Voelt u zich persoonlijk genomen door banken? |
ja |
|
10% |
[ 1 ] |
nee |
|
20% |
[ 2 ] |
Is uw vertrouwen in het bankensysteem geschaad? |
|
20% |
[ 2 ] |
ja |
|
40% |
[ 4 ] |
nee |
|
10% |
[ 1 ] |
| |
|
Totaal aantal stemmen : 10 |
|
|
Geplaatst: Zo Mrt 25, 2018 11:43 |
|
|
|
|
_________________ Mijn -isme is realisme. |
|
|
|
Geplaatst: Ma Mrt 26, 2018 7:08 |
|
|
|
Wat ik je zeg: meer stelen. Hoe zuur is het als je van de ING naar de NIBC bent geswitched Royy?
Het maakt echt geen fuck uit, ze stelen allemaal... |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Ma Apr 16, 2018 12:07 |
|
|
|
|
_________________ Mijn -isme is realisme. |
|
|
|
Geplaatst: Do Jun 14, 2018 8:54 |
|
|
|
Valt het jullie ook op dat er steeds meer reclame van banken te zien en te horen is?
Het is heel lang stil geweest maar sinds een jaartje roeren ze zich weer en roepen ze vooral hoe betrouwbaar ze zijn.
Jaja.... |
|
_________________ Religie maakt meer kapot dan je lief is. |
|
|
|
Geplaatst: Do Jun 14, 2018 15:18 |
|
|
|
Wat heerlijk.
Ik zie/hoor geen reclame. |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Jun 15, 2018 7:45 |
|
|
|
Ik zie nooit reclame op tv maar ik hoor wel reclame op de radio. En banken sturen mail rond. Dat zie ik ook.
Maar goed, dat is het punt niet. Het punt dat ik wil maken is dat banken jaren muisstil zijn geweest en nu weer beginnen met het verspreiden van hun leugens. Het zijn nog steeds de zelfde ratten. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Jun 24, 2018 17:55 |
|
|
|
Wil je niet dat banken geld verdienen? |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Aug 08, 2018 9:23 |
|
|
|
Van mij mag iedereen geld verdienen. Mijn punt is dat bankiers tuig zijn die eerst een wereldcrisis veroorzaken, ons daarvoor laten opdraaien, jarenlang muisstil blijven zitten en nu hun varkenskop weer open beginnen te trekken.
En hun arrogantie kent geen grenzen:
https://nos.nl/artikel/2245104 abn amro slankt zakenbank af minder ingrijpend dan verwacht.html
Vakbond De Unie vindt de maatregelen toch tragisch. "De ontslagronde bij banken is inmiddels groter dan bij de sluiting van de mijnen", zegt De Unie voorzitter Reinier Castelijn in het NOS Radio 1 Journaal. "Die moesten per se gered worden, maar wat doen we nu eigenlijk voor de mensen in de financiële sector? Ik vind het toch weer heftig."
Lui pc bankpersoneel durven te vergelijken met hardwerkende mijnwerkers over wiens ruggen de elite zich destijds, met behulp van de banken, verrijkt heeft vind ik een grote schande!
Schaam u meneer Castelijn!  |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Sep 04, 2018 8:34 |
|
|
|
|
|
|
|
Geplaatst: Di Sep 04, 2018 10:46 |
|
|
|
Mijn vrouw ging naar de bank om toestemming te geven, een redelijk groot bedrag van onze lopende rekening via pinnen mogelijk te maken.
Het meisje aan het loket gilde voor iedereen verstaanbaar het bedrag van de rekening. Daarna wilde ze luidkeels weten waarvoor het bedrag bestemd was en deelde de omstanders luidkeels mee hoeveel geld op onze betaalrekening stond.
Dan vraag ik me af waar dat kind zich mee bemoeid. Het was tenslotte ons eigen, opgespaarde geld.
Die hoogopgeleide diensten van ons bankwezen stellen steeds minder voor.
Vroeger ging men voor grotere bankzaken naar een aparte kamer. Nu kunnen die langopgeleide kinderen dienst doen als dorpsomroeper.
. |
|
_________________ Milieu-activisme. Harten van goud, en hersens van havermout. |
|
|
|
Geplaatst: Di Sep 04, 2018 17:43 |
|
|
|
Cliff schreef: |
Een bank draagt niets, maar dan ook niets bij aan een samenleving. Het enige wat ze doen is geld schuiven tussen partijen en daar continu iets vanaf jatten. |
Dat heet bij elkaar brengen van vraag (ik wil een hypotheek) en aanbod (ik wil mijn geld veilig bewaren). Doen zoveel bedrijven.
Quote: | Wie nu nog tegen de crypto currencies is, is gewoon vóór dit asociale gedrag. |
Haha, hoe zou je miners dan precies noemen Cliff? Wat doen die precies?
Quote: | Mensen moeten zich eens realiseren dat we banken niet meer nodig hebben en dat betalingen prima onderling gedaan kunnen worden zonder tussenkomst van de bank (die er direct weer iets vanaf steelt). |
Nope, vooralsnog niet. Maar zet jij lekker je hele vermogen om in een bitcoin code. Seed niet kwijtraken he  |
|
_________________ Houdt koers! Valse honden schiet je af. #trotsopdeboer |
|
|
|
Geplaatst: Di Sep 04, 2018 20:07 |
|
|
|
Je weet dat het gaat gebeuren Royy.... de blockchain technologie gaat techniek veilig maken, zonder tussenpersonen.
Einde financiële sector. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Sep 04, 2018 20:58 |
|
|
|
De miners zijn jouw nieuwe tussenpersonen, Cliff. Alleen wil je dat op de een of andere manier niet zien.
Zitten verder nog wel wat haken en ogen aan. Denk dat het vooral leidt tot het automatiseren of digitaliseren van tussenpersonen, niet het verdwijnen van die tussenpersoon an sich. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Sep 04, 2018 21:20 |
|
|
|
Royy schreef: | De miners zijn jouw nieuwe tussenpersonen, Cliff. Alleen wil je dat op de een of andere manier niet zien. |
Oh, ik wil dat best zien.... maar is irrelevant: die miners kunnen namelijk niets jatten van jouw transactie. Moet je eens kijken wat de financiële sector doet, die stelen altijd vele euro's van jouw transactie.
Quote: | Zitten verder nog wel wat haken en ogen aan. Denk dat het vooral leidt tot het automatiseren of digitaliseren van tussenpersonen, niet het verdwijnen van die tussenpersoon an sich. |
Ken je Über? Of AirBnB? Of anders misschien Soundcloud oid?
Daar stonden nog niet zo lang geleden respectievelijk grote taximaatschappijen, hotels en free record shops tussen.
Hetzelfde gaat gebeuren in de financiële sector. Nu moet je nog met je geld naar de bank, die het op een rekening bewaren voor je. En als je dan iets wilt betalen moet je naar die bank, en die houdt dan precies bij wat er bij jou af gaat en bij iemand anders erbij.... en terwijl ze dat doen jatten ze steeds iets van je rekening (dat noemen ze kosten)
Echt, banken staan op de rol om helemaal weggeautomatiseerd te worden. Via blockchain technologie maak ik geld over direct naar jou, en dat gaat er bij mij af en komt er bij jou bij. En prima als je 'online wallets' wilt gebruiken, maar dan wel jouw keuze, en nog steeds met vele malen minder personeel dan een bank...
Byebye financiële dieven. |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Sep 05, 2018 18:42 |
|
|
|
Oh, ik wil dat best zien.... maar is irrelevant: die miners kunnen namelijk niets jatten van jouw transactie. Moet je eens kijken wat de financiële sector doet, die stelen altijd vele euro's van jouw transactie. |
Ehmm als ik nu 1000 euro via de bank naar jou overmaak, Cliff. Hoeveel heb jij morgen dan op je bankrekening en hoeveel kost mij dat?
En als ik nou 1000 euro in bitcons naar jou overmaak, Cliff. Hoeveel heb jij dan over pakweg 10 minuten (als t niet te druk is) in je wallet en hoeveel kost mij dat?
Zal ik t antwoord geven:
Bank: 1000 euro en dat kost mij niets.
Bitcoin: 1000 euro (even los van koersrisico) en dat kost mij ongeveer een dollar.
Leg eens uit.
Quote: |
Ken je Über? Of AirBnB? Of anders misschien Soundcloud oid?
Daar stonden nog niet zo lang geleden respectievelijk grote taximaatschappijen, hotels en free record shops tussen. |
Klopt, exact mijn punt.
Wat is Uber? Een tussenpersoon die aanbieders van autoritjes bij vragers van autoritjes brengt.
Wat is Airbnb? En tussenpersoon... die vraag en aanbod bij elkaar brengt.
Wat is Soundcloud of Spotify? Een tussenpersoon.
Exact dus mijn punt: het automatiseer of digitaliseert tussenpersonen. De tussenpersoon zelf blijft en vraagt zo mogelijk een hogere fee dan ervoor.
Airbnb vraagt 3% vergoeding, als ik direct een huis via internet zoek hoeft de verhuurder geen 3% te betalen.
Uber vraagt 25% vergoeding (!), denk maar niet dat een gewone taxichauffeur 25% van zn ritopbrengst af moet staan aan de taxicentrale.
Dus leg eens uit Cliff, waar is nou exact de tussenhandel verdwenen?
Verder ben ik blij dat je bij uitstek kapitalistische initiatieven zo ondersteunt.
Maar laten we eens een case uitwerken Cliff. Ik koop jouw huis. Normaal gaan we dan naar de notaris enzo voor de overdracht en moet ik een hypotheek regelen.
Hoe zou dat gaan in de blockchain? In de blockchain staat dat jouw huis van jou is. Jij kunt dus programmeren dat zodra je x euro van mij krijgt, het eigendom van jouw huis overgaat naar mij. Echter da's een wederkerige transactie. Ik ga niet x euro aan jou overmaken voordat ik eigenaar van jouw huis ben en vice versa.
Wat zetten we er dus tussen? Verdomd, een tussenpersoon, die mijn x euro ontvangt, eigenaarschao van jouw huis ontvangt en pas als ie beide heeft, geeft ie de euro's aan jou en t huis aan mij.
Hypotheek? Zelfde verhaal. Ik ben op zoek naar x euro. Jij hebt x euro over. Mijn inkomen, kredietstatus, gezondheidstatus, betalingsgeschiedenis, taxatierapport en wat al dies meer zij staan in de blockchain. Ben jij bereid om op basis van die informatie mij x euro te lenen, die je mogelijk over 30 jaar verspreid terug krijgt (of niet, weet je nooit)? Vast niet.
Wat doe jij? Jij zoekt een tussenpersoon op. Die zeg je: ik heb x euro, die wil ik veilig ergens in beleggen, hypotheken ofzo. Zoek jij maar een portefeuille (met duizenden hypotheken daarin) voor me uit met de hoogste ranking (zekerheid). Hoe noemen we dat? Een tussenpersoon (of een bank, zo je wilt).
Ik heb nog geen enkele use case gezien van de blockchain waarbij de tussenpersoon volledig verdwijnt. Digataliseren/automatiseren van de tussenpersoon? Zeker... zo intelligent is t werk wat een notaris doet nou ook weer niet. Compleet verdwijnen van de tussenpersoon? Leg me maar een use case voor, Cliff.
Quote: | Hetzelfde gaat gebeuren in de financiële sector. Nu moet je nog met je geld naar de bank, die het op een rekening bewaren voor je. En als je dan iets wilt betalen moet je naar die bank, en die houdt dan precies bij wat er bij jou af gaat en bij iemand anders erbij.... en terwijl ze dat doen jatten ze steeds iets van je rekening (dat noemen ze kosten) |
Zie voorbeeld hierboven. Per betaling via bij de bank betaal ik niks. Ik betaal iets van 1.50 euro per maand aan vaste fee. Per bitcoin transactie betaal ik zo'n 1 dollar. Reken maar even uit wat goedkoper is...
Quote: | Via blockchain technologie maak ik geld over direct naar jou, en dat gaat er bij mij af en komt er bij jou bij. |
Fantastisch he, maar wie betaalt die miners dan? Oh wacht...
Quote: | En prima als je 'online wallets' wilt gebruiken, maar dan wel jouw keuze, en nog steeds met vele malen minder personeel dan een bank... |
Prima als jij je vermogen op een hardware wallet wilt zetten Cliff en die bewaart in een kluis onder je bed, maar ik zou t je niet aanraden. |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Sep 07, 2018 14:55 |
|
|
|
Royy schreef: | Ehmm als ik nu 1000 euro via de bank naar jou overmaak, Cliff. Hoeveel heb jij morgen dan op je bankrekening en hoeveel kost mij dat? |
Dat kost ons beiden geld Royy, want we betalen allebei kosten voor onze betaalrekening.
Quote: | En als ik nou 1000 euro in bitcons naar jou overmaak, Cliff. Hoeveel heb jij dan over pakweg 10 minuten (als t niet te druk is) in je wallet en hoeveel kost mij dat? |
??? Heb je dit ooit gedaan Royy? Jij maakt zeker alleen transacties over via een broker?
Je kunt gewoon software op je computer draaien, zoals bv. electrum, die de overdracht direct regelt https://electrum ltc.org/
Bij deze. QED. Maar er is meer
ING heeft 8 miljoen klanten die per maand ongeveer 3 euro betalen voor hun betaalpakket. Dat is 24 miljoen euro per maand wat ze binnenharken om cijfertjes bij te houden. Die 288 miljoen euro JATTEN ze jaarlijks dus van de rekening van hun klanten.
En jij en ik weten dondersgoed dat een IT systeem opzetten wat cijfertjes bijhoudt geen 288 miljoen euro per jaar kost. Daarnaast rekenen ze nog allerlei administratieve kosten (denk woekerpolis).
Quote: | De tussenpersoon zelf blijft en vraagt zo mogelijk een hogere fee dan ervoor. |
Absoluut niet. De kosten zijn vele malen lager dan voorheen.
Quote: | Hoe zou dat gaan in de blockchain? In de blockchain staat dat jouw huis van jou is. Jij kunt dus programmeren dat zodra je x euro van mij krijgt, het eigendom van jouw huis overgaat naar mij. Echter da's een wederkerige transactie. Ik ga niet x euro aan jou overmaken voordat ik eigenaar van jouw huis ben en vice versa. |
Oh, maar dat is een kwestie van slimme software Royy die gelijk oversteekt. Zodra jij het geld overmaakt gaat de 'digitale eigendomsacte' naar jou. Je weet toch dat je bij blockchain dit al kan meegeven met de valuta?
Geen enkel technisch probleem dus.
Weg makelaar (2x), weg bank, weg hypoheek bemiddelaar, etc.
Quote: | Wat zetten we er dus tussen? Verdomd, een tussenpersoon, |
Niet dus.
Quote: | Hypotheek? Zelfde verhaal. |
Inderdaad zelfde verhaal, is allemaal in blockchain vast te leggen. Daar zijn geen tussenpersonen voor nodig.
Quote: | Ik heb nog geen enkele use case gezien van de blockchain waarbij de tussenpersoon volledig verdwijnt. |
Beter kijken. Ik maak geld over en ontvang geld direct van mensen via Electrum.
Quote: | Fantastisch he, maar wie betaalt die miners dan? Oh wacht... |
Uhmmm... die miners betalen zichzelf hoor, daarom heten ze ook miners. Net als de ouderwetse goudzoekers van vroeger, die werden ook niet betaald. Die vonden hun eigen goud(geld) in de grond.
Waarom denk je eigenlijk dat ze miners heten Royy?
Quote: | Prima als jij je vermogen op een hardware wallet wilt zetten Cliff en die bewaart in een kluis onder je bed, maar ik zou t je niet aanraden. |
Blijf jij maar lekker bij je bank Royy. Bang en bank schilt maar één letter. |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Sep 07, 2018 18:03 |
|
|
|
Dat kost ons beiden geld Royy, want we betalen allebei kosten voor onze betaalrekening. |
Ik betaal 1,50 per maand. Jij?
??? Heb je dit ooit gedaan Royy? Jij maakt zeker alleen transacties over via een broker?
Je kunt gewoon software op je computer draaien, zoals bv. electrum, die de overdracht direct regelt https://electrum ltc.org/ |
Zeker heb ik dat gedaan Cliff. Als het druk is krijg je je transactie zonder fee niet binnen redelijke tijd verwerkt.
Hier vind je een overzicht van de gemiddelde fee voor een bitcoin transactie:
https://bitinfocharts.com/comparison/bitcoin transactionfees.html#3m
Je weet toch dat een bitcoin block maar een beperkt aantal transacties kan verwerken, Cliff? In de periode van de hype rondom bitcoin ontstonden er enorme wachtrijen.
Quote: | En jij en ik weten dondersgoed dat een IT systeem opzetten wat cijfertjes bijhoudt geen 288 miljoen euro per jaar kost. Daarnaast rekenen ze nog allerlei administratieve kosten (denk woekerpolis). |
Da's t punt niet Cliff. Ik zeg juist: je kunt tussenpersonen digitaliseren en automatiseren.
Quote: | Absoluut niet. De kosten zijn vele malen lager dan voorheen. |
De tussenpersoon blijft Cliff.... Al je voorbeelden zijn tussenpersonen, hoe verklaar je dat?
En of de kosten dalen valt te bezien. De kosten dalen vooral doordat nieuwe technologie betere uitnutting van kapitaal mogelijk maakt (aanbod op de markt wat er anders niet was geweest). Dat is gunstig voor de consument. Maar de 25% die Uber vraagt....
Oh, maar dat is een kwestie van slimme software Royy die gelijk oversteekt. Zodra jij het geld overmaakt gaat de 'digitale eigendomsacte' naar jou. Je weet toch dat je bij blockchain dit al kan meegeven met de valuta? |
Wees eens eerlijk Cliff: ga jij werkelijk je huis overdragen o.b.v. een stukje open source software, Cliff? Of wil je toch een garantie?
Blijf jij maar lekker bij je bank Royy. Bang en bank schilt maar één letter. |
Ik ben nergens bang voor, ik ben realistisch. En zeker, ik leg mijn vermogen graag op de veilig mogelijkste plaats... en da's niet een hardware wallet. |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Sep 07, 2018 20:10 |
|
|
|
Royy schreef: | Ik betaal 1,50 per maand. Jij? |
Veel meer. Zeker als je er een aantal zakelijke rekeningen op nahoudt.
Quote: | Je weet toch dat een bitcoin block maar een beperkt aantal transacties kan verwerken, Cliff? In de periode van de hype rondom bitcoin ontstonden er enorme wachtrijen. |
Ik heb het over de blockchain, jij over de bitcoin. Misschien is dat het probleem?
Quote: | Da's t punt niet Cliff. |
Om de dooie drommel is dat wel het punt! 288 miljoen per jaar voor een systeem wat misschien met een ton per jaar ook te draaien is. Wat denk je nou wat daarvan de toekomst is?
Quote: | Wees eens eerlijk Cliff: ga jij werkelijk je huis overdragen o.b.v. een stukje open source software, Cliff? Of wil je toch een garantie? |
Er zijn best failsafe beveiligingen in te bouwen Royy. Wees niet zo bang!
Als er nu een paar bitjes omvallen bij de bank kun je ook alles kwijt zijn... |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Sep 07, 2018 21:48 |
|
|
|
Cliff schreef: | Veel meer. Zeker als je er een aantal zakelijke rekeningen op nahoudt. |
En vergelijk dat eens met de fee per transactie op een blockchain?
Er bestaan blockchains zonder fees, maar die hebben nog geen enkele schaal. De grote vraag is daar: waarom zouden miners daar hun energie in steken?
Ik heb het over de blockchain, jij over de bitcoin. Misschien is dat het probleem? |
Op zich niet. Maar stel je eens 1 blockchain voor die alle transacties ter wereld beheert met de snelheid waarmee banken dat nu doen (betalen binnen 5 seconden). Zeer interessant, maar ik wens je veel sterkte: je creeert waarschijnlijk een groter monster dan banken nu zijn. En wie houdt die blockchain eigenlijk draaiende en waarom?
Quote: | Om de dooie drommel is dat wel het punt! 288 miljoen per jaar voor een systeem wat misschien met een ton per jaar ook te draaien is. Wat denk je nou wat daarvan de toekomst is? |
Wie weet wat de miners van jouw wereldwijde blockchain gaan vragen, Cliff. Net zoals Uber nu 25% van de ritprijs als commissie vraagt.
Jij denkt dat de zon voor niets op zal gaan. Sommige mensen dachten dat ook over het internet. Die groep vindt nu ook dat internet gekaapt is door het kapitalisme en ziet in de blockchain een nieuwe belofte.
Verschuiving van wie er betaalt dat de zon opgaat zal zeker plaatsvinden: automatiseren en digitaliseren van tussenpersonen, waardoor vraag en aanbod veel sneller bij elkaar kunnen komen. De zon gaat echter nooit voor niets op.
En jij denkt dat je ING enorm hebt met die 288 mln he? Forget it, banken verdienen hun geld niet met transactie verwerking.
Quote: | Er zijn best failsafe beveiligingen in te bouwen Royy. Wees niet zo bang! |
Ongetwijfeld. Maar de zwakste schakel is altijd de mens. Maar misschien dat je anders oordeelt als er een pistool op je gericht staat?
Quote: | Als er nu een paar bitjes omvallen bij de bank kun je ook alles kwijt zijn... |
Nee da's dus het grote verschil met een blockchain. Ik heb een juridische vordering op de bank. Als de bank een fout maakt in haar grootboek (want da's blockchain) en mijn saldo verdwijnt, verdwijnt mijn vordering niet.
Binnen een blockchain heb je geen vordering, behalve op jezelf. Als er iets misgaat in de blockchain, is het gedaan met je bezit.
Maar vertel eens Cliff, zou jij je huis daadwerkelijk overdragen aan een stukje open source software? |
|
|
|
|
Weerwoord forum index » Economie