Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Is invoering van een vondelingenluikje in ons land gewenst.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Kan de anonimiteit door een vondelingenliuikje bij ongewenste zwangerschap babylevens redden?
ja
100%
 100%  [ 3 ]
nee
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 3

Is invoering van een vondelingenluikje in ons land gewenst.
BerichtGeplaatst: Do Okt 06, 2011 21:08 Plaats reactie Reageer met quote
Melisz

Vandaag was er een opiniërend TV-programma, waar de wenselijkheid van vondelingenluikjes in vraag werd gesteld. Een vondeling van middelbare leeftijd, een woordvoerder van de raad voor de kinderbescherming, een voorstander van een initiatief daarvoor in Dordrecht hadden elk voor zich argumenten voor en tegen de invoering van een dergelijke voorziening.

In beeld kwam de Belgische praktijk voor een vondelingenluikjes, waar moeders in gewetensnood in volle anonimiteit een ongewenste baby kunnen achterlaten in de wetenschap dat de kindjes goed worden opgevangen.

Wat het meest opviel was dat de woordvoerder van de kinderbescherming uitsluitend negatieve argumenten te berde bracht, omdat moeders in nood in ons land volop hulp zouden (kunnen) krijgen om opgevangen te worden. Hij ging daarbij volkomen voorbij aan de paniek voor schending van en behoefte aan anonimiteit voor de moeder. Typisch de volkomen afstandelijke weinig inlevende reactie van iemand die buiten de werkelijkheid van de paniek en problematiek van moeders vie vor de geboorten van een ongewenste baby staat. Aanstaande moeders die in een volslagen andere leefwereld verkeren dan een bureaucraat wiens ego duidelijk wordt aangetast, waar hij nu links en rechts wordt gepasseerd door een goed inzicht dat niet aan het eigen brein is ontsproten, hoewel het idee niet zo nieuw is dat hij daarmee niet bekend kan zijn.

Iets wat elders goed lijkt te functioneren behoort niet kwansuis terzijde te worden geschoven omdat onze kinderbescherming eens te meer niet bereid is na te denken over het onderwerp om vervolgens met voornamelijk formele argumenten en een kennelijk zeer beslist standpunt de discussie te besluiten.
Vermoedelijk leeft deze woordvoerder nog in het autochtone verleden, terwijl met name voor veel allochtone ongewenste zwangerschappen anonimiteit rond de geboorte in plaats van officiële "hulp"-verleners essentieel, zeg maar zonder meer van levensbelang zijn voor moeder en kind.

Voor mij is de kille benadering van het probleem van deze vorm van barensnood onbegrijpelijk

BerichtGeplaatst: Do Okt 06, 2011 21:38 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Het lijkt mij evident dat een vondelingenluikje zeker niet tot extra babymoorden zal leiden en dus eerder levens zal redden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Okt 06, 2011 22:46 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Te grote instanties zoals de kinderbescherming maar ook de dierenbescherming leven buiten de maatschappij.
Ze denken dat iedereen de wegen kent en als ze die kennen hebben ze te maken met (semi) ambtenaren die een opleiding hebben gehad.
Vroeger was er toch altijd een vondelingenluikje bij kloosters.

BerichtGeplaatst: Do Okt 06, 2011 22:50 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Het zijn subsidiesponzen die gerund worden door opportunistische zakkenvullers.
BerichtGeplaatst: Do Okt 06, 2011 23:19 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Helemaal mee eens.
De kinderbescherming heeft heel wat huwelijks kapot gemaakt en vooral vaders.

Zwartboek Kinderbescherming op Internet

http://www.het-klankbord.vuurwerk.nl/kinderen.htm

BerichtGeplaatst: Do Okt 06, 2011 23:28 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

In het kader van gescheiden afval van -glas- plastiek- groente -en oud papier bakken ,lijkt het beter een nieuwe afvalbak bij te plaatsen voor afgedankt nieuw leven .

Quote:
Elisabeth, Vroeger was er toch altijd een vondelingenluikje bij kloosters.

ja,in die oude tijden was er ook een kringloop,veel ongewenste babys van verkracht vrouwelijk personeel werd gedumpt in kloosters en verkocht aan oudere of onvruchtbare madames van hogere standen .
BerichtGeplaatst: Vr Okt 07, 2011 0:39 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

10 miljoenste, wat is de oplossing voor ongewenste babies?
Het zelfde voor ongewenste dieren?

BerichtGeplaatst: Vr Okt 07, 2011 12:55 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Als mensen zich als konijnen blijven gedragen moeten ze maar als koeien in een wei van gras leren leven .

Een begin voor het terugdringen van ongewenste babys is het om zeep helpen van pausen en limans die pleiten voor uitbreiding van de intensieve mensenhouderij.
Babys promoting ten behoeve van de kraamindustrie met aanverwant kapitaal begint onderhand de spuigaten uit te lopen.
De sublimering voor meer babys is in werkelijkheid vervallen tot een onbeheersbare mensenplaag.
Harmonisatie van vondelingenluikjes voor zwanger geschoten allochtonen zou ook europees aanbesteed kunnen worden, vondelingenluikjes geplaatst in het Vatikaan of in kansrijke Europese uitzendbureaus .
BerichtGeplaatst: Vr Okt 07, 2011 20:33 Plaats reactie Reageer met quote
Melisz

Je uitlatingen in dit verband zijn gewoon grof en platvloers 10 miljoenste. Ik ben er niet door geshockeerd wat waarschijnlijk de opzet is. De volledige afwezigheid van respect voor menselijk leven gaat mij te ver. Roep liever je ouders ter verantwoording voor je persoonlijke aanwezigheid . En neem maar één drastische maatreglel door als verantwoordlelijke voor de eigen overbodigheid op je te nemen. Elke Nederlander minder is er immers een en we moeten ergens beginnen, toch?.
Ik vrees echter zelf met 6 miljoen anderen er eer te krijgen je daartoe voor te mogen gaan. Beleefd blijven is me met de paplepel ingegeven en daarom rest me "slechts de uitnodiging "na U! Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Okt 07, 2011 22:39 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Niet mijn onbeleefde woorden,maar de platvloersheid met gebrek aan respect voor menselijk leven zijn de shockerende moeders die hun babys door vondelingenluikjes weggeven aan vreemden.
Ondanks wat ik ook lijk, toonde mijn ouders wel verantwoording voor mijn persoonlijke aanwezigheid.

En misschien toon ik meer respect voor leven door het zelf weg te laten.
BerichtGeplaatst: Za Okt 08, 2011 0:46 Plaats reactie Reageer met quote
yowkah

wat kan ik zeggen...
ik ben zelf eigenlijk tegen overbevolking en dus zou ik liever een kind adopteren dan een kind van mijzelf ( samengevat).

Ik snap niet wat een vondelingen luikje voor bij waarde heeft behalve dat het anoniem is en er voor zorgt dat het kind geen
geboorte certificaat, naam van vader of moeder, of iets in die trend heeft ( nogal handig als je asielzoeker bent en je kind een goed
leven wilt bezorgen, bijvoorbeeld).

Ja een moeder kan in de stress zitten vanwege haar kind, maar vergeet niet. Een vondelingen luikje betekend bijvoorbeeld ook dat een vrouw die een geboorte-depressie heeft haar kind zomaar weg kan doen, no questions asked.
Er zijn genoeg manieren om je van een ongewenst kind af te helpen, de toegevoegde waarde van een vondelingenluik kan ik niet vinden.

Ook vind ik de website die hier geplaatst is niet echt toepasselijk.
De enige link is dat het beide over dat de kinderbescherming iets zegt of doet.
De link tussen kinderberscherming die weigert luikjes te maken en slechte thuis situaties vind ik belachelijk.
Hoe kan je nou zeggen dat de kinderbescherming kinderdieven zijn als ze weigeren kinderen aan te nemen op anonieme wijze?

En dan dit argument:
Quote:
Ze denken dat iedereen de wegen kent en als ze die kennen hebben ze te maken met (semi) ambtenaren die een opleiding hebben gehad.

Ik zou in zo'n situatie dus JUIST de kinderbescherming bellen?

Als je anonimiteit wilt in een verhaal als dit, dan zou ik beginnen met eens zoeken wat je opties zijn.
Want dat kinderluikje ken je ook niet, net als je die andere wegen niet kent, of wel dan?

type een keer "afstand van kind doen" in google. krijg je mooie pagina van de kinder bescherming over welke instanties je hierbij kunnen helpen, en tja het internet is anoniem. Ook vraag ik me af of niemand zich af gaat vragen waar je kind is gebleven als je al 4 maanden met een steeds boller wordende buik rond huppelt.

Er zijn al zoo veeel diensten die je kunnen helpen met dit soort problemen. Waarvan ook weer zoo veel anoniem benaderbaar zijn. Dat ik een kinderluikje te gevaarlijk, overbodig, en bizar vind voor deze tijd.
BerichtGeplaatst: Di Okt 11, 2011 20:54 Plaats reactie Reageer met quote
Melisz

Tj er is al sinds jaar en dag de mogelijkheid om een baby in een doos of kistje ergens in een portiek of langs de weg te dumpen. Er komt alitijd weliemand langs die dat opvalt. Zo is het luikje evenals de kinderbescherming overbodig. Je moet wel zorgen dat je DNA-sporen niet in de directe omgeving kunnen worden opgemerkt. Pak dus een retourtje voor de trein van Maastricht naar Zwolle om maar iets te noemen........ en een 2e-hands maxicosie

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg