving.
maar daar zal ik het hier maar niet meer over hebben, want Cliff heeft al 3 discussie's nu gesloten die over allochtonen gaan.

Een vierde discussie dicht, zou ik toch wel sneu vinden voor hem.
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2001 11:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Janneke, de lonen zijn in Turkije lager dan hier. Maar dak komt voornamelijk door de belachelijk hoge belastingen hier. In Turkije is belasting een tamelijk onbekend begrip. Maar zelfs al zou je het drievoudige voor een rit vragen van Turkije dan nog zou het voor onze begrippen spotgoedkoop zijn. Ik denk dat als regels en monopolies hier niet de dienst uitmaakte dergelijk vervoer hier allang was ontstaan.
Als er buiten de stad een paar weilanden zouden worden geasfalteerd en er reden "dolmussen" tussen deze parkings en de verschillende doelen in de stad dan laten mensen het wel uit hun hoofd om zich met de eigen auto vast te gaan rijden in de stad.

De staat maakt meer kapot dan je lief is.
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2001 11:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk,

zoiets bestaat al, het heet "transferium", en het werkt niet. Redenen: het openbaar vervoer in de stad sluit niet voldoende aan, het is te langzaam (met de auto ben je er ondanks het verkeer sneller), het kost extra geld (daar zijn wij Nederlanders heel gevoelig voor) en je kunt met het openbaar vervoer niet overal komen.

Mijn inschatting is dat openbaar vervoer met minibusjes volgens een min of meer vast patroon, maar wel flexibeler dan vaste routes, ongeveer een tientje per rit moet gaan kosten. Vergelijkbaar met de treintaxi dus.
Dat is voor de automobilist te veel. Zie de bezwaren tegen de transferiums hierboven.
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu