Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Brandstofprijzen....
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 0:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


* 'Veiling pompstations vergroot machtspositie olieconcerns'

De veiling van benzinestations langs de snelweg dreigt volgens deskundigen en de brancheorganisaties voor pomphouders uit te lopen op een fiasco. Als de huidige plannen voor de veiling worden uitgevoerd, dan zullen de benzineprijzen stijgen en zal de macht van de grote oliemaatschappijen toenemen, zo stelt onder meer de Bovag in de Volkskrant. Het kabinet wil de komende 22 jaar alle bestaande benzinestations langs de snelwegen veilen om nieuwkomers op de markt een kans te geven. Een toename van de concurrentie zou volgens het kabinet kunnen leiden tot een daling van de benzineprijzen van 5 a 10 procent. Bij de huidige kabinetsplannen mogen de grote oliemaatschappijen meebieden op hun eigen pompstations. De brancheorganisaties verwachten dan ook dat nieuwkomers op de markt kansloos zijn en dat de oliemaatschappijen de kosten van de veiling doorberekenen in de brandstofprijzen.
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 18:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


Is dat nu de neoliberale markt in al zijn prachtvolle glorie?
Het wordt tijd om weer eens een discussie te starten over de sprookjes die er worden verteld over privatisering

Ik begrijp namelijk nog steeds niet waarom een (goed geleid) geprivatiseerd bedrijf, dat winst moet maken teneinde parasiterende aandeelhouders een arbeidsloos inkomen te verschaffen, goedkoper werkt dan een (goed geleid) nutsbedrijf.


emou' thanon'tos gai'a michthe'to pu'ri
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 19:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


'De brancheorganisaties verwachten dan ook dat nieuwkomers op de markt kansloos zijn en dat de oliemaatschappijen de kosten van de veiling doorberekenen in de brandstofprijzen.'

Precies... wat is hier vrij aan? Consumenten minder keus bieden en meer laten betalen.
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Do Dec 14, 2000 20:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


"Is dat nu de neoliberale markt in al zijn prachtvolle glorie?"

Nee Guus, dit is het gevolg van een ongelofelijk betuttelende, haast communistische overheidsbemoeienis.
De situatie is gegroeid zoals ik al zij omdat in het verleden alles door overheid en grote olie's in een onderonsje werd geregeld. De overheid bepaald echter nog steeds tot op de centimeter waar benzinepompen enz. mogen komen. (geld niet alleen voor pompstations overigens maar voor letterlijk ALLES)

Als de markt liberaal was konden er overal nieuwe pompstations ontstaan op plaatsen waar nieuwkomers goedkoop eentje konden exploiteren. Aan de huidige situatie is nog steeds NIETS liberaals.


"Ik begrijp namelijk nog steeds niet waarom een (goed geleid) geprivatiseerd bedrijf, dat winst moet maken teneinde parasiterende aandeelhouders een arbeidsloos inkomen te verschaffen, goedkoper werkt dan een (goed geleid) nutsbedrijf."

Dat komt Guus, omdat een geprivatiseerd bedrijf moet PRESTEREN om geld te verdienen terwijl een overheidsbedrijf de financiele prijs voor haar lamlendig wanbeleid eenvoudig bij de belastingbetaler kan neerleggen. Zie hoe staatsbedrijven als de ptt van een log geldverslindend klantonvriendelijk overheidsmonstrum is omgetoverd naar een efficient winstgevend bedrijf. Zie hoe de publieke omroepen ons miljarden kosten terwijl de commercielen die EXACT hetzelfde doen er miljarden aan verdienen.

MAAR IK GELOOF NIET ECHT DAT JE DAT ZULT ZIEN..

En aandeelhouders zijn GEEN parasieten maar mensen die met hun EIGEN verdiende geld (dus niet van de belastingbetaler ontstolen geld) risico nemen en bedrijven de kans geven te groeien en werkgelegenheid en DUS welvaart creeeren.
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Do Dec 14, 2000 21:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


Henk,

je hebt gelijk in je constatering dat commerciele bedrijven wel MOETEN, en overheidsdiensten niet zo'n dwingende reden hebben om te presteren.
Een ander effect is, dat commerciele bedrijven alleen aan de MINIMUM-eisen zullen voldoen om te verkopen. Alle extra's zijn in hun ogen geldverspilling. Overheidsdiensten kunnen echter door de politiek gedwongen worden om aan meer hoogstaande eisen qua dienstverlening te voldoen (ook al is dat in de praktijk meestal niet zo).

Of je een bepaalde activiteit aan de vrije markt wilt overlaten danwel dat je er controle over wilt houden in de zin van kwaliteitseisen is dus een afweging.

Overigens is de economie in Nederland heel sterk kapitalistisch gericht. Als het economisch verantwoord is, is heel veel mogelijk in ons land.
Er zijn wel veel regels, maar die zijn er bij de vestiging van benzinepompen vooral omdat de ruimte heel beperkt is. Het is in Nederland niet verantwoord om zomaar een strookje grond langs de weg op te kopen en er een benzinestation te beginnen. Want dan blijft er van de schaarse groene ruimte helemaal niets meer over.
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Do Dec 14, 2000 23:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


"Overigens is de economie in Nederland heel sterk kapitalistisch gericht. Als het economisch verantwoord is, is heel veel mogelijk in ons land."
Als je economie hebt gehad op school weet je dat Nederland geen vrije markt is en dus geen kapitalistisch land. Wij zitten een beetje tussen rusland en Amerika in simpel gezegd.

"Er zijn wel veel regels, maar die zijn er bij de vestiging van benzinepompen vooral omdat de ruimte heel beperkt is.

Het is in Nederland niet verantwoord om zomaar een strookje grond langs de weg op te kopen en er een benzinestation te beginnen. Want dan blijft er van de schaarse groene ruimte helemaal niets meer over."

Een benzinestation heeft maar een heel klein beetje ruimte nodig (niet meer dan een flinke winkel) en als er teveel komen worden er vanzelf weggesaneerd door de concurrentie. Als je mensen niet vrijlaat om een benzinestation ergens te beginnen moet je niet zeggen dat je marktwerking nastreeft.
Ik verdenk er de regering van dat ze vooral uit zijn op een hoop poen die ze vangen bij een veiling. (niet in het minst omdat de PVDA voor deze "marktwerking" pleit, sinds wanneer hebben socialisten verstand van de markt??)
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Vr Dec 15, 2000 13:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


Citaat:
"Ik begrijp namelijk nog steeds niet waarom een (goed geleid) geprivatiseerd bedrijf, dat winst moet maken teneinde parasiterende aandeelhouders een arbeidsloos inkomen te verschaffen, goedkoper werkt dan een (goed geleid) nutsbedrijf."

Dat komt Guus, omdat een geprivatiseerd bedrijf moet PRESTEREN om geld te verdienen terwijl een overheidsbedrijf de financiele prijs voor haar lamlendig wanbeleid eenvoudig bij de belastingbetaler kan neerleggen.



Was ik niet duidelijk genoeg, Henk? Ik heb het over een goed geleid nutsbedrijf. Dus geen lamlendig wanbeleid, dat jij er van wil maken. Dat moet toch kunnen? Volgens jou bestaan er toch mensen die een geprivatiseerd bedrijf goed kunnen leiden. Dan huur je die mensen toch in om een nutsbedrijf te leiden? Dat is goedkoper, zelfs wanneer je die mensen evenveel (of desnoods wat meer) betaalt. Er hoeft immers geen winst te worden gemaakt die wegvloeit naar arbeidsloze parasitaire aandeelhouders?

Wat je oreert over communistische overheidsbemoeienis ontgaat mij volkomen. Communisme bestaat in dit deel van de wereld allang niet meer. Zelfs een "socialistische partij" als de PvdA heeft zijn ziel aan de conservatief-liberale duivel verkocht en werkt samen met de VVD.
Al eens geteld hoeveel miljonairs er in Nederland leven? En hoeveel mensen er moeten rondkomen van een bestaansminimum? Is dat communisme?

Laat me niet lachen, Henk!
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Vr Dec 15, 2000 17:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


Guus,

Er is wel degelijk verschil tussen een bedrijf in een commerciele omgeving en een overheidsinstantie. Dat verschil is dat het bedrijf winst moet maken om te overleven. Bij een overheidsinstantie is kostenefficiency niet de belangrijkste overlevingsfactor.

Het primaire doel van een overheidsinstantie is zijn eigen positie binnen het overheidsapparaat verzekeren/verstevigen. Het primaire doel van een bedrijf is winst maken.

Zelfs als je dezelfde mensen dezelfde taak laat verrichten in die twee situaties krijg je daarom een verschillend resultaat. Het bedrijf werkt efficienter, maar levert een product van minimaal aanvaardbare kwaliteit. De overheidsdienst werkt veel minder efficient, maar kan meer aandacht aan kwaliteit besteden (mits voldoende ruim gefinancierd).
Waar nog bijkomt dat de overheid topmanagers nu eenmaal minder kan betalen dan het bedrijfsleven kan. Daarom zijn er bij overheidsdiensten relatief weinig echt goede managers.

Deze discussie dwaalt wel ver af van het onderwerp brandstofprijzen.

Benzinestations vallen overduidelijk binnen de private sector. De overheid heeft hier alleen bemoeienis bij uit planologische en milieutechnische overwegingen. Blijkbaar is daar nu het anti-monopoliebeleid bijgekomen.
Dat laatste had voor mij niet gehoeven, er zijn voldoende spelers op de markt en eventuele kartelafspraken moet je op een andere manier tegengaan.
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Vr Dec 15, 2000 19:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


Theo,
Je zet wat ongemotiveerde stellingen neer die zouden moeten "bewijzen" dat een nutsbedrijf minder efficiënt werkt dan een private onderneming. Hier gaan ze:
Citaat:

Het primaire doel van een overheidsinstantie is zijn eigen positie binnen het overheidsapparaat verzekeren/verstevigen



Waarom denk je dat, Theo? Je kan een nutsbedrijf toch gewoon op zijn resultaaten afrekenen? Er bestaan toch boekhouders in de wereld.

Citaat:
Waar nog bijkomt dat de overheid topmanagers nu eenmaal minder kan betalen dan het bedrijfsleven kan. Daarom zijn er bij overheidsdiensten relatief weinig echt goede managers.


Dit is toch je reinste neoliberale drogredenering? De overheid zou in principe zelfs beter kunnen betalen omdat er niet geparasiteerd wordt door aandeelhouders en geldverlenende financiers. Er blijft dus meer geld over voor het personeel, waaronder het management. Neoliberalen kunnen toch ook simpele rekensommetjes maken?

Goed, even terug naar de pompstations.

Citaat:
Een benzinestation heeft maar een heel klein beetje ruimte nodig (niet meer dan een flinke winkel) en als er teveel komen worden er vanzelf weggesaneerd door de concurrentie.


Dat is niet bepaald een beeld van de werkelijkheid, Henk. Je komt toch wel's bij een tankstation met die Xanthya van je. Zo zuinig is die auto nou ook weer niet.
Wel eens gezien hoe groot zo'n snelweg-tankstation is? En dat is alleen nog het zichtbare deel, omdat ondergronds nog allerlei constructies aanwezig zijn om weglekkende brandstof op te vangen.
Het is dus niet een winkeltje. Dat was het 50 jaar geleden.

Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Vr Dec 15, 2000 21:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


Guus,

Motivatie. Daar gaat het inderdaad om.
Voor ELKE organisatie (bedrijf zowel als overheidsdienst) ligt de belangrijkste motivatie om te presteren in het eigen voortbestaan. Of ben je het daar al niet mee eens?
Ik heb deze overlevingsstrijd meerdere keren persoonlijk meegemaakt, zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid. Ik spreek dus uit ervaring.

Een bedrijf kan alleen overleven als er winst gemaakt wordt. Winst maken doe je door jouw product of dienst in voldoende mate aan de klant te verkopen, tegen een voldoende hoge prijs. Als je als bedrijf dus een onverkoopbaar product hebt, of je krijgt er te weinig voor, verdien je niet genoeg en heb je als bedrijf op termijn geen bestaansreden meer.
Je moet je product verkopen. Dat is je eerste prioriteit.

Een overheidsdienst krijgt jaarlijks een budget om een bepaalde taak uit te voeren, bijvoorbeeld het leveren van dezelfde dienst als het eerder genoemde bedrijf. Zonder dat budget is er geen organisatie.
Aan de kwaliteit van de te leveren dienst kan de overheid/wetgever bepaalde eisen stellen (klantvriendelijk, tijdig, correct, etcetera). Lukt dit niet, dan hebben de klanten pech. Gebeurt regelmatig, tegenwoordig.
Wat zijn dan voor de overheidsdienst de consequenties? Zij wordt onder curatele gesteld, het budget wordt ingehouden, eventueel wordt er een reorganisatie opgelegd of de taak wordt aan een andere overheidsdienst gegund. In ieder geval wordt de dienst in zijn voortbestaan bedreigd. Maar die bedreiging komt niet van de klanten, edoch van de budgethouder.

Zie je het verschil in motivatie tussen beide situaties?

Dit zijn geen ongefundeerde opmerkingen, het komt uit een leerboek over bestuurskunde.

De crux zit natuurlijk in de eisen die aan de overheidsdienst gesteld worden. Gaat het ook om efficiency-eisen? Vindt inderdaad een effectieve afrekening plaats? Het zou kunnen, maar in de praktijk gebeurt dit dus bijna nooit.

Ik zeg niet dat een overheidsdienst niet goed KAN functioneren, ik zeg alleen dat zij een andere motivatie heeft, waardoor inefficient functioneren vaak niet wordt bestraft.

Wat de beloning van topmanagers betreft: de overheid zit vast aan een strikt beloningssysteem. Dit betekent dat er grenzen zijn aan het salaris dat aan (met name) topmensen gegeven kan worden. Dit is gewoon lager dan het salaris dat grote bedrijven aan hun topmensen kunnen en ook willen betalen. Dit is geen mening, het is een feit.
Mensen zijn vrij om hun werkomgeving te kiezen, de marktwerking doet haar werk .... de meerderheid van de topmanagers kiest voor de hogere beloning (en het grotere risico, dat ook). Economisch feit, geen drogredenering. En de praktijk ondersteunt dit.
Jouw 'rekensommetje' gaat niet op, omdat de beide organisaties op een heel verschillende manier werken, en ook een verschillend product afleveren. Zie het begin van dit betoog.

En vergeet dat verhaal over aandeelhouders maar. Een bedrijf heeft kapitaal nodig om te kunnen functioneren. Dat kapitaal komt voor een belangrijk deel van de aandeelhouders, die daarvoor een jaarlijks dividend uitgekeerd krijgen.
Een overheidsdienst die hetzelfde moet doen heeft hetzelfde kapitaal nodig. Dat geld wordt aangeleverd door de overheid (in de vorm van overheidsinvesteringen), uit de schatkist. Dat geld wordt dus ook geleend, via staatsleningen. Daar wordt jaarlijks rente op uitgekeerd. Dus indirect zijn die kosten er ook. Kapitaal kost gewoon geld.
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Vr Dec 15, 2000 22:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


"Dat is niet bepaald een beeld van de werkelijkheid, Henk. Je komt toch wel's bij een tankstation met die Xanthya van je. Zo zuinig is die auto nou ook weer niet.
Wel eens gezien hoe groot zo'n snelweg-tankstation is? En dat is alleen nog het zichtbare deel, omdat ondergronds nog allerlei constructies aanwezig zijn om weglekkende brandstof op te vangen. "

Guus, wat ik wil zeggen is dat er op dit moment voldoende benzinestations zijn om iedereen te bedienen. Als er vrijheid komt om stations waar maar ook te openen zullen er denk ik niet veel meer bijkomen maar zullen sommigen misschien moeten sluiten of overgenomen worden door een concurrent die meer efficient kan werken.
En Guus, er is nog ruimte GENOEG. alleen kunnen wij nog niet zo goed van onze nutteloze weilandjes afstand nemen...
(ok in de randstad is het misschien een beetje drukker dan hier in Cuijk)
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Vr Dec 15, 2000 23:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


Theo,
Ik denk dat we deze rubriek uitgeschopt worden door webmaster Cliff wegens "far off topic". Een kort antwoord dus.

Bij nutsbedrijven denk ik voral aan infrastructurele zaken: wegenbouw, waterleiding, riolering, energiedistributie (gas, electriciteit) en telecommunicatie.
Dat product hoeft niet aan de man te worden gebracht door jachtige "sales representatives" in leas-auto's maar kan naar behoefte worden gedistribueerd. Het is volmaakte onzin dat dit soort organisaties moet worden geprivatiseerd omdat onze regering de marktwerkingskolder in de kop heeft.

Voor het overige denk ik dat vrije marktwerking op den duur altijd uit de hand zal lopen en tenslotte uitmondt in wereldomspannende monopolies en kartelvorming. Deze klontering is nu al goed waar te nemen als gevolg van fusies en overnames: een soort oorlogseconomie, maar dan zonder overheidssturing.

Citaat:
Als er vrijheid komt om stations waar maar ook te openen zullen er denk ik niet veel meer bijkomen maar zullen sommigen misschien moeten sluiten of overgenomen worden door een concurrent die meer efficient kan werken.


Dat is precies wat ik bedoel, Henk.
De vrije markt in zijn prachtvolle glorie. De grootste blijft over want die heeft de meeste macht om "efficiënt" te werken d.w.z. zijn concurrent uit de markt te drukken.
Als je de vrije markt mondiaal z'n gang laat gaan is er over 20 jaar nog maar één oliemaatschappij op deze wereld.
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Za Dec 16, 2000 0:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


Het is met de nieuwe opzet van Weerwoord erg makkelijk en snel om een nieuwe discussie te starten over dit onderwerp in de categorie 'Economie'.
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Za Dec 16, 2000 1:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


Deze is trouwens ook sterk:

* Pomphouders grensstreek eisen subsidiegeld terug

Pomphouders in de grensstreek met Duitsland beschuldigen oliemaatschappijen van het inpikken van hun overheidssubsidie. Het geld was drie jaar geleden door de regering toegezegd om de Nederlandse benzinestations beter te laten concurreren met de goedkopere Duitse pomphouders. Maar de oliemaatschappijen legden de exploitanten daarna een forse huurverhoging op, waardoor de subsidie werd afgeroomd. Enkele pomphouders zijn naar de rechter gestapt om het geld terug te eisen. De belangenorganisatie Bovag steunt de rechtszaak niet, omdat alles in contracten is vastgelegd.
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Za Dec 16, 2000 10:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


De vrije markt in zijn prachtvolle glorie.
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Ma Dec 18, 2000 0:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


Niks vrije markt. De benzinedistributie wordt volledig beheerst door ontelbare regels en eisen van de overheid.
Bovendien zijn benzinestations feitelijk dependances van de fiscus. Zeker als ze ook sigaretten en zo verkopen. Het "vije markt" deel van deze bedrijven bedraagd misschien een procentje of tien. Bovendien wordt nog vaak door de overheid bepaald wat ze wel en niet mogen verkopen in de shops, hoe lang ze open mogen zijn enz.
Het enige wat benzinestations kunnen doen aan markt is een paar centen meer of minder op de benzine. Omdat het grootste gedeelte van de benzineprijs uit belasting bestaat heeft dit een effect van hooguit een of twee procent op de uiteindelijkle prijs. Niet genoeg om ervoor om te rijden dus.
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Ma Dec 18, 2000 0:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


Procentueel gezien zijn benzinestations eigenlijk een staatsbedrijf waar ondernemers worden misbruikt om voor een hongerloontje de miljarden (accijnzen) voor de staat bijeen te schrapen maar zij mogen daarvoor wel de risico's lopen.
Brandstofprijzen....
BerichtGeplaatst: Di Dec 19, 2000 2:10 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast
   
 


* Shell gaat kosten verder terugdringen

Olieconcern Shell gaat vanaf januari de kosten extra terugdringen. Het concern wil dan jaarlijks vijf miljard dollar besparen, een miljard meer dan eerder werd vastgesteld. De extra bezuiniging is volgens Shell mogelijk, omdat het concern nu al vier miljard heeft bespaard. Het concern maakte ook bekend dat het meer olie en gas gaat produceren. Jaarlijks moet de productie naar schatting met vijf procent toenemen.
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 1  

  
  
 Plaats nieuw bericht  Plaats reactie  



Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.