Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » De nationaliserende functie van het Onderwijs
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
De nationaliserende functie van het Onderwijs
BerichtGeplaatst: Ma Feb 25, 2002 0:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ter opening:
Een oude bijdrage over de rol van het onderwijs in de integratie.

Onderwijs

Onderwijs is meer als leren. Onderwijzers/leraren maken van uitheemse kinderen en inheemse kinderen nieuwe burgers. In een immigratieland dient de nationaliserende en integrerende functie van het onderwijs benadrukt te worden.

Het personeel in basis- en het voorgezet onderwijs is niet opgeleid om om te gaan met een diversiteit in culturele codes, gewoontes, leergedrag. Kennis en begrip van de verschillen tussen inheemse en uitheemse culturele codes en normen ontbreken, het belang van deze verschillen wordt onderschat: men neigt uit te gaan van individuele verschillen en algemeen menselijke eigenschappen, op de cultuurverschillen inspelen wordt vanuit gelijke behandeling onaanvaardbaar geacht. Een voorbeeld: Bij vele culturen gebeurt het aanspreken van iemand eerbiedig. In de Nederlandse taal staat directheid en pragmatisme voorop, hetgeen door mensen uit die (andere, niet-nederlandse) culturen als ruw, bot en onbeleefd of zeer oneerbiedig kan worden ervaren.
Wat in de nederlandse cultuur een plaagstoot of een onschuldig plagerijtje is ("schelden doet niet zeer"), kan in andere culturen een belediging, een aantasting van de eer betekenen. Een bijkomend verschil is dat Eer in de nederlandse cultuur geen grote rol speelt, zeker geen kernwaarde is. In tegenstelling tot andere culturen waar beledigingen slechts met bloed uitgewist kunnen worden, neemt een Nederlander met een verontschuldiging genoegen, en veronderstelt terzelfdertijd dat ook voor de ander voldoende is. Wordt verontschuldigingen aanbieden in andere culturen als zeer vernederend ervaren, een Nederlander doet dat bijna achteloos ("sorry").
Deze cultuurverschillen kunnen én moeilijkheden tussen leraar en leerling, én tussen groepen leerlingen onderling veroorzaken.
In deze gevallen richt men zich op het voorkomen van (vermeend)"racisme". Terwijl het gaat om wederzijds onbegrip, een cultuurkloof.
Terzelfdertijd wordt de nederlandse cultuur en haar uitingen in het onderwijs niet expliciet belicht. De achtergronden van de nederlandse cultuur (geschiedenis, natuurlijke omstandigheden) worden niet onthuld, geen wonder, het ontbreekt de onderwijzers zelf vermoedelijk aan nationaal cultureel bewustzijn. De nederlandse cultuur blijft zo in nevelen gehuld; bekendheid, begrip, trots noch bewondering zal haar deel zijn. Inheemse noch uitheemse kinderen kunnen er z een gezamenlijke identiteit aan ontlenen, welke integratie zou kunnen bewerkstelligen.

Naast een gedegen kennis en begrip van uitheemse culturen (nodig om een brug te slaan), zal de overdracht van nationale Nederlandse culturele codes en normen, het onderwijs over cultuuruitingen, alsmede het onderwijzen van de geschiedkundige, aardrijkskundige en levensbeschouwelijke achtergronden van de nederlandse cultuur een grotere rol moeten spelen in het onderwijs.
Slechts dan zal de nationaliserende en integrerende functie met succes vervuld kunnen worden, en kan daarmee bijgedragen worden aan het smeden van één natie uit verschillende volkeren.

Taal is antropologisch gezien de ruggegraat van een cultuur. Ook van de Nederlandse nationale cultuur. In het leren spreken, schrijven en gebruiken van taal zitten allerlei culturele codes. Gedegen taalonderwijs en een groter maar ook weer niet fuandamentalistisch taalpurisme moeten de status en de centrale plaats van de nederlandse taal versterken. Tweetalig onderwijs aan op immigrantenkinderen gericht onderwijs is in dit verband uit den boze.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Willem op 04 April 2002 om 23:26 uur]
BerichtGeplaatst: Do Apr 04, 2002 17:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nou vindt men hier niks van? Hebben Rovy, Maarten, John Wervenbosch of RobT, allemaal mensen die graag over integratieproblematiek discussiëren helemaal geen mening over de integratiefunctie van het onderwijs?
BerichtGeplaatst: Do Apr 04, 2002 20:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Willem, ik vind dat je een goed punt aansnijdt, maar ik ga hier nog even over filosoferen voordat ik mijn mening over dit onderwerp wil verkondigen.
Op zich kun je niet vroeg genoeg beginnen met de integratie van de nieuwgekomen burgers en zou het antwoord in het onderwijs kunnen liggen.
Ik kan alleen geen 'maar' vinden.

groeten uit......Holland?
BerichtGeplaatst: Vr Apr 05, 2002 0:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik denk dat ik me er wel in kan vinden ja.

Nederland is nooit echt bewust bezig geweest met de eigen cultuur, o.a. door handelsgeest en verzuiling. Je zou kunnen stellen dat ons dat nu "zuur" komt te staan.

Wat denk ik ook een element hier is, is de vrijheid van onderwijs, zowel mbt Islamitische scholen als streng-christelijke scholen. Bij beide vormen worden kinderen nogal anders gevormd dan de "mainstream".
Er valt veel voor te zeggen dat we dat op een andere manier zouden moeten regelen.
Maar meneer Fortuyn, hoe gaat u dat betalen?! Stem VVD!
  Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg