Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Politieke filosofie, maar dan anders. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2022 8:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik vind het wel grappig dat ik een heel pleidooi hou over doorslaand individualisme/egoïsme/narcisme, en dat er dan gereageerd wordt dat ik pessimistisch ben. Vervolgens komt de klimaatverandering meerdere keren naar voren, iets waar ik juist niet pessimistisch over ben.

Ik ben pessimistisch over de toekomst van de mens, ja. Niet over mijn eigen toekomst. Ik heb geen kinderen en na mij (en Tedje) de zondvloed.

Het echte probleem is natuurlijk de hoeveelheid mensen, maar ook dat is al te vaak genoemd.

Dit is het enige echte probleem maar wordt nagenoeg nergens serieus geadresseerd. Men doet liever aan symptoombestrijding omdat ingrijpen in de eigen voortplanting echt botst met egoïstische behoefte nummero uno: je eigen genen doorgeven en het 'bezitten' van kinderen.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2022 10:41 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
Ik vind het wel grappig dat ik een heel pleidooi hou over doorslaand individualisme/egoïsme/narcisme, en dat er dan gereageerd wordt dat ik pessimistisch ben. Vervolgens komt de klimaatverandering meerdere keren naar voren, iets waar ik juist niet pessimistisch over ben.

Ik ben pessimistisch over de toekomst van de mens, ja. Niet over mijn eigen toekomst. Ik heb geen kinderen en na mij (en Tedje) de zondvloed.

Hoe noem je een dergelijke opvatting? Individualistisch? Egoïstisch?
Misschien wel het majeure probleem dat de mensheid tart, n.l. het hier en nu en het gebrek aan rentmeesterschap en het nemen van verantwoordelijkheid voor de toekomstige generaties.
We verwijten overigens vorige generaties dan weer wel het nodige over hun gedrag. De babyboomers bijvoorbeeld, worden toch vaak als egoïstisch afgeschilderd. Maar we hebben kennelijk dan weer geen probleem met "het na mij de zondvloed" principe.

Willem schreef:

Estudiant,
Ik denk niet dat de Verlichting nog 500 jaar kan duren, zoals jij, kennelijk bang om een foute inschatting te maken ( "ergens tussen morgen en 2500"). Ietsje gedurfder mag best, hoor. Je zult er niet op worden veroordeeld. Ik denk dat we hoogstens een jaar of 10 informatiegekte zullen moeten verdragen. Daarna gaat vanzelf het nuchtere boerenverstand vanzelf weer de overhand krijgen, ik zie nu al gaandeweg mensen terugkeren van het dwaalspoor van de samenzweringstheorieën.

Gaat me niet zozeer om de termijn. Er kan nog van alles gebeuren waardoor de periode van echte ellende sneller komt, er hoeft maar een gek te zijn die een atoombom afvuurt en voor je weet zit je midden in Armegeddon.
Maar ik hoop dat je gelijk krijgt over de termijn van informatiegekte.

Quote:
Iets anders is, en dat is jouw veronderstelling dat we terugkeren naar de gemeenschap, vergeet niet dat de mens collectief bewustzijn ontwikkelt naarmate de afhankelijkheid van de gemeenschap weer toeneemt vooral zichtbaar bij natuurrampen (overstromingen, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen) en oorlogen (bijvoorbeeld als men bezet of gebombardeerd wordt). Zie jij iets dergelijks gebeuren?

Ja dat denk ik wel. De mens kan na de Great Reset ook alleen maar overleven in en door het collectief. En instinctief is de mens collectief ingesteld wanneer de samenleving dat eist. Misschien zal China met zijn confucianisme wel de gids zijn in die nieuwe tijd. Ik verwacht zeker geen democratie, maar veel meer een Chinees besturingsmodel.

Quote:

Een hele andere uitwerking zou juist verdergaande wetenschappelijk planning van de samenleving zijn, zoiets als "A Brave New World". Of juist een variant van Jorge Orwell 's 1984, zoals nu Xi Yin Ping in China nastreeft.

Waarom zie jij geen Brave New World of 1984 opdoemen?

Huxley of Orwell. Mogelijk wel voorafgaand aan wat we hier de Verlichting noemen, zal vergaande decadentie met verslaving en seks wel aan de orde van de dag zijn , tenslotte stort de samenleving en de mens zal geneigd zijn te vluchten in een andere realiteit, n.l. die van de illusie.

Maar nadat de mensheid uiteindelijk "gereset " is zal er nmm toch weer een samenleving ontstaan van opbouw en toekomstplannen. Daar past een overheid bij die dat stimuleert en daadkrachtig zal zijn. En dan geef ik het "Xi Yin Pin" model een grote kans. Dus geen democratie maar een vorm van ( verlicht) absolutisme.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2022 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Misschien wel het majeure probleem dat de mensheid tart, n.l. het hier en nu en het gebrek aan rentmeesterschap en het nemen van verantwoordelijkheid voor de toekomstige generaties.

Nee, is een verschil in visie. Jij roept iets als 'verbeter het milieu voor de toekomstige generaties' en ik roep iets als 'krijg zo min mogelijk kinderen voor de toekomstige generaties'.

In principe roepen we beiden hetzelfde. Neem CO2 uitstoot. Ik denk dat jij stelt 'minder CO2 uitstoot'. Dat wil je bereiken door de CO2 per mens omlaag te krijgen.

Tegelijkertijd komen er steeds meer mensen bij. Dus 10 mensen die een ton CO2 uitstoten, daarvan zou jij dan een CO2 reductie willen zien van 50% en van 10 ton naar 5 ton gaan. Ik zeg dan: als die 10 mensen maximaal één kind krijgen, hebben we in de volgende generatie 5 mensen. Alles wat je dan als individu nog minder kunt gebruiken is een surplus t.o.v. je 50% reductie, die je al haalt door je bevolking te halveren.

En voordat iedereen over de zeik gaat: in mijn leven is de wereldbevolking al verdubbeld. Een reductie zonder moordpartijen is ook mogelijk. Als mij vrouw en ik er niet meer zijn, zijn er in ieder geval 2 mensen minder. Sterker nog, in mijn hele familie zijn maar 2 kinderen ofzo - en dat vergeleken met opa's en oma's die nog 6-8 kinderen in hun leven kregen. In mijn familie wordt keihard gewerkt aan de reductie van CO2!

Quote:
We verwijten overigens vorige generaties dan weer wel het nodige over hun gedrag. De babyboomers bijvoorbeeld, worden toch vaak als egoïstisch afgeschilderd. Maar we hebben kennelijk dan weer geen probleem met "het na mij de zondvloed" principe.

't Is maar hoe je het ziet. Ik denk dat ik op Weerwoord het meest aan CO2 reductie doe t.o.v. iedereen hier. Toegegeven, ik heb er financiële middelen voor. Afgelopen jaren heb ik er 30.000 euro tegenaan gegooid om mijn CO2 te verminderen en jaarlijks blijf ik er vele duizenden in investeren.

Als ik zeg 'na mij de zondvloed' houdt dat niet in dat ik er niet mee zit. Het werken in het onderwijs motiveert mij juist om een nieuwe generatie zover te krijgen om het anders te doen. Ik zie echter dat dat niet lukt. Ik maak die toekomstige problemen niet meer mee, maar ben er wel van overtuigd dat men later terug gaat kijken naar deze periode als 'de gouden eeuw'. In de toekomst zal deze welvaart niet meer zo vanzelf sprekend zijn en men zal ook begrijpen dat er ook zoiets is als teveel welvaart.

Quote:
Misschien zal China met zijn confucianisme wel de gids zijn in die nieuwe tijd. Ik verwacht zeker geen democratie, maar veel meer een Chinees besturingsmodel.

Ik ook, maar je weet hoe het westen daarop reageert. Met name de VS. Die dulden geen andere modellen en zeker niet die modellen waarin ze een bijrol gaan spelen. Overigens is de VS ook dichterbij een burgeroorlog dan ze denken.

Quote:
tenslotte stort de samenleving en de mens zal geneigd zijn te vluchten in een andere realiteit, n.l. die van de illusie.

De vraag is of we niet al in een illusie zitten. Maar die vlucht naar een andere realiteit zie ik zeker ontstaan.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2022 18:10 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Van de middeleeuwen kun je zeggen dat de gemiddelde sterveling slechts in contact stond met zijn directe omgeving en dus geen enkel benul had wat er verder in de wereld gebeurde. Tenzij je directe omgeving getroffen werd door een ramp (mislukte oogst, pest of slagveld), maar anders was het leven hard, voorspelbaar en simpel en met had de tijd...
En wat niet weet, wat niet deert hè.

O.a., maar dat was voor de gemiddelde burger echt niet heel anders in de periode ervoor en erna.

Quote:

Informatiegekte. Overprikkeling van Informatie en het niet kunnen scheiden van leugens, complottheorieën, propaganda etc. van feiten.
Worden mensen onrustig en angstig van.

Och, ook dat is van alle tijden. Ook dat zei men over de boekdrukkunst, mensen zelf de bijbel laten lezen, TV, computers etc. Waarom is t nu anders?

BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2022 18:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Och, ook dat is van alle tijden. Ook dat zei men over de boekdrukkunst, mensen zelf de bijbel laten lezen, TV, computers etc. Waarom is t nu anders?

Er is natuurlijk maar een bepaalde hoeveelheid informatie die een mens kan verwerken. Schattingen zijn dat we nu meer informatie op één dag krijgen dan 100 jaar geleden in een jaar. De vraag is of de mens dat kan volhouden, zo snel evolueert ons brein nou ook weer niet.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2022 18:21 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Royy schreef:

Er is natuurlijk maar een bepaalde hoeveelheid informatie die een mens kan verwerken. Schattingen zijn dat we nu meer informatie op één dag krijgen dan 100 jaar geleden in een jaar. De vraag is of de mens dat kan volhouden, zo snel evolueert ons brein nou ook weer niet.

Denk dat dat vooral in het aantal prikkels zit, minder in de hoeveelheid informatie.

Wat betreft die prikkels keer de wal het schip vanzelf? Zie je nu al gebeuren bij relatief hoge uitval-percentages rond millenials: overkill aan informatie en keuzes.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2022 18:44 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Nee, is een verschil in visie. Jij roept iets als 'verbeter het milieu voor de toekomstige generaties' en ik roep iets als 'krijg zo min mogelijk kinderen voor de toekomstige generaties'.

In principe roepen we beiden hetzelfde. Neem CO2 uitstoot. Ik denk dat jij stelt 'minder CO2 uitstoot'. Dat wil je bereiken door de CO2 per mens omlaag te krijgen.

Ik geloof nu weer niet dat kinderreductie een succesvol concept is om het vruchtgebruik van onze aarde te verminderen. Niet omdat ik het geen goed principe vind, maar omdat het in de praktijk niet zal gaan werken. Met name waar de armoede het hoogst is, is het geboortecijfer ook het hoogst. En dan kunnen wij vanuit onze westerse weelde wel van alles roepen over planning en zo, maar de realiteit is een andere. In armoede plan je niets dat verder weg ligt dan een dag.

China kende tot voor kort de "één kind politiek" en dat was redelijk succesvol. Hoewel de kinderreductie daar nu wel weer demografische problemen geeft door een onevenredige vergrijzing van de bevolking.
Maar goed, slechts in totalitaire landen is zoiets mogelijk.

Quote:
Tegelijkertijd komen er steeds meer mensen bij. Dus 10 mensen die een ton CO2 uitstoten, daarvan zou jij dan een CO2 reductie willen zien van 50% en van 10 ton naar 5 ton gaan. Ik zeg dan: als die 10 mensen maximaal één kind krijgen, hebben we in de volgende generatie 5 mensen. Alles wat je dan als individu nog minder kunt gebruiken is een surplus t.o.v. je 50% reductie, die je al haalt door je bevolking te halveren.

Ja dat zou mooi zijn. Maar ik verwacht helaas niet dat het zo zal gaan. Ik denk meer aan grote sterfte door honger en daardoor ontstane ziekten. Meer een apocalyptisch scenario dus.

Quote:
En voordat iedereen over de zeik gaat: in mijn leven is de wereldbevolking al verdubbeld. Een reductie zonder moordpartijen is ook mogelijk. Als mij vrouw en ik er niet meer zijn, zijn er in ieder geval 2 mensen minder. Sterker nog, in mijn hele familie zijn maar 2 kinderen ofzo - en dat vergeleken met opa's en oma's die nog 6-8 kinderen in hun leven kregen. In mijn familie wordt keihard gewerkt aan de reductie van CO2!

Ik sta werkelijk perplex van zoveel maatschappelijke geëngageerdheid

Quote:
t Is maar hoe je het ziet. Ik denk dat ik op Weerwoord het meest aan CO2 reductie doe t.o.v. iedereen hier. Toegegeven, ik heb er financiële middelen voor. Afgelopen jaren heb ik er 30.000 euro tegenaan gegooid om mijn CO2 te verminderen en jaarlijks blijf ik er vele duizenden in investeren.

Goed bezig. Van mijzelf vind ik dat ook overigens, met zonnepanelen, isolatie, boven en onder, HR++ glas, hoogrendament cv met 60gr verwarmingswater en warmtepomp. Nu nog een laadpaal zodat mijn hybride auto tzt kan worden vervangen door een elektrische.

Quote:
Estudiant: Misschien zal China met zijn confucianisme wel de gids zijn in die nieuwe tijd. Ik verwacht zeker geen democratie, maar veel meer een Chinees besturingsmodel.

Cliff: Ik ook, maar je weet hoe het westen daarop reageert. Met name de VS. Die dulden geen andere modellen en zeker niet die modellen waarin ze een bijrol gaan spelen. Overigens is de VS ook dichterbij een burgeroorlog dan ze denken.

De VS zakt hoe dan ook weg en zal uiteindelijk worden verscheurd door interne polarisatie. Maar ook internationaal hebben ze hun tijd gewoon gehad. Ze verdwijnen met hun kapitalisme simpelweg omdat het niet meer zo verder kan. China neemt het stokje over, goedschiks of kwaadschiks.
Hoe de geopolitiek zich zal ontwikkelen is een vraag die lastig te beantwoorden zal zijn. Veel zal afhangen hoe de periode naar de "Great Reset" zal verlopen. Met of zonder nucleaire oorlog, met of zonder burgeroorlogen, met of zonder volksverhuizingen enz.
Quote:

De vraag is of we niet al in een illusie zitten. Maar die vlucht naar een andere realiteit zie ik zeker ontstaan.

Sowieso zitten we al in de crisis, alleen geen idee in welke fase ervan.

BerichtGeplaatst: Di Nov 08, 2022 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Ik geloof nu weer niet dat kinderreductie een succesvol concept is om het vruchtgebruik van onze aarde te verminderen. Niet omdat ik het geen goed principe vind, maar omdat het in de praktijk niet zal gaan werken. Met name waar de armoede het hoogst is, is het geboortecijfer ook het hoogst. En dan kunnen wij vanuit onze westerse weelde wel van alles roepen over planning en zo, maar de realiteit is een andere. In armoede plan je niets dat verder weg ligt dan een dag.

Ontwikkelingshulp relateren aan geboortecijfer.

Dat klinkt misschien cru, maar in de jaren 80 was er een enorme honger in Afrika. We kregen tal van popconcerten en acties om de hongerbuikjes te helpen. Dertig jaar later, in 2010, was de bevolking van Ethiopië verdubbeld:

Iedereen snapt dat dit niet de oplossing is maar juist het in stand houden van het probleem.

Quote:
China kende tot voor kort de "één kind politiek" en dat was redelijk succesvol. Hoewel de kinderreductie daar nu wel weer demografische problemen geeft door een onevenredige vergrijzing van de bevolking. Maar goed, slechts in totalitaire landen is zoiets mogelijk.

Veel Afrikaanse landen blinken ook niet uit in democratie. Sterker nog, de landen met de grootste populatiegroei zijn bijna allemaal niet-democratische landen.

De oplossing voor vergrijzing kán niet in meer kinderen liggen, want ook die worden ooit grijs. Het is uitstel en escalatie van hetzelfde probleem.

Quote:
Ik denk meer aan grote sterfte door honger en daardoor ontstane ziekten. Meer een apocalyptisch scenario dus.

Daar gaan we sowieso naar toe. Ken je het verhaal van de mierenpopulatie in het potje die elke dag verdubbeld? Er is zuurstof voor 1000 mieren in dat glazen potje. Dag 1 zijn er 2 mieren, niets aan de hand. Na een week zijn er 128 mieren. Niets aan de hand, nog 85% voldoende zuurstof. Drie dagen later zijn ze allemaal dood. De dag voor hun dood zaten ze nog op 40% zuurstofcapaciteit.

Mensen kunnen niet exponentieel rekenen. De wereldbevolking verdubbeld zich vreselijk snel, in jouw leven is het al verdubbeld. Overal waar we nu nog zeker 50% reserves hebben houdt dus in dat binnen een jaar of 25 alles op is. Denk daar maar eens over na.

An average middle-class American consumes 3.3 times the subsistence level of food and almost 250 times the subsistence level of clean water. So if everyone on Earth lived like a middle class American, then the planet might have a carrying capacity of around 2 billion.

https://www.science.org.au/curious/earth-environment/how-many-people-can-earth-actually-support

Quote:
Ik sta werkelijk perplex van zoveel maatschappelijke geëngageerdheid

Bedankt.

Quote:
De VS zakt hoe dan ook weg en zal uiteindelijk worden verscheurd door interne polarisatie. Maar ook internationaal hebben ze hun tijd gewoon gehad. Ze verdwijnen met hun kapitalisme simpelweg omdat het niet meer zo verder kan. China neemt het stokje over, goedschiks of kwaadschiks.

Dat zal toch op zijn minst leiden tot een nucleaire oorlog. De VS gaat niet militair passief toekijken hoe ze hun machtspositie verliezen. Nu al zijn ze overal ter wereld militair aanwezig.

Quote:
Sowieso zitten we al in de crisis, alleen geen idee in welke fase ervan.

Ik heb ook geen idee. Je zou maar kinderen op deze wereld gezet hebben....

BerichtGeplaatst: Do Nov 10, 2022 15:04 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Estudiant: China kende tot voor kort de "één kind politiek" en dat was redelijk succesvol. Hoewel de kinderreductie daar nu wel weer demografische problemen geeft door een onevenredige vergrijzing van de bevolking. Maar goed, slechts in totalitaire landen is zoiets mogelijk.

Cliff: Veel Afrikaanse landen blinken ook niet uit in democratie. Sterker nog, de landen met de grootste populatiegroei zijn bijna allemaal niet-democratische landen.

Dat klopt. Maar je kunt die niet-democratische landen in Afrika niet vergelijken met het Chinese systeem. China heeft traditioneel vanuit hun Confucianisme altijd een sterke Staat gehad. Een Staat die tot in de haarvaten van de samenleving aanwezig is, waardoor sociale controle een belangrijk handhavingsmechanisme vormt. Chinese burgers voelen zich daardoor onderdeel van het collectief cq Staat zodat draconische maatregelen ook meer succesvol kunnen zijn.
In de Afrikaanse cultuur is dat gevoel van onderdeel te zijn van het geheel en Staat nauwelijks tot niet ontwikkeld. Ieder voor zich en verantwoordelijkheid reikt niet verder dan de eigen familie. De Staat zelf is vaak erg zwak en heeft ook niet echt een binding met zijn bevolking. Maatregelen van Staatswege kunnen dan ook gemakkelijk genegeerd worden, van handhaving is nauwelijks sprake en de sociale controle is zo goed als nihil.

Quote:
De oplossing voor vergrijzing kán niet in meer kinderen liggen, want ook die worden ooit grijs. Het is uitstel en escalatie van hetzelfde probleem.

Niet in meer kinderen krijgen, maar wel in gelimiteerde geboorteregeling. Maar vooral in theorie, ik zie het niet op grote schaal in praktijk gebracht.

Quote:
Mensen kunnen niet exponentieel rekenen. De wereldbevolking verdubbeld zich vreselijk snel, in jouw leven is het al verdubbeld. Overal waar we nu nog zeker 50% reserves hebben houdt dus in dat binnen een jaar of 25 alles op is. Denk daar maar eens over na.

De mensheid ligt op ramkoers.

Quote:
Dat zal toch op zijn minst leiden tot een nucleaire oorlog. De VS gaat niet militair passief toekijken hoe ze hun machtspositie verliezen. Nu al zijn ze overal ter wereld militair aanwezig.

Je kunt niets uitsluiten. Maar het kan ook stilletjes met "up and downs" gaan waarbij de langjarige trend dalend is met steeds diepere "downs" en steeds minder hoge "ups".

BerichtGeplaatst: Do Nov 10, 2022 16:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
In de Afrikaanse cultuur is dat gevoel van onderdeel te zijn van het geheel en Staat nauwelijks tot niet ontwikkeld. Ieder voor zich en verantwoordelijkheid reikt niet verder dan de eigen familie. De Staat zelf is vaak erg zwak en heeft ook niet echt een binding met zijn bevolking. Maatregelen van Staatswege kunnen dan ook gemakkelijk genegeerd worden, van handhaving is nauwelijks sprake en de sociale controle is zo goed als nihil.

Dat klopt, maar je moet die maatregelen dan ook niet vanuit de overheid promoten. Religie en gemeenschap hebben veel meer macht. Maar ja, die snappen ook dat die macht tanende is als je niet als konijnen doorfokt.

Quote:
Niet in meer kinderen krijgen, maar wel in gelimiteerde geboorteregeling. Maar vooral in theorie, ik zie het niet op grote schaal in praktijk gebracht.

Als dat de conclusie is, en we eten dat de afgelopen 30 jaar de wereldbevolking verdubbeld is... dan is dat wel een van de beste bewijzen dat wij gedoemd zijn. Hoeveel verdubbelingen kunnen wij nog aan dan? En ja, ik weet dat men echt al jaren roept dat het gaat dalen, maar men is ook echt al jaren mis met die voorspellingen. Ik geloof/hoop best dat dat gefokt een keer stopt, maar ik ben er niet van overtuigd dat dat goedschiks gaat gebeuren.

Quote:
Je kunt niets uitsluiten. Maar het kan ook stilletjes met "up and downs" gaan waarbij de langjarige trend dalend is met steeds diepere "downs" en steeds minder hoge "ups".

We kunnen alleen hopen dat de VS van binnen uit in elkaar stort, net als de SovjetUnie destijds. Zodra het in een extern conflict gaat gebeuren ligt de mogelijkheid van een nucleaire oorlog altijd op tafel.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 11, 2022 14:12 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

We kunnen alleen hopen dat de VS van binnen uit in elkaar stort, net als de SovjetUnie destijds. Zodra het in een extern conflict gaat gebeuren ligt de mogelijkheid van een nucleaire oorlog altijd op tafel.

Interne ineenstorting lijkt mij het meest voor de hand liggende scenario. En alle voortekenen zijn ook al duidelijk aanwezig. De polarisatie in de VS is enorm en wordt steeds evidenter. Democraten en Republikeinen houden elkaar in een wurggreep waardoor besturen onmogelijk wordt. Verder zie je de neiging tot isolationisme, zij het met up en downs, toch steeds duidelijker worden. Volgens mij verdwijnen zij gestaag van het internationale podium net zoals ook het Britse imperium destijds achter de coulissen werd teruggedrongen.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2022 16:51 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Iedereen snapt dat dit niet de oplossing is maar juist het in stand houden van het probleem.

Grenzen aan de groei; in 1972 wist men dit al onder de aandacht te brengen met indrukwekkende en reële cijfers die exponentiële groei lieten zien van de mondiale bevolking, de voedselproductie, de industrialisatie en milieuvervuiling. Niet te vergeten nog de uitputting van grondstoffen.

We weten ook dat exponentiële groei nauwelijks te beïnvloeden is en dat alleen een forse negatieve terugkoppelingskringloop dit echt kan beïnvloeden waardoor de groeicurve omgebogen kan worden naar krimp. Dan moet je echt denken aan massale sterfte gedurende een lange periode.

BerichtGeplaatst: Do Mei 25, 2023 1:03 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Zonder een duidelijk beeld van hoe men de samenleving wenst of een ideologie, verworden politieke partijen tot baantjesmachines, belichaming van proteststemmers welke in een volgende stemming massaal de partij weer verlaten, of in het beste geval tot de tegenstem: men wenst correctie, Helaas is de verwording tot baantjesmachine gemeengoed, en de oorzaak van versplintering. Zo dragen politieke partijen niet langer bij aan het algemene belang, en werken nog slechts als bastiones van deelbelangetjes.

Ik zie grote voordelen in het corporatistische model, wat historisch gezien altijd afgedwongen werd door het fascisme en in noordwesteuropa het nationaalsocialisme, en wat dus perdefinitie antiliberaaldemocratisch was. De grote vraag blijft: ¿kan dat bestaan zonder een Grote Leider of een Almachtige Partij?

De fascistische kritiek op zowel het socialisme alswel het kapitalisme en de liberale democratie blijft voor mij overeind.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Do Mei 25, 2023 4:40 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Goed verwoord, Willem. IK denk ook dat dit notwendig is.

BerichtGeplaatst: Do Mei 25, 2023 16:39 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Dat is mooi, maar we moeten wel stilstaan bij de omstandigheden waaronder het corporatisme -althans tijdelijk- succesvol was:

1.- Het corporatisme was nationalistisch van aard, "het vaderland opstoten in de vaart der volkeren" : de eenheid welke zich binnen de verschillende bedrijfstakken kon ontwikkelen (dus ondernemers, staat en vakbonden verenigd rondom een ideaal van gemeenschappelijke vooruitgang, en de vooruitgang van de eigen bedrijfstak in het bijzonder. In Nederland werd binnen het landbouwschap en de bedrijfsschappen veel nadruk gelegd op het gemeenschappelijk concurrerend zijn met o.m. Frankrijk, België, Duitsland. Er waren nationale overheidssubsidies voor de bedrijfstakken, en zo konden ook kleine bedrijven standhouden. De economieën zijn geglobaliseerd, en overal is schaalvergroting de tendens. De kleine ondernemingen verdwijnen gaandeweg, want kunnen niet concurreren.

Het corporatisme werekte binnen het kader van een natiestaat, ¿kan het ook werken op europees niveau, of wereldwijd?

2.- Nationalisme werd gezien als een verenigende factor, en dat kon toen nog, de media waren nationaal, en vaderlandsliefde werd bijgebracht op scholen. Het nationalisme is sedert de zestiger jaren van de vorige eeuw afgebroken in meerdere europese landen , vooral Duitsland, maar ook in Nederland en België, en na Roy Jenkins ook in Groot-Brittannië, het werd afgeschilderd als gevaarlijk. Het resultaat is er: van alle landen ter wereld zijn duitsers, nederlandrs en belgen het minst bereid voor hun vaderland te vechten.
Het corporatisme betekent ook vaak -aan de bovenkant van de samenleving- de bereidheid inkomen op te offeren voor nationale eenheid. De kans dat die mensen emigreren omdat ze daartoe niet bereid zijn is groot: het gevaar van de braindrain.

Voor succesvol corporatisme zou vaderlandsliefde weer opnieuw bijgebracht moeten worden: ¿lukt dat? En verwant, meer algemeen: het individualisme, als neveneffect van globalisering, multicultuur en economisch liberalisme. Dat wringt met het collectivistische karakter van het fascisme, waarbinnen men offerbereidheid verwacht van de burger omwille van het gemeenschappelkijke, nationale belang. ¿Kunnen we nog terug?

3.- Sterke vakbonden en sterke ondernemersbonden vormden de grondslag van het corporatisme. Die bonden werden in de fascistische landen zonder uitzondering geleid door pro-fascistische mensen. In hetbegin was dat noodzakelijk om orde te scheppen, maar het verwerrd spoedig in ons-kent-ons kliekjes zie het rijkeluisleventje van peronisdtische vakbondsleiders in buurland Argentinië, de mooie overeenkomsten tussen peronistische ondernemers als toeleveranciers van -u raadt het al- de peronistische ministeries. Ook in Nederland, met name beneden de rivieren, kwamen de nauwe banden tussen KVP, Katholieke werkgeversbonden , en katholieke vakbonden meerdere malen in opspraak.

Ons-kent-ons kliekjes werden spoedig na een niet zelden glansrijke beginsprint een blok aan het been van de fascistische regimes, en om de goegemeente rustig te houden deelde de staat geld uit: fascistische economieën neigden zeer sterk naar inflatie en onverantwoordelijk fiscaal-monetair beleid.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie