Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Rusland investeert miljard euro aan anti-westerse propaganda Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 209, 210, 211, 212, 213  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2019 18:23 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Lampje schreef:
Alweer op uw gevoelige teentjes getrapt, zie ik ?

Waarom toch jou haat tegen Rusland Lampje? Hebben ze jou iets misdaan?

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2019 19:16 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik heb geen haat tegen Rusland. Ik verbaas mij er alleen over dat een aantal mensen hier kritiekloos alles wat er uit Rusland komt maar overneemt, alle kritiek op Rusland wegwuift als nepnieuws en leugens, en kritische mensen verwijt dat ze anti-Russisch zijn terwijl ze dat helemaal niet zijn. Kritisch zijn is iets anders dan haat koesteren.
Opvallend is bijvoorbeeld die hele discussie rondom MH17: het onderzoek deugt van geen kanten terwijl men met toch met breed gedeelde argumenten Rusland als schuldige aanwijst. Wanneer ergens een argument te lezen is wat in de richting van Oekraïne als dader wijst, wordt dat echter zonder meer als waarheid binnen gehaald.
Het gaat mij er in dit verband niet eens zozeer om wie het gedaan heeft - ik weet dat niet, in kennelijke tegenstelling tot u en nog een paar mensen hier - ik geef alleen met regelmaat de dubbele moraal en de selectieve verontwaardiging aan die ik hier bij menigeen bespeur.
Waarbij opvalt dat men inderdaad direct op de teentjes getrapt is wanneer je het waagt iets kritisch neer te zetten. En als ik dat vervolgens constateer wordt het - geheel in lijn met bovenstaande - gemakshalve weggezet als haat.
Een echte discussie is daarom op dit vlak heel erg lastig. Zich ingravend in het eigen gelijk wordt elk tegenargument met dooddoeners als "nepnieuws" en "invloed van de MSM" van tafel geveegd.
U lijkt mij een slim iemand, getuige meerdere bijdragen die ik van u heb mogen lezen. Vandaar de moeite om het nog maar eens uit te leggen, niet voor de eerste keer overigens.

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2019 19:36 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Lampje schreef:

Opvallend is bijvoorbeeld die hele discussie rondom MH17: het onderzoek deugt van geen kanten terwijl men met toch met breed gedeelde argumenten Rusland als schuldige aanwijst. Wanneer ergens een argument te lezen is wat in de richting van Oekraïne als dader wijst, wordt dat echter zonder meer als waarheid binnen gehaald.

Ik zou ook de waarheid willen weten Lampje, maar ik vind het bijzonder vreemd dat een mogelijke dader (Oekraine) direkt betrokken is bij het onderzoek, sterker nog: ze hebben vetorecht in wat er naar buiten wordt gebracht.

Dat is niet onafhankelijk. Dat ben je toch wel me eens?

De Russen worden stelselmatig buiten het onderzoek gehouden en dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen en dat terwijl de Russen onomstotelijk het bewijs hebben geleverd dat niet zij maar Oekraine achter het neerhalen van MH17 heeft gezeten:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=301&v=zAFZbjyoqok

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 8:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
Ik heb geen haat tegen Rusland. Ik verbaas mij er alleen over dat een aantal mensen hier kritiekloos alles wat er uit Rusland komt maar overneemt, alle kritiek op Rusland wegwuift als nepnieuws en leugens, en kritische mensen verwijt dat ze anti-Russisch zijn terwijl ze dat helemaal niet zijn. Kritisch zijn is iets anders dan haat koesteren.

Ik snap dan weer niet waarom jij alle kritiek die de media op Rusland uit voor waarheid aanneemt.

Quote:
Opvallend is bijvoorbeeld die hele discussie rondom MH17: het onderzoek deugt van geen kanten terwijl men met toch met breed gedeelde argumenten Rusland als schuldige aanwijst.

Hier hoef ik mij in ieder geval niet aangesproken te voelen, want dit beweer ik niet. Echter, dat Rusland als schuldige aangewezen wordt is wel behoorlijk onzinnig. MH17 was collateral damage, dat lijkt mij feitelijk onomstreden.

Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord van de 'de schuldige' aan collateral damage. Nederland heeft namelijk ook heel wat collateral damage veroorzaakt op diverse missies. Ik heb nog nooit een onderzoek gezien waarbij die militairen berecht moesten worden en als schuldigen werden aangewezen.

Quote:
Wanneer ergens een argument te lezen is wat in de richting van Oekraïne als dader wijst, wordt dat echter zonder meer als waarheid binnen gehaald.
]

Dat is raar wat je nu schrijft. Het MH17 onderzoek geeft duidelijk aan dat Oekraïne mede-verantwoordelijk is. Staat er letterlijk in.

Nu kom je dus op het punt dat jij dit niet erkent (en je dus het MH17 onderzoek zelf niet erkent) of je komt op het punt dat jij dit ook erkent en dus zelf dit bewijs ook als 'waarheid binnenhaalt'.

Quote:
Het gaat mij er in dit verband niet eens zozeer om wie het gedaan heeft - ik weet dat niet, in kennelijke tegenstelling tot u en nog een paar mensen hier -

Het is niet zo moeilijk hoor... Oekraïne hield hun luchtruim open (vanwege inkomsten en politiek belang) en de separatisten knalden per ongeluk een burgervliegtuig neer terwijl ze dachten dat het een militair vliegtuig van Oekraïne was.

Dat is wat er hoogstwaarschijnlijk gebeurd is.

Daarna is er een lange politieke hetze op gang gekomen waarbij Rusland zoveel mogelijk als dader aangemerkt moest worden... op allerlei manieren: herkomst wapen, steun separatisten, etc.

Dat ook onze media en onze politici daar vele leugens voor hebben gebruikt is ook inmiddels bewezen (toespraak Timmermans, foto's en artikelen in kranten)

Quote:
ik geef alleen met regelmaat de dubbele moraal en de selectieve verontwaardiging aan die ik hier bij menigeen bespeur.

Zit aan beide kanten, ook bij jou.

Quote:
Waarbij opvalt dat men inderdaad direct op de teentjes getrapt is wanneer je het waagt iets kritisch neer te zetten. En als ik dat vervolgens constateer wordt het - geheel in lijn met bovenstaande - gemakshalve weggezet als haat.

Ach, ook hier gebeurt vaak het exact tegenovergestelde... dan word je weggezet als Poetin aanbidder etc.

Quote:
Een echte discussie is daarom op dit vlak heel erg lastig.

Mijn ervaring is dat jij je terugtrekt wanneer er echt duidelijke feiten en argumenten op tafel komen.

Quote:
Zich ingravend in het eigen gelijk wordt elk tegenargument met dooddoeners als "nepnieuws" en "invloed van de MSM" van tafel geveegd.

Er is ook heel veel nepnieuws geweest rond MH17. Van beide kanten.

Quote:
U lijkt mij een slim iemand, getuige meerdere bijdragen die ik van u heb mogen lezen. Vandaar de moeite om het nog maar eens uit te leggen, niet voor de eerste keer overigens.

Wordt door mij best op prijs gesteld, maar ik zie wel dat het van twee kanten hetzelfde verhaal is.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:

Het is niet zo moeilijk hoor... Oekraïne hield hun luchtruim open (vanwege inkomsten en politiek belang) en de separatisten knalden per ongeluk een burgervliegtuig neer terwijl ze dachten dat het een militair vliegtuig van Oekraïne was.

Dat is wat er hoogstwaarschijnlijk gebeurd is.

Er zijn eigenlijk nog maar twee scenarios open, waarvan jij de eerste al noemt. De andere optie is dat Oekraine zelf een buk heeft afgeschoten vanuit een gebied vlak bij het strijdtoneel en vervolgens de schuld in de schoenen van de seperatisten schuift. Heikel detail is dat nu is vastgesteld aan de hand van het serienummer van het afgeschoten projectiel dat dit kwam uit het arsenaal van de Oekraine.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 10:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik geloof daar eerlijk gezegd niet in. Het risico voor Oekraïne zou veel te groot zijn. Waar ik dan nog wel rekening mee houd is dat Oekraïne bewust het risico om het luchtruim open te houden heeft genomen.

Er waren immers diverse signalen:
1. De video van een strijder in Oost-Oekraïne die een maand voor MH17 duidelijk stelde dat burgerluchtvaart gevaar liep door de offensieve acties van de Oekraïense luchtvaart
2. De zwaar gecensureerde Nederlandse gesprekken voorafgaande aan MH17 over de veiligheid van het luchtruim in Oekraïne.
3. De diverse militaire vliegtuigen die al werden neergehaald voor MH17

In het risico is denk ik bewust afgewogen:
1. De financiële schade die Oekraïne opliep als het luchtruim gesloten zou worden voor burgerluchtvaart
2. De internationale politieke schade, het sluiten van het luchtruim is een signaal dat Kiev de controle over hun land deels kwijt is
3. Heel misschien is er in het risico afgewogen (of ter sprake gekomen) dat het neerhalen van een burgertoestel gebruikt zou kunnen worden in een opinie-oorlog tegen Rusland en Oost-Oekraïne.

Punt 3 is een beetje 'duiveltje op je schouder' verhaal, maar gezien de enorme propaganda-oorlog die direct daarna losbarstte tegen de separatisten houd ik er wel rekening mee. Ze werden in no-time van vanalles beschuldigd: rommelen met zwarte doos, neerleggen van mijnen, aanslag voorbereiden op Koenders, plunderen van slachtoffers, etc.

Achteraf (maanden later) werd er, op een stil hoekje van Internet, een bedankje gepost namens de Nederlandse regering richting de vrijwilligers die de MH17 troep in Oost-Oekraïne hadden opgeruimd. Het stond in schril contrast met al het media-vuil wat die mensen over zich heen hebben gekregen... zowel inhoudelijk als in aantal. Ik denk niet dat iemand dat bedankje nog gemakkelijk kan terugvinden op Internet.

Wat betreft de serienummers die Rusland nu aandraagt houd ik rekening met het scenario dat het een Oekraïense BUK betreft die de separatisten al eerder buit hadden gemaakt, wat niet veel verandert aan het verhaal.

Vanuit het JIT verwacht ik twee reacties op het serienummer-verhaal:
1. Stellen dat Rusland liegt, óf
2. Simpelweg negeren (wat ze tot nu toe doen)

Dat serienummer-verhaal is ook oncontroleerbaar naar mijn mening.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 14:36 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:

Vanuit het JIT verwacht ik twee reacties op het serienummer-verhaal:
1. Stellen dat Rusland liegt, óf
2. Simpelweg negeren (wat ze tot nu toe doen)

Dat serienummer-verhaal is ook oncontroleerbaar naar mijn mening.

Als het JIT het serienummer niet gaat onderzoeken weten we gelijk dat ze niet onafhankelijk bezig zijn, maar politiek gezien de uitkomst in een bepaalde richting moeten sturen. Verder zijn het geschreven documenten uit de jaren tachtig, waarvan de oudheid/echtheid fysiek is vast te stellen. Maar net als jij verwacht ik dat het JIT dit niet gaat onderzoeken.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Het JIT heeft een geloofwaardigheidsprobleem vanwege de participatie door Oekraïne. Je ziet dan ook dat bv. Maleisië een veel mildere toon aanslaat dan het JIT:

https://www.channelnewsasia.com/news/asia/no-conclusive-evidence-russia-behind-mh17-downing-malaysia-10290266

Het is niet te ontkennen dat Oekraïne:
1. Medeverdachte is
2. In het JIT onderzoek participeert
3. Een veto-recht heeft op informatie
4. Een politiek belang heeft bij de uitkomst van het onderzoek.

Dat is gewoon een ernstig probleem voor de onafhankelijkheid van het JIT. En dat vind ik oprecht jammer, want op die manier kan het JIT zijn werk nooit goed doen.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 02, 2019 15:31 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Quote:
Er zijn twee serienummers gevonden op fragmenten van de raket, die in juni 2014 het passagiersvliegtuig neerhaalde volgens een internationaal team van onderzoekers onder leiding van Nederland. De nummers waren gemarkeerd op de motor en de straalpijp van de raket.

De Russische militairen zeiden maandag dat ze deze hadden getraceerd naar een raket met het serienummer 8868720 van de producent.

In een gesprek met journalisten toonde Generaal Nikolay Parshin een documentspoor van de Buk-raket. Volgens de documenten, waarvan sommige zijn gedeclasseerd voor de presentatie, werd de raket in 1986 geproduceerd in een militaire fabriek in Dolgoprudny in de regio Moskou.

De raket werd op 29 december 1986 vanuit de fabriek verscheept en geleverd aan een militaire eenheid in 2015 in wat nu Oekraïne is. Het heet nu 223e luchtafweerregiment van de Oekraïense strijdkrachten, aldus het rapport. De eenheid nam deel aan het hardhandig optreden van Kiev tegen rebellen in het oosten van Oekraïne in juni 2014, zei de generaal.

https://dailypaper.org/2018/09/de-serienummers-van-de-raketten-die-mh17-neergehaald-hebben-laten-zien-dat-het-in-1986-werd-geproduceerd-in-eigendom-van-oekraine-rusland

Ik stel niet dat dit het bewijs is van betrokkenheid van Oekraine, maar het is wel verstandig dit stuk goed te onderzoeken.

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 9:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat is een goed artikel wat je linkt. Los van of het allemaal waar is, vind ik het wel heel jammer dat we dit soort zaken niet in de westerse media te lezen krijgen.

De westerse media is er meer opgebrand om Rusland belachelijk te maken. Poetin geeft bv. best veel interviews waarin hij vaak vrij goed uit de doeken doet hoe hij denkt over bepaalde zaken, en waarom Rusland op een bepaalde manier handelt.

Dat zie je nooit of te nimmer hier in het nieuws terug. Sowieso zie je zelden een interview met Poetin op de Nederlandse TV.

Men wil vooral de eigen visie als waarheid presenteren en alles wat maar een beetje geloofwaardig zou klinken vanuit Rusland, of bepaalde handelingen van Rusland zou kunnen verklaren, houdt men het liefst uit het nieuws.

Het 'gekke dictator'-scenario verkoopt blijkbaar veel beter.

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 11:33 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:

Dat zie je nooit of te nimmer hier in het nieuws terug. Sowieso zie je zelden een interview met Poetin op de Nederlandse TV.

Gaat ook niet gebeuren Cliff, want stel dat wij westerlingen sympathie gaan krijgen voor Poetin Very Happy Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 11:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Maar kun je je dat voorstellen? Bijna 4 uur persconferentie met 1700 journalisten uit verschillende landen die LIVE allerlei vragen mogen stellen...

Is dat persvrijheid of niet?

Ik geloof niet dat Rutte dat ooit aandurft. Een interview met Rutte wordt van te voren aangevraagd, zijn personeel screent alles, de vragen moeten vooraf bekend zijn en als het even kan moet het uiteindelijk persbericht (of dat nu een uitzending is of een krantenartikel) vooraf gecontroleerd worden door Rutte's medewerkers.

Dát is de pers in Nederland anno 2019.

Wij moeten het doen met dit soort toneelstukjes:
https://www.npostart.nl/nos-gesprek-minister-president/21-12-2018/POW_04026113

Dit is de staatsomroep, één journalist (en dat is niet een heel kritische) en ik wed dat alle vragen die gesteld worden vooraf bekend zijn gemaakt aan Rutte.

Persvrijheid in Nederland?

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Zo, zo, ik zit het even globaal te bekijken/beluisteren, maar rond 38 minuten worden toch een stel rotvragen aan Poetin gesteld, waarbij een stel stevige verwijten naar zijn hoofd worden geslingerd over Oekraine.

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 12:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Precies dat!

En dat dan LIVE tegenover een enorm publiek. De journalist komt volgens mij uit Oekraïne.

Je kan lullen wat je wilt over persvrijheid in Rusland, maar wat je daar ziet is hier gewoon ondenkbaar. Ik zie Rutte echt niet LIVE voor een miljoenen publiek in discussie gaan met een journalist die hem op zwaar verwijtende toon allerlei vragen stelt over bv. MH17.

Dat gebeurt hier gewoonweg niet. Onze persvrijheid, waar je ook vanalles van kunt vinden, laat een dergelijke LIVE conferentie als bij Poetin gewoon NIET toe.

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 16:25 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Dit is de staatsomroep, één journalist (en dat is niet een heel kritische) en ik wed dat alle vragen die gesteld worden vooraf bekend zijn gemaakt aan Rutte....
Persvrijheid in Nederland?

Denk dat Russische journalisten wel uitkijken onder 100 opnamecamera’s kritische vragen te stellen, en in voorselectie moeten ook Russen eerst alle vragen bekend maken voor men in beeld komt .

En wie is zo naïef om te stellen dat onbeantwoorde vragen van Rutte zomaar van de baan zijn ?
Onbeantwoorde vragen zijn precies het waardevolst, welke na betalen via een omweg weer terug komen onder zwaarder journalistiek geschut .
Zoals bijvoorbeeld uitkeringscontroles UWV, een wetenschappelijk Opstelten politiek bijgestuurd onderzoek, Maastrichtse diploma fraude, jarenlang slapende school inspecteurs, Ari Slob die na kritiek zich ziek melde,
Russische openheid komt ook voor in Hollandse staats onderwijs.

Waarom ontbrak die 1e kritische Russische journalist die aan Poetin vroeg waarom hij geen antwoord gaf over niet ingeleverde verplichte dopinglijsten ?

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Do Jan 03, 2019 16:32, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 16:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

10 miljoenste schreef:
Denk dat Russische journalisten wel uitkijken onder 100 opnamecamera’s kritische vragen te stellen, en in voorselectie moet men ook eerst vragen bekend maken voor men in beeld komt .

Kijk anders eerst even een stukje van het filmpje voordat je dit soort onzin schrijft...

Neem maar de 38ste minuut die Real ook al aanhaalt. Denk je werkelijk dat deze Oekraïense journalist vooraf even zijn vraag bekend moest maken (en tegelijkertijd Poetin ook nog even van het één en ander beschuldigt?)

Nee dus.

Gewoon LIVE alles afvuren op de president. Zo werkt het dus wel.

Hier... het linkje: https://youtu.be/FKpzJaACiSY?t=2259

Hoef je zelfs niet de moeite te doen om het op te zoeken...

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 16:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

10 miljoenste schreef:
Waarom ontbrak die 1e kritische Russische journalist die aan Poetin vroeg waarom hij geen antwoord gaf over niet ingeleverde verplichte dopinglijsten ?

Die vraag werd wel degelijk gesteld... https://youtu.be/FKpzJaACiSY?t=11620

Waarom stel jij eigenlijk dit soort vragen zonder het filmpje te bekijken? Ik verwacht nu niet direct dat je een persconferentie van 3 uur en 45 minuten gaat afkijken, maar dat je lukraak beweringen plaatst die haaks staan op wat er werkelijk plaatsvindt is dan ook niet zo handig of wel?

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 17:00 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

De doping vraag op het eind had ik nog niet gezien. maar rechtvaardigt niet gevraagde lijsten in te leveren, als men niets te verbergen heeft.
De rest doet me denken aan een soort bokstent tactiek op een kermis net als hier georkestreerd worden.
Politiek is een te smerig spel om zomaar onvoorbereid in het openbaar vragen te beantwoorden .
BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 18:50 Plaats reactie Reageer met quote
Real

10 miljoenste schreef:

Zoals bijvoorbeeld uitkeringscontroles UWV, een wetenschappelijk Opstelten politiek bijgestuurd onderzoek, Maastrichtse diploma fraude, jarenlang slapende school inspecteurs, Ari Slob die na kritiek zich ziek melde,
Russische openheid komt ook voor in Hollandse staats onderwijs.

Als je de kans krijgt als journalist vragen te stellen, dan zijn bovengenoemde onderwerpen politiek gezien redelijk onschuldige vragen.

Maar probeer eens iets te vragen over die 300 Toyota's die de nederlandse regering aan Syrische terroristen heeft gestuurd. Gaat dus niet lukken.

BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 19:52 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Ach,Ook Poetin RT shows hebben niet meer inhoud dan de wereld draait door van TV acteur Matthijs van Nieuwkerk – wat ik gelijk op Stop draai - net als TV trol Jinex, die verplicht begint met voorgeprogrammeerde praatpop R Jetten afgesproken vragen te stellen.

Om niet al te veel op te vallen hoezeer shows stinken smijt men voor de geloofwaardigheid af en toe enkele kritische noten ertussen, welke Poetin afdoet met “u gaat hier vandaag toch geen scène over maken” ? laat het gezellig blijven. volgende vraag….!
Kortom heel de kluit wordt politiek besodemietert. zie 300 Toyota 's, die werden ingezet om 'klimaat' doelstellingen te halen…..liegt men dan .
BerichtGeplaatst: Do Jan 03, 2019 20:57 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:

Dat is gewoon een ernstig probleem voor de onafhankelijkheid van het JIT. En dat vind ik oprecht jammer, want op die manier kan het JIT zijn werk nooit goed doen.

Het scr.ipt m.b.t. MH17 was al geschreven voordat de buk werd afgeschoten Cliff.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 04, 2019 17:10 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ja die indruk had ik ook al Real.

Als je ziet hoe snel de kranten erbij waren om met schreeuwende koppen op de voorpagina Putin hoogstpersoonlijk massamoord in de schoenen te schuiven, dan kun je er vanuit gaan dat dit vooropgezet spel moet zijn geweest.

Tja, als je het spelletje eenmaal door hebt...

BerichtGeplaatst: Za Jan 05, 2019 8:32 Plaats reactie Reageer met quote
Real

carlos schreef:

Als je ziet hoe snel de kranten erbij waren om met schreeuwende koppen op de voorpagina Putin hoogstpersoonlijk massamoord in de schoenen te schuiven, dan kun je er vanuit gaan dat dit vooropgezet spel moet zijn geweest.

De rode draad is wel dat we constant een-tweetjes zien tussen overheden en main stream media. Er gebeurt iets en gelijk reageren beiden (zonder onderzoek) het vingertje in een bepaalde richting te wijzen en dat niet eenmalig, het wordt er bij de bevolking stelselmatig en voortdurend ingestampt. Is toch een flinke vorm van brainwashen naar mijn idee.

BerichtGeplaatst: Za Jan 05, 2019 9:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Real schreef:
het wordt er bij de bevolking stelselmatig en voortdurend ingestampt. Is toch een flinke vorm van brainwashen naar mijn idee.

Ik heb er vooral moeite mee als kranten berichten schrijven en het continu hebben over 'anonieme bronnen'. Dat gaat ook steeds verder, zinsconstructies als 'anonieme bronnen bij 14 veiligheidsdiensten hebben bevestigd dat ...'

Ofwel: alles wordt in het werk gesteld om geloofwaardig over te komen zonder ook maar één enkel dingetje bewijs. Het is allemaal puur hear-say.

De hele term 'Fake-News' is geïntroduceerd om dit verder kracht bij te zetten. Of het gezever over mensen die in hun 'online-bubbel' zitten.

Eén van de duidelijkste voorbeelden van Fake-News zagen we wel van Halbe Zijlstra. Die was bij Poetin in zijn Datsja geweest en daar schepte Poetin op over hoe hij de wereld wilde veroveren.

Toen dat niet waar bleek te zijn, verdedigde zowel Rutte als Pechtold direct Halbe Zijlstra met de woorden: 'Okee, hij was we dan wel niet bij... maar Poetin heeft zoiets echt wel gezegd'.

Gelukkig reageerde Jeroen van de Veer (de werkelijke bron) uiteindelijk zelf. Hij was wel bij dat gesprek met Poetin geweest. En Jeroen was 'zonneklaar': dit heeft Poetin niet beweerd.

Nog niet zo heel lang geleden zat heel Nederland in de mediabubbel van de NOS. We hadden Ned1, Ned2 en Ned3 op de TV en verder niets. De politieke waarheid werd voorgeschoteld door het NOS journaal. Zo'n leugen als Halbe Zijlstra maakte, glipte er in de jaren 80 en 90 zonder probleem doorheen. Niemand zou het in twijfel getrokken hebben.

Pas nu, nu veel zaken via Internet te verifiëren zijn, pas nu begint de 'oude media' over een media-bubbel waar mensen in leven. En pas nu begint men over 'Fake News'. Ja ja... en dit dan?

BerichtGeplaatst: Za Jan 05, 2019 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Real

De bedenkers van de term FakeNews zijn zelf de verspreiders van FakeNews Cliff.

Cliff schreef:

Ik heb er vooral moeite mee als kranten berichten schrijven en het continu hebben over 'anonieme bronnen'. Dat gaat ook steeds verder, zinsconstructies als 'anonieme bronnen bij 14 veiligheidsdiensten hebben bevestigd dat ...'

FakeNews is te herkennen aan het ontbreken van harde verifieerbare feiten.

Weerwoord forum index » Buitenland