Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Discussie rookverbod horeca (2) Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 250, 251, 252, 253  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Feb 03, 2020 8:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Het worden nu wel hele lange teksten Elisabeth...
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Feb 03, 2020 13:52 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ja hè, mijn boek.....

BerichtGeplaatst: Di Feb 04, 2020 11:06 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Elisabeth schreef:
Goh waarom zou elke ondernemer een vergunning kopen? Het gaat toch goed.

Het gaat goed omdat er zonder vergunning geen concurrentievervalsing is. Voer je die vergunning in, zal IEDEREEN hem aanvragen. Dat is de praktijkervaring in Rheinland-Pfalz. GEEN ENKEL CAFÉ IS DAAR ROOKVRIJ.

En dan die onzin van die arme, arme rokers die thuis zitten te verpieteren. Als ze dat al doen, kiezen ze er zelf voor. De meesten gaan gewoon naar de kroeg, gaan naar buiten om te paffen en zeuren er niet meer over. Ze zijn er inmiddels aan gewend.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 05, 2020 15:41 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Moppersmurf schreef:
Elisabeth schreef:
Goh waarom zou elke ondernemer een vergunning kopen? Het gaat toch goed.

Het gaat goed omdat er zonder vergunning geen concurrentievervalsing is. Voer je die vergunning in, zal IEDEREEN hem aanvragen. Dat is de praktijkervaring in Rheinland-Pfalz. GEEN ENKEL CAFÉ IS DAAR ROOKVRIJ.

En dan die onzin van die arme, arme rokers die thuis zitten te verpieteren. Als ze dat al doen, kiezen ze er zelf voor. De meesten gaan gewoon naar de kroeg, gaan naar buiten om te paffen en zeuren er niet meer over. Ze zijn er inmiddels aan gewend.

Als er meer "Geen Rokers" zijn dan zitten de rookvrije cafés toch vol???
Het is geen concurrentie vervalsing, hoe kom je daar nu bij?
Is het bier in een rookcafé goedkoper?
OK maak er een leden café van, dan kunnen alleen leden binnenkomen.

Ja de rokers gaan naar buiten om te roken totdat het warm wordt en de Niet-Rokers gaan eisen dat er rookvrije terrassen komen!!!
En ik heb het eigenlijk over een ander publiek, van de stamkroeg, die daar dagelijks komen kaarten met een biertje en een sigaretje.
Die kunnen nergens meer heen want de lokale stamkroeg is zijn klanten kwijt.

Concurrentie vervalsing is iets heel anders, namelijk gesubsidieerde sportclubs of buurthuizen die feesten aanbied in hun clubhuis.
De mensen achter de bar zijn vrijwilligers en ze kunnen hun drank onder de prijs verkopen want ze hoeven er geen BTW over te betalen.
En geen personeel kosten.
Ik heb jarenlang, samen met Horeca Nederland en de FNV in een commissie gezeten om dit te stoppen.
Dit is een gedoogde concurrentie vervalsing.
We gingen zelf ook op onderzoek uit als we posters zagen over een feest in een buurthuis en melden dit.
Niet als je een rookvrij of een rookcafé hebt.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 05, 2020 17:42 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Elisabeth schreef:
Als er meer "Geen Rokers" zijn dan zitten de rookvrije cafés toch vol???

Hoe vaak heb ik nu al aangetoond dat rookvrije cafés alléén bestaan waar ALLE cafés VERPLICHT rookvrij zijn??? Waar een vergunningenstelsel wordt ingevoerd BESTAAN geen rookvrije cafés omdat IEDEREEN een vergunning aanvraagt. Rookvrije cafés die niet bestaan kunnen ook niet vol zitten. Ga maar eens kijken in Rheinland Pfalz. Daar hoef je niet naar buiten om te roken, maar wel naar buiten als je wilt ADEMEN. Stop nou eens met die onzinnige redeneringen, Elisabeth.

Elisabeth schreef:
Het is geen concurrentie vervalsing, hoe kom je daar nu bij?
Is het bier in een rookcafé goedkoper?

Als er niet voor alle cafés dezelfde regels gelden, moet ik je dan nog uitleggen dat dat concurrentievervalsing is? Nicotine tast ook de hersens aan, geloof ik.

Elisabeth schreef:
maak er een leden café van, dan kunnen alleen leden binnenkomen.

Net als met een vergunningenstelsel worden dan al mijn favoriete bruine cafés leden-cafés, die blauw staan van de rook, en kan ik alleen nog maar naar een genderneutrale veganistische yuppentent met kutmuziek.

Elisabeth schreef:
Ja de rokers gaan naar buiten om te roken totdat het warm wordt en de Niet-Rokers gaan eisen dat er rookvrije terrassen komen!!!

Heb je me dat ooit horen eisen??? Of dat de rookruimtes dicht moeten?? Roken op een terras vind ik prima en rookruimtes vind ik prima !

Elisabeth schreef:
En ik heb het eigenlijk over een ander publiek, van de stamkroeg, die daar dagelijks komen kaarten met een biertje en een sigaretje.
Die kunnen nergens meer heen want de lokale stamkroeg is zijn klanten kwijt.

Nee hoor. Het zijn er minder geworden door vergrijzing en omdat de jeugd anders uitgaat. Maar die nog bestaan draaien prima, met stamgasten, zonder hinderlijke rook.

Elisabeth schreef:
Concurrentie vervalsing is iets heel anders, namelijk gesubsidieerde sportclubs of buurthuizen die feesten aanbied in hun clubhuis.
De mensen achter de bar zijn vrijwilligers en ze kunnen hun drank onder de prijs verkopen want ze hoeven er geen BTW over te betalen.
En geen personeel kosten.

Dat is zeker concurrentievervalsing.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 05, 2020 23:09 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Nogmaals: Als de meerderheid niet rookt waarom zou het concurrentie vervalsing zijn als er ook rookcafés zouden bestaan?
En waarom willen alle horeca dan een "rookvergunning"? Want de MEERDERHEID rookt niet.
Het lijk mij logisch dat ze dan hun "niet" rokende klanten kwijtraken.

Tja jij denkt weer anders dan de andere "niet rokers" want die willen wel rookvrije terrassen en zelfs de rookruimtes moeten weg.
Als 1 op de 10 cafés een rookcafé is, is die dan bomvol en die andere 9 zijn leeg?

Ik ken Rheinland Pfalz niet.

BerichtGeplaatst: Do Feb 06, 2020 2:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Nogmaals: Als de meerderheid niet rookt waarom zou het concurrentie vervalsing zijn als er ook rookcafés zouden bestaan?
En waarom willen alle horeca dan een "rookvergunning"? Want de MEERDERHEID rookt niet.

Vrij simpel: een ondernemer heeft er weinig zin in om een deel van zijn klandizie uit te sluiten. Een ondernemer wil een zo groot mogelijk publiek aanspreken, dus rokers en niet-rokers.

Tot nu toe is het altijd zo geweest dat de niet-rokers (met tegenzin) dan uiteindelijk wel toegaven aan de rokers. Dat heeft ook met verslaving te maken: de drang van de verslaafde blijkt altijd groter dan de drang van de niet-verslaafde.

Echter, de roker heeft zijn hand overspeeld.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 8:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Moppersmurf schreef:

Heb je me dat ooit horen eisen??? Of dat de rookruimtes dicht moeten?? Roken op een terras vind ik prima en rookruimtes vind ik prima !

Ik niet. Want het lukt rokers niet om daarbij geen overlast te veroorzaken. En als zij worden aangesproken daarop ontstaat slaande ruzie. Dus prima om daar een verbod aan vast te nieten. Rokers leren het toch niet.
BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 8:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:

Tja jij denkt weer anders dan de andere "niet rokers" want die willen wel rookvrije terrassen en zelfs de rookruimtes moeten weg.
Als 1 op de 10 cafés een rookcafé is, is die dan bomvol en die andere 9 zijn leeg?

Ik ook niet maar blijkbaar hebben zij daar gedaan hoe jij het graag ziet met als resultaat wat wij jou al pagina's lang proberen te vertellen. Zodra er een escape is om roken weer toe te laten, wordt weer massaal gerookt in cafés. En dat moeten we niet willen. Roken toelaten vind ik gelijk staan aan roetfilters verwijderen uit dieselauto's. Gezellig collectief afglijden naar het steentijdperk!
BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 15:54 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Elisabeth schreef:

Vrij simpel: een ondernemer heeft er weinig zin in om een deel van zijn klandizie uit te sluiten. Een ondernemer wil een zo groot mogelijk publiek aanspreken, dus rokers en niet-rokers.

Tot nu toe is het altijd zo geweest dat de niet-rokers (met tegenzin) dan uiteindelijk wel toegaven aan de rokers. Dat heeft ook met verslaving te maken: de drang van de verslaafde blijkt altijd groter dan de drang van de niet-verslaafde.

Echter, de roker heeft zijn hand overspeeld.

Nee Cliff, als de MEERDERHEID van het publiek NIET rookt dan gaan horeca ondernemers niet massaal een vergunning aanvragen. Ze hebben al de rokers verloren en als die buiten staan te roken, is je omzet minder.
Vooral als de niet rokers ook buiten gaan staan te kletsen. (Veel gezelliger)
De roker heeft zijn hand overspeeld????
De roker is weggepest dus hoe kan die zijn hand overspeeld hebben?

BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 15:59 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliox schreef:
Elisabeth schreef:

Ik ook niet maar blijkbaar hebben zij daar gedaan hoe jij het graag ziet met als resultaat wat wij jou al pagina's lang proberen te vertellen. Zodra er een escape is om roken weer toe te laten, wordt weer massaal gerookt in cafés. En dat moeten we niet willen. Roken toelaten vind ik gelijk staan aan roetfilters verwijderen uit dieselauto's. Gezellig collectief afglijden naar het steentijdperk!

Heel vreemd, als de MEERDERHEID niet ROOKT.
Dus geef de 30% rokers, hun eigen café en de 70% die niet rookt, hebben hun niet rook café.
Moppersmurf als anit roker, vindt rookruimtes en buiten roken ok.
Maar jij niet dus er is al tussen de niet en of anti rokers een heel groot verschil.
Ben je ook tegen BBQ's of kampvuren en open haarden?

BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 16:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:

Heel vreemd, als de MEERDERHEID niet ROOKT.
Dus geef de 30% rokers, hun eigen café en de 70% die niet rookt, hebben hun niet rook café.

De minderheid past zich maar aan. Als we voor iedere verslaving een café moeten openen zijn we wel even bezig.

Quote:
Moppersmurf als anit roker, vindt rookruimtes en buiten roken ok.
Maar jij niet dus er is al tussen de niet en of anti rokers een heel groot verschil.

Ik wil geen overlast hebben, verder boeit het me niet of je rookt. Rokers weigeren zich aan te passen en hebben daarmee hun hand overspeeld, zoals Cliff terecht aangeeft.

Quote:
Ben je ook tegen BBQ's of kampvuren en open haarden?

Nee. Heb ik geen last van.
BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2020 8:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Nee Cliff, als de MEERDERHEID van het publiek NIET rookt dan gaan horeca ondernemers niet massaal een vergunning aanvragen.

De meerderheid is ook niet gehandicapt en toch zie ik heel vaak rolstoelvriendelijks ondernemingen.

't Is vrij simpel Elisabeth: het is klandizie. En een ondernemer wil dat niet uitsluiten.

Quote:
De roker heeft zijn hand overspeeld???? De roker is weggepest dus hoe kan die zijn hand overspeeld hebben?

Vrij simpel: door roken als een recht te zien en mensen die er last van hebben als zeikerds af te schilderen. Dát was de hand overspelen en nu kunnen ze niet tegen hun verlies. 't Is wel duidelijk wie de echte zeikerds nu zijn: de klagende rokers.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2020 9:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Dat laatste is zeker waar. Daarnaast zijn zij onverbeterlijk. Nog steeds weigeren zij pertinent rekening te houden met anderen. Binnen het rookbeleid worden zij ertoe gedwongen door wetten, daarbuiten is het huilen met de pet op en wordt zelfs bewust geen rekening gehouden met de ander.

Afgelopen jaar zelfs meegemaakt dat rokers de rook richting een koppel uitblies die zienderogen last hadden van de rook. En lol dat ze hadden. Ook hier geldt, wie het laatst lacht, lacht het beste. Kwestie van tijd vooraleer de overheid het roken op terrassen aan banden legt.

Wat mij betreft mag de overheid het in één keer goed doen: Alleen nog binnenshuis toestaan in een daarvoor bestemde rookruimte zodat medebewoners niet worden blootgesteld aan giftige sigarettenrook. Rookwaar kopen indien in het bezit van een rookpas, de rookpas is te verkrijgen bij de zorgverzekeraar die tevens gepaste maatregelen treft. Hoger risico is meer betalen.
BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2020 15:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Dat laatste is zeker waar. Daarnaast zijn zij onverbeterlijk. Nog steeds weigeren zij pertinent rekening te houden met anderen. Binnen het rookbeleid worden zij ertoe gedwongen door wetten, daarbuiten is het huilen met de pet op en wordt zelfs bewust geen rekening gehouden met de ander.

Afgelopen jaar zelfs meegemaakt dat rokers de rook richting een koppel uitblies die zienderogen last hadden van de rook. En lol dat ze hadden. Ook hier geldt, wie het laatst lacht, lacht het beste. Kwestie van tijd vooraleer de overheid het roken op terrassen aan banden legt.

Ik heb gelijke ervaringen.

In het verleden, als je rokers aansprak op rookoverlast binnen een ruimte, kreeg ik te horen 'roken is toegestaan hier hoor'! Soms kreeg ik zelfs te horen: 'kijk maar, er staan asbakken dus mag er gerookt worden'. Zoiets verzin ik niet. Rokers zagen het als een recht op roken, ongeacht of mensen daar last van hadden. Dat waren zeikerds die maar ergens anders naar toe moesten.

Nu, heden ten dage, moet je eens kijken wat er gebeurt als je een roker aanspreekt wanneer hij rookt op een terras. Ik geloof er niets van dat rokers uit zichzelf dan zeggen 'oh, als je er last van hebt doof ik mijn sigaret wel'.

Je kán het ook niet verwachten. Als er één natuurkracht is die ongekend is, is het de relatie van moeder tot kind. In de natuur zie je met regelmaat dat de moeder zich opoffert om het kind te beschermen. Een eend of merel gaat zelfs het gevecht aan met een kat om zijn kroost te beschermen, terwijl de eend of merel geen schijn van kans maakt. Met gevaar voor eigen leven jagen ze de kat weg.

Nu de rokers... als ze zwanger zijn, is het vaak al een hele taak om niet te roken tijdens de zwangerschap. Ik heb ooit een vrouw gekend die op Internet aan het googlen was om zo te ontdekken tot welke maand zwangerschap ze nog zou kunnen roken... zonder dat het (grote) schade zou opleveren voor het kind. Ze stopte uiteindelijk met heel veel moeite in de zevende maand zwangerschap om vervolgens de eerste sigaret zo'n beetje een uur na de bevalling al weer op te steken.

En uiteraard rookt ze in huis waar de kleine kinderen ook rondlopen.

Als verslaving een dergelijke drang oplevert dat zelfs natuurkracht nummer één er aan onderhevig is, hoe kan ik dan verwachten dat rokers ooit rekening gaan houden met een vreemdeling die last heeft van hun rook? De roker is zelfs bereid de gezondheid van eigen kinderen op te offeren voor de verslaving....

Er is dus maar één ding wat helpt en dat is juridisch ingrijpen en duidelijk handhaven. Want ook als dat laatste onvoldoende gebeurt gaat de roker rustig zijn gang.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2020 23:47 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Dissecting Antismoker Brains'
by Michael J McFadden

The Controllers
Often due to background insecurities controlling personalities feel a need to exert an abnormal amount of control over the people and world around them. Controllers may be convinced from the media that passive smoking is a health threat or simply see it as a golden opportunity for extra control. In either case they can make life a misery for smokers around them. In relationships and marriages controllers will confiscate cigarettes, force smell inspections on partners, issue punishments for transgressions of both a psychological and physical nature. Their whole aim is control, domination and forcing their will on subjects. Their efforts will not be seen as a vice, but as virtue when they advance the cause of good health and clean air even though their real motivation is simply the satisfaction gained from seeing others comply to their will. The ultimate goal is the creation of laws and punishments embodying and supporting the controllers' desires.

The Idealists
A section of this group are sincere, believing smoking causes disease and suffering and making them feel a need to act.. These idealists usually seek constructive and helpful ways to aid those smokers wishing to quit and through education and information persuade people not to start. They do not engage as much in the vilification, demonisation and harassment other groups so readily adopt as tactics. But Idealists with strong feelings, even though they are aware the case against secondary smoke is far from compelling, will still use poorly based studies and surveys to further their cause. Idealists are usually people with professional backgrounds or medical doctors. Arrogant and confident their instincts on smoking are right and correct they feel empowered to twist research to suit their needs. Their real power lies in access to politicians and ability to pass spurious junk science as fact.

The Moralists
Moralists have always played a role in antismoking crusades. They seek to portray smoking and smokers as a corruptive influence on society. They will claim smoking is a gateway drug and leads to crime. They also fret over the children of smokers and are exponents of making it a crime for pregnant women to smoke; they'll even push for the removal of foster children from the homes of smokers. In the main moralists are puritanical, prissy and of an unhappy disposition. They see others enjoying themselves and desire to stop whatever they are engaged in as to them it has to be wrong if it involves merriment

The Greedy
Anti-Smoking has become big business worth hundreds of millions a year spent on it in America alone. Many see it as a huge future growth area as "health fascism" goes on a world wide march.. This in turn has attracted the greedy from lawyers, doctors, pharmaceutical companies, advertisement agencies, newspapers, researchers etc all more than willing to jump on the antismoking bandwagon in an effort to get in on the action. Hundreds of millions of dollars have been poured into anti smoking organisations providing them with the clout to make big business take notice. Money is not the only driving force though: the anti smoking lobby is now a great way to further careers and open doors both in academia and politics. The greedy care less about the smoking issue or health, and were it to look as if smoking would be banished completely in the morning they would in a flash be onto some other anti campaign whether it be fighting meat, cars, or alcohol.

Conclusion: the overall antismoking movement gains its energy from people in all these groups as they come together and work at different times and in different ways on different campaigns. The Antismoking Movement as such is not a single headed multi-national conspiracy... it is a hydra with many heads, motivations, and forces that has gotten fuelled to incredible growth by tax money over the last 15 or 20 years.

Mr. McFadden's examination of these groups is but the initial segment of his book which goes into far more depth than I can do here.

BerichtGeplaatst: Di Feb 18, 2020 0:16 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
De meerderheid is ook niet gehandicapt en toch zie ik heel vaak rolstoelvriendelijks ondernemingen.

't Is vrij simpel Elisabeth: het is klandizie. En een ondernemer wil dat niet uitsluiten.

Sorry maar overal in Portugal zijn er zelfs in supermarkten, toiletten voor rolstoelen.
Trouwens overal zijn publieke toiletten verplicht, zonder betaling zoals in Nederland.

Ik heb een horeca bedrijf gehad en als de meerderheid van mijn klanten niet zouden roken, waarom zou ik een rookvergunning aanvragen?
Als de meerderheid van MIJN klanten, wel zouden roken dan vraag ik wel een rookvergunning aan.
Jouw argument slaat als een tang op een varken.
Nogmaals: de MEERDERHEID rookt niet.....en een ondernemer gaat echt niet DIE klandizie verliezen voor enkele rokers....
Je hebt die saaie maar luxe cafés waar een biertje €4,- kost en een bakje nootjes.
Je hebt de bruine kroegen waar een biertje €2,- kost en geen obers in een smoking.

Een ondernemer moet altijd kiezen.,.... altijd.
Je kiest voor een laag drempelig bedrijf waar dus ook arme studenten komen en de mensen van de markt.
Of je kies voor een luxe zaak waar zakenmensen komen en waar ook champagne te bestellen is.

En ook zakenmensen roken, meestal een dure Havana sigaar.

En als klant kies je toch ook? Je ziet een rookcafé en je rookt niet, dan loop je door naar een niet rook café.

Cliox schreef:
De minderheid past zich maar aan.
Als we voor iedere verslaving een café moeten openen zijn we wel even bezig.

Laughing Die hoef jij niet te openen maar dat doet een horeca ondernemer.
Dus er is een minderheid! Waarom geen rookcafé voor hen? Ik vind dat een discriminatie.
En dus het volgende verbod is....alcohol.....ook een verslaving en veel meer doden achter het stuur.

Mijn voorbeeld was dat BUITEN op een terras, aan een rivier, dus wind...de Hollandse anti rokers, gaan kuchen en met hun handen gaan wapperen als ze 3 tafels verderop iemand zien roken....Geestelijk gestoord of wat?

BerichtGeplaatst: Di Feb 18, 2020 15:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Als de meerderheid van MIJN klanten, wel zouden roken dan vraag ik wel een rookvergunning aan.
Jouw argument slaat als een tang op een varken.
Nogmaals: de MEERDERHEID rookt niet.....en een ondernemer gaat echt niet DIE klandizie verliezen voor enkele rokers....

Ik heb het niet over de meerderheid, die doet naar mijn mening helemaal niet ter zake. Het belang van de ondernemer is niet 'de meerderheid' van een groep bedienen, het belang is zoveel mogelijk mensen bedienen.

Quote:
Je kiest voor een laag drempelig bedrijf waar dus ook arme studenten komen en de mensen van de markt. Of je kies voor een luxe zaak waar zakenmensen komen en waar ook champagne te bestellen is.

Maar je sluit niets uit. Het is niet zo dat in de dure zaak studenten niet welkom zijn en in de goedkope zaak de rijkere mensen niet welkom zijn.

En dat is mijn punt: een ondernemers sluit geen mensen uit, wil gewoon een zo groot mogelijke klandizie. Jij blijft maar praten over 'de meerderheid', maar daar gaat het bij ondernemen helemaal niet om.

Quote:
En als klant kies je toch ook? Je ziet een rookcafé en je rookt niet, dan loop je door naar een niet rook café.

Je leeft echt in het verleden. Dit is nu al zoveel keer ter sprake geweest... zo werkt de wereld niet. Zo werkt het alleen als er geen enkele interactie zou zijn tussen rokers en niet-rokers. Maar het feit wil: die is er wel. En als je een groepje hebt met rokers en niet-rokers, wie had dan standaard de grootste bek? De rokers. En wie waren steevast het meest meegaand? De niet-rokers.

En dus eindigde altijd de gehele groep in het rokerscafé omdat een paar verslaafden niet anders kunnen. En de rest mag 'genieten' van de stank en ongezonde lucht. Want zo is het jarenlang altijd geweest.

Tot dat de rechter uiteindelijk ingreep. Zo werkt het namelijk ook in een democratie: de meerderheid bepaalt uiteindelijk. Het rookverbod is echt iets waar de meerderheid voor is, na jarenlang ongewenste overlast.

Quote:
Mijn voorbeeld was dat BUITEN op een terras, aan een rivier, dus wind...de Hollandse anti rokers, gaan kuchen en met hun handen gaan wapperen als ze 3 tafels verderop iemand zien roken....Geestelijk gestoord of wat?

Vooral volhouden dit standpunt... het heeft je tot nu toe wet na wet gebracht. De arrogantie en het egoïsme van rokers kent geen grenzen. En dat is de reden waarom de wet terugslaat. Zolang jij niet inziet dat je verslaving overlast veroorzaakt bij andere mensen laat je die andere mensen geen andere keuze dan juridisch ingrijpen. Want uit jezelf zul je nooit, maar dan ook nooit luisteren naar iemand die overlast ervaart. Want wat je nu opschrijft over 'BUITEN' gold nog niet lang geleden over 'BINNEN' in een café.

Heb jij ooit je sigaret gedoofd in een café (waar gerookt mocht worden) op verzoek van iemand die niet rookte? Natuurlijk niet. Dat gebeurde nooit. Want roken was 'een recht'...

BerichtGeplaatst: Di Feb 18, 2020 17:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:

Ik heb een horeca bedrijf gehad en als de meerderheid van mijn klanten niet zouden roken, waarom zou ik een rookvergunning aanvragen?

Omdat iedere klant er één is. Die 30% (omzet) willen horeca-eigenaren ook binnen harken. En de niet-roker kwam toch al, ook toen gerookt werd. Daarbij zou ik wel eens willen weten hoe de roker zich tot de niet-roker verhoud bij cafébezoekers. Over het algemeen herinner ik mij cafés die blauw stonden van de rook en kan ik mij voorstellen dat die getallen zich anders verhouden.

En verder heeft Moppersmurf het praktijkvoorbeeld aangeleverd. Ik snap niet dat je blijft tegenspreken wat de praktijk heeft uitgewezen.

Quote:

Welk café waar niet gerookt mag worden?
- Voordat het rookverbod inging werd in ieder café gerookt.
- In het buitenland waar het rookverbod niet wordt gehandhaafd, wordt in ieder café gerookt.
- In landen waar een 'rookvergunning' kan worden aangevraagd, wordt in ieder café gerookt.

Kortom, als roken in een café weer wordt toegestaan, wordt wederom in ieder café gerookt. Dat is onacceptabel en immoreel.

Quote:
Dus er is een minderheid! Waarom geen rookcafé voor hen? Ik vind dat een discriminatie.
En dus het volgende verbod is....alcohol.....ook een verslaving en veel meer doden achter het stuur.

Omdat als je rookcafés weer toelaat er geen cafés zijn waar niet gerookt wordt. Ik snap echt niet waarom wij moeten luisteren naar een schreeuwende minderheid.

Quote:

Net zo geestelijk gestoord die anderen lastig vallen met de kankerverwekkende sigarettenrook.
BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 16:32 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Dus Cliff, als er iemand een café binnen komt en er staat muziek op die hij/zij vreselijk vindt.
Maar de rest staat mee te zingen..... heeft deze klant het recht om te eisen, de muziek te veranderen?
Als de meerderheid rookt en iemand stapt binnen die tegen roken is, heeft die het recht om te eisen dat iedereen hun sigaret uitmaakt?

@Cliox, toen wij dit café kochten, was het daarvoor een kunstenaar café en vele rookten joints.
Wij hebben toen gevraagd of ze buiten wilden roken want de meerderheid rookten geen wiet.
Ons clientèle was anders dus verdwenen de wiet rokende kunstenaars naar een ander café.
Een keer heeft een klant gevraagd om een verjaardag feestje te geven en bestelde Gulpen Dort op fust.
Een speciaal bier dat we normaal in flessen verkochten. Hij vroeg ook of ze wiet mochten roken en hun eigen muziek mochten meenemen.
De groep was ongeveer 35 man en toen hebben we gezegd dat dit een privé feestje werd, dus de deuren dicht.
Het was een heel vreemd feest want niemand praatten en ze zaten te luisteren naar vreemde muziek.
We hebben ons nog afgevraagd of ze het wel leuk vonden! Na afloop bedankten iedereen ons want het was geweldig.

Ik heb de deur nog opgezet omdat wij high werden van die lucht. Dus het was besloten en niemand kon klagen.
Wij hebben later een geweldige afzuig apparaat gekocht, die binnen 5 minuten alle rook weg zoog.
Cliff schreef:
k heb het niet over de meerderheid, die doet naar mijn mening helemaal niet ter zake. Het belang van de ondernemer is niet 'de meerderheid' van een groep bedienen, het belang is zoveel mogelijk mensen bedienen.

Question Question Question Dus de meerderheid is niet belangrijk maar zoveel mogelijk te bedienen?
Dus als de meerderheid geen rokers, vertrekken en de minderheid rokers blijven over?

Cliox schreef:
Welk café waar niet gerookt mag worden?
- Voordat het rookverbod inging werd in ieder café gerookt.
- In het buitenland waar het rookverbod niet wordt gehandhaafd, wordt in ieder café gerookt.
- In landen waar een 'rookvergunning' kan worden aangevraagd, wordt in ieder café gerookt.

In welke landen? In Portugal gebeurd dat niet maar er zijn ook cafés waar een sticker staat dat je er mag roken.
Geen verschil en iedereen is happy. En buiten mag altijd.

Quote:
Net zo geestelijk gestoord die anderen lastig vallen met de kankerverwekkende sigarettenrook.

Net uitgelegd dat die niet in de buurt kwam van de wapperende gestoorden. Ze ZIEN het maar ruiken het niet.
Jij bent dus een Controller of een Moralist!
Lees maar hierboven Dissecting Antismoker Brains
Wij als ondernemers, zonder personeel, stonden dus dagelijks in het café maar met de afzuiger, nauwelijks in de rook.
En Rook stijgt op en het plafon was heel hoog.
Ben nooit ziek geweest in die 14 jaar.... en niemand krijgt kanker als ze sigarettenrook ruiken....
Dit was van 1986 tot eind 1999.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 19:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:
Dus Cliff, als er iemand een café binnen komt en er staat muziek op die hij/zij vreselijk vindt.
Maar de rest staat mee te zingen..... heeft deze klant het recht om te eisen, de muziek te veranderen?
Als de meerderheid rookt en iemand stapt binnen die tegen roken is, heeft die het recht om te eisen dat iedereen hun sigaret uitmaakt?

Ja. Want het is voor de wet verboden.

Quote:
In welke landen? In Portugal gebeurd dat niet maar er zijn ook cafés waar een sticker staat dat je er mag roken.
Geen verschil en iedereen is happy. En buiten mag altijd.

In Nederland werkt dat niet. Daarbij heeft ook personeel recht op een rookvrije werkplek.

Quote:
Ben nooit ziek geweest in die 14 jaar.... en niemand krijgt kanker als ze sigarettenrook ruiken....
Dit was van 1986 tot eind 1999.

Anderen kregen er kanker van.
BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 20:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:

Twee zaken lopen spaak in je vergelijking:

1. Vreselijke muziek is niet schadelijk voor je gezondheid. Roken is dat wel.
2. De meerderheid rookt niet. Slechts één op de vijf rookt.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 12:52 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

@ Elisabeth: Hou eens op met je gezanik.
Zelfs ik, als straffe roker, moet toegeven dat het huidige beleid aan de rokers zelf te wijten is.
Wat kom je hier trouwens zeiken vanuit Portugal? Je woont hier toch niet?

Wat schetsen uit mijn privéleven:
Ik heb bezoek van vier vrienden, twee stellen. Stel 1 rookt, stel 2 rookt niet.
Ik pas me aan aan de nietrokers.
Want, zo redeneer ik dan, het moet voor ELKE gast aangenaam zijn.
Nico en Tine: 'Ja maar dit en ja maar dat...'
Jip: 'Dit is mijn huis, ik bepaal de regels, jullie roken en zij roken niet. Het is voor jullie geen probleem om een paar uurtjes niet te roken. Ga je niet dood aan.'
Nico en Tine: 'Ja maar dit en ja maar dat...'
Jip: 'Kiezen of delen. Wat komen jullie hier doen? Voor de gezelligheid of om te roken? Als je wilt roken, ga maar naar huis. Kom je voor mij en voor je vrienden, pas je aan."

Ze bleven. Very Happy

In de trein. Ik zocht altijd een rookcoupe uit. Soms kon dat niet, tja, dan maar niet roken.
En toch kwam er dan een zak binnen die daar een sigaret opstak. Commentaar werd door hem afgewimpeld. 'De rokerscoupes zijn vol.
Ik vind dit gewoon asociaal.

Rokers kregen de kans door de overheid. 'Roken? Dat lossen we samen op.'
Deze campagne werkte dus voor geen meter.
Kwam door de rokers zelf.
Dus nou ook niet gaan lopen zeiken.

O ja, ik zat ook wel eens in een auto.
Roken. Volle asbak.
Chauffeur stopt even, gooit de asbak leeg op straat of in de berm. Ik: Moet dan nou zo? Daar heb je een afvalemmer.
Chauffeur: 'Nou en? Het is organisch afval. Vergaat wel.

Mag ik bij jou mijn volle asbakken in jouw huis of tuin komen legen?
Zonder dat jij daar commentaar over hebt?

BerichtGeplaatst: Za Feb 22, 2020 20:09 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Jip, jij zanikt en verder wat jij hier als voorbeeld noemt is onbehoorlijk gedrag.
Ja je bent baas in je eigen huis maar een horeca eigenaar is dat ook in zijn eigen zaak.
De grootste vervuilers zijn trouwens gezinnen met kinderen.
Dus jij vindt als een niet roker in een rook coupe zit, die kan eisen dat de sigaretten gedoofd worden?

Kijk eens naar dit:
https://nos.nl/artikel/2322862-steeds-meer-blowende-jongeren-arnhemse-scholen-luiden-noodklok.html

Kinderen uit groep zeven of acht

Ook basisschoolleerlingen komen hierbij in beeld. "Het gaat soms om kinderen uit groep zeven of acht", zei een wijkmanager. "Vandaag nog was een jongen van 13 aan het dealen." Een jongerenwerker meldde het gevoel te krijgen dat het roken van joints in de pauze bijna normaal is geworden.

Ha ha dus ze kunnen het roken van joints in de pauze op schoolpleinen niet eens onder controle houden.
Maar oh wee als iemand een sigaret opsteekt.

Waar het mij omgaat is "waarom je als een kleine kroeg, geen rookvergunning kunt krijgen"?

Elisabeth schreef:

Cliff schreef:
De meerderheid rookt niet. Slechts één op de vijf rookt.

@Cliff, ik heb het over een rook café dus de meerderheid rookt.

Er wordt wel langs elkaar heen gezwetst.
Maar goed, kinderen van de basis school blowen en de docenten doen niets en raken in paniek.
Dus moet er weer een commissie komen en veel geld om dit te stoppen-
Lopen er geen docenten buiten tijdens de pauze?
Maar in bejaarden tehuizen mogen de oudjes niet meer roken!!!
Misschien moeten die gaan blowen. Shock

BerichtGeplaatst: Zo Feb 23, 2020 10:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
@Cliff, ik heb het over een rook café dus de meerderheid rookt.

Die zijn er niet in Nederland.

En verder probeer je altijd de aandacht te verleggen. Blowen is een ander probleem, we hebben het hier over roken.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg