Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Audio, video en software » Firefox, de Cillit Bang onder de webbrowsers Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 15:44 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Zou kunnen, maar ik ben ook niet enorm kritisch voor wat kantoortje betreft.
Niets gemerkt. Nooit last. Smile

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 16:05 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Cliff schreef:

Als het even kan gebruiken we het in het onderwijs zoveel mogelijk... vandaar ook onze projectjes met Open Office en Linux....

Kijk ook eens naar Libre Office, die zit in de laatste Ubuntu ingebakken. Ik heb het nog niet intensief gebruikt, maar zo te zien is dit weer een mooie uitbreiding en lijkt veel op het Office pakket van MS. Kan wel eens zo zijn dat het zelfs volledig over en weer uitwisselbaar is.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 19:43 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Gerard R. schreef:
Royy praat vanuit bedrijfsmatige overwegingen. Markt enzo. Prima hoor.

Nee ik praat vanuit de consument.

Quote:
Open Software gaat daar niet echt over. Daarom zit daar ook niet veel macht en kracht. Weinig miljarden enzo. Dat is meer bij de Apples, MS-en, en de 'handhelds'.
Open Software wÝl wel graag veel markt, maar het kan verkeren... En het mˇet niet.

Ik denk niet dat dat aan het geld ligt... met weinig geld kun je ook een gebruiksvriendelijk systeem bouwen. Ik denk dat het veel meer ligt aan het soort mensen dat zich met open source bezighoudt: IT-nerds die vanuit de techniek denken.

Wat boeit mij t nou dat de kernel van Adroid dezelfde als Linux is. Ik weet niet eens wat een kernel is...

Cliff schreef:
Verder ben ik het voor de verandering eens roerend met Royy eens... Very Happy

T moet niet gekker worden... Very Happy

kiekiek schreef:
Van vastlopers heb ik eigenlijk geen last, zolang je de update┤s maar binnenhaalt.

Ik had ook geen vastlopers, alleen moest ik werken met een beta-versie van Spotify, kon ie mijn mediaspeler niet op t netwerk vinden en wou linux mijn draadloze audio niet afspelen. Ongetwijfeld een oplossing voor als je uren zoekt op Linux-forums en na het invoeren van ellenlange sudo-codes, maar ik heb geen idee wat ik dan exact installeer... jij wel?

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 19:58 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Royy schreef:
alleen moest ik werken met een beta-versie van Spotify, kon ie mijn mediaspeler niet op t netwerk vinden en wou linux mijn draadloze audio niet afspelen.

IP nummers binnen je eigen netwerk kan je zo opzoeken met Angry IP binnen Ubuntu. Spotify ken ik verder niet, maar je zal ongetwijfeld gebruikersnaam, wachtwoord, poort en IP-nummer moeten instellen.
BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 20:01 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

kiekiek schreef:

IP nummers binnen je eigen netwerk kan je zo opzoeken met Angry IP binnen Ubuntu.

Ja toedeledokie. Bij Windows doet ie t vanzelf.

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 20:23 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Gewoon Mopidy Music Server via softwarecentrum installeren en draaien maar. Binnen een minuut opgelost en dat voor een niet-nerd die al helemaal geen verstand heeft van hardware en een grondige hekel heeft aan ehhh *kuch* ┤enge┤ code┤s Very Happy

Laatst aangepast door kiekiek op Di Jan 06, 2015 20:24, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 20:23 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Royy schreef:
Quote:
Nee ik praat vanuit de consument.

Dus de markt. Daar kopen ze iets gemakkelijks, denken ze. In de cloud....
Oh... mijn accounts... Oh, ik mag er niet meer in. O.. alles is weg...
Zet ze na enige tijd voor een echt systeem en ze kunnen er niets mee.
Moeten ze dan opnieuw leren. Niet 100%, maar wel wat veiliger.

Quote:
Wat boeit mij t nou dat de kernel van Adroid dezelfde als Linux is. Ik weet niet eens wat een kernel is...

Dat bedoel ik. (Het kwam gewoon even ter sprake overigens; het interesseert
mij nog minder hoor. Maar het werkt wel goed. Laughing )

Quote:
Ik had ook geen vastlopers, alleen moest ik werken met een beta-versie van Spotify, kon ie mijn mediaspeler niet op t netwerk vinden en wou linux mijn draadloze audio niet afspelen. Ongetwijfeld een oplossing voor als je uren zoekt op Linux-forums en na het invoeren van ellenlange sudo-codes, maar ik heb geen idee wat ik dan exact installeer... jij wel?

Spotify b├Ęta? Wat moet je daar nou mee? Je mist niets zonder hoor. Laughing
Verder kan je gewoon een niet b├Ęta-client installeren.

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 20:25 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

kiekiek schreef:
Gewoon Mopidy Music Server via softwarecentrum installeren en draaien maar. Binnen een minuut opgelost en dat voor een niet-nerd die al helemaal geen verstand heeft van hardware en een grondige hekel heeft aan ehhh *kuch* ┤enge┤ code┤s Very Happy

Precies. Wink Valt allemaal wel mee, maar... je moet wel iets van het spul weten.
Geeft niets. Goed voor de hersens. Niet te lui zijn.

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 20:46 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Je moet zelfs een luie gebruiker zijn, anders kan je maar beter bij windhoos blijven Wink

Maar zonder gekheid, in bijna alle gevallen vind je wel iets via softwarecentrum. Zo niet, dan maar third-party.
BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 19:49 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Gerard R. schreef:

Er kunnen er nog veel meer op. Kleinigheidje. Maar niet nodig. (Windows is er niet.
Wel op een andere pc o.m. .)
Ik houd ervan te kijken wat er is. Dus probeer ik wel eens wat. En niet over
1 nacht ijs. Langduriger.

De meeste mensen kiezen natuurlijk op basis van wat ze al kennen. Windows heeft iedereen gezien vanaf jongs af aan en is dus het bekendst. Maar als je het leuk vind kun je de volgende systemen bekijken. De eerste link moet geïnstalleerd worden en de tweede kun je draaien vanaf een CD.

http://www.pcbsd.org/
http://www.knopper.net/knoppix/

kiekiek schreef:
Android heeft een Linux kernel. Als jij een Android smartphone hebt, werk je dus al met Linux.

Haha. En als je met Apple werkt dan werk je met BSD. Google maar eens op het besturingssysteem Darwin. Wink

Cliff schreef:
Ik moet hier altijd wel erg om lachen... steevast zijn de Linuxfans er als de kippen bij om 'Android!!!' te roepen... maar met Linux heeft Android eigenlijk niets meer te maken. Het is echt een nieuw besturingssysteem, wat net als Apple de wens van de klant wel goed begrepen heeft.

Dit is een beetje onzin kritiek. Ubuntu is een ander besturingssysteem dan Red Hat. Het enige dat ze gemeen hebben is de kernel. Windows 2000 is een een heel ander besturingssysteem dan Windows 95, maar toch worden beiden met Windows aangeduid.

BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 20:14 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Alfatrion schreef:
En als je met Apple werkt dan werk je met BSD. Google maar eens op het besturingssysteem Darwin. Wink

Nooit geweten, het percentage Linux kernel gebruikers stijgt daar alleen maar verder mee Wink
BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 21:02 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

kiekiek schreef:
Nooit geweten, het percentage Linux kernel gebruikers stijgt daar alleen maar verder mee Wink

Dat is vloeken in de kerk.

BSD is gestart in 1978 door studenten van de universiteit van Californi├ź. In die tijd was het een aanvulling op Unix en moest je dus een licentie hebben van AT&T. Dit alles met goedkeuring van AT&T. Na verloop van tijd volgde andere hun voorbeeld. Dit ging goed tot dat een bedrijf BSDi commercieel aanbood en reclame maakte dat zij het konden voor 1% van de licentiekosten voor Unix en adviseerde met een 0900-UNIX telefoonnummer.

Het bedrijf achter BSDi betoogde dat zij enkel zes bestanden en AT&T dus eigenlijk bij Universiteit moest zijn. In Amerika is het zo dat de gedaagde moest afreizen naar de eiser en AT&T zat aan de andere kant van het land.

Maar de Universiteit had een troef achter de hand. AT&T had haar System V verspreid over de wereld. Dit mocht onder de voorwaarden dat dit inclusief de copyright aanduidingen werd gedaan en auteursnamen werden genoemd. En dat was niet gebeurt.

De rechtszaak vond plaats in Californi├ź. Beide partijen hadden zetten de hakken in het zand en de zaak duurde een tijd. Uiteindelijk hebben beide partijen geschikt waarbij er een paar aanpassingen aan BSD moesten worden uitgevoerd en BSD daarna mocht worden aangeduid als BSD UNIX.

Maar de rechtszaak had zijn schade al gedaan. Mensen die in die tijd konden kiezen tussen BSD en Linux kozen ze vaak voor Linux. Het ligt dus een beetje gevoelig om BSD Linux te noemen. Maar ze lijken natuurlijk wel op elkaar.

BDS is over het algemeen meer schaalbaarder en robuuster dan Linux. Daar staat tegen over dat de hardware ondersteuning groter is bij Linux.

BSD mensen geven vaak af op Linux. Linux mensen geven vaak af op Windows. Maar BSD hebben er dan weer geen moeite mee dat Microsoft zelfs de voorkeur geeft aan BSD webservers boven Windows. Dat wil zeggen Microsoft gebruikte wel Windows maar die zaten achter een BSD machines om dat het gevaar op inbraken anders te groot was. Ik zeg er meteen bij dat ik niet weet hoe dit nu geregeld is.

BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 21:27 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Interessant! Ik zoek eigenlijk nog iets voor een laptop van een jaar of 4 jaar oud. Daar draait nu nog Ubuntu 10.04 op, maar vreemd genoeg loopt die met diverse distro┤s in de Debian hoek vanaf de 2012 versies bij het installeren al gruwelijk vast. De oorzaak ligt zeer hoogst waarschijnlijk in het feit dat de videokaart niet meer wordt ondersteund in nieuwere versies, de kaart zelf zit in identieke laptops van verschillende merken. Wellicht dat PC-BSD een uitkomst is. Ik ga me eens inlezen in die materie Wink
BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 21:32 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Paar links mogelijk tot hulp:
http://distrowatch.com/table.php?distribution=pcbsd
http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20141208#pcbsd

BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 21:38 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Bedankt voor het huiswerk Wink
BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 21:43 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Graag gedaan, maar ik heb al vaak naar 't OS gekeken. Jaren al. Dus bekend.
Alleen nog niet mee gestoeid. Wink

BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 21:50 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Met verschillende Linux distributies heb ik ervaren dat een goed gedocumenteerd geen vanzelfsprekendheid is. En als de documentatie niet op orde is dan wordt alles een stuk lastiger.

Ik draai zelf FreeBSD. Bij BSD is alles goed gedocumenteerd. Het handbook heb ik als erg positief ervaren. PC-BSD heb ik nooit gedraaid maar kwa documentatie lijkt het op FreeBSD. Over Ubuntu en Debian heb ik ook veel positieve verhalen gehoord.

kiekiek schreef:
Ik zoek eigenlijk nog iets voor een laptop van een jaar of 4 jaar oud.

Ik werk hier met de laatste versie van FreeBSD op een machine uit 2003.

Laatst aangepast door Alfatrion op Do Jan 08, 2015 22:01, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 21:57 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ik wist nog, dat je het gebruikte Alpha.
Het is leuk, dat dat nˇg zo is.
Mooi oude pc. Wink

En inderdaad, de docs in Linux laten wel eens te wensen over.
Maar als je daar behoefte aan hebt kan je meestal met wat zoeken wel op het
web of een forum terecht.
Ik ben er aardig in thuis, maar ook ik moet het ook wel eens zo doen.

BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 22:01 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Hoe denk je dat ik aan mijn avatar kom?

BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 22:13 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Geen idee. BSD? Smile

BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 22:19 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Alfatrion schreef:
Over Ubuntu en Debian heb ik ook veel positieve verhalen gehoord.

kiekiek schreef:
Ik zoek eigenlijk nog iets voor een laptop van een jaar of 4 jaar oud.

Ik werk hier met de laatste versie van FreeBSD op een machine uit 2003.

Dat biedt dan zeker perspectief als jij het nog draaiend hebt op een good old Pentium 4. Ubuntu heeft wel steeds meer nodig, wordt ook steeds zwaarder. Ik draai nu de laatste LTS 64 bits versie en die heeft het liefst 2 GB intern nodig om soepel te draaien.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 09, 2015 1:16 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Het geheugen is wel een dingetje. Maar er is nog altijd software met een kleine geheugen footprint. In plaats van KDE en Gnome kun je kiezen voof XFCE4. En in plaats van Chrome en Firefox kun je kiezen voor Opera.

Ik heb er 512 MB aan geheugen en 1 GB aan swap in zitten en dat is wel krap. Ik heb KDE wel geïnstalleerd staan voor programma's als Okular en Umbrella (voor UML diagrammen).

Gerard R. schreef:
Geen idee. BSD? Smile

Hoe raad je het zo? Ik heb het je te gemakkelijk gemaakt. Ik had moeten schrijven "Drie keer raden", zodat ik dan nu had schrijven "Nee, ik zei drie keer...". Helaas, wijsheid achteraf....

Deze heb ik als achtergrond
http://fc07.deviantart.net/fs71/f/2013/351/e/c/a_little_bsd_never_hurt_anyone____wallpaper_by_ipodpunker-d6ycy8e.jpg
http://www.ndp77.net/bsd/daemon-vs-tux-1600-1200.jpg

Hier een uitgelekte foto van een van onze geheime bijeenkomsten:
http://hope-2000.org/smo/rumpel/pics/Unixbabes/BSD/clt5-04.jpg

Het is bij ons echt heel gezellig:
http://freebsd-image-gallery.netcode.pl/_daemonette/freebsd.jpg

Hier is het te gezellig:
https://www.flickr.com/photos/27403767@N00/33239167

Laatst aangepast door Alfatrion op Za Jan 10, 2015 1:30, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Jan 09, 2015 1:22 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Quote:

Ik zie het. Puik Operating System lijkt me nu... Shock

Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Jan 09, 2015 7:24 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

In dat geval zal ik me eens gaan verdiepen in FreeBSD Razz

Zouden de dames geheime banden met Red Hat hebben Question
BerichtGeplaatst: Za Jan 10, 2015 22:23 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.