Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Audio, video en software » Firefox, de Cillit Bang onder de webbrowsers Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 21, 22, 23  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Firefox, de Cillit Bang onder de webbrowsers
BerichtGeplaatst: Do Mei 14, 2009 20:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik ga hier eens wat stoom aflaten over Firefox. Wat een drama pakket is dat zeg. Met regelmaat maak je een website en voor wat voor reden dan ook ziet het er compleet anders uit in Firefox dan in IE. Daarbij valt het erg op dat de website in IE er wél uitziet zoals je bedoelt.

http://www.firefoxsucks.com

Waarom willen die haast religieuze-Firefoxfundamentalisten nou zo ontzettend graag een andere browser hebben? Internet Explorer wordt door miljoenen mensen gebruikt. Sterker nog,: tweederde van de Internetgebruikers gebruikt Internet Explorer tegen 22% Firefox gebruikers.

Waarom heb ik zo'n hekel aan Firefox? Eigenlijk omdat niemand mij een valide reden kan noemen om het te gebruiken boven IE. Terwijl ze allemaal denken dat Firefox sneller, stabieler, veiliger, gratis, etc. is. Heel Firefox is gebaseerd op PR leugens (Cillit Bang) en langzamerhand komen ook steeds meer mensen tot die ontdekking. Zoeken in Google met de tekst 'Firefox Sucks' levert als resultaat inmiddels bijna 26.000 hits op.

Eén van de websites die zich er in verdiept heeft is de website http://www.firefoxmyths.com. Hier kun je lezen dat Firefox niet sneller is dan IE, niet minder geheugen verbruikt, niet minder veilig is, zelfs niet minder commercieel! Wil je snelheid ga dan voor Google Chrome of Opera, die laatste schijnt het met name heel goed te doen op je mobiel.

Bron

Koude start -> Browser wordt voor de eerste keer gestart sinds je computer is opgestart
Warme start -> Browser is al een keer opgestart sinds je computer is opgestart

Overigens lijkt Microsoft ook met Internet Explorer 8 weer een grote stap vooruit te zetten qua snelheid!

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2009 0:55 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Cliff schreef:
Met regelmaat maak je een website en voor wat voor reden dan ook ziet het er compleet anders uit in Firefox dan in IE.

Dat komt omdat IE zich niet aan de standaarden houd.

Cliff schreef:
Internet Explorer wordt door miljoenen mensen gebruikt. Sterker nog,: tweederde van de Internetgebruikers gebruikt Internet Explorer tegen 22% Firefox gebruikers.

IE heeft die markt verkregen door de dominante marktpositie te misbruiken, terwijl Firefox ondanks dit nadeel ieder jaar een beetje van het markt aandeel van IE afsnoept.

Cliff schreef:
Waarom heb ik zo'n hekel aan Firefox? Eigenlijk omdat niemand mij een valide reden kan noemen om het te gebruiken boven IE.

Je hebt dus kritiek op een product dat je zelf niet gebruikt.

Cliff schreef:
Zoeken in Google met de tekst 'Firefox Sucks' levert als resultaat inmiddels bijna 26.000 hits op.

Zoeken in Google met de tekst 'Internet Explorer Sucks' levert als resultaat inmiddels meer dan 2 miljoen hits.

Cliff schreef:
Eén van de websites die zich er in verdiept heeft is de website http://www.firefoxmyths.com.

Dat lijkt mij een website waarvan de makers vanuit een tunnelvisie gekeken hebben naar firefox. Ik kan er geen objectieve vergelijking in lezen, meer een laten-we-firefox-even-afkraken website. De andere links duiden op een pro Windows.

Cliff schreef:
Bron

Koude start -> Browser wordt voor de eerste keer gestart sinds je computer is opgestart
Warme start -> Browser is al een keer opgestart sinds je computer is opgestart

Overigens lijkt Microsoft ook met Internet Explorer 8 weer een grote stap vooruit te zetten qua snelheid!

De opstart tijd van IE is niet te meten omdat de code verweven zit in het besturingssysteem.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2009 2:14 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Ik gebruik ook Google Chrome, die doet het prima!

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Re: Firefox, de Cillit Bang onder de webbrowsers
BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2009 9:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Alfatrion schreef:
Dat komt omdat IE zich niet aan de standaarden houd.

Firefox houdt zich misschien beter aan standaarden, maar heeft ook gewoon bugs in het interpreteren van de code.

Alfa schreef:
IE heeft die markt verkregen door de dominante marktpositie te misbruiken, terwijl Firefox ondanks dit nadeel ieder jaar een beetje van het markt aandeel van IE afsnoept.

Ik heb daar geen enkel probleem mee dat IE zich op die manier heeft ontwikkeld. En daarbij houdt dit argument eigenlijk niet in of IE beter of slechter is, we zullen namelijk nooit weten of IE populair zou zijn als het niet met Windows werd meegeleverd.

Alfa schreef:
Je hebt dus kritiek op een product dat je zelf niet gebruikt.

Nee, ik gebruik het met regelmaat. Meestal om websites te testen in Firefox, maar ook om tegelijkertijd als 2 gebruikers te zijn ingelogd. (testen van webapplicaties).

Ik heb heel veel kritiek op mensen die met Windows werken, vervolgens Firefox downloaden en installeren en dan gaan zeuren dat bepaalde websites niet goed werken (die het in IE gewoon goed doen).

Alfa schreef:
Zoeken in Google met de tekst 'Internet Explorer Sucks' levert als resultaat inmiddels meer dan 2 miljoen hits.

Ja, én? Ik zeg ook niet dat IE beter is dan Firefox. Het is gewoon triest dat vooral Windows gebruikers Firefox installeren, want je gaat van de regen in de drup. Installeer dan Chrome of Opera ofzo, maar ga niet klagen dat bepaalde websites niet werken die in IE wel werken (dat staat immers standaard op je computer)

Alfa schreef:
Dat lijkt mij een website waarvan de makers vanuit een tunnelvisie gekeken hebben naar firefox. Ik kan er geen objectieve vergelijking in lezen, meer een laten-we-firefox-even-afkraken website. De andere links duiden op een pro Windows.

Quote:
This page is in no way affiliated with Microsoft

Ze zijn zeker niet voor Microsoft, Windows of IE! Ik vind het een hele obectief en met cijfers/onderzoek onderbouwde website! Dat argument is ene beetje achterhaald vind ik. Als je negatief bent over Firefox, dan ben je automatisch pro Microsoft. Dat is onzin natuurlijk. Ik merk die reactie ook een beetje bij jou, want je gaat direct Firefox afmeten aan IE.

Dat is ongeveer als ik zeg 'een BMW is slecht' en jij begint vervolgens uit te leggen dat het beter is dan Opel.

Alfa schreef:
De opstart tijd van IE is niet te meten omdat de code verweven zit in het besturingssysteem.

Dat vind ik geen argument, ik kan gewoon meten hoe snel IE opstart. Dat het een voordeel heeft dat het in Windows is geintegreerd is fijn voor IE, maar het is wel degelijk meetbaar!

Daarbij: Adobe Reader, Apple Quicktime, etc. zorgen dat een deel van het programma permanent in het geheugen zit en dus ook sneller start. Dit terwijl het niet geintegreerd is in Windows.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2009 9:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Blensk schreef:
Ik gebruik ook Google Chrome, die doet het prima!

IN ieder geval een veel betere keus dan Firefox Smile

Maar mag ik vragen waarom je geen IE gebruikt? Want dat zit al op je computer....

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2009 13:50 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Cliff,

Dat gebruikers klagen als een website niet werkt vind ik volledig terecht. Als IE zich aan de standaarden zou houden dan was dat geen probleem geweest. Net als de rokers is het IE die verantwoordelijk is voor de overlast. We hoeven niet allemaal blond haar en blauwe ogen te hebben. Als ik een TV koop dan verwacht ik ook dat deze werkt, zelfs als deze niet van het populaire merk is.

Cliff schreef:
Alfa schreef:

Ik heb daar geen enkel probleem mee dat IE zich op die manier heeft ontwikkeld. En daarbij houdt dit argument eigenlijk niet in of IE beter of slechter is, we zullen namelijk nooit weten of IE populair zou zijn als het niet met Windows werd meegeleverd.

Jij vraag je af waarom sommige mensen er voor kiezen om FF te gebruiken en wijst er op dat er drie keer zoveel gebruikers zijn die IE gebruiken. Dan mag ik er op wijzen waarom dit zo is.

Ik heb wel problemen met de wijze waarop MS haar producten aan de man brengt. En niet alleen ik, maar ook de wetgevers aangezien er wetgeving is op het vlak van mededinging en de boetes die MS van de Europese Commissie voor dit gedrag kreeg.

Cliff schreef:
Ik merk die reactie ook een beetje bij jou, want je gaat direct Firefox afmeten aan IE.

Wie is daar mee begonnen?

Ik tel in jouw eerste bericht 6 keer een verwijzing naar Internet Explorer, waarvan vier keer in vergelijking met FF.
  1. Jij wijst er op dat als jij een website maakt deze er IE wel uitziet zoals jij bedoelde en in FF niet,
  2. Dat IE drie keer zoveel gebruikt wordt
  3. IE niet langzamer is, niet meer geheugen gebruikt dan, niet onveiliger is dan Firefox en
  4. je sluit af een groot vergelijkingsplaatje.
En dan ga je mij in het stempel opdrukken van een religieuze-FireFox fundamentalist? Het zegt veel meer over jou dan over mij. Ik hou er verder voor gezien. Ik wens je verder veel plezier in je strijd voor IE en tegen FF.

Cliff schreef:
Dat vind ik geen argument, ik kan gewoon meten hoe snel IE opstart. Dat het een voordeel heeft dat het in Windows is geintegreerd is fijn voor IE, maar het is wel degelijk meetbaar!

Een deel van de tijd die IE nodig heeft om op starten vind plaats tijdens het opstarten van het besturingssysteem. Jij kunt dat niet meten.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2009 18:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Alfatrion schreef:
Dat gebruikers klagen als een website niet werkt vind ik volledig terecht. Als IE zich aan de standaarden zou houden dan was dat geen probleem geweest.

IE hoeft zich niet aan standaarden te conformeren, IE s de standaard en zét de standaard. De rest hobbelt daar achteraan. Daarbij is FF enorm strikt in interpretatie, neem deze embeded HTML code:

Code:
<i><b>schuin en vet</i></b>

Het is volkomen duidelijk wat hiermee bedoeld wordt, en toch likt FF dit niet 'omdat het de standaard niet is'. Ja dag... Die W3C standaard is sowieso niet consequent. In html mag je bijvoorbeeld van een tabel-cel wel de hoogte en breedte opgeven, maar van een tabel-rij niet. Dat slaat nergens op.

Quote:
Net als de rokers is het IE die verantwoordelijk is voor de overlast.

Voor mij is juist Firefox de overlast. Alles wat gemaakt wordt moet je dubbelchecken in Firefox en vaak werkt het goed in IE, Opera en Chrome maar niet in Firefox. Dat is ook de reden waarom veel webapplicaties de werking met FF niet garanderen. (en echt niet alleen de Microsoft applicaties)

Quote:
We hoeven niet allemaal blond haar en blauwe ogen te hebben. Als ik een TV koop dan verwacht ik ook dat deze werkt, zelfs als deze niet van het populaire merk is.

Op dat voorbeeld ga ik graag even door. Stel, jij hebt een Sony TV. Die werkt gewoon goed, maar om een onverklaarbare reden wil je persé op een Philips TV kijken. Dan kom je erachter dat je het journaal wel kan zien op je Sony TV en niet op je Philips TV. En wiens schuld is dat dan volgens de Firefoxgebruiker? De schuld van het journaal, want die programeert niet goed. En de schuld van Sony, want die houdt zich niet aan de standaard.

Kortom, je koopt/krijgt een Philips TV en gaat vervolgens klagen dat je niet alle programma's kunt zien die je wel op je Sony TV kan zien.

Alfa schreef:
Jij vraag je af waarom sommige mensen er voor kiezen om FF te gebruiken en wijst er op dat er drie keer zoveel gebruikers zijn die IE gebruiken. Dan mag ik er op wijzen waarom dit zo is.

Een hoop van die FF gebruikers kiezen voor FF omdat ze te horen krijgen dat het veiliger, stabieler en sneller is dan IE. Terwijl dat allemaal leugens zijn. Daarom noem ik FF de Cillit Bang van de webbrowsers. Veel beloven, niets waarmaken.

Alfa schreef:
En dan ga je mij in het stempel opdrukken van een religieuze-FireFox fundamentalist? Het zegt veel meer over jou dan over mij. Ik hou er verder voor gezien. Ik wens je verder veel plezier in je strijd voor IE en tegen FF.

Ik reageer hierop: 'De andere links duiden op een pro Windows.' Welke links zijn dat dan en waarom zijn die pro Windows? Misschien helpt het als jij mij een reden noemt waarom je Firefox moet gebruiken boven IE, en dan liefst een reden waarom wel Firefox en geen andere browser.

Quote:
Een deel van de tijd die IE nodig heeft om op starten vind plaats tijdens het opstarten van het besturingssysteem. Jij kunt dat niet meten.

Nogmaals: dat doen Adobe en Apple ook op Windows. Ook Firefox zou daar gebruik van kunnen maken.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2009 20:03 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ik verbaas me wel een beetje over jullie discussie.
Je kunt toch gebruiken wat je wilt? (Wat niet wegneemt, dat het omzeilen van een
standaard door welke fabiek dan ook vervelend is voor elke gebruiker)

Ik ben begonnen met IE in Windows, heb er daarna zeker 6 anderen getest en
ben uitgekomen bij de Slimbrowser, die alles deed wat ik wilde op de kern van IE.
IE gebruikte ik toen (1999) al nooit meer dan voor update van het systeem e.d.

Nu met Linux gebruik ik 4 browsers, elk met zijn specifieke gemakken en
mogelijkheden; en zo moet je een browser ook accepteren dan wel dumpen.

Ik gebruik:
-Opera (die één speciaal voor mij belangrijk ding kan wat andere niet hebben:
sessie-opslag met behoud van refresh-tijden). En hij is mooi snel, maar..
enkelvoudig opstartbaar. (Dat is weer eenvoudiger met andere browsers, die
kun je meervoudig evt. over meerdere desktoppen gebruiken, als je dat wilt.
-Epiphany is een vrij slank Gnome browsertje voor b.v. bij de feedreader en of
emailtjes snel langslopen.
-Seamonkey is een rots in de branding.
-En dan de Firefox 3.(0.1). Ik moet zeggen, dat ik er niet veel last mee heb,
maar er zijn wel eens vuiltjes. Het is zowiezo een wat flodderig ding, wat je
enigermate kunt verbeteren met Fasterfox, plugin die nu ook weer beschikbaar is in
experimentele vorm voor FF3. Maar je kunt met FF3 alles doen, dat wel.
Verder heb ik FF3 voornamelijk voor die plugins. Je kunt een vrij veelomvattend
geheel maken van FF3. (Ik denk dat velen daarom FF gebruiken. Je kunt
er bijna een totaal systeem mee maken.)
En als er iets beters is of als ik genoeg heb van een browser, dan is hij weg.
Er zitten in het softwaresepot nog een stuk of 4.

Linux KDE kent ook nog de vroegere huisbrowser Konqueror, die ook voor
filemanagement werd gebruikt. Ook niet geweldig en ging niet met de tijd mee.
Als je met die browser ergens kwam waar de W3C standaard niet gebezigd werd
dan sloeg die gelijk vast. Ik heb eens een hele tijd last van de Telegraafsite
gehad. Die browser heb ik dus nu even niet meer op de machine.

Deze benadering kun je ook kiezen met Windows, hoewel M$ net als Mozilla
(Firefox) zal proberen het zo te draaien, dat jij met hn browser moet werken.
Ik herinner me voor Windows zo uit het hoofd 5 andere browsers, waarvan
de Avant het voor mij heel bevredigend deed. Slimbrowser was voor mij niet
iets beter en handzamer met refresh van sites.

Ook in computerland is het al jaren een soort 3e Wereldoorlog net als in de
economie. En daarom heb je zelfs ook browser-kampen: IE tegen Mozilla enz. Laughing
BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2009 20:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik vind andere browsers ook geen enkel probleem, maar stel voor dat de afspraak is: als het werkt in IE, dan is het verder goed.

Een praktijkvoorbeeld is dit: ik werk bij een onderwijsorganisatie met nogal wat studenten en medewerkers. Vaak komen mensen melden bij de helpdesk dat bepaalde zaken niet werken (met name webapplicaties: DMS, LMS, etc.) De helpdesk controleert dan of het werkt en 95% van de gevallen werkt het gewoon. De helpdesk gebruikt IE.

Verdere inspectie leert dat leerlingen met regelmaat Firefox of een andere browser installeren en dan bij onze organisatie gaan klagen dat iets niet werkt. Het ligt dus gewoon aan de leerlingen of aan Firefox, dat mag men verder zelf uitmaken. Ik ga wel eens in discussie met die leerlingen: waarom ruil je je goedwerkende webbrowser nou in voor één met problemen? Je staat immers niet voor niets met een zuur gezicht te melden dat de software niet werkt.

En dan komen de verhalen hoor: stoute Microsoft, misbruik machtspositie, geldwolven, slechte producten blablabla.... Jawel, maar je staat nu wel bij onze organisatie een probleem te melden wat je zelf gecreerd heb, en je eist ook nog dat WIJ het oplossen. Want als we dat niet doen dan 'conformeren wij ons niet aan de standaard', 'kunnen niet programmeren' of de leukste 'steunen Microsoft in hun dictatoriale IT terreur'!

Hetzelfde geldt voor producten als Open Office en weet ik het wat. Leuk dat je het gebruikt, maar ga niet bij ons zeuren als je problemen hebt. Ingeleverd huiswerk in Open Office documentformaat telt niet. Docenten kunnen het niet openen en nakijken. Werkt een bepaald Excelbestand wel in MS Office maar niet in Open Office? Jouw probleem, niet dat van de docent.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2009 20:36 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ik vind het om diverse redenen wenselijk, dat jullie organisatie ook met andere
software uit de voeten kan. Dat kost ook vrijwel niets. Andersom zou een heel
ander verhaal kunnen worden.
BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2009 21:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

OK,wil jij dat betalen dan Smile Opleiden medewerkers, extra offertes leveranciers voor uitgebreide compatibiliteit, etc. Kost allemaal enorm veel geld. Daarbij komen nog de verborgen kosten die men heeft in het werken met meerdere pakketten met gelijke functionaliteit (voornamelijk in tijd en onderhoud)

We hebben ooit het project gehad 'Linux op de desktop'. Uiteindelijk was die gratis keuze een onbetaalbare optie.

Daarbij: stel dat je al je leeringen laat werken met Linux/Open Office/Firefox... ze gaan van je school af en gaan het bedrijfsleven in. Het eerste wat ze daar tegenkomen is Windows/Office/IE/Outlook. Dan heb je ze dus niet goed voorbereid.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2009 21:28 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ik ging ervan uit, dat alles, dat met Linux te maken heeft bij lange na niet zo duur
hoeft te zijn, dan alles, dat met MS te maken heeft.
Maar ik ken jullie informatica-praktijk natuurlijk niet.

Verder dacht ik, dat het werken met Linux of Apple, het werken met MS nooit hoeft uit
te sluiten. Nu krijg je de figuur, dat iemand, die bij mij zou komen werken (als
ik echt een bedrijf zou hebben waarin Linux wordt gebruikt, en dat zit er dik in), eerst zou
moeten gaan wennen aan Linux. Overigens is dat aan de gebruikerskant 'no big deal'
want in die 'user-layer' is er niet erg veel verschil tussen MS, Linux of Apple.

Maar ik geef toe, dat als je met MS wilt blijven werken, je beter IE kunt gebruiken dan FF3.
Hoewel, IE is nog steeds erg kwestbaar voor virussen enz. Maar misschien is dat
bij jullie niet erg of onder controle. FF3 kan is inderdaad wat veiliger.
Ik weet niet hoe flexibel IE is. Anders doe je het toch met twee of meer browsers?
Dat moet kunnen. De W3C-standaard zal verder moeten worden gerespecteerd naar
mijn idee. Ik meen, dat dit ook internationaal sinds niet te lang is overeengekomen. Wink

(Nog een opmerking terecht of onterecht: ik denk dat je, als je Open Office docs wilt
kunnen lezen, dat je dat met Ubuntu of Mint zou kunnen doen. Gewoon in elk werkstation
zetten met 'Wubi' als MS-applicatie. En ik meen, dat je dan ook gewoon bij je MS bestanden
kunt en dat je kunt uitwisselen. Maar ik heb daar zelf niet recent echt naar gekeken, hoor.
Ik ben niet een deskundige.)
BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2009 23:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Gerard R. schreef:
Ik ging ervan uit, dat alles, dat met Linux te maken heeft bij lange na niet zo duur hoeft te zijn, dan alles, dat met MS te maken heeft.Maar ik ken jullie informatica-praktijk natuurlijk niet.

De praktijk is dat Microsoft grote onderwijskortingen geeft. Windows + Office kost samen ongeveer 15 Euro. Dit geldt voor alles onderwijsinstellingen.

Quote:
Verder dacht ik, dat het werken met Linux of Apple, het werken met MS nooit hoeft uit te sluiten.

Dat hoeft ook niet, maar mensen die bv. met Apple werken (grafische sector) komen toch wel in de problemen als ze met een PC aan de slag moeten. Ik merk het zelf met drukwerk van bv. ons jaarverslag. Je levert je spullen aan bij een ontwerpbureau, en dat gaat vaak best goed met tekst en plaatjes enzo, maar als je met Excel tabellen en andere zaken aankomt dan hebben ze al wat meer moeite.

Quote:
Nu krijg je de figuur, dat iemand, die bij mij zou komen werken (als ik echt een bedrijf zou hebben waarin Linux wordt gebruikt, en dat zit er dik in), eerst zou moeten gaan wennen aan Linux.

Ik zou het vooral niet doen! Wij hebben dat pad helemaal belopen, begonnen met Novell (wat je nu echt door iedereen de deur uit geschopt ziet worden) en vervolgens allerlei Linux servers. Maar systeembeheerders voor Linux (en zeker Novell) zijn veel moeilijker te vinden dan voor Microsoft. Heb je een vacature en zoek je een Microsoft kenner, dan krijg je gemiddeld 20 keer zoveel reacties als wanneer je een Linux kenner zoekt.

Dat is belangrijk in tijden waarin je moeite hebt personeel te vinden.

Quote:
Maar ik geef toe, dat als je met MS wilt blijven werken, je beter IE kunt gebruiken dan FF3.

Ik denk het ook, ik verwacht ook heel veel van Silverlight. Webapplicaties hebben de toekomst.

Quote:
Hoewel, IE is nog steeds erg kwestbaar voor virussen enz. Maar misschien is dat bij jullie niet erg of onder controle. FF3 kan is inderdaad wat veiliger.

Het tegendeel is waar bij ons. Eén van de grootste problemen vormt het auto-aanvullen in Firefox. Standaard (dus als je niets instelt) vraagt Firefox of het wachtwoord onthouden moet worden (doet IE ook). Veel gebruikers klikken 'JA'. Maar nu komt het probleem: die opgeslagen wachtwoorden zijn in IE veel moeilijker te achterhalen dan in Firefox!

In Firefox kies je voor Extra -> Opties -> Beveiliging en dan 'opgeslagen wachtwoorden'. Je krijgt dan een heel lijstje te zien met inlognamen en wachtwoorden en voor welke websites. Daar kun je wel een 'hoofdwachtwoord' op instellen, maar dat staat standaard dus NIET aan. Domme eindgebruikers die alleen klikken zijn dus een makkelijke prooi. Ik heb al gezien dat medeleerlingen dat lijstje even snel fotografeerden met de telefoon (handeling van misschien 3 seconden) en je hebt alle wachtwoord, inclusief MSN.

Quote:
Gewoon in elk werkstation zetten met 'Wubi' als MS-applicatie. En ik meen, dat je dan ook gewoon bij je MS bestanden
kunt en dat je kunt uitwisselen. Maar ik heb daar zelf niet recent echt naar gekeken, hoor. Ik ben niet een deskundige.)

We lopen nu een beetje tegen het probleem aan dat we een aantal locaties hebben als 'laptopschool'. De leerling schaft dus zijn eigen laptop aan en kan daar alles naar eigen inzicht op installeren. Een pakket uitrollen kan dus niet meer. Een leerling is ook vrij te kiezen voor Linux en/of Firefox of wat voor combinatie dan ook, ik merk alleen dat er ook voor uitzonderingen ondersteuning geeist wordt. Die geven we niet. We controleren of het met onze eigen standaarden werkt (Microsoft) en als dat zo is dan is het verder het probleem van de leerling of medewerker.

Waarbij ik dus moet zeggen dat de Linuxgebruiker over het algemeen niet of nauwelijks klaagt. Het zijn de Windows & Firefox mensen die het meest lopende te zaniken voor ondersteuning terwijl ze bewust de werkende combinatie Windows & IE zelf overboord gooien.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2009 10:58 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ik zie het al. Het is bar en boos. Dank je voor het inzicht. Wink

Crying or Very sad Crying or Very sad
BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2009 12:48 Plaats reactie Reageer met quote
criticpolitic
Gast

Ik gebruik Firefox en voor de dingen die ik doe is het perfect. Het is naar mijn idee echt 10x sneller dan IE. Ik wil ook een keer google chrome uitproberen. Razz
BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2009 12:54 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Verdrijf de tirannen. (kuch..)
BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2009 14:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik vind Windows XP overigens een uitstekend product. Het is eigenlijk zo goed gemaakt dat het de eigen markt redelijk verpest heeft. Windows Vista en zelf Windows 7 krijgen het heel moeilijk om Windows XP te verslaan.

In het verleden kreeg je redelijk snel versies achter elkaar: Win 3.11, 95, 98, 2000.... En in 2001 kwam er Windows XP en nu zijn we 8 jaar verder en er is nog steeds.... Windows XP.

Het lijkt soms een beetje op bepaalde autofabrikanten waarvan ik ook wel eens dacht dat ze te degelijke auto's bouwden. Een autofabrikant wil (net als Microsoft) wel auto's blijven verkopen. Dan moet je eigenlijk geen auto's gaan bouwen die 15 jaar en 500.000 kilometer meegaan. Tegenwoordig kun je op websites als Gaspedaal en Zomoto zien welke auto's degelijk zijn. Een zoekopdrachtje op alle auto's van 17 jaar en ouder geeft de volgende merken:

Quote:
Volkswagen 513
Mazda 372
Mercedes 358
BMW 335
Peugeot 263
Nissan 250
Suzuki 244
Volvo 225
Ford 205
Opel 178
Toyota 175
Renault 158
Daihatsu 146
Honda 143
Audi 134
Citroen 107
Porsche 103

Dat is nogal wat... in Nederland staan nu bijna 4000 auto's te koop van ouder dan 17 jaar.

Microsoft heeft een Mercedes gebouwd met Windows XP. Ze doen hun best je een nieuw iets aan te smeren maar je auto rijdt nog te goed. Linux zou ook veel populairder geworden zijn als Windows XP slecht was geweest. Vandaar dat ik ook ergens wel blij ben met die alternatieven, gewoon omdat ze Microsoft scherp houden.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2009 15:23 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

@Cliff :

Ik draai nu met Windows 7 NL en dat gaat in principe goed, ook de IE draait
soepel en snel, volgens mij sneller dan onder XP.
Buiten dat de Studio 10 en PCTV (Pinnacle) en de Ghost (Norton) software
volgens Win7 niet compatible is, werkt Studio 10 volgens mij wel goed, ik moet
het nog even testen.
Een nadeel van Win7 vind ik wel dat je "Start" niet kunt weergeven in de klassieke
vorm, ik hou niet van die nieuwe opzet. Ik heb dus een eigen omgeving gemaakt
waar ik de snelkoppelingen van de programma's in 1 klik kan terugvinden.

MS wil natuurlijk dat wij Vista zo snel mogelijk vergeten, en op mijn nieuwe
C2 Siemens draait uitsluitend Vista of hoger. Het liefst had ik XP geïnstalleerd,
maar dat gaat dus niet, ik vind dat super vervelend, want ik bepaal graag zelf
met welke motor ik rij.
Ik heb het wel geprobeerd, maar ik denk dat Siemens een hardware trucje heeft
uitgehaald waardoor ik in de knoei kom met de MBR of de partities. Het is ook
nog steeds waardeloos dat je in NTFS niet goed met DOS aan de gang kunt,
ik heb niet voor niks dikke pillen uit m'n hoofd geleerd, dat ging altijd prima.

Waarom ik Chrome gebruikte en geen IE?
Chrome is nieuwe en het proberen waard, tot nu toe vind ik het een heel aardig
programma, maar de IE van Win7 is er als de kippen bij om het op z'n minst even aardig te
doen.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2009 15:27 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

XP zit bij mijn vrouw op het klaptopje. En XP doet het goed, als je het voortdurend
schoonmaakt. Het is kwetsbaar als je dat niet doet. Een deel van Windows 7 zal
ook XP zijn. Het kent wel veel beperking, maar ik ben ook een beetje verwend door
Linux. Ik heb graag een paar desktops beschikbaar met applicaties, die meervoudig
opstartbaar zijn en wat zaken, die op de achtergrond doorlopen. Dat zou ik niet
kunnen doen op de manier, die ik gewend ben, met XP.

Blensk schreef:
Quote:
want ik bepaal graag zelf met welke motor ik rij.

Ja, ik ook. én van de dingen, die me tegenstaan in het opereren van MS de
laatste jaren. Zij denken, dat een Operating System nooit van jou zal worden
of op zijn minst, dat je voortdurend door hun moet worden gecontroleerd.
Als jij XP, Vista of misschien ook wel Windows 7 aanzet krijgen zij daar een
seintje van mét wat daarbij hoort... via de lijn, jazeker.
Wel, ik heb het systeem aangeschaft en dan wordt het van mij. Ik wl geen
licentie kopen, zodat ik een soort onder curatele kom van Redmond.

Ga van mijn rug af!
BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2009 17:00 Plaats reactie Reageer met quote
Amsterdammer

Firefox is geweldig!
je kunt ook je pagina's proberen te ontwerpen vanuit Firefox/Linux. Dan weet je meteen hoe het er gaat uitzien.
Linux rules!
Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2009 22:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Gerard R. schreef:
En XP doet het goed, als je het voortdurend schoonmaakt.

Op al mijn PC's zet ik standaard www.ccleaner.com met de optie 'schoonmaken tijdens opstarten' aan.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2009 22:54 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Maar dat is maar een deel van de schoonmaak.
Je zult virusscannen, Ads verwijderen, spy's eruit halen en het register van tijd tot
tijd met de stofkam doen, naast dat je dat doet met ccleaner, als je redelijk volledig
wilt zijn. Goed program overigens nog altijd ccleaner. Gebruik ik bij XP van mijn vrouw.
(Zij vindt dat ik die dingen maar moet doen.) Laughing
BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2009 1:05 Plaats reactie Reageer met quote
Mark Paalman

Wat is er mis met Cillit Bang?

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2009 6:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cillit Bang Smile Op TV zie je altijd via een mooie computeranimatie hoe ze de zwaarste vetvlekken op je gasstel met een spray en een veeg moleculair reinigen!

Ik denk: dat wil ik ook... dus ik een keer zo'n spuitbus gekocht (5 euro ofzo), echt... het werkt van geen meter. Een roestplek van tegels verwijderen? Vergeet het maar. Vet wegkrijgen bij de kookplaat? Dacht het niet.

Ik vind dat de reclamecodecommissie zo af en toe eens een product moet testen of het wel werkt zoals op de reclame beweerd wordt! En als dat niet zo is, reclame weigeren.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2009 9:09 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Maar z erg is het niet met FF? Ik gebruik hem best wel, al is het niet 'alleen maar'. Smile
Firefox, de Cillit Bang onder de webbrowsers
  Weerwoord forum index » Audio, video en software