Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Máxima: koningin of prinses?
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Máxima: koningin of prinses?
BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2001 9:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

ROTTERDAM - Een meerderheid van 54 procent van de Nederlanders wil dat Máxima Zorreguieta koningin wordt zodra Willem-Alexander de troon bestijgt.

Een minderheid van 25 procent kiest voor de titel prinses. Dat blijkt woensdag uit een enquête van het Algemeen Dagblad, uitgevoerd door onderzoeksbureau Interview-NSS.

Uit de enquête blijkt verder dat de meeste Nederlanders (57 procent) het een prima beslissing vinden dat de kroonprins op 2 februari 2002 in hoofdstad Amsterdam trouwt met zijn Argentijnse geliefde. Op de vraag of Máxima haar rooms-katholieke geloof kan behouden, antwoordt 67 procent met ja.

'VVD'ers te voorbarig'

Inmiddels is ook enige opschudding ontstaan over uitspraken van VVD-Kamerleden Te Veldhuis en Luchtenveld. Zij hebben "een veel te voorbarig" fractiestandpunt naar buiten gebracht over de vraag of Máxima Zorreguieta na de kroning van prins Willem-Alexander koningin of prinses wordt. Een woordvoerder van de Tweede-Kamerfractie meldt dinsdagavond dat de fractie er nog niet over gesproken heeft en dat er dus nog geen standpunt is.

Maandag lieten Te Veldhuis en Luchtenveld tegenover verschillende media weten dat Máxima geen koningin maar prinses kan worden. Ze beriepen zich daarvoor op de traditie dat echtgenoten van het staatshoofd de afgelopen eeuw ook steeds als prins zijn aangesproken. De VVD'ers zeiden dat die consistente lijn het best kan worden volgehouden.

Titulatuur

Fractievoorzitter Dijkstal laat nu weten dat de titulatuur van Máxima pas aan de orde komt als koningin Beatrix afstand doet van de troon. De discussie over de titulatuur van Máxima ontstond maandag nadat premier Kok de Toestemmingswet voor het huwelijk tussen Willem-Alexander en Máxima had ingediend in de Tweede Kamer.

Volgens premier Kok is de vraag of Máxima koningin of prinses zal worden nog helemaal niet aan de orde. In de Toestemmingswet zou op die vraag op geen enkele wijze worden vooruitgelopen. Die kwestie gaat volgens Kok pas spelen op het moment van de troonswisseling en niet nu.

Romantischer

Opmerkelijk was daarom dat minister Van Boxtel van Grote Stedenbeleid en Integratie dinsdagavond in het televisieprogramma Barend en Van Dorp ervoor pleitte om Máxima niet koningin te noemen. "Prins Claus is toch ook geen koning", zei de D66-bewindsman, die aangaf prinses ook romantischer te vinden klinken.

Staatssecretaris Adelmund van Onderwijs is het niet eens met Van Boxtel, zo bleek in hetzelfde tv-programma. "Mijn eerste indruk is: zet Willem-Alexander en Máxima samen aan die klus", aldus de PvdA-bewindsvrouw, die overigens van een "onzin-discussie" spreekt.

Bron: http://www.nu.nl

Derde Weg

[Dit weerwoord is gewijzigd door Kees Versteeg op 23 Mei 2001 om 13:23 uur.]
BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2001 9:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zelf vind ik dus dat Máxima koningin moet worden. Staatsrechtelijke tegenargumenten moeten maar wijken voor het sprookje.

Derde Weg
BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2001 23:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik vind dat Máxima prinses moet worden. Met als argument: gelijke monniken, gelijke kappen. Als de gemaal van een koningin een prins is, is de gemalin van een koning een prinses.

Het argument dat dit een stukje romantiek rond het koningschap is snijdt geen hout: de term prinses ademt dezelfde sfeer.
En het argument dat dit overal in de wereld zo is, is zelfs wat hypocriet: de wetgeving in Nederland is op andere terreinen juist wereldwijd uniek en vernieuwend. Is het unieke daar dan geen argument, en hier wel?
BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2001 16:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik vind dat Maxima koningin moet worden. In de geschiedenis is het altijd zo geweest dat de echtgenote van de échte koning met koningin aangesproken werd en niet met prinses. En wat ook een traditie is, is dat mannen wél als prins worden aangesproken, maar dat betekent niet dat dit ook voor vrouwen moet gelden. Laten we die traditie nou gewoon laten zoals die is en niet proberen te snijden in de koninklijke regels.

Groet, Phil
BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2001 19:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Beste kees,

sprookjes bestaan niet. in het echte leven is iedereen gelijk, zo ook voor de wet en dus ook voor het staatsrecht. ik ben sowieso tegn het huwelijk omdat ik van mening ben dat de restantjes van de symboolfunctie die het koningshuis nog had, nu weggevaagd worden. bijvoorbeeld; er wordt waarschijnlijk in Arg. een nieuw proces tegen haar vader gestart, terwijl zijn dochter hier een riant salaris van belastinggeld vangt. je gaat mij niet wijsmaken dat dat geld niet verdwijnt in de advocaten die haar vader in de rechtszaal bijstaan.
maar goed het huwelijk gaat door en ik zal persoonlijk geen stennis komen schoppen in amsterdam, maar ik vindt wel dat ze volgens de wet behandeld dient te worden en zeker geen uitzonderingspositie verdient.
gegroet

no quedo por corta ni mal echada
BerichtGeplaatst: Wo Okt 31, 2001 17:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Maxima behoort eigenlijk koningin te worden. De titel prins bij bijvoorbeeld Claus is namelijk een noodoplossing. In de Grondwet staat dat de koning het staatshoofd is. Op het moment dat een vrouw het staatshoofd wordt, wordt ze koningin. Haar man zou dan logischerwijs koning worden maar dat zou betekenen dat hij dan het staatshoofd zou worden en niet de koningin. Daarom is gekozen voor de titel prins als het staatshoofd een vrouw is. Met Maxima hebben we dit probleem niet dus zou zij, volgens de regels, koningin kunnen worden. Maar misschien denken we daar vandaag de dag nu heel anders over... Ik vind dat het best ter discussie mag staan, maar wel met goede argumenten. Maar puur volgens de regels zou ze koningin moeten worden.
BerichtGeplaatst: Wo Nov 07, 2001 21:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Traditioneel kan de echtgenote van de Koning aanspraak maken op de titel koningin. De moeder van de latere Koningin Wilhelmina was Koningin Emma, in de tijd dat zij als Regentes optrad voor de minderjarige dochter van Willem III, werd zij Koningin-moeder genoemd. Wellicht om verwarring met de titel Koningin te voorkomen. Prins Bernhard en Prins Claus zijn geen nieuwe vindingen geweest. Ook de Prins-gemaal van Koninging Wilhelmina kon geen koning worden, omdat die titel voorbehouden is aan de vorst. Bij de gehuwde Koning behoort een Koningin en zo zal het m.i. ook nu het geval worden. Koningin Maxima.
Ook in het buitenland ziet men deze opstelling bij het benoemen van de leden van koninklijke huize. Een koningin is gehuwd met een prins-gemaal een koning is gehuwd met een koningin.
No problem dus voor republikeinen.

Hoge verwachtingen, grote tegenvallers
  Weerwoord forum index » Binnenland