Welke associaties heb je bij Amsterdam? |
Allemaal hufters, op enkelingen uitgezonderd |
|
31% |
[ 13 ] |
Leuk voor Amsterdammers, maar ze kunnen niet voetballen. |
|
4% |
[ 2 ] |
Gezellig voor een avondje uit. |
|
14% |
[ 6 ] |
Leuke stad. |
|
48% |
[ 20 ] |
| |
|
Totaal aantal stemmen : 41 |
|
|
Geplaatst: Do Mrt 15, 2007 8:24 |
|
|
|
Amsterdam. Een vrijhaven van vrijzinnigheid is het altijd geweest. Ooit een grensplek tussen heidens en gekerstend Friesland, de plek waar noord en zuid elkaar vonden, Portugese joden kregen er hun Jordaan, Willem II verloor er zijn strijd, de Duitsers in de tweede wereldoorlog wisten er geen raad mee. Lofzangen ontbreken niet.
Wat is er nog van over? Na de laatste keren dat ik er geweest ben, leek het mij een vrijplaats voor hufterig gedrag, onwellevendheid, onverschilligheid en smakeloosheid. Is het nog een plaats die zich Hoofdstad van Nederland mag noemen? |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 15, 2007 9:06 |
|
|
|
Ha, ha, een prikkelende stelling Willem.
Amsterdam is niet meer het Amsterdam van Johnie Jordaan, dat is waar.
Maar hoe zit dat met Puerto Montt en Santiago?
In Amsterdam voel ik me meestal heerlijk thuis, er is op cultureel gebied nog steeds heel veel te doen.
Ben trouwens wel jaloers dat je in Chile woont met zo’n verschrikkelijk prachtige natuur. |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 15, 2007 11:10 |
|
|
|
Amsterdam is Amsterdam en een leuke stad. Maar als je toch in een stad moet wonen, woon dan in het hart van een stad,
daar is nog de ziel en karacter wat niet meer terug te vinden is in de buitenwijken.
Amsterdam zuid heeft mooie huizen maar je kent je buren niet, in de binnenstad dus wel.
Ze hebben een grote bek maar hebben ook een hart.
En de echte Amsterdammers hebben een snelle humor, dus je kunt er lachen.
Ze kankeren veel, ik gebruik dit vreselijke woord maar dat is het wel, ze klagen niet maar kankeren op alles.
En niemand kijkt er van op als iemand een afwijkend gedrag vertoont.
Het kloppend hart van Mokum. een leuk boek. |
|
_________________ Never judge history except in the context of the times in which it occurred. |
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 15, 2007 11:59 |
|
|
|
Ha, ha, bijval vanuit het mooie Portugal.
Ooit heb ik eens het voorjaar in Portugal doorgebracht, ik zat op een camping langs een zijriviertje van de Porto. Portugal heeft nog een hele mooie natuur, zo was het hier ook voordat ze al die verschrikkelijke ruilverkavelingen uit gingen voeren.
Ik leide daar vakantiegangers rond. Heerlijk, de hele dag lopen in een prachtige natuur, ik kan me de knal paarse bloemenvelden nog zo voor de geest halen. Miljarden paarse of gele bloemen die in een gewone wei groeien. Zo was het hier vroeger ook, die bloemen groeien zo maar en het is een fantastisch gezicht.
Ook heb je in Portugal nog heel veel slangen. En ja hoor, ik ben ook bang voor slagen, maar het zijn ook vreselijk mooie diertjes. De meeste slangen hebben een gele gekartelde band over de rug. Geel betekent in de natuur heel vaak gevaar en vergif. Kijk maar naar de bij en de wesp.
Maar goed, ik dwaal af. |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 15, 2007 12:34 |
|
|
|
Het heeft hier goed geregend dus de wilde bloemen staan overal.
De mimosa bloeit en de gele klaver, straks in april heb je klaprozen.
Maar inderdaad is de schakering van kleuren hier geweldig.
Je bent hier heel gauw in de natuur, binnen 10 minuten lopen sta ik al in een dal van de rivier.
Het kan ook eenzaam zijn met hier en daar een huisje of een dorpje.
De Alentejo is de grootste provincie en die loopt leeg want er is geen werk.
Hier is een foto van de bloemen, Henk in de primavera (lente)
 |
|
_________________ Never judge history except in the context of the times in which it occurred. |
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 15, 2007 12:47 |
|
|
|
Prachtig, prachtig, zo herinner ik me Portugal ook.
Een ongelooflijke bloemenpracht.
Miljarden bloemetjes die hun eigenwijze koppetje de lucht in steken.
Prachtig, prachtig de primavera in Portugal |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 15, 2007 16:21 |
|
|
|
Huuuuummmmm, de heerlijke geur van Mimosa. Heerlijk, heerlijk, wat is de natuur toch prachtig hè. |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 15, 2007 17:40 |
|
|
|
Amsterdam? Mooie stad. Alleen jammer dat er zoveel Amsterdammers wonen. En dat terwijl mijn moeders een Amsterdamse is (overigens heeft ze inmiddels een Utrechts accent, terwijl het bij mijn tante net andersom is).
Door het accent van de Amsterdammers komen ze op mij nogal arrogant over. Zij weten alles beter. Ze zijn overal beter in. Etc. Etc. |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Mrt 17, 2007 16:57 |
|
|
|
Ik heb nooit iets met Amsterdam gehad. Niet omdat ik Rotterdammer ben geworden, maar daarvoor ook al. de stad trekt me gewoon niet, de mensen niet (arrogant, kil, vooral de import-Amsterdammers), de sfeer niet. Leuk om een keer te kijken, maar daarna snel weer weg. |
|
_________________ Houdt koers! Valse honden schiet je af. #trotsopdeboer |
|
|
|
Geplaatst: Zo Mrt 18, 2007 8:53 |
|
|
|
Royy, wat is zo aantrekkelijk aan Rotterdam? Ik ken de stad niet, ben er wel een paar keer geweest maar als er een stad is die kil overkomt dan is het Rotterdam met al die futuristische gebouwen, als of je in een onwerkelijke wereld beweegt.
Maar dat komt omdat het hart is weggebombardeerd in 1940.
Rotterdams accent is wel heel leuk, een beetje zingend, mooier dan Amsterdams.
Komen er weleens toeristen naar Rotterdam? Behalve voor een rondvaart door de havens. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Mrt 18, 2007 10:58 |
|
|
|
Aha, is er hier een Ajax / Feyenoord wedstrijd aan de gang?
Het Vondelpark is niet zo druk als de Kalverstraat maar midden in de Kalverstraat is een kerkje de Papegaai en daar is het doodstil.
Die hebben ze niet op de Coolsingel.  |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Mrt 18, 2007 11:04 |
|
|
|
kom zakelijk wel veel in amsterdam, je kan er zo moeilijk parkeren, en het is er zo vies, verder leuke stad, zou er wel willen wonen, dat komt er alleen niet van. Rotterdam heeft iets dat je er wil blijven. |
|
_________________ Pieter Langendijk - Men moet elkaar wel willen begrijpen! |
|
|
|
Geplaatst: Zo Mrt 18, 2007 11:31 |
|
|
|
Tja, je bent Rotterdammer, of je bent het niet. Dat voel je gewoon.  |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Mrt 18, 2007 15:35 |
|
|
|
Elisabeth schreef: | Royy, wat is zo aantrekkelijk aan Rotterdam? Ik ken de stad niet, ben er wel een paar keer geweest maar als er een stad is die kil overkomt dan is het Rotterdam met al die futuristische gebouwen, als of je in een onwerkelijke wereld beweegt.
Maar dat komt omdat het hart is weggebombardeerd in 1940.
Rotterdams accent is wel heel leuk, een beetje zingend, mooier dan Amsterdams.
Komen er weleens toeristen naar Rotterdam? Behalve voor een rondvaart door de havens. |
Tja t is deels ook een kwestie van smaak denk ik. Deels moet je ook van t centrum leren houden, leren ontdekken. Ik was ook niet in 1 oogopslag verliefd zeg maar. Ik hou wel van moderne architectuur.
Aan de andere kant is t ook de onvolmaaktheid, Rotterdam is niet "af" en de vraag is of de stad ooit "af" zal zijn. Das leuk, geeft dynamiek. ALs je sommige delen van t centrum ziet, gaan je handen jeuken: dat kan veel beter.
Toeristen komen er niet zo denderend veel. Haven is idd een trekker, cruiseschepen hebben we nu en architectuurtoeristen. Vind ik prima zo, toeristen doen meer kwaad dan goed. Zie t Damrak. Amsterdam moet echt oppassen dat ze niet afglijden. Sex, drugs en alcohol vormen nu een te groot deel van de aantrekkelijkheid van Amsterdam voor toeristen. Maar daar verdien je niks aan en t verpest de sfeer in een stad. Een groot pretpark enzo.
Amsterdam is Amsterdam niet meer. Amsterdammers wonen in Almere en Purmerend. Amsterdam zelf wordt vooral bevolkt door omhooggevallen yuppen en ander volk wat t net iets te belangrijk vindt hoe ze er uit zien. Das jammer. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Mrt 19, 2007 12:05 |
|
|
|
Ik heb in Amnsterdam op vele plaatsen gewoond en ontdekt dat iedere buurt een dorp is. Eerst op Uilenstede, vreselijk kil, toen vlak bij de Jordaan, gezellig. Daarna op de Centuurbaan, druk maar in de Pijp, totaal andere mensen, vooral de Albert Kuyp. Amsterdam zuid, mooi, rustig maar oo zoo saai. Als laatste op de Wallen en wat de toerist ziet en wat de buurt ziet, zijn 2 totaal verschillende dingen.
Ik heb voor 3 maanden in Utrecht gewoond en zocht kamers. Ik stond ergens in Overvecht in een lift van een flatgebouw, heb niet eens aangebeld want ik kreeg het honds benauwd. Een zolderkamer gevonden midden in de stad. Leuke tijd gehad.
Ik moet in een stad ergens wonen waar je overal naar toe kunt lopen en ook nog veilig. Dus als ik in Rotterdam in een nieuwbouw wijk met flats moest wonen, dan zou ik heel ongelukkig en eenzaam voelen. Net zo als in de Bijlmer of in Osdorp. Almere is helemaal een nachtmerrie.
Inderdaad jammer dat vele Amsterdammers zijn vertrokken en nu graag weer terug willen. Helaas ingenomen, inderdaad door yuppen.
Misschien moet ik een keer Rotterdam bezoeken.  |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Mrt 19, 2007 18:58 |
|
|
|
Maar Rotterdammers zijn bouwers, Tedje. Dus misschien zijn er de afgelopen maanden heel veel bij gekomen.  |
|
_________________ "Condemnation without investigation is the height of ignorance". Albert Einstein |
|
|
|
Geplaatst: Ma Mrt 19, 2007 19:09 |
|
|
|
misschien dat dat inmiddels wel weer veranderd is, maar het was wel echt zo, dat Rotterdam meer cafe's had dan neuzevreugd.
Het is de werkers mentalitiet. Mouwen opstropen en gaan.
Maar ook dat je als beroemdheid niet naast je schoenen moet gaan lopen. Iedereen is hier gelijk wat dat betreft of je nou de koningin ben of de slager om de hoek.
Het is een stad van continue vernieuwing. Voorloper willen zijn.
Ze zeggen amsterdam heeft,
Rotterdam heeft het niet nodig en dat is een feit. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Mrt 19, 2007 19:28 |
|
|
|
Hmm ik dacht dat van die kroegen ergens gelezen te hebben, weet niet meer waar. |
|
|
|
|
Weerwoord forum index » Binnenland