| Hoe meer privé-scholen, hoe beter | |
Geplaatst: Zo Jan 06, 2002 23:58 |
|
|
|
John,
Naast de nu al bestaande tweedeling in het onderwijs (blanke scholen, 'zwarte' scholen), komt er dan een nieuwe klasse: 'rijkeluisscholen'. Ik zie de oplossing van het probleem meer in het afschaffen van R.K.-scholen, protestants-christelijke scholen, Joodse scholen, en islamitische scholen. Als al die scholen openbare scholen zouden worden, (ze worden toch al 100% gesubsidieerd door de overheid) zou dat een hoop geld besparen. Het voorkomt ook de verkokering in de maatschappij en de neiging zich af te wenden van andere geloofsgroepen. Die verkokering kun je volhouden tot op de Universiteit (R.K., Protestants-christelijke, Joodse, en Islamitische universiteiten?), maar eens zullen ze gaan werken in een bedrijf waar allerlei gelovigen en niet-gelovigen zullen moeten samenwerken. Hoe moeilijk wordt de aanpassing aan de maatschappij dan?
Ik ben zeker niet voor de toelating van privé-basisscholen, want dan krijg je een tweedeling tussen rijk en arm, zoals je die in Engeland ziet. What's next? Privé middelbaar onderwijs? (zoals Eton, Harrow) Private Universiteiten?
Deze tweedeling verschaft geen gelijke kansen voor alle leerlingen/studenten, vooral niet voor hen die geen rijke vader of moeder hebben. Toegegeven, kinderen uit de 'betere' milieus hebben, over het algemeen, een hogere algemene ontwikkeling, en dus een betere startpositie. Maar niemand kan mij vertellen dat kinderen van rijke ouders per definitie intelligenter zijn dan kinderen van arme ouders, of bijstandsmoeders. Ook die kinderen moeten de kans krijgen zich te ontplooien. |
|
|
|
|
| Hoe meer privé-scholen, hoe beter | |
Geplaatst: Ma Jan 07, 2002 14:20 |
|
|
|
Diversiteit binnen het onderwijs is volgens mij alleen maar goed. Als er alleen maar openbare scholen zouden zijn, elk met een identiek onderwijsprogramma en een identieke, zorgvuldig neutrale kijk op de maatschappij, ontstaat de neiging om éénvormige leerlingen af te leveren, die geen of weinig oog hebben voor de diversiteit die het menselijk denken te bieden heeft.
De huidige diversiteit in het onderwijs (niet alleen christelijke en islamitische scholen, maar ook scholen op humanistische grondslag, en op basis van specifieke onderwijsmethodieken (o.a. montessori)) zorgt voor een brede diversiteit in maatschappelijke visies onder de leerlingen. Daar ben ik blij mee.
Het privé-onderwijs waar Eijgenstein (what's in a name?) nu mee wil starten past volgens mij niet in dat rijtje. Het biedt geen andere visie binnen het onderwijs, maar een apart wereldje voor jeugd die geselecteerd is op het vermogen van de ouders. Onvermijdelijk een elite-wereldje.
Door de grotere financiële middelen zullen deze scholen ongetwijfeld kwalitatief beter onderwijs kunnen leveren dan de gemiddelde school, maar .... slechts aan de gefortuneerde (!) enkeling.
Hier creëer je dus een maatschappelijke tweedeling die in mijn ogen ongewenst is. In twee eeuwen socialistische en liberale strijd hebben we juist een dergelijke maatschappelijke tweedeling ongedaan weten te maken. Waarom dan nu meewerken aan het ontstaan van een nieuwe elite?
Ik ben tegen deze ontwikkeling! |
|
|
|
|
| Hoe meer privé-scholen, hoe beter | |
Geplaatst: Za Jan 12, 2002 15:28 |
|
|
|
Kuiper,
Met privé-onderwijs is niets mis. Als ouders daar graag voor willen betalen, dan moeten ze die kans krijgen. De weinige privé-scholen (vaak middelbare) die er in Nederland zijn, zijn meestens internationale scholen, al dan niet in combinatie met intern verblijf (kostscholen). Deze scholen dienen vaak voor kinderen wiens ouders in het buitenland werken, vaak op zakenreis zijn, of voor buitenlandse kinderen wiens ouders hier tijdelijk een (consulaire) functie hebben.
Deze scholen dienen niet te verdwijnen. Openbare scholen moeten er zijn, daarnaast evt. aangevuld met privé-scholen. Een keuzemogelijkheid moet er zijn, zeker in een land als Nederland, waar het openbare onderwijs snel verslechterd. Wel vind ik, dat het bedrijfsleven niet té veel invloed op de gehele gang van zaken dient te krijgen. Een subsidiërende rol is prima, maar directe bemoeienis met het onderwijs (met mogelijk specifiek gerichte onderwijs op de betreffende bedrijven)is niet aanbevelenswaardig. Kinderen moeten eigen keuzes kunnen blijven maken na afronding van de opleiding.
http://home01.wxs.nl/~breet040/home.html Just the facts ma'am! |
|
|
|
|
| Hoe meer privé-scholen, hoe beter | |
Geplaatst: Zo Jan 13, 2002 0:10 |
|
|
|
Jego,
lees mijn bijdrage van 7 januari in deze discussie nog maar eens.
Privé-onderwijs leidt tot een tweedeling in de samenleving, een tweedeling tussen rijk en arm, die door verschillende kwaliteit in onderwijs (privé-scholen zullen beslist in staat zijn om beter onderwijs te bieden, al is het maar omdat ze met meer geld de betere onderwijskrachten kunnen inhuren) ook tot een verschil in algemene ontwikkeling tussen rijk en arm leidt.
Zo krijg je dus een klassenmaatschappij, en dat vormt een bedreiging voor de democratie, waarin iedereen gelijke rechten en kansen zou moeten hebben.
Niet dat het systeem nu meteen zal instorten, maar het is een stap in de verkeerde richting.
Als we in Nederland democratisch besluiten dat privé-scholen er wel mogen komen, dan leg ik mij daar natuurlijk bij neer. Maar ik zal blijven proberen om mensen ervan te overtuigen dat het géén goede zaak is. |
|
|
|
|
| Hoe meer privé-scholen, hoe beter | |
Geplaatst: Ma Jan 14, 2002 0:28 |
|
|
|
Nogmaals, met privé-onderwijs is niets mis. Bedrijven moeten hier echter niet teveel invloed op krijgen. Het kan, en is, in veel gevallen ook anders. De weinige privé-scholen die Nederland kent (zoals ik al reeds aanhaalde, zijn dat vnl. internationale scholen, die inderdaad kleine klassen hebben [gemiddeld 12 leerlingen]) houden zichzelf in stand, zijn onafhankelijke organisaties, niet gesponsord. Deze scholen zijn daardoor wel wat duurder.
Het gevaar is als een bedrijf het sponsort, dat de school in een keer ten onder kan gaan, als het slechter gaat met het bedrijf, of het bedrijf om andere redenen de sponsoring staakt. Dat maakt het voor de leerlingen onstabieler.
Dit is reeds gebeurt, met een internationale prive-school in de provincie Utrecht, welke onafhankelijk was, maar werd opgekocht door een bedrijf. Dit bedrijf staakte na twee jaar de sponsoring en de leraren stonden op straat en de leerlingen konden naar een andere school. Dit was schandalig. Daarom moet het bedrijfsleven niet teveel invloed krijgen.
Als onafhankelijke instituten mogen deze scholen wat mij betreft gewoon bestaan.
http://home01.wxs.nl/~breet040/home.html Just the facts ma'am! |
|
|
|
|
|
|