Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Europese Zaken » Visa-vuiltje met de VS.. Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Visa-vuiltje met de VS..
BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 16:19 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

BBC:
Quote:
EU warns US of visa retaliation
London airport Heathrow
The EU says the move will punish the US for unequal visa requirements

The European Commission has warned it may force US diplomats to apply for visas to travel within the European Union from next year

The commission's move is in retaliation for the US' failure to broaden visa-free travel to all EU member states.

Currently, 12 EU member states require a visa when travelling to the US and the commission said "no tangible progress" had been made to change this.

Soms heb ik het gevoel, dat de verhouding tussen de EU en Rusland
makkelijker is, dan die met de VS.
Waar ik van overtuigd ben is, dat de EU zich heel langzaam wat minder vast
gebonden weet aan de VS.
Misschien hoort dat bij 'het groot of volwassen worden'?

De link zolang die werkt:
Visa oorlogje?>>

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 17:04 Plaats reactie Reageer met quote
raufvaugel

Misschien moeten we ons op het nieuwe Rusland richten, daar is de energie.
En daar kan je verdragen mee sluiten.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 17:06 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Er is maar één 'maar': hoe betrouwbaar zijn die nou weer??

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 17:10 Plaats reactie Reageer met quote
raufvaugel

Net zo betrouwbaar als iedereen, zolang ze er voordeel bij hebben.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 17:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Rusland is niet betrouwbaar. Maar dat maakt ze niet minder onbetrouwbaar dan de VS Laughing

We zitten in de EU met Italië, Letland, Litouwen, etc.. Wil jij zaken doen met een Italiaan?

Quote:
Verkopers eBay boycotten Italië
woensdag 28 mei 2008 | 13:50

ROME (ANP) - Verkopers via de internetsite eBay boycotten op grote schaal Italië, omdat de post daar te slecht werkt. Dat concludeert de krant La Repubblica, die turfde dat in meer dan 37.000 advertenties op eBay de verkoper noteerde ,,Do not ship to Italy''.

Ter vergelijking in Europa: 3000 verkopers sturen niets naar Frankrijk en vijfhonderd boycotten Spanje.

In Italië komt maar 47 procent van de producten goed aan. Volgens een verkoper die al meer dan 20.000 producten verkocht via internet, gaat het versturen van post in 89 landen perfect. Verkopers wijten de problemen niet alleen aan de slecht functionerende posterijen, maar ook aan de vermeende oneerlijkheid van Italianen. Klanten kunnen zeggen dat een pakje niet is aangekomen en hun geld terug eisen, terwijl het product wel is aangekomen. Een verkoper van horloges wil daarom niet alleen aan Italianen niet meer als klant, maar boycot om die reden ook Grieken en Nigerianen, omdat ze volgens zijn ervaring ,,meesteroplichters'' zijn.

BRON.

Ik denk dat we van het naieve idee af moeten dat er betrouwbare handelspartners zijn op globaal niveau. Onze grootste handel is in olie, met allemaal onbetrouwbare partners in het Midden-Oosten. Waarom zouden we dan in vredesnaam geen zaken doen met Rusland? Ze hebben enorm veel grondstoffen en energie waar wij gebruik van kunnen maken.

Dat het, net als Italië, een broeinest van maffia is dat moet je gewoon realiseren. Toch doe ik liever zaken met maffia dan met religieuze fanaten.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 17:16 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

@raufvaugel

Nou, dan is er geen probleem, als je het stelt zoals jij nu doet.
Het voordeel met deze brandstofprijzen is enorm.

Maar gebleken is met betalingsmoeilijkheden met de Ukraïne dat de
gaspijpleiding die daar loopt nog wel eens dichtgaat en dat is dezelfde,
waarlangs Europa gas uit Rusland krijgt.

Zo is er ook iets (ik weet niet precies wat, maar ik dacht olie) dat langs
Tsjechië loopt en daar zijn ook plotseling leveringspauzes, omdat dat
VS raketschild daar zou komen.

Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 17:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Gerard R. schreef:

Zie kaart van gasleidingen. Inmiddels zijn er meerdere gasleidingen vanuit Rusland richting Europa.

Dat de Oekraïne gas ging stelen is natuurlijk een probleem. We zouden de Oekraïne daarvoor met politieke druk moeten afstraffen. Maar wat we tot nu toe doen is ze steunen tegen Rusland.

Quote:
VS raketschild daar zou komen. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.

Sterker nog, dat moeten we juist wel hebben. Ik ben tegen het raketschild, het is een destabilisering van de regio, een slechte investering (dat nutteloze ding kost waarschijnlijk nog miljarden ook)

Het raketschild is niet meer dan een politiek wapen, net zoals een atoombom dat op den duur was. We moeten die politieke dreigingen niet tolereren of steunen. De EU had keihard en eenduideig 'NEE' moeten zeggen tegen het Amerikaanse raketschild!!

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 17:27 Plaats reactie Reageer met quote
raufvaugel

Ach zolang we betalen gaat het prima, geld stinkt nooit voor welk regiem dan ook, en dan hebben we ons eigen gas nog voor nood, ik zou zeggen Russisch gas kopen ons eigen gas voorlopig op slot voor nood.
Alleen contracten natuurlijk nakomen anders kunnen we onze uitkeringen niet meer betalen.
En over dat raketschild Europa heeft maar te doen wat de grote broer zegt, daarom moeten we Rusland in Europa halen.
Het is een Europees land en we zijn door de geschiedenis met ze verbonden, vooral Nederland heeft daar een streepje voor.

Laatst aangepast door raufvaugel op Wo Jul 23, 2008 17:29, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 17:28 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Cliff schreef:
Quote:
Dat het, net als Italië, een broeinest van maffia is dat moet je gewoon realiseren. Toch doe ik liever zaken met maffia dan met religieuze fanaten.

Je radicaliseert helemaal. Shock

Maar die handel tussen EU en Rusland en bijbehorende landen die moet inderdaad
wél.
Dat is vrij dichtbij en zij hebben heel veel wat wij heel graag willen gaan
gebruiken.

De EU zal zich van nature vanzelf meer op Rusland gaan richten, denk ik.
Er is geen IJzeren gordijn meer, hoewel de VS soms wel weer terug lijkt
te willen...

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 17:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Gerard R. schreef:

Maak je geen zorgen, ik radicaliseer niet, ik generaliseer. Dit om een punt duidelijk te maken.

Vraag je je eens af, met wie doe je het liefst zaken: een Italiaan, een Rus of een Saoedie?

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 18:46 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Cliff schreef:
Gerard R. schreef:

Cliff:
Inmiddels zijn er meerdere gasleidingen vanuit Rusland richting Europa.

Dat de Oekraïne gas ging stelen is natuurlijk een probleem. We zouden de Oekraïne daarvoor met politieke druk moeten afstraffen.

Mooi, dat er nu meer leidingen zijn, maar vertrouwen doe ik het nog niet geheel.
En Rusland kan de zaak echt dichtgooien, b.v. als de Oekraïne niet betaalt.
Dat is nog niet erg betrouwbaar voor ons.
Verder over jouw politieke druk op de Oekraïne: Verkeerde weg, denk ik.
Er komt een associatieverdrag EU-Oekraïne (of het is er al), dat is naar
mijn idee beter.

Quote:
Gerard:
VS raketschild daar zou komen. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.
Cliff:
Sterker nog, dat moeten we juist wel hebben. KNIP
....................
We moeten die politieke dreigingen niet tolereren of steunen. De EU had keihard en eenduideig 'NEE' moeten zeggen tegen het Amerikaanse raketschild!!

Ik ben voor een raketschild, maar niet daar. Dus raketten in dat land:
inderdaad 'NEE'.
We moeten er verder naar mijn idee naar streven elke onbetrouwbaarheid in
de levering van gas en olie door Rusland en bijbehorende landen tegen te
gaan. Dus ook via Tsjechië. Dit geldt niet alleen voor olie en gas!!

BerichtGeplaatst: Wo Jul 23, 2008 18:47 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Cliff schreef:
Gerard R. schreef:

Maak je geen zorgen, ik radicaliseer niet, ik generaliseer. Dit om een punt duidelijk te maken.

Vraag je je eens af, met wie doe je het liefst zaken: een Italiaan, een Rus of een Saoedie?

Een Rus. Hoezo?

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Gerard R. schreef:
Mooi, dat er nu meer leidingen zijn, maar vertrouwen doe ik het nog niet geheel.
En Rusland kan de zaak echt dichtgooien, b.v. als de Oekraïne niet betaalt.

Maar ben je dan niet bang dat de Arabieren de kraan dicht gooien?

Er zijn dus nu andere wegen dan door de Oekraïne, dus ik denk niet dat we daar nog last van hebben. Als de Oekraïne niet meer betaalt aan Rusland dan krijgen we ons gas via een andere leiding.

Quote:
Verder over jouw politieke druk op de Oekraïne: Verkeerde weg, denk ik.
Er komt een associatieverdrag EU-Oekraïne (of het is er al), dat is naar
mijn idee beter.

Wat houdt dat verdrag dan in? Zolang het de relatie Oekraïne en Rusland niet onder druk zet (en dat doet het wel) heb ik geen problemen met verdragen. Echter, de Oekraïners zijn niet betrouwbaarder dan de Russen. In tegendeel zelfs. Oekraïne kan zo'n verdrag of zelfs toetreding tot de EU misbruiken als machtsmiddel tegen Rusland.

En als het nu alleen de EU was zou ik er minder problemen mee hebben, maar er is een land wat enkele duizenden kilometers naar het westen ligt en dat bemoeit zich overal mee. Juist zij proberen meer en meer politieke invloed te winnen in de voormalige sovjetlanden, met als bewust doel Rusland te isoleren. Een nieuw west-oost machtsblok.

De conclusie is namelijk niet zo moeilijk. Tijdens de koude oorlog was het westen de winnaar: rijker dan en machtiger dan het oosten. Het oosten heeft een politieke ommekeer gemaakt en is nu hard op weg het westen te benaderen of zelfs voorbij te streven. Dat merken wij dus goed aan de prijzen van de wereldmarkt.

Eén manier om die concurrentie uit te schakelen zonder militair conflict is om de oude oost-west situatie terug te krijgen en Rusland politiek te isoleren waar mogelijk. Oude Russische bondgenoten worden onder economisch gewin gelokt, vervolgens militair misbruikt (basissen en raketschild), en zo afgezonderd van Rusland.

De EU moet zich dit spelletje eens heel goed realiseren, want het lijkt dat we niet meer dan een pion zijn in dit spel terwijl we een groot schaakstuk kunnen zijn. Een bondgenootschap met Rusland zou ons zoveel meer brengen dan een bondgenootschap met de VS, want wat levert ons dat nu nog op dan?

Quote:
Ik ben voor een raketschild, maar niet daar.

Waar dan wel?

We moeten ons eens inzien dat moderne oorlogvoering veranderd is. In de eerste wereldoorlog kwam men er achter hoe belangrijk vliegtuigen zijn. Wij moeten eens inzien hoe onbelangrijk een raketschild, onderzeeër of tank nog zijn in moderne oorlogvoering.

Onze 'huidige vijanden' gebruiken terrorisme: met kleine middelen zo groot mogelijke schade. Raketten, tanks of andere zaken spelen daarin nauwelijks een rol. Bovendien kan een straaljager een kruisraket met gemak onderscheppen. Zou zo'n raket uit Iran komen richting Nederland dan zou hij er uren over doen. (880 km/uur gaat zo'n ding, dus reken maar uit)

Een raketschil is een zinloze investering, tenzij je een nieuwe koude oorlog wil.

Quote:
Een Rus. Hoezo?

Omdat ik probeer aan te geven dat de levering van Gas uit Rusland niet onbetrouwbaarder is dan de levering van olie uit het Midden-Oosten. Ook daar ging de kraan een keer dicht en dat kan nog steeds. Bovendien zien we de prijzen van olie enorm stijgen... raakt het al op? Want dat kondigen ze nooit aan hoor!

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 11:06 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Cliff schreef:
Quote:
Maar ben je dan niet bang dat de Arabieren de kraan dicht gooien?

Nee. Hebben ze ook nog maar 1x gedaan. Wel wat probleempjes met de
Russen en de Ukraïne in korte tijd. Maar ik geef toe, het kan altijd fout
gaan met die Arabieren (...).

Waar moeten die VS-raketten tegen Iran's aanvallen komen?:
Irak, Afghnistan, Turkije, oost Duitsland. Samen met de Russen Tsjetsjenië,
Hongarije, Roemenië noem maar. Hebben ze zelfs voorgesteld!
Maar niet pesterig jegens de Russen op hun deurmat in Polen of/en Tsjechië.
En voor mij liefst helemaal geen raketten. Ook ik zie het nut niet.
Verder zijn de Russen best in staat zo'n ding neer te halen, dat hoeven
Amerikanen hier niet te komen doen. Verder wordt de Iraanse staat dan
van de kaart geveegd, dus..

Daar is dat VS 'raketschild' volgens mij ook niet voor (tegen) bedoeld. Het is
bedoeld om de sfeer in Europa wat te verzieken omdat de EU richting
Rusland drijft. (Zie overigens ook Rice in Georgië of wat was het?
Met die 'overfly' van Russen, waar daar zoveel over te doen was.)

Een echt bondgenootschap EU-Rusland lijkt me best een goed plan.
En de Russen willen dat ook wel.

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Gerard R. schreef:
Waar moeten die VS-raketten tegen Iran's aanvallen komen?:
Irak, Afghnistan, Turkije, oost Duitsland. Samen met de Russen Tsjetsjenië,
Hongarije, Roemenië noem maar. Hebben ze zelfs voorgesteld!

Laten we eerst eens kijken of Iran überhaupt raketten heeft die ons kunnen halen. Het antwoord daarop is nee. Laten we eens kijken of Iran áls ze raketten zouden hebben die ons halen, daar een kernlading op kunnen zetten. Het antwoord is wederom nee. Laten we dan eens kijken áls Iran raketten heeft en áls Iran die met een kernlading kan monteren, of we dan al niet de mogelijkheid hebben om die raketten uit de lucht te schieten. Het antwoord daarop is ja, hebben we al.

Dan spelen er nog allerlei andere zaken:

1. We zijn nog geen 5 jaar geleden voorgelogen over de dreiging van Irak. Hoe stom kun je zijn om dezelfde fout 2 keer te maken.
2. Waarom zou Iran in vredesnaam een kernraket op Europa afvuren? Dat slaat echt nergens op.
3. Waarom is de VS hier zo mee bezig? Zij kunnen al helemaaaaaal niet bereikt worden door die raketten uit Iran.
4. Iran weet donders goed, net als ieder land, dat als er een kerraket afgevuurd wordt dat dat ook direct einde verhaal is. Dan zijn jij en je miljoenen landgenoten weg, foetsie, dood, je hele land is 100 jaar onleefbaar.

Kernwapens zijn een politiek wapen. Een raketschil dis dat ook. Als je dit buiten de militaire context kan plaatsen kun je zien wat er werkelijk aan de hand is.

Ik weet dat jij er misschien ook zo over denkt, en dat ik misschien wat doordram op dit punt, maar ik denk dat dit heel belangrijk is. Het irriteert me nogal dat er zand in de ogen wordt gestrooid en we het risico lopen op een nieuwe koude oorlog omdat Amerika dat zo graag wil.

Europa kan namelijk wél gas importeren uit Rusland, Amerika kan dat niet. En wie energie heeft heeft macht, maar alleen als je ook afnemers hebt van die energie. Want als je energie hebt maar niemand koopt het, dan heb je ook geen macht.

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

Gerard R. schreef:

Een echt bondgenootschap EU-Rusland lijkt me best een goed plan.
En de Russen willen dat ook wel.

Gerard lees dit eens, 't zal je bevallen.
http://www.atimes.com/atimes/Central_Asia/JG24Ag01.html

Ik ben voor zeer nauwe samenwerking met Rusland. In een multipolaire wereld zou dat een sterk en homogeen gebied zijn. Dit vooral qua cultuur, etnische achtergrond en economische potentie.

Ik hoop dat de VS snel door haar hoeven zakt, dan kunnen er zich gezondere verhoudingen ontwikkelen tussen Europa en Rusland, maar ook tussen Europa en de Arabische wereld. Nu wordt alles vanuit de VS gedicteerd.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ik wil heel graag, dat je hierover dramt, want dit zijn de dingen waar we op moeten
letten.

Quote:
er zand in de ogen wordt gestrooid en we het risico lopen op een nieuwe koude oorlog omdat Amerika dat zo graag wil.

Voor mij een kernregel.

Ik schreef al op Wo Jul 23, 2008 18:28:
Quote:
De EU zal zich van nature vanzelf meer op Rusland gaan richten, denk ik.
Er is geen IJzeren gordijn meer, hoewel de VS soms wel weer terug lijkt
te willen...

En op Di Jul 08, 2008 17:57
Quote:
Rusland is uit het overleg gestapt over het raketschild.
Dat heeft het persbureau Interfax vernomen van bronnen binnen het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. Reden voor het stopzetten van het overleg met de VS is het akkoord dat de VS met Tsjechië heeft gesloten.
Dit is jammer en gevaarlijk. De Amerikanen hebben het weer voor elkaar...

Voor mij heb je gelijk. Wink

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 12:04 Plaats reactie Reageer met quote
raufvaugel

En laten we wel wezen Europa is ook de bakermat voor de VS, het zijn uiteindelijk voor het grootste deel overgezwommen Europeanen.
Rusland is altijd een macht geweest in Europa maar is nog nooit een oorlog begonnen richting de rest van Europa, zelfs niet in de communistische tijd, ze hebben wel de ex nazi staten bezet, zonder daar weg te gaan, maar uiteindelijk zijn ze weer terug in hun hok, de grote beer sluimerd maar maak hem niet wakker, dat hebben Napoleon en Hitler gedaan, en iedereen weet hoe dat afliep.

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 12:08 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

@George Bush:

Ja, het is een heel natuurlijk proces tussen de EU en Rusland.
Moeten we goed laten groeien en af en toe water geven.
Daar kunnen wij en zij nog veel plezier van hebben.
Met bloempjes.

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 12:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Omdat we teveel offtopic geraken, ga ik hier wel verder:

http://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=303008#303008

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 12:39 Plaats reactie Reageer met quote
raufvaugel

vind het niet off topic we hebben het over partners of ze betrouwbaar zijn of niet daar hoort ook een stukje geschiedenis bij.
Je kan een topic niet te strak zetten, want dan ben je gauw uitgepraat, maar dat is mijn mening.

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, maar ik begon over Rusland terwijl het eigenlijk gaat over de visa's die de VS eist van sommige EU landen.

Trouwens, dat gedoe met visa's ben ik sowieso zat. Ik snap niet waarom dat nog bestaat. Ik heb toch een paspoort, dat moet voldoende zijn.

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 12:53 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ik vind het ook niet zo erg, hoor.

Gisteren schreef ik bij openen van dit topic:
Quote:
Waar ik van overtuigd ben is, dat de EU zich heel langzaam wat minder vast
gebonden weet aan de VS.

En in feite hebben we het daar nog steeds over.
Die Visa waren meer een vehikel tot iets anders.

Maar het mag ook elders van mij.

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 13:07 Plaats reactie Reageer met quote
raufvaugel

Quote:
Trouwens, dat gedoe met visa's ben ik sowieso zat. Ik snap niet waarom dat nog bestaat. Ik heb toch een paspoort, dat moet voldoende zijn.

Dat is maar net wat voor afspraak je regering maakt, Nederlanders hoeven geen visum, maar moeten wel hun hele hebben en houden vertellen tot je creditcard aan toe.
Nu dat vind ik een inbreuk op mijn privacy, dus ga ik maar naar andere bestemmingen, je hebt trouwens nog kans dat ik problemen krijg met al die stempels van Islam landen.

BerichtGeplaatst: Do Jul 24, 2008 13:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat viel mij mee Rauf. Ik was in Maart in Florida, terwijl er stempels in mijn paspoort staan van Egypte, Dubai, Oman en natuurlijk Rusland Smile

Ze keken er nauwelijks naar in Detroit (omwegje). Ik kwam Miami echter wat moeilijk uit toen ik weer terug wilde.

Weerwoord forum index » Europese Zaken