Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » PvdAahaha : premie voor leerlingen die MAVO diploma afronden Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
PvdAahaha : premie voor leerlingen die MAVO diploma afronden
BerichtGeplaatst: Wo Okt 23, 2002 17:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Kerel, ik ga hier na wel Rechten doen daar vind ik vast een goeie baan mee....

Richthofen

Mag ik vragen wat voor opleiding JIJ eigenlijk gevolgd hebt?
Est aliquid valida sceptra tenere manu!

Ovidius
BerichtGeplaatst: Wo Okt 23, 2002 21:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

HTS electronica/transmissietechniek en begonnen op de MAVO

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door GerardM op 23 Oktober 2002 om 22:05 uur]
BerichtGeplaatst: Wo Okt 23, 2002 22:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Kerel, ik ga hier na wel Rechten doen daar vind ik vast een goeie baan mee....

Rechten? Dat is helemaal een pretstudie

Heilige drie-eenheid: Vrijheid, Verantwoordelijkheid, Respect.
BerichtGeplaatst: Za Okt 26, 2002 17:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Rechten? Dat is helemaal een pretstudie

Met MAVO kun je het in ieder geval niet studeren....

Richthofen

Ovidius
BerichtGeplaatst: Za Okt 26, 2002 20:01 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Een beloningssyteem is misschien wel helemaal niet zo'n gek idee.

Wellicht dat het kinderen die nu totaal niet gemotiveerd zijn en de motivatie van thuis niet meekrijgen, net dat beetje extra kan stimuleren.

Vind het wel een positieve benadering. Is dat idee al uitgewerkt?

"Condemnation without investigation is the height of ignorance". Albert Einstein
BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2002 6:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Het laatste jaar van de HAVO wou mijn zoon er absoluut de brui aan geven. Ik heb hem omgekocht met een Cita, zo'n brommertje waar hij z'n zinnen op had gezet. Daarna heeft hij uit zichzelf VWO gedaan.

Ik vraag me nog altijd af wat hij had gedaan als hem dat brommertje niet was gegeven. Hij was echt een snoeiharde puber waar nauwelijks mee te praten viel.

Daarna heeft hij van alles gestudeerd, van internationaal management, commerciele economie tot industriele vormgeving en informatica. Nu runnen we samen een business. En ik heb diepe bewondering voor mijn lastige puber van weleer.

Belonen voor goed gedrag is meer voor te zeggen dan bestraffen voor slecht gedrag, denk ik.

"Condemnation without investigation is the height of ignorance". Albert Einstein
BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2002 11:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Pardon C-team? Het is beter goed gedrag te belonen dan slecht gedrag te bestraffen? Is dat niet de wereld op zijn kop?

We leven in een samenleving waar iedereen zich aan regeltjes moet houden. Of je het nou leuk vindt of niet. En als je je aan de regels houdt dan is er niets aan de hand. Hou je je er niet aan, dan moet er corrigerend opgetreden worden. Zo hoort het te gaan en niet andersom.

Dit geldt ook voor scholen! Wat is de volgende stap C-team? Het belonen van kinderen die de lagere school afmaken? Of de kleuterschool als een nog volgende stap?

Kijk dat je als ouder zoiets doet heb ik er geen probleem mee, maar de regering moet dit absoluut niet doen.
Discriminatie en rascisme zijn verboden, maar constateren mag wel. En dat doe ik ook.
BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2002 14:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Kijk dat je als ouder zoiets doet heb ik er geen probleem mee, maar de regering moet dit absoluut niet doen.

Zelfs dat, Gerard, werkt in veel gevallen niet!!! Misschien werkt het bij deze jongen, maar over het algemeen kweek je op deze manier verschrikkelijk materialistische rotkinderen! Ik ken veel jongeren, die NIETS meer voor niets doen, doordat hun ouders ooit begonnen zijn met zo'n geintje, en dat bleven herhalen!! Hoe kun je later iemand aanzetten iets te doen, zonder aan te komen met een cadeau?

Bovendien zijn wij, VWO'ers en gymnasiasten, de jongeren die het zware werk moeten leveren en veel moeten afzien, vroeg moeten beginnen met keuzes maken en snel leren zelfstandig te werken, dus ALS ER AL IEMAND BELOOND ZOU MOETEN WORDEN ZIJN WIJ HET WEL!!!

Maar goed, deze discussie lijkt me tamelijk irrelevant, aangezien geen van de NORMAAL DENKENDE partijen ooit met een dergelijk plan akkoord zouden gaan.

Richthofen

Ovidius
BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2002 14:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Richthofen,

Als ouders het doen dan is het hun verantwoordelijkheid en niet die van de overheid. Ik ben er ook geen voorstander van, maar als er zoiets moet gebeuren dan liever dat de ouders het doen dan de overheid.

Ik kreeg na het behalen van mijn MTS en HTS diploma ook wat van mijn ouders, maar dat merkte ik pas na afloop. Zou ik minder mijn best gedaan hebben? Nee niet echt.

In mijn ogen wordt het de jeugd tegenwoordig veel te makkelijk gemaakt. Ja ik klink wel als een oude l**, maar in mijn ogen is het ook zo.
Discriminatie en rascisme zijn verboden, maar constateren mag wel. En dat doe ik ook.
BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2002 16:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

In mijn jeugdige ogen hoor Gerard...

Kinderen moeten niet door geld of cadeautjes gestimuleerd worden, hun studie af te maken, maar ze moeten meekrijgen van thuis wat goede opleiding kan doen met je. De ouders moeten zich ook meer inleven in de wereld van het kind en daarvanuit zeggen, is dit en dit nix voor je?

Bijvoorbeeld een lastige Cita-puber aanraden om electrotechniek ofzo te gaan doen, omdat ie daarmee de brommer kant op kan, ik zeg maar wat.

Cteam, heb je mijn bijdrage gelezen over het plan? Het is wel een aardig plan, maar werkt totaal niet.
MSD -Maatschappelijk Sociaal Democraten- www.cu2.nl/msd , neem een kijkje!
Jeltje van Nieuwenhoven: "Ik zeg wat ik denk, en ik denk dat ik wat zeg (maar niemand verstaat me)".
Geef de PvdA en GL geen kans. INDIEN U "links" stemt, kies voor SP!
BerichtGeplaatst: Ma Okt 28, 2002 5:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Jullie zien het allemaal zo zwart/wit. Je kunt als ouder soms ook 'nee' zeggen uit een soort automatisme of vooroordeel, om dat iets je zelf niet aanstaat.

Als je daar overnadenkt kun je soms heel goed tot de conclusie komen dat je eigenlijk zelf een beetje zeikgedrag vertoont: consequent zijn om het consequent zijn.

Kinderen waarderen het enorm als je beredeneert op iets dergelijks terugkomt en je voor je gedrag verontschuldigt. Ze gaan dan zelf bij een volgende kwestie ook eerst nadenken, is mijn ervaring.

Kom later nog wel terug op belonen van 'goed' gedrag in plaats van het voortdurend bestraffen van 'slecht' gedrag. Corrigerend optreden hoeft namelijk niet uit straf te bestaan.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 28, 2002 15:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Prima Pvda, ik ga alsnog de mavo doen.
Ik denk dat het meer een goed tekstidee is voor een carnavalshit. hahahahahahahahahahahahahahah
Democraten nieuwe stijl
BerichtGeplaatst: Ma Okt 28, 2002 16:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Jullie zien het allemaal zo zwart/wit. Je kunt als ouder soms ook 'nee' zeggen uit een soort automatisme of vooroordeel, om dat iets je zelf niet aanstaat.

Als je daar overnadenkt kun je soms heel goed tot de conclusie komen dat je eigenlijk zelf een beetje zeikgedrag vertoont: consequent zijn om het consequent zijn.

Kinderen waarderen het enorm als je beredeneert op iets dergelijks terugkomt en je voor je gedrag verontschuldigt. Ze gaan dan zelf bij een volgende kwestie ook eerst nadenken, is mijn ervaring.

Kom later nog wel terug op belonen van 'goed' gedrag in plaats van het voortdurend bestraffen van 'slecht' gedrag. Corrigerend optreden hoeft namelijk niet uit straf te bestaan.

Ik ben zelf een "kind" en ben het er toch niet mee eens.

In mijn ogen wordt het de jeugd tegenwoordig veel te makkelijk gemaakt. Ja ik klink wel als een oude l**, maar in mijn ogen is het ook zo.

Ik ben het hier ook mee eens maar ik geloof dat ik met 16 nog niet de naam "oude lul" verdien...

Richthofen

Ovidius
BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2002 1:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Het gaat hierbij om kinderen die op de één of andere manier uit de boot vallen of dreigen te vallen, correct? Het lijkt mij dat niemand daar mee gediend is.

Dat zijn jullie toch zeker wel met me eens?

Kennelijk is daar op dit moment geen goede oplossing voor. Ik denk dat het in veel gevallen om kinderen gaat die voornamelijk negatieve aandacht gewend zijn. M.a.w. ze krijgen alleen aandacht als ze iets verkeerd doen in de vorm van 'mag niet', 'hou op' of een pak rammel.

In een 'normale' gezinssituatie is het belonen van goed gedrag een automatisch onderdeel van de opvoeding. Je staat er misschien niet zo bij stil, maar de meeste kinderen worden dagelijks aangemoedigd en toegejuicht. Vanaf dag 1, de eerste stapjes, puzzeltjes, woordjes krabbeltjes etc. word je beloond met complimentjes.

Negatief gedrag wordt zo veel mogelijk genegeerd of met afleidingsmanouvres ontweken. Straf wordt alleen uitgedeeld in noodsituaties, als een uiting van pure machteloosheid van ouders.

Waarschijnlijk herinner je je de keren dat je straf kreeg daarom zo goed: als uitzonderingssituaties. De positieve aandacht (en beloning) die je hebt gekregen beschouw je namelijk als iets vanzelfsprekends.

Hier is sprake van een 'normale' opvoedingssituatie. Die zet zich op school voort. Je hoeft geen 'kei' te zijn, maar als je je best doet word je beloond in de vorm van waardering.

Stel nu dat je een kind bent dat dat alles niet van huisuit meekrijgt. Dat je grof gezegd alleen waardering krijgt als je je kop houdten niet lastig bent. En dat je alleen een ijsje of snoep of anderszins krijgt (geen waardering als beloning, gewoon afkoop) als je daarom lang genoeg zeurt en het uiteindelijk krijgt omdat je ouders van het gezeik af willen zijn.

Jullie kunnen je toch wel een beetje voorstellen wat dat betekent?

Makkelijk om te zeggen dat het aan de ouders ligt, maar die zijn in dezelfde omstandigheden opgegroeid en hebben dat patroon ingebakken gekregen.

Hoe moet zo'n kind het op school ooit redden? Scholen zijn daar niet op ingesteld.

Denk daar maar even over na.

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2002 10:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

C-team,

Het gaat hierbij om kinderen die op de één of andere manier uit de boot vallen of dreigen te vallen, correct? Het lijkt mij dat niemand daar mee gediend is. Dat zijn jullie toch zeker wel met me eens?

Ja ik ben het eens met je als je zegt dat je wat moet doen om ervoor te zorgen dat kinderen (want daar hebben we het uiteindelijk over) buiten de boot dreigen te vallen. En inderdaad is niemand daarmee gediend.

Waar ik het niet mee eens ben is het feit dat je dus kinderen geld gaat geven als zij de MAVO afmaken. En wordt dit geld alleen gegeven aan kinderen die het moeilijk hebben op de MAVO? Of wordt het aan alle kinderen gegeven als ze de MAVO afronden? In het eerste geval zie ik een stukje discriminatie ten opzichte van de kinderen die wel gewoon mee kunnen komen op de MAVO. Of misschien iets meer hun best doen.

Kennelijk is daar op dit moment geen goede oplossing voor. Ik denk dat het in veel gevallen om kinderen gaat die voornamelijk negatieve aandacht gewend zijn. M.a.w. ze krijgen alleen aandacht als ze iets verkeerd doen in de vorm van 'mag niet', 'hou op' of een pak rammel.

Is er geen goede oplossing? Wat dacht je gewoon van niet laten slagen? Klinkt hard he C-team, maar wat denk je van de buitenwereld? Is de buitenwereld niet hard? Hoe denk je dat bedrijven handelen? Als iemand niet mee kan komen om wat voor een reden dan ook, dan krijgt de werknemer hier op een gegeven moment de rekening voor gepresenteerd. Met als uiterste maatregel ontslag. En dan gaat het bedrijf niet tegen die werknemer zeggen als je nu wat beter je best doet en je haalt je targets, dan krijg je wat meer geld. Kom nou toch zeg. Als je dat denkt, dan denk je buiten de realiteit.

Kinderen die negatieve aandacht gewend zijn? Ze krijgen alleen aandacht als ze wat fout doen? Ligt dat niet aan de opvoeding C-team? En moet de maatschappij ervoor opdraaien als ouders de opvoeding niet goed doen in onze ogen (want laten we wel wezen de ouders denken over het algemeen dat ze het goed doen)? Dat is het verschuiven van het probleem van de ouders (die in eerste instantie verantwoordelijk zijn voor de opvoeding) naar het onderwijs.

En vooral dat laatste zie je steeds vaker gebeuren. De verschuiving van de verantwoordelijkheid van de opvoeding van de ouders naar het onderwijs.

In een 'normale' gezinssituatie is het belonen van goed gedrag een automatisch onderdeel van de opvoeding. Je staat er misschien niet zo bij stil, maar de meeste kinderen worden dagelijks aangemoedigd en toegejuicht. Vanaf dag 1, de eerste stapjes, puzzeltjes, woordjes krabbeltjes etc. word je beloond met complimentjes.

Er is een groot verschil tussen een complimentje geven en een zak met geld geven C-team. Dat moet ook voor jou duidelijk zijn denk ik.

Negatief gedrag wordt zo veel mogelijk genegeerd of met afleidingsmanoeuvres ontweken. Straf wordt alleen uitgedeeld in noodsituaties, als een uiting van pure machteloosheid van ouders.

Kijk dat is het punt juist. Negatief gedrag wordt genegeerd of ontweken. Veel van wat kinderen doen wordt goed gevonden door ouders. Ik word er af en toe misselijk van. Zeven jaar heb ik in een supermarkt gewerkt en wat je daar allemaal ziet met kinderen. Gatverdamme. Ze willen iets en gewoon lopen drammen en maar doorgaan en maar doorgaan. Negatief gedrag toch? En dan zwichten de ouders alsnog. De volgende keer zal zon kind dat weer doen, want het schijnt te werken. En zo wordt van kwaad tot erger. De ouders moeten eens leren optreden. Maar ja dat is natuurlijk lastig als je je eigen kind maar twee dagen in de week thuis hebt (doordeweeks werken beide ouders lekker voor hun tweede auto en de derde vakantie, terwijl het kind door anderen opgevangen wordt).
Waarschijnlijk herinner je je de keren dat je straf kreeg daarom zo goed: als uitzonderingssituaties. De positieve aandacht (en beloning) die je hebt gekregen beschouw je namelijk als iets vanzelfsprekends. Hier is sprake van een 'normale' opvoedingssituatie. Die zet zich op school voort. Je hoeft geen 'kei' te zijn, maar als je je best doet word je beloond in de vorm van waardering.

Is waardering in jouw ogen dan hetzelfde als een zak met geld C-team? In mijn ogen dus niet. Weet je wat waardering is? Dat is een complimentje die je krijgt als je iets (uitzonderlijk) goed gedaan hebt.

Stel nu dat je een kind bent dat dat alles niet van huis uit meekrijgt. Dat je grof gezegd alleen waardering krijgt als je je kop houdt en niet lastig bent. En dat je alleen een ijsje of snoep of anderszins krijgt (geen waardering als beloning, gewoon afkoop) als je daarom lang genoeg zeurt en het uiteindelijk krijgt omdat je ouders van het gezeik af willen zijn. Jullie kunnen je toch wel een beetje voorstellen wat dat betekent?

Ja dat kan ik me voorstellen en dat schreef ik net ook al.

Makkelijk om te zeggen dat het aan de ouders ligt, maar die zijn in dezelfde omstandigheden opgegroeid en hebben dat patroon ingebakken gekregen. Hoe moet zo'n kind het op school ooit redden? Scholen zijn daar niet op ingesteld. Denk daar maar even over na.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik ken namelijk ook mensen die opgegroeid zijn in een normaal gezin (wat dan ook normaal mag zijn) waar de vader normale waardering kreeg van zijn ouders. Ze hadden het niet makkelijk met drie of vier kinderen en ze kregen ook niet alles wat ze wilden. En nou is het gekke dat hij nu zelf twee kinderen heeft en als ik mijn ouders hoor, dan zijn het vreselijke kinderen. En maar drammen als ze iets willen etc. Dus het is niet automatisch zo dat een ouder zijn eigen opvoeding oplegt aan zijn kinderen.

C-team. Stel nou eens dat dit plan de PvdA het redt. Hoe moet zon kind het later redden in de grote boze buitenwereld? De buitenwereld is daar niet op ingesteld. Denk daar maar even over na.

Het grootste probleem wat er nu is, is dat de verantwoording verschoven wordt van de ouders naar de scholen. De scholen zijn daar niet voor, want die zijn bedoeld voor onderwijs en eventueel als aanvulling op de opvoeding. Maar de ouders zijn de hoofdverantwoordelijken. Niet hun ouders, niet de kinderopvang, niet de naschoolse opvang, niet de scholen en zeker niet de maatschappij (jij en ik dus).

BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2002 0:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Het maakt in mijn ogen niet zoveel uit waar de verantwoordelijkheid ligt, Gerard. Als die niet in goede handen is bij de ouders, dan zullen we als samenleving een oplossing moeten zoeken.

Tenzij je accepteert dat kinderen buiten de boot vallen en het "jouw" verantwoordelijkheid niet is. Maar dan heb ik zo m'n bedenkingen over de kwaliteit van een dergelijke samenleving.

Je kunt nu eenmaal niet je eigen maatstaven als uitgangspunt nemen, denk ik. "Als iedereen z'n kinderen zo op zou voeden zou de wereld er een stuk beter uitzien." Kan best kloppen, maar dat is helaas niet het geval.

In een kleine gemeenschap is het bijvoorbeeld moeilijk spijbelen. Ik heb dat vroeger vaak gedaan, maar leefde dan voortdurend in angst dat ik een bekende tegen zou komen. Wat ook meestal wel het geval was, genieten van die 'vrijheid' deed ik dus echt niet.

In een anonieme samenleving had ik dat waarschijnlijk wel gedaan.

Het gaat er dus om dat je kinderen niet laat vallen. Zijn scholen daarvoor niet voldoende toegerust, dan zal je dus naar manieren moeten zoeken waarop ze dat wél zouden kunnen zijn.

Als daar een beloningssysteem in past, dan ben ik daar onmiddellijk een groot voorstander van. Of dat geld moet zijn weet ik niet, je kunt genoeg andere dingen verzinnen. Maar belangrijk is dat die kinderen het zien als een beloning. En dat zou ook geld kunnen zijn. Je zou het die kinderen zelf eens kunnen vragen. "Wanneer zou je wél naar school gaan?" Kinderen geven altijd een eerlijk antwoord.

Je vergelijking met de supermarkt begrijp ik heel goed. Maar uit het voorbeeld dat je geeft blijkt alleen maar het - uiteindelijk - belonen van negatief gedrag. En dat is precies wat ik bedoel.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2002 9:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

C-team,

Ik weet een hele goede beloning C-team. Laten we alle kinderen die, laten we zeggen, 5% van de tijd aanwezig zijn op de MAVO gewoon het diploma geven. Ben je van het hele gezeik af.

Het maakt wel uit waar de verantwoording ligt. De ouders hebben besloten om een kind te nemen (slechts in enkele gevallen is het een moetje). Dus de primaire verantwoording ligt echt wel bij de ouders en niet bij het onderwijs. Het onderwijs moet primair onderrichten en niet opvoeden (komt er natuurlijk ook bij kijken, maar is een secundaire taak als het niet tertiaire is). Echter de nadruk komt tegenwoordig steeds meer te liggen op het opvoeden. Dat is een verkeerde beweging die er gaande is. Vooral als je ziet dat leraren al helemaal vol zitten en er niet nog een taak bij kan.

De ouders schuiven tegenwoordig te snel hun verantwoordelijkheid richting de scholen. Kijk bijvoorbeeld eens naar tweeverdieners. En dat is toch een grote groep die ook kinderen heeft. Hun kinderen worden zo snel mogelijk naar een crèche gestuurd, want dan kunnen de ouders weer aan het werk (tweede auto, derde vakantie). En dan snel naar de kleuterschool met naschoolse opvang. Aan hun ouders vragen of ze s avonds ook nog willen oppassen, omdat ze ook hun sociale leven nog hebben. Met ik verder gaan C-team? De opvoeding wordt is dit geval eigenlijk niet gedaan door de ouders, maar door een groep mensen die eigenlijk weinig met die kinderen heeft omdat ze de ouders niet zijn.

In mijn ogen zijn de kinderen tegenwoordig meer bezig met hun mobiele telefoon, computer, spelletjes en dergelijke dan dat ze bezig zijn met school. Het aantal contacturen op school wordt steeds minder en dat betekent dus dat ze thuis meer moeten doen. Een stukje verantwoordelijkheid die de kinderen niet kunnen dragen. Ik denk dat dit de punten zijn waarom de PvdA met dit plan gekomen is.

Drop outs zijn van alle tijden C-team. En dus ook van deze tijd. Maar moeten we deze kinderen gaan belonen als ze hun school afmaken die ze anders niet afmaken? Hoe denk je dat kinderen erover denken die wel gewoon naar school gaan, zich inzetten en hun huiswerk maken? Dat is toch de basis voor het succesvol afronden van een opleiding. Ja ook aanleg natuurlijk, maar we hebben het hier wel over de MAVO hoor. We hebben het niet over een studie chemie aan een universiteit.

En misschien is het maar goed dat er mensen zijn die de MAVO niet afmaken. Dat klinkt raar, maar dat is het niet. De laatste jaren heb je kunnen zien dat het gemiddelde opleidingsniveau gestegen is. Er komen steeds meer hoger opgeleiden in Nederland. De banen voor lager opgeleiden worden steeds moeilijker ingevuld.

Maar of die drop outs daar interesse in hebben is weer een andere vraag. Want zij zien ook dat de hoge opgeleiden meer geld verdienen dan lager opgeleiden. Dus ze willen natuurlijk ook een flink salaris, auto van de zaak, GSM van de zaak, 13e maand en een bonus. Zo maar voor niet. Alleen omdat ze zich willen inzetten. Immers op de MAVO kregen ze toch ook een bonus in de schoot geworpen.

BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2002 4:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Als ouders hun opvoedende taak niet aankunnen, Gerard, is er zoiets als een samenleving die zich het lot van hun kinderen aantrekt.

Althans, dat hoort in mijn ogen zo te zijn.

Heb je nog geen idee horen opperen over hoe jij denkt dat voorkomen zou kunnen worden dat kinderen buiten de boot vallen. Je vindt dat zelfs helemaal niet erg.

Je bent alleen maar aan het afkraken. Typisch Nederlands: alleen maar weten hoe het niet moet.

BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2002 8:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

C-team,

Ik geloof dat jij toch mijn stukjes nog eens moet lezen. Ik heb namelijk nergens geschreven dat de samenleving niet moet helpen als de ouders de opvoeding niet aankunnen.

Wat ik geschreven heb is dat de ouders de primaire taak hebben om de kinderen op te voeden. En dat de scholen het als secundaire of tertiaire taak hebben. Dus de ouders staan er niet alleen voor.

Dus zoals je leest ben ik het op zich wel met jou eens. Het grote verschil zit in het punt dat jij het allemaal maar zo makkelijk wilt maken. Misschien is het verstandiger om eens te kijken waarom die kinderen buiten de boot vallen.

En kom dan niet direct met de mededeling dat die kinderen niet slim genoeg zijn of iets dergelijks. Dat is een dooddoener eerste klas. Iedereen wordt met dezelfde hoeveelheid hersenen geboren en afhankelijk van de omgeving ontwikkelt de ene persoon zich anders dan een ander persoon. Ik heb zelf al verschillende punten aangegeven waardoor het in mijn ogen komt dat die kinderen buiten de boot vallen.

Dat er mensen buiten de boot vallen is van alle tijden C-team. Het is een utopie om te denken dat je het voor elkaar kan krijgen dat er niemand meer buiten de boot valt.

En het grootste probleem met het idee van de bonus vind ik de vanzelfsprekendheid waarmee die drop-outs een bonus krijgen als ze de school afmaken. Een bonus in welke vorm dan ook. Dat is niet goed C-team.

Weet je wat je dan kweekt? Je kweekt kinderen die alleen iets gaan doen als er iets tegenover staat. En ze gaan dat heel normaal vinden en dat gedrag gaan ze dan ook meenemen als ze volwassen worden. En ze verwachten hetzelfde gedrag ook als ze gaan werken. Oftewel het is geen goede voorbereiding op hun werkzame leven.

En hoe denk je dat kinderen, die wel gewoon mee kunnen komen en wel hun best doen op school, zich voelen als ze zien dat hun mede klasgenoot, die weinig doet en niet mee kan komen, zich ineens wel gaat inzetten vanwege de bonus?

Waarom is het typisch Nederlands om alleen maar af te kraken zonder met oplossingen te komen? Ik weet niet wat deze opmerking van jou maakt C-team. Iemand die het ergens niet mee eens is en dan komt met onzinnige oplossingen. Je bent dan zeker ook geen Nederlander.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door GerardM op 31 Oktober 2002 om 08:47 uur]
BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2002 9:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hier raak je de kern van de zaak Gerard:
Weet je wat je dan kweekt? Je kweekt kinderen die alleen iets gaan doen als er iets tegenover staat. En ze gaan dat heel normaal vinden en dat gedrag gaan ze dan ook meenemen als ze volwassen worden. En ze verwachten hetzelfde gedrag ook als ze gaan werken. Oftewel het is geen goede voorbereiding op hun werkzame leven.

En dan valt hetr me juist van JOU, Cteam, zo tegen dat je het daar niet mee eens bent! Je hebt net in de reactie op de columns lopen verkondigen dat je kinderen moeten werken en geen 'losers' moeten zijn! En terecht! Maar waarom spreek je jezelf zo tegen hier??

De ouders hebben verantwoordelijkheid (EN contact) nummer 1, de scholen staan verder weg en hebben secundaire verantwoordelijkheid. Waarom gelijk teruggrijpen naar de staat??

Als jij iets niet snapte op school in de les, ging je toch ook niet gelijk naar de rector??

De 1e schil zijn de ouders, de 2e de school, de 3e ergens ver pas de overheid. Die heeft er geen zicht op. De eerste 2 wel!
MSD -Maatschappelijk Sociaal Democraten- http://www.msd.eu.tc/, neem een kijkje!
Jeltje van Nieuwenhoven: "Ik zeg wat ik denk, en ik denk dat ik wat zeg (maar niemand verstaat me)".
Geef de PvdA en GL geen kans. INDIEN U "links" stemt, kies voor SP!
BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2002 14:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Gewoon privatiseren die scholen, zelf betalen, dan hoeft iemand die er vlug mee ophoudt ook niet mee te betalen aan de dure opleiding van iemand anders. Maar heeft dan wel een voorsprong van 10 jaar, zo, ik ga op vakantie, ga jij maar carriere maken, wie heeft er nou een laag IQ? aaahahahahaha.
BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2002 14:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ach ik heb net vier weken vakantie gehad hoor, dus ik kan er wel weer even tegen.
BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2002 20:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Een premie voor de leerlingen die een MAVO-diploma halen? En waar dacht de PvdA dat geld vandaan te kunnen halen? Ik denk dat we de centjes voor onderwijs wel ergens anders voor kunnen gebruiken.
Natuurlijk een belachelijk idee!
Het lijkt ook wel steeds erger te worden met de jeugd. Een extra beloning in de vorm van een financiele toegift. Dat diploma zou een gift op zich moeten zijn. Met dat diploma zijn er tal van mogelijkheden voor een leerling om zich op de arbeidsmarkt te manifesteren of eventueel door te studeren op MBO of Havo.
Maar ja, de ongemotiveerde leerlingen willen we ook graag naar dat diploma loodsen... Nou, het is graag of niet.

Geen woorden, maar daden.
BerichtGeplaatst: Vr Nov 01, 2002 0:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Waar het om gaat, Torero en Gerard, is heel simpel, maar kennelijk begrijpen jullie dat niet of willen jullie dat niet begrijpen.

Om een opleiding af te kunnen maken, moet je gemotiveerd zijn. Je hebt het hier over kinderen die dat van huisuit niet meekrijgen. Hun gedrag wordt voor een groot deel bepaald door het feit dat ze thuis vrijwel uitsluitend negatieve aandacht hebben gekregen.

Deze kinderen beschouwen zichzelf als 'waardeloos' en worden daar voortdurend in bevestigd. Ook op scholen. Het zijn namelijk behoorlijk lastpakken.

Het aanbrengen van een beloningsstructuur kan voor deze kinderen een ombuiging in hun gedrag en dus ook hun toekomstmogelijkheden betekenen.

Ik begrijp van jou, Gerard, dat er behoefte is aan ongeschoold personeel en dat je deze kinderen graag zou willen opofferen aan deze behoefte.

Dat vind ik dus echt een onzinnige bijdrage.

Zeker in een tijd waarin buurten het af laten weten, is er wel degelijk een belangrijke rol voor de scholen weggelegd.

Er zijn een aantal veelbelovende projecten om deze kinderen te helpen. Waarbij de scholen een belangrijke signaalfunctie hebben en
beschikken over een team van hulpverleners die ingeschakeld worden, de situatie thuis bekijken en vanuit een vertrouwensrelatie proberen de zaak positief om te buigen.

Ondanks de gunstige resultaten sneuvelen deze initiatieven in de bezuinigingsgeilheid. 'Meer blauw op straat' doet het nu eenmaal beter en is gemakkelijker te begrijpen voor de burgerbevolking.

Dat het daarbij slechts gaat om symptoom bestrijding is lastiger uit te leggen en verkoopt minder goed als 'gevoel van veiligheid'. Een vals gevoel, omdat er aan de oorzaken niets gedaan wordt.

Tuurlijk vallen er kinderen uit de boot en is dat altijd al zo geweest, maar een samenleving die daar niet meer aan wil werken is niet mijn samenleving.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 01, 2002 10:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

C-team,

Ik begrijp het probleem bes. En ik erken de oorzaken ook. Maar waar ik tegen ben is het belonen van negatief gedrag. En in dit geval zouden we negatief gedrag belonen.

Jij bent het er dus mee eens dat je kinderen gaat motiveren door geld te geven. Kinderen die niet gemotiveerd zijn om überhaupt te leren en zelf wat tijd in een opleiding te steken. En zoals je zelf ook schrijft zijn het lastpakken.

Je moet je dan eens afvragen wat voor een mensen je met zulke maatregelen maakt. Heb je dat wel eens gedaan? Ik heb het al een aantal keren geschreven, maar jij schijnt dat niet te lezen. Of je leest het wel, maar je reageert er niet op.

Je maakt dus mensen die alleen gemotiveerd worden door een beloning. Dat lijkt mij een verkeerde ontwikkeling. De mensen zouden door zichzelf gemotiveerd moeten worden.

Ik begrijp van jou, Gerard, dat er behoefte is aan ongeschoold personeel en dat je deze kinderen graag zou willen opofferen aan deze behoefte. Dat vind ik dus echt een onzinnige bijdrage.

Nee dat begrijp je verkeerd. Iedereen mag van mij vier universitaire opleidingen afronden en twee ton per jaar verdienen. Maar we hebben inderdaad ook laagopgeleide mensen nodig.

Weet je nog wat er in de jaren 60 en 70 gebeurd is C-team? Toen wilden Nederlanders minderwaardig werk niet meer doen. Werk wat door laag opgeleiden gedaan werd. Nee iedereen moest zo nodig doorleren. Het gevolg was dat er gastarbeiders naar Nederland gehaald werden.

Zeker in een tijd waarin buurten het af laten weten, is er wel degelijk een belangrijke rol voor de scholen weggelegd.

Dit is het omdraaien van de verantwoording (ook al meerdere malen genoemd, maar ook dat schijnt niet belangrijk te zijn). Waarom laten de buurten het afweten? En wat laten ze afweten? Daar moet eerst over nagedacht worden. Volgens mij laten de buurten het afweten door een gebrek in de opvoeding. En de opvoeding is in eerste instantie de taak van de ouders met de school als tweede.

Er zijn een aantal veelbelovende projecten om deze kinderen te helpen. Waarbij de scholen een belangrijke signaalfunctie hebben en beschikken over een team van hulpverleners die ingeschakeld worden, de situatie thuis bekijken en vanuit een vertrouwensrelatie proberen de zaak positief om te buigen.

Dus die hulpverleners zijn eigenlijk sociaal werkers? Waarom dan geen sociaal werkers aanstellen en het geld wat de scholen besteden aan de hulpverleners gebruiken voor dingen waar de school (en dus ook weer alle kinderen op die school) wat aan heeft?

Ondanks de gunstige resultaten sneuvelen deze initiatieven in de bezuinigingsgeilheid. 'Meer blauw op straat' doet het nu eenmaal beter en is gemakkelijker te begrijpen voor de burgerbevolking.

Bezuinigingsgeilheid? Als er de afgelopen jaren niet zo kwistig was gestrooid met geld in de verkeerde richting en het had geïnvesteerd in zinvolle projecten, dan hadden we deze problemen vele malen minder gehad. En ik weet niet of je het door hebt, maar in Nederland gaat het niet zo florissant met de financiën hoor.

Discriminatie en rascisme zijn verboden, maar constateren mag toch wel? En dat doe ik ook.
  Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg