Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Europese Zaken » Irritatie over Russisch gas. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Jan 15, 2009 16:53 Plaats reactie Reageer met quote
Maria Silvia

Hoi Gerard,

Hard power hoeft niet perse 'militaire slagkracht' te zijn. Een echt eensgezind optreden is vaak al hard power genoegd. Naast het massief investeren in duurzame energie in de komende jaren (om onze verslaving aan Russisch gas te verminderen) zou het al een grote stap vooruit zijn als Europe gewoon 1 persoon aanwijst die namens de EU afspreekt. Het opzeggen van alle bilateraaltjes die de landen individueel met Rusland hebben helpt onze verdeeldheid te overwinnen. Daarvoor in de plaats 1 hele sterke overeenkomst tussen de hele EU en Rusland. Omdat de EU meer inwoners heeft als Rusland en de VS bij elkaar en ook economisch veel sterker is, moeten we af van ons minderwaardigheidscomplex! Als NL stellen we niet veel voor als we bij Poetin op bezoek gaan maar als EU wel!!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Jan 15, 2009 17:11 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Maria Sylvia
Ik begreep, dat je niet onmiddellijk dacht aan militaire kracht, maar ik acht deze
kwestie zo gevoelig, dat als er iets te veel druk wordt geleverd, er makkelijk
iemand zijn hoofd enigszins verliest. En als een fout is gemaakt, is het moeilijk
in zo'n stress als deze keer, om terug te nemen. En dan heb je ongewenst
oplopende spanning tussen Oost en West.
En over kracht: zelfs Rusland kan deze keer niets tegen de Ukraïne doen,
tenzij met echt harde middelen. Het gas moest daar nog steeds langs.
Dit moet echt anders. Maar dat zie jij ook. Iedereen ziet dat.

Ik heb in dit kader een aardig stukje gevonden van de Deutsche Welle, dat zich
hier zo'n beetje mee bezighoudt. Niet wereldschokkend en er staan bekende
dingen in. Maar best aardig voor als je tijd hebt.
DW:
Quote:
Architects of a new Russian security strategy: Medvedev and Putin
The EU's diplomatic efforts in the Russia-Ukraine crisis may have focused on restoring the flow of gas but could it also have been trying to avoid a more ominous escalation as predicted by a Russian security document?

Het hele artikeltje, zolang het op die plek te vinden is:
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3938485,00.html?maca=en-rss-en-top-1022-rdf

Het illustreert misschien, wat mij steeds door het achterhoofd speelt, als ik dit
gerommel met energie voor een heel pakket landen zie, en het illustreert misschien
waarover ik schrijf. Het maakt wellicht ook duidelijk, waarom ik sinds ik
hier post, steeds maar weer hamer op alternatieven (op welke manier dan ook)
voor energie. Dat kan variëren van het leggen van alternatieve pijpen tot aan
het gaan gebruiken van alternatieve energiebronnen. Daar zijn er aardig wat van.
Dus waarom niet? En het moet snel. Het is prioriteit nr 1 naar mijn idee.

Het gaat bij energie niet meer om energie, het gaat ook over oorlog en vrede nu en
in de redelijk nabije toekomst.
BerichtGeplaatst: Do Jan 15, 2009 22:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Welkom op Weerwoord Maria Silvia. Is dat jouw blog waar je naar verwijst?

Op zich ben ik het wel met je bijdragen eens, maar die houding geldt wat mij betreft niet specifiek naar Rusland toe. Het is meer een houding die wij kunnen (en misschien wel moeten) aannemen naar alle landen waarmee we zaken doen.

Waar ik moeite mee heb zijn de geopolitieke belangen die hier achter zitten. Ik heb het idee dat de EU graag Oekraïne te vriend houdt. Ze zijn een pion in Europa wanneer er een nieuwe machtstrijd komt (of is die er al) tussen het Westen enerzijds en Rusland anderzijds.

De EU is daarom erg mild in zijn houding richting de Oekraïne. Een ander -politiek minder interessant- land zou veel meer kritiek gekregen hebben over de gang van zaken. Althans dat denk ik.

BerichtGeplaatst: Do Jan 15, 2009 22:18 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Cliff:
Zou dat nu nog steeds gelden?? Confused
En die mildheid was vandaag bij Angela Merckel in ieder geval even weg.
En Barosso was ook niet meer lief over de kwestie.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 16, 2009 22:52 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Hamas Ha.. Europa aan het Russisch gas? riep Georgië toen het Russia binnenviel.
Onmiddellijk reageerde Rusland fel op de bezetter met een geoorloofde oorlogshandeling-met zich te verdedigen !
Al na enkele doden veroordeelde Martin Verhagen en Balkenende hypocriet en quasi verbolgen -deze rechtmatige verdediging- als misbruiken met buitenproportioneel geweld gepleegd door agressieve Russen!!!

Als dezelfde gebeurtenissen- met 13 doden tegenover ruim 1000 de helft uit vrouwen en kinderen plaatsvinden -en Israël en Palestina heten- mompellen de 2 Amerikaanse vazallen president Balkenende & minister Verhagen iets vaags over rechten van iemand om zich tegen geweld te verdedigen- waarin het woord BUITENPROPORTIONEEL GEWELD- komt in dit geval niet meer voor.
Na hun loopbaan en prepensioen kunnen ze achteraf net als Dries v Agt en v.Broek-in een boek schrijven dat "toentertijd" hun inschattingen absoluut fout waren.

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Za Jan 17, 2009 19:41, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Za Jan 17, 2009 12:15 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

@10 miljoenste
Quote:
Na hun loopbaan en prepensioen kunnen ze achteraf net als Dries v Agt en v.Broek-in een boek schrijven dat "toentertijd" hun inschattingen absoluut fout waren.

Nou, dit begint routine te worden. Vandaag weer in NRC het gedoe op buitenlandse
zaken met die Irak-oorlog. En bijna elke dag is er wel weer een misstand van vroeger te
melden.
BerichtGeplaatst: Za Jan 17, 2009 13:18 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Russia Today:
Quote:
Russia to open a second front in gas war January 17, 2009, 14:49

Russia and its partners are reaching agreements that may finally unblock gas supplies to Europe. At the same time Moscow is also forging ahead with planned pipeline routes that will bypass Ukraine.
Chronology of Russia-Ukraine gas war
The current gas cuts are the culmination of a long gas war between Russia and Ukraine, RT looks back at its latest chapter, starting back in October 2007 and the ongoing crisis, the effect of which is now being felt all around Europe.

Van dit soort stappen zal het moeten komen.
Anders kunnen de EU en Rusland niet samenwerken.

Link: http://www.russiatoday.com/news/news/36025

Nog iets:
Voice of America:
Quote:
The European Union is giving Russia and the Ukraine until Monday to settle their gas dispute, saying it will reassess relations with the two countries if the dispute is not resolved.

http://www.voanews.com/english/2009-01-16-voa24.cfm?rss=topstories
BerichtGeplaatst: Za Jan 17, 2009 15:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

'Reassess relations'...

Ik herinner me ooit dergelijke woorden gebruikt te hebben in een eigen relatie. Dat was ook direct het einde geloof ik Smile

Vanuit de mond van de EU vind ik het redelijk lege woorden. Zij herzien relaties dagelijks, en houden er nog steeds verkeerde op na. Confused

BerichtGeplaatst: Za Jan 17, 2009 15:57 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

@Cliff
Dit is niet echt 'het einde'. Je moet nooit de deur dichtsmijten.
In diplomatieke termen: dit is een min of meer krachtig signaal. Smile
BerichtGeplaatst: Zo Jan 18, 2009 14:14 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Volkskrant:
Quote:
Gasconflict Rusland-Oekraïne opgelost

ANP/DPA
gepubliceerd op 18 januari 2009 00:17, bijgewerkt op 18 januari 2009 09:08

MOSKOU - Het gasconflict tussen Rusland en Oekraïne is opgelost. Dit heeft het persbureau Interfax zondag in Moskou gemeld. De Russische premier Vladimir Poetin en zijn Oekraïense ambtgenoot Joelia Timosjenko hebben een akkoord bereikt.

Eens kijken hoe lang dit duurt.
De vorige akkoorden waren niets.
BerichtGeplaatst: Di Jan 20, 2009 9:35 Plaats reactie Reageer met quote
Maria Silvia

@ Cliff: Nee het is niet mijn blog, maar die van de Europese Commissie (Vertegenwoordiging in NL). In deze blog is het Europese perspectief van de actualiteit aanwezig. 'Brussel' voelt soms als iets ver weg, maar de Europese Commissie is ook in ons landje aanwezig en actief! En ik vind interessant om te zien hoe een multilaterale aanpak werkt, of juist verhinderd wordt in zijn werking...

Ik denk dat de houding van de EU t.o.v. Oekraïne gezien moet worden binnen het kader van het Nabuurschapsbeleid: Europa heeft er baat bij om in dialoog te blijven met de landen die grenzen aan de Unie en specifiek met die tussen de Unie en Rusland. Vanuit dat standpunt gezien zou de Europese reactie wellicht heel anders kunnen zijn geweest als het om een ander land was gegaan. Maar dat zijn politieke keuzes...
BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2009 21:24 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Div. w.o. VOA:
Quote:
By VOA News
28 January 2009
The European Commission is seeking to invest more than $330 million in funding for a natural gas pipeline from the Caspian Sea to Western Europe, bypassing Russia.

Dit is logisch.
Dat gebeurt er als je niet betrouwbaar bent al kun je er misschien niets aan doen..
Dan kan er een concurrent komen.

VOA berichtje:
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 25, 2009 20:48 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Nou, daar gaan we dan misschien weer:
RIA Novosti:
Quote:
Gazprom warns Ukraine over changes to gas transport system
21:58 | 25/ 03/ 2009

MOSCOW, March 25 (RIA Novosti) - Russia's Gazprom warned on Wednesday that any changes made to Ukraine's natural gas transport network without Russia's approval will affect European supply contracts.

Russia's leadership has reacted furiously to plans discussed by Ukraine and the European Union earlier this week, without Russia's participation, on modernizing the Ukrainian gas grid.

Russisch gas?

Ik vrees, dat dit een never ending story gaat worden.
Voorlopig blijft de Ukraine een lastpak. Zal ook wel iets te maken hebben
met de crisis. Ik meen dat het land bijna failliet is.
Levensgevaarlijk. Vandaar dat het goed is, dat er hard wordt gewerkt aan
alternatieven door Europa en Russen.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 12, 2009 11:55 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

BNR
Quote:
Handtekeningen voor pijpleiding Nabucco
12 juli 2009, 12:18 | ANP

ANKARA (AFN) - Toppolitici zetten maandag in de Turkse hoofdstad Ankara handtekeningen om een begin te maken met de belangrijke gasleiding Nabucco.

De leiding kan gas toevoeren naar Europa via Turkije vanuit landen als Georgië, Irak en Syrië. De buis van 3300 kilometer kan 31 miljard kubieke meter gas per jaar naar Europa brengen: goed voor 5 tot 10 procent van het Europese gasverbruik over tien jaar.

Vooral landen in Zuidoost-Europa kijken reikhalzend uit naar de nieuwe gasleiding. Die zal hen minder afhankelijk maken van Rusland, nu hun enige gasleverancier. Als Rusland de gaskraan bij Oekraïne dichtdraait, zoals in januari gebeurde, hebben bijvoorbeeld Griekenland en Hongarije geen alternatieve aanvoerbuizen.

Duurt nog even, kost een lieve duit, maar dan heeft men ook wat.
Het zal ook wat meer druk zetten op de levering via de Ukraïne.

Alernatieve leiding:

BerichtGeplaatst: Di Sep 01, 2009 20:06 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Op meer gebieden is te zien, dat wij en de Russen graag met elkaar economisch
bezig zijn.

RIA Novosti:

Quote:
21:1601/09/2009

SOPOT (Poland), September 1 (RIA Novosti) - Russian Prime Minister Vladimir Putin proposed on Tuesday drafting a plan for developing economic cooperation between Russia and The Netherlands.

Last year, the two countries posted a record bilateral trade of some $62 billion (miljard in het
NL) and $46 billion of reinvestment, including more than $30 billion of Dutch direct
investment in the Russian economy, the Russian premier said.

En dat is niet onaanzienlijk.

Economisch aktief NL-Rusland:

Vandaar ook, dat het jammer zou zijn als dat door energie-perikelen zou worden
verstoord.

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2009 16:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik zit redelijk bij de bron en kan zeggen dat de economische activiteit tussen NL en RUS booming is. Het enige wat dwars ligt is de corruptie in Rusland, daar zouden ze echt wat aan moeten doen. Dit is funest voor veel bedrijven die wel zouden willen investeren in Rusland.

Voor diegenen die slim zaken doen liggen er wel grote kansen, maar niet via reguliere wegen. Het gaat altijd met tussenpersonen en omkoping. Hier nog wat achteergrondinfo over de Russische Maffia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Russische_maffia

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2009 17:05 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Putin en Medvedev moeten zo snel mogelijk voor het buitenlandse bedrijfsleven
de beletselen opruimen. Wat ze dan binnenlands doen met de Maffia, dat moeten
ze zelf maar zien.
Ze moeten inderdaad investering aantrekken. Agressiever dan nu.

Ik denk dat Rusland economisch enorm zou kunnen worden, tenzij de beletselen,
niet uit de weg wordt geruimd.
Er is ook zoveel van alles. Ook kennis (ik denk aan de sector ruimtevaart, scheepsbouw,
vliegtuigindustrie met alle spin-off etc etc. En wij kunnen hen daar prima bij helpen.
Wij zijn bijvoorbeeld heel goed in landbouw. Rusland en Nederland vullen elkaar aan,
voel ik. Tsaar Peter was ook vaak in de Zaanstreek. Very Happy

Maar eigenlijk geldt dit verhaaltje voor de hele EU. We hebben dat eerder al eens
aangetipt. Wink

BerichtGeplaatst: Vr Feb 12, 2010 21:53 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

cynewslive
Quote:
HELSINKI Finnish environmental officials on Friday gave permission for a Baltic natural gas pipeline, paving the way for construction of the 7.4 billion ($10.6 billion) project between Russia and Germany.

Russian-German joint venture Nord Stream AG had earlier received required permits from Denmark, Sweden and Russia, through whose waters the pipeline will pass.

Er komt lichtjes beweging in.
Dat zal over een paar jaar een hele opluchting zijn, neem ik aan.

Baltische gaspijp:
BerichtGeplaatst: Do Mrt 04, 2010 17:23 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

BNR
Quote:
4 maart 2010, 16:32 | ANP

BRUSSEL (AFN) - De Europese Commissie trekt 2,3 miljard euro uit voor subsidies aan 43 grote energieprojecten. Dat is donderdag in Brussel bekendgemaakt.

Dit lijkt me alweer wat beter.

Zorgen voor je eigen energie in de EU:

BerichtGeplaatst: Di Sep 06, 2011 18:35 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

BBC
Quote:
Russian Prime Minister Vladimir Putin has pressed the start button to open a pipeline carrying natural gas directly to Germany under the Baltic Sea. [..]

Dat scheelt al. Wellicht zal dit de moeilijkheden met de Ukraine in de
toekomst verminderen of met andere pijpen, ook in het zuiden, voorkomen.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14803065

BerichtGeplaatst: Wo Sep 07, 2011 20:09 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Finland had nooit een vergunning moeten afgeven om met die pijpleiding door hun economische zone te gaan. En er zijn ook nog steeds veel Finnen die Viipuri terug willen.
BerichtGeplaatst: Wo Sep 07, 2011 20:15 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Misschien zou weigeren moeilijkheden hebben opgeleverd?
Misschien interesseert het de hogere overheden niet, dat bepaalde Finnen
iets willen? Ik heb geen idee. Ben je Fins?

BerichtGeplaatst: Wo Sep 07, 2011 20:25 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Het zou wat langere wachttijden geven aan de Fins-Russische grens. En Russische militaire vliegtuigen zouden wat vaker dan nu het geval is zonder toestemming door het Finse luchtruim vliegen. Maar omdat het al geen goede buur was lijkt mij dat reden genoeg om die vergunning te weigeren.
BerichtGeplaatst: Wo Sep 07, 2011 21:56 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ik denk niet, dat Russische vliegtuigen zomaar door het Finse luchtruim
gaan vliegen. Hoewel, hier boven Nederland willen ze dat ook nog wel eens
doen..
En waarom is het geen goede buur?
Ik wil nog wel wat leren. Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Sep 07, 2011 22:02 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Gerard R. schreef:
Ik denk niet, dat Russische vliegtuigen zomaar door het Finse luchtruim
gaan vliegen.

Dat doen ze regelmatig. En niet zomaar maar per ongeluk expres.
Irritatie over Russisch gas.
  Weerwoord forum index » Europese Zaken