Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Europese Zaken » Zijn computerspelletjes goed of slecht? Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Zijn computerspelletjes goed of slecht?
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 02, 2009 13:45 Plaats reactie Reageer met quote
Maria Silvia

Uit een studie is gebleken dat computerspelletjes in de meeste gevallen niet schadelijk zijn. Ze zouden zelfs jongeren leren om hun geheugen te trainen en strategisch te denken.

Wat vind jij? Je kunt jouw mening verzenden aan het Europees Parlement tot 4 maart.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 02, 2009 16:43 Plaats reactie Reageer met quote
chro

Als ik ergens goed door engels heb leren spreken zijn het games.
Als ik ergens goed door heb leren omgaan met allerlei ict mogelijkheden zijn het games.

Dat zijn al 2 goede redenen om op te houden met de betutteling over games.
BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2009 17:37 Plaats reactie Reageer met quote
ggrand77

Ahum @ Chro.. Nu wil ik niet ouderwets of betweterig overkomen,maar wat jij opnoemt vind ik nogal een zeer verontrustende ontwikkeling en juist hiermee sla je de spijker op zijn kop!

Engels leren door middel van games te spelen? dat is eigenlijk zo beetje wat je zegt is het niet? de meeste games die ik ken(waarvan het grote deel der jeugd dit geweldig vind)speelt gewelddadige games,zonder enige toevoeging what so ever(en dat heb ik zomaar uit een boek dat Engelse zinnetje!

Ik denk dat jij bedoeld dat je: Straat taal engels geleerd heb van games? ik bedoel ik schrik mij als ouder dood van sommige games die over te toonbank gaan!ik zou liever zien dat er meer boeken over de toonbank gaan, scheelt weer een stukje in de prijzen en bovendien ontwikkel je je brein nog eens! en oh please kom niet aan met: Ik speel wel eens brain training

ENGELS LEREN door middel van games te spelen,is je verschuilen voor de waarheid dat games niet goed zijn! hoeveel ouders weten hun kinderen geen grenzen op te leggen?welk kind speelt tegenwoordig nog buiten?tegenwoordig hoor je er niet meer bij zonder Wii,Xbox of ps3..kindjes gaan dit kopiëren,slaan elkander de hersens in,zijn verslaafd en snuiven geen buitenlucht meer op...vreselijk!

Ik heb mij engels gewoon netjes uit een boek,studeren is er niet meer bij kennelijk?Denkt men te modern,of ik te ouderwets(terwijl ik toch maar net 31 ben?)
BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2009 17:50 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Een taal leren doe je op school, maar computers spelletjes zijn daarbij wel nuttige aanvulling. Ik heb zelf goed Engels leren spreken omdat het op school geven werd en daarnaast alle tekenfilms in het Engels werden uitgezonden. Ik weet zeker dat ik hier zonder lang niet zo goed Engels had geleerd.

Ik vind wel dat er een soort van rating systeem moet komen net zoals voor films. Dat computer spelletjes geweld uit zouden lokken geloof ik niet. Ik zoek dat veel meer in de behandeling die iemand krijgt uit zijn omgeving. Nederlanders komen niet voor elkaar op.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2009 21:16 Plaats reactie Reageer met quote
ggrand77

Oh natuurlijk kunnen computerspelletjes een aanvulling erop geven,maar over het algemeen worden er enorme gewelddadige spelletjes gespeeld!

Ik schrok mij ooit dood door een spelletje op de ps : Resident evil!(om maar even een zijstraat te noemen) ik heb die dan ook direct weg geflikkerd,geen denken aan dat ik dat soort dingen bloot stel aan kinderen brr nee!ligt ook veel aan de ouders!en alhoewel er een rating opstaan,niet iedere ouder heeft het aspect opvoeden begrepen...
BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2009 20:27 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Een taal leren doe je op school en inderdaad, de computer helpt en misschien
nog veel lezen.

Maar de taal echt laten leven komt pas aan de orde als je die regelmatig moet spreken.
En dan niet dat steenkolen-effekt, dat je echt heel veel hoort, maar mooi, goed, met
zo weinig mogelijk accent, lopend spreken. Zonder de klem in je bek te krijgen,
waardoor het goed spreken je snel vergaat.

En opnemen en kritisch luisteren. Steeds maar weer. En vergelijken met b.v.
tv-presentatie of radio. Het echt 'native' krijgen is de moeilijkste klus.
Maar wél leuk als je er gevoel voor hebt.

Over computerspellen: die zijn soms echt bij het fascistische af.
Zou het niet slim zijn als er wat regels komen, of moet het maar zonder
rem doorgaan?
BerichtGeplaatst: Di Jun 02, 2009 15:19 Plaats reactie Reageer met quote
ggrand77

Quote:
Over computerspellen: die zijn soms echt bij het fascistische af.
Zou het niet slim zijn als er wat regels komen, of moet het maar zonder
rem doorgaan?
Zoals welke regels? en dan blijft de vraag: Houden ouders zich hieraan?....
BerichtGeplaatst: Di Jun 02, 2009 15:47 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Nee, dat doen ze niet (die ouders). Praat me niet over ouders tegenwoordig.
Maar je moet zoiets hebben als die NL reklame-code-commissie, die dan door iedereen
verguisd en gehaat wordt, en die dan kijkt of een spel niet te goor is.

Zo ja, dan neem je het uit de handel en/of je creëert de mogelijkheid het downloaden
of het spelen daarvan op internet te stoppen. Dan zal er best wel eens iets goors
tussen de mazen door gaan, maar dan is een eventuele massaliteit ingedamd.

Laten we niet vergeten, dat als ik sommige Britse radiostationnetjes wil beluisteren,
dat niet kan, omdat dat dan weer niet mag van hun wetgeving (N.B.!!).
Europa kan dit met spellen, die veel te ver gaan, ook en waarschijnlijk technisch op
vele manieren.
BerichtGeplaatst: Wo Jun 03, 2009 15:07 Plaats reactie Reageer met quote
ggrand77

Al krijg je zoiets van de grond, het slag mensen/ouders die minder ontwikkeld zijn,of kinderen hebben maar eigenlijk geen kaas hebben gegeten van het aspect :opvoeden, Zullen hun koters gewoon de games laten spelen. Ik erger mij hier kapot aan! Dit soort mensen,zie ik helaas nogal vaak te laatste tijd, ook op het schoolplein, wij hebben zeer bewust gekozen voor een vrije school,zonder relegie omdat wij de mening aangedaan zijn, dat wij een kind geen specifieke religie willen opleggen,ze zijn hier vrij te geloven wat ze willen geloven.

Any ways, wat viel mij op? is dat ouders(van het specifieke roddel,bla-bla groepje,meestal achterstandwijk-gezinnen) het normaal vinden dat hun koters het nieuwe Wii spelletje kanker strak vinden! Kanker strak? dat gaat toch werkelijk door merg en been?zo niet door je ziel, toen ik hier de bewuste ouders op aansprak wisten deze mij te vertellen,dat dit de dood normaalste zaak van de wereld was! straattaal mevrouwtje! kids onder elkaar,doe je niks aan!

Ja aan-mij-hoela! doe je niks aan! hier is het woord K streng verboden! zeg je niet is nog altijd een ernstige ziekte waar mensen aan sterven!

Waarmee ik bedoel te zeggen,dat kinderen helaas de dupe zijn van, ouders die helemaal niet geschikt zijn als ouder, en daarmee denk ik dat jou optie(die ik overigens goed vind bedacht)nooit geen poot van de grond krijgt.
BerichtGeplaatst: Wo Jun 03, 2009 16:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Spellen op Internet zijn geweldig!

http://www.leerspellen.nl/

Ze maken school leuker, leuke uitdaging! Ik heb er in Amsterdam en Antwerpen al lezingen over gegeven...

BerichtGeplaatst: Wo Jun 03, 2009 17:48 Plaats reactie Reageer met quote
ggrand77

Cliff? je slaat de spijjker op zijn kop! LEER spelletjes....helemaal goed! ik bedoel spelletjes zonder geweld mogen best..
BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2009 21:08 Plaats reactie Reageer met quote
Liz

Spelletjes met veel geweld vind ik verwerpelijk. Hierbij heb ik het over geweld dat zieke lieden tot imitatiegedrag kunnen aanzetten.

Van cowboy'tje spelen heeft nog nooit iemand schade opgelopen dus digitaal moet zoiets ook wel kunnen.

Mijn zoon die nu 15 is heeft ongelooflijk veel geleerd van games. Zijn Engels is ontzettend goed, zijn korte vlieginstructies in real life waren zozeer aan hem besteed dat hij 10 minuten een Cesna mocht besturen. Door zijn games wist hij de gehele bediening al en de piloot hoefde geen enkele zin af te maken.

Dit aangevuld door zinnige programma's of National Geographic en Discovery Channel, hebben hem een enorme voorsprong gegeven. En dat juich ik natuurlijk alleen maar toe.

Als we het na afloop van afleveringen van "Aircrash investigation" hebben over "the fuselage, tailwings, nose, the flaps in reverse, auto pilot, the landing gear, the hydraulic system, speed break, the strobe lights and the transponder" realiseer ik me dat we misschien ons Nederlands maar weer eens moeten gaan ophalen... Wink
BerichtGeplaatst: Zo Jun 07, 2009 22:00 Plaats reactie Reageer met quote
ggrand77

Liz,

Wat jij opnoemt zijn leerzame ervaringen, die je verre van ver niet kunt vergelijken met waar ik op doel. Natuurlijk zou ik als moeder het ook toejuichen waneer mij dochter of zoontje uit eigen wil kijkt naar Discovery channel, National Geograph heerlijk toch?

Maar hoeveel ouders zijn er die het dood normaal vinden dat hun koters moordende games spelen, en het nog leuk vinden ook! Dan denk ik kun je kind niet beter buiten laten spelen? en een boek geven? ik pleit dan enorm voor een ouderwetse opvoeding.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 07, 2009 22:30 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Ik heb zelf ook shoot-em-up spelletjes gespeeld, zoals Doom of strategie spelletjes zoals Command & Conquere. Ik heb daar nooit ideeen door gekregen.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 07, 2009 23:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Toch wel. C&C geeft strategisch inzicht!

BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2009 8:13 Plaats reactie Reageer met quote
ggrand77

Shooters in deze zin zijn er ook een zoveel verschillende categorieën, en daarbij hoe oud/jong waren jullie? het gaat mij om de intentie die ouders moeten hebben hun kinderen nog te beschermen tegen zeer gewelddadige spelletjes, dus ik heb niet over leer spelletjes,woord spelletjes . Wij spelen zelf ook (uiteraard)wel eens op de wii met de kids natuurlijk maar ik pas ervoor de kids bloot te stellen aan extreem geweld in spelletjes kijk bijvoorbeeld naar Splinter cell, Assasins creed, resident evil, die gaan verdorie echt tever daar vliegen de ledematen je om de oren! nou nee dank u feestelijk ! Kijk overdrijven is ook zaak dat weet ik, je hebt ook ouders die vinden Mario al gewelddadig en dat is ook alweer grote onzin. Zelf zijn wij nu bezig met de raving rabbids en wij als volwassenen lachen daar ook om ! erg geestig spel! maar en dat vind ik heel belangrijk als ouders moet je duidelijke grenzen stellen!

BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2009 9:14 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Linkje voor het lezen:
Computerspellen riskant? klik:
Dit IS dus het overdenken waard naar mijn idee.
BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2009 9:42 Plaats reactie Reageer met quote
republikein

Ach je moet fictie en realiteit toch uit elkaar kunnen houden dacht ik zo.
dus als je iemand iets aan doet omdat je een geweldadig computer spelletje hebt gepeeld,is het natuurlijk niet de schuld van de game maar van de dader zelf.
Als je een geweldadige film kijkt en je doet daarna iemand iets aan kan je ook niet de film de schuld geven,maar de dader zelf.
Daarentegen zijn games niet alleen leuk om te doen maar ook erg leerzaam.
en wat maakt het uit of je kind nu Engels leert op school of ze leren Engels speelenderwijs DmV een computergame?
de Engelse scheldwoorden leren ze toch wel,We hebben tegenwoordig ook nog MTV,TMF enzo,en dat is meer respectloos dan een geweldadig spelletje.
Zo heb ik dagen achter elkaar GTA gespeeld,en ik moet zeggen ik heb me nog nooit zo kostelijk vermaakt als crimineel als toen. Very Happy
en je hebt ook zeer leerzame spellen.
zoals Civilization
BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2009 9:53 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

republikein:
Quote:
Ach je moet fictie en realiteit toch uit elkaar kunnen houden dacht ik zo.

Jazeker. Maar de realiteit laat heel veel anders zien.
Quote:
dus als je iemand iets aan doet omdat je een geweldadig computer spelletje hebt gepeeld,is het natuurlijk niet de schuld van de game maar van de dader zelf.

Ja. Maar het spel kan de katalisator zijn. En vooral met kinderen blijkt het fout te gaan.
Quote:
Als je een geweldadige film kijkt en je doet daarna iemand iets aan kan je ook niet de film de schuld geven,maar de dader zelf.

Ja, maar zo werkt zo'n proces niet bij mensen. Het kan door de tijd heen iets kwaadaardigs
bij mensen opwekken (nog kwaadaardiger dan velen al zijn), dat er te zijner tijd uitkomt en
dat dan nog moeilijk te herleiden is tot het 'je vroeger je bezig houden met bijvoorbeeld
racistische computerspellen'.
Quote:
Daarentegen zijn games niet alleen leuk om te doen maar ook erg leerzaam.

Een vrij aardig aantal games zijn leuk en inderdaad goed voor je. Ook voor ouderen.

Voor de rest ben ik het met je eens. Wink
BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2009 10:05 Plaats reactie Reageer met quote
republikein

moet ik nu aannemen dat je pleit voor een verbod op games die te geweldadig zijn?
BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2009 10:08 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Te gewelddadig, racistisch, fascistisch en dat soort zou ik graag zien verdwijnen van
het toneel.
'Het verkrachterspel' kan weg (als het zou bestaan).
'Jodenvergassetje' kan onmiddellijk weg.
'Het martelspel' weg ermee.
Dat soort, en meer mag verdwijnen van mij.
BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2009 10:16 Plaats reactie Reageer met quote
republikein

Gerard R. schreef:
Te gewelddadig, racistisch, fascistisch en dat soort zou ik graag zien verdwijnen van
het toneel.
'Het verkrachterspel' kan weg (als het zou bestaan).
'Jodenvergassetje' kan onmiddellijk weg.
'Het martelspel' weg ermee.
Dat soort, en meer mag verdwijnen van mij.

Maar zou je dan niet alles moet verbannen wat kan aanzetten tot geweld?
dus niet alleen geweldadige computergames.
Maar dan ook films die te geweldadig zijn,want ook die kunnen mensen aanzetten tot iets.
Maar je hebt ook mensen die al geweldadige dingen gaan doen omdat ze na muziek luisteren die ze geweldadig maakt.
BV in death metal bands die satanistische teksten hebben.
Zou je dat dan ook allemaal moeten verbieden?
Het zelfde geld voor boeken,Dus als Wilders pleit voor een verbod op de Koran heeft hij dan een goed punt?
BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2009 10:41 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ja, maar in mijn optiek moet je het ook niet te gek maken.
Het is ook zeer juist wat je aangeeft, we moeten vanzelfsprekend ook niet de 'heiligen'
of de 'hypocriete ouder' gaan uithangen.
Dat je films e.d. betrekt bij dit verhaal, dat vind ik logisch. Dat is ook praktijk, denk
ik (weet niet zeker, zit niet in die wereld. Ik denk, dat té gruwelijke, fascistische,
racistische films wel ergens worden 'afgevangen' of uit het mainstream-circuit gehaald
worden).
Quote:
Maar je hebt ook mensen die al geweldadige dingen gaan doen omdat ze na muziek luisteren die ze geweldadig maakt.

Ja. Maar muzeik moet van mij maar kunnen. De teksten daarin moet je een beetje in de gaten houden. Moet niet té 'FOUT' worden, als je me volgt.
Quote:
BV in death metal bands die satanistische teksten hebben.

Je zou ernaar kunnen kijken. Maar.. het is voor mij iets makkelijker, het is expliciet bedoeld
als een act. Een spel is wat aktiever van aard voor degene, die ermee bezig is.
Quote:
Het zelfde geld voor boeken,Dus als Wilders pleit voor een verbod op de Koran heeft hij dan een goed punt?

Een oud boek, het zal duidelijk zijn, dat de mores in die tijd anders was dan nu.
Dat mag van mij gewoon blijven.

Maar je zoekt uitstekend waar de grens dan zou moeten liggen.
BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2009 13:06 Plaats reactie Reageer met quote
republikein

Ik begrijp je punt wel volkomen,Maar om zo'n grens aan te duiden is al heel erg moeilijk.
Kijk want wat is dan wel geweldadig en wat is niet geweldadig?
Wat is wel veroorloofd en wat niet?
Zo wordt iemand pas agressief of baldadig als hij bv een 3d shooter speelt waarin de ingewanden of ledematen zo gedetaileerd mogelijk over je scherm heen vliegen,terwijl iemand anders al agressief wordt bij een spelletje GTA.
Mischien komen er wel mensen op het idee om daardoor ook auto's te gaan stelen.
Terwijl het spel zelf erg onschuldig is,Maar het zou ook iemand aan kunnen zetten tot foute dingen.

Ik heb een goed voorbeeld om mijn meing kracht bij te zetten.
lees dit incident maar.
Maar het spel zelf is zo ondschuldig als wat.

Het zelfde geld ook voor muziek,Uiteraard is het merendeel een act,maar er zijn ook jongere die een act al te serieus willen nemen en daardoor op het verkeerde pad raken.
Bv in Amerika zijn er al genoeg rechtzaken geweest tegen bands,Over teksten bv
Zoals Judas Priest vroeger,en recenter Marilyn Manson.

Daarom vind ik het ook een fout signaal als je bepaalde dingen wil verbieden omdat het geweldadig zou zijn,of aan zou zetten tot geweld.
Mijns inziens spoor je gewoon niet helemaal als je al agressief kan worden van een spelletje.
Dat soort mensen zullen hoogstwaarschijnlijk van de meest kleine dingen al agressief worden,dus als ze ergens kritiek op krijgen is de kans ook groot dat ze agressief kunnen worden,Gewoon omdat ze hun zelf niet kunnen beheersen.
Ik vind het ook omdraaien van zaken,Alsof hij niet agressief zou zijn geworden als hij niet dat spelletje had gespeeld of niet die film had gezien.
dader wordt daardoor slachtoffer.
BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2009 13:42 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

republikein:
Quote:
Ik begrijp je punt wel volkomen,Maar om zo'n grens aan te duiden is al heel erg moeilijk.

Ja. Ik schreef al:
Quote:
Maar je zoekt uitstekend waar de grens dan zou moeten liggen.

Daarom is het best goed om erover van gedachten te wisselen.
Quote:
Kijk want wat is dan wel geweldadig en wat is niet geweldadig?

Dit moet iedereen kunnen inschatten, vind ik.
Quote:
Wat is wel veroorloofd en wat niet?

Daar discussieerden we over. Ik heb het voor mijzelf zo'n beetje aangegeven.
Quote:
Zo wordt iemand pas agressief of baldadig als hij bv een 3d shooter speelt waarin de ingewanden of ledematen zo gedetaileerd mogelijk over je scherm heen vliegen,terwijl iemand anders al agressief wordt bij een spelletje GTA.
Mischien komen er wel mensen op het idee om daardoor ook auto's te gaan stelen.
Terwijl het spel zelf erg onschuldig is,Maar het zou ook iemand aan kunnen zetten tot foute dingen.

Hierover kan men wel het één en ander opmerken, denk ik.
De moeilijkheid zit 'm in onze hersenen. Hoe gevoelig is iemand, en hoeveel doet hij van
dat geweld in zijn dagelijks denken of onderbewustzijn.
Gaat hij in die spelsfeer functioneren, als hij/zij in bepaalde omstandigheden komt?
Zoekt hij/zij het zelfs op (denk aan mensen, die op scholen of in winkelcentra een
beetje gaan rondschieten).
Gaan we weer denken in termen van gewelddadige 'gangs'?
En.. is iemand niet goed ziek, als hij/zij nog slechts opgewonden raakt als de ingewanden
over het beeldscherm spatten, zoals je aantipte?
Ik ga er een beetje van uit, dat je mensen met hersenspoelen net zo ver kunt krijgen als
je wilt, al zou het eventueel moeten met spelletjes. Bij sommigen gaat het veel sneller dan
bij 'normale' mensen. Dus voorzichtig maar. We hebben nu al een bijna onomgelijke
samenleving met naar mijn gevoel zeer veel geweld (wat overigens niet persé hoeft te
komen van spellen hoor)...
Quote:
Ik heb een goed voorbeeld om mijn meing kracht bij te zetten.
lees dit incident maar.
Maar het spel zelf is zo ondschuldig als wat.

Ja, ik ken het verhaal. Het is interessant.
Quote:
Het zelfde geld ook voor muziek,Uiteraard is het merendeel een act,maar er zijn ook jongere die een act al te serieus willen nemen en daardoor op het verkeerde pad raken.

Dat hou je. Maar het gaat mij ietwat ver om muziek te verbieden en boeken te verbranden.
Quote:
Bv in Amerika zijn er al genoeg rechtzaken geweest tegen bands,Over teksten bv
Zoals Judas Priest vroeger,en recenter Marilyn Manson.

Dat is naar mijn idee prima. Dan kun je kijken wat kan en wat niet.
Jurisprudentie noemen ze dat, meen ik.
Quote:
Daarom vind ik het ook een fout signaal als je bepaalde dingen wil verbieden omdat het geweldadig zou zijn,of aan zou zetten tot geweld.
Mijns inziens spoor je gewoon niet helemaal als je al agressief kan worden van een spelletje.

Je moet ook niet zomaar gaan verbieden. Je moet het eens goed tegen het licht houden.

En dan is er voor mij persoonlijk nog dit: ik kan er niets aan doen, dat ik het
gênant vind als ik iemand een spel zie spelen zoals waar jij het over had en ik
eerder. Het laat zo héél erg duidelijk zien, wat sommige mensen in werkelijkheid zijn...
Zijn computerspelletjes goed of slecht?
  Weerwoord forum index » Europese Zaken