Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Hoofddoekjes bij de rechtbank Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Hoofddoekjes bij de rechtbank
BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2001 20:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Een pruik of een hoofddoek; wat is het verschil? Beiden zorgen ervoor dat het (eigen) haar bedekt wordt.

BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2001 20:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

eh, het is toch de bedoeling dat een pruik de plaats bedekt waar geen haar zit?

groeten uit......Holland?
BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2001 20:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Haha

Nee Maarten, Joodse getrouwde vrouwen bijvoorbeeld lopen allemaal met een (zwarte)pruik om hun (meestal zwarte) haar mee te bedekken.

Doe dan een hoofddoek op zou ik zeggen

BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2001 21:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Een pruik of een hoofddoek; wat is het verschil?

Gelukkig. Probleem opgelost. Moslimvrouwen in de rechtbank dragen voortaan een pruik. Daarmee vodoen ze aan de kledingvoorschriften én hun haren zijn bedekt.

Was politiek altijd maar zo makkelijk.

Wie is er slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten?
BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2001 21:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ja jammer, ik wou dat het zo makkelijk was.
Een pruik bedekt netals een hoofddoek het haar, maar het doel van de hoofddoek is niet om alleen de haren te bedekken maar ook de nek en daaromheen.

BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2001 22:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Daah hebbe wè in De Haag t matje voh itgevonde.

Ik vind dat daah verder gein probleim van gemaak mot worde. Ut matje is een goed compraumis.

Haagse Harrie.

Wie is r slim genoeg om zèn ège domhèd te bevatte?
BerichtGeplaatst: Vr Sep 14, 2001 8:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Oh jee, hebben we een leuk alternatief en dan kan het weer niet...de pruik in de rechtbank is al lang afgeschaft in Nederland..zou wel in de UK werken, daar dragen ze ze nog. Laat ik een andere vraag stellen..zijn in Turkije hoofddoekjes toegestaan voor rechtbankpersoneel ? als ik het me goed herinner is daar ook het dragen van hoofddoekjes niet toegestaan bij de politie, dus ook waarschijnlijk in de rechtbank niet.. Als dit klopt, waarom zou een Turkse vrouw hier dan wel het recht hebben ? Blijf erbij dat de rechtbank objectief moet zijn en dus geen openlijke uiting van politieke of religieuse voorkeur mag uitdragen.
BerichtGeplaatst: Vr Sep 14, 2001 9:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Maar er bestaan wel degelijk voor vrouwen heel belangrijke verschillen. In Nederland hebben vrouwen tientallen jaren gevochten voor hun rechten. En het maakt me nogal "sick" dat vrouwen uit moslimlanden al die rechten eventjes weer ongedaan willen maken

Dit lukt toch nooit. omdat we hier al zover zijn.

Ik ben tegen zinloos geweld!
BerichtGeplaatst: Vr Sep 14, 2001 14:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:

Maar er bestaan wel degelijk voor vrouwen heel belangrijke verschillen. En In Nederland hebben vrouwen tientallen jaren gevochten voor hun rechten.het maakt me nogal "sick" dat vrouwen uit moslimlanden al die rechten eventjes weer ongedaan willen maken

Wat een ongelovelijke onzin wordt er hier weer voor de zoveelste keer naar boven gehaald.

In Nederland hebben vrouwen tientallen jaren gevochten voor hun rechten.--->dat is zeker waar, netals zoveel moslim vrouwen, zij hebben ervoor gevochten netals de nederlandse vrouwen om naar school te kunnen gaan, een studie te kunnen volgen en aan het werk te kunnen gaan.

het maakt me nogal "sick" dat vrouwen uit moslimlanden al die rechten eventjes weer ongedaan willen maken--->grootste onzin. Ten eerste heeft een vrouw het recht om een hoofddoek te mogen dragen hier in Nederland, met het dragen van die hoofddoek dwingt ze niemand om ook een hoofddoek te dragen. Ze neemt daar niemands rechten mee af en dwingt daarbij ook niemand. Hoe kom je erbij dat moslim vrouwen die verworven rechten ongedaan willen maken???Ze profiteren zelf ook van die verworven rechten (aangezien het dragen van een hoofddoek geen vrouwenonderdrukking is, dat moet is de wereld uit want ik wordt dat gezeur een beetje zat)

Citaat:
Dit lukt toch nooit. omdat we hier al zover zijn.

Jahoor, nederlanse vrouwen worden nu zeker gedwongen om een hoofddoek te dragen en thuis te zitten.....

BerichtGeplaatst: Vr Sep 14, 2001 14:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

De enige, en wat mij betreft meteen beslissende, reden om het dragen van hoofddoekjes door rechtbankpersoneel niet toe te staan is, dat dit een religieuze uiting is.
Het recht dient neutraal te zijn. Religieuze (en politieke) uitingen van welke aard ook tijdens de uitoefening van de gerechtelijke functie zijn een inbreuk op deze neutraliteit.

Al het andere doet wat mij betreft niet ter zake.
BerichtGeplaatst: Vr Sep 14, 2001 15:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Theo, ik weet het niet zeker maar mogen uitvoerenden absoluut niets anders dan eventueel haar op hun hoofd hebben tijdens een zitting?

(ik heb het nu niet over griffiers en zaalwachten e.d.)

Altijd op weg naar een plek waar het leuk lijkt...
BerichtGeplaatst: Vr Sep 14, 2001 16:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Rob,

ik ken de kledingvoorschriften niet. Maar als keppels ofzo toegestaan zouden zijn, zou ik daar dus tegen zijn.

Maar wie draagt er tegenwoordig binnenshuis nog een hoofddeksel?
BerichtGeplaatst: Vr Sep 14, 2001 17:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Mensen in bepaalde functies dragen ook binnenshuis een hoofddeksel denk ik Theo.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 14, 2001 17:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik ben het helemaal met Theo eens en wil er nog wat aan toevoegen: ook politie moet neutraliteit uitstralen.

Bovendien zijn er kledingvoorschriften waar niet aan getornd mag worden.

Het klinkt misschien raar, maar het toestaan van het dragen van een hoofddoek in dergelijke functies is regelrechte discriminatie. De moslims vragen om een uitzondering (onderscheid maken), kledingvoorschriften moeten voor iedereen gelden.

Dus ook geen keppeltjes en kettinkjes met kruisjes aan (tenzij het absoluut niet zichtbaar is)

BerichtGeplaatst: Vr Sep 14, 2001 17:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zeker wel Rob, een kale huid is ook toegestaan.
Overigens gaat het niet over publiek, maar over ambtenaren, waarvoor naar ik mag aannemen dat er een kledingvoorschrift geldt. Ik weet dat rechters, aanklagers en advocaten in toga met barret plachten te verschijnen. De griffier is een aan het gerecht toegevoegde ambtenaar, die verslag legt. Ik verwacht dat er voor die functie ook wel regels gelden. Hier geldt gelijke monniken gelijke kappen, al is dit spreekwoord in deze contekst misschien een beetje gewaagd.
Dat hoofddoekje duikt telkens weer op en het wordt steeds hoog-op-gespeeld.
Waarom zijn die vrouwtjes zo verknocht aan dat hoofddoekje.
Het heeft voor mij nogal wat van het soort drammerigheid als van een homopaar, dat perse moet en zal trouwen voor een ambtenaar van de burgerlijke stand, waarvan het weet dat die daar problemen mee heeft.
Vrijheid, blijheid, maar kennelijk geldt dat niet voor iedereen in gelijke mate. Zodra iemand ambtenaar is mag men hem/haar in persoon kennelijk vrijelijk als vloermat gebruiken, omdat het om een openbare functie gaat. Wanneer het functioneren van een openbare functie verzekerd is, behoort men in mijn optiek niet zo moeilijk te doen. Ambtenaren zonder problemen op dit vlak zijn er voldoende voorhanden. Daarom vond en vind ik dat maar gedram.
Maar als de dames in kwestie nou zo gelukkig zijn met een hoofddoekje; van mij mogen ze, mits dat niet in strijd is met voor iedereen geldende voorschriften. Ik zie in dat geval geen enkele aantasting van het beginsel: vrijheid blijheid voor iedereen. Misschien wordt het binnenkort wel mode voor alle dames......

Hoge verwachtingen, grote tegenvallers

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Melisz op 14 September 2001 om 18:37 uur]
BerichtGeplaatst: Za Sep 15, 2001 15:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Niet doordraven Fox... ik heb het bijvoorbeeld over een hoofddoekje in de maten en de kleur van het bestaande 'uniform' en daar dus één geheel mee vormt.

En welke normen en waarden een rechtbankcrew er NU op nahoudt weet je ook niet.

(Inderdaad vergeten om het rare woord 'rechtbankcrew' tussen aanhalingstekens te zetten... )

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door robT op 15 September 2001 om 22:39 uur]
BerichtGeplaatst: Za Sep 15, 2001 16:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

HEt gaat er niet om wat ze denken, maar wat ze uitdragen!
En het hoofddoekje is het uiten van een (omstreden) levensovertuiging.
BerichtGeplaatst: Za Sep 15, 2001 23:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Krijgen we straks ook een rechter met een Ajax petje op die een paar Feijenoord hooligans moet gaan berechten of vice versa ? .. een beetje een komische en vergezochte vergelijking mischien maar in de kern praten we hier over hetzelfde..
BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2001 8:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Zo ver zou ik niet willen gaan, maar het is in ieder geval een uiting van geloofsovertuiging..Objectieve mensen bestaan niet, maar in een poging om objectief te zijn is het uiterlijk toch wel de eerste stap..
BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2001 9:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Waar een ander volk zich allang had neergelegd bij de regel dat hoofddoeken niet horen in de rechtszaal, blijven de Islamieten drammen en zeuren. Het getuigt van een groot gebrek aan respect voor onze regels en normen en dat zie je overal. Bijv. de manier waarop Hollanders wonen en zich met z'n allen houden aan bepaalde regels: laat je kinderen niet rennen door het huis, maak geen herrie op de trap na elf uur 's avonds, ga niet luid staan toeteren op bepaalde tijden enz. Maar daar komen de allochtonen en zij letten niet eens op die eenvoudige regeltjes, of ze het in hun dorp nu gewend zijn of niet, dan leer je dat toch even en kijk je hoe de anderen dat doen, en worden de buren gek van het gebonk boven hun hoofd, de draaiende motoren in de straat, het getoeter, de schreeuwende hordes kinderen.
Ik moet altijd denken aan de Chinezen, de Indonesiers, de Surinamers...waarom passen zij zich wel aan?

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door patrick22 op 17 September 2001 om 10:29 uur]
BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2001 10:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Bijv. de manier waarop Hollanders wonen en zich met z'n allen houden aan bepaalde regels: laat je kinderen niet rennen door het huis, maak geen herrie op de trap na elf uur 's avonds, ga niet luid staan toeteren op bepaalde tijden enz.

Al deze genoemde zaken doen Nederlanders in mijn omgeving wel.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2001 12:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

De hoofddoek van de islamitische vrouw lijkt me een duidelijk teken van de vleselijke zwakte der islamitische man. Immers: waarom is het de vrouw die haar aangezicht verbergen moet ?
Is men bang in een nederlandse rechtzaal besprongen te worden door een islamitisch, (vergeef me de term a.u.b.), konijn ?

BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2001 13:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Er zijn geen islamitische konijnen. Graag deze discussie een beetje op niveau houden, dit is geen fabeltjeskrant-dierenwereld.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2001 12:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Ff iets anders, het "zweren op de bijbel" is niet verplicht, je kunt ook kiezen voor de "atheistische" eed.

Mooi, dat wordt dan mijn eed

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2001 23:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Waar een ander volk zich allang had neergelegd bij de regel dat hoofddoeken niet horen in de rechtszaal, blijven de Islamieten drammen en zeuren. Het getuigt van een groot gebrek aan respect voor onze regels en normen en dat zie je overal. Bijv. de manier waarop Hollanders wonen en zich met z'n allen houden aan bepaalde regels: laat je kinderen niet rennen door het huis, maak geen herrie op de trap na elf uur 's avonds, ga niet luid staan toeteren op bepaalde tijden enz. Maar daar komen de allochtonen en zij letten niet eens op die eenvoudige regeltjes, of ze het in hun dorp nu gewend zijn of niet, dan leer je dat toch even en kijk je hoe de anderen dat doen, en worden de buren gek van het gebonk boven hun hoofd, de draaiende motoren in de straat, het getoeter, de schreeuwende hordes kinderen.
Ik moet altijd denken aan de Chinezen, de Indonesiers, de Surinamers...waarom passen zij zich wel aan?

Woon jij op de veluwe of zo, hoe kom je er bij dat nederlanders die dingen niet doen, kom eens 24 uur bij mij in de straat in purmerend en in mijn huis vertoeven en dan zal je merken wat voor regels er hier nageleefd worden, ik heb kort geleden mijn nachtrust door tussenkomst van politie en woningbouw moeten afdwingen en mijn andere nederlandse buren maken overdag ook een teringherrie.

Faissal
  Weerwoord forum index » Binnenland