Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » De NS zal moeten gaan presteren. Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
De NS zal moeten gaan presteren.
BerichtGeplaatst: Wo Dec 13, 2000 3:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Als de NS er niet binnen korte tijd in zal slagen om een kwalitatief en betaalbaar product te leveren dient hun concessie niet te worden verlengd.
Het is een grote fout om monopolisten te privatiseren. Bovendien hadden ze nooit zo veel geld als bruidschat mee moeten krijgen.
BerichtGeplaatst: Wo Dec 13, 2000 10:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Als de NS er niet binnen korte tijd in zal slagen om een kwalitatief en betaalbaar product te leveren dient hun concessie niet te worden verlengd.

Krachtig opgemerkt, Bart. En wie gaat het dan doen? Deutsche Bundesbahn? SNCF? Lovers? Lions club?
Of wou je de spoorwegen opheffen?

Citaat:
Het is een grote fout om monopolisten te privatiseren

De NS waren geen monopolist maar een staatsbedrijf, net als KPN(PTT). Het heeft ongeveer honderd jaar geduurd om de infrastructuur van het spoorwegnet onder een noemer te brengen. Dat is niet gedaan om een monopolie te creƫren maar uit efficiency-oogpunt.

Infrastructurele netwerken behoren niet te worden geprivatiseerd maar moeten als nutsbedrijf onder staatstoezicht functioneren. Dat geldt voor openbaar vervoer maar ook voor andere infrastructurele netwerken zoals water, gas, electriciteit en data.
En uiteraard geldt dat voor de wegenbouw, zodat we niet tienduizend tolhekjes krijgen, zoals in de middeleeuwen.
BerichtGeplaatst: Wo Dec 13, 2000 10:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De NS KAN niet beter gaan presteren. Het spoornetwerk kan de stroom treinen domweg niet aan in de spits en het is dus ook van den zotte om te denken dat een boete en meer treinen dit kan verhelpen. Vanochtend heb ik ruim een kwartier moeten wachten voordat er plek was op Utrecht CS, dit is iets wat regelmatig voorkomt. Alleen uitbreiding van de stations kan dit probleem oplossen. Extra treinen lossen niets op in de spits en zullen met een beetje pech zorgen voor extra vertragingen rondom de grote stations.

De VVD werkt!
BerichtGeplaatst: Wo Dec 13, 2000 11:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De NS is bezig met een grootschalige verbeterings- en uitbreidingsactie, zowel wat het rollend materieel betreft als wat het spoor betreft (o.a. viersporig maken van diverse trajecten). Dit kost echter tijd.

De groei van het reizigersaanbod hebben ze niet kunnen bijhouden, zodat er nu problemen zijn ontstaan.
Het is denk ik niet mogelijk om deze binnen een jaar structureel op te lossen, maar op een termijn van twee a drie jaar gaat er best wel wat verbeteren.

Ik vind het onjuist dat de NS als geheel geprivatiseerd is. Het verzorgen van kwalitatief hoogstaand openbaar vervoer in Nederland vind ik iets wat ons allemaal aangaat, en is dus een overheidstaak. Als je dit aan de markt zou overlaten ontstaat een situatie als in Engeland: daar bestaat echte concurrentie op het spoor, maar de kwaliteit is maar net hoog genoeg om de reizigers niet uit de trein te jagen. Winst is daar het primaire doel, niet het bieden van een dienst van een bepaald niveau.

Het is alleen mogelijk om de dienst door een geprivatiseerd bedrijf te laten uitvoeren, via een langlopende concessie bijvoorbeeld, als hieraan strakke eisen ten aanzien van de kwaliteit van de dienstverlening worden gekoppeld, met meetbare criteria en reele sancties.
Ook moet het duidelijk zijn dat bij consequent in gebreke blijven de concessie aan een ander bedrijf gegund zou kunnen worden. Hierdoor zorgt de overheid ervoor dat het doel van de dienstverlener (de NS) parallel loopt aan het doel van de opdrachtgever (de overheid).
Het onderhoud van het fysieke netwerk leent zich echter niet voor een dergelijke constructie.

Dezelfde overwegingen gelden volgens mij voor meer openbare diensten: telecommunicatie, gas, water en electriciteit, wegen en andere infrastructurele voorzieningen, etcetera.
BerichtGeplaatst: Wo Dec 13, 2000 20:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De situatie in Engeland en Nederland laat m.i. zien dat spoor een achterhaald 19e eeuws concept is dat allang opgeheven had moeten worden en vervangen door comfortabele bussen op mooie brede comfortabele snel en andere wegen.
Maar blijkbaar is de macht van de treinlobby (zie o.a. de vermaleide Betuweroute) zo sterk dat niemand hun nog kan tegenhouden.
Dat deze lijn wordt aangelegd terwijl de vracht voor 1/100 van de kosten vrijwel geruisloos en milieuvriendelijk over water vervoerd kan worden is het beste bewijs voor deze stelling.
Het gekke is dat iedereen denkt dat treinen noodzakelijk zijn. In duitsland kunnen ze straks ook hun lol op. Daar komt (ook s'nachts) iedere 6 minuten een (betuwe)goederentrein door de dorpjes denderen.
Dat wil zeggen dat de rails de dorpjes iedere 6 minuten een paar minuten (5?) in tweeen snijdt.
BerichtGeplaatst: Wo Dec 13, 2000 20:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk,

we hebben het hier over personenvervoer hoor. De Betuwelijn is een heel andere discussie.
Als alle treinreizigers in de spits ook nog in een autootje gaan zitten hebben we een verdubbeling van de wegen in heel Nederland nodig. Lijkt me ook niet ideaal ....

Ik vind het concept helemaal niet verouderd, zeker niet met de snelle lange-afstandsverbindingen die tegenwoordig mogelijk zijn (TGV, MAGLEV). En de trein is in ieder geval een stuk milieuvriendelijker dan met z'n allen in de file, of in het vliegtuig, of in de bus.
Het huidige netwerk is wel verouderd, daar moet heel wat aan gedaan worden.
BerichtGeplaatst: Do Dec 14, 2000 9:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De trein is misschien beter dan de file maar je moet niet vergeten dat de files feitelijk ontstaan door de trein. Als er niet constant overal spoorbomen dicht zijn die de wegen soms wel een kwartier afsluiten scheelt dat een stuk in de files. En denk je eens in als het geld dat aan treinen wordt besteed zou worden gebruikt om eindelijk eens goede wegen aan te leggen. Met dat geld is het een fluitje van een cent alle wegen 2x zo breed te maken dunkt me. Het ruimtebeslag zal niet veel groter zijn omdat het spoor in z'n geheel ook een meter of tig breed is. En denk aan al die kostbare ruimte die in de stadscentra wordt gebruikt. Die kan dan ook nuttig worden gemaakt als bijv. parkeerplaats.
BerichtGeplaatst: Do Dec 14, 2000 10:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb me altijd afgevraagd waardoor die files toch ontstonden. Dankzij Henk is het begrip nu bij mij doorgebroken.

Door de spoorbomen.........
BerichtGeplaatst: Do Dec 14, 2000 20:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik woon vlakbij een spoorwegovergang en zie iedere dag de files toenemen als de bomen dicht zijn.
En dan te bedenken dat de trein halve tijd leeg voorbij komt sjokken.
Wat een ongelofelijke verspilling van energie en geld.
Ik acht het onmogelijk dat de NS gaat "presteren". Daarvoor hebben ze een te log en inefficient product.
BerichtGeplaatst: Do Dec 14, 2000 21:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb al een hele tijd de oplossing voor de NS maar daar wil niemand aan! Zeker 'de meester' niet!

Vaker overstappen!!!

Dus elk perron van bijvoorbeeld Utrecht CS benutten om van twee kanten een trein binnen te laten lopen. Doorgaande reizigers overstappen en de zaak gaat weer terug!

De tijd van overstappen is misschien iets langer dan de benodigde tijd voor in- en uitstappen alleen maar op deze manier kan een station wel twee keer zoveel treinen verwerken.

Maar dat wil Robert natuurlijk weer niet.

Toch kun je op deze manier een groot station maximaal benutten door heen en weer rijden tussen twee grote steden in plaats van met een trein aan de ene het station binnen te rijden en aan de andere kant er weer uit om zo heel Nederland te doorkruisen.

Of ziet Robert toch wel iets in mijn idee?

Heel blij met m'n toevallige geboorteplekje...
BerichtGeplaatst: Do Dec 14, 2000 21:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Rob,

misschien heb je in theorie gelijk met je idee over overstappen.

In de praktijk zijn er toch wel wat bezwaren. Het is logistiek veel moeilijker om een dergelijke dienstregeling goed te laten functioneren dan de huidige. Er moeten veel meer treinen qua tijd op elkaar afgestemd worden en er moeten extra handelingen verricht worden (veranderen van de rijrichting van de trein, dus remproef).

Een ander bezwaar is het comfort voor de reiziger. Als je bijvoorbeeld van Enschede naar Schiphol moet met een paar koffers kan dat nu direct, of met een keer overstappen. In jouw voorstel betekent dit overstappen in Hengelo, Deventer, Amersfoort en Amsterdam. Niet echt prettig.
Bovendien betekent dit vijf keer kans op vertraging in plaats van een of twee keer.
BerichtGeplaatst: Do Dec 14, 2000 21:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik bedoel natuurlijk niet overstappen op elk station Theo.
Maar Utrecht is een enorm knelpunt dus daar zou een begin met dit plan kunnen worden gemaakt...
BerichtGeplaatst: Do Dec 14, 2000 23:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ja sorry hoor, maar ik snap niet dat jullie een oplossing proberen te zoeken voor een volstrekt hopeloos zooitje al de trein.
Het ding sluit op geen enkele behoefte aan, zit of te vol of te leeg, brengt je nooit waar je moet zijn en is exhorbitant duur.
Bovendien verstoort het de rest van het verkeer.
Zien jullie niet dat treinen volstrekt hopeloos verouderde schroot is die slechts in stand wordt gehouden omdat er machtige belangen in het spel zijn (en dan bedoel ik uitdrukkelijk NIET de belangen van reizigers) en geen politicus er zijn vingers aan durft te branden om te zeggen dat het gewoon "geruimd" moet worden.
BerichtGeplaatst: Vr Dec 15, 2000 0:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Utrecht is inderdaad een probleem. Vooral ook omdat er niet echt ruimte is voor uitbreiding.
Voorzover ik weet worden daar overigens al veel perrons dubbel gebruikt, dus met twee treinen tegelijk langs het perron. Het betreft dan de stoptreinen, waarvan er veel hun start- of eindpunt in Utrecht hebben.

Ik denk dat de oplossing toch vooral moet komen uit treinen met meer capaciteit (dubbeldekkers, lange treinen) en een hogere frequentie. Dat betekent wel dat de aanrijroutes vanuit de verschillende richtingen elkaar niet meer mogen hinderen, dus extra ongelijkvloerse kruisingen. En wellicht een betere electronische begeleiding en beveiliging, zodat treinen veilig dichter achter elkaar kunnen rijden. Bij light-rail systemen, zoals de metro kan dit wel, dus waarom niet bij de trein?

Maar het zijn allemaal dure investeringen. Die tijd kosten.

Henk,

probeer het alsjeblieft positief te blijven zien. Voorlopig heb ik van jou geen reeel alternatief gehoord.
Treinen hinderen het overige verkeer alleen bij spoorwegovergangen. Plaatselijk kan dit inderdaad heel storend zijn, vooral als er veel treinen langs komen. Jij hebt daar blijkbaar persoonlijk veel last van.
Maar het is al heel lang beleid van de NS om voor elke nieuwe spoorwegovergang te eisen dat er in dezelfde gemeente twee verdwijnen, dan wel ongelijkvloers gemaakt worden. Al lost dit het probleem niet snel op, het helpt op den duur wel wat.

En nogmaals, ik zie niet dat de spoorwegen verouderd zijn en hun nut verliezen. Integendeel!
BerichtGeplaatst: Vr Dec 15, 2000 8:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Toch heb ik het alternatief genoemd Theo. Comfortabele bussen en busjes die de passagiers ophalen bij vertrekpunt (bussen kunnen overal komen) en afzetten waar mensen ook moeten zijn.
Maar de buslobby is blijkbaar niet zo sterk als die van de trein. Het is net als met de betuwelijn. Iedereen weet dat het een krankzinnig project is maar niemand kan het nog stoppen.
Dat komt omdat er maffiose krachten achter zitten en er niemand zijn carriere voor op het spel durft te zetten.
BerichtGeplaatst: Vr Dec 15, 2000 9:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk,

gezien de drukte op het Nederlandse wegennet is een vervoerssysteem van louter bussen ter vervanging van de trein geeen reele optie.
In de eerste plaats zal de dienstregeling (die heb je toch wel nodig...) zwaar onder druk staan door de dagelijkse files op onze snelwegen. Dat betekent dus in ieder geval aparte busbanen op veel plaatsen.
In de tweede plaats is de capaciteit van een bus veel kleiner dan die van een trein. Reken maar eens uit hoeveel bussen je dan nodig hebt in de spits (als de treinen overvol zijn). Dit is een enorme belasting voor het milieu, veel meer dan de trein nu is.
In de derde plaats is busvervoer over de afstanden die de trein nu aflegt VEEL langzamer dan de trein. De bus is gewoon niet geschikt voor massavervoer over die afstanden.
In de vierde plaats zul je ook op die manier geen vervoer 'van deur tot deur' kunnen realiseren. Het aantal opstapplaatsen en uitstapplaatsen is gewoon te groot. Want er gaan geen twee reizigers van hetzelfde startpunt naar hetzelfde eindpunt.

De huidige methode, vervoer per spoor voor afstanden van 30 tot 200 kilometer, aangevuld met bus/tram/metrovervoer over kortere afstanden, is volgens mij de meest efficiente, en eigenlijk ook de enige haalbare manier van organiseren van het openbaar vervoer in Nederland.
Wat niet betekent dat het allemaal wel mooi is zo, er is heel wat ruimte voor verbetering.
BerichtGeplaatst: Vr Dec 15, 2000 11:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nou binnen de stad kan het busvervoer zeker verbeterd worden. In Turkije rijden er overal dolmus'sen deze 9-persoonsbusjes rijden de hele dag binnen de stad van punt naar punt voor een hele lage prijs. Dit zou ook in Nderland in de grote steden moeten worden ingevoerd ter vervanging van die afschuwelijke trams.
BerichtGeplaatst: Vr Dec 15, 2000 13:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Binnen de stad benadert maar een soort vervoer het ideaal: een ondergrondse Metro. Helaas is een goed metronet in Nederland bijna onvindbaar. Alleen in Rotterdam lijkt het er een beetje op.

Excuses van gemeentelijke en rijks-overheden luiden meestal dat het te duur is.
Jahaah, want Nederland is een arm landje, veel armer dan Frankrijk, Engeland (en zelfs Rusland) waren in de tijd dat die een Metro aanlegden.
BerichtGeplaatst: Vr Dec 15, 2000 22:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

JAAAA Guus, al het geld is nodig om het spoor te onderhouden jongen. Dan schiet er niet veel over.
Wij investeren veel liever in antiek snap je...
ook hier geld: de metrolobby is niet zo sterk als de treinlobbie.
Die heeft de Neelie Smit-Kroesen en de Lubbersen niet achter zich staan.
BerichtGeplaatst: Ma Dec 18, 2000 0:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wisten jullie trouwens dat de reden om treinen te laten lopen geen rationele is maar een POLITIEKE!!
BerichtGeplaatst: Do Dec 21, 2000 0:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

* Spoorwegen onder zware druk

Reizigers in het oosten van Nederland zijn woensdag opnieuw getroffen door een staking bij de NS. Verkeersleiders in Hengelo, Deventer en Zutphen legden het werk van 13.30 uur tot 15.30 uur neer. Daardoor kwam het treinverkeer in het oosten stil te liggen. De verkeersleiders protesteerden tegen een reorganisatie. Donderdag komt het treinverkeer in vrijwel heel Nederland stil te liggen. Dan staakt een groot deel van de treinmedewerkers tegen het plan van de directie om hen op vaste routes te laten werken. De internationale treinen zullen wel normaal blijven rijden, volgens de NS. De Consumentenbond heeft inmiddels een drie-daagse actie tegen de NS afgesloten. De Bond verzamelde op grote stations handtekeningen om de eis voor een vergoeding bij vertragingen kracht bij te zetten. Die zullen worden aangeboden aan de Tweede Kamer. De actie was ook gericht tegen een verhoging van de prijs van een treinkaartje.
BerichtGeplaatst: Do Dec 21, 2000 1:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Die stakingen van morgen zijn bedoeld als actie tegen "rondjes rond de kerk". Ik heb met grote ronde ogen naar de uitleg van machinisten en conducteurs zitten kijken.

Rondjes rond de kerk zijn niet, zoals in het wielrennen, bedoeld om geld mee te verdienen, nee ze zijn mensonwaardig. En levensgevaarlijk. Treinpersoneel zal het werk voortaan moeten uitoefenen in dagelijks dezelfde omgeving, en de kans is zelfs vrij groot dat men dagelijks dezelfde mensen tegenkomt.

Goh, daar was ik zelf nooit opgekomen, maar nu zijn me de ogen geopend. Ik werk dagelijks in hetzelfde huis, achter dezelfde computer, en zie dagelijks vrijwel dezelfde mensen. Behalve in mijn vrije tijd natuurlijk, maar dat doet duidelijk niet terzake.

Dit kan ook voor mij dus niet langer zo verder. Ik wil dagelijks een andere werkomgeving en dagelijks andere mensen op mijn werk tegenkomen. Ik ga morgen ook in staking.

Werken jullie ook elke dag op dezelfde werkplek? En kom je daar ook elke dag dezelfde mensen tegen? Neem het niet! Staak mee! Alleen jammer dat wij met onze stakingen niet zo doeltreffend een enorm grote groep mensen kunnen treiteren als het spoorwegpersoneel.
BerichtGeplaatst: Do Dec 21, 2000 10:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ben het met Janneke eens, ik vind het echt grote onzin. Alsof een treinrit naar Groningen zo anders is dan naar Amsterdam. Je zit verdomme in een trein, het is niet zo dat je een week in de plaats van bestemming moet blijven. Ik rij ook elke keer dezelfde route naar mijn werk en zie ook nog is dezelfde mensen, ik ga ook staken. Waar sta jij Janneke?

It matters not how strait the gate,
How charged with punishments the scroll,
I am the master of my fate
I am the captain of my soul......
BerichtGeplaatst: Do Dec 21, 2000 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik werk voornamelijk thuis. Ik wil af en toe eens een ander interieur...

Ik doe ook mee.
BerichtGeplaatst: Do Dec 21, 2000 11:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Er is natuurlijk een eenvoudige oplossing voor dit probleem.
Netelenbos kan toch gewoon elke dag het landschap veranderen?

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu