Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Discussie rookverbod horeca (2) Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 247, 248, 249 ... 252, 253, 254  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Dec 24, 2019 15:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Exact, en het is ook niet nieuw. We hebben dit op heel veel gebieden gezien: fabrieksvervuiling, kauwtabak, afval op straat, etc.

Het zou prachtig zijn als iedereen zijn eigen verantwoording zou pakken en dat het allemaal in goed overleg wordt opgelost, maar zo werkt de wereld niet. Het is lang geprobeerd, maar als het niet werkt grijpt de wetgever in.

Commercial jaren 80-90

Dit werkte dus niet, de roker eiste zijn recht op te roken in de nabijheid van niet-rokers. Uiteindelijk werd het de niet-roker teveel en greep de wetgever in.

BerichtGeplaatst: Wo Dec 25, 2019 5:00 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Die discussie is toch achterhaald Elisabeth... dit hebben we jarenlang geprobeerd. Het werkte simpelweg niet.

Jij wilt terug naar de slogan uit de jaren 80-90: 'Roken? Daar komen we samen wel uit!'

Punt is echter dat we er samen niet uitkwamen. De overlast bleef. En toen greep de wetgever in.

Ik snap best dat rokers terugwillen naar de jaren 80-90 van de vorige eeuw. Toen maakten zij de dienst uit namelijk. Nu is het omgedraaid: de niet-roker bepaalt en de roker schikt zich er naar.

Het gaat over eigendom en een EIGEN bedrijf.
Als je een horeca bedrijf hebt dan heb je veel klanten die roken.
Het is GEEN openbare instelling want als eigenaar kun je mensen er uitzetten.
Dus ook anti-rokers of andere agressieve mensen. Ik heb zelfs een ambtenaar buiten de deur gezet.

Wat is het probleem om een sticker op de deur van een horeca bedrijf te plakken dat het een rook of geen rook café is???
Dan is het duidelijk en mensen kunnen zelf kiezen.
Je kunt natuurlijk niet als anti - niet roker gaan zaniken in een rokers café.
Het staat buiten aangegeven..... waarom zijn er overal Coffee (WIET) shops en daar mag je dus drugs roken!
Dat staat buiten aangeven dus je weet dat je daar GEEN koffie gaat drinken.
Er staan zelfs stickers dat je geen sigaretten kunt roken maar dat je wel high kunt roken met hasj....

Samen uitkomen??? Met mensen die klagen over rook.... ?
Ik kan dus in een Coffee shop gaan klagen over de wiet lucht!
Ik kan ook besluiten om daar niet naar binnen te gaan.

Happy nieuw jaar in een land waar al weken lang vuurwerk (luchtvervuiling) aan de gang is.
Dat kunnen ze niet verbieden want het zijn maar kinderen of ....
Maar dat na een investering van duizenden euro's ook plotseling de rookruimtes gesloten moeten worden is echt te gek voor woorden.

https://www.youtube.com/watch?v=aX1SyERcAA0

BerichtGeplaatst: Wo Dec 25, 2019 7:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elke onderneming is gebonden aan wetten en (spel)regels. Dus dat EIGEN bedrijf is geen argument om roken weer toe te laten. Verder stel je dat een eigenaar iedereen zomaar eruit mag zetten, dat is feitelijk onjuist. Bijgesloten wat spelregels die daarbij komen kijken om binnen de vigerende wetgeving te handelen. Klik hier!

Wat het probleem is om een sticker op de deur van een horeca gelegenheid te plakken met de tekst wel of geen rookgelegenheid heb ik eerder uitgelegd: Indien een sticker met daarop de tekst dat gerookt wordt een vrijbrief zou verschaffen om roken weer toe te staan in de horeca, schaft elke ondernemer zo'n sticker aan. Een gevolg is dat de niet-roker geen keuze meer heeft en personeel wederom wordt blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen. Dat stadium zijn we al heel lang gepasseerd. Ik mag hopen dat we met de stand der techniek en wetenschap niet terug naar het steentijdperk willen.

En mocht je op de proppen komen met de dooddoener dat het rookverbod de strop is voor horeca, de horeca doet het beter dan tevoren! Ze profiteren van de hoogconjunctuur en scoren al vier jaar oprij stijgende cijfers.

Bron: Quotenet.

Verder vraag jij je af waarom er overal coffeeshops zijn en stel je dat je daar drugs mag roken! Daarmee bewijs je dat je de feiten niet op een rijtje hebt. Er mocht enkel en alleen in rookruimtes in een coffeeshops gerookt worden. Deze rookruimtes worden eveneens in de ban gedaan, ook coffeeshops zullen vanaf april 2020 gecontroleerd worden.

De kleinere coffeeshops zochten intussen naar alternatieven, zo bieden zij sinds het rookverbod veelal herbalmixen (dus kruiden i.p.v. tabak) aan die met cannabis kan worden gemengd voor een jointje. Paul Blokhuis heeft echter aangeven ook deze herbalmixen in de ban te doen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Dec 25, 2019 7:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Om het overzichtelijk te houden heb ik er 2 berichten van gemaakt. Leest net wat prettiger vind ik:

Wat betreft vuurwerk: Het staat volledig los van het roken. Het inherent aan de roker om te verwijzen naar meer dingen die schadelijk zijn voor de mens om een vrijbrief af te dwingen overlast te mogen bezorgen en mensen te mogen vergiftigen). Neemt niet weg dat ik van mening ben dat vuurwerk ook in de ban mag. Niet alleen voor het vervuilen van de lucht en milieu, ook omdat al jaren vreselijke ongelukken gebeuren door onjuist gebruik en experimenteren. Het vernielen van andermans spullen, ernstige ongelukken met opgeslagen illegaal vuurwerk en verminking als gevolg van het onjuist gebruik en experimenteren gaat tevens onverminderd door. Dus prima om daar kritisch naar te kijken. Voorlichten en waarschuwen blijkt niet afdoende.

Maar laten we het topic niet verder vervuilen met vuurwerk en ons hier toespitsen op het roken. We hebben nog wat stappen te nemen, al moet ik zeggen dat roken een steeds minder maatschappelijk geaccepteerde verslaving betreft. Veel bedrijven gaan over tot een algemeen rookverbod (bij mijn huidige werkgever nog niet) en ook op verjaardagen zie je de groep rokers die buiten op het balkon staan te koukleumen met een kankerstok op de mond, langzaam maar zeker dunner worden.

Mijn werkgever heeft recent medewerkers een Preventief Medisch Onderzoek aangeboden en ook hier kwamen de rokers er beroerd vanaf. Schrikbarende dieptepunten zijn vastgesteld. Gelukkig organiseren wij ook voor deze mensen stop-programma's waaraan zijn mogen deelnemen op de kosten en in de tijd van de werkgever. Afgelopen jaar bleek het een succes te zijn. Maar liefst 12 man hadden besloten deel te nemen aan het programma, 8 van deze 12 mensen is het gelukt om deze verschrikkelijk verslaving te overwinnen. Voor komend jaar is de groep verviervoudigd! Komend jaar ga ik er meer tijd en aandacht in steken en ons stop-programma actief promoten door presentaties te geven op al onze locaties. Iedere roker verdient deze hulp, het enige wat zijn hoeven te doen is de kans -laaghangend fruit- te grijpen.
BerichtGeplaatst: Vr Dec 27, 2019 11:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
anti-rokers of andere agressieve mensen

Zucht.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 27, 2019 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliox schreef:
Elke onderneming is gebonden aan wetten en (spel)regels. Dus dat EIGEN bedrijf is geen argument om roken weer toe te laten. Verder stel je dat een eigenaar iedereen zomaar eruit mag zetten, dat is feitelijk onjuist. Bijgesloten wat spelregels die daarbij komen kijken om binnen de vigerende wetgeving te handelen. Klik hier!

Wat het probleem is om een sticker op de deur van een horeca gelegenheid te plakken met de tekst wel of geen rookgelegenheid heb ik eerder uitgelegd: Indien een sticker met daarop de tekst dat gerookt wordt een vrijbrief zou verschaffen om roken weer toe te staan in de horeca, schaft elke ondernemer zo'n sticker aan. Een gevolg is dat de niet-roker geen keuze meer heeft en personeel wederom wordt blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen. Dat stadium zijn we al heel lang gepasseerd. Ik mag hopen dat we met de stand der techniek en wetenschap niet terug naar het steentijdperk willen.

En mocht je op de proppen komen met de dooddoener dat het rookverbod de strop is voor horeca, de horeca doet het beter dan tevoren! Ze profiteren van de hoogconjunctuur en scoren al vier jaar oprij stijgende cijfers.

Bron: Quotenet.

Verder vraag jij je af waarom er overal coffeeshops zijn en stel je dat je daar drugs mag roken! Daarmee bewijs je dat je de feiten niet op een rijtje hebt. Er mocht enkel en alleen in rookruimtes in een coffeeshops gerookt worden. Deze rookruimtes worden eveneens in de ban gedaan, ook coffeeshops zullen vanaf april 2020 gecontroleerd worden.

De kleinere coffeeshops zochten intussen naar alternatieven, zo bieden zij sinds het rookverbod veelal herbalmixen (dus kruiden i.p.v. tabak) aan die met cannabis kan worden gemengd voor een jointje. Paul Blokhuis heeft echter aangeven ook deze herbalmixen in de ban te doen.

Helemaal mee eens. En toch moet je mij eens uitleggen waarom ik ook de dupe ben van dit beleid.
Want ik heb nooit gerookt als ik wist dat anderen er last van hadden. Zelfs in mijn eigen huis niet.
Om even appels met peren te vergelijken: ik heb katten als huisdier. Hoef dus geen kattenbelasting te betalen. Hondenbezitters moeten dat wel.
En we weten allemaal dat veel kattenbezitters hun katten gewoon andermans tuinen laten volschijten.
Volkomen terecht dat ik geen belasting betaal, want mijn katten komen nooit op straat. Ik hou ze consequent binnen.
Jij (hypothetisch dan) laat je hond uit, en ruimt zijn ontlasting op. Waarom zou jij wel hondenbelasting betalen?
Waarom krijg ik geen ontheffing? Ik ben toch al ten dode opgeschreven. En ik heb nooit gerookt in bijzijn van nietrokers.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 27, 2019 13:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Nederland lijkt een steeds onverdraagelijker land te worden. Niet alleen roken wordt verboden, maar talrijke andere zogenaamde gevaren worden in het verdomhoekje gezet, zodat een deel van de bevolking voor een ander kan beslissen.
Ik, voorheen een zeer zware roker, heb er niks op tegen als anderen wel roken.
Tegenwoordig wordt suiker in het verdomhoekje gedwongen. Vet is foute boel, en een schande. Sporten is verplicht, Vlees plaatst je in hetzelfde hoekje als de sadistische kannibaal. Alcohol is een schande. Klimaathysterie is verplicht, enz, enz...
Van mij mag iedereen sporten tot hij een ons weegt,(ik was zelf altijd vanuit mijn postuur goed in sport) Roken mag van mij als het een ander niet lichamelijk hindert(ik had als zware roker geen enkele moeite om te stoppen) Van mij mag men dagelijks aan de gebakjes(ik heb liever een worst). Ik houd van vlees en van dieren(+ vet spek, en zo diervriendelijk mogelijk verkregen) Daarbij denk ik dat CO2 en stikstof een zegen is voor plant en dier( zie de satelietbeelden van de vergroening van de aarde in de laatste jaren) Mensen die geen wijn/biertje lusten zijn vaak droge vervelende figuren, is mijn ervaring.
Ik ben dus tegen verboden door anderen opgelegd, voor zaken waar die ander verder geen last van heeft.
Ik ben dus tegen de vooral linkse bemoeizucht.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 27, 2019 13:25 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik ben tegen alle bemoeizucht, of dat nou links of rechts is. Verder volkomen eens met de heer Poendert.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 27, 2019 15:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Poendert schreef:
Nederland lijkt een steeds onverdraagelijker land te worden. Niet alleen roken wordt verboden, maar talrijke andere zogenaamde gevaren worden in het verdomhoekje gezet, zodat een deel van de bevolking voor een ander kan beslissen.
Ik, voorheen een zeer zware roker, heb er niks op tegen als anderen wel roken.

Ik ook niet. Van mijn part rook je 200 sigaretten per uur. Zolang ik er geen last van heb vind ik het best.

Quote:
Ik ben dus tegen verboden door anderen opgelegd, voor zaken waar die ander verder geen last van heeft.

Helemaal mee eens. Daarom vind ik het prima om het rookverbod te beperken tot daar waar anderen er last van hebben.
BerichtGeplaatst: Vr Dec 27, 2019 16:01 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Heeft u er last van als een vrouw een hoofddoekje draagt ?

BerichtGeplaatst: Vr Dec 27, 2019 16:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Wat heeft het met roken te maken?
BerichtGeplaatst: Vr Dec 27, 2019 17:28 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Niets, maar ik reageer op de stelling van meneer Poendert - een stelling die ik overigens geheel onderschrijf - dat hij tegen alle verboden is op zaken waar mensen geen last van hebben.
En aangezien zijn partij PVV pleit voor een verbod op het dragen hoofddoekjes, ben ik benieuwd of hij last heeft van die hoofddoekjes.
Is toch een normale vraag ? Of wordt het nu een beetje lastig ?

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 1:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Waarom krijg ik geen ontheffing? Ik ben toch al ten dode opgeschreven. En ik heb nooit gerookt in bijzijn van nietrokers.

Ontheffing van wat? Rookbelasting?

Ik neem aan dat je dan ook geen beroep op de gezondheidszorg doet als gevolg van het roken?

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 5:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Lampje schreef:
Niets, maar ik reageer op de stelling van meneer Poendert - een stelling die ik overigens geheel onderschrijf - dat hij tegen alle verboden is op zaken waar mensen geen last van hebben.
En aangezien zijn partij PVV pleit voor een verbod op het dragen hoofddoekjes, ben ik benieuwd of hij last heeft van die hoofddoekjes.
Is toch een normale vraag ? Of wordt het nu een beetje lastig ?

Niet lastig, wel vervelend als een discussie over roken ontaard in een religieuze discussie over hoofddoeken. Ik snap dat daar waar het hart van vol is, de mond overloopt, maar er is een topic over het boerkaverbod. In het kader van het forum clean houden lijkt het me niet handig als deze discussie overwaait naar andere topics.
BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 5:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Jip schreef:

Ontheffing van wat? Rookbelasting?

Ik neem aan dat je dan ook geen beroep op de gezondheidszorg doet als gevolg van het roken?

Ik zie het verband niet tussen ontheffing voor belasting en een ziektebeeld.
BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2019 11:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Wat bedoelt Jip dan?

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2019 14:55 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Jip bedoelt dat iedereen evenveel recht heeft op een goede medische behandeling.
En als jij met je calculator in je handjes gaat berekenen wie er wel en wie er geen recht heeft op medische hulp, zou ik jou aanraden je eens aan te melden bij een neuroloog.

BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 10:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Een 20-jarige sporter en 60-jarige verstokt roker hebben met spoed een long nodig. Er is maar één long beschikbaar, wie krijgt de long?
BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Wat denk je zelf?

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 10:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Het gaat niet om wat ik denk maar hoe Jip dit oplost zonder een weloverwogen besluit te nemen.
BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 10:57 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Anti rokers spreken elkaar voortdurend tegen.
Als voorbeeld noem ik hun overtuiging dat Rokers vroeger sterven dan niet rokers.
Als dat overlijden na het pensioen van die rokers plaatsvind is dat een enorm voordeel voor de nietrokers. Die dode rokers hoeven dan geen pensioengelden worden uitbetaald. Die overblijvende centen kunnen dan door de nietrokers worden opgesoepeerd.
Begrijpt men dat als antiroker niet.

BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 10:59 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Als voorbeeld noem ik hun overtuiging dat Rokers vroeger sterven dan niet rokers.
Als dat overlijden na het pensioen van die rokers plaatsvind is dat een enorm voordeel voor de nietrokers. Die dode rokers hoeven dan geen pensioengelden worden uitbetaald. Die overblijvende centen kunnen dan door de nietrokers worden opgesoepeerd.

BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 11:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Poendert schreef:

Jawel hoor. Daar is gepast op gereageerd. Maand of 3 geleden kwam je met hetzelfde argument aanzetten en is deze weerlegd door Cliff en ondergetekende.
BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 12:49 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliox schreef:
Een 20-jarige sporter en 60-jarige verstokt roker hebben met spoed een long nodig. Er is maar één long beschikbaar, wie krijgt de long?

Degene die boven aan de lijst staat. En ja, ik weet waar je naar toe wilt. Jij wilt dat er gekeken wordt naar de leeftijd en de leefgewoonten van de patiënt.
Ik vind dat een arts geen morele afweging mag maken in zulke gevallen.
Zo kan ik ook wel een voorbeeld maken. Ik vervang die 60-jarige roker door een 30-jarige rokende vrouw die vier kinderen heeft en die 20-jarige sporter is een beruchte pedo die echter nog nooit een sigaret gerookt heeft.

Dit soort overwegingen dus. Morele overwegingen zouden in deze zaken helemaal geen rol mogen spelen. Mensen die aanmerking komen voor een donororgaan, worden op een lijst gezet. Degene die op dat moment aan de beurt is, krijgt die long.
Zo zou het moeten zijn. En er zouden veel meer organen ter beschikking gesteld moeten worden. Daarom ben ik voor verplichte donorregistratie.

BerichtGeplaatst: Di Dec 31, 2019 12:58 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliox schreef:
Poendert schreef:

Jawel hoor. Daar is gepast op gereageerd. Maand of 3 geleden kwam je met hetzelfde argument aanzetten en is deze weerlegd door Cliff en ondergetekende.

Bedoel je die 30 miljard van Cliff? Ik geloof dat niet zo eerlijk gezegd. En dat zijn dan alleen de onkosten die veroorzaakt worden door rokers. Wat moet dan het hele medische kostenplaatje dan wel bedragen? Een veelvoud hiervan?
Want daar zitten dus de sportblessures tussen, de alcoholisten, de vechtjassen, de sukkels die niet weten hoe ze moeten klussen en diengevolge hun eigen voet afhakken of hun huis opblazen (gaslekje controleren met een aansteker), straks rond de jaarwisseling zal het ook weer spitsuur zijn bij de EHBO enz.
Kortom je kunt dit lijstje zo lang maken als je wilt. Iedereen die al of niet bewust risico's neemt met zijn gezondheid heeft net zo veel recht op behoorlijke medische hulp als iemand die zijn hele leven lang 'veilig' binnen blijft zitten.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg