Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Weg met die stomme -n ! Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Weg met die stomme -n !
BerichtGeplaatst: Zo Mei 13, 2001 22:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Eric,
Je Duits voelde niet echt goed aan. In Duitsland spreekt men van "die Stadt herumgehen," als we doelloos door een stad lopen. "Laufen" gaat daar in het algemeen wat sneller dan wat wij in Nederland onder "lopen" verstaan.
Overigens vind ik dat we niet naar een Nederlandse spelling moeten streven, die gebaseerd is op de uitspraak van enige streektaal.
Het is goed dat de spellingsregels worden vastgelegd, en het zou nog veel beter zijn wanneer iedereen zich daar ook aan houdt.
Ik heb de indruk dat op school nog nauwelijks aandacht besteed wordt aan spellingsfouten en mogelijk nog minder aan grammatica. In dit forum kom ik nauwelijks bijdragen tegen waarin alle uitgangen met correct worden geschreven, waar zij moeten eindigen op een d of een t.
Het verschil in het gebruik van dan (in de vergrotende trap) en van als (in vergelijkingen) lijkt ook volkomen vervaagd.
Het gemak en de ijver waarmee de onderwijsgevenden hebben gepleit voor een spreekschrijftaal doet vermoeden dat velen van hen op taalgebied zelf het noorden al kwijt waren geraakt. Hoe mag je verwachten dat de schooljeugd dan nog enigszins acceptabel de eigen taal op papier kan krijgen?
Vraag je wat het verschil is tussen: zitten en zetten, liggen en leggen, drinken en drenken dan rest me een blik van volslagen verwarring en onbegrip. Waar heb je het nu toch over?!
Laten we maar eens beginnen met er wat meer aandacht en moeite aan te besteden om ons schriftelijk goed uit te drukken. Als we er nog eens in mochten slagen dat half zo goed voor elkaar te krijgen als we gebekt zijn dan is er enorm veel gewonnen, of je de gewraakte "n" nu uitspreekt of niet.

Hoge verwachtingen, grote tegenvallers
  Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg