| De NS zal moeten gaan presteren. | |
Geplaatst: Wo Dec 13, 2000 11:25 |
|
|
|
De NS is bezig met een grootschalige verbeterings- en uitbreidingsactie, zowel wat het rollend materieel betreft als wat het spoor betreft (o.a. viersporig maken van diverse trajecten). Dit kost echter tijd.
De groei van het reizigersaanbod hebben ze niet kunnen bijhouden, zodat er nu problemen zijn ontstaan.
Het is denk ik niet mogelijk om deze binnen een jaar structureel op te lossen, maar op een termijn van twee a drie jaar gaat er best wel wat verbeteren.
Ik vind het onjuist dat de NS als geheel geprivatiseerd is. Het verzorgen van kwalitatief hoogstaand openbaar vervoer in Nederland vind ik iets wat ons allemaal aangaat, en is dus een overheidstaak. Als je dit aan de markt zou overlaten ontstaat een situatie als in Engeland: daar bestaat echte concurrentie op het spoor, maar de kwaliteit is maar net hoog genoeg om de reizigers niet uit de trein te jagen. Winst is daar het primaire doel, niet het bieden van een dienst van een bepaald niveau.
Het is alleen mogelijk om de dienst door een geprivatiseerd bedrijf te laten uitvoeren, via een langlopende concessie bijvoorbeeld, als hieraan strakke eisen ten aanzien van de kwaliteit van de dienstverlening worden gekoppeld, met meetbare criteria en reele sancties.
Ook moet het duidelijk zijn dat bij consequent in gebreke blijven de concessie aan een ander bedrijf gegund zou kunnen worden. Hierdoor zorgt de overheid ervoor dat het doel van de dienstverlener (de NS) parallel loopt aan het doel van de opdrachtgever (de overheid).
Het onderhoud van het fysieke netwerk leent zich echter niet voor een dergelijke constructie.
Dezelfde overwegingen gelden volgens mij voor meer openbare diensten: telecommunicatie, gas, water en electriciteit, wegen en andere infrastructurele voorzieningen, etcetera. |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Dec 15, 2000 0:07 |
|
|
|
Utrecht is inderdaad een probleem. Vooral ook omdat er niet echt ruimte is voor uitbreiding.
Voorzover ik weet worden daar overigens al veel perrons dubbel gebruikt, dus met twee treinen tegelijk langs het perron. Het betreft dan de stoptreinen, waarvan er veel hun start- of eindpunt in Utrecht hebben.
Ik denk dat de oplossing toch vooral moet komen uit treinen met meer capaciteit (dubbeldekkers, lange treinen) en een hogere frequentie. Dat betekent wel dat de aanrijroutes vanuit de verschillende richtingen elkaar niet meer mogen hinderen, dus extra ongelijkvloerse kruisingen. En wellicht een betere electronische begeleiding en beveiliging, zodat treinen veilig dichter achter elkaar kunnen rijden. Bij light-rail systemen, zoals de metro kan dit wel, dus waarom niet bij de trein?
Maar het zijn allemaal dure investeringen. Die tijd kosten.
Henk,
probeer het alsjeblieft positief te blijven zien. Voorlopig heb ik van jou geen reeel alternatief gehoord.
Treinen hinderen het overige verkeer alleen bij spoorwegovergangen. Plaatselijk kan dit inderdaad heel storend zijn, vooral als er veel treinen langs komen. Jij hebt daar blijkbaar persoonlijk veel last van.
Maar het is al heel lang beleid van de NS om voor elke nieuwe spoorwegovergang te eisen dat er in dezelfde gemeente twee verdwijnen, dan wel ongelijkvloers gemaakt worden. Al lost dit het probleem niet snel op, het helpt op den duur wel wat.
En nogmaals, ik zie niet dat de spoorwegen verouderd zijn en hun nut verliezen. Integendeel! |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Dec 21, 2000 1:22 |
|
|
|
Die stakingen van morgen zijn bedoeld als actie tegen "rondjes rond de kerk". Ik heb met grote ronde ogen naar de uitleg van machinisten en conducteurs zitten kijken.
Rondjes rond de kerk zijn niet, zoals in het wielrennen, bedoeld om geld mee te verdienen, nee ze zijn mensonwaardig. En levensgevaarlijk. Treinpersoneel zal het werk voortaan moeten uitoefenen in dagelijks dezelfde omgeving, en de kans is zelfs vrij groot dat men dagelijks dezelfde mensen tegenkomt.
Goh, daar was ik zelf nooit opgekomen, maar nu zijn me de ogen geopend. Ik werk dagelijks in hetzelfde huis, achter dezelfde computer, en zie dagelijks vrijwel dezelfde mensen. Behalve in mijn vrije tijd natuurlijk, maar dat doet duidelijk niet terzake.
Dit kan ook voor mij dus niet langer zo verder. Ik wil dagelijks een andere werkomgeving en dagelijks andere mensen op mijn werk tegenkomen. Ik ga morgen ook in staking.
Werken jullie ook elke dag op dezelfde werkplek? En kom je daar ook elke dag dezelfde mensen tegen? Neem het niet! Staak mee! Alleen jammer dat wij met onze stakingen niet zo doeltreffend een enorm grote groep mensen kunnen treiteren als het spoorwegpersoneel. |
|
|
|
|
Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu