Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Europese Zaken » Stop de zomertijd Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Moet de zomertijd worden afgeschaft?
ja
71%
 71%  [ 10 ]
nee
28%
 28%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 14

Stop de zomertijd
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 22, 2010 21:02 Plaats reactie Reageer met quote
shd

Is het geen tijd dat we eens ophouden met onzin als zomer- en wintertijd. De Europese Commisie heeft in 2007 besloten dat de zomertijd tot in ieder geval 2010 ingegaan wordt. Nu is het 2010: Dus is het geen tijd om die onzin af te schaffen.

Het is verschrikkelijk onhandig: mensen moeten al hun klokken verzetten (en dus bijhouden wanneer de klok weer verzet moet worden), en mensen kun 1 dag 1 uur korter of langer slapen, wat het biologische ritme verstoort. Ook is het altijd weer ingewikkeld, of je de klok nu voor- of achteruit moet zetten.

Mijn mening: ophouden met die onzin.

Wat vinden jullie ervan?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 22, 2010 21:05 Plaats reactie Reageer met quote
Liz

Voor mij mogen ze het ook afschaffen.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 22, 2010 22:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Het schijnt energie te sparen Smile

BerichtGeplaatst: Di Mrt 23, 2010 22:17 Plaats reactie Reageer met quote
Amsterdammer

Moeten de arbeiders, die sowieso eerder opstaan, 's morgens weer hun verlichting aandoen.
Afschaffen die handel.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 24, 2010 21:52 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Cliff schreef:
Het schijnt energie te sparen Smile

Het scheelt niet veel.
Weinig energiebesparing:
Ik heb dat wel meer gelezen. Het is gedoe voor niets naar mijn idee.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 25, 2010 8:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Voor mij heeft het wel wat. Als ik van mijn werk thuiskom is het ineens veel langer licht en kan ik nog veel meer doen. Het slaat natuurlijk nergens op, want ik begin eigenlijk gewoon een uur eerder dus dat kan ik sowieso doen.

Ook vind ik eind oktober altijd leuk als je een nacht hebt waarin je één uurtje extra kan slapen. Maar ja, komend weekend is het weer vervelend.

Het kán heel verwarrend zijn. Toen ik in Rio was verzette ze daar ineens de klok (ergens rond 4 februari volgens mij) en aangezien ik van niets wist had het vervelende gevolgen. Overal ter wereld is het ook anders met die zomertijd.

In Zuid-Italië is het ook 's zomers (met zomertijd) al om 20.30 uur donker. Daar zou het heel vervelend zijn als er gene zomertijd is, want 's zomers om 19.30 uur donker is echt te vroeg. Misschien zou je dan gewoon meer tijdzones moeten inlassen binnen Europa.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 25, 2010 9:39 Plaats reactie Reageer met quote
raufvaugel

Vind het ook onzin als je het savonds wint lever je het in de ochtend weer in, afschaffen dus.
Zolang ze in Bloemendaal overdag het licht laten branden kunnen ze beter daar op bezuinigen
In overheids gebouwen spaarlampen om te beginnen, en op elk dak van die gebouwen een zonnepaneel, laten ze het goede voorbeeld maar eens geven,maar ze willen niet dat je energie bespaard want dan hebben ze minder inkomsten uit de ecobelasting..

BerichtGeplaatst: Zo Nov 20, 2011 2:00 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Wat je 's avonds wint lever je in de ochtend weer in is niet een argument dat zonder meer hoeft op te gaan. Dat de energiebesparing gering is geloof ik, maar dat volgt niet uit het argument dat je geeft.

In de zomer is het 's ochtends eerder licht dan in de winter. Zonder de zomertijd zouden de meeste mensen nog slapen terwijl het al licht zou zijn. Als we de wintertijd aanhouden zou de zon al reeds om half zes opkomen. Een tijd waarop de meeste mensen nog in bed liggen.

Door de klok een uur vooruit te zetten komt de zon pas om half zeven op. Dus de mensen die om 7 uur opstaan zullen wakker worden terwijl het licht is.

Daarnaast zal de zon een uur later ondergaan (tenslotte de klok is een uur vooruit gezet) en is er in de avond waarop men wakker is een uur extra licht.
BerichtGeplaatst: Vr Sep 14, 2018 23:02 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Er IS helemaal geen zomertijd

Eigenlijk is 't onzin om van "zomertijd" en "wintertijd" te spreken; in de zomer is de natuurlijke tijd immers precies dezelfde als in de winter.
't Is niet zo dat in zeven maanden van het jaar de zon 'n uur eerder in het zenith staat dan in de andere vijf maanden.
In wezen is de zogenoemde wintertijd de enige echte natuurlijke tijd en de zogenaamde zomertijd 'n van de natuurlijke tijd afwijkende, oftewel 'n onnatuurlijke.
Nu er ( 't is godgeklaagd) inmiddels sprake is van die zogenaamde zomertijd het hele jaar te laten gelden kan 't van belang zijn om er nadrukkelijk op te wijzen dat er niet echt 'n zomertijd is en dat die term wel aantrekkelijk klinkt, maar vooral ook in de andere seizoenen heel onaantrekkelijke aspecten heeft.

In zekere zin is 't te vergelijken met de keuze tussen natuurlijk materiaal enerzijds en plastic anderzijds.
Zeker is het onnatuurlijke plastic doorgaans lichter dan veel natuurlijke materialen en meestal nog goedkoper ook, maar wanneer men bekijkt wat er voor nadelen aan kleven, dan is 't niet verwonderlijk dat inmiddels meer en meer gestreefd wordt naar vermijding van dit chemisch vervaardigde spul

Neen, er zijn meer dan genoeg andere en heel wat efficiëntere manieren om veel energie te besparen.
En daar hoeft dan niet het meest vaststaande dat er is, te weten dat om twaalf uur de zon op z'n hoogste punt staat, voor op losse schroeven gezet te worden.

Heb zelf bijvoorbeeld al voorgesteld om de verlichting op galerijen en in portieken van flatwoningen door middel van sensoren alleen te doen aanspringen wanneer dat nodig is omdat er iemand in aanwezig is.
Dat kan met name ook in de kleine uurtjes gigantisch stroomvoordeel opleveren.

https://nos.nl/artikel/2250333-kabinet-hakt-binnenkort-knoop-door-over-zomertijd.html
-

Laatst aangepast door Natubico op Za Sep 15, 2018 1:48, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Vr Sep 14, 2018 23:02 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Dubbel van vorige post verwijderd.

Laatst aangepast door Natubico op Vr Sep 14, 2018 23:16, in totaal 2 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Za Sep 15, 2018 10:20 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Mijn bezwaarpunt tegen in de winter ook de zomertijd aanhouden is dat het dan in de donkere tijd een uur later licht wordt en ik voorspel daarmee in dit land langere files en meer ongelukken in de gehaaste(re) ochtendspits.

BerichtGeplaatst: Za Sep 15, 2018 10:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Het boeit me niet welke tijd men kiest, ik vind het alleen van de zotte om de tijd twee keer per jaar te verzetten. En misschien moet het wel zo zijn dat Europa iets meer tijdzones zou moeten hebben dan nu. In Zuid-Italië is het zomers bv. gewoon om 20:00 uur donker en dat vond ik dan weer te vroeg.

Maar het verzetten van de klok is gewoon slecht. Sowieso een hoop werk als je veel klokken hebt, maar nog vervelender omdat ik lichamelijk wen aan een ritme. Ook zonder wekker word ik meestal wakker rond nu 7.00 uur. Straks verspringt de tijd en word ik dus een week lang wakker om 6:00 uur. Als ik daar dan een beetje aan gewend ben, gaat de klok weer een uur verspringen en word ik wakker om 8:00 uur.

Hoe ouder ik word, hoe meer ik dit merk overigens. Vroeger leefde ik onregelmatiger en had ik daar minder last van, maar nu merk ik het ook met verre reizen steeds meer. Ik reis ook daarom veel liever naar het Oosten dan naar het Westen, want bij terugkomst wordt je na een Oostwaartse reis vroeg wakker, maar na een Westwaartse reis kom ik mijn bed niet meer uit.

[edit]Ik lees pas nu mijn reactie hierboven van 8 jaar geleden. Deels dezelfde argumenten (Italië), deels ook niet.. grappig![/edit]

BerichtGeplaatst: Za Sep 15, 2018 18:28 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Laten we de tijd uberhaupt maar stoppen. Hebben we ook geen problemen. Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Sep 15, 2018 23:42 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Wintertijd is redelijk normaal voor Nederland.
Eigenlijk is het zo, dat het 12 uur in de middag is, als de zon op zijn hoogste punt staat.
Maar omdat de 0 meridiaan over Greenwich loopt, en wij 5 graden ten oosten daarvan wonen, zit er dus een tijdsverschil tussen het moment dat het in Greenwich 12 uur is en hier.
Hier is het eigenlijk al 12 uur geweest dan. Ongeveer 12:20 dus.

Welaan, omdat wij in Nederland meer met centraal Europa van doen hebben dan Engeland is indertijd ons tijdsysteem afgesproken dat wij 13:00 tellen, als het in Engeland 12:00 is.
Dat is de MET Midden Europese Tijd. In hoofdzaak in gebruik genomen, om de internationale treinen op tijd te laten rijden. Is wel zo handig, om niet elke keer horloges en klokken te moeten verzetten.

Eigenlijk is de uitdrukking wintertijd dus onzin. Dat woord bestaat alleen, omdat er nu ook nog zomertijd is.
En hopelijk wordt die onzin binnenkort afgeschaft.
BerichtGeplaatst: Zo Sep 16, 2018 0:11 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Mensen die heel noordelijk wonen, hebben een paar wintermaanden waar de zon misschien 3 - 4 uur per dag boven de horizon uitkomt.
Daar integen gaat in de zomer de zon bijna niet onder. Daar wen je aan.
Onder de Keer Kring Cirkel zijn de dagen en nachten bijna even lang met een verschil van 1 uur tussen zomer en winter.
De zon komt op om 6 uur en gaat onder om 6 uur en mensen gaan vroeger naar bed en staan vroeger op.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 16, 2018 12:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Van mij mag het blijven zoals het is.
Zomertijd biedt lang licht in de avonden, daarvoor verzet ik de klokken graag 2 keer per jaar.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 16, 2018 13:07 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Lange zomeravonden zijn heerlijk en die verdwijnen als de klokken niet verzet worden.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2018 4:06 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Elisabeth schreef:
Lange zomeravonden zijn heerlijk en die verdwijnen als de klokken niet verzet worden.

Gewoon 'n uurtje eerder opstaan in de zomer; dan ben je ook 'n uurtje eerder klaar met je werk en heb je net zo goed 'n lange avond met daglicht.
Maar dan dus zonder jezelf wijs te hoeven maken dat 't al 22 u. is terwijl 't in werkelijkheid pas 21 u. is.
-
BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2018 8:02 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Natubico schreef:
Gewoon 'n uurtje eerder opstaan in de zomer; dan ben je ook 'n uurtje eerder klaar met je werk en heb je net zo goed 'n lange avond met daglicht.

Wat je hier zegt is toch precies wat zomertijd doet?

BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2018 11:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, maar dan zonder de tijd te verzetten.

Overigens vind ik het nu wel jammer dat in de lange zomeravonden het licht is tot 23:00 uur. De zomeravonden nu zijn eigenlijk veel gezelliger... kaarsjes erbij, haardvuurtje, muziekje aan of zelfs een bioscoop in de tuin. Kan nu allemaal. in de zomer kan dat eigenlijk niet, of je moet er echt nachtwerk van gaan maken.

Ik kan nu in mijn tijd een open lucht bioscoop houden en gewoon beginnen met de film om 20:30 uur.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2018 14:49 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:

Dat is dan toch lood om oud ijzer? Of je nu wel of niet de klok verzet, je staat in de zomer een uur eerder op.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2018 16:24 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:

Dat is dan toch lood om oud ijzer? Of je nu wel of niet de klok verzet, je staat in de zomer een uur eerder op.

Tja, het gaat erom dat bedrijven meer flexibel met de werktijd omgaan.
Waar ik werkte was dat al jaren zo.
Als je zin hebt, begin je vroeger, heb je 's avonds meer tijd voor jezelf.
Maar je kan werktijd ook opsparen.
Er was wel een vaste tijd van 09:00-15:00.
In die periode was dus iedereen op het werk.

Met moderne middelen, is het een fluitje van een cent om de tijd automatisch bij te houden.
Maar in veel bedrijven is men vanuit de leiding gewoon dom en lui.

Men veroorzaakt zo ook die stompzinnige files, omdat iedereen om 08:00 binnen moet zijn.
En 's avonds om 16:30 staat alles weer aan te schuiven om van het bedrijventerrein af te komen.

Nederland is dom, oliedom.
BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2018 16:40 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:

Wanneer er 'n zomertijd geldt dan heeft men geen keuze; men móet dan vroeger op; ook in 'n aantal maanden dat 't om zeven uur nog donker is.
Bij de natuurlijke tijd kan men er zelf voor kiezen om in de vier maanden dat 't om zes uur al licht is dán al op te staan in plaats van zoals gebruikelijk om zeven.
Ook is er dan de mogelijkheid om dit de ene dag wél te doen en de andere niet.
Men heeft 't dat helemaal zelf in de hand.
-
BerichtGeplaatst: Di Sep 18, 2018 7:48 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik vrees dat dit niet met vrijwillige flexibele werktijden gaat lukken.

BerichtGeplaatst: Do Sep 20, 2018 22:35 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Ryan schreef:
Tja, het gaat erom dat bedrijven meer flexibel met de werktijd omgaan.
Nederland is dom, oliedom.

De vraag is of flexibele tijden niet in zoverre nadelig kunnen zijn voor het milieu en de bedrijfsresultaten dat dan bij wijze van spreken 24 uur lang het kunstlicht en de airconditioning in de desbetreffende kantoren en andere bedrijfsgebouwen aan moeten.
-
Stop de zomertijd
  Weerwoord forum index » Europese Zaken