Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » De NS zal moeten gaan presteren. Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
De NS zal moeten gaan presteren.
BerichtGeplaatst: Do Dec 21, 2000 11:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Elke dag? Is dat niet een beetje eentonig?

Bovendien is dat de taak van Pronk.
BerichtGeplaatst: Do Dec 21, 2000 20:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het werk van machinisten en conducteurs lijkt mij sowieso al erg saai. Elke dag steeds maar heen en weer rijden tussen, zeg, Utrecht en Veenendaal wordt dan helemaal niet uit te houden.
Saai en eentonig werk leidt tot concentratievelies en fouten. Daarin heeft het NS-personeel gelijk.

Maar ik vind het geen reden om het toch al geplaagde spoorwegnet maar plat te leggen, en daarmee honderdduizenden mensen te duperen. Daar is een betere reden voor nodig.

De enige reden voor de NS om personeel meer op dezelfde trajecten in te zetten ligt in de complexiteit van de inzet van het personeel en materieel. Zeg maar de logistiek. Dit kost de NS best wel veel geld, om een efficient dienstschema te maken, of door wachttijden van materieel en personeel in een simpeler, maar inefficient schema.
Als mensen en materieel hetzelfde doen wordt het maken van een schema een stuk makkelijker. Het scheelt als het ware een variabele in de vergelijking.

De stakers hebben volgens mij wel gelijk. Maar ze kunnen dit beter een hard punt maken in de CAO-onderhandelingen dan onderwerp van een wilde staking.
BerichtGeplaatst: Do Dec 21, 2000 21:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Je moet natuurlijk rekening houden met het feit dat de meesten ex-ambtenaren zijn. Die kun je niet ineens al te zwaar belasten.
BerichtGeplaatst: Vr Dec 22, 2000 0:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk:
Citaat:
Je moet natuurlijk rekening houden met het feit dat de meesten ex-ambtenaren zijn. Die kun je niet ineens al te zwaar belasten.

Bart:
Er zijn in het bedrijfsleven ook genoeg overbodige banen. Daarnaast gaat er veel tijd verloren aan lange vergaderingen met alleen maar gelul, geouwehoer en geleuter.
Ik herinner dat er eens een macro-econoom heeft uitgerekend dat indien het westen de economische efficiency zou verhogen in o.a. het bedrijfsleven, deze verhoging de hele derde wereld zonder problemen zou kunnen onderhouden.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 22, 2000 3:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Theo,

Een hele hoop mensen doen saai en eentonig werk, dat jou persoonlijk waarschijnlijk als niet om uit te houden voorkomt. Wat dacht je, om maar eens een dwarsstraat te noemen, van dagelijks kleding op orde hangen in de rekken van de Hema, van het naaien van lapjes aan elkaar die bedoeld zijn om beddegoed te worden of het met de hand ophogen van 5000 basisklaargemaakte vlaaien?

Er is nog nooit aangetoond dat het doen van routinematig werk tot hogere aantalllen fouten leidt. Draglinemachinisten verplaatsen b.v. de hele dag kleine hoopjes spullen, zonder ze op een verkeerde plaats te gooien en ikzelf kook al een kleine 25 jaar hevig op elkaar lijkende maaltijden op altijd dezelfde saaie plaats en hetzelfde gasfornuis zonder dat ik ooit het huis in de fik heb gestoken door concentratieverlies. Integendeel, je drijft op routine en denkt aan iets anders, maar alles wat van het gewone afwijkt valt je op.

Ik denk dat een machinist die voortdurend andere bestemmingen moet omroepen veel meer kans heeft zijn aandacht niet bij de groene lampjes te hebben.

Het treinpersoneel kan niet onderhandelen via de CAO, want de vakbonden zijn allang accoord gegaan met het nieuwe plan. Alle ongeveer 26 spoorwegvakbonden. En voor onderhandelingen heb je toch een zekere vorm van organisatie nodig. Waarschijnlijk kunnen ze zich beter laten omscholen tot vrachtwagenchauffeur, want dat schijnt een uitermate gevarieerd beroep te zijn. Alsmaar autorijden, sturen en schakelen, maar geen rondjes om de kerk. Soms zijn er zelfs stakingen hier of daar. Waarschijnlijk uitgedacht vanwege de broodnodige variatie op het werk en het verhogen van de concentratie.

Ik zag overigens een interview op TV met een sokkenverkoper die een dag omzet moest missen. Hij was woedend. Hij had ook een dagelijks rondje om de kerk, n.l. zijn eigen winkeltje, en dan ook nog altijd maar die sokken.
BerichtGeplaatst: Vr Dec 22, 2000 19:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Janneke,

ik moet je toch even corrigeren. Er zijn veel onderzoeken die bewijzen dat eentonig werk leidt tot concentratieverlies, en tot demotivatie. Het gaat hierbij vooral om lopende-bandwerk.
Die onderzoeken zijn er de reden van geweest dat fabrieken de mensen anders zijn gaan inzetten: niet elke keer dezelfde handeling verrichten, maar als het ware 'meelopen' met de band, en een aantal opeenvolgende handelingen verrichten.
Ik heb eens gezien hoe het bus- en chauffeursschema van een busmaatschappij wordt gemaakt. Hierbij wordt heel bewust rekening gehouden met een zekere mate van afwisseling in te rijden lijnen, met name op dezelfde dag. Men liet chauffeurs nooit langer dan een paar uur op dezelfde (stads)lijn rijden. Dit had een heel praktische reden: concentratieverlies. Als chauffeur in het stadsverkeer moet je concentratie uiteraard optimaal zijn en deze maatregel helpt.

Ik heb gehoord dat de stakers een nieuwe vakbond hebben opgericht, dus hebben ze nu de mogelijkheid geschapen om te onderhandelen. De bestaande vakbonden zijn blijkbaar de voeling met de leden een beetje kwijtgeraakt...

Nogmaals, staken is zwaar overdreven, maar ik zie niet waarom ze niet tegen de voorgenomen maatregelen mogen zijn.
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu