Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Discussie rookverbod horeca (2) Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 243, 244, 245  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Sep 16, 2009 9:28 Plaats reactie Reageer met quote
Witch

Very Happy

Overigens, op NS station R'dam CS wordt stevig gerookt en lang niet altijd bij de palen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Sep 16, 2009 19:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, dat zag ik ook. Op andere stations ook, en ik café's ook. Men weet dat de controleurs even een halt zijn toegeroepen maar die komen zo weer terug. Wat ik wel merk is dat er ook café's zijn die het rookverbod niet terugdraaien.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 16, 2009 20:38 Plaats reactie Reageer met quote
zwft

Ik heb hele stations in rook op zien gaan, echt waar!
En mensen ook.

En daarom is het hele beleid van Ab Klink mislukt en waarschijnlijk gaan jongeren meer drinken omdat ze niet meer mogen roken van de overheid.

Zoiets?
Ik pas me even aan...
BerichtGeplaatst: Do Sep 17, 2009 6:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Liever niet!

BerichtGeplaatst: Do Sep 17, 2009 9:19 Plaats reactie Reageer met quote
Witch

Wat een kul argument, Zwft. Jongeren zuipen zich al tientallen jaren compleet lam elk weekend. Er wordt al jaren over gesproken, maar zolang je ouders hebt die zo'n zuipkeet toestaan.... tja... hersenbeschadiging is overdraagbaar, al dan niet genetisch in dit geval.
BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2009 16:46 Plaats reactie Reageer met quote
franciscus001

Cliff schreef

Quote:
Je moet inzien dat:

1. De uitslag van een rechtszaak een feit is
2. Of je daaruit kunt afleiden of iets werkt of niet, jouw mening is.

Feit is dat meerdere malen de onafhankelijke rechter die desbetreffende eigenaren van eenmanszaken in het gelijk stelde, met als gevolg dat in heel Nederland in dat soort horecagelegenheden de asbak weer gewoon weer op tafel kwam. Daar had minister Klink niet op gerekend toen hij dat rookverbod invoerde. De anti-rooklobby had nooit verwacht dat deze eenmans-eigenaren deze rechtzaken zouden winnen. Je kunt dus niet spreken over een geslaagde naleving van dit rookverbod. Ik ben echter sportief genoeg toe te geven dat het rookverbod op andere plekken weer wél werkt, zoals bij grotere horecagelegenheden die wel een aparte rookruimte hebben.

Quote:
Klink heeft de wet gerepareerd. Het doel is duidelijk. Het is erg lastig een wet in één keer zo te schrijven dat geen enkel gaatje te vinden is. Victory gaan kraaien als er een gaatje gevonden is en dit aandragen als bewijs 'dat de wet niet werkt' is een conclusie die jij voor jezel best mag trekken, maar zeker geen feit.

Sorrie, maar bij dit schrijven is de wet nog helemaal niet gerepareerd. Klink denkt na over een aantal opties waarbij hij drommels goed weet dat een rookverbod bij eenmanszaken zal leiden tot veel publieke verontwaardiging (ofwel faillisementen) met alle komende rechtzaken van dien. Ik betwijfel of een politieke partij zich hier n aan zal wagen, of dat deze kwestie stilzwijgend vooruit wordt geschoven naar een volgend kabinet. Want het gaat hier eigenlijk niet zozeer over de rokende klant. (die past zich wel aan op een plek waar hij/zij op alternatieve wijze kan blijven roken) Het gaat hier veelal om eenmans-eigenaren die hun zaak zien leeglopen agv. dit rookverbod. Daarom blijf ik in de huidige situatie voorstander voor behoud van deze uitzonderingen. Ik zou het jammer vinden dat de karakteristieke kleine bruine kroeg hiermee uit het straatbeeld zou verdwijnen. Totaal onnodig, gezien het gegeven dat er in de openbare ruimte nog vollop wordt gerookt.

Quote:
Niet nodig. Roken is voor losers, is passé, een domme modegril uit de jaren '60. Schreef niet iemand in deze discussie dat als roken nu uitgevonden zou worden dat niemand de overlast meer zou accepteren? En zo is het ook. Het hoort thuis in de geschiedenisboekjes, net als pruimtabak. Dat was vroeger ook normaal en men kotste erop los in de speciale spuugbakken.... volkomen geaccepteerd destijds, nu een onsmakelijke gewoonte. En dat is precies was roken is: een onsmakelijke gewoonte die al veel te lang getolereerd is.

Dat is toch eerder een persoonlijke mening te noemen. Geldt dit overigens ook voor alle blowers in Nederland? Zo'n andere jaren zestig modegril? Nee, roken moet net als elke andere drugs een eigen keuze (of domheid) zijn. Goede voorlichting en een steeds veranderende tijdsgeest bepaald hoe een eigen generatie hiermee omgaat. Vroeger was roken stoer, dat beeld leeft allang niet meer. Maar dit komt niet door dit ingevoerde rookverbod of door een hysterische anti-rooklobby, maar simpelweg door gezond verstand en toegang tot een breed medium waarbij de gevlgen van langdurig roken en het verslavingsgehalte zichtbaarder zijn geworden voor een jong publiek. Ga je het geforceerd verbieden, dan wordt het voor een volgende generatie juist weer spannend om ermee te experimenteren. Daarbij zie ik een jongere liever aan een sigaret, joint of pilsie dan aan de chrystal-meth. In Amerika kunnen ze daar als anti-rookland bij uitstek over meepraten.
BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2009 17:39 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Franciscus,

Met jou uitleg begrijp ik nu dat jij bedoelt dat het rookverbod op een paar puntjes niet werkt zoals beoogt, en voor het overige deel wel werkt zoals beoogt. Daar heb je onbetwistbaar gelijk in. Zoals het er eerder stond "het rookverbod faalt" of iets in die beweringen had ik de indruk dat je bedoelt dat het rookverbod nergens werkt.

Quote:
Sorrie, maar bij dit schrijven is de wet nog helemaal niet gerepareerd. Klink denkt na over een aantal opties waarbij hij drommels goed weet dat een rookverbod bij eenmanszaken zal leiden tot veel publieke verontwaardiging (ofwel faillisementen) met alle komende rechtzaken van dien. Ik betwijfel of een politieke partij zich hier n aan zal wagen, of dat deze kwestie stilzwijgend vooruit wordt geschoven naar een volgend kabinet.

In de kamer heeft in overgrote meerderheid een motie aangenomen waarin van het kabinet gevraagd werd om de wet te herstellen. Verder heb ik de indruk dat het effect overschat dat een aanpassing van het rookverbod op de kiezers heeft.

Quote:
Het gaat hier veelal om eenmans-eigenaren die hun zaak zien leeglopen agv. dit rookverbod.

Dat is tot zover iets dat alleen geroepen worden en verder niet hard gemaakt kan worden. Met andere woorden dit is geen feit maar een mening.

Quote:
Daarom blijf ik in de huidige situatie voorstander voor behoud van deze uitzonderingen. Ik zou het jammer vinden dat de karakteristieke kleine bruine kroeg hiermee uit het straatbeeld zou verdwijnen. Totaal onnodig, gezien het gegeven dat er in de openbare ruimte nog vollop wordt gerookt.

Dit is geen optie omdat hier een aantal nadelen aan kleven. Het is ten opzichte van grote cafe's oneerlijk waardoor zij een prikkel hebben om zich op te splitsen in kleine cafe's. Als je al uitzonderingen zou willen maken dan zou je er voor moeten zorgen dat grote cafe's die uitzonderingen niet aantrekkelijk vinden maar de pijn die kleine gevoelsmatig voelen wel weg neemt.

Quote:
Ga je het geforceerd verbieden, dan wordt het voor een volgende generatie juist weer spannend om ermee te experimenteren. Daarbij zie ik een jongere liever aan een sigaret, joint of pilsie dan aan de chrystal-meth. In Amerika kunnen ze daar als anti-rookland bij uitstek over meepraten.

Het wordt spannender om er mee te experimenteren, maar het gebruik van de stof neemt af. Onder verslaafden is de twee grootste groepen verslaaft aan alcohol of tabak of dat dit sociaal geaccepteerd is. Het positiever effect van het laatste is groter dan het negatieve effect van het eerste. Het is niet zo dat het gebruik chrystal-meth zal toenemen vanwege een rookverbod in de horeca. Roken wordt immers niet verboden.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2009 23:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

franciscus001 schreef:
Feit is dat meerdere malen de onafhankelijke rechter die desbetreffende eigenaren van eenmanszaken in het gelijk stelde,

Ja

Quote:
met als gevolg dat in heel Nederland in dat soort horecagelegenheden de asbak weer gewoon weer op tafel kwam.

Nee, niet in heel Nederland. Dat is geen feit meer, dat is al een lichtelijke overdrijving.

Quote:
Daar had minister Klink niet op gerekend toen hij dat rookverbod invoerde. De anti-rooklobby had nooit verwacht dat deze eenmans-eigenaren deze rechtzaken zouden winnen.

Ja, klopt ook allemaal naar mijn mening

Quote:
Je kunt dus niet spreken over een geslaagde naleving van dit rookverbod.

Nee, kijk hier ben ik het dus niet meer met je eens. Ik wijs je nogmaals naar mijn eerdere vergelijk over wegenbelasting. JIj hebt het alleen over eenmanszaken zonder personeel, en nu doe je alsof NIEMAND het rookverbod naleeft. Dat is niet zo, alle cafés met personeel moeten het rookverbod gewoon naleven. En er zijn meer cafe's met personeel dan zonder.

En zelfs dan nog is je conclusie dat een wet niet werkt omdat mensen zich er niet aan houden helemaal niet valide. Er rijden bijvoorbeeld dagelijks vele mensen te hard, er worden misschien wel duizenden overtredingen per dag geconstateerd. Jouw conclusie is dus dat de verkeerswet voor handhaving van de maximum snelheid niet werkt. Maar is dat zo? Want door die wet houden vele mensen zich er wel aan, alleen niet altijd.

Quote:
Ik ben echter sportief genoeg toe te geven dat het rookverbod op andere plekken weer wél werkt, zoals bij grotere horecagelegenheden die wel een aparte rookruimte hebben.

Er zijn in Nederland ongeveer 45.000 horecabedrijven, waarvan ongeveer 10.000 ZZP-er is. De rechtszaken waar jij over praat gingen nog niet over een vierde van het totale aantal. Kunnen we het dan misschien samen eens zijn dat de meerderheid van de horecabedrijven zich wél aan het rookverbod houdt? Dat zou al een hele stap in de juiste richting zijn.

Quote:
Totaal onnodig, gezien het gegeven dat er in de openbare ruimte nog vollop wordt gerookt.

In welke openbare ruimte wordt er nog vollop gerookt dan? Stations zijn niet echt ruimtes.

Quote:
Dat is toch eerder een persoonlijke mening te noemen. Geldt dit overigens ook voor alle blowers in Nederland?

Blowers hebben mij nauwelijks overlast bezorgd, rokers des te meer. Maar ik zie nu met genoegen hoe bijna alle coffeeshops verdwijnen in Zeeland e.o.

BerichtGeplaatst: Za Sep 19, 2009 10:24 Plaats reactie Reageer met quote
franciscus001

Alfatron schreef

Quote:
Met jou uitleg begrijp ik nu dat jij bedoelt dat het rookverbod op een paar puntjes niet werkt zoals beoogt, en voor het overige deel wel werkt zoals beoogt. Daar heb je onbetwistbaar gelijk in. Zoals het er eerder stond "het rookverbod faalt" of iets in die beweringen had ik de indruk dat je bedoelt dat het rookverbod nergens werkt.

Goed, ik speel graag met woorden binnen een zinsbouw. Ik dacht dat deelnemers dit inmiddels wel doorhadden. Maar dat het rookverbod op een 'paar puntjes' niet werkt vind ik weer iets teveel baggetaliseren van de gegeven feiten. Er is duidelijk een impasse ontstaan waarvoor nog geen eenduidige oplossing bestaat.

Quote:
In de kamer heeft in overgrote meerderheid een motie aangenomen waarin van het kabinet gevraagd werd om de wet te herstellen.

Logisch, omdat de huidige wet niet het verwachte resultaat beoogde. Maar dit betekent nog niet dat de wet is gerepareerd. Er worden momenteel verschillende mogelijkheden onderzocht en hierover bestaat nog geen eenduidige mening. Klink mag hierover dan een eigen mening koesteren, dit betekent nog niet dat een politieke meerderheid hierin zal meegaan.

Quote:
Verder heb ik de indruk dat het effect overschat dat een aanpassing van het rookverbod op de kiezers heeft.

Toen eigenaren massaal de asbakken weer op de toonbank zette als gevolg van een terugloop van klanten, werd deze burgelijke ongehoorzaamheid onderschat. Het was volgens de antirooklobby een laatste stuiptrekking wat zich na de eerste boetes wel zou herstellen. Maar het tegenovergestelde gebeurde. Verschillende eigenaren wonnen in hoger beroep de aangespannen rechtszaken, met als gevolg dat in eenmanszaken door heel Nederland weer wordt gerookt. Indien de wet zal worden aangepast verdwijnt die burgelijke ongehoorzaamheid heus niet en men heeft al aangekondigd nieuwe rechtzaken aan te spannen. Het gaat veelal om eigenaren die weinig hebben te verliezen en tot het laatste moment zullen doorstrijden. Nogmaals, in deze tijd van crisis is het geen verstandig besluit indien veel van deze zaken over de kop zullen gaan. De omzetderving ging met dit rookverbod voor veel van die zaken flink omlaag en eigenaren krijgen aan de straatstenen hun zaken niet meer verkocht. Het onderwerp werd vaak in de media uitvergroot en de discussie kreeg veel publieke aandacht. Ik vraag me af of in deze tijd het voor partijen wel zo wenselijk is verantwoordelijk te zijn voor het faillisement voor veel van deze ondernemers. Natuurlijk kun je discusseren of dit werkelijk zo is, maar de publieke beeldvorming hierover bestaat. Natuurlijk zullen oppositiepartijen als de PVV en VVD zich hardmaken tégen het rookverbod om de publieke oppinie voor zich te winnen. Het verhaal hierover is nog niet ten einde, ongeacht de verschillen van mening.
BerichtGeplaatst: Za Sep 19, 2009 11:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Uit alle onderzoeken blijkt keer op keer weer: de publieke opinie is juist dat er een rookverbod moet komen. De meerderheid is voor het rookverbod, niet tegen.

Je kunt hier feiten en cijfers vinden over het bedrijfschap Horeca:
http://hinc.databank.nl/?marktanalyse

Zo beroerd gaat het allemaal niet met de horeca. Ja, het loopt wat terug maar welke sector heeft daar niet mee te maken? Als ik nu zie hoe de toeristische sector of de autobranche ervoor staat dan zie je het effect van de economische crisis meer dan bij de horeca. Die hebben het zelden over de crisis als oorzaak van de terugloop, alleen over het rookverbod.

Omzetcijfers van bedrijfschap horeca

Bovenstaande geeft een duidelijk beeld. We zien een stijging van 1 januari 2003 tot ongeveer 1 mei 2007. Pas op 1 juni 2008 werd het rookverbod ingevoerd. Toen was de omzet al ruim een jaar aan het dalen. Kijken we op de langere termijn dan zien we dit beeld:

Waaruit ik dan concludeer dat de horeca erg crisis gevoelig is. De omzetcijfers van de horeca laten zich dan ook redelijk meten aan bv. de stand van de AEX:

Mijn conclusie: de paniek in de horeca over omzetverlies gekoppeld aan rookverbod is onterecht. Die paniek heeft alles te maken met de economische crisis. De horeca kan procederen tegen het rookverbod, maar andere sectoren nemen hun verlies en hebben geen Ab Klink als zondebok.

BerichtGeplaatst: Za Sep 19, 2009 12:33 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Cliff schreef:
Er rijden bijvoorbeeld dagelijks vele mensen te hard, er worden misschien wel duizenden overtredingen per dag geconstateerd. Jouw conclusie is dus dat de verkeerswet voor handhaving van de maximum snelheid niet werkt. Maar is dat zo? Want door die wet houden vele mensen zich er wel aan, alleen niet altijd.

Niet alleen dat, maar van de mensen die wel te hard rijden, is een deel dat dit minder doet dan ze zonder verbod zouden doen.

BerichtGeplaatst: Za Sep 19, 2009 12:52 Plaats reactie Reageer met quote
franciscus001

Nogmaals Cliff, je weet hoe ik over dit soort onderzoekjes denk. Zoals ik al eerder opschreef gaat het om de beeldvorming van de burger, gepresenteerd door de media. Die burgers bekijken dit soort van statistieken niet.

Voordat de rechter minister Klink meerdere malen terugfloot betreffende dit huidige rookverbod, hadden we eenzelfde discussie en ook toen kwam je met dit soort van onderzoeken en statistieken. Het weerhield niet dat er in heel Nederland binnen eenmanszaken weer gewoon werd gerookt. (en dan heb ik het nog niet eens over die desbetreffende zaken waar stiekem toch gewoon in de late uurtjes de asbakken weer op tafel verschijnen) Logisch, want de uitbater kiest uiteindelijk voor zijn eigen portemonnee.

Onderzoeken zijn voornamelijk gebaseerd op een methodiek waarbij je wel of niet gelooft in de uitkomst ervan. Indien verschillende methodieken onafhankelijk van elkaar dezelfde uitkomsten laten zien noem ik een dergelijke uitkomst pas betrouwbaar. Maar je weet zelf ook wel dat dit meestal niet het geval is. Daarbij zijn dit soort onderzoeken vaak momentopnames en de publieke opinie veranderd voortdurend. Dat geldt idem voor politieke peilingen. Kabinet Balkenende 3 werd verguist en vervloekt volgens die toenmalige peilingen, maar het CDA won de laatste verkiezingen. Verdonk was anderhalf jaar geleden nog dé grote politieke nieuwkomer volgens diezelfde peilingen en nu blijft het de vraag of ze überhaubt nog terugkeert na de volgende verkiezingen. De PVV doet het n goed maar kan ineens hard gaan vallen.

Dit soort uitkomsten zegt dus in de praktijk weinig. Zoals ik al eerder opschreef heeft de roker zich redelijk aangepast aan dit rookverbod, al wordt die natuurlijk allesbehalve strikt nageleefd. Logisch, want daar heb je ook geen mensen en middelen voor. Je kunt hoogstens een paar steekproeven doen (en boetes uitdelen die weer gerechtelijk worden aangevochten) ) maar een rookpolitie zal er heus niet komen. Met dit gegeven vind ik dat we al veel hebben bereikt. Maar voor de antirooklobby is het natuurlijk nooit genoeg. Maar ik blijf van mening dat hun streven voor een volledig rookvrije samenleving onhaalbaar is. Rokers roken namelijk toch wel en baggetaliseer niet de nadelen van gescheiden rookruimtes, want die zijn er. Denk aan werknemers die vaker van de werkvloer zijn doordat ze elders moeten gaan roken. Klanten die minder snel consumpties bestellen omdat ze buiten staan. Overlast door rokende mensen buiten, etc. Het probleem wordt dus niet opgelost maar verplaatst zich. We moeten die werkelijk simpelweg niet ontkennen.

De eenmanszaken zullen het niet opgeven indien ze morgen de asbakken weer van tafel moeten halen. Klink wil dit misschien maar ongetwijfeld gaat het hele circus weer van voren af aan beginnen. Want er zijn altijd mazen in iedere wet te vinden.
BerichtGeplaatst: Za Sep 19, 2009 13:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Waarom zou het bedrijfschap Horeca liegen over deze feiten en cijfers op hun eigen website? Dit zijn voor hun zeer relevante gegevens. Waarom zou men een valse AEX grafiek op Internet zetten?

Ik snap niet dat je deze grafieken niet accepteert als feiten.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 20, 2009 10:08 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ik ben de laatste paar weken geregeld in het ziekenhuis geweest en heb buiten zitten wachten.
Het ziekenhuis heeft een paar aparte gebouwen op een groot terrein en een kiosk waar je eten en drinken kunt kopen.
In de koffie pauze zie ik de medische staf daar zitten, artsen, veel al vrouwen, lab personeel, verpleegkundig personeel en die roken allemaal.
Dit heeft niets met de horeca te maken maar ik wil even laten zien dat op een ziekenhuis terrein er flink op los wordt gerookt en wat opvalt dat artsen dit doen met een stethoscoop rond hun nek.

Straks naar Spanje waar dus in Andalusië overal gerookt kan worden in de horeca, als er maar een bordje hangt of je binnen wel of niet kunt roken.

Cliff je grafiek is leuk maar je kunt toch niet ontkennen dat in Ierland die als eerste begon met deze onzin, al veel eerder, vele Irish pubs over de kop zijn gegaan. Voor de economische crisis.

En in pubs of bruine cafés of knijpkes of bierhallen is er een rookcultuur.

Ik ben het eens met rookvrije restaurants maar je ziet minder natafelen want dan is roken lekker met een kop koffie.
En het zijn vaak de rokers die natafelen en die vertrekken eerder.

Verder is er een soort cultus ontstaan in Nederland en in de UK dat iedereen maar moet stoppen. Maar verbied dan het verkoop van tabak maar waar eindigt dit, verbod op verkoop van alcohol? Tabak is een grote inkomsten bron voor iedere regering en het is legaal. Ik denk dat het meeste protest komt uit het idee dat er weer verboden zijn ingesteld naast de geboden en meer regels en meer betuttelingen. Men gaat protesteren.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 20, 2009 10:12 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Waarom zou het bedrijfschap Horeca liegen over deze feiten en cijfers op hun eigen website?

Is het Horeca Bedrijfschap of Koninlijke Horeca Nederland?
Ik ben er achter gekomen dat zelfs de Wereld Natuur Fonds liegt en die zijn ook groot.
Net zo als Novib liegt. Ze doen mee met trends maar niet met de werkelijkheid.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 20, 2009 12:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Ik ben er achter gekomen dat zelfs de Wereld Natuur Fonds liegt en die zijn ook groot.

Alsjeblieft hoor, we gaan het WNF erbij halen om aan te tonen dat bedrijfschap Horeca liegt want.... ze zijn ook groot.

Ik weet niet of ik hier nu serieus op in moet gaan, maar een kleine noot dan: het WNF probeert met cijfers donateurs te krijgen, het bedrijfschap Horeca probeert met cijfers de eigen branche zo goed mogelijk voor te lichten.

Ik vind het echt in en in triest hoe er gereageerd wordt op wetenschappelijk onderzoek. Uitslag bevalt niet: men liegt. Uitslag bevalt: het klopt. Hoe kun je in vredesnaam een discussie voeren wanneer alle feiten naar de prullenbak verwezen worden als ze niet in het denkraam passen.

Quote:
En in pubs of bruine cafés of knijpkes of bierhallen is er een rookcultuur.

Quote:
Verder is er een soort cultus ontstaan in Nederland en in de UK dat iedereen maar moet stoppen.

Cultuur verandert langzaam en vaak moeizaam, waarbij mensen soms wanhopig proberen vast te houden aan oude gebruiken. Die rookcultuur waar jij over praat is voor jou fijn en gezellig, het hoort voor jou zo en moet zo blijven. De rookcultuur voor andere mensen is irritant en veroorzaakt overlast, en die andere mensen bepalen nu het beleid. De rookcultuur zal dus verdwijnen.

Elisabeth schreef:
In de koffie pauze zie ik de medische staf daar zitten, artsen, veel al vrouwen, lab personeel, verpleegkundig personeel en die roken allemaal.

Het is weer een mooiie observatie van jou Ellisabeth, dat het aantal rokers 100% bedraagt onder het medisch personeel, maar heb je er ook aan gedacht dat je alleen in het rokershok heb gekeken en dat het niet rokende personeel gewoon ergens anders zat?

Volgens dit onderzoek, gehouden onder personeel in ziekenhuizen, is het rokerspercentage iets meer dan 25%. Dat ligt zo'n beetje op het landelijk gemiddelde dus.

Wederom acht ik een wetenschappelijk onderzoek toch iets nauwkeuriger dan jouw waarneming.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 20, 2009 12:18 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

franciscus001 schreef:
Goed, ik speel graag met woorden binnen een zinsbouw. Ik dacht dat deelnemers dit inmiddels wel doorhadden.

Ik ben niet paranormaal begaaft dus als jij A schrijft dan denk ik ook dat jij A bedoelt en niet B.

franciscus001 schreef:
Indien de wet zal worden aangepast verdwijnt die burgelijke ongehoorzaamheid heus niet en men heeft al aangekondigd nieuwe rechtzaken aan te spannen.

Die burgerlijke ongehoorzaamheid verdwijnt op het moment dat men door heeft dat rechtzaken voeren geen zin heeft.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 20, 2009 12:47 Plaats reactie Reageer met quote
ford

Elisabeth schreef:
Verder is er een soort cultus ontstaan in Nederland en in de UK dat iedereen maar moet stoppen. Maar verbied dan het verkoop van tabak maar waar eindigt dit, verbod op verkoop van alcohol? Tabak is een grote inkomsten bron voor iedere regering en het is legaal. Ik denk dat het meeste protest komt uit het idee dat er weer verboden zijn ingesteld naast de geboden en meer regels en meer betuttelingen. Men gaat protesteren.
Beter is dat rookvrije horeca een korting krijgt op de belasting.
BerichtGeplaatst: Zo Sep 20, 2009 13:27 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Quote:
Het is weer een mooiie observatie van jou Ellisabeth, dat het aantal rokers 100% bedraagt onder het medisch personeel, maar heb je er ook aan gedacht dat je alleen in het rokershok heb gekeken en dat het niet rokende personeel gewoon ergens anders zat?

Nee, ik heb geschreven dat iedereen buiten zat, het is mooi weer en ook in de winter kun je buiten zitten.
Bij die kiosk koopt iedereen, bezoekers, patiënten en personeel hun koffie of water en iets te eten.
Er is geen rookhok, dat is iets Nederlands.
Jouw onderzoek slaat op Nederland, ik heb het over Portugal.
Hier wordt er niet zo hysterisch over gedaan. Maar het klimaat werkt natuurlijk ook mee.
De nietrokende artsen zaten naast de rokende artsen zonder probleem en de nietrokende waren in een grote minderheid.
Ik heb het niet gehad dat 100% van het medisch personeel rookt, alleen geobserveerd dat vele dit wel deden.
En met de pauze gaat iedereen naar buiten, even in de zon of schaduw zitten.

Heb zo'n 7 dagen daar gezeten omdat alles hier langzaam gaat. Niet 7 dagen achter elkaar maar wel voor urenlang.
Dan zie je wat er voorbij komt. Dit is geen wetenschappelijk onderzoek maar als de statistieken in Nederland al gelden als maar 1200 mensen worden geinterviewd en 80% is tegen roken, dan wordt er beweerd dat deze uitkomst geld voor de gehele Nederlandse bevolking. Ik heb van de artsen en de rest (er staan namen en rangen op hun jassen) er meer dan 80% zien roken...hoewel dit natuurlijk niet alle artsen zijn. Dan moet ik er nog langer gaan zitten.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 20, 2009 13:59 Plaats reactie Reageer met quote
ford

elisabeth schreef:
Dan zie je wat er voorbij komt. Dit is geen wetenschappelijk onderzoek maar als de statistieken in Nederland al gelden als maar 1200 mensen worden geinterviewd en 80% is tegen roken, dan wordt er beweerd dat deze uitkomst geld voor de gehele Nederlandse bevolking.
terwijl die 80% vrijwel nooit de horeca bezoekt of dat gaat doen zodra het rookvrij is. Dat is niet eens gemeten
BerichtGeplaatst: Zo Sep 20, 2009 14:34 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Hoe kun je nu beweren het gedrag van een bepaalde groep te kennen, en te gelijk beweren dat daarop nooit een meting heeft plaats gevonden?

BerichtGeplaatst: Zo Sep 20, 2009 15:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:

Elisabeth schreef:
Ik heb het niet gehad dat 100% van het medisch personeel rookt, alleen geobserveerd dat vele dit wel deden.

Quote:
Ik heb van de artsen en de rest (er staan namen en rangen op hun jassen) er meer dan 80% zien roken...hoewel dit natuurlijk niet alle artsen zijn. Dan moet ik er nog langer gaan zitten.

Ja sorry hoor, maar het blijven jouw observaties. Wist je dat er in Portugal nog minder mensen roken dan in Nederland? Portgual heeft zelfs het laagste percentage rokende vrouwen, minder dan 10 procent!

Landen met hoogste en laagste percentage dagelijkse rokers

Ook wat de jeugd betreft in Portugal heeft roken geen toekomst.

Quote:
Ruim een kwart van de Nederlandse scholieren (27%) zegt meer dan veertig keer in het leven te hebben gerookt. In Europa varieert dit percentage van 18% in Portugal tot 42% in Oostenrijk.

Bron.

Ik vind het zeer frapant dat 80% van de artsen in Portugal rookt tegenover een landelijk gemiddelde van 22%. Ik denk dan ook dat je observatie met rokersogen beoordeeld is.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 21, 2009 7:37 Plaats reactie Reageer met quote
ford

Alfatrion schreef:
Hoe kun je nu beweren het gedrag van een bepaalde groep te kennen, en te gelijk beweren dat daarop nooit een meting heeft plaats gevonden?
Dat is ook nooit gebeurd. Wel eens van self-fullfilling-prophecy gehoord?
BerichtGeplaatst: Wo Sep 23, 2009 9:22 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Ja sorry hoor, maar het blijven jouw observaties. Wist je dat er in Portugal nog minder mensen roken dan in Nederland? Portgual heeft zelfs het laagste percentage rokende vrouwen, minder dan 10 procent!

Uiteraard zijn dit mijn observaties. Ik zit voor urenlang te wachten en ik observeer, niet een keer maar voor zeker 4 à 5 uur en meerdere dagen en zie medische staf een pauze nemen en zie met verbazing dat heel veel artsen en vooral de vrouwelijke artsen, roken.
Kan moeilijk een foto nemen, hoewel met een zoomlens ..... Wat ik hier observeer is dat vooral vrouwen tussen de 17 en 40 veel roken. Oudere vrouwen niet of veel minder maar om te zeggen dat vrouwen hier minder roken dan in Nederland....!...ja als je de vrouwen meereken van 40+ tot 80+. Het zijn vooral de hogere opgeleide vrouwen die roken, artsen, advocaten en geen straatveegsters. Of vrouwen uit de bergdorpjes maar in de steden zeker wel.

Ik denk dat het cijfer dat meisjes in Portugal minder roken komt omdat tijdens schooltijd dus ook in de pauze, iedereen op het schoolterrein moet blijven. Daar mag niet gerookt worden en ze kunnen ook niet het schoolhek uit om op straat te roken. Zoals in Nederland. Je ziet ook nooit schooljeugd in winkels of rond winkels hangen. Zodra de school uitgaat is het 4 uur en dan gaan ze naar huis. Overblijven is op school en niet daar buiten. Er staan hekken rond iedere school en die gaan dicht, er zit een conciërge dus als je de school in wilt moet je je melden anders kom je er niet in. Als je er uit wilt moet je je afmelden en schooljeugd kan er alleen vanaf als ze toestemming krijgen.

Ik kom hier nog al in aanraking met jonge mensen door mijn inzetten voor dieren en vooral met meisjes en jonge vrouwen, en de meerderheid rookt. Viel mij op tijdens de 3 daagse congres over dieren op een van de universiteiten van Lissabon. Ik was de enige niet student die zich bij de studenten aansloot als deelneemster. Dit was in 2006 en de meeste studenten rookten.

Dus hoe deze statistieken tot stand gekomen zijn is mij een raadsel.

En ik zeg niet dat 80% van de artsen roken, alleen 80% van de artsen die ik geobserveerd heb. Dus ik beweer nergens dat 80% van alle artsen roken.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 23, 2009 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

ford schreef:
elisabeth schreef:
Dan zie je wat er voorbij komt. Dit is geen wetenschappelijk onderzoek maar als de statistieken in Nederland al gelden als maar 1200 mensen worden geinterviewd en 80% is tegen roken, dan wordt er beweerd dat deze uitkomst geld voor de gehele Nederlandse bevolking.
terwijl die 80% vrijwel nooit de horeca bezoekt of dat gaat doen zodra het rookvrij is. Dat is niet eens gemeten

Juist en dat is wel gebleken.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg