| Rick van der Ploeg: ramp voor de natie! | |
Geplaatst: Di Feb 20, 2001 11:34 |
|
|
|
In zijn onmetelijke onwijsheid heeft de omhooggevallen kwiebus Rick van der Ploeg besloten om het enige professionele operette-gezelschap in Nederland niet langer te handhaven, met als motivatie: het is niet flexibel, niet vernieuwend genoeg. Een motivatie van likmevestje, operette is nu eenmaal een kunstvorm die sowieso niet vernieuwend is, maar moet dat dan? Het is echt een gesel van de laatste decennia dat alles maar vernieuwend moet zijn.
Ik ben zelf geen operetteliefhebber, maar ik ben wel voor een zo breed mogelijk cultuuraanbod. Wat Rick van der Ploeg gedaan heeft is een complete kunstvorm wegsaneren, het bovengenoemde operettegezelschap was de enige professionele gezelschap in haar soort.
Dit gezelschap bestond al meer dan vijftig jaar, trad op in het gehele land, met overal volle zalen. Goed, het publiek bestond vooral uit vijftigers, zestigers en nog ouder, maar hebben die mensen dan geen recht op een kunstaanbod die bij hen in de smaak valt. Nu moet men voor operette naar het buitenland uitwijken, een krankzinnige situatie. Het complete gezelschap is nu op de straatkeien gedonderd, Vijftig jaar expertise op operettegebied wordt in een keer door de WC gespoeld!
Het is de minachting voor ouderen en voor traditie die mij zo tegenstaan bij Rick van der Ploeg. Zijn beleidsvoornemen om veel meer nadruk te leggen op allochtonen en jongeren is te gestoord voor woorden, omdat beide groepen reeds over voldoende vitaliteit beschikken om cultuur van de grond te krijgen zonder de noodzaak van overheidssubsidie. Operette is wat dat betreft veel kwetsbaarder. Een econoom als Van der Ploeg benoemen op de post van kunst en cultuur, dat is vragen om kaalslag.
Het is verschrikkelijk dat overambitieuse hotemetoten als van der Ploeg op cultuur gezet worden, want dergelijke lieden willen koste wat het kost hun stempel drukken op het beleid, en gaan daarbij te werk als de spreekwoordelijke olifant in een porceleinkast. Een dergelijke rampzalige trend is eveneens zichtbaar bij onderwijs, waar vernieuwing op vernieuwing voor een permanente onrust zorgen, met alle gevolgen van dien. Verandering vanwege de verandering.
Het zou een goede zaak zijn om op de posten van cultuur en onderwijs voortaan grijze muizen te benoemen, die bovendien over een gezonde dosis conservatisme beschikken. Het is beter dat er personen benoemd worden op dergelijke terreinen die er eer in stellen om slechts op de winkel te passen.
Op die manier komt er rust in de tent, en zekerheid in plaats van rampzalige afbraak in naam van de Heilige Vernieuwing!
[Dit weerwoord is op 20 Februari 2001 gewijzigd door Edwin.]
[Dit weerwoord is op 20 Februari 2001 gewijzigd door Edwin.] |
|
|
|
|
| Rick van der Ploeg: ramp voor de natie! | |
Geplaatst: Do Feb 22, 2001 11:22 |
|
|
|
Henk, je spreekt op 20 februari van een "klein groepje liefhebbers", maar dat is dus juist niet zo, ik had reeds aangegeven in mijn eerste bijdrage dat dit gezelschap door het hele land volle zalen trok. Het is sowieso te gek voor woorden dat een complete kunstvorm in zijn geheel weggesaneerd wordt, zelfs in de hoogtijdagen van de bezuinigingen, begin jaren tachtig door de kabinetten-Lubbers, gebeurde dit niet.
Racer, operette is een traditionele en kwetsbare vorm van kunst, en aangezien de Nederlandse overheid een actief kunstbeleid voert dient ze dat ook consequent en goed te doen. Dat wil onder meer zeggen dat de overheid dient te zorgen voor evenwicht en pluriformiteit. Niet iedereen kan f. 100.- dokken voor een operette-voorstelling, de overheid behoort dan voor meer toegankelijkheid te zorgen, zoals ze dat reeds doet bij tal van andere kunstvormen, dit om te bewerkstelligen dat kunst niet een louter elitaire aangelegenheid wordt. Ik ben een warm voorstander van het oude sociaal-democratische gedachtengoed van "culturele verheffing van het volk". Daarbij behoort, zoals Cliff terecht aangeeft, voldoende aandacht voor cultuur en kunst gegeven te worden in het onderwijs.
De maatstaven van Rick van der Ploeg volstrekt oneerlijk en irreel, het is van een totale onzinnigheid om van een traditionele kunstvorm als operette flexibiliteit en vernieuwing te eisen. Het getuigt van totale minachting voor traditie.
Aandacht voor traditie, voor culturele waardevolle fenomenen zoals die zich in tal van eeuwen ontwikkeld heeft, een dergelijke aandacht valt te verkiezen boven het niet-verder-dan-de-neus-lang-is-denken waarvan Rick van der Ploeg blijk geeft.
Behalve operette wordt ook het unieke Nederlandse omroepbestel bedreigd door het beleid van Rick van der Ploeg, met het aanstellen van "netmanagers" en het invoeren van concurrentiedenken t.a.v. de commerciele omroepen. De publieke omroep dient een hoog en breed cultureel aanbod te leveren, in plaats van een situatie waarin Koning Kijkcijfer regeert, zoals bij de commercielen.
Onder Rick van der Ploeg heeft Nederland een flinke stap gezet in de richting van een culturele woestenij.
[Dit weerwoord is op 22 Februari 2001 gewijzigd door Edwin.] |
|
|
|
|
| Rick van der Ploeg: ramp voor de natie! | |
Geplaatst: Di Feb 27, 2001 13:00 |
|
|
|
En toch maak je een denkfout, Henk.
Neem nou bijvoorbeeld het systeem van de vaste boekenprijs. In Nederland wordt daar nog aan vast gehouden, al wordt daar door Jorritsma aan gemorreld zonder dat de door mij zo vermadelijde Van der Ploeg iets tegen doet. In Zweden, Groot-Brittanie, Frankrijk en Belgie heeft men de vaste prijs losgelaten. Het gevolg daarvan is dat in die landen de boekenmarkt zeer verschraald is. In de boekwinkels aldaar zijn bijna alleen bestsellers te koop. Dat impliceert dus dat veel lezers niet op de hoogte zijn van literaire werken die ook uitgegeven worden.
In Nederland is het gelukkig nog altijd zo dat uit de winstmarge van goedverkopende boeken een pluriform en breed boekenaanbod wordt gerealiseerd. In de genoemde buitenlanden komt de marge die van de vaste prijs afgesnoept wordt niet ten goede aan de consument, maar aan de winstmaximalisatie van boekhandelketens, inkooporganisaties e.d.
De boeken worden niet goedkoper, maar het aanbod is wel veel minder. Gelukkig dus dat in Nederland enige staatsdirigisme nog in stand wordt gehouden.
Het is noodzakelijk dat de staat zich met cultuur bezig houdt. Het klinkt misschien wat betuttelend, maar wat mensen willen is niet altijd goed. Een verantwoordelijke overheid realiseert een goede middenweg tussen wat mensen willen en wat uiteindelijk goed voor hen is. Eenvoudig voorbeeld: de mensen willen zo weinig mogelijk belasting betalen, maar willen tegelijkertijd een zo optimaal mogelijke veiligheid op straat. Allebei tegelijk kan echter niet.
De overheid dient op cultureel gebied voor zoveel mogelijk pluriformiteit te zorgen, opdat iedereen van zoveel mogelijk gebieden kennis maken kan. Als de staat wegvalt wordt op cultureel gebied schraalhans keukenmeester, dan regeert de cultuur van de grootste gemene deler, waardoor de beschaving er in kwaliteit zeer op achteruitgaat. Er is dus geen sprake van uit de hand gelopen hobbyisme, Henk, maar van pure noodzaak dat de staat de culturele pluriformiteit handhaaft.
[Dit weerwoord is op 27 Februari 2001 gewijzigd door Edwin.] |
|
|
|
|
| Rick van der Ploeg: ramp voor de natie! | |
Geplaatst: Wo Feb 28, 2001 17:29 |
|
|
|
Henk, toevallig las ik net een interview met Renate Dorrestein in het nieuwste nummer van Boekblad over haar nieuwste roman die op de Amerikaanse bestsellerlijsten staat. Zij constateert over het Amerikaanse boekenaanbod eveneens een verschraling: "Er verschijnen wel ontzettend veel boeken, maar lezers zien daar bijna niets van. Boeken blijven maar een paar weken in de winkel liggen ... Zoveel aandacht voor de ene auteur gaat ten koste van de andere."
Zodoende is de Amerikaanse consument ook nadeliger af doordat veel interessante boeken hem/haar nooit onder ogen komen. Dan liever dus de Nederlandse situatie.
De Nederlandse situatie is wat cultuur in het algemeen betreft zodanig dat de burger de kans heeft om van een zo breed mogelijk aanbod kennis te maken, een mogelijkheid die dezelfde burger in menig buitenland in veel mindere mate heeft. De overheid bepaalt niet zoals jij suggereert hoe men cultureel leven moet, maar garandeert slechts zoveel mogelijk pluriformiteit, en wat kan daar op tegen zijn? Over de vaste boekenprijs beweer je dat daardoor (bepaalde) boeken niet bereikbaar zijn voor minderbedeelden, maar ik heb je juist uitgelegd dat de prijs bij het loslaten van de vaste boekenprijs even hoog blijft.
Een regering is er inderdaad voor om ten dienste van de mensen te staan, maar het is natuurlijk niet van: u vraagt en wij draaien.
Nogmaals, een verantwoordelijke regering dient een goede afweging te maken tussen wat
men wil en wat verstandig is, omdat de massa nu eenmaal geneigd is om te zeer op korte termijn te denken. Een regering is er juist voor om ook de lange termijn in het oog te houden. Dat maakt mij niet tot een voorstander van de dictatuur, want elke regering dient wel door de meerderheid van het parlement (en daarmee de bevolking ondersteund te worden). Een overheid heeft nu eenmaal in de regel meer overzicht over de lange termijn en over datgene wat verstandig is dan de gemiddelde burger.
Het is noodzakelijk dat de overheid een cultuurbeleid voert, want een mens leeft meer dan van brood alleen. Een verantwoordelijke overheid hoort ook een zekere beschaving hoog te houden, en daar
maken kunst en cultuur een belangrijk onderdeel van uit.
[Dit weerwoord is op 28 Februari 2001 gewijzigd door Edwin.] |
|
|
|
|
|
|