| De zelfdodingspil van Kohnstam | |
Geplaatst: Za Mei 19, 2001 15:44 |
|
|
|
Guus,
Is het niet zo dat je hier de (nauwelijks meer bestaande) hulpverlening op aan moet spreken, en de nalatigheid van de psychiatrie, die in samenspraak met de overheid steeds betere oplossingen vind voor mensen met stoornissen? Dat wil zeggen, oplossingen die nauwelijks geld meer kosten?
Ik wil je ook wel een van mijn persoonlijke ervaringen vertellen. Over mezelf b.v. Heel lang geleden, voordat de bezuinigingsdrift op psychiatrie had toegeslagen, had ik ook last van wanen, en weigerde ook om pilletjes te slikken. Ik was een angstaanjagende wanhoop voor mijn familie, iedereen was radeloos, voor zover ik me herinner. Ik liet me 's nachts van de trap vallen en rende langs de straten. Ik zou het niet overleefd hebben, daar ben ik zeker van, als toen de mogelijkheid niet meer had bestaan iemand gedwongen op te nemen, en medicijnen te laten slikken.
Ik heb een paar maanden doorgebracht tussen heel veel mensen voor wie het leven een ondraaglijke hel was. En nog heel lang daarna ben ik verschrikkelijk bang en depressief geweest, dus ik weet ook uit eigen ervaring wat het is om het leven niet langer te kunnen verdragen.
Gelukkig ben ik beter geworden, ik heb al heel lang geen medicijnen meer nodig. Maar vlak na die opname van mij begon het beleid te veranderen. De psychiatrische inrichtingen in de bossen zijn gesloopt, en mensen met wanen worden verder aan hun naaste omgeving overgelaten. Of zwerven op straat als dakloze.
Ik geloof dan ook niet dat het zin heeft om mensen met doodswensen de psychiatrie in te sturen.
Hier laat ik het overigens bij wat betreft persoonlijke ervaringen. Maar er zijn er meer geweest in mijn naaste omgeving. |
|
|
|
|
| De zelfdodingspil van Kohnstam | |
Geplaatst: Zo Mei 20, 2001 1:09 |
|
|
|
Cliff en Guus,
Nee, ik denk helemaal niet dat het een goed idee is om mensen die lijden aan psychiatrische stoornissen en niet in staat de realiteit te overzien een pilletje te verstrekken om dood te kunnen gaan.
Maar op het moment dat iemand weer helder kan nadenken, zonder waanideeen, moet het mogelijk zijn om de situatie en de vooruitzichten te bespreken.
Ik denk dat wat ik eigenlijk bedoel is, dat het op dit moment totaal niet mogelijk is de ondraaglijke ellende van het leven te bespreken, en serieus genomen te worden. Je gaat hooguit achter slot en grendel op een gesloten afdeling. En dan bof je nog ook.
Ik denk zelf niet dat ik zo'n pil ooit geslikt zou hebben. Maar ik had er wel heel graag serieus met iemand over willen praten. Ik had mezelf tenslotte ook kunnen verdrinken, of van een flat springen, dat heb ik ook niet gedaan. Maar ik heb mensen meegemaakt die dat wel deden. En me afgevraagd hoe verschrikkelijk in de steek gelaten je je moet voelen om voor een dergelijk einde te kiezen.
Guus, je hoeft je niet af te vragen of je misschien meer voor je zoon had kunnen doen. Ik weet uit eigen ervaring, en van wat ik van anderen heb gehoord, dat je buiten normaal menselijk bereik valt als je in een waanwereld terecht komt. En wie ervaring heeft met het soort medicijnen dat er voor bestaat slikt ze inderdaad liever niet.
Dit klinkt misschien allemaal een beetje als los zand opmerkingen. Ik denk wat ik eigenlijk bedoel als ik zeg dat er een zelfmoordpil zou moeten bestaan, is dat er in de eerste plaats een mogelijkheid zou moeten zijn voor mensen om een serieus gesprek te voeren over hun lijden met mensen die daar op in gaan. En als blijkt dat ondanks dat er geen hoop meer is, dan zou je moeten kunnen kiezen voor een humane manier van sterven. Tenslotte is de enige die kan bepalen of verder lijden verdragen kan worden degene zelf waar het om gaat.
|
|
|
|
|
|
|