Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Hoe zit het eigenlijk met die banken? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 66, 67, 68, 69  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Voelt u zich persoonlijk genomen door banken?
ja
10%
 10%  [ 1 ]
nee
20%
 20%  [ 2 ]
Is uw vertrouwen in het bankensysteem geschaad?
20%
 20%  [ 2 ]
ja
40%
 40%  [ 4 ]
nee
10%
 10%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 10

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 18:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Wat doet mensen toch denken dat de overheid een soort onfeilbare organisatie is?

Dat denk niemand, maar bij de overheid is het vaak onkunde en bij het bankwezen zijn het gewoon intens slechte mensen.

Met andere woorden: beter een overheid die af en toe faalt dan een bank die er altijd in slaagt je te bestelen.

Daarbij vind ik oppositie vele malen beter dan keuze tussen twee commerciële banken... Laat ik dit voorbeeld geven: als jij eerst een regeringspartij hebt gestemd en je wilt je stem wijzigen bij de volgende verkiezingen in een stem voor de oppositie, dan hoef je in ieder geval geen afkoopboetes en notariskosten te betalen...

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2018 19:16 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:
Wanneer het bankwezen 'n overheidsaangelegenheid wordt is 't net zo goed mogelijk om de huidige keuze tussen duurzame en gewone banken te handhaven. Alleen zal er met name bij de gewone meer controle zijn ter voorkoming van onverantwoord ondernemen.

Royy schreef:
Wat doet mensen toch denken dat de overheid een soort onfeilbare organisatie is?

De (c.q. kwalijke) invloed van [url=http://achterdesamenleving.nl/welke 11 families vormen het private internationale bankenkartel/#.WrKeN9ThBkg]het private internationale bankenkartel [/url]schijnt inderdaad nogal groot te zijn.
Maar de kans dat deze bij overheidsbanken meer gereduceerd zal kunnen worden dan bij private is zonder meer aanwezig.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2018 13:28 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Het zijn bedrijven. Bedrijven hebben geen moraal.

Dan wordt het tijd dat dit verandert. Vandaar ook dat er steeds meer mensen in geweer komen tegen kiloknallers, leugenachtig voedsel, criminele bankiers en kinderarbeid.
En waarom gebeurt dat? Vanwege het gezamenlijke maatschappelijke moraal.
Tot zover jouw bewering dat moraal subjectief is.
Je kunt wel zeggen: des te groter het varken des te minder moraal.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2018 14:23 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Tedje van Es schreef:
Je kunt wel zeggen: des te groter het varken des te minder moraal.

Over lijken gaan heeft een gezicht.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2018 18:22 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Met andere woorden: beter een overheid die af en toe faalt dan een bank die er altijd in slaagt je te bestelen.

Tja fundamenteel mee oneens. Een bank die je besteelt ben je zelf bij en je kunt er zelf voor kiezen om weg te gaan of aangifte te doen. Een overheid die rampen veroorzaakt ben je zelf wel bij, maar keuze of mogelijkheden heb je niet.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2018 18:23 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Dan wordt het tijd dat dit verandert. Vandaar ook dat er steeds meer mensen in geweer komen tegen kiloknallers, leugenachtig voedsel, criminele bankiers en kinderarbeid.

Maar dat zie ik dus graag, Tedje. Daar ligt de werkelijke macht: bij de consument. Bedrijven stuur je de goede kant op door je consumptiegedrag, niet door regels.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2018 21:08 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Tja fundamenteel mee oneens. Een bank die je besteelt ben je zelf bij en je kunt er zelf voor kiezen om weg te gaan of aangifte te doen. Een overheid die rampen veroorzaakt ben je zelf wel bij, maar keuze of mogelijkheden heb je niet.

Dacht toch dat het bedrijfsleven en in zekere zin dus ook de banken die dit financieren heel wat meer rampen veroorzaken dan de overheid.
Weet trouwens zo gauw geen ramp te bedenken die door de overheid is veroorzaakt.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 9:55 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Weet trouwens zo gauw geen ramp te bedenken die door de overheid is veroorzaakt.

Nou, waar zullen we beginnen...

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 10:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Maar dat zie ik dus graag, Tedje. Daar ligt de werkelijke macht: bij de consument. Bedrijven stuur je de goede kant op door je consumptiegedrag, niet door regels.

Ik snap het niet meer. Eerst zeg je dat niemand zich met het salaris van de directeur van een privaat bedrijf mag bemoeien, zeg je dat bedrijven geen moraal hebben, verdedig je immoreel gedrag door moraliteit subjectief te noemen en nu vind je het prima dat de consument een bedrijf wijst op immoreel gedrag.
Wie bepaalt er nou wat immoreel is en mag je dan wel wat over het salaris van een privaat bedrijf zeggen?

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Tja fundamenteel mee oneens. Een bank die je besteelt ben je zelf bij en je kunt er zelf voor kiezen om weg te gaan of aangifte te doen.

Bij een overheid exact hetzelfde en bovendien meer controle. Eens per 4 jaar (en gemiddeld gezien nog veel vaker) kun je ze naar huis sturen. Dat werkt in zoverre dat de samenstelling continu rouleert.

Bij banken is het één beleid van financiële wanproducten voor de afgelopen 20 30 jaar. En switchen heeft totaal geen zin: alle banken doen exact hetzelfde. Er zijn geen banken zonder wanproducten.

Quote:
Een overheid die rampen veroorzaakt ben je zelf wel bij, maar keuze of mogelijkheden heb je niet.

Oh, jij hebt geen stemrecht? Geen demonstatierecht? Bij veel overheidsbeslissingen kun je overigens in beroep of bezwaar. Daarbij is er nog een WOB.

Banken zijn vele malen schimmiger.

Maar je hebt wel gelijk, dit is ons fundamentele punt van meningsverschil. Mijn vertrouwen in de overheid is niet groot, maar groter dan in banken. Jouw vertrouwen in banken is groter dan je vertrouwen in de overheid. Zelfs met de VVD aan het roer Smile

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 10:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Bij een overheid exact hetzelfde en bovendien meer controle. Eens per 4 jaar (en gemiddeld gezien nog veel vaker) kun je ze naar huis sturen. Dat werkt in zoverre dat de samenstelling continu rouleert.

Klopt.
En hier zie je ook meteen waar het verkeerd gaat: politici zijn corrupt en gebruiken de 2e Kamer voor een opstapje naar een graaisalaris.
Zie bijvoorbeeld wat ik eerder over Balkenende zei die eerst de moraalridder uithing en een norm oplegde, maar nu in het bedrijfsleven het omgekeerde doet.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 11:29 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Wie bepaalt er nou wat immoreel is en mag je dan wel wat over het salaris van een privaat bedrijf zeggen?

De consument. Als ik t niet eens met wat een bedrijf doet, koop in geen producten bij dat bedrijf. Simple as that.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 11:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Nee hoor, want IK kan niemand naar huis sturen. De meerderheid o.i.d. kan dat. Ik wil niet afhankelijk zijn van de meerderheid.

Quote:
Bij banken is het één beleid van financiële wanproducten voor de afgelopen 20 30 jaar. En switchen heeft totaal geen zin: alle banken doen exact hetzelfde. Er zijn geen banken zonder wanproducten.

De overheid houdt de toetredingsdrempels voor banken hoog en dus de keuze beperkt. Triodos lijkt me overigens een bank die aardig in de buurt komt bij wat jij bedoelt, maar je bent te lui om over te stappen.

Quote:
Oh, jij hebt geen stemrecht? Geen demonstatierecht? Bij veel overheidsbeslissingen kun je overigens in beroep of bezwaar. Daarbij is er nog een WOB.

Tuurlijk niet Cliff. Als de overheid besluit de belasting te verhogen kan ik stemmen wat ik wil, kan ik demonstreren wat ik wil, kan ik WOB en wat ik wil....die belastingverhoging blijft. Ik heb geen redelijke mogelijkheid om die te ontwijken.

Verhoogt een bedrijf zn prijzen, dan kan ik zelf bepalen of ik bereid ben die prijs te betalen of dat ik overstap naar een concurrent.

Quote:
Mijn vertrouwen in de overheid is niet groot, maar groter dan in banken.

Mijn vertrouwen in individuele keuzevrijheid is groot. Jij laat jouw keuzes graag overrulen door de wil van de meerderheid.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 11:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Nee hoor, want IK kan niemand naar huis sturen. De meerderheid o.i.d. kan dat. Ik wil niet afhankelijk zijn van de meerderheid.

Bij een bank kan ik ook niemand naar huis sturen...

Quote:
De overheid houdt de toetredingsdrempels voor banken hoog en dus de keuze beperkt. Triodos lijkt me overigens een bank die aardig in de buurt komt bij wat jij bedoelt, maar je bent te lui om over te stappen.

Nee, het gaat simpelweg niet. Het is een gezeik met notarissen, boetes en ander gedoe. Ik wil best al mijn bankzaken verplaatsen maar niet zoals het nu geregeld is, totaal onmogelijk. De verplaatsbare zaken heb ik al lang verplaatst.

Quote:
Tuurlijk niet Cliff. Als de overheid besluit de belasting te verhogen kan ik stemmen wat ik wil, kan ik demonstreren wat ik wil, kan ik WOB en wat ik wil....die belastingverhoging blijft. Ik heb geen redelijke mogelijkheid om die te ontwijken.

Zo werkt de democratie... maar zelfs dan nog: de wet Hillen bv. is referendabel.

Quote:
Verhoogt een bedrijf zn prijzen, dan kan ik zelf bepalen of ik bereid ben die prijs te betalen of dat ik overstap naar een concurrent.

Daar blijven we dus van mening verschillen. Overstappen is een schier onmogeliijke bezigheid die je klauwen met geld kost.

Quote:
Mijn vertrouwen in individuele keuzevrijheid is groot. Jij laat jouw keuzes graag overrulen door de wil van de meerderheid.

Omdat de banken zichzelf niet gaan controleren, zo simpel is het. Banken zijn criminelen, en criminelen moet je aan laten pakken door een overheid niet door een commercieel bedrijf.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 16:14 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:

Royy schreef:
Nou, waar zullen we beginnen...

Aha, weet er zelf ook geen.

(Indien toch wel: maakt niet uit; maar meerdere of alles tegelijk is ook ok)
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 16:44 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
De consument. Als ik t niet eens met wat een bedrijf doet, koop in geen producten bij dat bedrijf. Simple as that.

Ik snap het nog niet. De consument heeft gesproken en de bank heeft de salarisverhoging teruggedraaid.
Waarom zeg je dan tegen mij dat ik me er niet mee mocht bemoeien. Mag je alleen wat zeggen als je klant bent?

Verder is dit alweer een bewijs erbij om aan te tonen dat banken immoreel zijn; eerst proberen om een smerig zaakje uit te vreten en bij protest weer gauw in het hok terug kruipen zegt alles over de morele standaard van een bank.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 18:06 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Bij een bank kan ik ook niemand naar huis sturen...

Hoeft ook niet, je kunt je relatie met de bank verbreken.

Quote:

Zo werkt de democratie... maar zelfs dan nog: de wet Hillen bv. is referendabel.

Democratie my ass. Ik wil niet afhankelijk zijn van de wil van de meerderheid.

Quote:

Daar blijven we dus van mening verschillen. Overstappen is een schier onmogeliijke bezigheid die je klauwen met geld kost.

Je hebt nu net 1 uitzondering (hypotheek) te pakken... ik kan eigenlijk geen ander voorbeeld bedenken waar je een 30 jarige relatie aangaat met een bedrijf.

Quote:

Omdat de banken zichzelf niet gaan controleren, zo simpel is het. Banken zijn criminelen, en criminelen moet je aan laten pakken door een overheid niet door een commercieel bedrijf.

Banken zijn geen criminelen. De beste discipline is de tucht van de markt.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 18:08 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

WO1
WO2
koloniale oorlogen
Golfoorlog
Joegoslavie
enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts

Overheden hebben een lange lijst van conflicten en de gevolgen daarvan op hun naam staan.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2018 18:09 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Ik snap het nog niet. De consument heeft gesproken en de bank heeft de salarisverhoging teruggedraaid.

Prima.

Quote:
Waarom zeg je dan tegen mij dat ik me er niet mee mocht bemoeien. Mag je alleen wat zeggen als je klant bent?

Ik vind dat, ook als klant (nou ja in dit geval niet), omdat t mij niet boeit.

Het punt is dat jij vaak naar de overheid kijkt, en dat deden heel veel mensen: dit mag niet, wetgeving, whatever.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 24, 2018 5:00 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Natubico schreef:

WO1
WO2
koloniale oorlogen
Golfoorlog
Joegoslavie
enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts

Overheden hebben een lange lijst van conflicten en de gevolgen daarvan op hun naam staan.

Is nog maar de vraag of die als ramp beschouwd moeten worden.
Hoe vaak is dezerzijds al niet erop gewezen dat de consumptie van dierlijk voedsel bij ontbreken van of onvoldoende anticonceptie leidt tot veel te veel geboortes. Van nature worden die tot op zekere hoogte gecorrigeerd door kinder en overige ziektes. Maar wanneer deze natuurlijke correctie gefrustreerd wordt door middel van inentingen en medische ingrepen dan gaan de desbetreffende gebieden alsook de Aarde als geheel al gauw overbevolkt raken. Uiteindelijk moeten militaire en overige gewelddadige conflicten er dan voor zorgen dat de noodzakelijke correctie er alsnog komt.
Gesteld kan dus worden dat als overheden geen militaire geweldplegingen op touw zouden hebben gezet de mensheid nu al ten onder zou zijn gegaan aan haar eigen overbevolking en bijbehorende uitputting van de planeet.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 24, 2018 10:23 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Gesteld kan dus worden dat als overheden geen militaire geweldplegingen op touw zouden hebben gezet de mensheid nu al ten onder zou zijn gegaan aan haar eigen overbevolking en bijbehorende uitputting van de planeet.

Prima. De volgende keer sturen we ze jouw kant op. Scheelt een hoop vervuiling enzo Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Za Mrt 24, 2018 10:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Democratie my ass. Ik wil niet afhankelijk zijn van de wil van de meerderheid.

Nou, tot nu toe doet de overheid bij ieder referendum de wil van de minderheid.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 24, 2018 12:37 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Als dat pseudo geld doorzet(ik ben de naam vergeten) is het gebeurd met de banken.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 25, 2018 7:45 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Natubico schreef:

Prima. De volgende keer sturen we ze jouw kant op. Scheelt een hoop vervuiling enzo Rolling Eyes

'n [url=https://aboutvivism.wordpress.com/wat is n vivist/]Vivist[/url] vervuilt niet en veroorzaakt geen overbevolking. Dat is allemaal perfect afgestemd op de eisen en mogelijkheden van de natuur.
(Dat dit in de praktijk van de huidige maatschappij niet voor de volle 100% lukt, maar doorgaans ergens tussen de 95 en 98% ligt niet aan hem).
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 25, 2018 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Nou, tot nu toe doet de overheid bij ieder referendum de wil van de minderheid.

Da's t punt niet. Ik wil ook niet afhankelijk zijn van de minderheid.